Toewijzingen ferrycontracten naar kleine eilanden
#1
Alko Ferries heeft het contract toegewezen gekregen voor de route van Chalki naar Skala Kamirou, Rhodos met de SEBECO II en dat voor 4 jaar. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Fotis Manoussis van SAOS Ferries heeft dan weer verklaard dat hij voor 4 jaar subsidies krijgt (800.000€ per jaar) om met de ZEPHYROS te gaan varen op volgende routes:
1. Leros - Lipsi - Patmos - Arki - Farmakonisi - Agathonisi - Samos (Pythagorio)
2. Lipsi - Leros - Kalymnos
3. Kalymnos - Pserimos - Kos.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Ik heb vandaag de ferryroutes en bijbehorende prijzen van Seajets gezien voor komende zomer. Eind juli zal ik van Amorgos naar Folegandros gaan. Deze overtocht van zo'n 2,5 uur zou mij bijna €70 gaan kosten. Tot nu toe is dit de enige ferrymaatschappij die deze route rechtstreeks aanbiedt. Is het iemand bekend of er nog meer aanbieders komen die nog niet hun vaarschema's openbaar gemaakt hebben?
Quote
#3
Esther,

Ik vrees en denk dat er geen andere komt die deze rechtstreekse route gaat aanbieden. Dat reflecteert zich ook in de prijs die Seajets hiervoor vraagt. Een prijs die ik trouwens ook schandalig hoog vind.

Maar indien je bereid bent om iets langer onderweg te zijn en op een bepaalde dag te reizen zonder de rechtstreekse route nemen kan je misschien even nadenken over deze 2 mogelijkheden:

Op vrijdag kan je van Katapola met de Superjet (Seajets) om 14.00 uur naar Naxos en daar heb je om 16.40 uur de Artemis (Hellenic Seaways) die naar Folegandros gaat (met tussenin een stop in Ios en in Sikinos). De totale reistijd is 6 uren maar de prijs voor beide tickets samen is (slechts) 40,70€. Op Naxos heb je (zonder vertraging van de Seajets ferry) 1h20 overstaptijd.

Een 2de mogelijkheid is op zondag. Dan kan je om 08.00 uur met de Express Skopelitis van Katapola naar Santorini waar je omstreeks 11.15 aankomt. Vanaf Santorini heb je dan om 11.50 de Superspeed (Golden Star Ferries) naar Folegandros. Beide tickets samen kosten 55,30€ en in totaal ben je dan 5 uren onderweg. Indien je deze laatste trip op zondag 2 augustus zou doen is het niet de Superspeed maar de Supercat. De prijs is hetzelfde: 55,30€

Maar dit zijn volgens mij de enige 2 oplossingen die mogelijk zijn om binnen een redelijk tijdsbestek van Amorgos naar Folegandros te gaan én aan een goedkopere prijs.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Mag ik bij deze gelegenheid eens zeggen dat Patrick een enorme expert is voor wat betreft informatie over alles wat betreft ferries, mogelijke vaarten & tijden, verbindingen, ferrymaatschappijen? Bovendioen volgt hij nieuwtjes over die sector heel goed op.
In België zegt men over zo iemand dat hij een "krak" is.

Twee à drie maanden geleden heeft Patrick mij eveneens goed geholpen met informatie over verschillende ferry-verbindingen, tijdens het opstellen van mijn eigen combinatie reis voor deze zomer. Waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben. 

Ik denk dat we gerust een dikke pluim mogen toekennen aan Patrick, want dat verdient hij!

Merci, Patrick!  efxaristo  up up up
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#5
In België zegt men over zo iemand dat hij een "krak" is... In dit geval  (patrick)
Idd onze Patrick is idd een krak...Op z`n Hollands  gezegd ,, een Toppertje! hi hi,, hij mag blijven!!
Ikzelf heb 2 jaren terug een paar goede  tips  van hem  gehad  wat betreft vragen over leuke plaatsjes in Zakynthos...Het klopte helemaal!
Quote
#6
Dank voor je reactie Patrick! Je bent inderdaad een expert op het gebied van ferries, vaarschema's e.d. binnen Griekenland, en van grote waarde voor de Griekenland-reizigers op dit forum.
Mijn accommodaties zijn allemaal al geboekt, dus ik heb geen flexibiliteit om een andere vaardag te kiezen.
Ik ga op zaterdag 25 juli van Astypaleia naar Amorgos en de volgende dag, dus zondag 26 juli, van Amorgos Katapola naar Folegandros. De ferry via Santorini zou ook kunnen, maar daar is maar een half uur overstaptijd en waarschijnlijk een gigantische drukte, dus ik neem dan toch maar de (erg dure) directe ferry van Seajets. Gelukkig kost de ferry tussen Folegandros en Kimolos, mijn volgende 'halte' maar €6,-. Tongue
De Zante vaarschema's, voor de route Kimolos - Piraeus, heb ik nog niet gevonden, maar ik ga er maar vanuit dat die ongeveer hetzelfde zullen zijn als vorig jaar. Anders kan ik altijd nog de kleine ferry van Kimolos naar Pollonia op Milos nemen en vandaar genoeg keuze richting Pireaus.
Quote
#7
Als je die nacht in Aegiali zou verblijven is het waarschijnlijk vroeg dag om in Katapola de Express Skopelitis te nemen om 8 uur. Als je evenwel in Katapola zou verblijven zou ik het toch aandurven om die te nemen, niettegenstaande de korte overstaptijd in Santorini.
De Skopelitis komt normaal aan op tijd maar de Superspeed vertrekt van Mykonos en gaat dan via Paros en Ios naar Santorini, dus een kleine vertraging van 5-10 minuten zit er wel in. Komt daar nog bij dat de Skopelitis en de Superspeed aan dezelfde kade gaan liggen. Als je je tickets vooraf koopt, eventueel zelfs in Astypaleia, hoef je eigenlijk alleen af te stappen van de Skopelitis en te blijven staan om daarna op te stappen op de Superspeed.

En zou je door een of andere omstandigheid toch die aansluiting missen, niet getreurd want om 15.30 is er nog altijd de Seajet2 van Santorini naar Folegandros. Beide tickets (Express Skopelitis en Seajet) komen dan op 57,10 Euro.
Het beste zicht van Santorini krijg je trouwens van op het dek van een gewone ferry en niet van in een highspeed ferry. Een van de redenen hiervoor is dat de highspeed ferry's niet door de caldera varen maar rond Thirassia, dit in tegenstelling tot de gewone ferry's.

De vaarschema's van Zante Ferries voor de zomer zijn er inderdaad nog niet (zoals gewoonlijk trouwens zullen ze wel opnieuw de laatste zijn), maar ik verwacht niet dat die zullen verschillen van voorgaande jaren.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
(01 March 2020, 18:42)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alko Ferries heeft het contract toegewezen gekregen voor de route van Chalki naar Skala Kamirou, Rhodos met de SEBECO II en dat voor 4 jaar. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Fotis Manoussis van SAOS Ferries heeft dan weer verklaard dat hij voor 4 jaar subsidies krijgt (800.000€ per jaar) om met de ZEPHYROS te gaan varen op volgende routes:
1. Leros - Lipsi - Patmos - Arki - Farmakonisi - Agathonisi - Samos (Pythagorio)
2. Lipsi - Leros - Kalymnos
3. Kalymnos - Pserimos - Kos.

Het is nogmaals bewezen dat de verklaringen van Fotis Manoussis (eigenaar van SAOS Ferries) steeds met een grote korrel zout moeten genomen worden.

De route Leros - Lipsi - Patmos - Arki - Farmakonisi - Agathonisi - Samos (Pythagorio) is namelijk niet toegewezen aan de ZEPHYROS. Alles blijft bij het oude en deze route blijft voor ANE KALYMNOU met de Nissos Kalymnos. Hiervoor krijgt ANE KALYMNOU, op basis van 4 reizen heen en terug per week, een subsidie van 7.451,61 Euro per reis.
Ook de Kalymnos > Astipaleia route blijft voor de Nissos Kalymnos. Voor deze route (2 x per week) is de subsidie 3.404,68€ per reis.

Manoussis krijgt wel Kalymnos > Pserimos > Kos (Mastichari) voor zijn ZEPHYROS. De subsidie is 1.399 Euro per reis op basis van 3 afvaarten per week gedurende 19 weken (18 mei tot 27 september)

Na het debacle vorig jaar met zijn ferry's op de Alexandroupoli > Samothraki route waardoor in volle zomerseizoen Samothraki onbereikbaar was, werd Fotis Manoussis (SAOS Ferries) uitgesloten van mededinging voor het contract op die route. Na vele stoere verklaringen diende hij uiteindelijk een verzoek in om de STAVROS (ex. SAOS II) in te zetten op de route van Volos naar de Sporaden. Maar blijkbaar gaat ook dit niet door gezien er nu geruchten zijn dat hij een nieuwe aanvraag ingediend heeft voor de STAVROS. Namelijk voor een route Rhodos > Symi > Chalki > Tilos > Nisyros > Kos. Daarnaast zou hij ook een aanvraag gedaan hebben voor de PANAGIA DAPHNIOTISSA (vermoedelijk de ex. SAONISOS) op de route Rhodos > Kastelorizo. Gezien er ook op deze routes diverse ferry's zijn (Dodekanesos Seaways en Blue Star Ferries) zou hij ook daar wel eens uit de boot kunnen vallen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)