Bijna
#1
Als we aan het einde van die dag moe thuis komen staat er opnieuw een eigengemaakte cake op tafel.
Er zijn wat nieuwe gasten in het complex dus app ik gelijk de eigenaar of ze misschien een foutje gemaakt hebben bij de bezorging ervan.
Maar nee als antwoord krijg ik dat hij heeft gezien dat we zoveel mooie tochten maken dat we wel wat nieuwe energie kunnen gebruiken.
Die avond gaan we vroeg slapen, we hebben het ontbijt al ingeslagen voor de volgende morgen, de wekker gezet op 6.00 uur want we willen vroeg op stap.
De zonsondergang in Likoudimou is mooi, de opkomst in Diakofti schijnt een goede concurrent te zijn, vandaar.
De volgende dinsdagmorgen wordt ik om 7.30 wakker.......Jesus denk ik...
Ik had dan wel de wekker op de telefoon gezet, maar het geluid uitgezet, dus geen zonsopkomst in Diakofti want meneer stond al halverwege de horizon.
Dan ben ik een beetje pissed off maar kan niemand anders de schuld geven dan mijzelf.....stom.
Mijn fotografe is rond die tijd nog steeds in het land van Klaas Vaak en als ik langzaam haar ogen zie opengaan vertel ik haar dat het geen Diakofti wordt deze morgen en dat ze rustig aan kan doen.
Ja wat dan...... een echt backup plan voor die dag had ik niet, ja we zouden naar het klooster kunnen, het is vandaag de dag van de zwarte Madonna maar om vandaag daar nu in de enigste file van het jaar te gaan staan, daar had ik niet echt zin in.
Ik grijp het gele wandelbijbeltje en bekijk de wandelingen, mijn oog blijft hangen op Alexandrades.
4,5 uurtjes wandelen.... dat moet kunnen.
Ontbijt in het dorp en dan maar door.
Er zijn wolken deze dag, heel veel wolken maar toch schijnt de zon er gewoon door heen.
Ik kijk even op de weer app en die toont rond het middaguur regen en onweer.
De poncho’s liggen nog in de auto dus dat moet geen probleem zijn en van een beetje regen gaat een Hollander niet dood.
We rijden het doodlopende gehucht binnen en ik zet zoals beschreven staat in het wandelboekje de auto bij de kerk, doe de rugzak incl poncho’s om en met onze rug naar de kerk zoals staat beschreven gaan we rechts af.
Na 75 meter slaat u links het onverharde pad in.
Raar denk ik bij mezelf na 75 meter is er helemaal geen pad maar gewoon een brede asfaltweg.
Klopt dit wel, ik doe de situatie nog even na, de sleutel zat zoals beschreven in de deur van de kerk en met mijn rug naar de kerk rechtsaf, ja dat klopt maar waar is dan dat pad?
Iets klopt er niet......
We gaan terug en ik lees nog eens,  verrek denk ik dit is de tweede keer dat dit gebeurd, een aantal jaren geleden had ik hetzelfde.
Als ik het bord zie met daarop de afbeelding van de doodlopende weg weet ik het weer.
We moeten verder het dorp in, het volgende kerkje.
Zelfde situatie, 500 meter verder, ook de sleutel in de kerkdeur maar nu wel een onverhard pad naar rechts.
Het pad voert ons richting de vallei in de diepte met een constant zicht op de oost kust, we bezoeken diverse kerkjes die of open zijn of waar in het boekje beschreven staat hoe deze te openen.
Bij het tweede kerkje heb ik het gevoel of we door iets of iemand achtervolgd worden en als ik me omdraai blijkt dit ook zo te zijn.
Een enorme dikke zwarte wolken massa heeft zich boven de west kust samengepakt, de dreigende luchten komen onze kant op.
We zitten nog bij de kerk, mocht de hel los barsten dan kunnen we schuilen in Gods onderkomen.
Als de wolken overtrekken, wat vrij snel gaat, voel ik zeggen en schrijven 4 druppels op mijn arm.
Als deze wolken richting de west kust gaan vervolgen wij het dalende pad richting het dal.
In de diepte ligt het kleine witte kerkje waar we heen moeten, ik lees nog even de route die hoofdzakelijk bestaat uit de tekst afslagen negeren.
Toch lees ik op een gegeven moment teksten die niet volstaan aan de omgeving, met andere worden we zijn verkeerd gelopen.
Nu ken ik de omgeving in het dal goed, vanaf hier heb ik alle paden in het hoofd dus uiteindelijk komen we bij het kerkje in het dal uit tussen de hoge cipressen.
Bij het kerkje met de losse klok nemen we even rust en genieten we van de prachtige omgeving, verderop ligt het volgende kerkje, hoog boven ons.
Dat wordt dus een pittige klim als ik het zo bekijk en de tekst in het wandelgidsje bevestigd dit.
Langzaam kruipen we omhoog en na elke bocht denken we, we zijn er maar dan moeten we nog even.
Eindelijk de asfaltweg en dan nogmaals een stevig klimmetje naar het kerkje.
Bezweet komen we bij de kerk aan, het is inmiddels weer zwaar bewolkt en de wind giert ons om de oren.
Als ik in richting van het westen  kijk is de lucht gitzwart, het klooster van de Agia Ellesa ligt volledig in de donkere bewolking en ik denk dat het daar wel nacht zal zijn.
Het is rond de klok van 3 uur als we onze weg vervolgen... een weg richting het westen, vanwaar de dikke bewolking ons snel nadert.
Een klein kwartiertje later is het donker, de schemer van de bewolking slaat op ons neer en ik bedenk het scenario wat ik moet volgen voor het geval dat.
Onder de stoel ligt een geel pakketje, je steekt je hoofd erdoor, en bevestigd de band via de achterzijde met een knoop aan de voorzijde en geeft vervolgens een stevige ruk aan de rode label via het pijpje kun je eventueel zelf bijblazen, het lampje gaat branden als het in contact komt met water.
Oh shit, dat is het verkeerde scenario.
Nee in geval van regen gaan eerst de camera’s in de rugzak, gaat de regenhoes erover en als laatste de pochoos aan.
Alhoewel het steeds donkerder wordt blijft de regen uit en trekt de wolken partij over.
In Katouni waar we aan het einde van het pad uitkomen is het dorp verlaten, zijn de luiken dicht en zoekt de wind zich een weg door de nauwe steegjes.
We steken de bekende brug over en lopen naar het kerkplein van Kato Livadi.
Weer iedereen is weg, de school is gesloten, ik denk dat iedereen bij het klooster zit voor de feestdag.
Wat ons rest is een wandeling door de vallei en een zware klim naar boven.
Via het laatste stuk over het asfalt bereiken we uiteindelijk het dorp Alexandrades weer........
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Heerlijk de grillige lucht, niet wetend of je de bui vol over je heen krijgt of dat het overwaait.
Prachtige wandeling ook weer!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)