Viaradika
#1
Viaradika.......je zult  er als toerist niet komen, laat staan dat je weet waar het ligt.
Het is een gehucht met een doorgaande weg waar je in 5 minuten doorheen bent.
Viaradika.....dat was het!
Mitata dat is wel bekend, het hooggelegen dorp met de afgebrokkelde kerk, de vele grotten en de mooi uitzichten rondom.
Je ziet de kloosters, de Paliokastro, de laagvlakte en rechts twee grotten in de vorm van een hond en een kat.
Goed je moet een beetje inbeeldingskracht hebben maar dan zie je het.
Nou een van die twee grotten gaan we vandaag bezoeken en dat gaat gebeuren in het buur dorp Viaradika, te voet uiteraard.
Na Mitata begint de asfaltweg te dalen en te slingeren en op het diepste punt gaat deze weer ophoog en rij je Viaradika binnen, een te smalle weg die je dwingt om langzaam te rijden, de vele verkeersspiegels helpen je door het dorp te komen.
Aan de linkerkant net buiten het dorp zet ik de auto neer.
We lopen een stukje terug en slaan via een van de smalle straatjes het dorp in.
Een rustig dorp waar misschien een kwart van de weinig huizen bewoont is en de rest leeg staat of op instorten.
We lopen het betonnen pad af en komen uit bij de bron van het dorp, een groot wit gekalkt object met een bron, wasbekkens, vele vogels en zelfs bananenbomen.
Het water stroomt er volop en voorziet de landerijen onder in het dal van het nodige vocht.
Druiven, sinaasappels en citroenen en weet ik wat er nog meer groeit.
De plek trekt aan om er even te gaan zitten en te genieten van de discussies die de vogels onderling voeren.
De herfst is duidelijk zichtbaar begonnen want de bladeren dwarrelen links en rechts naar beneden.
Maar we zouden naar de grot.
Het betonnen pad gaat over in onverhard, wordt smaller en moeilijker begaanbaar.
Ik loop een keer verkeerd en zoek de juiste weg.
Deze blijkt omhoog te gaan en steil ook, niet lang maar wel inspannend en met sandaaltjes of teenslippertjes ga je het hier niet redden.
Er is weinig houvast om omhoog te komen , in trek mij omhoog aan wat struiken omdat ik de losliggende stenen niet vertrouw.
Dit tafereel herhaalt zich drie keer waarvan de laatste het zwaarste is maar dan staan we ook in de grot.
Ik bekijk de kleine grot, het kleine kerkje is afgesloten door een deurtje maar van boven kun je zo in de kerk kijken.
Als ik mij omdraai heb ik mooi uitzicht op Mitata en als ik naar beneden krijg ik de schrik van mijn leven.
We zijn lekker omhoog geklommen maar moeten zo weer naar beneden en het is hoog......pffff.
Een warmte schiet door het lichaam ik zie echt niet hoe ik het ga redden om terug te gaan.
Het pad is steil naar beneden en de vele stenen liggen gewoon allemaal los.
“Ga maar op je kont naar beneden” wordt mij verteld.
Onder begeleiding van vele meerollende stenen, veel angstzweet en een vuile broek overwin ik de  drie hindernissen.
Bij de laatste ziet mijn vriendin een klein blaadje bewegen, althans dat lijkt het.
Als ik inzoom met de kamera blijkt het een jonge bidsprinkhaan te zijn, niet groter dan 1 centimeter.
We lopen het pad weer af terug richting dorp waar we via een ander pad weer uitkomen bij de auto.
De kleine wandeling in een bijzonder dorpje.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Spannende afdaling voor je vandaag !
Mooie foto's , ik vind die tros bananen echt prachtig.
Quote
#3
Prachtig!!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)