12 December 2019, 14:11
Vanaf 1 januari 2020 worden de nieuwe wereldwijde regels voor mariene pollutie van kracht. Dat betekent ook dat veerboten een ander soort brandstof (zwavelarme brandstof) zullen moeten gebruiken of uitlaatgasreinigingssystemen ('scrubbers') moeten installeren om de uitstoot te beperken,
Aangezien beide oplossingen veel geld kosten voor de maatschappijen (zwavelarme brandstof kost ongeveer 120 € meer per ton), wordt algemeen verwacht dat daardoor de ticketprijzen zullen stijgen. De Griekse veerboot maatschappijen bespreken nu al een verhoging van 10% om (een deel van) de extra kosten te dekken. Er is ook een voorstel aan de regering om het btw-tarief te verlagen voor schepen die deze brandstof gebruiken om de verhoogde prijs van de tickets (gedeeltelijk) te absorberen.
Aangezien beide oplossingen veel geld kosten voor de maatschappijen (zwavelarme brandstof kost ongeveer 120 € meer per ton), wordt algemeen verwacht dat daardoor de ticketprijzen zullen stijgen. De Griekse veerboot maatschappijen bespreken nu al een verhoging van 10% om (een deel van) de extra kosten te dekken. Er is ook een voorstel aan de regering om het btw-tarief te verlagen voor schepen die deze brandstof gebruiken om de verhoogde prijs van de tickets (gedeeltelijk) te absorberen.