'Typisch Griekenland'
#41
(12 March 2020, 14:16)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zo is het uit eten gaan een feestje John. Kun je dat hier voorstellen?
Nee, want hier willen ze de tafel weer snel kunnen gebruiken voor de volgende klanten of klaar maken voor de volgende dag.
Quote
#42
(12 March 2020, 14:16)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zo is het uit eten gaan een feestje John. Kun je dat hier voorstellen?
Ik vind eten in Griekenland sowieso een feestje.  Big Grin
Quote
#43
Jaren geleden inmiddels zat ik in de taverna bij mij in t dorp n kop koffie te drinken met de eigenaresse van winkel naast mij.
De eigenaresse van t restaurant zit laganodolamdes te maken aan t tafeltje naast ons, ik zie een wat vreemd bord naast haar op tafel liggen.
Haar man is bezig de knal gele sticker van de DEH electr maatschappij van de ruit te prutsen.
Je krijgt zon sticker als je niet aanwezig wanneer ze de meterstand op komen nemen.
Ik vraag de goede man, lukt t een beetje Babi?
Nou t probleem is zegt ie dat die sticker er compleet af moet zien te krijgen....
Ah zeg ik is dat zo belangrijk?
Ja en hij wijst naar t vreemde bord....wat nu ik goed kijk geen bord is, maar de deksel van de stortbak......
Gweoon zo n simpele rechthoekige plasticversie....in t midden rond dan ronde gat waar de knop zit, is t plastic helemaal
vergeeld , broos geworden en afgebrokkeld. Hij legt me uit dat hij daar die sticker wil plakken om t plastic bij elkaar te houden.
Die sticker is mooi groot......Maat halve ansichtkaart of zo.....
Even later was hij bezig om t deksel te plakken, de laganodolmades stonden dr naast...
Geen idee of t gelukt is....ik ging daar nooit naar de wc en at er ook geen laganodolmades.....
Quote
#44
Dit is ook typisch Grieks, je rotzooi overal neergooien als het maar niet voor hun eigen deur  deur ligt.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#45
Na de oproep van de Griekse autoriteiten om thuis te blijven en niet naar openbare plaatsen te gaan was er een interview met een oude man op een tv zender. Zijn antwoord op de vraag waarom hij niet thuis bleef: "Ik ga in de voormiddag mijn koffie drinken in mijn kafeneion. Maar voor de rest van de dag blijf ik wel thuis."
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#46
(13 March 2020, 18:44)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Na de oproep van de Griekse autoriteiten om thuis te blijven en niet naar openbare plaatsen te gaan was er een interview met een oude man op een tv zender. Zijn antwoord op de vraag waarom hij niet thuis bleef: "Ik ga in de voormiddag mijn koffie drinken in mijn kafeneion. Maar voor de rest van de dag blijf ik wel thuis."
Dat doe ik ook Patrick, zo typisch Grieks is dat niet.


Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#47
(13 March 2020, 19:12)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(13 March 2020, 18:44)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Na de oproep van de Griekse autoriteiten om thuis te blijven en niet naar openbare plaatsen te gaan was er een interview met een oude man op een tv zender. Zijn antwoord op de vraag waarom hij niet thuis bleef: "Ik ga in de voormiddag mijn koffie drinken in mijn kafeneion. Maar voor de rest van de dag blijf ik wel thuis."
Dat doe ik ook Patrick, zo typisch Grieks is dat niet.



Hoezo niet zo typisch Grieks. Ik dacht dat jij een halve Griek was. Sorry, een halve Kretenzer. Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#48
Ook iets wat je hier niet snel tegen zult komen, het hebben van meerdere banen.
Ik ken verschillende Grieken welke dat hebben. Werken in verschillende hotels, restaurants, winkels of een combinatie van deze.
Soms een eigen bedrijf met zelfs nog een baan er naast. bv Een hotel /restaurant runnen en een bus rijden.
Quote
#49
(13 March 2020, 20:51)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook iets wat je hier niet snel tegen zult komen, het hebben van meerdere banen.
Ik ken verschillende Grieken welke dat hebben. Werken in verschillende hotels, restaurants, winkels of een combinatie van deze.
Soms een eigen bedrijf met zelfs nog een baan er naast. bv Een hotel /restaurant runnen en een bus rijden.

Inderdaad jjohn. Zo ken ik een koppel met 3 kinderen in Kalymnos. Vader en oudste zoon hebben schildersbedrijf en van begin april to eind oktober huren ze een taverne die ze uitbaten. Hun dagindeling ziet er dan zo uit:

Om 6 uur beginnen ze met de schilderwerken en dat tot 14 uur. Dan 2 uurtjes om te eten en even rust te nemen. Vanaf 16 uur zijn vader, moeder en 2 zoons in de taverne bezig to 12-1 uur. 2de zoon gaat naar school en kleinste is nog maar 7, dus moet nog niet meewerken.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#50
(13 March 2020, 21:03)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Om 6 uur beginnen ze met de schilderwerken en dat tot 14 uur. Dan 2 uurtjes om te eten en even rust te nemen. Vanaf 16 uur zijn vader, moeder en 2 zoons in de taverne bezig to 12-1 uur. 2de zoon gaat naar school en kleinste is nog maar 7, dus moet nog niet meewerken.
Ik heb daar geweldig veel respect voor. En ze worden er echt niet rijk van.
Zoiets is hier ondenkbaar.
Quote
#51
Omdat er in de winter vaak niks te doen is ( schilderen is te vochtig en horeca valt grotendeels weg)
pakken mensen die kans in de zomer dubbel zeg maar. Daar sta je in nl niet zo bij stil. Ik heb wel eens zitten tellen
hoeveel uren ik werk in een zomer seizoen. Maar dan kom ik ook heel ver boven wat ik in een "gewone" job in een
heel jaar zou werken. Vergeet niet dat er geen weekenden, feestdagen etc bij tussen zitten, en op Kos is t seizoen best lang.
Quote
#52
. . .  "de rekening vraagt echter eerst nog een paar raki's of ouzo's moet drinken van de eigenaar" . . .
Nou Goedas, als je in Duitsland bij de Griek gaat eten moet je, als je nog moet autorijden, oppassen dat je
er eveneens niet te veel "doro"ouzo`tjes drinkt - ik zelf heb het gevoel, dat er in Duits-Griekse restaurants
meer gastdrankjes geschonken worden dan in Griekenland zelf.
Johannes
Quote
#53
(13 March 2020, 19:28)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(13 March 2020, 19:12)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(13 March 2020, 18:44)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Na de oproep van de Griekse autoriteiten om thuis te blijven en niet naar openbare plaatsen te gaan was er een interview met een oude man op een tv zender. Zijn antwoord op de vraag waarom hij niet thuis bleef: "Ik ga in de voormiddag mijn koffie drinken in mijn kafeneion. Maar voor de rest van de dag blijf ik wel thuis."
Dat doe ik ook Patrick, zo typisch Grieks is dat niet.



Hoezo niet zo typisch Grieks. Ik dacht dat jij een halve Griek was. Sorry, een halve Kretenzer. Big Grin
Ik ben alweer 6 maanden terug in zuid Limburg Patrick, maar mis het leventje soms wel,'s morgens op de scooter het dorp in, bootje controleren, als het weer rustig is stukje varen, koffie drinken en wat kletsen met de visssers.
Maar zoals ik er nu van binnen uitzie zit ik toch een stuk beter in NL. 
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#54
(15 March 2020, 09:52)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. . .  "de rekening vraagt echter eerst nog een paar raki's of ouzo's moet drinken van de eigenaar" . . .
Nou Goedas, als je in Duitsland bij de Griek gaat eten moet je, als je nog moet autorijden, oppassen dat je
er eveneens niet te veel "doro"ouzo`tjes drinkt - ik zelf heb het gevoel, dat er in Duits-Griekse restaurants
meer gastdrankjes geschonken worden dan in Griekenland zelf.
Johannes
Het is wel vaak bocht wat geserveerd word hoor Confused
Quote
#55
Zat even te zoeken naar een typisch grieks stukje om deze post even naar boven te halen. Lijkt me toch dat deze verhalen een welkome afwisseling zijn op alle Corona dingetjes die we overal tegenkomen.

Grieken delen graag eten uit. Altijd....bij trouwerijen, bij begrafenissen, bij doperijen, tijdens mijn zwangerschap kreeg ik bordjes met karbonade wanneer de buren de bbq aanhadden....onze ongeboren baby zou die karbonade ruiken....
Nu gaan we de week pasen in....ok alles anders dan alke andere keren dat ik pasen meemaakte hier. Maar t eten zal er zijn. Heb de eerste paaskoekjes al gebakken, morgen vast naar de buurvrouw brengen. Dat bordje komt paar dagen later weer terug....met roodgeverfde eieren of suikerbrood.
Quote
#56
Klopt Nanny.
Wij wandelde een keer met een groepje vrienden door het autovrije Mesochori op Karpathos. Dat doen we daar vaker want het is er prachtig en heerlijk rustig. Naast de kerk is een zaal en deze was aan de buitenzijde versierd met witte linten. Een man was er aan het opruimen en schoonmaken. Ik vroeg hem nieuwsgierig of er een feest was geweest. Hij vertelde dat zijn dochter gisteren getrouwd was. Ik feliciteerde hem en ook mijn vrienden deden dat. Het deed hem zichtbaar goed. We wilde verder wandelen maar de man vroeg ons even te wachten.
Hij verdween een paar minuten en kwam terug met verschillende manden met zoete lekkernijen en wat drankjes.
Van wandelen kwam even niets meer want hij liet ons niet meer gaan. Big Grin
Quote
#57
Dit schreef Janos54.
Ik dacht dat hij hier niet zou misstaan Big Grin.

Ook wij zijn regelmatig in Volos geweest. Leuke gezellige stad. Toen wij hier even bij een bank wilde pinnen werd onze pas door de automaat ingeslikt. Dus wij naar binnen. Uitgelegd wat er gebeurd was. O zei de bankmedewerker dat gebeurd wel eens. Loop maar even mee. Wij weer naar buiten alwaar hij met een sleuteltje een klepje open maakte en een stapeltje bankpasjes te voorschijn haalde. Welke is van u was de vraag en hij gaf ons het pasje terug. De rest verdween weer achter het klepje. Zo probleem opgelost. O ja maar even binnen geld geregeld.
Quote
#58
(15 May 2020, 13:48)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit schreef Janos54.
Ik dacht dat hij hier niet zou misstaan Big Grin.

Ook wij zijn regelmatig in Volos geweest. Leuke gezellige stad. Toen wij hier even bij een bank wilde pinnen werd onze pas door de automaat ingeslikt. Dus wij naar binnen. Uitgelegd wat er gebeurd was. O zei de bankmedewerker dat gebeurd wel eens. Loop maar even mee. Wij weer naar buiten alwaar hij met een sleuteltje een klepje open maakte en een stapeltje bankpasjes te voorschijn haalde. Welke is van u was de vraag en hij gaf ons het pasje terug. De rest verdween weer achter het klepje. Zo probleem opgelost. O ja maar even binnen geld geregeld.
Dat hadden wij ook bij de PanCretanbank, natuurlijk op vrijdagmiddag, meteen de pas geblokkeerd en maandag morgen naar de bank om het pasje toch terug te halen en zelf te vernietigen, bij een bank in het westen lukt dit niet maar dit is Greece.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#59
Dit gebeurt niet alleen in Griekenland. Ik werkte bij receptie ziekenhuis. In de hal is ook een Pinapparaat. Ca 20 jaar terug als er een pasje werd ingeslikt dan had ik een sleutel en kon het pasje eruit halen. Later deed de de beveiliging dat. Nu moeten te mensen de bank bellen.
Quote
#60
Er schoot me er nog één te binnen.

We reden met onze quad door het bergdorp Othos op Karpathos, nu zo'n 12 jaar geleden.
Opeens stapte er een mager oud mannetje midden op de weg en stak zijn hand op om ons tegen te houden.
Hij droeg een zwart pak, hoedje op en een bril type jampot op zijn neus.
Hij gebaarde de quad aan de kant te zetten. Aangezien hij er absoluut niet gevaarlijk uit zag en wij nieuwsgierig waren deden wij wat ons werd opgedragen.
Hij begon iets te vertellen in het Grieks waar wij niets van begrepen. Zouden we een preek krijgen over de herrie welke de quad maakt?
Ik probeerde hem duidelijk te maken dat we hem niet verstonden maar, of het drong niet tot hem door of het boeide hem niet, want hij ging gewoon door met zijn betoog.
Hij wees naar een openstaande deur en trok mij aan mijn arm mee die kant op. Wij volgden dus gedwee.
Binnen waren de wanden bekleed met wat op het eerste gezicht leek op kindertekeningen. Op die tekeningen zaten kleine prijsjes. Het mannetje wees op zichzelf en duide dat hij Mister Hapsis was. Hij sprak toch wat Engels. Het waren dus geen kindertekeningen maar het was (naïeve) kunst door hem gemaakt en verkocht.
Hij had ook nog een in authentieke Karpathos stijl ingerichte huiskamer waarop een bordje "Folk Museum" stond. Daar speelde Mister Hapsis nog een stukje op zijn lira.
Na een tijdje stak ik hem wat geld toe en een ervaring rijker gingen we weer verder.
Een jaar later overleed Mister Hapsis op zeer respectabele leeftijd.
Ik heb er toch spijt van dat we niet ook zo'n schilderijtje als aandenken hadden gekocht.

Later, op andere plaatsen in Griekenland, hebben we vergelijkbare situaties meegemaakt waarin men probeerde ons te benaderen om maar vooral even te stoppen en dingen te kopen of te bezichtigen. Echter nooit meer op de charmante manier waarop Mister Hapsis dit deed.
Quote
#61
Typisch Griekse bureaucratie zeker?

Bij deze 2de lockdown is er ook een "avondklok" van 21 tot 5 uur waar je zonder geldige reden niet op straat mag rondlopen. Maar wat dus met mensen die aankomen met de ferry 's avonds of 's nachts? Daar had men volgende oplossing voor gevonden: Bij aankomst begeef je je naar de havenautoriteit en op voorlegging va je ferry ticket kreeg je een briefje dat gold als "bewijs" dat je op dat uur nog op straat mocht zijn om je naar je verblijfplaats te begeven. Resultaat hiervan was dat bijvoorbeeld in Piraeus mensen soms meer dan een uur moesten aanschuiven om dat briefje in handen te krijgen. Een 2de probleem stelde zich op een aantal eilanden zoals Samos en Amorgos waar 2 havens zijn maar slechts 1 bureel van de havenautoriteit. Iemand die op Amorgos aankwam met de ferry in Aegiali moest dus eerst naar Katapola om het briefje te krijgen bij de havenautoriteit alvorens hij naar huis/verblijf kon zonder het risico te lopen een boete te krijgen.

Na vele klachten blijkt de regeling nu veranderd en is de kapitein van de ferry verantwoordelijk gemaakt voor het uitreiken van die "verplaatsingsbewijzen". Als er nu een ferry met een paar honderd personen aankomt staan die passagiers dus allemaal aan te schuiven aan de receptie om hun papiertje te krijgen. Kwestie van "sociale afstand" te behouden in een kleine ruimte waarschijnlijk. Confused
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#62
Niet echt iets typisch Grieks want "vriendendiensten" door de politiek vind je overal.

Dit jaar, midden in een pandemie en met een reisverbod tussen de prefecturen, koos het ministerie van Scheepvaart ervoor om hogesnelheidsveerboten te subsidiëren voor een bedrag van € 2,3 miljoen, terwijl ze aanvullende financiering verstrekken als ze een capaciteit hebben van meer dan 1.200 passagiers!
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#63
Enkele jaren geleden eens een busreis van Kamisiana, een klein plaatsje op Westkreta, naar Chania genomen.
De heenreis is gemakkelijk, omdat de busreis in Chania stopt.
Op de terugreis waren wij de hele tijd aan het kijken waar we uit moesten stappen.
Totdat iemand me op de schouder tikte, Kamisiana riep en gebaarde dat we nu uit moesten stappen.
Het was dezelfde conducteur die we ook op de heenreis hadden !!!   Smile 


Op dezelfde vakantie bij ons "stamrestaurant" iedere avond meegemaakt dat een oudere slecht ter been zijnde toerist na de maaltijd naar zijn rolstoel liep.
Voor hij een meter ver was liet de manus van allesbediende die alleen wat drank mocht brengen en lege glazen mocht ophalen alles vallen.
En deze woest uitziende twee meter lange en brede griek ondersteunde de toerist altijd zo fijn tot in zijn rolstoel, dat het echt ontroerde.
Quote
#64
Het hing al een tijdje in de lucht.

Griekenland beboet ongevaccineerde zestigplussers
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(via @NUnl)
Quote
#65
Ook typisch Grieks. Attent zijn.

Op 7 januari kreeg ik een berichtje van Dimitris.
Dimitris heb ik, sinds hij Karpathos verliet, al zo'n 15 jaar niet gesproken of gezien.
Komt er dit korte berichtje binnen :
Καλημερα
Do you know that is your name date today....?? Best wishes!!

Daar wordt ik dus vrolijk van.
Quote
#66
Heerlijk, die humor welke veel Grieken hebben.
De buurman (Jorgos) van ons onderkomen op Karpathos heeft zelf een mini complexje met een paar studio's en een terras bij de ingang waar je iets kan nuttigen.
Aan de overkant van de weg heeft hij 8 bedjes met parasols aan zee.
Het is een heerlijk rustige plek met prachtig uitzicht over zee en op Pigadia.
Wanneer je daar ligt komt Jorgos regelmatig een praatje maken, hij heeft een heerlijke humor.
Je kunt dan ook een hapje of drankje bestellen bij hem.
Zo bestelde mijn vrouw een frapé. Toen Jorgos even later met de frapé terugkwam lag mijn vrouw net even in zee af te koelen.
Jorgos liep de zee in en overhandigde haar de bestelling alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#67
Griekse vrienden van Karpathos waren afgelopen maand met hun kinderen voor een kort rondreisje in Nederland.
Ze keken hun ogen uit.
Ik bracht ze naar hun hotel in Kaatsheuvel want ze gingen ook naar de Efteling.
Vanaf het hotel zouden we nog even naar de Efteling wandelen want er was tijd over.
Buiten het hotel, bij de oversteekplaats, stond Jorgos enthousiast te verhalen hoe goed het in Nederland allemaal georganiseerd was. Dat je wel overal voor moest betalen, zelfs parkeren buiten het centrum. En die geluidsschermen langs de snelweg, nooit gezien, dat de overheid dat doet voor hun inwoners. En veel Griekse restaurants!
Het ging zo een tijdje door en ondertussen kwamen we geen meter verder.
Opeens roep hij:"Waarom staat die auto al een tijd stil en waarom kijkt die mevrouw zo naar ons?"
Ik legde hem uit dat we al een tijdje voor een zebrapad stonden en dat die mevrouw netjes wacht tot we gingen oversteken. Zij mond viel open van verbazing en snel stak hij over, met gebaren excuses makend naar die mevrouw.
Aan de overkant aangekomen vertelde hij dat zij ook wel zebrapaden hadden, voor de sier..........
(Ze hebben overigens 2 dagen, met slecht weer, in de Efteling rondgezworven en vonden het geweldig.)
Quote
#68
(17 January 2023, 18:02)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Griekse vrienden van Karpathos waren afgelopen maand met hun kinderen voor een kort rondreisje in Nederland.
Ze keken hun ogen uit.
Ik bracht ze naar hun hotel in Kaatsheuvel want ze gingen ook naar de Efteling.
Vanaf het hotel zouden we nog even naar de Efteling wandelen want er was tijd over.
Buiten het hotel, bij de oversteekplaats, stond Jorgos enthousiast te verhalen hoe goed het in Nederland allemaal georganiseerd was. Dat je wel overal voor moest betalen, zelfs parkeren buiten het centrum. En die geluidsschermen langs de snelweg, nooit gezien, dat de overheid dat doet voor hun inwoners. En veel Griekse restaurants!
Het ging zo een tijdje door en ondertussen kwamen we geen meter verder.
Opeens roep hij:"Waarom staat die auto al een tijd stil en waarom kijkt die mevrouw zo naar ons?"
Ik legde hem uit dat we al een tijdje voor een zebrapad stonden en dat die mevrouw netjes wacht tot we gingen oversteken. Zij mond viel open van verbazing en snel stak hij over, met gebaren excuses makend naar die mevrouw.
Aan de overkant aangekomen vertelde hij dat zij ook wel zebrapaden hadden, voor de sier..........
(Ze hebben overigens 2 dagen, met slecht weer, in de Efteling rondgezworven en vonden het geweldig.)

Ik ben ooit jaren geleden in Kerkyra/Corfu-stad over mijn tenen gereden geweest op een zebrapad! Veel Grieken moeten inderdaad nog opgevoed worden, zéker in het verkeer. Het egoïsme is ongekend hoog!
Quote
#69
(17 January 2023, 22:13)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 January 2023, 18:02)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Griekse vrienden van Karpathos waren afgelopen maand met hun kinderen voor een kort rondreisje in Nederland.
Ze keken hun ogen uit.
Ik bracht ze naar hun hotel in Kaatsheuvel want ze gingen ook naar de Efteling.
Vanaf het hotel zouden we nog even naar de Efteling wandelen want er was tijd over.
Buiten het hotel, bij de oversteekplaats, stond Jorgos enthousiast te verhalen hoe goed het in Nederland allemaal georganiseerd was. Dat je wel overal voor moest betalen, zelfs parkeren buiten het centrum. En die geluidsschermen langs de snelweg, nooit gezien, dat de overheid dat doet voor hun inwoners. En veel Griekse restaurants!
Het ging zo een tijdje door en ondertussen kwamen we geen meter verder.
Opeens roep hij:"Waarom staat die auto al een tijd stil en waarom kijkt die mevrouw zo naar ons?"
Ik legde hem uit dat we al een tijdje voor een zebrapad stonden en dat die mevrouw netjes wacht tot we gingen oversteken. Zij mond viel open van verbazing en snel stak hij over, met gebaren excuses makend naar die mevrouw.
Aan de overkant aangekomen vertelde hij dat zij ook wel zebrapaden hadden, voor de sier..........
(Ze hebben overigens 2 dagen, met slecht weer, in de Efteling rondgezworven en vonden het geweldig.)

Ik ben ooit jaren geleden in Kerkyra/Corfu-stad over mijn tenen gereden geweest op een zebrapad! Veel Grieken moeten inderdaad nog opgevoed worden, zéker in het verkeer. Het egoïsme is ongekend hoog!

Voor het brevet van 'echte gentlemen' stonden veel Griekse autobestuurders wellicht niet op de eerste rij. Maar dat 'karaktervol' (?) rijden zie je ook in andere Zuid-Europese landen, zelfs in Frankrijk. 
In Duitsland daarentegen kijk ik er telkens van op hoe de meeste autobestuurders zich heel strikt aan de snelheidsbeperking in een bebouwde kom houden.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#70
In Duitsland daarentegen kijk ik er telkens van op hoe de meeste autobestuurders zich heel strikt aan de snelheidsbeperking in een bebouwde kom houden.

Vindt dat niet meer dan normaal hoor! Wat mij betreft mag er veel meer op snelheidsovertredingen gecontroleerd worden en mogen de boetes hiervoor wel een paar maal over de kop! Ik rij zelf tussen de 60.000 en 70.000 op jaarbasis en zie alleen maar ellende van gasten die menen dat een maximum snelheid niet voor hen geldt. Ook midden in de nacht is 50 km per uur gewoon 50 km per uur, ook al rijdt er verder niemand. Helaas zullen hele volksstammen wel vinden dat dat niet zo is, bah!   amen   oops  offtopic2 imsorry
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#71
(18 January 2023, 00:13)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In Duitsland daarentegen kijk ik er telkens van op hoe de meeste autobestuurders zich heel strikt aan de snelheidsbeperking in een bebouwde kom houden.

Vindt dat niet meer dan normaal hoor! Wat mij betreft mag er veel meer op snelheidsovertredingen gecontroleerd worden en mogen de boetes hiervoor wel een paar maal over de kop! Ik rij zelf tussen de 60.000 en 70.000 op jaarbasis en zie alleen maar ellende van gasten die menen dat een maximum snelheid niet voor hen geldt. Ook midden in de nacht is 50 km per uur gewoon 50 km per uur, ook al rijdt er verder niemand. Helaas zullen hele volksstammen wel vinden dat dat niet zo is, bah!   amen   oops  offtopic2 imsorry
Ben t helemaal met je eens meer controles, zeker ook in de zomer, want sommige toeristen passen zich aan aan de gr op de weg. En controles op rijbewijzen, nog steeds velen die zonder rijden, maar ook alcoholcontrole,  helmen, verlichting aan voertuigen, en zeer zeker snelheid. Met ook flinke boetes.
Quote
#72
Quote . . . In Duitsland daarentegen . . .
Wat snelheid betreft, ben in NL en in D gestopt worden omdat ik te langzaam reed op de snelweg.
In D werd ik op een zondagmorgen na een loopwedstrijd op weg naar huis op een driebaansautobahn gestopt,
dwz op een parkeerplaats geloodsd, een politieauto ervoor en een erachter. Verkeersdichte NUL, de enigen die er
reden waren ikke plus die 2 agentenwagens. Waarom rijdt u zo langzaam, werd er gevraagd, u behindert het verkeer.
Ik - welk verkeer. ik was de enige auto op de weg plus jullie en ik probeer economisch te rijden dus langzaam.
Heel jonge agent die vragen stelde, pas klaar met de opleiding, zijn oudere college kreeg een rood hoofd, schaamte.
We kwamen overeen, dat ik toch een beetje sneller zou rijden.
Jaren later, toen ik dit mijn oudste zoon, beroep politieagent, dit incident liet doorblikken, kwam als commentaar "ik zou jou ook aangehouden hebben" - wel een generatieverschil, had dit antwoord wel verwacht.
Quote
#73
Typische griekse chauffeurs ,in de rechtse hand zijn mobieltje en de andere hand een sigaret , Confused
Quote
#74
(18 January 2023, 10:27)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Typische griekse chauffeurs ,in de rechtse hand zijn mobieltje en de andere hand een sigaret , Confused

... of een frappé in de hand  Rolleyes
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#75
(18 January 2023, 11:54)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 January 2023, 10:27)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Typische griekse chauffeurs ,in de rechtse hand zijn mobieltje en de andere hand een sigaret , Confused

... of een frappé in de hand  Rolleyes

Of alle drie ,en uiteraard ook nog zijn of haar stuur Confused
Quote
#76
(18 January 2023, 10:27)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Typische griekse chauffeurs ,in de rechtse hand zijn mobieltje en de andere hand een sigaret , Confused

Ach, 'onze' kinderen fietsen haast allemaal rond met hun ogen gericht op hun telefoon. Die verslaving stopt echt niet wanneer ze straks auto mogen rijden.
Quote
#77
(18 January 2023, 13:00)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ach, 'onze' kinderen fietsen haast allemaal rond met hun ogen gericht op hun telefoon. Die verslaving stopt echt niet wanneer ze straks auto mogen rijden.

En met 2-3 naast mekaar of op het fietspad aan de verkeerde kant van de weg. Ho maar, als je daar een opmerking over maakt dan komen de middenvinger en de scheldwoorden boven.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#78
(18 January 2023, 09:27)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 January 2023, 00:13)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In Duitsland daarentegen kijk ik er telkens van op hoe de meeste autobestuurders zich heel strikt aan de snelheidsbeperking in een bebouwde kom houden.

Vindt dat niet meer dan normaal hoor! Wat mij betreft mag er veel meer op snelheidsovertredingen gecontroleerd worden en mogen de boetes hiervoor wel een paar maal over de kop! Ik rij zelf tussen de 60.000 en 70.000 op jaarbasis en zie alleen maar ellende van gasten die menen dat een maximum snelheid niet voor hen geldt. Ook midden in de nacht is 50 km per uur gewoon 50 km per uur, ook al rijdt er verder niemand. Helaas zullen hele volksstammen wel vinden dat dat niet zo is, bah!   amen   oops  offtopic2 imsorry
Ben t helemaal met je eens meer controles, zeker ook in de zomer, want sommige toeristen passen zich aan aan de gr op de weg. En controles op rijbewijzen, nog steeds velen die zonder rijden, maar ook alcoholcontrole,  helmen, verlichting aan voertuigen, en zeer zeker snelheid. Met ook flinke boetes.

Ik had het in dit geval over Nederland Nanny!  Big Grin  Maar zal overal wel hetzelfde zijn!  Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#79
@Haha Johan V ik dacht dat je t over Gr had, ik zou zeggen
In GR is t nog een graadje (of meer) nodig om harder opte treden als overheid......Heb t idee dat nl iets meerflitst, hogereboetes uitdeelt etc?
Quote
#80
(18 January 2023, 21:37)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heb t idee dat nl iets meerflitst, hogereboetes uitdeelt etc?

Mag ik bij deze gelegenheid - ook off-topic, en sorry - een anekdote vertellen?
Een aantal jaren geleden waren we uitgenodigd op een avondfeestje, door een vriendengroep uit regio Den Haag. Aangezien we in Vlaanderen wonen, en we wisten dat het avondfeestje wel wat kon uitlopen, hadden we een overnachting geboekt in een hotel in Leidschendam. Dat was vrij dicht bij Leidsenhage waar het feestje plaatsvond. Het feestje duurde tot flink na middernacht. 
Op voorhand, thuis, had ik wat gecheckt hoe ik het best van dat hotel naar die feestzaal kon rijden, en vice versa. Maar, o jee, we waren de Tom Tom GPS vergeten mee te nemen. Onderweg dacht ik dat het wel in orde zou komen. En ja, in de vooravond vond ik tamelijk gemakkelijk de weg naar de feestzaal. Geen zorgen dus. Echter, bij de terugkeer in de duisternis, vond ik de weg niet meer terug. Blijkbaar was ik ergens verkeerd gereden. Zo belandde ik enkele keren op hetzelfde punt, aangezien een brug afgesloten was wegens werken, en ik wist niet waar ik over een waterweg heen kon geraken. Na enkele rondjes rijden, ten einde raad, besloot ik iets stouts te doen: een eenrichtingsstraat via de verboden zijde inrijden. Het was immers een nachtelijk uur, en ik zag toch geen tegenligger. Maar... lap, zowat halverwege die eenrichtingsstraat zag ik aan vrij hoge snelheid een wagen op mij afkomen. Bleek het een politiecombi te zijn! Ze stopten vlak voor mijn neus, en twee agenten kwamen naar mij toe. Daar stond ik dan, als 'buitenlander', in het holst van de nacht, met de snoet van onze auto in de verkeerde richting. Nogal wiedes dat die agenten onraad roken.
"Zozo, meneer heeft het verbodsteken niet gezien?" "Waar kom je vandaan?" "Waar rijdt jij nu heen?" "Papieren!!!"
Ik probeerde hen met mijn meest onschuldige face en zelfs met een gehalte ontreddering uit te leggen dat ik het noorden kwijt was, wegens die afgesloten brug, en dat ik vruchteloos geprobeerd had om de weg te vinden.
En toen gebeurde het onwaarschijnlijke. De agenten zeiden me dat ik hen moest volgen. Ze stapten in hun combi met geactiveerd zwaailicht, en geboden mij achteruit te rijden tot waar ik kon omdraaien. Daarna reed hun politiecombi voor mij uit, en ik volgde hen dus braafjes maar verontrust, in de veronderstelling dat dit naar het politiecommissariaat zou zijn. Straatje in, straatje uit, tot ze blijkbaar plots halt hielden... aan het hotel! De agenten zwaaiden nog eens, en ik kon gewoon de parking van het hotel op. 
Zonder boete of andere onhebbelijkheden. Mooi, hé!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Typisch Grieks? Arthur 42 18.038 02 March 2024, 14:11
Laatste bericht: Patrick
  Typisch Griekse gewoontes KarenAnna 32 29.771 01 July 2018, 11:30
Laatste bericht: Nanny
  Ook typisch grieks Bouboulina 4 4.492 01 December 2015, 00:49
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)