Fodelianakis olijfolie                 
Nog eentje
#1
Vrijdagavond is er dan om 21.00 uur de aangekondigde regen, niet veel maar voldoende om het wegdek nat te krijgen en dus spiegelglad.
Het lijkt wel of het gevroren heeft, we moeten omhoog naar Potamos voor het pleinfeest en elke keer als ik een bocht indraai en het turbootje van de dieselauto bijschakelt spinnen de voorwielen, even rustig aan maar.
Op het plein van het dorp hoor en zie ik geen muziek en zitten de Grieken dik ingepakt tegen het noodweer.
Geen feest....... we doen een rondje om het plein en halen een ijsje.
Er zit tegenwoordig een leuk ijswinkeltje op de hoek van de dorpsstraat die heerlijk ijs verkoopt, Choux Cream.
Het vriendelijke vrouwtje schept twee oublie horens vol met heerlijk ijs, we doen nog een rondje maar geen muziek, terug maar naar Pelaghia.
Vandaag maar weer eens een wandelingetje, de keuze blijkt echter elke dag weer moeilijk, alhoewel mijn fotografe had het van de week over het klooster Aghia Ellesa nabij Livadi.
Dus ik zet een grote pan met water op het vuur, gooi daar wat wandelingen in uit het wandelboekje, iets van een trektocht en wat tracks van mijzelf, laat dit 10 minuten garen en walahhhhhhh een wandeltocht!
Het is iets kouder dan de afgelopen dagen vandaag en de bewolking is volop aanwezig, af en toe prikt de zon er door maar het nwaait weer behoorlijk.
Zo behoorlijk dat het strand van Pelaghia voor vandaag onbruikbaar is geworden, de golven klotsen weer tegen de kademuur.
Omdat ik het weer niet vertrouw gaan er twee regen poncho’s mee en een shirt met lange mouwen.
Vandaag maar weer ontbijt bij Sempreviva, daar is het ontbijt gewoon goed en het is al zo dat de vriendelijk vriend al weet wat we willen.
Ik vraag vandaag maar eens of ze een omelet kunnen bakken en op die vraag krijg ik als antwoordt of ik een special wil, ik zeg doe maar.
Ondertussen gaat het leventje in het kleine dorpje aan de kust gewoon door, zijn ze het podium aan het opbouwen voor het grote feest van zondagavond en gooit de hart chirurg zijn twee pakjes sigaretten op tafel en mompelt hij iets wat op goede morgen lijkt en schreeuwt dat ie koffie moet.
Als mijn omelet arriveert kijk ik nog even naar de hartchirurg in de hoop dat hij even blijft zitten.
Ik had de kok van het restaurant bij de supermarkt ernaast al een pak met zes eieren zien halen maar ik denk ook dat ze alle zes hier op mijn bord liggen.
Twee centimeter dik en geen ontbijtbordje maar een normaal bord, met van alles wat hier op het eiland groeit erin verwerkt.
Ik begin aan de uitdaging, mocht ik bezwijken dan is het goed te weten dat er een soort arts naast je zit.
Pfff ik kom tot de helft en voor het fatsoen tot 3/4 van de omelet en dan staak ik de strijd.
Dan breekt er paniek uit, er loopt een kat over straat.
Nou zult u denken een kat, t stikt toch altijd van de katten op zo een eiland.
Ja maar deze is net een paar dagen oud, de pootjes lopen nog wat ontwenning op het asfalt.
De eigenaar van Sempreviva weet niet wat hij moet, het jong heeft waarschijnlijk het nest verlaten en is aan de wandel gegaan, hij vraagt een ieder wat hij moet doen.
Tenslotte komt er een vrouw aan met een doos, ze zetten hier het katje in en zetten het boven in het veld, de moeder zal wel op zoek gaan en afkomen op het gepiep van het jong.
Voor de grieken is het koud, ze zijn dik gekleed.
Als het onder de 20 graden wordt in Griekenland.......dan vriest het.
Op naar Livadi.
Onderweg breekt de hemel open en als we net voorbij Livadi bij het gehucht Kaki Melissa, waar ik overigens geen enkel huis vindt, uitstappen haal ik gelijk de poncho’s en de trui uit de rugzak.... niet nodig vandaag.
We gaan op naar het klooster.
Via een paar jaar geleden schoongemaakt en bekend pad voor ons lopen we omhoog richting de west kust.
Het pad is mooi en geeft adembenemende uitzichten richting Chora.
Klimmen is het wel en mijn fotografe die wel een shirt met lange mouwen draagt verruild dit al gauw voor een mouwloos exemplaar.
Het pad wordt weinig belopen en op sommige plekken is het haast niet meer te belopen, zware omgevallen struiken en bomen versperren het pad.
De struiken met hun scherpe doorns zorgen ervoor dat we iets langzamer voorruit gaan.
De vlijmscherpe bramenstruiken die volgens mij nu actief zijn, zijn het ergst en het lijkt wel of die je vastgrijpen.
Na de stevige klim eindigen we in een gehucht waarvan ik de naam vergeten ben, slechts enkele kleine huisjes maar wel mooie landerijen in het dal wat volgt.
Bij een idyllisch gelegen kerkje nemen we even een rustpauze en genieten van de rust die deze plek ons bied.
Dan gaan we door, omhoog het betonnen pad naar het klooster.
Het waait, het waait superhard als we boven zijn bij Agia Ellesa .
Ik doe mijn pet af anders ligt ie beneden en dat is een heel eind lopen om het weer op te halen.
Hoog boven alles hebben we mooi uitzicht over de baai van Felotti en Melidoni en de vele aderen die in het landschap liggen, de eeuwenoude paden waarvan ik met trots mag zeggen dat er menige voetstappen van ons liggen.
De kerkdeur is inmiddels open, ik ken het ritueel, zodra de koster van de kerk mensen ziet gaat de deur open en kunnen we de fraaie beschilderingen in de kerk bekijken.
De beschilderingen zijn niet oud maar desondanks toch wel mooi en beelden diverse taferelen uit de bijbel uit.
Ook hangen er diverse zilveren en metalen plaatjes met afbeelding van lichaamsdelen, armen, oren en benen.
Rituelen om te vragen voor genezing.
We gooien wat in de kerkkas en de koster knikt, sluit de kerk en wij lopen weer langzaam de weg af met de haarspeldbochten.
Naast ons vliegen vele kraaien op de wind en geven af en toe een bijzonder geluid af.
Voordat we de weg terug gaan nog even langs de kerkje van agios Dimitrios.
Van bovenaf hadden we al een mooi zicht of het gegolfde kerkje die mooi in het landschap ligt.
Dan terug naar Livadi en ondanks het feit dat ik een te grote omelet op heb vanmorgen krijg ik weer trek als ik een klein restaurantje zie met tekst pitta souvlaki.
Helaas de klink gaat wel naar beneden maar ontsluit de deur niet, gesloten.
Dan maar gedwongen verder, vanuit Livadi lopen we we even omhoog langs de weg met de windmolen om even later via een oud pad af te dalen, de asfaltweg over te steken en zo uiteindelijk te belanden bij de auto.
We komen uit op 12,3 kilometer.
Terug met het gehuurde vervoer via Livadi waar het snackbarretje nog steeds dicht is, dan maar even kijken bij Kokkino Spaletto in Friligianika maar deze houd de deuren stijf dicht.
Als laatste stel ik voor het plein van Potamos dan maar te proberen.
Net voor Aroniadika wandelaars op de weg, bekende, Gertruud en Reinier.
Ik denk hier hoor je helemaal niet te lopen, en ook hangen de koppies iets naar beneden ten teken van enige vermoeidheid.
We stoppen om te vragen wat er loos is en het blijkt dat ze een pittige wandeling achter de rug hebben waarbij ze het gevecht met de natuur iets te zwaar vonden, getuige hiervan zijn de geronnen bloedsporen op de onderste ledematen van beide wandelaars.
Te dichte begroeiing en akelige stekels, ze stappen achterin en bij het cafenion in de bocht horen we hun lijdensverhaal aan onder het genot van een koud biertje.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Prachtige wandeling weer gedaan dus, mooi zoals het weer in 1 keer om kan slaan.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nog eentje Japio 1 2.346 22 June 2016, 19:43
Laatste bericht: rolf1

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)