24 January 2020, 17:07
Tijdens een maritiem congres in Athens deze week heeft de minister van de scheepvaart en eilandenbeleid een bommetje gedropt.
In zijn speech kondigde hij niet alleen aan dat er een wetswijziging komt betreffende de aanvragen van het inzetten van nieuwe ferry's en het wijzigen van routes (zie het huidige dispuut met Golden Star Ferries en Fast Ferries).
Hij verkondigde namelijk dat er dit jaar nog een belangrijke ontwikkeling zal plaatsvinden, omdat "71 havens of havenontvangstfaciliteiten die door gemeenten en gemeenschappen in heel Griekenland worden geëxploiteerd, onder staatscontrole zullen passeren."En dat zorgt voor heel wat consternatie.
Volgens sommige ingewijden betekent dit het einde van sommige lokale havenautoriteiten en lokale initiatieven. In de Cycladen bijvoorbeeld fungeren de gemeentelijke havenfondsen hoofdzakelijk als mechanismen voor het verzamelen van contant geld, dus hebben ze reserves en budgetten die gebruikt worden voor het dagelijkse werk, dringende noodherstellingen of infrastructuurwijzigingen enzovoort. De lokale havenfondsen in Naxos en de Cycladen hebben zo bijvoorbeeld 5 miljoen Euro als reserve.
Wat door minister Plakiotakis nu echter op tafel gegooid wordt is dat die lokale, gemeentelijke fondsen dienen overgedragen te worden aan de Staat. En dat de lokale havenautoriteiten dat niet zomaar gaat aanvaarden lijkt een evidentie. Waar ze nu autonoom over bijvoorbeeld nodige herstellingen konden beslissen zou, volgens de plannen van de regering, niet meer mogelijk zijn in de toekomst en zouden ze dus volledig afhankelijk zijn van de goodwill van de regering.
In zijn speech kondigde hij niet alleen aan dat er een wetswijziging komt betreffende de aanvragen van het inzetten van nieuwe ferry's en het wijzigen van routes (zie het huidige dispuut met Golden Star Ferries en Fast Ferries).
Hij verkondigde namelijk dat er dit jaar nog een belangrijke ontwikkeling zal plaatsvinden, omdat "71 havens of havenontvangstfaciliteiten die door gemeenten en gemeenschappen in heel Griekenland worden geëxploiteerd, onder staatscontrole zullen passeren."En dat zorgt voor heel wat consternatie.
Volgens sommige ingewijden betekent dit het einde van sommige lokale havenautoriteiten en lokale initiatieven. In de Cycladen bijvoorbeeld fungeren de gemeentelijke havenfondsen hoofdzakelijk als mechanismen voor het verzamelen van contant geld, dus hebben ze reserves en budgetten die gebruikt worden voor het dagelijkse werk, dringende noodherstellingen of infrastructuurwijzigingen enzovoort. De lokale havenfondsen in Naxos en de Cycladen hebben zo bijvoorbeeld 5 miljoen Euro als reserve.
Wat door minister Plakiotakis nu echter op tafel gegooid wordt is dat die lokale, gemeentelijke fondsen dienen overgedragen te worden aan de Staat. En dat de lokale havenautoriteiten dat niet zomaar gaat aanvaarden lijkt een evidentie. Waar ze nu autonoom over bijvoorbeeld nodige herstellingen konden beslissen zou, volgens de plannen van de regering, niet meer mogelijk zijn in de toekomst en zouden ze dus volledig afhankelijk zijn van de goodwill van de regering.