'Typisch Griekenland'
(12 March 2020, 14:16)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Zo is het uit eten gaan een feestje John. Kun je dat hier voorstellen?
Nee, want hier willen ze de tafel weer snel kunnen gebruiken voor de volgende klanten of klaar maken voor de volgende dag.
jjohn's signature Groet,
John. 
(12 March 2020, 14:16)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Zo is het uit eten gaan een feestje John. Kun je dat hier voorstellen?
Ik vind eten in Griekenland sowieso een feestje.  Big Grin
jjohn's signature Groet,
John. 
Jaren geleden inmiddels zat ik in de taverna bij mij in t dorp n kop koffie te drinken met de eigenaresse van winkel naast mij.
De eigenaresse van t restaurant zit laganodolamdes te maken aan t tafeltje naast ons, ik zie een wat vreemd bord naast haar op tafel liggen.
Haar man is bezig de knal gele sticker van de DEH electr maatschappij van de ruit te prutsen.
Je krijgt zon sticker als je niet aanwezig wanneer ze de meterstand op komen nemen.
Ik vraag de goede man, lukt t een beetje Babi?
Nou t probleem is zegt ie dat die sticker er compleet af moet zien te krijgen....
Ah zeg ik is dat zo belangrijk?
Ja en hij wijst naar t vreemde bord....wat nu ik goed kijk geen bord is, maar de deksel van de stortbak......
Gweoon zo n simpele rechthoekige plasticversie....in t midden rond dan ronde gat waar de knop zit, is t plastic helemaal
vergeeld , broos geworden en afgebrokkeld. Hij legt me uit dat hij daar die sticker wil plakken om t plastic bij elkaar te houden.
Die sticker is mooi groot......Maat halve ansichtkaart of zo.....
Even later was hij bezig om t deksel te plakken, de laganodolmades stonden dr naast...
Geen idee of t gelukt is....ik ging daar nooit naar de wc en at er ook geen laganodolmades.....
Dit is ook typisch Grieks, je rotzooi overal neergooien als het maar niet voor hun eigen deur  deur ligt.

Arthur's signature Almost all old truckers survive cancer, I am fighting again with it.
Na de oproep van de Griekse autoriteiten om thuis te blijven en niet naar openbare plaatsen te gaan was er een interview met een oude man op een tv zender. Zijn antwoord op de vraag waarom hij niet thuis bleef: "Ik ga in de voormiddag mijn koffie drinken in mijn kafeneion. Maar voor de rest van de dag blijf ik wel thuis."
(13 March 2020, 18:44)Patrick schreef:

Na de oproep van de Griekse autoriteiten om thuis te blijven en niet naar openbare plaatsen te gaan was er een interview met een oude man op een tv zender. Zijn antwoord op de vraag waarom hij niet thuis bleef: "Ik ga in de voormiddag mijn koffie drinken in mijn kafeneion. Maar voor de rest van de dag blijf ik wel thuis."
Dat doe ik ook Patrick, zo typisch Grieks is dat niet.

Arthur's signature Almost all old truckers survive cancer, I am fighting again with it.
(13 March 2020, 19:12)Arthur schreef:

Hoezo niet zo typisch Grieks. Ik dacht dat jij een halve Griek was. Sorry, een halve Kretenzer. Big Grin
Ook iets wat je hier niet snel tegen zult komen, het hebben van meerdere banen.
Ik ken verschillende Grieken welke dat hebben. Werken in verschillende hotels, restaurants, winkels of een combinatie van deze.
Soms een eigen bedrijf met zelfs nog een baan er naast. bv Een hotel /restaurant runnen en een bus rijden.
jjohn's signature Groet,
John. 
(13 March 2020, 20:51)jjohn schreef:

Ook iets wat je hier niet snel tegen zult komen, het hebben van meerdere banen.
Ik ken verschillende Grieken welke dat hebben. Werken in verschillende hotels, restaurants, winkels of een combinatie van deze.
Soms een eigen bedrijf met zelfs nog een baan er naast. bv Een hotel /restaurant runnen en een bus rijden.

Inderdaad jjohn. Zo ken ik een koppel met 3 kinderen in Kalymnos. Vader en oudste zoon hebben schildersbedrijf en van begin april to eind oktober huren ze een taverne die ze uitbaten. Hun dagindeling ziet er dan zo uit:

Om 6 uur beginnen ze met de schilderwerken en dat tot 14 uur. Dan 2 uurtjes om te eten en even rust te nemen. Vanaf 16 uur zijn vader, moeder en 2 zoons in de taverne bezig to 12-1 uur. 2de zoon gaat naar school en kleinste is nog maar 7, dus moet nog niet meewerken.
(13 March 2020, 21:03)Patrick schreef:

Om 6 uur beginnen ze met de schilderwerken en dat tot 14 uur. Dan 2 uurtjes om te eten en even rust te nemen. Vanaf 16 uur zijn vader, moeder en 2 zoons in de taverne bezig to 12-1 uur. 2de zoon gaat naar school en kleinste is nog maar 7, dus moet nog niet meewerken.
Ik heb daar geweldig veel respect voor. En ze worden er echt niet rijk van.
Zoiets is hier ondenkbaar.
jjohn's signature Groet,
John. 
Omdat er in de winter vaak niks te doen is ( schilderen is te vochtig en horeca valt grotendeels weg)
pakken mensen die kans in de zomer dubbel zeg maar. Daar sta je in nl niet zo bij stil. Ik heb wel eens zitten tellen
hoeveel uren ik werk in een zomer seizoen. Maar dan kom ik ook heel ver boven wat ik in een "gewone" job in een
heel jaar zou werken. Vergeet niet dat er geen weekenden, feestdagen etc bij tussen zitten, en op Kos is t seizoen best lang.
. . .  "de rekening vraagt echter eerst nog een paar raki's of ouzo's moet drinken van de eigenaar" . . .
Nou Goedas, als je in Duitsland bij de Griek gaat eten moet je, als je nog moet autorijden, oppassen dat je
er eveneens niet te veel "doro"ouzo`tjes drinkt - ik zelf heb het gevoel, dat er in Duits-Griekse restaurants
meer gastdrankjes geschonken worden dan in Griekenland zelf.
Johannes
(13 March 2020, 19:28)Patrick schreef:

(13 March 2020, 19:12)Arthur schreef:

Hoezo niet zo typisch Grieks. Ik dacht dat jij een halve Griek was. Sorry, een halve Kretenzer. Big Grin
Ik ben alweer 6 maanden terug in zuid Limburg Patrick, maar mis het leventje soms wel,'s morgens op de scooter het dorp in, bootje controleren, als het weer rustig is stukje varen, koffie drinken en wat kletsen met de visssers.
Maar zoals ik er nu van binnen uitzie zit ik toch een stuk beter in NL. 
(15 March 2020, 09:52)JohannesGR schreef:

. . .  "de rekening vraagt echter eerst nog een paar raki's of ouzo's moet drinken van de eigenaar" . . .
Nou Goedas, als je in Duitsland bij de Griek gaat eten moet je, als je nog moet autorijden, oppassen dat je
er eveneens niet te veel "doro"ouzo`tjes drinkt - ik zelf heb het gevoel, dat er in Duits-Griekse restaurants
meer gastdrankjes geschonken worden dan in Griekenland zelf.
Johannes
Het is wel vaak bocht wat geserveerd word hoor Confused

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Typisch Griekse gewoontes KarenAnna 32 23.576 01 July 2018, 11:30
Laatste bericht: Nanny
  Ook typisch grieks Bouboulina 4 2.422 01 December 2015, 00:49
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies