Niet naar Griekenland, wat mis ik het meest?
#1
Voor velen van ons ziet het er naar uit dat een bezoek aan Griekenland dit jaar op losse schroeven komt te staan of wellicht helemaal niet door gaat.
Uiteraard heeft ons aller gezondheid prioriteit nummer 1, maar dat we ons favoriete land nu al enorm missen staat als een paal boven water.
Hier op Oríste zijn we inmiddels al in een soort 'komkommertijd' terechtgekomen, veel berichten gaan immers over het vervelende virus dat ons al een poosje in een wurggreep houdt.

Misschien is het een leuk idee om te omschrijven wat we zo missen m.b.t. Griekenland.
Ik persoonlijk mis het land in z'n geheel, de fijne mensen, het lekkere weer, de mooie wandelingen en het oefenen van de Griekse taal.

Maar zeker ook dit:

[Afbeelding: 466.JPG]

Laten we met z'n allen hopen en er vooral aan meewerken dat we snel weer in Griekenland kunnen zijn. Samen kunnen we het coronavirus verslaan; daar ben ik van overtuigd.......
Quote
#2
Sluit me volledig aan bij alles wat Ger hier opnoemt.
Voor mij persoonlijk zal ik ook het lekker luieren op een leuk strandje en het dobberen in zee missen.
Quote
#3
Ik mis de geuren en het landschap.

Maar achter mijn PC heb ik een koptelefoon op met een Grieks muziekje (ik probeer iedere dag een andere zender via e-radio) en bekijk elke dag wel een documentaire over Griekenland (Youtube).
Gisteren heeft mijn echtgenote Gemista en Soutzoukakia gemaakt. En met het goede weer dat er dit weekend aankomt zal het een ouzootje in de tuin worden met zicht op onze oleanders, 2 olijfbomen en vijgenboom. Dat geeft dan toch een beetje het Griekenland-gevoel.

Maar het leukste was gisteren toen we plots een mailtje kregen van mensen in Argolis waar we 9 en 10 jaar geleden verbleven hebben. Gewoon om te vragen of alles in orde was en met een foto van het deeg voor spanakopita dat ze gemaakt had. Dat was een hint want de keukenhanddoek die ze gebruikte was 1 van de onze die we 9 jaar geleden in de studio hadden achtergelaten. Smile
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
De lieve mensen, het zo welkom voelen, relaxen, lekker eten, de knuffels, uit eten een feestje, het weer...
Het komt allemaal weer goed. Hoop dat we dan nog bewuster gaan leven. Alle ballast over boord. Respect voor de natuur.

Het zijn niet alleen dingen die ik in Griekenland ga missen. Mis nu ook het samen zijn..
Quote
#5
Onze voorkeur is toch in het voorjaar naar Griekenland te gaan ,wanneer de natuur in volle bloei staat,
als het nog heerlijk rustig is op de eilanden ,de mensen in de horeca en winkels er ook weer met volle moed
tegen aan gaan .Vorig jaar zijn wij door ziekte eind september  naar Griekenland geweest , maar dat is toch
anders ,en zoals het er nu uit ziet denk ik dat onze mei/ juni vakantie helaas niet doorgaat
Quote
#6
Ik mis de complete ervaring, klimaat, mensen, eten, ontstressen.....
Zo'n drie weken behoorlijk ziek geweest, nu van huis uit werken. Probeer zoveel mogelijk Grieks te koken, alle foto's van Griekenland voorzien van de juiste info, heb van elke foto gelukkig opgeschreven waar die genomen is. Zo komen alle mooie herinneringen weer boven. Gisteravond twee docu's die ik van de Pruis had opgenomen bekeken, heerlijk. Wat extra Griekse muziek gedownload, ook via VTuner veel naar Griekse radio luisteren.
We hebben voor eind augustus een vakantie staan op Rhodos, wie weet? Tweede helft juni Portugal, maar die schrijf ik maar af. Even stevig doorbijten en voor we het weten kunnen/mogen we weer! 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Wat wij missen is vooral die Griekse gastvrijheid, de mooie natuur, ons Grieks kunnen oefenen en gewoon genieten van de kleine dingen zo lang het maar in Griekenland is.  Heel wat moeten annuleren en hopelijk lukt het in september wel maar 't voornaamste is dat ze er bovenop geraken.  Dat geldt trouwens voor alle mensen natuurlijk.  Naar de Griekse radio luisteren helpt ook een beetje.
Viviane
Quote
#8
eigenlijk zowat alles wat een vakantie in griekenland zo goed maakt, eten...rust ..
je kan hier ook dingen maken , maar diezelfde ouzo/mousaka etc smaakt gewoonweg beter in griekenland.
en hetgeen mij hier nog nooit deftig gelukt is zal ik het meest missen nl : gegrilde calamaris met een ouzo erbij
Quote
#9
Persoonlijk denk ik dat er vanaf augustus gewoon naar Griekenland gereisd kan worden maar dat is de vraag niet.
Een strandje opzoeken, lekker een duik nemen, rustig onder een parasolletje wat lezen en rondkijken en dan tegen 15.00 uur richting een estiatorio om wat lekkers te drinken en te eten. Dat ga ik missen ALS het niet doorgaat . Na augustus heb ik begin oktober nog een tweede kans.
Quote
#10
Eerst en vooral: ik baal als een stekker, elke dag opnieuw, met de gedachte dat onze Griekenlandreis in juni wellicht niet zal kunnen doorgaan. De voorgaande jaren gingen we wel telkens naar Griekenland, maar omwille van mijn werk was dat telkens beperkt tot een tiental dagen.
Dit jaar had ik eindelijk eens de mogelijkheid om een langere Griekenlandreis te kunnen maken; een eigen combinatie waar ik in de winter veel tijd aan besteed had.
Maar tja, de gezondheid moet uiteraard primeren.

Wat ik aan Griekenland zal missen: ALLES. De prachtige panorama's, de helblauwe zee, het klare water, het letterschrift en de klanken van de Griekse taal, de Griekse muziek die ik her en der telkens opzoek, uiteraard het bijzonder lekker eten, de oprechtheid (recht voor de raap) en de vriendelijkheid van het volk, zelfs de prikkende warmte op je vel, de helderheid van de vergezichten, het rollen van de steentjes aan de waterrand, de zekerheid van het priemend zonnetje bij het ontwaken, de heerlijk zwoele avonden, het struinen langs marktjes, het kiezen van een restaurantje, het genieten van een lokaal wijntje, de wind in je haren op het dek van een ferry, de ontroerende schoonheid bij het binnenvaren van een pittoresk haventje, het onthaasten en de tijd die je even laat stil staan, het gadeslaan van passanten op een terrasje, verwonderd staan bij al die prachtige en helle kleuren, het ontdekken van een nieuwe locatie, een archeologische site of museum bezoeken, en zo kan ik nog lang verder gaan...
Gewoon... ALLES dus. Alles wat Grieks is.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#11
Inderdaad Vlagreco, al wat jij omschrijft dus.
Wij (ik alleen feitelijk want mijn vrouw kan wel gaan werken) zit hier al van 17 maart zonder werk. Dagen duren soms lang en vandaag ook heel de dag naar Griekse radiozenders geluisterd via e-radio.
Quote
#12
Jammer, dat wij waarschijnlijk in juni niet naar Lesbos kunnen. Ben 70 jaar en heb grotere tegenslagen gehad.
Wanneer de terrassen weer open gaan is Amsterdam ook geweldig. Heb een leuk appartement met een balkon op de zon. Ouzo smaakt hier ook prima.
Laten we ons niet gedragen als verwende kinderen. Natuurlijk heeft iedereen het recht om zijn eigen leed te ervaren, maar zie het wel in het juiste perspectief.
Quote
#13
Het is moeilijk te omschrijven wat je allemaal moet missen...
's Morgens wakker worden met de zon, volledige rust, stilte en alleen het gefluit van de vogeltjes in mijn tuin.
Mijn wandelingetje door mijn tuin en genieten van de natuur in bloei.
Mijn Grieks koffietje en een glaasje Tsipoura tegen het middaguur in Grieks gezelschap en gezellige sociale sfeer.
Mijn dagelijks praatje met de locals in de kafenieon.
De rust, vriendelijkheid en de glimlach van de inwoners van ons dorpje.
De nachtrust zonder piekeren en uitgeslapen wakker worden met de zon op ons terras.
Gezonde lucht en het geluid van de klotsende zee op de achtergrond.
Maar het meest van al, mijn allerbeste Griekse maat die ik als mijn broer beschouw. Gelukkig kunnen we regelmatig "Skypen" en eventjes gedachten wisselen om zo een glimlach op elkaars gezicht te toveren.
Zoals allen onder ons... het doet pijn in het hart om ons vertrek naar onze "thuis" in het water te zien vallen. Na de reeds moeilijke winterperiode, was het voor mij zeer moeilijk om mijn boeking te annuleren en een voucher aan te vragen. Ik had werkelijk tranen in de ogen en was die dag niet te genieten... ik wilde gewoonweg met rust worden gelaten!
Quote
#14
Wim M
Wij leven ook in amsterdam en de stad lijkt wel een spook stad zo stil, maar de keer dat wij even gaan wandelen kan ik ook van de rust genieten.
Ook wij een heerlijk balkon met uitzicht op de Oosterkerk dus niks mis mee.
Hadden in juni naar Naxos zullen gaan, voor ons de eerste keer hadden ons er echt op verheugd maar zo zou ik echt niet weg willen.
Belangrijkste is dat we gezondheid blijven en wat jij ook al zei zou al leuk zijn als we weer eens een terrasje kunnen pakken al denk ik dat dat er voorlopig niet inzit

Groet Elly
Quote
#15
Hoi Elly,
Dan woon je in een leuke buurt. kom (inmiddels kwam) regelmatig bij Frank`s Smokehouse om er in de zon te zitten of een broodje gerookte zalm te halen.
Vind het jammer voor de broers op Lesbos waar wij 3 weken een kamer geboekt hebben. Onze oudste zoon zou ook mee gaan en werkt in de VU. Voor hem is het vervelender geen vakantie.

Groetjes,
Wim
Quote
#16
rare dingen, zoals mijn ontbijtje ergens in de bergen wanneer we met de vroege boot aankomen op kreta...
Quote
#17
Wim
Inderdaad een heerlijke buurt en Frank heeft een top zaak.
Wij hebben onze reis door de Griekse Gids reizen laten samenstellen ook een kleinschalig hotel 24 kamers.
Maar wij zijn inderdaad op een leeftijd dat wij niet afhankelijk zijn om vakantiedagen op werk te moeten regelen, zoals jou zoon of mijn zus die ook nog moet werken.
Heel onverwachts zijn we de maand januari ook nog naar Kaapstad geweest

Groetjes Elly
Quote
#18
Op je gemak opstaan, ontbijten en daarna op de scooter springen naar Agios rijden, kaik starten, richting Elouda Plaka varen of wat vissen en dat zomer en winter.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#19
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor als je Griekenland mist.

Een initiatief van het Griekse Ministerie van Toerisme

Blijf gezond.
Quote
#20
Elly,
Leuk dat je in Kaapstad was. Toevallig spreek ik Afrikaans en heb een T-shirt van "die Bokke".
Dat had ik aan op Lesbos toen de autoverhuurder mijn koets kwam brengen. Hij zag mijn Nederlandse rijbewijs en zei voor de grap iets in het Afrikaans. Zijn ogen als schoteltjes zo groot toen hij uitgebreid antwoord kreeg in het Afrikaans. Hij had er jaren gewoond. Nog nooit zo lang gedaan over het afleveren van een auto. Werd nog echt gezellig.
Op Limnos wonen ook veel Grieken die in SA gewoond hebben. Liep daar met mijn rugby-shirt en werd vanaf een scooter toegeroepen "hey ou boer!"
Nou ja we doen het maar met de herinneringen.
Wim

@Arthur,
Kan me zo voorstellen dat je dat enorm mist. Lekker sleutelen aan je bootje in het leuke haventje van Agios.
Ik duim voor je gezondheid en voor iedereen die Griekenland mist.
Wim
Quote
#21
Ik mis "mijn" dorp, waar alles veel langer duurt dan hier, omdat overal een praatje gemaakt wordt. Het lange tafelen, waar collega toeristen en Grieken gezellig aanschuiven.

Waar als je in de tuin zit niemand zonder een vriendelijk woord voorbij loopt.

Dat mis ik het meest.
Stay safe,
Natalie
Quote
#22
Het rustgevende gebruis van de branding `s nachts en daarbij het lekkere zweten Wink in de 30gr warme slaapkamer.
Johannes
Quote
#23
Mijn vrouw en ik zouden half juni met een vriendin naar Thassos gaan. Dat zou voor ons de 4e keer Thassos worden. Ws wordt het nu dus volgend jaar, ook prima. Nu is idd het belangrijkste dat iedereen er zo snel mogelijk bovenop komt. Zowel gezondheid als de economie.

Wat mis ik van Griekenland? Ja, heel veel natuurlijk. Waarom wij gek zijn op Thassos is vooral de omgeving van de hoofdstad, op iedere hoek duik je het verleden in, daar genieten we erg van, een heel bijzondere plek. Ook Alyki vinden we prachtig. Degenen die dit kennen snappen vast wat ik bedoel.

Gelukkig hebben we in onze tuin thuis oleanders, olijfboompje en een lampenstoffer, callistemon heet hij geloof ik voluit. Om in Griekse sfeer te blijven.
Ook een kast vol Griekse muziek op CD, ja CD, die draaien wij nog regelmatig. Ook DVD' s met concerten van Xaris en Dalares. Met een ouzo of Mythos wordt het dan toch nog gezellig!

Groeten, Willem
Quote
#24
Weten jullie vast wel. Het Griekse seizoen voor horeca en hotels wordt aardig ingekort. Is daar vanuit hun regering ook iets voor geregeld, net als bij ons iets van ondersteuning. Ik vrees van niet....Hoop wel dat ze het seizoen langer maken. Heb nooit goed begrepen dat het half oktober ophoudt.
Quote
#25
Tja wat mis ik nu we niet naar Griekenland kunnen waarschijnlijk....alleen het uitstappen uit het vliegtuig vind ik al heerlijk voelt echt als soort van thuiskomen, ik ben verliefd op het land met alle voors en tegens, de mensen, de lucht, de zee, het eten, het leven, de natuur, de huizen, het gekakel... het is gewoon een soort meditatie voor mij 2 weken lang, heerlijk wandelen, tussen de mensen zijn, heerlijk eten... leven i.p.v. geleefd worden.
Quote
#26
(07 April 2020, 10:34)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Weten jullie vast wel. Het Griekse seizoen voor horeca en hotels wordt aardig ingekort. Is daar vanuit hun regering ook iets voor geregeld, net als bij ons iets van ondersteuning. Ik vrees van niet....Hoop wel dat ze het seizoen langer maken. Heb nooit goed begrepen dat het half oktober ophoudt.
Dan moeten de vliegmaatschappijen hun vliegschema wel uitbreiden want die stoppen de vakantie vluchten
begin oktober ,er is nog wel een mogelijkheid via Athene, maar dat is voor veel mensen toch te veel gedoe vrees ik
Quote
#27
Het schrikt blijkbaar veel mensen af om alles zelf te regelen via het internet.
Waarom kiezen voor dure touroperators? Als ik hun prijzen van zogenaamde "promo's" bekijk, val ik achterover!
De vluchten van Aegean/Olympic zijn steeds correct, zeer goed georganiseerd en in orde. Zelfs in crisisperiode (zoals vorig jaar met de stakingen) werd alles correct geregeld en aansluiting in Athene verzekerd voor degenen die moesten overstappen.
Ik heb al ongeveer 90 keer met Aegean/Olympic gevlogen en altijd was alles geregeld; zelfs bij problemen voor het vertrek in Brussel (kapotte inschepingspoort, defecte bagageband, aanslag Zaventem 2016, …).
Alles kwam op zijn pootjes terecht en werd zeer goed afgehandeld!
Quote
#28
(07 April 2020, 11:07)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 April 2020, 10:34)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Weten jullie vast wel. Het Griekse seizoen voor horeca en hotels wordt aardig ingekort. Is daar vanuit hun regering ook iets voor geregeld, net als bij ons iets van ondersteuning. Ik vrees van niet....Hoop wel dat ze het seizoen langer maken. Heb nooit goed begrepen dat het half oktober ophoudt.
Dan moeten de vliegmaatschappijen hun vliegschema wel uitbreiden want die stoppen de vakantie vluchten
begin oktober ,er is nog wel een mogelijkheid via Athene, maar dat is voor veel mensen toch te veel gedoe vrees ik

Ik snap niet dat velen dat een heel gedoe vinden.
Het is inderdaad zo dat vele (charter)maatschappijen er na de zomer mee ophouden. Minder passagiers = minder inkomsten=minder winst. Overigens is het zo dat ook het weer wat wisselvalliger is vanaf die periode. En dat is toch iets wat velen ervan weerhoudt om in die periode te gaan. Natuurlijk zijn er ook de gezinnen met schoolgaande kinderen die enkel tijdens de schoolvakanties weg kunnen.
Overigens Goedas werkt de Griekse overheid aan een plan om ook voor hotels vouchers te voorzien die aan klanten kunnen gegeven worden die geboekt hadden en dit nu in het water zien vallen.  Zie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#29
Vorig jaar op 4 oktober van Athene naar Brussel gevlogen met Tui Fly BE ,het toestel was nog niet
half vol ,dus daar moet dik geld bij zou ik zo denken
Quote
#30
(08 April 2020, 13:59)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vorig jaar op 4 oktober van Athene naar Brussel gevlogen met Tui Fly BE ,het toestel was nog niet
half vol ,dus daar moet dik geld bij zou ik zo denken

Ben een aantal jaren terug gevlogen met TUI Fly van Kos naar Oostende op 30 juni. Dat was hun eerste Oostende-Rhodos-Kos-Oostende vlucht van het seizoen. We stapten op met 7 personen in Kos. Van Rhodos kwamen toen 13 mensen mee met die vlucht. Dus 20 passagiers in totaal.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#31
Ik bedoel eigenlijk ook; de hotels en restaurants zijn nu dicht, waar eigenlijk het seizoen moet beginnen. Kan ook nog wel een tijdje dichtblijven. Krijgen ze daar compensatie voor van de regering, Zoals bij ons.
Quote
#32
(08 April 2020, 14:26)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik bedoel eigenlijk ook; de hotels en restaurants zijn nu dicht, waar eigenlijk het seizoen moet beginnen. Kan ook nog wel een tijdje dichtblijven. Krijgen ze daar compensatie voor van de regering, Zoals bij ons.

Er zal zelfs de extra vraag komen: wat zal er gebeuren in de eerste weken/maanden na het opheffen van de beperkende maatregelen? Zullen toeristen (en bewoners) in een restaurantje zomaar durven plaatsnemen aan een tafeltje vlak naast andere klanten? Zal een toerist een frappé durven nuttigen op een terrasje, vlak naast een andere gebruiker? Zal men 100 % vertrouwen hebben in het bord en bestek, dat door een 'onbekende' ober op tafel gezet werd? Zullen bezoekers door een leuk toeristenstraatje durven wandelen, waar normaal gesproken veel volk langs komt (zoals in de Plaka)? Of nog maar een avondwandeling aan de kade, waar ook veel andere wandelaars de binnengevaren jachten willen bewonderen? Een bus nemen naar een iets verderop strand of stadje? Een tochtje doen op een excursieboot waar, tot voorheen, vele toeristen opeengepakt zaten? 
Mijn mening: na het opheffen (of versoepelen) van de maatregelen, zal het mentaal aspect - én de angst - nog vrij lang blijven rondzweven in de hoofden... Een situatie dus van zeer lange duur, die maar heel langzaam 'opgelost' zal geraken. Met nog meer zware economische gevolgen. Of zie ik het verkeerd?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Poll: Wat doet u als u ineens weer naar Griekenland mag? jjohn 20 3.781 10 May 2020, 20:31
Laatste bericht: kim88
  Reisgraag.nl: Griekenland meest gastvrij Ger 0 1.337 21 January 2016, 18:11
Laatste bericht: Ger
  Grieken het meest gastvrij; Nederlander 2e Ger 13 7.735 08 September 2014, 11:52
Laatste bericht: messara
  10 redenen om NIET naar Griekenland te gaan Eleni 41 33.820 20 May 2012, 12:53
Laatste bericht: ADO
  50% wil niet meer naar Griekenland Ger 22 23.370 05 July 2011, 22:54
Laatste bericht: Tina K. Noume

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)