Emigreren voor de pensioengerechtigde leeftijd
#1
Dag allemaal, 

Sinds vandaag op het forum en ben al blij verrast met allerhande informatie.

Mijn man en ik hopen over een paar jaar te kunnen emigreren naar Lesbos. We zijn dan nog lang niet toe aan ons pensioen (dan 61 en 52). Zijn er meer die zo’n stap hebben gezet? En welke ervaringen en kennis wil je met ons delen?

Gelukkig hebben we een lange voorbereidingstijd (moet ook wel om dit financieel voor elkaar te krijgen). 

Alvast hartelijke dank voor jullie reacties! We zijn benieuwd naar jullie verhalen, dus kom maar op!

Jessica en Mari
Quote
#2
Goedendag en welkom hier.

Geen ervaring maar wel dezelfde plannen, dus ik lees even mee!
Quote
#3
Ik zit al meer dan 20 jaar met het idee in mijn hoofd om te emigreren. Ook in België kom ik wekelijks in contact met Griekse vrienden die me als het ware hebben opgenomen in de familie. Je moet vertrouwen inwinnen en hun de tijd geven om je mentaliteit te leren kennen. Hier begint alles...
Een 9-tal jaar geleden heb ik een woning gekocht, weliswaar ook op Lesvos. Ik moet nog een 6-tal jaartjes werken en zal dan (hopelijk) emigreren naar mijn geliefde oord in't zuiden.
Ondertussen ben ik gekend in de regio en geniet ik ervan om bij de locals te vertoeven. Mijn buurman aanziet me als zijn broer en gedraagt zich ook als dusdanig. Zalig gevoel! Zijn vrouw en hijzelf staan steeds voor me klaar, wat ik ook doe voor hen.
Vooreerst moet je de "echte" Griekse mentaliteit leren kennen, ervoor openstaan en ermee omgaan. Als inwoner wordt je anders beschouwd dan een toerist en liggen de verwachtingen anders.
Leer ook om het Grieks onder de knie te krijgen. Als je blijk geeft dat je je wil integreren, zullen deuren open gaan. Ikzelf heb 4 jaar avondschool gevolgd om deze "dikke boterham" door te slikken, een vrij zware taak te volbrengen. Waar een wil is, is een weg...
Er valt veel over te zeggen, maar uiteindelijk zal je jezelf moeten openstellen en aanpassen. Met de juiste ingesteldheid, zal dit zeker lukken... Grieken zijn zeer sociaal en openstaand.
Veel succes met het aftellen... dit is voor mij de zwaarste taak, namelijk "geduld"!
Quote
#4
Ik neem aan dat jullie vaker op Lesbos zijn geweest, maar ik zou als ik jullie was even wachten met emigreren, dwz alle schepen in NL achter je verbranden, eerst iets huren voor langere tijd, de kat uit de boom kijken en waar op Lesbos je wilt wonen, als je naderhand terug wilt of moet naar NL loop je tegen heel wat problemen aan.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Arthur schreef:Ik neem aan dat jullie vaker op Lesbos zijn geweest, maar ik zou als ik jullie was even wachten met emigreren, dwz alle schepen in NL achter je verbranden, eerst iets huren voor langere tijd, de kat uit de boom kijken en waar op Lesbos je wilt wonen, als je naderhand terug wilt of moet naar NL loop je tegen heel wat problemen aan.
 Zeker als jullie de tijd hebben zijn dit ware woorden en er zijn natuurlijk een hele boel dingen die je kunt doen in de categorie "voorpret".  Hier komen mijn tips:

Bezoek een second home beurs, daar kun je al veel informatie vandaan halen.
Ga een keer in de winter 3 weken of zo naar Lesbos, de plekken die dan gezellig zijn, zijn het hele jaar gezellig. Je weet dan ook waar er nog winkels en tavernes open zijn en de mensen hebben de tijd om je bij te kletsen over het leven in de winter. Ik vind Griekenland in de winter veel leuker dan ik dacht.
Een huis voor een langere tijd huren is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ook die zal je in de winter eerder vinden dan in de zomer.
Probeer ook met zo veel mogelijk mensen die jullie voor gegaan zijn te spreken, zodat je van hun ervaring kan leren.
Laat je niet afschrikken, Grieken zijn ontzettend behulpzaam! Ook bij de bank, het elektriciteitsbedrijf enz. enz..
Mocht je, je van dit alles niet aantrekken en gewoon verliefd worden op een huis en er met 2 benen tegelijk inspringen, geen probleem, maar zoek dan wel een betrouwbare advocaat. Dat gebeurde ons ook Hypocrite .

Succes,
Natalie
Quote
#6
Wij zijn eigenlijk ook wel benieuwd naar reacties van mensen die deze stap wel hebben gezet ?
En Jessica en partner heel veel plezier gewenst hier op Oriste
Quote
#7
Het is blijkbaar toch niet zo makkelijk om voor je pensionering  te emigreren naar Griekenland ,en blijft
het meestal met plannen maken ,en toch zijn er wel mensen die de gok hebben gewaagd en nu mooie
bedrijven hebben ,om er een paar te noemen ;
Pyrgos House op Kythira
Dive2 together Plakias Zuid Kreta
Car rental Crete Holiday,s
Car rental Yes op Samos
dus het kan wel , maar niet te lang mee wachten
Quote
#8
(30 October 2019, 08:22)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is blijkbaar toch niet zo makkelijk om voor je pensionering  te emigreren naar Griekenland ,en blijft
het meestal met plannen maken ,en toch zijn er wel mensen die de gok hebben gewaagd en nu mooie
bedrijven hebben ,om er een paar te noemen ;
Pyrgos House op Kythira
Dive2 together Plakias Zuid Kreta
Car rental Crete Holiday,s
Car rental Yes op Samos
dus het kan wel , maar niet te lang mee wachten
Allemaal bedankt voor de reacties. We gaan vooral genieten van de voorpret door zo veel als mogelijk te weten te komen, en natuurlijk regelmatig daar te zijn  Smile. We hoeven overigens geen inkomsten te genereren. We hopen op een relatief goedkoop huis te kunnen kopen (eerst huren zodat we weten waar ons dat het beste bevalt) en zuinig te leven. 
Dus als dat lukt (we verwachten nog 4,5 jaar te moeten sparen) zijn we echte geluksvogels.
Quote
#9
Aandachtspuntje is je ziektekosten. Als je geen inkomsten hebt in Griekenland of een Nederlands pensioen val je waarschijnlijk niet onder Griekse sociale zekerheid en als je niet meer in Nederland woont vervalt je basisverzekering. Je kunt je wel verzekeren via een buitenland polis maar dan is er geen acceptatieplicht en loop je het risico dat je geweigerd wordt door de verzekering als je een "slecht risico" bent.

Cors
Quote
#10
Ook even rekening houden dat je over die laatste jaren geen AOW opbouwt.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Ik had idd gedacht een particuliere verzekering af te sluiten, als een soort van expat. Me niet gerealiseerd dat je dan geweigerd kan worden. Iemand ervaring met het afsluiten van zo’n verzekering?

En van de verminderde AOW-opbouw weten we. Je kunt je er tegen verzekeren maar dat is inkomensafhankelijk en levert voor ons minder op dan het kost. 

Nou ja, als we dit willen doen moeten we echt zelf de broek ophouden. We hebben niet de mogelijkheid nog woonruimte aan te houden in Nederland en zo te kunnen genieten van de AOW en ziektekostenverzekering.
Quote
#12
Wij wonen sinds 2010 op Kreta en waren toen 55 en 52 jaar. We hebben als gids gewerkt en sinds 2016 heb ik mijn eigen winkel met lokale produkten in het dorp waar wij wonen en sinds vorig jaar doet mijn man de kruidenwandelingen met onze ezels. Wij hebben hier onze verzekeringen etc. Maar we hebben wel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om vrijwillig de premie voor de nederlandse AOW te betalen, zodat we straks als we 67 zijn 100% AOW uit Nederland ontvangen. 
Wij zijn erg tevreden met ons leven hier, maar het duurt wel even om je aan te passen en te wennen aan het Griekse-Kretense leven, vooral buiten het zomerseizoen. Vooral de taal leren is erg belangrijk. Het is moeilijk maar waar een wil is is een weg. Voor meer informatie mag je ons altijd een mailtje sturen of kijk even op onze website
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 

Succes en veel plezeir met jullie voorbereiding
Barbaraki's signatuur beleef het echte Kreta op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Dank @barbaraki! Nu eerst maar stappen zetten om de taal te leren.
Quote
#14
Goedenavond,
Mijn man en ik zijn sinds april trotse bezitters van een appartement op het eiland Evia.
Tip 1 is schakel Elxis in en je krijgt alle hulp die nodig is bij de aankoop (en dus ook een goede advocaat).
Tip 2 als het financieel haalbaar is, nu kopen. Airb&b maakt het steeds lastiger (duurder) om te huren. Betrouwbare bronnen zeggen dat ook koopprijzen alleen maar zullen blijven stijgen.
Tip 3 laat je auto vooral in NL of B achter en koop in GR een andere. Invoeren is voor ons tot op heden het meest vervelende aspect van de verhuizing geweest.
Tenslotte kunnen wij van harte aanbevelen niet te wachten tot de pensioendatum. Wij hebben nog 1 resp 4 jaar te gaan en fors ingeleverd. Dat heeft tot nu toe voor ons de kwaliteit van leven niet negatief beïnvloed. Integendeel, zon, zee, prachtige natuur en voornamelijk uiterst hartelijke Grieken hebben ons leven verrijkt.
Quote
#15
(06 November 2019, 19:16)Elenithomas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goedenavond,
[knip]
Tip 2 als het financieel haalbaar is, nu kopen. Airb&b maakt het steeds lastiger (duurder) om te huren. Betrouwbare bronnen zeggen dat ook koopprijzen alleen maar zullen blijven stijgen.[knip]
Wat betreft AirB&B ga ik gedeeltelijk mee in je stelling. Het valt of staat echter met de omgeving waar je iets wil huren. Dat is tevoren te onderzoeken.

Wat betrouwbare bronnen zijn vraag is me sowieso altijd af.
Maar verder: als er veel Engelsen op het betreffende eiland 'huizen' kan het wel eens heel erg gaan meevallen met de prijsstijgingen daar.
Dat valt of staat met de een eventuele Brexit. 
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Emigreren naar Lesbos Stef Gasparis 1 775 24 October 2023, 12:33
Laatste bericht: Greece_2020
  Emigreren naar Kos: wat moet ik regelen? MBlauw 9 2.856 14 January 2023, 22:31
Laatste bericht: Nanny
  emigreren Edcar 1 1.467 15 May 2022, 20:44
Laatste bericht: vlagreco
  emigreren Herman59 4 2.269 23 April 2022, 14:35
Laatste bericht: Koukla74
  Emigreren zakynthos Jodi 3 2.954 19 July 2017, 13:01
Laatste bericht: Jodi
  Emigreren naar Rhodos Rhodoslover 1 2.859 15 November 2016, 00:19
Laatste bericht: Maria
  Emigreren naar Griekenland!! Imogen 53 48.422 05 October 2016, 08:02
Laatste bericht: TreinopStad
  Emigreren naar Kreta joan 15 10.201 25 July 2016, 09:35
Laatste bericht: TreinopStad
  Het aftellen is echt begonnen: emigreren naar Griekenland! Geni 38 30.441 26 August 2014, 15:55
Laatste bericht: Wim M
  Emigreren naar Griekenland - belasting en werk kriasi 49 35.637 03 May 2013, 20:33
Laatste bericht: El Greco

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)