Gezondheid / Coronavirus in Griekenland
Gisteren was er (jammer genoeg) een 1ste positieve test bij een patiënt die in het ziekenhuis van Syros lag. Veiligheidshalve werd hij met een legerhelikopter overgevlogen naar het referentieziekenhuis in Athene.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Jammer genoeg zullen onze Grieken ook niet gevrijwaard blijven van Corona. Laat ons hopen dat het niet te veel escaleert. Deze mensen hebben al genoeg meegemaakt de laatste jaren. Hopelijk is de impact op de economie niet te groot want ze zitten al op hun tandvlees. Maar sowieso zal het toeristenseizoen in duigen vallen.
Quote
De impact op het ferryverkeer naar de eilanden van de maatregelen genomen door de Griekse autoriteiten. De cijfers hebben betrekking op de week van 16 t/m 22 maart

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Gezien de nieuwe maatregelen die genomen werden op 21 maart (enkel nog eilandbewoners die de ferry mogen nemen) zal de vermindering van passagiers nog significant toenemen.

Bovendien is het Griekse Ministerie van Scheepvaart en Eilandenbeleid al op de hoogte gebracht van het feit dat sommige veerbootmaatschappijen de vooruitbetaalde tickets die al voor Pasen en het zomerseizoen waren geboekt, nog niet allemaal kunnen terugbetalen.
Gelukkig zijn hun enige bondgenoot - tot dusverre - tegen deze ernstige crisis de olieprijzen die sinds het begin van het jaar met ongeveer 60% (25,9 $) zijn gedaald, anders zou de meerderheid van hen gedwongen zijn geweest om de afvaarten te stoppen en hun veerboten op te leggen.

Om die grote daling het hoofd te bieden, vragen de Griekse veerbootmaatschappijen om financiële steun van de staat, aangezien zij ernstig zijn getroffen door de pandemie. Sommigen hebben al een officiële brief aan de minister van Scheepvaart en Eilandenbeleid gestuurd met een melding aan de minister van Ontwikkeling. Onder hun eisen zijn:

   - Verdere reductie van het passagierspersoneel
   - Subsidiëring of vermindering van de lopende verzekeringsverplichtingen
   - Vrijstelling van de veermaatschappijen van het betalen van havengeld
   - Verstrekken van renteloos werkkapitaal
   - Verlaging van het btw-tarief op passagierstickets van 24% naar 13%
   - Interventie - door de overheid - in het beheer van Piraeus Port Authority SA om tijdelijke reparatieposten van schepen binnen de hoofdhaven te

     behouden zonder verdere verhogingen voor schepen onder gedwongen oplegging.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Het is griezelig rustig op de autowegen in Griekenland, deze foto is net genomen door een oud collega van mij die 2/3 keer in de maand op Griekenland rijd.
Petje af voor onze jongens die heel Nederland, Griekenland en de rest van Europa van het noodzakelijke voorzien, zeker omdat bijna alles dicht is en ze zelf hun potje onderweg moeten koken.
Ook zonder het corona virus, zonder transport staat alles stil.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
Nog eventjes een reactie op de posts in deze 'draad' (zie een paar pagina's terug), over Brussels Airlines:
Daarstraks had ik een mail gestuurd naar de vliegmaatschappij.
Op die mail kreeg ik een "Automatic Reply" terug met de melding:
"As a result, our different Service Center channels are currently overloaded. In order to help our customers as efficiently as possible, we have decided to put all our resources on our 2 main service channels: our Call Center and our Social Media channels (Facebook and Twitter)."

Dus heb ik dan toch maar even gebeld naar hun Call Center (of Service Center, zoals ze het zelf ook noemen).
Na de obligate keuzes (voor Nederlands druk 1; voor een vraag over uw tickets druk 2; enzovoort) kreeg ik een (overigens vriendelijke) man aan de lijn, die vooral begon met - in het lang en het breed - uit te leggen wat op de website staat. Het duurde heel wat tijd vooraleer ik mijn situatie en vraag duidelijk kon stellen. Ik vermoed dat de man in kwestie ergens in Zuid-Afrika zat, aan zijn accent te horen.
Het antwoord komt neer op:
"Pas na 19 april zullen onze diensten kunnen bekijken wat mogelijk is. We vragen wat geduld; we zullen u na 19 april een bericht bezorgen."

Zo, daar doen we het voorlopig dan maar mee...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Zo brengen de solisten van de Griekse nationale opera de boodschap "Blijf thuis, Blijf veilig" over:

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Uit het Duitse GR-forum:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Geen prettig berichtje
Johannes
Quote
Interessante info, voor wie momenteel geplaagd zit met betaalde vliegtickets, maar met de onzekerheid of de reis kan plaatsvinden:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






en

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Besluit: er bestaat zowel een Europese regelgeving als een Belgische regelgeving. Beiden zijn niet in overeenstemming met mekaar. Vliegmaatschappijen zullen koste wat het kost een voucher proberen aan te bieden, en een terugbetaling zo sterk mogelijk vermijden.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Vorig voorjaar Brussel  -Athene geboekt bij Aegean air en de terugvlucht bij Brussels airlines, door ziekte helaas
alles  moeten annuleren. Aegean Air bood een voucher aan,waar we geen gebruik van hebben gemaakt
Van Brussels airlines hebben we de helft terug gekregen ,en de rest is betaald door onze doorlopende reis en annulering
verzekering van de ANWB
Quote
In België is er een corona-besmetting vastgesteld bij een kat. Als dieren het virus kunnen overdragen, wordt het echt gevaarlijk. Zeker in Griekenland, denk maar eens aan de massa honden en katten die er los rond lopen.
Quote
Men heeft er de uitleg bij gegeven dat die kat het virus heeft doorgekregen van het baasje.
Met andere woorden: het virus blijkt overdraagbaar van mens naar dier...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Nog een Covid-19 tracker: 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(27 March 2020, 14:11)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In België is er een corona-besmetting vastgesteld bij een kat. Als dieren het virus kunnen overdragen, wordt het echt gevaarlijk. Zeker in Griekenland, denk maar eens aan de massa honden en katten die er los rond lopen.

Even wat meer duiding hieronder  Markos.


Hier een link naar een onderbouwing. Voor diegenen die het een te groot stuk vinden, conclusies vanaf paragraaf 3.1.6:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Ik licht er even een klein stukje uit:

3.4.2. Infectie van de mens door het dier .
Het Wetenschappelijk Comité is van mening dat het in dit stadium niet over voldoende informatie beschikt om deze waarschijnlijkheid te beoordelen. In de context van de pandemische verspreiding van SARS-CoV2 en in een vergelijkende analyse is zij echter van mening dat de waarschijnlijkheid van het gevaar voor de mens altijd veel groter zal zijn door direct contact met een andere geïnfecteerde mens, of door de besmette omgeving van een geïnfecteerd mens, dan via een (huis)dier.

Een gewaarschuwd mens telt natuurlijk altijd voor twee, maar laten we rationeel blijven nadenken  up
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
De economische schade voor de Griekse ferrymaatschappijen lijkt, door de maatregelen die getroffen werden ter voorkoming van een massale verspreiding van het coronavirus, catastrofaal te worden.

Voor het ogenblik wordt het verlies voor de 22 grootste ferry's in de Egeïsche Zee berekend op 30.000 Euro PER DAG PER FERRY. Daarbij moet gewezen worden dat dit verlies nog groter zou zijn geweest ware het niet dat de olieprijzen 60% gezakt zijn sedert 1 januari en er toch nog steeds circa 70% van het normale vrachtvervoer gebeurt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(27 March 2020, 15:01)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De economische schade voor de Griekse ferrymaatschappijen lijkt, door de maatregelen die getroffen werden ter voorkoming van een massale verspreiding van het coronavirus, catastrofaal te worden.

Voor het ogenblik wordt het verlies voor de 22 grootste ferry's in de Egeïsche Zee berekend op 30.000 Euro PER DAG PER FERRY. Daarbij moet gewezen worden dat dit verlies nog groter zou zijn geweest ware het niet dat de olieprijzen 60% gezakt zijn sedert 1 januari en er toch nog steeds circa 70% van het normale vrachtvervoer gebeurt.

30.000 Euro verlies per dag per ferry... bijna onvoorstelbaar! Dit stevent af op een financiële en economische ramp. Zowel voor wat betreft de werkgelegenheid, als het toerisme, als de intermenselijke contacten. Bijvoorbeeld bepaalde huidige verbindingen die in de toekomst ingekrompen zullen worden omwille van de nog voor handen zijnde budgetten. 
Dat is echt slecht nieuws voor Griekenland. De Griekse samenleving krabbelde stilaan een beetje overeind, na de jarenlange crisis. 
Hoe gaat dit eindigen? En vooral ook: wanneer gaat dit eindigen...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(27 March 2020, 18:07)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 March 2020, 15:01)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De economische schade voor de Griekse ferrymaatschappijen lijkt, door de maatregelen die getroffen werden ter voorkoming van een massale verspreiding van het coronavirus, catastrofaal te worden.

Voor het ogenblik wordt het verlies voor de 22 grootste ferry's in de Egeïsche Zee berekend op 30.000 Euro PER DAG PER FERRY. Daarbij moet gewezen worden dat dit verlies nog groter zou zijn geweest ware het niet dat de olieprijzen 60% gezakt zijn sedert 1 januari en er toch nog steeds circa 70% van het normale vrachtvervoer gebeurt.

30.000 Euro verlies per dag per ferry... bijna onvoorstelbaar! Dit stevent af op een financiële en economische ramp. Zowel voor wat betreft de werkgelegenheid, als het toerisme, als de intermenselijke contacten. Bijvoorbeeld bepaalde huidige verbindingen die in de toekomst ingekrompen zullen worden omwille van de nog voor handen zijnde budgetten. 
Dat is echt slecht nieuws voor Griekenland. De Griekse samenleving krabbelde stilaan een beetje overeind, na de jarenlange crisis. 
Hoe gaat dit eindigen? En vooral ook: wanneer gaat dit eindigen...
Maar is t niet zo dat de economie over de hele wereld als een kaartenhuis in elkaar gaat zakken?
Quote
(27 March 2020, 20:36)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 March 2020, 18:07)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 March 2020, 15:01)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De economische schade voor de Griekse ferrymaatschappijen lijkt, door de maatregelen die getroffen werden ter voorkoming van een massale verspreiding van het coronavirus, catastrofaal te worden.

Voor het ogenblik wordt het verlies voor de 22 grootste ferry's in de Egeïsche Zee berekend op 30.000 Euro PER DAG PER FERRY. Daarbij moet gewezen worden dat dit verlies nog groter zou zijn geweest ware het niet dat de olieprijzen 60% gezakt zijn sedert 1 januari en er toch nog steeds circa 70% van het normale vrachtvervoer gebeurt.

30.000 Euro verlies per dag per ferry... bijna onvoorstelbaar! Dit stevent af op een financiële en economische ramp. Zowel voor wat betreft de werkgelegenheid, als het toerisme, als de intermenselijke contacten. Bijvoorbeeld bepaalde huidige verbindingen die in de toekomst ingekrompen zullen worden omwille van de nog voor handen zijnde budgetten. 
Dat is echt slecht nieuws voor Griekenland. De Griekse samenleving krabbelde stilaan een beetje overeind, na de jarenlange crisis. 
Hoe gaat dit eindigen? En vooral ook: wanneer gaat dit eindigen...
Maar is t niet zo dat de economie over de hele wereld als een kaartenhuis in elkaar gaat zakken?

Dat er ook een economische crisis het gevolg zal zijn lijkt waarschijnlijk. Maar voor Griekenland komt daar nog eens bovenop dat zij nog aan het recht krabbelen zijn na de financiële crisis.

De bisschop van Corfu had dit te zeggen in een toespraak die werd uitgezonden op Corfu TV envia verschillende lokale radiostations:

"Zorg dat je een vergunning krijgt om buiten te komen en schrijf dat het voor je fysieke activiteit is, maar kom naar de kerk om te socializen, te bidden, kracht en hoop te ontvangen, het Heilig Kruis te kussen en de Heilige Communie te ontvangen. De beperkingen van deze lockdown zijn een repetitie voor een wereldwijde dictatuur die ze ons willen opleggen."

Blijkbaar een grote schrik dat zijn macht gaat afbrokkelen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Niet waarschijnlijk, maar zeker zal die er komen en nog sneller dan iedereen verwacht. Als je nu al ziet welke economische impact onze maatregelen gaat kosten vrees ik dat het wel eens véél langer kan nazinderen dan ten tijden de financiële crisis van 2008/2009.
De toeristische sector (en niet alleen daar) gaat ongeziene klappen krijgen in Griekenland maar ook elders uiteraard. (ik denk dan vooral aan Italië & Spanje).
Laat ons toch maar positief zijn en hopen dat het economisch herstel met ondersteuning van de overheid er snel gaat komen maar vrees dat we overspoeld gaan worden met faillissementen allerhande.
Quote
Het kan inderdaad bijna niet anders dan dat de toeristische sector rake klappen zal krijgen. 'Klappen' is zelfs een understatement, het zal eerder een 'uppercut' zijn.
Ik wil niet pessimistisch zijn, maar probeer wel realist te zijn. Waar de wereldwijde financiële crisis van 2008 het begin inluidde van een jarenlange Griekse crisis, vrees ik dat er opnieuw zoiets aan zal komen. Nu gaat het immers om een combinatie van zowel een medische crisis als een financiële crisis.
En de vooruitzichten spreken boekdelen; om er maar een paar te noemen:
- De bekendste Belgische viroloog, Marc Van Ranst, heeft de laatste dagen al meermaals gezegd (tijdens tv-journaals en duidingsprogramma's): "Ik zou GEEN vakantie in juli boeken."
- Op Facebook lees ik, o.a. de veelvuldig bezochte website van Matt Barrett, heel wat engelstaligen (Amerikanen, Canadezen, Britten, zelfs Australiërs) schrijven dat ze nu reeds hun geplande vakantie in juli of augustus annuleren. Sommigen stellen zich zelfs de vraag of september en oktober echt 'safe' zullen zijn.

Wat mezelf betreft: ik heb in de eerste helft van juni een eigen combinatie van zowat 18 dagen in mekaar gepuzzeld: Athene -> Piraeus -> Syros -> Mykonos -> Tinos -> Andros -> Nea Makri. Waarbij ik al grote kosten gemaakt heb. Bovendien heb ik zeer veel tijd gespendeerd bij het ineen boksen van mijn reis, met vliegtickets, ferrytickets, 7 lokale verblijven uitzoeken. Voorlopig wil ik niet beslissen om te annuleren. Ik baal echt van de gedachte om de reis niet te laten doorgaan. Niet alleen een stevige financiële aderlating, maar - belangrijker nog - niet naar die mooie bestemmingen kunnen gaan (en er mijn steentje bijdragen aan de lokale economie) zou ik echt super erg vinden. Ik wéét en besef dat de gezondheid uiteraard prioritair is. En ik zal geen onnodige risico's nemen. Maar ik vind het nu al een zeer vervelende gedachte dat het allemaal niet zou doorgaan.

Bovendien: stel dat de maatregelen pas tegen einde mei zouden afgeblazen worden (niet ondenkbaar) en we begin juni toch naar Griekenland zouden vertrekken: hoe zal de lokale Griekse bevolking naar ons kijken? Vooral op de misschien (hopelijk) wat gevrijwaarde eilanden? Als mogelijks besmette buitenlander?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
vlagreco schreef:Bovendien: stel dat de maatregelen pas tegen einde mei zouden afgeblazen worden (niet ondenkbaar) en we begin juni toch naar Griekenland zouden vertrekken: hoe zal de lokale Griekse bevolking naar ons kijken? Vooral op de misschien (hopelijk) wat gevrijwaarde eilanden? Als mogelijks besmette buitenlander?

Stel inderdaad dat tegen einde mei een aantal maatregelen zouden afgeblazen zijn. Wie kan garanderen dat je, buitenlander zijnde, niet verplicht wordt tot quarantaine bij aankomst?
Ik denk (vrees) dat zelfs begin juni dergelijke maatregelen nog steeds van kracht zullen zijn. En al zeker als je van ergens komt waar er misschien nog slechts 1 (of slechts enkele) positieve "cases" zijn.
In het gunstigste geval verwacht ik, minstens, een screening bij aankomst.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ik denk dat ik me probeer voor te bereiden op hoe t leven na de corona zal zijn, en zo veel dingen probeer voor te stellen.
Heb het er met de buurvrouw van t winkeltje naast me ook over en met bevriende reisleidsters die dezelfde dingen in hun hoofd hebben.
Kos  heeft tot nu toe geen Corona besmettingen, iedereen past goed op, we gaan van t positieve uit en we houden Kos "schoon"
In mijn ogen t superpositieve zou zijn in juni weer vluchten vanuit t buitenland. Maar willen we dat wel, hoe zeker ben je dan dat er niet een
ziek persoon hier rond komt struinen?
Kun je t risico nemen, hebben we zo ons best gedaan met allerlei regels t weg te houden, en dan zitten we met toeristen in ziekenhuizen etc.?
Dus missch idd zoals hierboven genoemd screenen?

Ik probeer me ook te bedenken in mijn kleine winkeltje, moet ik dan opletten hoeveel mensen dr binnenkomen?
Kan ik niet meer helpen mensen met ringen die niet afgaan ?
Kettinkjes en armbandjes dichtdoen? Of werk ik dan met handschoenen? Na 30 ringne geprobeerd te hebben met desinfectie aan twerk?
De buurvrouw verkoopt tshirts,  kunnen mensen nog wel gaan passen?
De reisleidster geeft iedereen een hand bij t in de busstappen, laat de mensen verschillende typisch griekse dingetjes in de bus doorgeven aan elkaar
waar zij dan uitleg over geeft kan dus ook niet meer?
Afstand houden? Zijn allemaal kleine, en niet superbelangrijke dingetjes maar denk dat er wel heel veel van dat soort dingen zijn.
Iets eenvoudigs en doodnormaals in Gr een meze eten met vrienden, kan dat dan wel, je zit toch maar met je vork in die bordjes.....

Grieks forum, dus we hebben t over grieks toerisme, maar die toeristen komen uit landen waar ook Corona toeslaat......
Geen idee hoeveel mensen werken of samenwerken met luchthavensl, als je al die winkeltjes, al die loodsen voor reparaties en onderhoud,
al die leveranciers voor al dat eten in de vliegtuigen en in de restaurantjes daar, luchthavenltaxi, bussen etc etc meetelt, maarr dat zijn heel wat inkomens.
Natuurlijk hebben al die mensen die nu thuiszitten gewoon eten op hun bord, en nederland heeft een primasociaal  vangnet, maar dat kan niet eeuwig duren.
Liggen daar ook niet veel banen op de tocht? Schiphol zal wel weer open gaan, maar wanneer, en functioneert t dan gelijk als  voor de  Corona?
Ik las gisteren over bloementelers in Nl, mensen werken t hele jaar door om die bloemen aan t bloeien te krijgen in t voorjaar,
veel energie, veel geld, en dat verdienen ze in deze voorjaarsmaanden terug, alleen dit voorjaar niet, of heel magertjes in ieder geval.
Een klant werkt in een prachtig hotel in Delft, maar staat leeg op dit moment, net als vele andere hotels, terrasjes, restaurants, bioscopen, theaters etc
De campings in nl  zitten te kijken wat te doen, pasen op de camping lijkt dit jaar niet iets te gaan worden.
De winkels zijn nog open in nederland, maar mij lijkt dat de kooplust toch ook flink gedaald is. Ok ja je kunt on line bestellen,
maar zelfs dan, heb je wel zin in een nieuwe jurk als je toch geen leuk feestje hebt?
Zo te zien gaan we niet denken in Corona weken, maar in Corona maanden, betekent dat dan niet t einde voor n heleboel bedrijven?

Zullen veel mensen dan de vakantie niet  maar schrappen van t to do lijstje?
Natuurlijk heb je ook de mensen die teveel thuis hebben gezeten, thuiswerkten achter hun pc en zitten te popelen om eruuit te kunnen.
Zorg personeel  en supermarkt personeel dat een flinke vakantie echt verdiend heeft als we dit allemaal achter de rug hebben.
Quote
Een normalisatie van ons levenspatroon mag je maar eerst verwachten tegen volgend jaar, als alles goed en wel gaat hier in België/Nederland. We spreken dan nog niet over elders in de wereld.
Ik denk dan ook dat de toeristische sector en alle aanhorende bedrijvigheden (incl. restaurants bijvoorbeeld) 2020 als een volledig verloren jaar mogen gaan beschouwen. Kan me moeilijk inbeelden dat alles wat leeft van de toeristische sector op enkele luttele maanden tijd hun jaar gaan kunnen goed maken.
Zolang er in Europa geen algemeen herstel komt voor wat betreft het reizen binnen en buiten hun landsgrenzen wordt deze zomer een maar voor niets.
Wat ik wel hoop en denk, dat ze tegen de grote vakantie er enkele nieuwe maatregelen gaan komen voor reizen maar dit onder strikte voorwaarden (bvb land van herkomst mag enkel mensen laten vertrekken die gescreend zijn).

WE gaan nog zéér moeilijke tijden tegemoet en als het "welstellende" westen economisch op de knieën zit vrees ik dat onze Griekse vrienden nog veel volk gaan te zien krijgen.
Quote
@Nanny "we houden Kos schoon"
Op het "eiland" Australie zijn de coronagevallen tot nu toe alle veroorzaakt door toeristen;
ik kann de premier van de deelstaat Western Australia begrijpen: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Johannes
Quote
De bovenstaande reacties vind ik echt interessant om te lezen; dank aan allen.
Waar ik nu ook aan denk (en sorry indien het pessimistisch zou overkomen):
Viroloog Marc Van Ranst, die zowat elke dag in ons tv-journaal in België komt, heeft al gezegd dat het coronavirus (of een variant daarvan) wel eens begin volgend jaar zou kunnen terugkomen.
En het duurt normaal gesproken ongeveer anderhalf jaar vooraleer een inenting voor de bevolking beschikbaar kan worden (na alle testings en vergunningen). Dat zeg niet ik, maar die viroloog.
Dat zou betekenen... anderhalf jaar te tellen vanaf nu...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(28 March 2020, 11:12)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De bovenstaande reacties vind ik echt interessant om te lezen; dank aan allen.
Waar ik nu ook aan denk (en sorry indien het pessimistisch zou overkomen):
Viroloog Marc Van Ranst, die zowat elke dag in ons tv-journaal in België komt, heeft al gezegd dat het coronavirus (of een variant daarvan) wel eens begin volgend jaar zou kunnen terugkomen.
En het duurt normaal gesproken ongeveer anderhalf jaar vooraleer een inenting voor de bevolking beschikbaar kan worden (na alle testings en vergunningen). Dat zeg niet ik, maar die viroloog.
Dat zou betekenen... anderhalf jaar te tellen vanaf nu...
Ik weet t vlagreco, ik schreef ook uitgaand van t positieve....als etc.....
Quote
Groot verschil corona slachtoffers Nederland en Griekenland

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
In een interview met tv-zender Open deze morgen merkte minister van Ontwikkeling en Investeringen, Adonis Georgiadis, op dat Griekenland vóór verschillende andere landen draconische maatregelen heeft genomen en dat deze maatregelen lijken te werken. "Maatregelen die de beweging beperken, zullen duren tot ver na 6 april", waarschuwde hij. "Ze blijven bestaan totdat de wetenschappers ons hebben verzekerd dat we het virus hebben overwonnen."

Gisteren werd overigens de eerste besmetting vastgesteld op Kefalonia.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Er is iets in de cijfers wat ik niet begrijp:
cfr.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






- België: 9.134 besmettingen - 353 doden - 1.063 genezen
- Nederland: 9.762 besmettingen - 639 doden - 3 genezen

Hierin valt mij op dat het aantal genezingen in Nederland zo extreem laag ligt.
Hoe zou dat komen? Iemand een idee?
Dit is een fenomeen dat al dagen aanhoudt; althans volgens de bovenstaande kaart.

Bij deze gelegenheid: de cijfers voor Griekenland: 966 besmettingen - 28 doden - 52 genezen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Nu op t nieuws 32 doden, 1061 besmettingen waarvan 95 nieuw in Gr. Ik zet wel beetje vraagtekens bij de cijfers, zeker als ik hoor dat in nl versch hoogstwaarschijnlijk corona hebben, maar niet getest zijn, en dus ook niet geregistreerd.
Quote
(28 March 2020, 18:11)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er is iets in de cijfers wat ik niet begrijp:
cfr.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






- België: 9.134 besmettingen - 353 doden - 1.063 genezen
- Nederland: 9.762 besmettingen - 639 doden - 3 genezen

Hierin valt mij op dat het aantal genezingen in Nederland zo extreem laag ligt.
Hoe zou dat komen? Iemand een idee?
Dit is een fenomeen dat al dagen aanhoudt; althans volgens de bovenstaande kaart.

Bij deze gelegenheid: de cijfers voor Griekenland: 966 besmettingen - 28 doden - 52 genezen.

Zie de site van het RIVM. Daar kan je meer cijfers en diagrammen zien met de juiste aantallen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
(28 March 2020, 18:11)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er is iets in de cijfers wat ik niet begrijp:
cfr.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






- België: 9.134 besmettingen - 353 doden - 1.063 genezen
- Nederland: 9.762 besmettingen - 639 doden - 3 genezen

Hierin valt mij op dat het aantal genezingen in Nederland zo extreem laag ligt.
Hoe zou dat komen? Iemand een idee?
Dit is een fenomeen dat al dagen aanhoudt; althans volgens de bovenstaande kaart.

Bij deze gelegenheid: de cijfers voor Griekenland: 966 besmettingen - 28 doden - 52 genezen.

Ik dacht vorige week ergens op de site van het RIVM gelezen te hebben dat zij geen mededelingen/cijfers krijgen van het aantal genezen personen.

(28 March 2020, 18:21)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nu op t nieuws 32 doden, 1061 besmettingen waarvan 95 nieuw in Gr. Ik zet wel beetje vraagtekens bij de cijfers, zeker als ik hoor dat in nl versch hoogstwaarschijnlijk corona hebben, maar niet getest zijn, en dus ook niet geregistreerd.

Dat is in elk land zo volgens mij. Niet iedere inwoner wordt getest.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Vandaag werd meegedeeld dat vanaf morgenochtend 3 uur alle vluchten van/naar Nederland opgeschort worden. De maatregel geldt (voorlopig) tot 15 april.

Ook de vluchten van/naar Duitsland worden gestaakt. Uitzondering zou gemaakt worden voor vluchten van/naar Athene.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Indien volgende berichtgeving klopt, dan zouden overal de maatregelen aangepast moeten worden.
En het bericht komt van een blijkbaar prestigieus onderzoeksinstituut.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
ik heb ook bedenkingen bij 1.5 m , daarjuist wandelde ik over veldweg aan de overkant liep iemand anders dus afstand is zeker 2 meter, maar er stond een stevige wind pal in mijn richting, stel dat die persoon juist dan niest....mischien mogen we er ook niet teveel bij nadenken, of we worden paranoid.
Quote
(28 March 2020, 23:20)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik heb ook bedenkingen bij 1.5 m , daarjuist wandelde ik over veldweg aan de overkant liep iemand anders dus afstand is zeker 2 meter, maar er stond een stevige wind pal in mijn richting, stel dat die persoon juist dan niest....mischien mogen we er  ook niet teveel bij nadenken, of we worden paranoid.


Vanaf begin af aan houd ik rekening met de windrichting. Niet alleen met wandelen, maar ook als ik buiten met iemand praat ga ik altijd haaks op de wind staan.
Als ik toch in een situatie kom zoals boven is beschreven draai ik mijn hoofd in de richting wind mee en zo nodig houd ik ook nog eens mijn hand als windscherm voor m'n gezicht.
Altijd zelf nadenken is mijn devies.

Pas ± twee dagen geleden werd er in NL pas voor het eerst gemeld dat het virus ook via 'spraakdruppels" kan overspringen.
Quote
Athene in lockdown gefilmd van bovenaf.

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Dit staat op Bruno Tersago zijn tweet....

Starting March 26, Greece shall no longer announce those hospitalized for
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Only those intubated


Hopelijk is dit hier nog niet vermeld want af en toe vergeet ik wel dat het al iemand gezegd heeft, hi...hi....(ouder worden).
Viviane
Quote
Het is een hele lijst, het is overal akelig stil, normaal wordt er volop gewerkt om alles klaar te krijgen voor de Pasen.

Adonis Georgiades plaatste op zijn Twitter-account het besluit om de winkelsluiting te verlengen tot 11 april.
In het bijzonder heeft het de JMD afgeschaft om de maatregel die de werking van particuliere bedrijven en andere openbare bijeenkomsten in het hele gebied tijdelijk verbiedt, van 28/3/2020 tot 11/4/2020 te verlengen om de verspreiding van het coronavirus te beperken.

Dit zijn de sectoren die gesloten blijven:

1. Overige detailhandel in niet-gespecialiseerde winkels, andere dan gemakswinkels en kiosken, evenals bezorgdiensten voor e-shop of e-shop.
2. Detailhandel in computers, randapparatuur en software in gespecialiseerde winkels.
3. Detailhandel in telecommunicatieapparatuur in gespecialiseerde winkels.
4. Detailhandel in audio- en videoapparatuur in gespecialiseerde winkels.
5. Detailhandel in textiel in gespecialiseerde winkels.
6. Detailhandel in ijzerwaren, verf en glas in gespecialiseerde winkels.
7. Detailhandel in tapijten, vloerkleden en vloer- en wandbekleding in gespecialiseerde winkels.
8. Detailhandel in elektrische huishoudelijke apparaten in gespecialiseerde winkels.
9. Detailhandel in meubelen, verlichting en andere huishoudelijke artikelen in gespecialiseerde winkels.
10. Detailhandel in boeken in gespecialiseerde winkels.
11. Detailhandel in kranten en briefpapier in gespecialiseerde winkels, andere dan detailhandel in kranten.
12. Detailhandel in muziek- en video-opnamen in gespecialiseerde winkels.
13. Detailhandel in sportartikelen in gespecialiseerde winkels.
14. Detailhandel in allerlei soorten speelgoed in gespecialiseerde winkels.
winkels.
16. Detailhandel in schoenen en lederwaren in gespecialiseerde winkels.
17. Detailhandel in cosmetica en toiletartikelen in gespecialiseerde winkels, met uitzondering van toiletpapier, servetten, sjaals en handdoeken, papieren handdoeken en tafelkleden.
18. Detailhandel in horloges en sieraden in gespecialiseerde winkels.
19. Overige detailhandel in nieuwe artikelen in gespecialiseerde winkels, met uitzondering van detailhandel in schoonmaakmiddelen, detailhandel in stookolie, LPG, kolen en hout, detailhandel in ruwe landbouwproducten. machines en uitrusting, neg
20. Detailhandel in gebruikte goederen in winkels.
21. Detailhandel in textiel, kleding en schoeisel op openluchtmarkten en -markten.
22. Detailhandel in andere goederen op markten en markten in de open lucht, met uitzondering van kantoorbenodigdheden, schoonmaak en persoonlijke verzorging.
23. Vakantieverhuur en andere seizoensgebonden accommodatie voor de korte termijn.
24. Kampeerterreinen, voorzieningen voor campers en aanhangwagens.
25. Activiteiten in restaurants en mobiele catering.
26. Cateringactiviteiten voor evenementen.
27. Drinkactiviteiten (danscentra, verfrissingen, koffiebars, cafés, cafés, amusementscentra, enz.).
28. Filmvertoningsactiviteiten.
29. Verhuur en huur van vrijetijds- en sportartikelen.
30. Verhuur van videocassettes en schijven.
31. Huur en verhuur van andere persoonlijke of huishoudelijke goederen.
32. Organisatie van conferenties en beurzen (CA 8230), concerten en kunstevenementen.
33. Activiteiten van rijscholen voor amateurs, met uitzondering van afstandsonderwijs.
34. Exploitatie van auditoria en aanverwante activiteiten.
35. Activiteiten van bibliotheken en archieven.
36. Museumactiviteiten.
37. Exploitatie van historische bezienswaardigheden en gebouwen en soortgelijke bezoekersattracties, evenals archeologische vindplaatsen.
38. Activiteiten van botanische en dierentuin- en natuurlijke habitats.
39. Gokken en wedden (casino's, casino's, etc.), met uitzondering van online gokdiensten.
40. Exploitatie van sportfaciliteiten
41. Activiteiten van sportclubs .
42. Fitnessfaciliteiten.
43. Overige sportactiviteiten.
44. Activiteiten van pretparken en andere pretparken.
45. Andere amusement en amusementsactiviteiten.
46. Activiteiten van kappers, kappers en schoonheidssalons.
47. Fysieke welzijnsactiviteiten
48. Detailhandel in bloemen.
49. Detailhandel in gedroogde planten.
50. Detailhandel in snijbloemen en hun knoppen, bloemstukken, evenals boeketten, kransen en dergelijke.
51. Detailhandel in delen van planten, kruiden, mossen en korstmossen die geschikt zijn voor decoratief gebruik.
52. Retail - na import - bloemen.
53. Diensten verleend door kantines van sportfaciliteiten.
54. Dienstverlening door schoolkantines.
55. Dienstverlening door studentenrestaurants.
56. Diensten van culturele verenigingen en verenigingen.
57. Diensten voor niet-sportieve recreatieclubs.
58. Dating- of koeriersdiensten.
59. Schoenpoetsdiensten.
60. Tatoeagediensten.
61. Prostitutiediensten.
62. Decoratiediensten voor kerken, hallen, enz. (voor bruiloften, doopfeesten, begrafenissen en andere evenementen).
63. Piercingdiensten.
64. Voertuiginspectiediensten voor het wegvervoer, met uitzondering van IKTEO's met een goedgekeurde, erkende automatische inspectielijn voor zware voertuigen voor de technische inspectie van vrachtwagens en bussen die internationaal vervoer uitvoeren.
65. Diensten verleend door speeltuinen.
66. Diensten verleend door Open ouderenzorgcentra (KAPI).

Alle georganiseerde stranden, skiresorts, skiliften, alle sportfaciliteiten en fitnessfaciliteiten blijven tot 11 april gesloten.

In het geval van de bediening van optische winkels en hoortoestellen is dit alleen telefonisch toegestaan op een door de winkeliers geleverde noodtelefoon.

Commerciële winkels in de havens en luchthavens van het land mogen actief zijn. Terwijl winkels die samenwerken met alle winkels in een winkel, zijn winkels, outlets, winkelcentra of kortingsdorpen verboden, met uitzondering van supermarkten en apotheken, mits deze een eigen ingang hebben voor consumenten.

In particuliere bedrijven, waarvan de werking niet verboden is, moeten hun administraties ervoor zorgen dat het aandeel van één persoon per 15 vierkante meter M. en de minimale afstand van 2 meter tussen hen, evenals het niet-achtervolgen van meer dan 5 personen. Het is ook niet verboden om operaties uit te voeren zonder de aanwezigheid van het publiek in particuliere bedrijven waarvan de exploitatie verboden is.

Bron CNA.GR
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
Een lijst die veel langer maar vooral véél duidelijker is dan hier in België. Toch mis ik ook hier alweer zeker één sector die niet verplicht moet sluiten maar nog 0,0% aan werk hebben, nml autocar, taxi en luchthavenvervoerssector.
Quote
Deze lijst is iets completer:  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Zelf even vertalen dmv Chrome.
Bezorgdiensten en E-shops mogen veelal wel doorwerken.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Raki is niet altijd goed voor de gezondheid Patrick 3 2.680 06 November 2018, 19:22
Laatste bericht: De Haarlemse mug.

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 16 gast(en)