Cruise Mykonos, Heraklion, Santorini: tips gevraagd.
#1
Verleden jaar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met cruisen. Ik had altijd het idee dat het niets voor mij zou zijn: massaal en toeristisch. 
Maar omdat ik nu alleen ben, heb ik het toch maar eens geprobeerd. En ik kan niet anders zeggen: het is echt super relaxed en heel erg gaaf. Je leert leuke mensen kennen en je ziet veel in korte tijd. 
Omdat ik altijd zelf wel een keer naar Santorini wilde, maar niet voor lang, kwam ik opeens op het idee om te cruisen langs wat Griekse eilanden. 

Dus in juni ga ik op cruise vanaf Athene. Nu zou ik graag tips hebben voor 1 dag voor de bovengenoemde eilanden. 
Bv. is het handig om overal een auto te huren? Op Kreta sowieso denk ik , anders kom je nergens. Wat is een leuke route om daar te rijden? 

Op Mykonos wil ik uiteraard de stad in maar bv ook naar de vuurtoren en het dorpje Ano Nera. 
Ook een auto huren of goed te doen met de bus? 

Op Santorini wil ik struinen in Oia en Fira. Ook daar de vraag: auto huren of de bus? 

En hebben jullie verder nog tips voor deze 3 bestemmingen?
Quote
#2
Gaat het hier om een georganiseerde cruisetocht ? heb je dan een hele dag tijd om een eiland te verkennen?
Op santorini heb je geen auto nodig voor fira, Oia kan je dan eventueel met taxi doen
Mykonos zou ik auto of scooter nemen , dan ben je niet gebonden aan uren van bus.
kreta is afhankelijk waar je aanmeerd, en hoeveel tijd je krijgt , is echt een groot eiland waar je op een dag niet zoveel kan doen,mijn tip is hier regio rethymnon, chania
Quote
#3
Ik heb de cruiseschepen vaak zien aanleggen op de rede van Chania. Mensen werden dan met de kleine watertaxi's naar de kade gebracht. Mocht dat de bestemming zijn, dan gewoon een dagje door Chania lopen. Het "Ottomaanse/Turkse" deel verbergt ook veel mooie oude gebouwen en plekjes! Alleen voor Chania heb je al meerdere dagen nodig. Wij lunchten vaak bij restaurant Monasteri in de haven. Heet tegenwoordig Veros als het goed is.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#4
21-23 JUNI 2024 Matala Kreta Beach -Festival
Quote
#5
@JohanV. Hoe lang geleden zag je transport via water naar de kade? Lagen de schepen dan 'vrij' op zee?
Zo zag ik ze nooit. De eerste zag ik meer dan 10 jaar geleden. De laatste dit jaar. Allen lagen aan de kade. Er is in de loop der jaren een speciaal terrein voor aangelegd.

In het algemeen is het denkelijk veel relaxter om geen toeren uit te halen van auto/scooter huur. Die zullen zelden ter plekke aanwezig zijn. Je moet dan afwachten of het goed geregeld word.
Qua tijdstippen ben je afhankelijk wanneer het schip aanmeert. Dat kan sterk verschillen van de te verwachte tijd die je (misschien) kreeg.

Op een schip worden vast dingen als excursies aangeboden. Die zullen een vermogen kosten.
Bus zou ik nooit nemen. Die rijden onregelmatig en met vaak met grote tussenpozen. Je moet op tijd terugzijn, dus risico wil je niet nemen.
Als je gelukt hebt en een groepje kan vormen kan je misschien samen iets organiseren om de meute te ontlopen. Met vier in een taxi drukt de kosten behoorlijk. Zo kan je overwegen om vanaf Souda (Kreta) een prachtige doortocht naar de zuidkust te maken.
In de haven staan weinig taxi's, al weet ik niet hoe dat is als er een Cruiseschip ligt.
Maar ook dan: de prijs zal vast aan de maat zijn. Echter... neem tevoren via mail/tel. contact op en maak een afspraak. Je hoeft niet direct alles te melden (cruise). Wat kost een tocht v.v. naar Sfakia.

Zo zijn er vast meer dingen te bedenken.

Succes met de voorbereidingen!
Quote
#6
Wanneer je op de cruise Mykonos, Heraklion en Santorini aandoet en één dag op Kreta hebt zou ik naar het Knossos gaan. Het is vlakbij Heraklion.
Quote
#7
(02 February 2024, 13:31)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@JohanV. Hoe lang geleden zag je transport via water naar de kade? Lagen de schepen dan  'vrij' op zee?
Zo zag ik ze nooit. De eerste zag ik meer dan 10 jaar geleden. De laatste dit jaar. Allen lagen aan de kade. Er is in de loop der jaren een speciaal terrein voor aangelegd.

In het algemeen is het denkelijk veel relaxter om geen toeren uit te halen van auto/scooter huur. Die zullen zelden ter plekke aanwezig zijn. Je moet dan afwachten of het goed geregeld word.
Qua tijdstippen ben je afhankelijk wanneer het schip aanmeert. Dat kan sterk verschillen van de te verwachte tijd die je (misschien) kreeg.

Op een schip worden vast dingen als excursies aangeboden. Die zullen een vermogen kosten.
Bus zou ik nooit nemen. Die rijden onregelmatig en met vaak met grote tussenpozen. Je moet op tijd terugzijn, dus risico wil je niet nemen.
Als je gelukt hebt en een groepje kan vormen kan je misschien samen iets organiseren om de meute te ontlopen. Met vier in een taxi drukt de kosten behoorlijk. Zo kan je overwegen om vanaf Souda (Kreta) een prachtige doortocht naar de zuidkust te maken.
In de haven staan weinig taxi's, al weet ik niet hoe dat is als er een Cruiseschip ligt.
Maar ook dan: de prijs zal vast aan de maat zijn. Echter...  neem tevoren via mail/tel. contact op en maak een afspraak. Je hoeft niet direct alles te melden (cruise). Wat kost een tocht v.v. naar Sfakia.

Zo zijn er vast meer dingen te bedenken.

Succes met de voorbereidingen!

Wij waren daar de laatste keer in 2019. Toen lagen ze "vrij op zee" om het zo maar te noemen. Een stukje buiten de baai van Chania. Maar ook in 2017 en 2011 dit gezien. Lekker op het terras bij, toen nog, Monasteri, of Zepos, zitten en kijken naar al die mensen die uit de watertaxi's stapten. Hadden amper een middagje de tijd, zien ze nog niks als ze ook nog wat gaan drinken bv. Souvenir kopen en weer terug naar het schip.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
Het is inderdaad een georganiseerde cruise. Op Mykonos ben ik van 15.00 tot 21.00 uur, op Kreta aanlegplaats Heraklion van 9.00 tot 19.00 uur, en op Santorini van 08.00 tot 18.00 uur.

Waarom zouden huurauto’s niet ter plekke zijn? Je kunt gewoon reserveren met de haven als afleverplaats.
Persoonlijk vind ik dat wel relaxed. Gewoon op mijn eigen houtje een eiland verkennen zonder in de drommen excursies mee te moeten.

Ik zie een prachtige foto van de maand van Cors, dat ga ik eens verder onderzoeken. Knossos trekt me absoluut niet, ik houd meer van leuke dorpjes.

Ik zit ook naar Rethymnon te kijken, dat lijkt me ook een mooie stad. Is dat de moeite waard?
Of toch via Skinakas naar Matala?
Quote
#9
heraklion - matala ben je toch snel 1u a 1u30 aan het rijden , naar rethymnon is ook zoiets
Als je graag rondrijd zou je een route kunnen uitstippelen via noordkust richting, panormos daar richting klooster Arkadi,vervolgens margarithes (pottenbakkersdorp) en dan terug naar heraklion via drosia

Mykonos zou ik gezien de te besteden tijd in mykonos stad blijven daar is genoeg te zien
Quote
#10
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n cruise gaat en bevalt.
Ik hoop dat u hier beelden en verhalen wilt delen.
Quote
#11
Je hebt een aantal musea in Heraklion. Het bekendste is het Archeologisch Museum op het centrale plein. Ben er wel eens geweest maar leek heel erg op andere musea in Griekenland met dat soort dingen. Het Historisch Museum vond ik een stuk leuker, dit gaat met name over de Venetiaanse en Turkse tijd. Ook leuk is Koule, het fort in de Venetiaanse haven.

Op het Martinengo Bastion is het graf van schrijver Nikons Kaantzakis, waar het vkiegveld naar vernoemd is. Even klimmen maar dan heb je wel een leuk uitzicht over het centrum van de stad.

Als je van wandelen houdt is een wandeling naar Basileies leuk. Heen aardig klimmen maar je kunt ook met de stadsbus naar Basileies en dan heuvel af teruglopen naar Heraklion. Mooi uitzicht over de vallei van Knossos en bergen op de achtergrond. Wat verder is een wandeling naar het Venetiaanse Aquaduct bij Spilea. Dan heb je echt geen idee meer dat je vlak bij een grote stad bent. In beide gevallen onderweg weinig schaduw.

In de passagiersterminal in de haven zit volgens mij ook een autoverhuur, zal kijken als ik er in de buurt ben. Avis had vroeger een kantoor in de haven, geloof dat ze nu nog wel auto's afleveren in de haven. Zijn gegarandeerd andere verhuurbedrijven die dat ook doen. Hou er wel rekening mee dat je in juni in het hoogseizoen zit en je gauw 70 euro per dag betaald.

Rethymno is een leuke stad, de weg erheen (BOAK) is niet leuk. Net voorbij Heraklion is het een heel eind meestal 2 baans, heuvelachtig en bochtig. Het is van 1 de dodelijkste wegen van Griekenland.

Schinakas is alleen leuk als het een beetje weer is. Bij slecht weer zit de top in de wolken en zie je weinig. In de buurt is omgeving van Anogeia, Zononia en verder naar Perama erg mooi. Je kunt doorrijden naar de zuidkust maar ook naar Zaros aan de zuidkant van Psiloritis. Daar heb je heb Votomos meer, je krijgt het idee dat je in Oostenrijk zit. Daar zijn ook wandelpaden.

Cors
Quote
#12
Dank voor de tips weer! Ik ga er mee aan de slag.

@jjohn, wat zou je willen weten, want ik ben dus vorig jaar al op cruise geweest in het Caribisch gebied.
In de meeste gevallen vaar je ‘s nachts en wordt er overdag bij een eiland/plaats aangemeerd. Je reist volpension en als je wilt kun je er een drankpakket bij kopen. Op de meeste schepen zijn buffetten maar er is ook een tafelindeling, waar je dan geserveerd wordt. Als het schip aangemeerd is, kun je van boord en wat gaan doen. Er zijn georganiseerde excursies maar je kunt ook zelf wat regelen (soms inderdaad met meerdere passagiers) Ik weet niet hoe dat in Griekenland gaat, maar in de Caribbean stonden er genoeg taxichauffeurs om een eilandtour aan te bieden. Als je nog meer wilt weten, vraag gerust.
Quote
#13
(02 February 2024, 21:43)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank voor de tips weer! Ik ga er mee aan de slag.

@jjohn, wat zou je willen weten, want ik ben dus vorig jaar al op cruise geweest in het Caribisch gebied.
In de meeste gevallen vaar je ‘s nachts en wordt er overdag bij een eiland/plaats aangemeerd. Je reist volpension en als je wilt kun je er een drankpakket bij kopen. Op de meeste schepen zijn buffetten maar er is ook een tafelindeling, waar je dan geserveerd wordt. Als het schip aangemeerd is, kun je van boord en wat gaan doen. Er zijn georganiseerde excursies maar je kunt ook zelf wat regelen (soms inderdaad met meerdere passagiers) Ik weet niet hoe dat in Griekenland gaat, maar in de Caribbean stonden er genoeg taxichauffeurs om een eilandtour aan te bieden. Als je nog meer wilt weten, vraag gerust.

Het heeft mij nooit getrokken maar nu wij wat ouder worden begint het aantrekkelijker te worden. 
Vanaf het water ziet alles er anders uit en op zo'n schip is, lijkt mij, voldoende ruimte om reuring op te zoeken of juist uit de weg te gaan. 
Bovendien kom je op mooie plaatsen waarbij je zelf weinig moeite hoeft te doen. 
Maak straks maar mooie plaatjes voor hier.
Quote
#14
En op Santorini de 520 treden naar de stad Fira uiteraard niet op een ezeltje,er is een kabelbaan
en gewoon te voet kan ook
Quote
#15
Zijn die ezeltjes er nog? Ik dacht dat dat inmiddels verboden was. Als paardeneigenaresse blijf ik daar natuurlijk ver vandaan. Arme dieren.

@jjohn, idd het fijne aan een cruise is dat je een keer je koffer uitpakt, iedere dag ergens anders bent, maar toch je eigen plekje hebt. Ik heb wel een balkonhut. Niets lekkerders dan met een cappuccino op je eigen terrasje de ochtend te beginnen. En daarna weer nieuwe plekken bezoeken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook een bejaard idee bij had, maar het zal je verbazen hoeveel jonge mensen er ook op cruise gaan.
Quote
#16
(03 February 2024, 12:08)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zijn die ezeltjes er nog? Ik dacht dat dat inmiddels verboden was. Als paardeneigenaresse blijf ik daar natuurlijk ver vandaan. Arme dieren.

@jjohn, idd het fijne aan een cruise is dat je een keer je koffer uitpakt, iedere dag ergens anders bent, maar toch je eigen plekje hebt. Ik heb wel een balkonhut. Niets lekkerders dan met een cappuccino op je eigen terrasje de ochtend te beginnen. En daarna weer nieuwe plekken bezoeken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook een bejaard idee bij had, maar het zal je verbazen hoeveel jonge mensen er ook op cruise gaan.

Volgens The Donkey Sanctuari lopen er in het hoogseizoen zo,n 400 alleen mogen
personen boven de 100 kg niet meer  vervoerd worden  sinds 2018, maar hoe ze 
dat controleren ???
Quote
#17
Op Santorini worden cruisepassagiers naar 2 verschillende plaatsen aan wal gebracht. Passagiers die een tour geboekt hebben worden naar Athinos gebracht (de ferryhaven) waar de bussen staan voor de excursies. Passagiers die geen excursie geboekt hebben worden naar de oude haven (onder Fira) gebracht waar je, zoals hoger aangegeven, de trappen kunt nemen of de kabelbaan. Let wel, de rij wachtenden aan de kabelbaan kan ellenlang zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Tja wat moet je van Mykonos zeggen ,een bruisend nachtleven en mooie stranden voor de rest een klein 
kaal eilandje ,wel belangrijk om te gaan eilandhoppen op de cycladen eilanden ,wat wij ook enkele malen
hebben gedaan naar Naxos- Paros  en Milos
Quote
#19
Ben erg  benieuwd hoe de Griekse cruise je bevalt Vito, ook wel eens over nagedacht. Lees het graag na je terugkomst.
Wel 2x een Nijlcruise gedaan, dat zijn vrij kleinschalige schepen, erg goed georganiseerd en super veel te zien, nog nooit zoveel tempels gezien, erg mooi. En over de Nijl verglijden was erg fijn en mooi!
Quote
#20
(03 February 2024, 14:42)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja wat moet je van Mykonos zeggen ,een bruisend nachtleven en mooie stranden voor de rest een klein 
kaal eilandje ,wel belangrijk om te gaan eilandhoppen op de cycladen eilanden ,wat wij ook enkele malen
hebben gedaan naar Naxos- Paros  en Milos

Vito heeft één dag op Mykonos. Dan kun je eilandhoppen wel vergeten.

Via welke maatschappij gaat deze cruise?
Quote
#21
(03 February 2024, 23:03)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(03 February 2024, 14:42)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja wat moet je van Mykonos zeggen ,een bruisend nachtleven en mooie stranden voor de rest een klein 
kaal eilandje ,wel belangrijk om te gaan eilandhoppen op de cycladen eilanden ,wat wij ook enkele malen
hebben gedaan naar Naxos- Paros  en Milos

Vito heeft één dag op Mykonos. Dan kun je eilandhoppen wel vergeten.

Via welke maatschappij gaat deze cruise?
In ieder geval niks gaan eten of Drinken in het beruchte Restaurant DK_OESTER want dat kan op zijn zachst
gezegd prijzig uitvallen Big Grin
Quote
#22
In de passagiersterminal in de haven van Heraklion zit autohere.gr . Heb er geen ervaring mee. Zijn ook andere verhuurbedrijven die aan de haven afleveren. Auto's staan al op je te wachten.

Avis/Budget heeft ook weer een kantoor in de haven

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
De haven van Souda past bijna in de parkeerplaats van de haven van Heraklion.
Om de verhoudingen op waarde te kunnen zien: klik op de blauwe letters.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
Vanaf Mykonos varen er ook bootjes naar het eiland Delos ,iedere morgen om 9-10-11 uur en terug om 12-13-14 uur
Delos is een fraaie nederzetting uit deGriekse oudheid en een retourtje kost ongeveer 25 euro
Quote
#25
Ik ga me morgen weer op wat voorbereidingen storten. Begrijp ik het goed dat je dus op Santorini de huurauto niet in de haven kunt laten komen maar je eerst naar boven moet lopen?

@jjohn, ik ga weer met Costa, een Italiaanse maatschappij. Verleden jaar ook gedaan, zij bieden voor soloreizigers de meest betaalbare hutten. Vorige maand zou ik eigenlijk met Aida cruises opnieuw naar de Caribbean, dat is een Duitse maatschappij. Maar helaas, op weg naar de luchthaven ben ik gevallen en heb ik mijn elleboog gebroken. Dus ik kan je niet vertellen hoe die maatschappij is, want ik ben zelfs niet aan boord geweest.
Costa is oké maar niet heel luxe of zo.
Quote
#26
(06 February 2024, 23:47)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ga me morgen weer op wat voorbereidingen storten. Begrijp ik het goed dat je dus op Santorini de huurauto niet in de haven kunt laten komen maar je eerst naar boven moet lopen?

Volgens mij is het geen probleem want er zijn diverse verhuurbedrijven die een kantoor hebben aan de Athinios haven.
Je kan je natuurlijk ook aan het oude haventje in Fira aan land laten zetten en de trappen of de kabelbaan naar boven nemen en in Fira een huurwagen ophalen.
Naar boven lopen vanaf de haven van Athinios zou echt wel een hele (en m.i. gevaarlijke) klus zijn.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
Ook nog dit: via de volgende link kan je zien hoeveel cruiseschepen (+ passagiers) er zullen zijn op de diverse bestemmingen op de dag dat jij er bent:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#28
Dank je, Patrick. Die had ik al gevonden. Het lijkt mee te vallen op de dag dat ik in Santorini ben.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ferry Mykonos -> Naxos Patrick 0 626 22 May 2021, 18:49
Laatste bericht: Patrick
  cruise langs de griekse eilanden metaxa 3 3.297 06 September 2013, 14:25
Laatste bericht: gradusn

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)