Grieksegids nieuws
Griekse Hotel Serie van VARA/BNN
#1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Van Ingeborg Beugel, dus kwaliteit en waarheidsgetrouwheid gegarandeerd.
Quote
#2
Precies het programma waarop ik heb gewacht. Staat genoteerd!
Quote
#3
Bedankt voor de tip!
Quote
#4
Dat wil ik niet missen,bedankt voor deze tip.
Quote
#5
Lightbulb 
Naar aanleiding van haar  documentaireserie  Hotel Athene, gaf  Ingeborg Beugel   vanmiddag een intervieuw bij Radio BNR.

Kijk eens hier

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Fragment nog niet helemaal beluisterd, maar weet er iemand in welke wijk van Athene zij woont?
Quote
#7
Ik denk Metaxourgeio, ben niet zeker.
Viviane
Quote
#8
(07 November 2019, 19:45)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Fragment nog niet helemaal beluisterd, maar weet er iemand in welke wijk van Athene zij woont?
In Hotel Athene portretteert Beugel onder meer haar eigen woon (achter)buurt dichtbij de Akropolis.

Lees verder op de link van Aleko  Wink
Quote
#9
Sybrand Niessen op bezoek bij Ingeborg Beugel in 2014

vanaf min. 32

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
(08 November 2019, 00:19)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In Hotel Athene portretteert Beugel onder meer haar eigen woon (achter)buurt dichtbij de Akropolis.

Lees verder op de link van Aleko  Wink
Ja ok, in de buurt van de Akropolis wist ik wel, maar daar liggen veel wijken...
Quote
#11
(08 November 2019, 11:39)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(08 November 2019, 00:19)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In Hotel Athene portretteert Beugel onder meer haar eigen woon (achter)buurt dichtbij de Akropolis.

Lees verder op de link van Aleko  Wink
Ja ok, in de buurt van de Akropolis wist ik wel, maar daar liggen veel wijken...

Zij woont in de wijk Metaxourgeio.

En de huidige premier Mitsotakis vertelt wel meer leugens als een "goednieuwsshow": Zo verklaarde hij eerder deze week dat de Delta Squad van de politie terug zal verschijnen in de straten van Athene vanaf dit weekend.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Volgens Mitsotakis was die afgeschaft door Tsipras.

Laat ik nou net in oktober die "Delta Squad" aan het werk gezien hebben in Athene waar ze 24/24 pertinent aanwezig waren in de wijken rondom de Akropolis. Op zondagmorgen was ik getuige van de arrestatie van een tasjesdief en op zondagavond had ik zelfs een gesprek met een groepsleider die met 3 collega's van dienst was in Makrigialli Street aan de achterzijde van het Akropolis museum.

Dus hoe kan die groep afgeschaft geweest zijn en, dixit Mitsotakis, pas vanaf komend weekend terug actief zijn?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
De propaganda tegen de grieken heeft goed gewerkt bij de Nederlandse toeristen ,ze weigerden te
betalen in Griekse restaurants, want de Grieken waren hun immers toch geld verschuldigd ,volgens
Ingeborg Beugel in het interview  van de vara gids ,ik vind dat nogal een straffe uitspraak tegenover
de Nederlandse vakantie gangers ,dat er misschien een paar aso,s geweest zijn die dat geflikt hebben
dat geloof ik ook wel ,maar deze uitspraak  slaat nergens op  ,volgens mij
Quote
#13
Inderdaad mag je niet alle nederlandse vakantiegangers over een kam scheren.
Gelukkig zijn er heel veel leuke mensen, die zich niks aantrokken van wat ze in de media hoorden.
Ik denk ook niet dat er heel erg veel mensen waren die niet wilden betalen. Maar dat het gebeurt is is heel zeker, ook in mijn omgeving, en zo zal het op meerdere plaatsen in Gr voorgekomen zijn.
De akelige opmerkingen kreeg ik echter ook heel vaak te horen, Griekenland heeft al geld genoeg gekregen, jullie zijn al duur genoeg geweest afgelopen tijd etc etc. Ook in mijn nl kennissen/vrienden/familiekring meerde keren zulke dingen te horen gekregen. 
En ik weet van nl vriendinnen hier op Kos dat ik niet de enige was.
Quote
#14
Er waren niet alleen Nederlanders die weigerden te betalen maar ook andere nationaliteiten, voornamelijk Duitsers.

Enkele voorbeelden:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het begint nu gelukkig het leuke, waardevolle draadje te worden welke het onderwerp en de maakster van de serie verdient.
Quote
#16
(09 November 2019, 19:00)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De propaganda tegen de grieken heeft goed gewerkt bij de Nederlandse toeristen ,ze weigerden te
betalen in Griekse restaurants, want de Grieken waren hun immers toch geld verschuldigd ,volgens
Ingeborg Beugel in het interview  van de vara gids ,ik vind dat nogal een straffe uitspraak tegenover
de Nederlandse vakantie gangers ,dat er misschien een paar aso,s geweest zijn die dat geflikt hebben
dat geloof ik ook wel ,maar deze uitspraak  slaat nergens op  ,volgens mij
De echte Griekenlandganger zoals er heel veel op dit forum actief zijn weten hoe de vork in de steel zit, dat de westerse banken miljarden hebben verdient over de rug van de Griekse kleine man.
Maar de gemiddelde tokkie die een roze bril opheeft en alleen voor zon, zee en drank gaat, een liefhebber van friet van piet is zal het worst wezen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
Aangezien de aanvangstijden soms verschillen heb ik alle zes de afleveringen in de Oríste-evenementenagenda gezet. Even op de link klikken en je ziet de correcte tijden én een korte beschrijving.
Je vindt ze onder het kopje 'aankomende agenda-tips' helemaal onderaan op de
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Quote
#18
Is het de moeite om terug te kijken of erg politiek gekleurd?
Wie heeft het gezien?
Quote
#19
Ik heb het gezien, vond het een mooie en respectvolle maar realistische docu.
De kanten van de nog aanwezige Griekse bewoners werd uitgelicht, de kant van de vluchtelingen die op straat leven maar ook de grieken die door de crisis op straat leven, de vrijwilligers die zich inzetten voor de daklozen.. vond het echt mooi, ga de andere ook zeer zeker kijken.
Echt de moeite waard!
Quote
#20
Ook deze Grecophile de eerste aflevering gezien , vrees voor nog meer ellende in de volgende afleveringen
Wel goed dat de saamhorigheid door de kanjers die eten en drinken rond delen , nu in griekenland weer de positieve kant op gaat

ook nog een tip kijk op NPO2 extra de 2016 film Athens from Beneath vanmiddag om 17.10 uur
Quote
#21
Heb ook beide docu's gezien. Vooral Athens beneath(2016) greep me erg aan. Wat een ellende, maar ook wat een veerkracht. Precies zoals Ingeborg ook zei: Η Ελλάδα δεν πεθαίνει ποτέ!
Quote
#22
Die Noorse lange en diepe documentaire als extraatje op NPO2 Extra - na het Kos-bezoek van Ingeborg - over de Gouden Dageraad vond ik ook wel erg indrukwekkend en informatief
Quote
#23
Gisteren weer een aflevering bekeken van hotel Athene. Erg indrukwekkend. Ben er ook wel wat van geschrokken van het leven in Athene. Misschien wat naïef van mij. Wat een veerkracht.
Quote
#24
Ben ik de enige die de serie n beetje vind tegenvallen? 
Misschien waren  mijn verwachtingen te hoog, of is het ook mn persoonlijke situatie, kn best hoor.
Maar vooral de tweede aflevering vond ik eigenlijk weinigzeggend.
Een vraag die Ingeborg stelt in zo n vluchtelingenkamp, worden mensen hier ook depressief?
Wat denk je zelf als je die metershoge afrastering ziet, een te vol vluchtelingen kmp en uitzichtloze toekomst.....
Ik had graag meer gezien over bijvoorbeeld miserabele situatie van t ziekenhuis hier op Kos, 
neem aan dat er ook vele vluchtelingen ziek aankomen, ondervoed gewond etc....we hebben al een slecht ziekenhuis
komen al deze gevallen er ook nog bij. Gesprek met de politie, er zijn regelmatig problemen, opstootjes etd,
hoe zit t met al die stichtingen uit verschillende landen die hier komen helpen. Daar zijn ook verschillende verhalen over. 
interview met bewoners uit Pili, t dorp waar de hotspot gevestigd is, de minimarket zal niet echt klagen misschien, 
met alle extra klandizie, maar boeren klagen dat hun fruitboompjes leeggehaald worden.
Een paar weken geleden stond onze burgemeester in de haven met bulldozers 
 en flink aantal aanhangers om de boot die vluchtelingen die vanuit Athene zouden komen tegen te houden.
Ik noem maar een paar dingen die ook spelen.
Kiria Kiki helpt de vluchtelingen, maar wat ze nou eigenlijk echt doet weet ik nu nog niet.
Ik geloof graag dat ze helpt hoor, maar helpt ze met papieren, geeft ze te eten, helpt ze bij de speciale gevallen,
zamelt ze kleding en voedsel in voor die mensen.  Of heb ik niet goed opgelet en werd dit wel verteld?

Heel toevallig was ik van de week in Pili, frappant om te zien dat de aanblik van t dorp verandert is. 
Je ziet nu vele Afrikaanse mensen lopen in kakelbonte gewaden, ziet er eigenlijk heel vrolijk uit.
Helaas alleen de buitenkant, schrijnende situatie natuurlijk. Dt zie je als je dichterbij t kamp komt. 
Had volgens mij n veel vollediger beeld kunnen geven.
Quote
#25
(26 November 2019, 21:29)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben ik de enige die de serie n beetje vind tegenvallen? 
Misschien waren  mijn verwachtingen te hoog, of is het ook mn persoonlijke situatie, kn best hoor.
Maar vooral de tweede aflevering vond ik eigenlijk weinigzeggend.
Een vraag die Ingeborg stelt in zo n vluchtelingenkamp, worden mensen hier ook depressief?
Wat denk je zelf als je die metershoge afrastering ziet, een te vol vluchtelingen kmp en uitzichtloze toekomst.....
Ik had graag meer gezien over bijvoorbeeld miserabele situatie van t ziekenhuis hier op Kos, 
neem aan dat er ook vele vluchtelingen ziek aankomen, ondervoed gewond etc....we hebben al een slecht ziekenhuis
komen al deze gevallen er ook nog bij. Gesprek met de politie, er zijn regelmatig problemen, opstootjes etd,
hoe zit t met al die stichtingen uit verschillende landen die hier komen helpen. Daar zijn ook verschillende verhalen over. 
interview met bewoners uit Pili, t dorp waar de hotspot gevestigd is, de minimarket zal niet echt klagen misschien, 
met alle extra klandizie, maar boeren klagen dat hun fruitboompjes leeggehaald worden.
Een paar weken geleden stond onze burgemeester in de haven met bulldozers 
 en flink aantal aanhangers om de boot die vluchtelingen die vanuit Athene zouden komen tegen te houden.
Ik noem maar een paar dingen die ook spelen.
Kiria Kiki helpt de vluchtelingen, maar wat ze nou eigenlijk echt doet weet ik nu nog niet.
Ik geloof graag dat ze helpt hoor, maar helpt ze met papieren, geeft ze te eten, helpt ze bij de speciale gevallen,
zamelt ze kleding en voedsel in voor die mensen.  Of heb ik niet goed opgelet en werd dit wel verteld?
Heel toevallig was ik van de week in Pili, frappant om te zien dat de aanblik van t dorp verandert is.
Je ziet nu vele Afrikaanse mensen lopen in kakelbonte gewaden, ziet er eigenlijk heel vrolijk uit.
Helaas alleen de buitenkant, schrijnende situatie natuurlijk. Dt zie je als je dichterbij t kamp komt. 
Had volgens mij n veel vollediger beeld kunnen geven.
Na de eerste aflevering hoefde mijn man niet meer te kijken, ik heb aflevering twee nog wel gezien, maar wij hoeven niet nog eens vier afleveringen te zien, jammer want we hadden toch een ander idee over hoe de serie zou zijn.
Ingeborg woonde toch op Hydra, is ze alleen voor de serie neergestreken in Athene?
Quote
#26
@Elena,  inderdaad Hdra had ik ook nog in de gedachten. Ze zei wel ergens dat ze voor dr werk in Metaxourgio zat. 
Maar of dat dan alleen deze serie is of dat ze ook nog andere dingen doet geen idee.
Quote
#27
filmpje met Ingeborg op Hydra ( bonusvideo )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#28
Bedankt metaxa voor de link. Met verwondering bekeken.
Quote
#29
En dan op aanbeveling van Ingeborg op NPO2 Extra na nr. drie, een lange film met o.a. economische problemen op Halkidiki en Skouries uiitzenden. Mind you: uit 2015. Niet erg zorgvuldig en actueel lijkt me.
Quote
#30
@Aleko weet u wanneer dat filmpje op de vuilnisbelt op Hydra is opgenomen ,en zijn er ook
maatregelen tegen genomen ? Op Naxos was de situatie zo,n 10 jaar ook dramatisch ,maar
is gelukkig  opgelost ,daar om ben ik wel benieuwd hoe het nou op Hydra is
Quote
#31
Beste Metaxa ik kan je vraag helaas niet beantwoorden, ik kan mijn kennis helaas alleen maar via het beeldscherm vergaren.Hydra is toch heel vaak Leonard Cohen en Marian gerelateerd. Maar er posten hier toch genoeg mensen met actuele ter plaatse kennis van de situatie op Hydra. Ik hoop dat zij je vraag lezen. Overigens veel groeten uit Friesland.
Quote
#32
Ik vind het altijd leuk en interessant om Griekenland op TV te zien.
Vooral om de taal te horen.
De afleveringen voldoen wel aan mijn verwachtingen.
Ik volg Inge op FB en daardoor weet ik dat zij erg betrokken is bij de vluchtelingenproblematiek en dierenleed.
Ik verwachtte daarom wel deze onderwerpen.
Zij is heel emotioneel betrokken en daardoor is zij niet altijd objectief en belicht zij soms zaken vanuit 1 kant en laat zij vaak haar eigen mening teveel doorschemeren.
Quote
#33
Ik zit elke keer met schrik en verbazing te kijken. Dit is ook Griekenland. Wat erg allemaal de arme mensen in Athene. Raakt mij.
Quote
#34
Denk dat impact van alles het beste te zien is op het vaste land en dan Athene en omstreken.
Alle vluchtelingen vanaf eilanden willen naar Athene.. waarom??
Athene is booming voor de project ontwikkelaars dus iedereen die ze uit kunnen kopen gaat eruit maar een ieder die ze eruit kunnen zetten gaat er ook uit... er komt geen woningbouw voor terug maar alleen airbnb en andere verhuur accomodaties.
In Athene ben je ook maar een nummer, er is weinig gemeenschap gevoel wat op de eilanden toch wel aanwezig is, mensen zorgen op de eilanden meer voor elkaar dan op het vaste land en dan vooral de grote steden daar ben je veel anoniemer.
Het is triest heel erg triest.
Quote
#35
(05 December 2019, 11:38)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Denk dat impact van alles het beste te zien is op het vaste land en dan Athene en omstreken.
Alle vluchtelingen vanaf eilanden willen naar Athene.. waarom??
Athene is booming voor de project ontwikkelaars dus iedereen die ze uit kunnen kopen gaat eruit maar een ieder die ze eruit kunnen zetten gaat er ook uit... er komt geen woningbouw voor terug maar alleen airbnb en andere verhuur accomodaties.
In Athene ben je ook maar een nummer, er is weinig gemeenschap gevoel wat op de eilanden toch wel aanwezig is, mensen zorgen op de eilanden meer voor elkaar dan op het vaste land en dan vooral de grote steden daar ben je veel anoniemer.
Het is triest heel erg triest.

Een deel van het antwoord gaf je al zelf. Daar ben je anoniemer. Daar komt nog bij dat men o.a. denkt van daaruit verder te kunnen. Vooral de buurt rond Omonia is een pleister- of verblijfplaats van velen. Het is ook een buurt waar vele zaken gebeuren die het daglicht niet verdragen. Zoals de fabricatie en verkoop van valse identiteitsstukken bijvoorbeeld.

Dikwijls wordt ook de vraag gesteld: Waarom willen er zo veel naar Engeland?
Wel dat is vooral omdat:

- men geen identiteitsbewijs moet hebben in Engeland.
- ze daar terecht kunnen in (grote) gemeenschappen van landgenoten waar ze al familieleden of kennissen hebben die hen voorgegaan zijn (legaal of illegaal).
Die grote gemeenschappen hebben ook een structuur waardoor een 2de (zwarte) economie ontstaat met eigen winkels en ook voorzieningen (medisch, onderwijs, tewerkstelling). Al is het ook zo dat er velen dan uitgebuit worden door eigen landgenoten.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#36
De aflevering van afgelopen maandag 2 dec  ging vooral over de dreiging van Grieken die hun
huis uit moeten ,omdat ze hun hypotheek en vaste lasten niet meer kunnen betalen
Quote
#37
(05 December 2019, 15:24)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De aflevering van afgelopen maandag 2 dec  ging vooral over de dreiging van Grieken die hun
huis uit moeten ,omdat ze hun hypotheek en vaste lasten niet meer kunnen betalen
Dit doet mij denken aan een vrouwtje op de Peloponnesos. Zij was de buurvrouw van kennissen (Belgen) die daar gingen wonen. Was een oude vriendelijke vrouw die kanker had. Met haar pensioentje kwam ze amper rond omdat ze daarvan ook huishuur moest betalen. Zodoende bleef er niks over om haar medicijnen te kunnen betalen. Toen hebben onze kennissen gedurende een hele tijd haar boodschappen betaald zodat zij toch wat medicijnen kon kopen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#38
De volgende aflevering as Maandag gaat over de schrijnende toestanden
in een lokaal ziekenhuis in Athene op npo 2 om 22uur 55
Quote
#39
Metaxa volgens mij Thessaloniki
Quote
#40
Ja, ik dacht het ook.
Viviane
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ondertiteling van TV opgenomen serie TO NISI prasoudi 6 2.246 29 July 2023, 19:02
Laatste bericht: Angela57
  Griekse serie op Netflix Patrick 6 2.751 26 May 2023, 22:54
Laatste bericht: Electra63
  TV-"Serie" op 3sat (D) JohannesGR 2 2.225 20 February 2018, 09:22
Laatste bericht: JohanV
  Tv serie Trail of Vengeance Patrick 6 4.732 20 March 2016, 14:40
Laatste bericht: JohanV
  TV-tip 7+14 feb: Serie Divorce (RTL4) op Lesbos Ger 11 6.850 08 February 2016, 13:26
Laatste bericht: Costas
  gratis griekse serie Dirk 3 3.476 05 September 2015, 20:08
Laatste bericht: Rododafni
  Nieuwe serie op BBC4 Patrick 1 2.489 07 April 2015, 22:06
Laatste bericht: marietta
  Amerikaanse TV serie kwetsend voor Grieken Erwin 0 2.108 05 December 2014, 23:36
Laatste bericht: Erwin
  12-delige serie Odysseus op ARTE Ger 0 1.949 08 June 2013, 16:27
Laatste bericht: Ger
  Nieuwe Skai TV-serie: 1821 oriste 14 8.092 05 February 2011, 22:07
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)