lekker Grieks eten op zondag,wat eten jullie?
#1
Normaal gesproken gaan mijn partner en ik op zondag lekker eten aan zee .daar eten we dan uitgebreid een vismaaltijd.
Helaas gaat dat nu even niet. Dus maken we het zelf.
Morgen staat er het volgende op tafel

Taramasalata
Horta met wat gekookte bonen en kleine gekookte courgettes
Bakaliaros met skordalia
Frieten,brood
Flesje wijn erbij.

Wat maken jullie wanneer je Grieks wil eten? Ben echt benieuwd.
Quote
#2
De afgelopen 2 weken heeft mijn echtgenote moussaka, gemista en soutsoukakia gemaakt. Voor volgende week staat o.a. papoutsakia en kip met citroen en oregano op het menu.
Met tussendoor natuurlijk ook Vlaamse klassiekers Smile
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Morgen staat er Mushroom Stifado op het menu ,voor de eerste keer gegeten in onze favoriete taverne
op West Kreta Avrata in Kolymvarie deze taverne serveert heel veel vegetarische gerechten ,die mijn vrouw
met wat aanpassingen, met succes mag ik wel zeggen weet klaar te maken

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






voor mensen die vegetarisch willen eten (west Kreta)
Quote
#4
Eh, onder andere uit deze lijst:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Big Grin Big Grin

En daarnaast elke maand wat nieuwe gerechten, totdat ik ze voor mij goed heb en ik ze hier kan plaatsen. Deze week weer een nieuwe die oké is bevonden. Komt eraan.

Mijn lievelingsgerechten blijven toch wel stifado van lamsvlees en tonijnsalade. Recht toe, recht aan  Tongue
Het liefst met een Fix erbij, maar nu door de omstandigheden alleen Mythos, ook niet slecht.  Wink

Voor de eerste pasen houden we het simpel dit jaar; Souvlaki's van kip, gigantes, aardappelsalade uit Kreta; Tzatziki en brood.
Voor de tweede pasen de restanten met Griekse tomatensoep en brood.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
Voor morgen hier knoflookbrood, dakos, tzatziki, feta saganaki, soutsoukakia, gigantes
en Griekse salade. Zoveel mogelijk zelf gemaakt.
Vergezeld met een Limburgs biertje, wijn en ouzo.
Quote
#6
Lightbulb 
Johan Ik weet niet of je dit al hebt gezien?  Bij de Macro  t/m 7 apr is de Dorado in de aanbieding .... Je kan/mag daar nu zonder een pasje  boodschappen doen   Wink

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
(04 April 2020, 16:53)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan Ik weet niet of je dit al hebt gezien?  Bij de Macro  t/m 7 apr is de Dorado in de aanbieding .... Je kan/mag daar nu zonder een pasje  boodschappen doen   Wink

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Dank voor je tip Wilma! 
Da's geen geld, maar helaas, de dichtsbijzijnde Makro is voor mij 100 km verderop!  Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
Wat lekker allemaal. Voor ons morgen geen Grieks, maar hartige taart. Zou er wat feta in kunnen doen, toch een beetje Grieks.
Quote
#9
Dank voor je tip Wilma! 

Da's geen geld, maar helaas, de dichtsbijzijnde Makro is voor mij 100 km verderop!  Wink

Johan,
Jammer, na zoveel km rijden wordt alsnog : ‘de vis wordt duur betaald’
Quote
#10
Gisteren aten we briam, biefstukje en feta psiti. Vandaag staat er imam op het menu. Kunnen we niet naar Griekenland dan halen we maar een beetje Griekenland hier naar toe. Maar dat ik het mis, dat is zeker  Undecided
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#11
Beste Lezers,

Niet vergeten jullie favoriete Griek zal ongetwijfeld een haal of brengdienst hebben. De beste restaurateurs zijn afhankelijk van jullie.

Prettige zondag toegewenst,

Dick
Quote
#12
gisteren een meze ineengeknutseld...feta/spinaziepasteitjes, dolmades, gehaktballetjes,tsaziki,scampi, griekse sla en dit met een flesje retsina.

vandaag heerlijk BBQ met griekse touch
Quote
#13
(05 April 2020, 09:50)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Lezers,

Niet vergeten jullie favoriete Griek zal ongetwijfeld een haal of brengdienst hebben. De beste restaurateurs zijn afhankelijk van jullie.

Prettige zondag toegewenst,

Dick

Jammer genoeg zijn mijn favoriete Griekse restaurateurs in Griekenland zelf: Yiannoulis in Agios Prokopios, Yiannoulis in Parikia (toevallig dezelfde naam), Nikos en Kantouni in Ithaka, Fanaria in Nafplio,...

Big Grin Big Grin Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
(05 April 2020, 10:05)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




gisteren een meze ineengeknutseld...feta/spinaziepasteitjes, dolmades,  gehaktballetjes,tsaziki,scampi, griekse sla en dit met een flesje retsina.

vandaag heerlijk BBQ met griekse touch

Goed bezig Roefke!  up
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#15
Koutsoumoures met gorta en brocoli vandaag. Geen flauw benul hoe koutsomoures heten in het nl.
Quote
#16
zeebarbeel
Viviane
Quote
#17
Brood met tzatziki vooraf en daarna biftekia + aardappelen met knoflook uit de oven, met dank aan Johan V.
We gaan zo aan tafel...
Quote
#18
Ja, de Griek die nu afhaal en bezorg  diensten biedt heeft de klandizie hard nodig. Zoon lief werkt bij Patmos, W'veer.
Wij aten vanavond makkelijk na uitwaaien op de fiets hier in de polder, zelf dan deze keer gemaakt Vega gyros  in  pita broodje met wat choriatiki en beetje vreemd wellicht, wat stoofpeertjes. Griekse yoghurt toe.
Quote
#19
Goede ideeën hierboven! Zal het in de groep gooien (nou ja groep, Mieke dan) Gaan we morgen Mousaka maken en woensdag opeten.
Quote
#20
een sfeerbeeldje van BBQ gisteren, als wij niet naar griekenland kunnen, brengen we griekenland naar hier.

[Afbeelding: 20200405_172701_zpsursxoftj.jpg]

[Afbeelding: 20200405_180704_zpsfrffeaqu.jpg]
[Afbeelding: 20200405_192241_zpsabsjkfjj.jpg]
Quote
#21
Leuk Plomari ouzo. Ooit eens in de fabriek geweest. Eind jaren `70 jong en onbezonnen. Mochten `s morgens al zoveel drinken als we uit de ton konden scheppen, wat we ook deden. Nooit aan onze latere kinderen verteld.
Quote
#22
Die Plomari glaasjes hebben wij ook, leuk! Probeer elk jaar van verschillende ouzolabels de glazen te scoren  Smile  De Plomari heb ik van een set vanop de luchthaven. Ook van bier, vraag het gewoon aan de ober/eigenaar en 10 op 10 krijg je het glas gewoon mee! Wel een goede fooi geven bij weggaan natuurlijk  Wink Ziet er gezellig uit Roefke!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#23
(05 April 2020, 16:12)Viviane schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




zeebarbeel
Viviane
bedankt voor de vertaling!
Quote
#24
Op deze leuke site kun je vinden hoe de Griekse vissoorten in het Nederlands worden genoemd.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
@Roefke... gezellig tuinhuis! Mooi...
Hopelijk heb je kunnen genieten van uw aangebrand vlees Blush Wink
Ik heb vorige week mijn online-bestelling van ouzo en tsipouro thuis gekregen. Kwestie van stock bij te houden in corona-tijden.
Alcohol om binnenin te ontsmetten Cool
Quote
#26
(06 April 2020, 11:58)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Roefke... gezellig tuinhuis! Mooi...
Hopelijk heb je kunnen genieten van uw aangebrand vlees Blush Wink
Ik heb vorige week mijn online-bestelling van ouzo en tsipouro thuis gekregen. Kwestie van stock bij te houden in corona-tijden.
Alcohol om binnenin te ontsmetten Cool
 dank u voor kompliment ,  dat aangebrand vlees.....daarvoor dient die ouzo, om weg te spoelen  Big Grin Tongue
Quote
#27
Grieks eten, dan wordt het zeker spanakopita , choriatiki, keftedakia en/of stifado tzatziki, lekkere oregano broodjes, dakos, Briam en imam.
Ben altijd blij als ik voor veel mensen koken mag want dan kan ik vooral veel maken en van alles een beetje eten, zelf eet ik geen vlees dus vandaar maar 1 of 2 vleesgerechten voor degene die dat wel doen.
Quote
#28
Zondag was het een auberginedip, tzatziki, graviera saganaki en garides saganaki.
Volgende week een stifado, maar wel versie 2.0 ga eens proberen met varkenswangen.
En op voorwaarde dat ik filodeeg kan vinden een bougatsa.
Quote
#29
Verleden week, fava, keftedakia, gegrilde loukanika, een slaatje en wat brood. Wat ouzo Veto om door te spoelen.
Het zonnetje was van de partij, dus wat moet er meer zijn...
Quote
#30
Plotseling kwam de zon en schoot de temperatuur omhoog. Taramasalata gemaakt,broodje erbij,stoeltjes buiten en een flesje witte wijn.Lekker even genieten. Wie houdt er nog meer van Taramasalata?
Quote
#31
Beste Lezers,

Ondanks dat ik buiten Nederland woon weet ik dat veel Griekse restaurant houders in Nederland het zeer op prijs stellen als u een bestelling bij ze plaatst, zij hebben deze inkomsten hard nodig.
De liefde voor de Grieken houd toch niet op zodra u weer over de Griekse grens vertrokken bent?

Steun de Grieken in Nederland 

Evxaristo Polli

Dick


PS. Ik kan niet voor België spreken omdat ik de situatie daar niet ken.
Quote
#32
Tarama en Tzatziki worden iedere keer standaard  besteld, of het nu lunch of avondeten is.
Dus wij zijn zeker liefhebbers. ?
Hoor alleen steeds andere verhalen over wat nu de beste/lekkerste Tarama is :
De roze of de grijswitte?
Quote
#33
Heb ook die verhalen gehoord. Vroeger,sprak opa, kreeg ik in de meeste tavenas de roze. Vond ik prima. Nu 8k het zelf maak is het altijd de grijs-witte. Deze is hier goed verkrijgbaar ik vind hem heerlijk.
Quote
#34
(09 April 2020, 17:54)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Plotseling kwam de zon en schoot de temperatuur omhoog. Taramasalata gemaakt,broodje erbij,stoeltjes buiten en een flesje witte wijn.Lekker even genieten. Wie houdt er nog meer van Taramasalata?

Helaas, is een van de weinige Griekse gerechten die ik, om met mijn zoon te spreken, "niet te hachelen" vindt. Kan er niet aan wennen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#35
de ene taramsalta is de andere niet, meestal lust ik ze wel
Quote
#36
Dit weekend ga ik een overheerlijk Pasta met zalm maken.  Zoo lekker! 
Dit recept maak ik zo af en toe al zo`n ca. 40 jaar  lang  afkomstig van een vriendin van mij, die het weer van haar moeder had geleerd.
Haar Zus had dit ooit naar AH toegestuurd, en het werd toen in de ,,Allerhande ,, geplaatst  en nog steeds te vinden op internet.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik heb bij Aldi een Griekse pasta gekocht  (kritharaki) En dat ga ik nu   ervoor gebruiken ...Wie weet nog wat Feta erbij en Hoppa...Dan krijg je er toch ook  een Griekse twist.  erin  Smile

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#37
Ik ga dit maken Wilma, maar dan wel van het traditionele recept met macaroni, zoals je tante het maakte.
Quote
#38
ik ga voor de kritharaki met zeevruchten, eerst kruidige tomatenroux maken, afblussen met ouzo , zeevruchtjes erbij en dan de kritharki meekoken in dit geheel, wel blijven roeren, truc is om volledig te laten uitkoken totdat al de saus opgeslorpt is door kritharaki, soms moet je nu en dan een klein beetje water toevoegen totdat kritharaki gaar is, gebruik aan lage brede pan (denk aan paela).
Quote
#39
(10 April 2020, 07:16)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik ga voor de kritharaki met zeevruchten, eerst kruidige  tomatenroux maken, afblussen met ouzo , zeevruchtjes erbij en dan de kritharki meekoken in dit geheel, wel blijven roeren, truc is om volledig te laten uitkoken totdat al de saus opgeslorpt is door kritharaki, soms moet je nu en dan een klein beetje water toevoegen totdat kritharaki gaar is, gebruik aan lage brede pan (denk aan paela).

Hai Roefke. Klinkt lekker! Een tip: je zeevruchten hebben vaak niet meer dan vijf minuutjes nodig en de kritharaki 15 tot 20 minuten. Dus als je die beiden tegelijk aan de tomatensaus toevoegt worden de zeevruchten taai. Ik zou ze toevoegen nadat de kritharaki al een minuut of 10 heeft gekookt en ipv water visbouillon gebruiken, ook in de tomatenroux! Kali Orexi!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#40
(09 April 2020, 19:20)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 April 2020, 17:54)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Plotseling kwam de zon en schoot de temperatuur omhoog. Taramasalata gemaakt,broodje erbij,stoeltjes buiten en een flesje witte wijn.Lekker even genieten. Wie houdt er nog meer van Taramasalata?

Helaas, is een van de weinige Griekse gerechten die ik, om met mijn zoon te spreken, "niet te hachelen" vindt. Kan er niet aan wennen.
Je bent niet de enige Johan, ik kan dr ook niet aan wennen, staat ook op mijn zeer korte lijstje van griekse gerechten die ik niet graag eet.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke Griekse bank adviseren jullie? Remco en Birgitta 21 3.931 15 November 2020, 11:24
Laatste bericht: jerichrome
  Wat is jullie favoriete plek in Griekenland? Yorgos 107 104.429 30 October 2016, 18:53
Laatste bericht: Karidiès
  Griekse dag in Utrecht op zondag 13 maart 2016 Ger 13 6.468 14 March 2016, 06:31
Laatste bericht: Johannes=+10
  Kreta lekker eten! Berendw 0 1.450 20 January 2016, 19:56
Laatste bericht: Berendw
  Grieks eten in Antwerpen? Cor Nieuw Vennep 3 3.229 05 April 2015, 14:52
Laatste bericht: El Greco
  Jullie favoriete naaktstrand in Griekenland Samoslovers 7 16.862 01 April 2013, 18:57
Laatste bericht: messara
  jullie mening: doen of beter van niet? Erwin 27 14.513 17 September 2012, 18:52
Laatste bericht: Leo en Sonja
  we maken jullie allemaal af...??? Fyfika 3 2.706 27 August 2012, 17:53
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Grieks eten zonder te betalen Ger 14 9.723 29 June 2012, 21:57
Laatste bericht: vlagreco
  kennen jullie dit al? Wick 1 1.986 14 June 2012, 12:22
Laatste bericht: ADO

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)