September 2019 Zaterdag
#1
Als ik om 8.00 uur de deuren van het balkon open gooi en even mijn adem inhou vanwege het mooie uitzicht, waai het enorm.
De zee beukt met hoge golven op het kleine kustplaatsje en het water staat tot aan de kademuur en slaat er op sommige plekken over.
“Harde wind uit het noorden 43 km per uur” lees ik op mijn tablet en ik denk heerlijk dan kunnen wij lekker aan de wandel.
Ik heb al wat leuks in gedachten.
Maar eerst een bak thee met een dikke plak cake van moeder Baveas.
Het is niet druk in het gebouw, naast ons zit een man alleen en schuin onder ons nog een stel, voor de rest is het gebouw leeg, lekker rustig dus.
En ik denk dat alles nog slaapt om deze tijd.
Na de thee maar even naar de locale supermarkt, vaste lezers kennen de grote buurtsuper van Kapsanis natuurlijk wel.
De oude Kapsanis heeft een enorme talenknobbel en heeft zich nu ook het tjechisch aangeleerd.
Als hij ons ziet kijkt hij op zoals hij naar een ieder kijkt, vervolgens gaat hij weer terug naar zijn klanten bij de kassa, het duurt een tel als hij ons herkent, ze klanten gewoon ik de steek laat en met ons  begint te  praten.
Maar we komen eigenlijk voor brood, brood ligt er zat maar wat ik zoek is een bruine papieren zak die er vet uitziet.
Als ik vraag aan George of hij nog olijfbrood heeft  schud hij zijn hoofd, doch een collega van hem hoort mij en wijst ons op de vette zak achter de kassa... olijfbrood.
Heerlijk dus toch!
We nemen afscheid en hij zegt tot morgen.
Ik zei al dat het waaide maar het waait zo erg dat het water bijna de restaurants inkomt en de strandbedjes van het strand zijn verdwenen.
De vaste parasols staan deels onderwater en je bent een held als je nu gaat zwemmen
We lopen terug en af en toe komt er heerlijk een wolk zeevocht onze kant op.
Ontbijt op het balkon, rugzakken pakken en gaan op naar Platia Ammos.
Ik Wilde naar Amoutsi, het verlaten strand in het noorden maar ineens schoot mij te binnen dat de dames dansles hebben vanavond.
Op zaterdag zult u zeggen......ja nee de “normale” dansles in op vrijdag maar verschillende dames die tegenwoordig gewoon het boventouw nemen als er ergens op een plein moet worden gedanst hebben de simpele stapjes nu wel onder de knie en hebben “speciale lessen aangevraagd”.
Hij was niet mijn idee maar ik moest het wel effe regelen bij de burgemeester van Potamos... ene Frank.
Dus nu op zaterdag dansles voor gevorderde of dit zo blijft....ik hou u op de hoogte.
Goed verder, dus geen Amoutsie maar gewoon de vuurtoren
Gewoon is natuurlijk onzin het blijft een mooie tocht zeker nu alsof het lijkt dat het eiland gekookt wordt door de immense golven rondom.
We zetten de huurauto aan de doodlopende straat richting het dorp en wandelen richting het strand, een strand gelijk die als in Pelaghia, bedjes opgeruimd en geen volk te bekennen.
Overigens lijkt het mij dat het uitstekend windsurf weer is maar nee geen plankje te bekennen.
We lopen langs de kust en passeren de oude boot uit het bekende verhalenboek over het eiland, de boot is hevig in verval en ik denk nog een paar jaar en dan is dit monument voorgoed verdwenen.
De golven beuken op de kust en slaan over de pier en ook hier worden we regelmatig getrakteerd op een koele zeebries, alsof er iemand met een plantenspuit staat te sproeien.
Overigens lopen we de tocht tegen de wijzers van de klok in, dus via de kust naar de vuurtoren daar naar beneden, over het strand en dan weer omhoog.
Het waait lekker dus zweten zullen we best wel doen maar zonder enige zichtbaarheid, we worden gelijk droog geföhnd.
Naar boven is het even zwaar zeker als de wind wegvalt achter een rots en we ook merken dat het gewoon heet is.
Even rust onder een oude olijfboom, een korte lunch met wat gedroogd fruit, noten en het restant van het olijvenbrood.
Dit laatste is bestrooit met zeezout dus goed voor het zweten en de levensverlenging.
We zijn boven en lopen nu door het kale gebied even verderop staat naast een auto een griek heerlijk te plassen en probeert de slurf weer terug te plaatsen wat niet helemaal lukt, de oude griek heeft ons niet opgemerkt en schrikt zich lam als hij ons ziet.......Kalimera.
Bij de vuurtoren dalen we af naar de oude vlaggenpost, zo vanaf de vuurtoren een klein gebouw maar eenmaal tussen de dikke muren zou je er toch een mooie woning van kunnen makken.
We doen het niet, de bakker en de melkboer zijn net effe te ver weg van dit alles.
Op naar het strand bij het kerkje van de heilige Nicolaos.
Hier blaast de wind volop en mijn idee om even een duik te nemen verdwijnt vrijwel onmiddellijk.
De golven zijn krachtig en enorm hoog, de kans dat je tegen een laag rotsblok wordt gekwakt wat je even niet gezien hebt is wel erg groot.
We gaan achter het kerkje zitten en genieten van de strijd tussen het water en de wind.
Ook hier drinken en eten we wat uit de meegebrachte foerage, het klimmetje wat we zo gaan doen is pittig dus wat extra energie is geen overbodige luxe.
“Hee daar hangen een paar sleutels” en inderdaad aan de klink van de kerkdeur hangt een bos sleutels met wel 15 baarden.
Ik voel aan de deur maar die is dicht en ook het gebouw ernaast is gesloten, voor de zekerheid klop ik nog even op de deur maar nergens een krimp.
Wat moet ik nou, de sleutels laten liggen of meenemen.
O wacht effe iedereen kent Frank maar andersom is dat natuurlijk ook zo.
Ik stuur een sms en wacht af, hij zit volgens mij weer in de wandeling bij de watermolens en ik weet dat het ontvangst daar niet je van het is.
Na vijf minuten besluit ik de sleutels te laten liggen en we beginnen aan de pittige klim.
En ja u raad het al als we boven zijn geeft de vriendelijke kalende gids antwoord.
“Neem ze maar mee en geef ze effe af bij het restaurant in Karavas “
Ik vloek binnensmonds maar had dit wel een beetje ingecalculeerd.
Ik zeg tegen mij vriendin blijf jij hier maar zitten ren ik even naar beneden.
Ze wil mee, niet zozeer dat ze bang is maar meer om het feit dat ik dan meer stappen maak op die dag dan zij.
Ik zeg blijf nou maar, als er iemand langskomt vraag dan of ie ze sleutels kwijt is en terwijl ik dit meld moet ik er zelf om lachen.
Ik gooi mijn rugzak af en huppel naar beneden, breek mijn strot bijna over wat bramenstruiken graai vervolgens de sleutels mee en begin ietwat overmoedig aan de klim.
Bovengekomen lijk ik wel een oude diesel waarvan een van de injectoren geen zin heeft om mee te doen.
Op het beton loop ik rustig verder omhoog waar mijn vriendin heerlijk in de wind van de zon zit te genieten.
“Heeft Frank nog meer gesmst?” Nee.
We lopen verder als twee minuten later ons een wandelaar tegemoet komt, doordat hij de zon achter zich heeft herken ik hem niet maar hij mij des te meer.
“Ha eindelijk daar ben je, ik herken je gelijk aan je rode schoenen” verteld de Duitse stem mij.
Als hij uit de zon tevoorschijn komt en ik het bebaarde gezicht herken schud ik Jürgen stevige de hand.
Ik heb met Jürgen vaak contact over het wandelen en over het eiland maar heb hem eigenlijk nog nooit in levende lijve ontmoet.
Nu is mijn Duits beter dan mijn engels dus de Germaan blijft maar praten tegen ons.
We gaan verder, op naar het restaurant om de sleutels af te geven.
Er komt ons nog een griek op de scooter te gemoet en even maak ik aanstalten om te vragen of hij ze sleutels mist maar hij kijkt strak voor zich uit.....geen boe of bah.
De uiteindelijke tocht telde iets van 10 kilometer als we de rugzakken achter in de rode Suzuki gooien.
We rijden even langs het restaurant waar ik de sleutels afgeef, ze begrijpen eerst niet welke kerk ik bedoel...... de klemtoon ligt weer verkeerd en dan verder naar huis.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Complimenten! Opnieuw een mooi verhaal en werkelijk prachtige foto's!
Quote
#3
Heerlijk een dagje wind, vind de zee die het land langzaam lijkt op te eten altijd zo mooi dan.
Quote
#4
(16 September 2019, 10:05)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heerlijk een dagje wind, vind de zee die het land langzaam lijkt op te eten altijd zo mooi dan.
Voor een of meerdere dagen wind  zit je goed op  Kythira , weten wij uit ervaring  Wink
Quote
#5
(16 September 2019, 12:00)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 September 2019, 10:05)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heerlijk een dagje wind, vind de zee die het land langzaam lijkt op te eten altijd zo mooi dan.
Voor een of meerdere dagen wind  zit je goed op  Kythira , weten wij uit ervaring  Wink

een fiks aantal jaren geleden waren wij ook op Kythira, in september ook en tijdens de wandelingen was de wind heel erg welkom, en er was altijd wel een kant van het eiland waar je na een wandeling lekker op het strand kon liggen omdat daar de wind niet was.
Quote
#6
(17 September 2019, 09:24)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 September 2019, 12:00)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 September 2019, 10:05)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heerlijk een dagje wind, vind de zee die het land langzaam lijkt op te eten altijd zo mooi dan.
Voor een of meerdere dagen wind  zit je goed op  Kythira , weten wij uit ervaring  Wink

een fiks aantal jaren geleden waren wij ook op Kythira, in september ook en tijdens de wandelingen was de wind heel erg welkom, en er was altijd wel een kant van het eiland waar je na een wandeling lekker op het strand kon liggen omdat daar de wind niet was.
Er is ons toen wel verteld dat vroeger de haven van Agia Pelagia de belangrijkste haven van Kythira was ,maar  door de harde wind de schepen soms moeilijk de haven konden bereiken,en dat ze daarom een nieuwe haven hebben gemaakt bij Diakofti ,of het verhaal klopt weet ik niet ,maar het zou zo maar kunnen
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  September 2019 di-wo Japio 1 1.135 21 September 2019, 00:11
Laatste bericht: jacq1970
  September 2019 zo - ma Japio 2 1.315 17 September 2019, 14:51
Laatste bericht: ostria
  September 2019 donderdag Japio 5 1.924 13 September 2019, 20:04
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 woensdag Japio 4 1.992 12 September 2019, 17:42
Laatste bericht: Mieke
  September 2019 dinsdag Japio 2 1.645 12 September 2019, 02:04
Laatste bericht: Marianne
  september 2019 maandag Japio 2 1.454 10 September 2019, 10:22
Laatste bericht: jacq1970
  September 2019 Zondag Japio 2 1.287 09 September 2019, 12:35
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 zaterdag Japio 0 1.126 07 September 2019, 19:03
Laatste bericht: Japio
  September 2019 vrijdag Japio 5 2.080 07 September 2019, 18:35
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 Japio 8 2.398 07 September 2019, 10:21
Laatste bericht: Frederique

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)