Chios in november
#1
Langzamerhand weer tijd voor ons winteruitstapje.  Chios staat op t programma.
Waarschijnlijk eerste week van november, we gaan met vliegtuig via Athene.
We zoeken een goed hotel, schoon, lekker warm, zeker geen "zomerhotel" ,centraal gelegen met ontbijt.
We huren zeker een auto voor de tijd dat we daar zijn,  om t eiland te verkennen.
Mocht er iemand zijn die leuke wandelroutes weet, zeker ook welkome tips.
Quote
#2
Leuk, ik ga 14 oktober voor 1 week naar Chios.

Chandris in Chios stad is een goed hotel, niet de goedkoopste.

In Karfas heb ik een keertje bij Karatzas gezeten . Simpele maar nette kamers en goedkoop. UItzicht op zee.

Wat betreft autohuur heb ik goede ervaringen met Vassilakis, altijd zeer jonge auto's . Zit in Chios stad maar ze komen de auto bij je brengen indien gewenst.

vassilakisnick1@gmail.com

Zeg maar dat je bent doorgestuurd, wie weet scheelt het in de prijs. Constantine Xenakis is mijn naam.

Veel plezier alvast !
Quote
#3
Dat is toevallig zat net te googlen en daar had ik Chandris ook al op t oog.
Altijd goed om een emailadres en vooral een "messon" te hebben wat betreft de autohuur.
Bedankt alvast, zal je naam noemen.
Las ergens dat parkeren in de stad echt heel moeilijk is. Maar geld dat dan ook voor Oktober nog?
Misschien auto gelijk op luchthaven laten brengen zit ik ook nog te denken.
Quote
#4
Parkeren in de stad zal wat makkelijker zijn dan in de zomer . Siesta tijd is er meer plek maar dan ook veel winkels dicht uiteraard.

Auto op luchthaven laten brengen is voor hun geen probleem.
Quote
#5
Misschien nog een tip voor een goed visrestaurant Kosta?
Quote
#6
Helaas Nanny. Geen vis voor mij in Griekenland. Nog nooit iets, dat aan de maat was gegeten. Wat er goed uitzag kwam volgens de uitbater uit IJmuiden.
Hoorde van mijn visboer (Volendammer), dat ze in Kos-stad wel veel en goede vis is gegeten hebben.
Quote
#7
Moet zeggen dat ik zelf weinig verstand van vis heb.
In Nederland niet verder gekomen dan t eten van een zure haring uit de supermarkt of 
zo n gebakken vis van de markt. Maar sinds ik mijn man ken dus veel vis "leren eten"
hij vist ook zelf regelamtig, dus best verwend op dat gebied. 

Volgens zijn visvrienden "zit er veel vis rond Chios, mij lijkt dat je dat dan ook lokaal kunt eten?
Quote
#8
InEen goede en betaalbare vis is tsipoura.. In Nederland heet hij dorade. Niet op de grill,want dan wordt hij vaak te droog. Uit de pan,peper en zout en een ihttps://www.telegraaf.nl/abonnement/telegraaf/abonnement-bestellen/?utm_internal=telegraaf-header-eigensite&redirect_uri=https://www.telegraaf.nl/entertainment/1445764408/tom-egbers-moet-herstellen-van-hartinfarcttakje dendrolimano in de buik,heerlijk.

Dendrolimanos=Rozemarijn.
Quote
#9
(29 September 2019, 17:39)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Helaas Nanny.  Geen vis voor mij in Griekenland. Nog nooit iets, dat aan de maat was gegeten. Wat er goed uitzag kwam volgens de uitbater uit IJmuiden.
Hoorde van mijn visboer (Volendammer), dat ze in Kos-stad wel veel en goede vis is gegeten hebben.

Het verbaast me dat er iemand is die geen vis lust in Griekenland. Zeker op de kleinere eilanden is het gewoon dagverse vis in de taverna aan de kade. In vele gevallen is het ook nog familie van de eigenaar die voor de dagelijkse aanvoer zorgt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
(29 September 2019, 17:13)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien nog een tip voor een goed visrestaurant Kosta?
In Lithi doorrijden tot het eind van het strand . Van de 2 restaurants op de hoek is Kyra Despina de beste in mijn ogen .

Ook in Kattaraktis diverse goede restaurants aan de zee. Ik weet overigens niet of ze in november open zijn .

Bij Karatzas in Karfas heb ik de lekkerste verse kalamaris gegeten. Niet vergeten de verse te nemen!
Quote
#11
Paar jaar geleden waren wij in Kataraktis.
Elke dag heerlijke verse vis gegeten!
Wij waren er sept/okt, er waren toen nog 3 restaurantjes open.
Er waren geloof ik ook maar 5 restaurantjes, erg leuk en rustig daar.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#12
chris schreef:InEen goede en betaalbare vis is tsipoura.. In Nederland heet hij dorade. Niet op de grill,want dan wordt hij vaak te droog. Uit de pan,peper en zout en een ihttps://www.telegraaf.nl/abonnement/telegraaf/abonnement-bestellen/?utm_internal=telegraaf-header-eigensite&redirect_uri=https://www.telegraaf.nl/entertainment/1445764408/tom-egbers-moet-herstellen-van-hartinfarcttakje dendrolimano in de buik,heerlijk.

Dendrolimanos=Rozemarijn.

Deze week ook nog gegeten. Gewoon je favoriete Griekse kruiden, beetje olie, inwrijven, 25 minuutjes op 180 graden in de oven, hmmmm… Tongue
Had er Griekse worteltjes en lekkere aardappeltjes bij gedaan.

Ik moet wel zeggen dat ik de beste visgerechten ooit op restaurant in de Algarve heb gegeten. Wat ze daar met vis kunnen ben ik nog niet eerder tegen gekomen!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#13
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Inmiddels alweer terug van onze Chios-trip. 
Zeker een aanrader, met name voor mensen die niet van te toeristische eilanden houden  denk ik. 
Voor het eerst in 29 jaar dat wij'al' op 25 oktober gesloten waren,
en smorgens  al in het vliegtuig zaten naar Athene, en 5 uur later onderweg waren naar Chios. 
Aangekomen op t 'vliegveldje' waan je je even 30 jaar terug in de tijd, 
de affiches die er aan de muren hingen hingen ook op Kos toen ik daar voor t eerst kwam, 
nostalgie ten top.
Op aanraden van Costa hier van Oriste hadden we hotel Chandris, in de stad geboekt. 
Was helemaal prima. 
Volgende morgen bij Vassilakis weer een tip van Costa een prima autootje gehuurd, 
alleen al het bezoek aan hun kantoortje is een belevenis op zich.....maar erg aardige mensen, 
geven ook de juiste info.
Manlief had een heel programma gemaakt, een oud-collega van hem is Chios kenner, 
en had m ook veel tips gegeven. 
Voordeel voor ons is op Chios is dat je niet,  zoals op Kos, complete uitgestorven dorpen tegenkomt. 
Er blijft leven in de brouwerij, omdat er maar weinig echt opgezet is voor toeristen.

Karfas, wat hier op t forum door meerdere mensen bezocht is, was eigenlijk t meest uitgestorven,
Duidelijk t meest toeristische deel van t eiland. Maar ook daar was gelegenheid om n kopje koffie te drinken, en ook een paar eetgelegenheden waren open.

In Kampos was dat Citrus gebeuren, gesloten, meer toch prima daar rondgewandeld.
Mesta, en Pyrgi zijn allebei erg leuk om te bezoeken. Het mastiekmuseum, ook zeker een aanrader.
Geen idee of dat t hele jaar door is maar wij troffen echt heel veel oude dames met zo'n bakblik voor zich, bezig met mastiek sorteren.
Ook meerdere keren in haventjes mensen getroffen die met die mastiek aan t wassen waren. 
Mooi om te zien. Maar dit zijn natuurlijk werkzaamheden die afhankelijk zijn van de tijd van t jaar.

Wij zijn helemaal naar t noorden gereden ook tot bij Agias gala, onderweg verschillende kloosters bezocht. Agia Markella, Nea  Moni, Agia Mounda de laatste kun je niet op eigen houtje bezoeken, 
Je moet dan eerst naar Diefga, daar werden we naar een meneer Spyros gestuurd, 
en die reed met z'n brommertje voor ons uit en vertelde ons t verhaal van Agia Mounda.
Bij mij maakt zo n eenvoudige meneer Spyros die belangeloos dit klusje klaart veel meer indruk
dan de norse papas en de verveelde mevrouw van het ministerie van cultuur die met zo'n kaartje om bij de Nea Moni aanwezig waren. De papas was nog n jonge vent, maar had duidelijk z'n dag niet of zo....
En die mevrouw vertelde dat z al 28 jaar daar werkte.....en ze had t wel gezien dat was duidelijk pffff wat een onaardige en ongeïnteresseerde types. En die plaats is heel bijzonder, wij gingen weg met een negatief gevoel maar echt door die twee. Maar goed zulke dingen kunnen gebeuren.

En zeker ook leuk om te bezoeken is het dorpje Pytio,
Ons werd verteld  over taverna Makelos,  dat zelfgemaakte spaghetti zou hebben.
Wij daar naar toe heerlijk gegeten, erg aardige eigenaar.
Paar dagen later waren we weer daarin de buurt en besloten nog eens langs te gaan.
Vrijdagmiddag, meneer had gezegd dat hij in de weekenden altijd open is in de winter.
Komen daar aan, beetje donker, mmm zal dicht zijn, maar meneer komt gelijk naar 
buiten. Had net de boodschappen voor t weekend binnen gekregen, 
en er zou zeker wat lekkers voor on zijn. Of we zin hadden in een volta door t dorp. 
Natuurlijk, leuk.Hij nam ons dus een uurtje op sleeptouw, 
mee naar stelios met z'n kafeneio, de bakker die alleen met houtoven werkt, etc etc. 
Erg leuk. Bleek dat meneer Nikos Jorgoulis, eigenlijk journalist is.
En echt met hart voor t dorp zich voor allerlei lokale acties inzet. 
Zo hing er een affiche in z'n taverna waarop stond dat hij op zondag twee keer per dag,
zo n dorpstrip gratis aanbied voor z'n gasten. 

Wij hadden gerekend op iets lagere temperaturen dan op Kos, 
dus ook wat warmere kleren meegenomen.
Beter hadden we zwemkleding kunnen meenemen, was echt zomers weer,
maar ik geloof dat dat op heel veel plaatsen in Griekenland dit jaar zo is.
T blijft zomer, lijkt t wel.

O ja de visrestaurants waar ik naar gevraagd had, geloof dat we van de 8 dagen 
4 vis gegeten hebben. (  Ook bij kiria Despina  in Lithi die Costas aanraadt )  
Allemaal erg goed en in vergelijking met de prijzen op Kos, heel goedkoop. 

Samengevat een erg leuke vakantie gehad.

Harma schreef:Paar jaar geleden waren wij in Kataraktis.
Elke dag heerlijke verse vis gegeten!
Wij waren er sept/okt, er waren toen nog 3 restaurantjes open.
Er waren geloof ik ook maar 5 restaurantjes,  erg leuk en rustig daar.
Ik geloof dat toen wij in Kataraktis waren er nog twee open waren, 
wij aten bij Molos. Was prima, en zeker ook vers.
Quote
#14
Mooi verslag Nanny.
Leuke foto's ook.
Fijn dat jullie het daar zo goed bevallen is en dat het nog zulks fijn weer was.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#15
Ik vind ook dat de mooiste tijd tussen eind oktober en eind maart is, heerlijk rustig, alle toeristische taverna,s dicht, vaak nog heerlijk warm, de meltemi is ook aan het overwinteren en je kunt heerlijke boottochten maken.
Alleen dit jaar jammer genoeg niet, ik moet noodgedwongen in zuid Limburg overwinteren.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
Dat was echt een heerlijke tijd op Chios dus, jammer dat de papas niet zo gezellig was maar je had er wel een hele aardige meneer van het dorp voor terug.
Leuk ook die dorpswandeling, dat zijn de leukste dingen, het onverwachte en het stukje echt bij de mensen kijken.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)