Grieken gevaarlijkste chauffeurs van Europa?
#1
Eurobarometer-onderzoek 2019: "Grieken zijn gevaarlijk, Nederlanders kalm en Britten beleefd"

Het gehele artikel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Of ze de gevaarlijkste zijn betwijfel ik, maar... ze halen wel in op onoverzichtelijke bochten en ze staan (nou ja staan, ze zitten in de auto) rustig een praatje te maken terwijl ze het verkeer ophouden en ze rijden liefst met de auto tot op het strand bijvoorbeeld.
Quote
#3
Dergelijk onderzoek houdt wel geen rekening met de kwaliteit van de wegen en de omstandigheden (verlichting enz...). Met ander woorden: ze maken conclusies op basis van niet alle perimeters.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Ik heb zo mijn twijfels over dit onderzoek, zeker als in dat onderzoek wordt gesteld dat de Nederlandse chauffeur kalm is.
Er zitten anders heel veel opgefokte chauffeurs op de Nederlandse wegen. 
Dus als de Griekse chauffeurs net zo gevaarlijk zijn als de Nederlandse chauffeurs kalm zouden zijn, dan neem ik dit onderzoek niet al te serieus.
Quote
#5
Ik heb geen enkele twijfel over dit onderzoek. Zit dagelijks in het verkeer hier en en gaat geen minuut voorbij of er ontstaat wel een gevaarlijke situatie in het verkeer door het rijgedrag van de locale chauffeurs. Afgelopen jaar hebben 60 mensen op kreta het leven verloren in het verkeer. Dat nog even los van het aantal zwaargewonden. En dat op een slordige half miljoen inwoners. Google maar eens ter vergelijk op de Europese gemiddelde cijfers.
Natuurlijk dragen de slechte wegen daaraan bij,maar een goed chauffeur houdt daarmee rekening. Dan nog het groot aantal mensen zonder rijbewijs. Slechte oftewel afwezige handhaving door de politie draagt ook niet bij aan een veiliger verkeersbeleid.
Quote
#6
Op vakantie in Griekenland pas ik me altijd aan aan de heersende rijstijl Big Grin

Maar Nederlanders kalm? Ik maak zo'n 70.000 km per jaar, maar ik vraag me serieus vaak af vanonder welke steen veel automobilisten (ik noem ze met opzet geen chauffeurs, dat predikaat moet je verdienen) vandaan gekropen zijn. Elke dag heb je situaties waarvan je denkt: Lever aub je rijbewijs in, het gaat ook om andere levens dan die van jezelf Angry . Dus bij die conclusie uit het artikel zet ik wel vraagtekens. Ik zal zelf ook gerust de nodige fouten maken, maar van mij mag elke vijf jaar je rijvaardigheid getest worden. Zijn we gelijk van de files en het stikstofprobleem af Rolleyes
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Denk wel dat Grieken het minst zich aan de regels houden. Of ze daar dan gelijk de gevaarlijkste door worden laat ik in het midden. (hoogstwaarschijnlijk wel) Dodgy
En inderdaad, als ze zouden kunnen gingen ze binnenrijden in het kafenion, bakkerij, lotto-shop, strand, bank, enz... Smile 
Toch vreemd dat in het onderzoek vermeld wordt dat Nederlanders de kalmste zouden zijn...was er enkele jaren geleden geen actie tegen het opsteken van een middelvinger in Nederland? Zullen nadien daardoor kalmer geworden zijn veronderstel ik.  Wink
Quote
#8
Wij komen ruim 30 jaar in Griekenland en ik voel me niet onveiliger op de weg dan in Nederland. 
Sterker ik vind de gemiddelde chauffeur in Nederland behoorlijk opgefokt en irritanter dan de meeste Griekse chauffeurs.
Quote
#9
Een deel van de Grieken een gevaar op de weg? Echt niet.

Echt niet?

Nou eh eh .....

Echt wel?

En ik spreek uit ervaring want ik rijd al ongeveer 20 jaar, bijna jaarlijks een week of 3 a 4 rond in Griekenland. Overigens is het wel zo dat tegenwoordig veel Bulgaren die je in Griekenland tegenkomt, nog veel gevaarlijker zijn. Die rijden alleen maar vol gas.
Ries's signatuur Gr, Ries

Reizend met een HYMER B544 Fiat Ducato iTDi 230
Quote
#10
(04 January 2020, 21:08)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Denk wel dat Grieken het minst zich aan de regels houden. Of ze daar dan gelijk de gevaarlijkste door worden laat ik in het midden. (hoogstwaarschijnlijk wel) Dodgy
En inderdaad, als ze zouden kunnen gingen ze binnenrijden in het kafenion, bakkerij, lotto-shop, strand, bank, enz... Smile 
Toch vreemd dat in het onderzoek vermeld wordt dat Nederlanders de kalmste zouden zijn...was er enkele jaren geleden geen actie tegen het opsteken van een middelvinger in Nederland? Zullen nadien daardoor kalmer geworden zijn veronderstel ik.  Wink
Dan moet je de cijfers in de voorlaatste zin van het artikel , in zover ze correct zijn , eens nalezen!!! 
The most susceptible to offenses are English (9%) followed by Dutch (8%) and Belgians (7%) with Greeks in the last position (3%)." In het Nederland " Het meest vatbaar voor overtredingen zijn Engels (9%) gevolgd door Nederlands (8%) en Belgen (7%) met Grieken in de laatste positie (3%).Big Grin
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
(05 January 2020, 00:52)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 January 2020, 21:08)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Denk wel dat Grieken het minst zich aan de regels houden. Of ze daar dan gelijk de gevaarlijkste door worden laat ik in het midden. (hoogstwaarschijnlijk wel) Dodgy
En inderdaad, als ze zouden kunnen gingen ze binnenrijden in het kafenion, bakkerij, lotto-shop, strand, bank, enz... Smile 
Toch vreemd dat in het onderzoek vermeld wordt dat Nederlanders de kalmste zouden zijn...was er enkele jaren geleden geen actie tegen het opsteken van een middelvinger in Nederland? Zullen nadien daardoor kalmer geworden zijn veronderstel ik.  Wink
Dan moet je de cijfers in de voorlaatste zin van het artikel , in zover ze correct zijn , eens nalezen!!! 
The most susceptible to offenses are English (9%) followed by Dutch (8%) and Belgians (7%) with Greeks in the last position (3%)." In het Nederland " Het meest vatbaar voor overtredingen zijn Engels (9%) gevolgd door Nederlands (8%) en Belgen (7%) met Grieken in de laatste positie (3%).Big Grin

Ja ik had het artikel ook gelezen maar dan nog zegt dat niets natuurlijk. Als er zogoed als geen controle is ben je inderdaad het minst vatbaar voor overtredingen dat is juist.  Tongue Big Grin
Quote
#12
(05 January 2020, 01:36)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 January 2020, 00:52)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 January 2020, 21:08)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Denk wel dat Grieken het minst zich aan de regels houden. Of ze daar dan gelijk de gevaarlijkste door worden laat ik in het midden. (hoogstwaarschijnlijk wel) Dodgy
En inderdaad, als ze zouden kunnen gingen ze binnenrijden in het kafenion, bakkerij, lotto-shop, strand, bank, enz... Smile 
Toch vreemd dat in het onderzoek vermeld wordt dat Nederlanders de kalmste zouden zijn...was er enkele jaren geleden geen actie tegen het opsteken van een middelvinger in Nederland? Zullen nadien daardoor kalmer geworden zijn veronderstel ik.  Wink
Dan moet je de cijfers in de voorlaatste zin van het artikel , in zover ze correct zijn , eens nalezen!!! 
The most susceptible to offenses are English (9%) followed by Dutch (8%) and Belgians (7%) with Greeks in the last position (3%)." In het Nederland " Het meest vatbaar voor overtredingen zijn Engels (9%) gevolgd door Nederlands (8%) en Belgen (7%) met Grieken in de laatste positie (3%).Big Grin

Ja ik had het artikel ook gelezen maar dan nog zegt dat niets natuurlijk. Als er zogoed als geen controle is ben je inderdaad het minst vatbaar voor overtredingen dat is juist.  Tongue Big Grin
Momenteel gaan ze er wel met de groffe bezem door hoor. In Moires is het gedaan met dubbel parkeren. Meer zelf is nu al enkele weken een beurtelingse parkeren ingevoerd in het centrum  en er wordt duchtig opgetreden  en bonnetjes uitgedeeld en het heeft na een paar weken duidelijk effect zoveel is zeker. Of dat blijft duren is een andere zaak.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
(05 January 2020, 02:17)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 January 2020, 01:36)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 January 2020, 00:52)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dan moet je de cijfers in de voorlaatste zin van het artikel , in zover ze correct zijn , eens nalezen!!! 
The most susceptible to offenses are English (9%) followed by Dutch (8%) and Belgians (7%) with Greeks in the last position (3%)." In het Nederland " Het meest vatbaar voor overtredingen zijn Engels (9%) gevolgd door Nederlands (8%) en Belgen (7%) met Grieken in de laatste positie (3%).Big Grin

Ja ik had het artikel ook gelezen maar dan nog zegt dat niets natuurlijk. Als er zogoed als geen controle is ben je inderdaad het minst vatbaar voor overtredingen dat is juist.  Tongue Big Grin
Momenteel gaan ze er wel met de groffe bezem door hoor. In Moires is het gedaan met dubbel parkeren. Meer zelf is nu al enkele weken een beurtelingse parkeren ingevoerd in het centrum  en er wordt duchtig opgetreden  en bonnetjes uitgedeeld en het heeft na een paar weken duidelijk effect zoveel is zeker. Of dat blijft duren is een andere zaak.

Wordt zo stilaan wel een beetje tijd zeker dat er wat rij-opvoeding komt?
Quote
#14
Wij hebben ons aangepast houden in elke situatie rekening met het onmogelijke en in elke bocht ,onveilige situatie houden we rekening met inhalers.
Grieken nemen in het verkeer veel risico!
Quote
#15
Ook wij houden gewoon rekening met de rijstijl van de Grieken en vinden het hier op Lesbos veel relaxter rijden dan in Nederland.
Als we van vakantie terugkwamen en vanaf Schiphol de snelweg opreden was dat wel weer even wennen.

De politie van Kallonis heeft niet veel zin in bonnetjes schrijven, ze rijden een paar keer op en neer en gaan dan rustig wandelen langs de terrasjes en als ze zien dat er een auto verkeerd staat pakken ze rustig hun bonnenboekje en hun fluitje tevoorschijn en fluiten een paar keer en meestal komt er dan een mannetje aanlopen en bergen ze hun bonnenboekje weer op en staan nog even geanimeerd te praten en dan is dat ook weer opgelost!!!
Quote
#16
(04 January 2020, 19:09)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




... Dan nog het groot aantal mensen zonder rijbewijs. ...

Klopt dit wat chris schrijft?
Zijn er veel 'automobilisten' in Griekenland die zonder rijbewijs rijden? 
Zo ja, zijn die dan niet bang om tegen een mega boete (én het laten staan van het voertuig) aan te kijken als ze betrapt worden? Om nog maar te zwijgen van grote problemen wat betreft verzekering (in geval van ongeluk).
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#17
(05 January 2020, 12:32)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 January 2020, 19:09)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




... Dan nog het groot aantal mensen zonder rijbewijs. ...

Klopt dit wat chris schrijft?
Zijn er veel 'automobilisten' in Griekenland die zonder rijbewijs rijden? 
Zo ja, zijn die dan niet bang om tegen een mega boete (én het laten staan van het voertuig) aan te kijken als ze betrapt worden? Om nog maar te zwijgen van grote problemen wat betreft verzekering (in geval van ongeluk).
En of dat klopt, zonder rijbewijs (heel veel bejaarde chauffeurs en veel jongeren onder de 17 die met een scooter of motor boven de 50 cc rijden) zonder verzekering, zonder wegenbelasting en zonder APK, de politie is bezig om alles te digitaliseren, als ze een kenteken controleren kunnen ze dan meteen te zien zoals in NL wat er niet klopt.
Er wordt bijna nooit gehandhaaft op rijden zonder gordel, zonder helm, bijna elke Griek telefoneert onder het rijden en dan de kinderen die voorop of achter op de scooter zonder helm zitten.
Dan zoiets als dit hieronder, dit soort auto's rijd dagelijks door Agios en geen enkele agent interesseert het iets.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik rij op Kreta wel veel relaxter rond dan bijv. in NL, B of D, wat zijn die allemaal opgefokt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#18
Ze houden zich op Kreta inderdaad wel minder aan de verkeersregels, maar het is voor mij nog altijd veel relaxter rijden op Kreta dan in België.
Quote
#19
Ik rijd overal in Griekenland ook veel relaxter dan in België. Het lijkt mij alsof er in België veel meer automobilisten zijn met een buitensporige agressieve rijstijl. En ook veel meer met de "ikke eerst" mentaliteit.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
Het valt mij op dat het m.u.v. bijv. Athene, veel rustiger is op de weg.
Quote
#21
(05 January 2020, 13:57)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 January 2020, 12:32)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 January 2020, 19:09)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




... Dan nog het groot aantal mensen zonder rijbewijs. ...

Klopt dit wat chris schrijft?
Zijn er veel 'automobilisten' in Griekenland die zonder rijbewijs rijden? 
Zo ja, zijn die dan niet bang om tegen een mega boete (én het laten staan van het voertuig) aan te kijken als ze betrapt worden? Om nog maar te zwijgen van grote problemen wat betreft verzekering (in geval van ongeluk).
En of dat klopt, zonder rijbewijs (heel veel bejaarde chauffeurs en veel jongeren onder de 17 die met een scooter of motor boven de 50 cc rijden) zonder verzekering, zonder wegenbelasting en zonder APK, de politie is bezig om alles te digitaliseren, als ze een kenteken controleren kunnen ze dan meteen te zien zoals in NL wat er niet klopt.
Er wordt bijna nooit gehandhaaft op rijden zonder gordel, zonder helm, bijna elke Griek telefoneert onder het rijden en dan de kinderen die voorop of achter op de scooter zonder helm zitten.

Wellicht was ik er mij tot nu toe niet echt bewust van, elke keer dat ik met een huurwagen in Griekenland rijd... maar welke miserie hangt de consequente toerist boven het hoofd als hij een ongeluk heeft met een bestuurder die geen rijbewijs noch verzekering heeft? 

Om maar te zeggen: als je in België betrapt zou worden met het rijden zonder rijbewijs, zonder verzekering en zonder betaalde wegenbelasting... dan ben je meer dan de pineut. Bovendien een extra probleem met de jaarlijkse autokeuring.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#22
(04 January 2020, 19:09)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb geen enkele twijfel over dit onderzoek. Zit dagelijks in het verkeer hier en en gaat geen minuut voorbij of er ontstaat wel een gevaarlijke situatie in het verkeer door het rijgedrag van de locale chauffeurs. Afgelopen jaar hebben 60 mensen op kreta het leven verloren in het verkeer. Dat nog even los van het aantal zwaargewonden. En dat op een slordige half miljoen inwoners. Google maar eens ter vergelijk op de Europese gemiddelde cijfers.
Natuurlijk dragen de slechte wegen daaraan bij,maar een goed chauffeur houdt daarmee rekening. Dan nog het groot aantal mensen zonder rijbewijs.  Slechte oftewel afwezige handhaving door de politie draagt ook niet bij aan een veiliger verkeersbeleid.

Niet alleen rijden veel Grieken zonder rijbewijs, nog vele malen meer Grieken hebben geen verzekering voor hun auto. Dus als je in een aanrijding betrokken raakt heb je zelf mogelijk ook een groot probleem. Met een huurauto heb je dan weliswaar zelf geen probleem (als het goed is), maar wanneer het je eigen auto is zeker wel (WA verzekering).
Quote
#23
Heel toellig waren wij vanmiddag bij kennissen op bezoek, inAthene. vVader van die man is 87 en erg slecht ter been, en ook zn nek beweegt hij erg moeilijk.Vorige keer dat wij er waren was t verhaal dat de kinderen tegen pa gezegd hadden de auto te verkopen en rijbewijs in te leveren. Met t geld dat de auto opbracht zou hij zich per taxi naar de kafenio kunnen laten brengen. Dus vandaag vragen we hoe is het met opa. Gezondheid nog nog verder achteruit gegaan wordt ons verteld. Auto is verkocht rijbewijs ingeleverd. Maar opa vindt t niks die afhankelijkheid van n taxi. Hij heeft weer n rijbewijs aangevraagd en wil n andere auto hebben. Dus il vraag maar dat krijgt hij toch niet zomaar? Is al geregeld werd ons verteld als je maar betaalt. Onze kennis wil n aankacht indienen tegen de man die t rijbewijs afgaf.

Dus t wel of niet hebben v rijbewijs zegt niet heel veel....deze ola in kwestie kan amper links of rechts draaien met zn hoofd.
Quote
#24
Zelfde hier in de straat. Vasilis,vader van hogere politieagent, 85 jaar, kan geen 25 meter voor zich uitkijken. Rijdt toch dagelijks door het dorp met zijn stokoude brommer en pickup. Iedere keer wanneer hij langsrijdt geven we hem maar de zegen.

Over rijbewijzen gesproken, enige tijd geleden berichtte een regionale krant dat een twintigtal mensen hun rijbewijs hadden verkregen omdat ze te lang op een examen moesten wachten...
Quote
#25
Niet alleen een rijbewijs kopen is makkelijk, ook een  chauffeurs kaart, (waar alle oostblok chauffeurs er meerdere van hebben) een ADR (gevaarlijke stoffen) certificaat, zelfs een paspoort koop je in Polen net zo makkelijk als een pakje boter, als je maar genoeg betaald.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#26
Dat sommige dingen niet zo nauw steken in Griekenland (en bij uitbreiding: in Oost- en Zuid-Europa) was wel al wat bekend, maar hier sta ik toch verwonderd van te kijken.
Voortaan zal ik ietsje meer uit mijn doppen kijken als ik in Griekenland de straat over steek, of als ik er met een huurauto op weg ben.  Undecided
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#27
Ja hoor ik kan het beamen wat er geschreven is.
In de tijd dat ik er woonde, was er een vrouw van 55 jaar die toch maar nog een rijbewijs ging halen, er kwamen wel wat meer controle's. zij reed al 40 jaar zonder.
Ook in ons dorp, de zonen van een bouw onderneming, 12 en 15 jaar reden gewoon in een 40 tons truck, afleveringen doen, zonder papiertje, en de politie....
stond erbij en keek ernaar.
Opa's die net met zulke auto's, hun eerste waarschijnlijk en zeker hun laatste zoals Arthur laat zien, weet alleen de 2e versnelling te vinden, start er in en rijdt weg
schakelt nooit... Uhhhh is het dan geen automaat ????? hahahaha
En dan als het regent, met die dikke oude pickups, versleten banden, glijden alle kanten op, ook tegen jou aan, en dan is er niks te halen.
Nu rij ik hier zo af en toe weer met een truck.... en dan kan je bij grote bedrijven die zich zogenaamd aan de regels houden, gevaarlijke stoffen laden, omdat de
platkoppen er NIET meer op het terrein mogen komen, jij geeft de lading af buiten de poort en hun gaan er vrolijk mee verder.... oh oh als er wat gebeurt....
Het is echt wennen weer, hier heel de dag in files rijden, in de randstad, wat onderhand heel Nederland is.... geen lol aan, en als je dan ergens komt, wordt je
in een andere taal aangesproken, zeg je dat je Hollander bent.. Ohhhhh eindelijk weer eens iemand die Nederlands spreekt.
Maar blijf toch maar hier, zal mijn tijd wel uitzingen, en ga lekker nog wel ieder jaar naar Griekenland met vakantie.....
Quote
#28
Bestaat er in griekenland eigenlijk zoiets als een (jaarlijkse) technishe keuring zoals bij ons? ik vermoed van niet als ik zie welke "wrakken" daar nog rondrijden.
Quote
#29
Ja hoor,er bestaat een tweejaarlijkse keuring. Ook de uitlaatgassen moeten aan voorwaarden voldoen. Maar een auto wordt niet snel afgekeurd.
Quote
#30
(07 January 2020, 08:27)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bestaat er in griekenland eigenlijk zoiets als een (jaarlijkse) technishe keuring zoals bij ons? ik vermoed van niet als ik zie welke "wrakken" daar nog rondrijden.

Ja hoor, I. KTEO. Weet wel niet hoe die regelgeving daar juist werkt. (eerste 4 jaar niet nadien jaarlijks?). Arthur en/of lotgenoten zullen je daar wel beter over kunnen inlichten.
Quote
#31
(07 January 2020, 08:27)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bestaat er in griekenland eigenlijk zoiets als een (jaarlijkse) technische keuring zoals bij ons? ik vermoed van niet als ik zie welke "wrakken" daar nog rondrijden.
Ik dacht net als in NL de eerst 3 jaar niet, daarna  wat Chris schrijft om de 2 jaar en elk jaar een uitlaatgas test, bijna niemand doet deze test omdat er toch geen controle op is.
Wat Chris ook schrijft je moet het wel wel erg bont maken als ze je auto of scooter/motor (boven de 50cc moeten die ook elke 2 jaar door de keuring) afkeuren, iedereen kent iedereen en soms gaan er nog envelopjes van hand tot hand.
Waar ze in NL op afkeuren, wordt in Gr op het apk bewijs vermeld als reparatie en moet zo snel mogelijk gemaakt worden, bijv. kapotte stofkap om de aandrijfas, banden met weinig profiel, remmen die niet synchroon werken enz.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#32
Ik herinner mij dat ik 2 jaar terug op Naxos een quad huurde voor enkele dagen en ik de 1ste dag een bericht kreeg van de verhuurder om hem te komen inwisselen omdat ze vergeten waren dat die naar de keuring moest. Waar of niet maar dat was de uitleg die ik kreeg m.b.t. het omwisselen. als compensatie voor het ongemak kreeg ik een volle tank bij de 2de quad.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#33
Ja de keuringen bestaan wel, idd eerste 4 jaar bij nieuwe auto niet en dan elke twee jaar. Maar ja rijbewijzen bestaan ook, verkeersregels, verkeersborden, alles is er, politie is er ook. Maar helaas t laatsre stukje in de puzzel de controle compleet met boetes missen we.
Quote
#34
(07 January 2020, 13:34)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 January 2020, 08:27)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bestaat er in griekenland eigenlijk zoiets als een (jaarlijkse) technische keuring zoals bij ons? ik vermoed van niet als ik zie welke "wrakken" daar nog rondrijden.
daarna  wat Chris schrijft om de 2 jaar en elk jaar een uitlaatgas test, bijna niemand doet deze test omdat er toch geen controle op is.


Hahaha, dat is inderdaad een grap die uitlaattesten. Is hier in België niet anders natuurlijk. Laatste 3 jaar zijn er wel geen enkel van de 6 verplichte testen uitgevoerd hier op onze dieselwagens. Op onze benzinewagen doen ze het dan weer wel.
Betalen voor die (niet uitgevoerde) test mag je er dan wel weer telkens voor natuurlijk.
Quote
#35
En die keuringen gebeuren die dan zoals in belgie bij een onafhankelijk station ? zo'n keuringen kunnen mischien nog haalbaar zijn op vasteland en grote eilanden, maar op kleine eilanden met slechts een paar 1000 vaste inwoners heb ik dikwijls het gevoel dat ze hun eigen ding doen.
Quote
#36
(07 January 2020, 19:48)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En die keuringen gebeuren die dan zoals in belgie bij een onafhankelijk station ? zo'n keuringen kunnen mischien nog haalbaar zijn op vasteland en grote eilanden, maar op kleine eilanden met slechts een paar 1000  vaste inwoners heb ik dikwijls het gevoel dat ze hun eigen ding doen.
Vroeger gebeurden de keuringen via een staats keuringsstation KTEO, tegenwoordig zijn het privé bedrijven IKTEO.
Ze bellen en sturen een sms ruim van te voren als je auto of scooter gekeurd moet worden, de keuze is vrij, je kan bijv. als je in Agios woont je auto ergens anders laten keuren, maar daar kunnen ze je niet en valt er niets te ritselen Big Grin 
Je ziet wel nog overal verlaten hallen waar vroeger door de staat gekeurd werd.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grieken gevaarlijkste chauffeurs van Europa Ger 34 9.534 28 April 2017, 10:58
Laatste bericht: Computer Boy
  De gevaarlijkste weg van Griekenland? Patrick 31 12.901 22 April 2017, 08:08
Laatste bericht: Vito
  Het verdriet van Europa vlagreco 7 5.207 14 March 2013, 22:06
Laatste bericht: messara
  Grieken zijn vossen/ zijn Grieken vossen? Wick 0 2.018 22 February 2012, 09:15
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)