Fodelianakis olijfolie                 
Gezondheid / Coronavirus in Griekenland
Heeft niets te maken met NL of GR, maar misschien interessant hoe Aldi-Australie handelt vanwege Corona, prima,
dus geen 20 pakken WC-papier: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Johannes
Quote
Tot einde april zal Aegean zijn vluchtaanbod gradueel verminderen met behoud evenwel van een minimum service naar de voornaamste EU bestemmingen en de binnenlandse bestemmingen.
Herboeken naar een latere datum kan zonder kosten voor alle ticket categorieën. Wie niet wenst te herboeken krijgt een voucher ter waarde van het originele bedrag van de tickets. Die voucher is geldig voor 1 jaar voor alle routes van Aegean en Olympic.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(17 March 2020, 16:29)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Interactieve kaart met de officieel gekende Corona virus gevallen in Griekenland:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Da's inderdaad een erg handige kaart Patrick, is min of meer te vergelijken met de kaart van het RIVM in Nederland.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Bestaat zoiets ook in België?

NB: Op de Griekse kaart zie ik overeenkomsten met de kaart van Nederland. Enorme besmettingshaarden op sommige plekken maar ook regio's waar (nog) nauwelijks iets aan de hand is. En dat heeft lang niet altijd met de bevolkingsdichtheid ter plekke te maken....
Quote

Heb wel mn bedenkingen over die quarantaine voor mensen die uit t buitenland naar Gr komen.
Deze tijd van het jaar zijn dat vluchten die van "ergens" naar Athene gaan, en dan verder naar bijvoorbeeld Kos.
Waar gaan die mensen in quarantaine; thuis op kos, tenminste dat hopen we dat ze dat doen.
Maar ze hebben wel in het vliegtuig gezeten, en daar in Athene op de luchthaven rondgelopen etc etc,
dus ook andere mensen evt besmet. Dus eigenlijk moeten ook mensen na een binnenlandse vlucht in quarantaine.
Misschien drijf ik door, zit te denken aan n vriendin die m morgen met iemand die twee zware operaties
in Athene onderging in korte tijd, naar Kos=thuis komt vliegen.
Quote
(17 March 2020, 17:15)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Da's inderdaad een erg handige kaart Patrick, is min of meer te vergelijken met de kaart van het RIVM in Nederland.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Bestaat zoiets ook in België?

NB: Op de Griekse kaart zie ik overeenkomsten met de kaart van Nederland. Enorme besmettingshaarden op sommige plekken maar ook regio's waar (nog) nauwelijks iets aan de hand is. En dat heeft lang niet altijd met de bevolkingsdichtheid ter plekke te maken....

Ger, Dit is een kaart van België die ik gevonden heb. Dateert van gisteren.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Heb wel mn bedenkingen over die quarantaine voor mensen die uit t buitenland naar Gr komen.
Deze tijd van het jaar zijn dat vluchten die van "ergens" naar Athene gaan, en dan verder naar bijvoorbeeld Kos.
Waar gaan die mensen in quarantaine; thuis op kos, tenminste dat hopen we dat ze dat doen.
Maar ze hebben wel in het vliegtuig gezeten, en daar in Athene op de luchthaven rondgelopen etc etc,
dus ook andere mensen evt besmet. Dus eigenlijk moeten ook mensen na een binnenlandse vlucht in quarantaine.
Misschien drijf ik door, zit te denken aan n vriendin die m morgen met iemand die twee zware operaties
in Athene onderging in korte tijd, naar Kos=thuis komt vliegen.
Quote
Bedankt Patrick; die zocht ik maar kon nog niets vinden. Ik probeer het een beetje te volgen en vooral te begrijpen waarom en hoe die clusters ontstaan terwijl er nauwelijks een paar kilometer verderop niets aan de hand is.
Quote
Vanaf donderdagmorgen 6 uur is de binnenkomst van niet-Grieken en niet-EU burgers verboden in Griekenland. Grieken en EU burgers krijgen wel toegang mits 14 dagen zelf-isolatie.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(17 March 2020, 19:57)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanaf donderdagmorgen 6 uur is de binnenkomst van niet-Grieken en niet-EU burgers verboden in Griekenland. Grieken en EU burgers krijgen wel toegang mits 14 dagen zelf-isolatie.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Weet iemand tot wanneer die maatregel van kracht is? Dat lijkt me niet duidelijk in het artikel. 

vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(17 March 2020, 22:58)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 March 2020, 19:57)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanaf donderdagmorgen 6 uur is de binnenkomst van niet-Grieken en niet-EU burgers verboden in Griekenland. Grieken en EU burgers krijgen wel toegang mits 14 dagen zelf-isolatie.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Weet iemand tot wanneer die maatregel van kracht is? Dat lijkt me niet duidelijk in het artikel. 


Het is inderdaad nergens duidelijk vermeld. Ik vermoed dat dit zowat samengaat met het sluiten van de EU buitengrenzen, dus 30 dagen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
In Nederland en België klapt men in de handen om eer te betonen aan de zorgsector. In Italië deed men dat met het zingen van het volkslied van op de balkons van de huizen.
In Griekenland doet men het zo:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Op de kaart die je
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




treft kan je per gemeente in NL zien hoeveel positieve tests op het coronavirus er zijn gemeld. Deze kaart wordt eenmaal per dag bijgewerkt met de meest recente cijfers van het RIVM.

Let wel: Alle cijfers zijn volledig onbetrouwbaar omdat er in heel veel potentiële gevallen niet meer wordt getest omdat er onvoldoende middelen zijn deze uit te voeren.
Quote
(18 March 2020, 11:21)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Op de kaart die je
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




treft kan je per gemeente in NL zien hoeveel positieve tests op het coronavirus er zijn gemeld. Deze kaart wordt eenmaal per dag bijgewerkt met de meest recente cijfers van het RIVM.

Let wel: Alle cijfers zijn volledig onbetrouwbaar omdat er in heel veel potentiële gevallen niet meer wordt getest omdat er onvoldoende middelen zijn deze uit te voeren.

Het gaat ook om positieve tests die zijn gemeld, niet om het aantal besmettingen, dus voor zover klopt het plaatje.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
(17 March 2020, 23:35)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 March 2020, 22:58)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 March 2020, 19:57)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanaf donderdagmorgen 6 uur is de binnenkomst van niet-Grieken en niet-EU burgers verboden in Griekenland. Grieken en EU burgers krijgen wel toegang mits 14 dagen zelf-isolatie.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Weet iemand tot wanneer die maatregel van kracht is? Dat lijkt me niet duidelijk in het artikel. 


Het is inderdaad nergens duidelijk vermeld. Ik vermoed dat dit zowat samengaat met het sluiten van de EU buitengrenzen, dus 30 dagen.

De maatregel geldt (voorlopig) tot 18 april.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&utm_campaign=3727169186-Headlines+Newsletter+18-3-2020&utm_medium=email&utm_term=0_742e571d31-3727169186-64936249
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ik zit ook met een dubbel gevoel.
Ik heb maanden geleden, toen er nog geen sprake was van Corona, mijn tickets geboekt om gewoonte getrouw in het voorjaar te vertoeven in mijn woonst op Lesvos. Mijn vertrek is voorzien eind april en ik kan perfect in "zelf-isolatie" gaan zoals ik nu ook trouwens doe in België. Ik doe momenteel full-time telewerk en beperk mijn verplaatsingen zoveel mogelijk en organiseer mijn inkopen, zonder hierbij te hamsteren. Ik ben kind van oorlogsouders en die hebben mij zodanig opgevoed dat ik steeds enige stock in huis heb.
"Zelf-isolatie" is een verantwoordelijkheid die ik zeker neem, maar waar trekt men de lijn of hoe gaan ze dit in praktijk controleren? Je landt in Athene en maakt doorsteek naar Lesvos, hoe reageren de autoriteiten terplaatse? Niet iedereen heeft verantwoordelijkheidsbesef en sommigen denken alleen aan zichzelf. Dit is de laatste dagen meermaals gebleken door het gedrag van de medemens.
Ik heb nog enkele weekjes respijt en kan nog afwachten hoe de situatie zal evolueren. Maar zelfs als ze de maatregelen verminderen, blijf ik met twijfels zitten. Ik kan inderdaad omboeken naar een latere datum maar zal het in mei of juni beter zijn? Niets is zeker en het blijft koffiedik kijken...
Quote
Griekenland is goed bezig.


Nieuw pakket ondersteunende maatregelen voor werknemers en bedrijven

Werknemers van bedrijven die bij staatsbesluit zijn gesloten, ontvangen een vergoeding van 400-500 euro per maand, betaald door de staat. Daarnaast dekt de staat de verzekeringspremies van deze werknemers op het niveau van hun huidige salaris.

De financiële staf zal vandaag een nieuw pakket maatregelen aankondigen om de financiële gevolgen van het coronavirus aan te pakken, die voor het eerst de werknemers zullen treffen en de uitkering zullen opleveren. Daarnaast wordt onder meer overwogen overheidsgaranties te verstrekken op leningen aan getroffen ondernemingen. Met name zal het pakket van vandaag naar verluidt de volgende maatregelen omvatten:

1. Voor werknemers van ondernemingen die bij besluit van de staat zijn gesloten, wordt door de staat een vergoeding van 400-500 EUR per maand verstrekt. Daarnaast dekt de staat de verzekeringspremies van deze werknemers op het niveau van hun huidige salaris.

2. Belasting- en verzekeringsverplichtingen worden opgeschort in sectoren met een omzetdaling, zoals blijkt uit het Ministerie van Financiën, naar rato van de geschorste bedragen en voor de gesloten ondernemingen. Het omloopsnelheid zou volgens informatie meer dan 50% moeten zijn.


bron. Kathimerini
Quote
Ik heb hetzelfde gevoel als Markos.

Normaliter vliegen wij op 13 mei via Athene naar Skiathos. Dan was 1 week Skiathos, 1 week Alonissos en 1 week Skopelos alvorens naar Volos te gaan voor 16 dagen. Om af te sluiten met 1 nachtje Rafina om op 20 juni terug te vliegen.

Met "zelf-isolatie" heb ik ook geen probleem. Het gebeurt zelfs regelmatig dat wij in Griekenland gewoon nergens heen gaan maar een (Grieks) muziekje opzetten, een drankje erbij en een boek of een gezelschapsspel. Gewoon "er zijn" is voor ons dikwijls al voldoende.

Nu heb ik al verschillende opties zitten bedenken.
- Alonissos laten vallen en gewoon de eerste 2 weken in Skiathos blijven
- Alles eventueel opschuiven (1, indien mogelijk misschien 2 weken).
- De eerste 2 (of 3) weken annuleren (is tot 20 april nog gratis mogelijk) en enkel voor een 3-tal weken naar Volos gaan.
- Alles annuleren

In ieder geval heb ik dus nog een maand om te zien hoe alles evolueert en welke maatregelen er verlengd, vernieuwd of ingetrokken worden. En dien alle moet geannuleerd worden, dan hoop ik dat we op 4 september alsnog voor 6 weken kunnen vertrekken naar Halkidiki.

(16 March 2020, 12:48)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En al je in GR een verbod naast u neerlegt wordt je gearresteerd , zoals een kapper hier op Kreta die de zaterdag ondanks het verbod toch zijn zaak had je geopent  en er waren drie klanten aanwezig. In totaal zijn op Grieks grondgebied afgelopen  zaterdag 45 mensen gearresteerd . Het lijkt misschien overdreven maar het is hier in Gr wel nodig met die hardleerse stijfkoppen.

Ze nemen het inderdaad heel ernstig.

De Griekse politie meldde dat tussen 12 maart en vandaag al 150 personen gearresteerd werden die zich niet aan de maatregelen hielden. Het betrof personen die zich niet hielden aan de verplichte sluiting en aanverwante zaken. Onder de gearresteerde personen waren kappers en houders van tattoo shops maar ook cafe's, restaurants, grill houses, bakkers, en anderen die toch zitplaatsen open hielden voor klanten niettegenstaande ze enkel afhaal mogen hebben.

Omdat hij zijn cafe in het dorp toch geopend had werd een man in Kreta al veroordeeld to 18 maanden voorwaardelijk. Een kapper en een bakker kregen ieder 12 maanden en een boete van 2000 Euro.

Vanaf morgen zullen supermarkten open zijn van 7 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds. Op zondag van 9 tot 5. Net zoals in België mogen slechts een beperkt aantal klanten tezelfdertijd binnen, 1 per 10m². Aan de kassa dient men 2 meter tussenruimte te laten en men mag maximum 30 minuten binnen (ook net zoals in België).
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Maar hoe wil je dat doen met die zelfisolatie Patrick, als je met vliegtuig komt? Via Athene? Dan moet je eigenlijk in Athene in quarantaine...
En hoe kom je van vliegveld naar je  bestemming? Aangenomen dat iemand je boodschappen wil brengen, ok
Maar als t dan heel erg mooi weer is, loop je dan toch niet ff een rondje op de vijfde dag? Jij voelt je waarschijnlijk prima....
Dus op de 8e dag stukje verder etc....
Niet persoonlijk naar jou Patrick bedoeld, maar meer in t algemeen, ik denk dat velen van ons zo zullen handelen
.En daarom denk ik denk dat dat niks gaat worden met die quarantaine.
Eerlijk gezegd ben ik er voor om de vliegtuigen aan de grond te laten tot alles er wat beter uitziet. Geen idee wanneer dat zal zijn.
Ik houd mn hart vast deze dagen nu"jan en alleman" opeens nog naarde eilanden "moet".
Laten we geduld hebben. Op vele eilanden is amper een ziekenhuis, en als dat er al is, hebben we te weinig personeel en  apparaten voor
ons eigen bewoners.....
Quote
Als de maatregel, dat seizoen accommodatie gesloten dient te blijven tot 30 april, verlengd wordt met 2, 3 of 4 weken lost het probleem zichzelf op, Nanny. Als de accommodaties gesloten zijn heeft het totaal geen zin om te vertrekken. Dan neem ik wel de voucher van Aegean en Olympic aan om die volgend voorjaar te gebruiken.
Maar zoals gezegd, het is nog een maand voor de 1ste beslissing dient genomen te worden. Dus we hebben nog even de tijd om te zien hoe alles verder evolueert.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ik denk dat Nanny gelijk heeft. Want weet jij wie er bij jou in dat vliegtuig zat?
Quote
Zeker, Patrick, in mijn kringetje hoor ik de hoteliers over begin juni, en als.....praten.
Misschien zie ik t allemaal ook wat donker hoor, ik hoop t van harte.
Heb t idee dat de nieuwsberichten in t girekse nieuws ook harder aan komen dan de nederlandse.
Quote
Hier een kaartje over het aantal besmettingen, per locatie, in Griekenland.
Of de cijfers correct zijn, weet ik niet.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Ons plan is om 30 mei te vertrekken maar hebben nu ook al gemengde gevoelens daarover of het wel zal lukken.  In ieder geval het voornaamste is dat die "zwarte" periode geen maanden duurt.....geduld is een schone deugd en hopelijk lukt het dan daarna toch en kiezen sowieso toch voor Griekenland.  Een reis annuleren is zo erg niet zo lang je maar gezond bent.  In ieder geval toch een ramp voor de toeristische sector, ook voor al die anderen natuurlijk.
Viviane
Quote
(18 March 2020, 16:51)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk dat Nanny gelijk heeft. Want weet jij wie er bij jou in dat vliegtuig zat?

Ik heb toch niet geschreven dat ik zeker ga. Enkel even opgesomd wat alle opties zijn.

nanny schreef:Zeker, Patrick, in mijn kringetje hoor ik de hoteliers over begin juni, en als.....praten.
Misschien zie ik t allemaal ook wat donker hoor, ik hoop t van harte.
Heb t idee dat de nieuwsberichten in t girekse nieuws ook harder aan komen dan de nederlandse.

Het is inderdaad een als...als...als verhaal. Het wordt pas duidelijker wanneer enkele deadlines er aankomen.
Overigens is mijn persoonlijke mening dat de maatregelen in Nederland (waarschijnlijk jammer genoeg) veel minder streng zijn voorlopig. In België bijvoorbeeld wordt vanaf vandaag ONMIDDELLIJK beboet wanneer men met 3 of meer samen buiten loopt (gezinnen uitgezonderd)
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Patrick/Marcos: ik heb hetzelfde gevoel.....Heb met mijn camper de boot op 27 april vanuit Bari naar Igoumenitsa geboekt bij Anek. Ook ik kan prima in zelf isolatie in ons huis in Griekenland en tevens gedurende de reis met de auto.....
By the way: Anek heeft prima regeling getroffen hoor, we kunnen gratis omboeken naar een open ticket. Afwachten is het parool momenteel........
Quote
Coronavirus zorgt ervoor dat we ons leven en onze waarden heroverwegen
Door Philip Chrysopoulos  18 maart 2020

Plotseling werden de straten leeggemaakt, de steden werden stil, de huizen werden in gevangenissen veranderd.

Plotseling werden alle dingen die we belangrijk vonden, die ons belang gaven, aanzien, zelfs een reden om te leven, onbeduidend, onbeduidend.

Plots begon onze gezondheid, die we als vanzelfsprekend beschouwden omdat we geen voortdurende problemen hadden, ons zorgen te maken en werd het belangrijkste in ons leven.

Plots begonnen de mensen van wie we houden - familie, familieleden, vrienden, geliefden - ons bang te maken, en vooral de liefde zelf begon ons bang te maken.

Plots verloren we onze vrijheid en daarmee ook onze kostbare tijd; nu hebben we haast.

Plots werden de maskers die we droegen tijdens carnaval, alsof we iemand anders waren, vervangen door anderen, zo bescheiden maar veel belangrijker.

Ik kijk naar mijn kasten, vol dingen die ik waardevol vind. Ik kijk naar mijn ontelbare paar schoenen, handtassen, accessoires, cosmetica, parfums, ik bezit zoveel.

Nu stoppen mijn ogen bij een fles goedkope medicinale alcohol, een antisepticum, dit is het meest waardevolle bezit dat we kunnen bezitten.

Wat ga ik vandaag dragen? Ik denk na terwijl ik besluiteloos kijk in mijn overvolle kledingkast. Maakt het uit wat ik draag als er niemand is die me kan bewonderen?

Welke lipstick moet ik kiezen? Ik zie ze in de rij staan, het zijn er zoveel, allemaal verschillend, met prachtige kleuren. Maar mijn ogen zijn gericht op een chirurgisch masker van 50 cent en ik realiseer me dat het niet uitmaakt welke lipstick ik moet dragen, het masker zal alles bedekken en dat is waardevoller.

Echt, welke foto zal ik vandaag op sociale media plaatsen? Om er vrolijk, succesvol, belangrijk, mooi, bereisd, rijk, beroemd uit te zien, of om te laten zien hoe mooi mijn huis is, hoeveel vrienden ik heb, dat ik plezier heb op de mooiste plekken, dat ik de uitverkorene ben? Welke moet ik plaatsen?

Dat masker is waardevoller dan al die dingen.  Het masker verlaagt al het andere.

Ik zit gevangen, ik kan niet naar buiten, dat mensen me zien, me bewonderen, misschien zelfs jaloers op me zijn. Is dit niet het hele doel?

Maar nu heb ik niets nodig, mijn simpele trainingskleding zal het doen, zolang ze maar schoon zijn; mijn pyjama's doen het prima voor vandaag. Ik waardeer mijn antisepticum, ik waardeer mijn thermometer, ik ben blij dat het steeds 36,5 (97,5) laat zien, dat ik geen hoest heb, dat ik me niet uitgeput voel, dat het goed met me gaat.

Er is geen reden om foto's te maken en te plaatsen, het maakt niemand uit hoe ik eruit zie, wat ik draag, wat een leuke tijd heb ik. Het meeste dat ik kan plaatsen is een foto met een masker erop die de helft van mijn gezicht verbergt en het bericht 'Hier, ik neem voorzorgsmaatregelen, jij moet hetzelfde doen' en niet 'Hier, kijk eens hoe glamoureus, mooi en gelukkig ik ben. "

Is het dat de pandemie ons kwam herinneren aan de waarde van het leven, ons een lesje leerde? Is het om ons te laten zien hoe verkeerd we zijn te geloven dat overconsumptie van materiële dingen geluk is, dat het doel in het leven is om de hoogste status te bereiken, dat roem een teken van succes is, dat rijk worden het doel in het leven is, dat met veel Instagram-volgers ben je een belangrijk persoon?

Plots hebben miljardairs en arme mensen iets gemeen. Ze delen dezelfde angst, hetzelfde gebrek aan vrijheid, dezelfde onzekerheid.

Plots maakt het niet uit waar je woont - of het nu een herenhuis, een jacht, een appartement, een hut is - je staat voor hetzelfde gevaar, je wordt opgesloten.

Plots maakt het niet uit of je een koning of een onderdaan bent, een premier of een burger, een politicus, een beroemde acteur, een model, een zakenman, een griffier, een bedelaar of goed opgeleid of ongeschoold. U loopt evenveel gevaar. Je zit gevangen.

Plots heroverweeg je. Alles waarvan u dacht dat het belangrijk was, is dat uiteindelijk niet. Een flesje medicinale alcohol en een chirurgisch masker zijn inderdaad erg belangrijk.

Het is belangrijk om mensen te hebben die om je geven. Het is belangrijk om je huis uit te kunnen gaan, mensen te begroeten, veel meer om ze te omarmen. Het is belangrijk om van liefde en genegenheid te genieten. Het maakt niet uit wat je draagt, waar en wat je eet, wie je bent; het gaat erom dat je leeft, gezond bent, vrij bent.

Is dit het virus dat ons kwam leren? Kwam het ons eraan herinneren wat echt waardevoller is in het leven? Kwam het ons vertellen dat we gewoon door deze wereld gaan, dat we niet voor altijd zullen leven, dat we het universum zijn?

Is het gekomen om ons te vertellen dat we mensen aanbidden die niets meer zijn dan opscheppers, die leven voor bewondering en roem en die niets van waarde te bieden hebben - in tegenstelling tot de dokters en verpleegsters, die de echte helden zijn en zo onze respect?

Is het tijd om je te concentreren op de echte waarden van het leven, de vooraanstaande mannen en vrouwen, de wijzen, de denkers, de spirituele mensen, en niet degenen die doen alsof ze belangrijk zijn omdat ze veel volgers hebben of omdat ze op televisie verschijnen?

Is het dat ons eigenbelang fantasieën creëert over onbeperkt succes, kracht, intelligentie, schoonheid of ideale liefde die het verdienen om buitengewone bewondering en speciale behandeling te vereisen?

Is het dat overmatig consumentisme en overmatige zelfbewondering een narcistische stoornis veroorzaken die eigenlijk niets anders is dan een vorm van psychopathie?

Is het zo dat het andere virus dan een "moordenaar" uiteindelijk ook als een "leraar" kan dienen?

Is het tijd voor heroverweging?      Is er niets zonder reden?
Plots zijn we niet de koningen die we dachten dat we waren.
Quote
Helena, Ik heb er een aantal keer door dit  bericht heen ,,geworsteld,,
Wat wil je  met deze  mededeling er nu  uiteindelijk eigenlijk mee zeggen??
Quote
(19 March 2020, 01:04)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Helena, Ik heb er een aantal keer door dit  bericht heen ,,geworsteld,,
Wat wil je  met deze  mededeling er nu  uiteindelijk eigenlijk mee zeggen??
Dat er niks belangrijk is als je gezondheid op t spel staat
Quote
@Elena, mooi omschreven en de waarheid.
Het wordt tijd dat velen eens bezinnen en eventjes stilstaan bij het feit over welke luxe je hebt.
We vinden alles toch zo normaal tot op het ogenblik dat dingen verdwijnen en beperkingen worden opgelegd.
Gezondheid is zeer belangrijk en nu kom je ook tot de vaststelling dat je snel alleen komt te staan.
Ons sociaal leven valt stil. Terwijl de smartphone-generatie verder tokkelt op hun app's, mis ik mijn Griekse vrienden die ik als familie beschouw; omgekeerd ook. We keken al zo lang uit naar ons traditioneel jaarlijks weerzien. Ook dit dreigt in duigen te vallen...
Gelukkig kunnen we af en toe eens "Skypen" zodat we elkaar zien en horen.
Quote
Ik weet, heeft niks te maken met GR, maar toch, Australie heeft 6 (zes) maanden de grenzen dichtgemaakt:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Johannes
Quote
Uit een ander forum:

Multiquote:ALL
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, in and out of
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, other than those carrying food or pharmaceuticals are about to be suspended from Sunday. An official announcement is expected this evening.

Verder hebben de eilanden in de Dodecanese en de Cycladen gevraagd aan de premier om het ferryverkeer drastisch te beperken en enkel nog ferry's te laten varen die goederen voor de eilanden aanbrengen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(18 March 2020, 16:52)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hier een kaartje over het aantal besmettingen, per locatie, in Griekenland.
Of de cijfers correct zijn, weet ik niet.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het zou maar zo kunnen zijn dat de info klopt, en gedetailleerder wordt weergegeven dan wat er op dr
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




site staat. (Je kan hem inzoomen en er zijn meer opties.)
Quote
Janni schreef:Patrick/Marcos: ik heb hetzelfde gevoel.....Heb met mijn camper de boot op 27 april vanuit Bari naar Igoumenitsa geboekt bij Anek. Ook ik kan prima in zelf isolatie in ons huis in Griekenland en tevens gedurende de reis met de auto.....
By the way:  Anek heeft prima regeling getroffen hoor, we kunnen gratis omboeken naar een open ticket. Afwachten is het parool momenteel........
Janni, even vraagje, hebben jullie met vroegboek korting geboekt bij Anek Line?
Quote
(09 March 2020, 15:17)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Soms begrijp ik het niet:de uitbraak van de griep twee jaar geleden heeft alleen al in Nederland bijna
10.000 levens gekost.Nu is er ,weliswaar, een nieuw virus en men staat op de achterste benen.
Als je dan nog zegt dat er wereldwijd bij diezelfde griep tussen de 250.000 en 500.000 mensen overleden zijn
dan staat men je aan te kijken alsof je sprookjes vertelt.Dat is men dan kennelijk vergeten.Natuurlijk is het
triest wanneer je overlijdt,maar het is een griep net als alle andere,alleen een nieuw soort virus,ja en
afkomstig uit een land waar van alles passeert,in de toekomst zal het wel afnemen.Dit virus is meer gericht
op de longen/luchtwegen,bereidt de weg voor,voor een bacterie en als men ernstig verzwakt is,of een aandoening
aan de luchtwegen heeft/ontsteking dan slaat het toe.Niet alles is in deze moderne tijd beheersbaar,te vermijden,een
oplossing voor dus rustig afwachten,zal wel overgaan!Makkelijk gezegd misschien maar ja...
Jou getallen zullen wel kloppen Marianne, maar dit is meer dan een griepje en “rustig afwachten zal wel overgaan”.....In Madrid overlijdt om het kwartier iemand. Heb je het filmpje gezien van de IC in Italië...Genoeg gezegd
Quote
Goedas,

Las je berichtje,ja het is niet tegen te houden momenteel.
Het filmpje over de It.toestanden heb ik niet gezien.Het is een land waar
de vergrijzing heel groot is ,er zijn maar weinig jonge mensen in dit land.
Veel toeristen daardoor valt het niet zo op misschien.
Behoren zelf tot de categorie "kwetsbaar",ouder en op leeftijd komen weinig
onder de mensen/buiten.Proberen ons aan de voorschriften te houden.
Quote
(18 March 2020, 16:13)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar hoe wil je dat doen met die zelfisolatie Patrick, als je met vliegtuig komt? Via Athene? Dan moet je eigenlijk in Athene in quarantaine...
En hoe kom je van vliegveld naar je  bestemming? Aangenomen dat iemand je boodschappen wil brengen, ok

Eerlijk gezegd ben ik er voor om de vliegtuigen aan de grond te laten tot alles er wat beter uitziet. Geen idee wanneer dat zal zijn.

Eerst een antwoord op je vraag, Nanny. Blijkbaar mag je doorreizen naar je finale bestemming en moet je een formulier invullen met de melding op welk adres je verblijft en een contactnummer.

Dit gezegd zijnde heeft het eigenlijk nog weinig belang denk ik als de Griekse regering waarschijnlijk vanavond zal aankondigen dat ALLE vliegverkeer van/naar Griekenland gestaakt wordt vanaf komende zondag. Voor hoelang die maatregel (voorlopig?) duurt zal dan ook meegedeeld worden.
Verder zouden ook ALLE hotels dienen te sluiten met uitzondering van 1 hotel in iedere hoofdstad van een prefectuur en 3 hotels in Thessaloniki en 3 hotels in Athene.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(19 March 2020, 19:06)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 March 2020, 16:13)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar hoe wil je dat doen met die zelfisolatie Patrick, als je met vliegtuig komt? Via Athene? Dan moet je eigenlijk in Athene in quarantaine...
En hoe kom je van vliegveld naar je  bestemming? Aangenomen dat iemand je boodschappen wil brengen, ok

Eerlijk gezegd ben ik er voor om de vliegtuigen aan de grond te laten tot alles er wat beter uitziet. Geen idee wanneer dat zal zijn.

Eerst een antwoord op je vraag, Nanny. Blijkbaar mag je doorreizen naar je finale bestemming en moet je een formulier invullen met de melding op welk adres je verblijft en een contactnummer.

Dit gezegd zijnde heeft het eigenlijk nog weinig belang denk ik als de Griekse regering waarschijnlijk vanavond zal aankondigen dat ALLE vliegverkeer van/naar Griekenland gestaakt wordt vanaf komende zondag. Voor hoelang die maatregel (voorlopig?) duurt zal dan ook meegedeeld worden.
Verder zouden ook ALLE hotels dienen te sluiten met uitzondering van 1 hotel in iedere hoofdstad van een prefectuur en 3 hotels in Thessaloniki en 3 hotels in Athene.
Hoop van harte dat dat laatste gaat gebeuren.
Quote
(19 March 2020, 18:11)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goedas,

Las je berichtje,ja het is niet tegen te houden momenteel.
Het filmpje over de It.toestanden heb ik niet gezien.Het is een land waar
de vergrijzing heel groot is ,er zijn maar weinig jonge mensen in dit land.
Veel toeristen daardoor valt het niet zo op misschien.
Behoren zelf tot de categorie "kwetsbaar",ouder en op leeftijd komen weinig
onder de mensen/buiten.Proberen ons aan de voorschriften te houden.

Misschien maar best dat je de "derde kamer" niet gezien hebt in dat hospitaal van dat filmpje...en er zijn wel degelijk veel jongere mensen met diverse corona-sympthonen aangemeld... woedend
Quote
Die nieuwe maatregel voor alle hotels (enkele uitzonderingen) zou voorlopig al tot eind april zijn.
Viviane
Quote
Ostria : Ja met vroegboekkorting geboekt.........We kunnen omboeken naar een open ticket of het geld teruggestort krijgen, mits we dit VOOR 31 maart aanvragen. Gaan we voor een open ticket en we weten wanneer we gaan dan vraagt Anek om hen 1 dag van te voren te verwittigen..........
Keurig persoonlijk berichtje gehad van ANEK.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Raki is niet altijd goed voor de gezondheid Patrick 3 2.680 06 November 2018, 19:22
Laatste bericht: De Haarlemse mug.

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 10 gast(en)