lekker Grieks eten op zondag,wat eten jullie?
#41
Bij het maken van Taramasalata is de balans tussen zout en zuur erg belangrijk. Voldoende citroensap en citroenschil toevoegen is essentieel voor de smaak. Daarnaast is de verhouding tarama-geweekt brood erg belangrijk.Maar al te vaak wordt er teveel tarama toegevoegd. Maar uiteindelijk is het zo dat smaken nu eenmaal verschillen.
Quote
#42
Beems schreef:Beste Lezers,

Ondanks dat ik buiten Nederland woon weet ik dat veel Griekse restaurant houders in Nederland het zeer op prijs stellen als u een bestelling bij ze plaatst, zij hebben deze inkomsten hard nodig.
De liefde voor de Grieken houd toch niet op zodra u weer over de Griekse grens vertrokken bent?

Steun de Grieken in Nederland 

Evxaristo Polli

Dick


PS. Ik kan niet voor België spreken omdat ik de situatie daar niet ken.
Elke vrijdag, om het einde van de week te vieren, halen we Grieks. Ik verheug me er nu al op. Zaterdag soep, zondag maak ik Arnaki Stifado, want het is tenslotte Pasen en maandag Gado Gado. Zo komen we het weekend wel door.
Quote
#43
In 2014 op Evia tijdens Grieks pasen Kokoretsi gegeten, heerlijk! De rest van ons moest het niet  Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#44
(10 April 2020, 07:42)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(10 April 2020, 07:16)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik ga voor de kritharaki met zeevruchten, eerst kruidige  tomatenroux maken, afblussen met ouzo , zeevruchtjes erbij en dan de kritharki meekoken in dit geheel, wel blijven roeren, truc is om volledig te laten uitkoken totdat al de saus opgeslorpt is door kritharaki, soms moet je nu en dan een klein beetje water toevoegen totdat kritharaki gaar is, gebruik aan lage brede pan (denk aan paela).

Hai Roefke. Klinkt lekker! Een tip: je zeevruchten hebben vaak niet meer dan vijf minuutjes nodig en de kritharaki 15 tot 20 minuten. Dus als je die beiden tegelijk aan de tomatensaus toevoegt worden de zeevruchten taai. Ik zou ze toevoegen nadat de kritharaki al een minuut of 10 heeft gekookt en ipv water visbouillon gebruiken, ook in de tomatenroux! Kali Orexi!

dat probeer ik eens.  Perfektbedankt
Quote
#45
@Johan , kokoretsi is inderdaad heerlijk,ik eet het ook regelmatig in de overdekte markt in Chania. Stamatis heeft bijna dagelijks verse kokoretsi op de gril.Bij hem kun je ook dagelijks patsas eten,vooral ouderen zijn er gek op. Grieken eten veel meer dan wij de ingewanden.
Quote
#46
(10 April 2020, 11:24)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Johan , kokoretsi is inderdaad heerlijk,ik eet het ook regelmatig in de overdekte markt in Chania. Stamatis heeft bijna dagelijks verse kokoretsi op de gril.Bij hem kun je ook dagelijks patsas eten,vooral ouderen zijn er gek op. Grieken eten veel meer dan wij de ingewanden.

Ik ben jaloers!  Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#47
De beste Tarama, vers bereid, is bij mijn Griekse maat in België, tevens al 30 jaar restauranthouder, te verkrijgen.
Ik heb er al massa's gegeten in zowel Griekenland als België, maar geen enkele kan aan zijn smaak tippen!
Misschien kan zijn Tarama, sommigen hier tot inkeer brengen Wink
Alhoewel zou het voor sommigen op het forum, een ganse trip betekenen naar België want hij doet niet aan online-bestellen Tongue
Quote
#48
Markos, vraag eens naar het recept?!   Wink
Quote
#49
Google:

Tarama
Doe het viskuit en het lauwe water in een maat- of mixbeker. Mix even tot water en kuit gemengd zijn. Mix nu druppelsgewijs (zoals bij mayonaise) de olie in het mengsel. Wanneer je een dikke ‘mayonaise’ hebt, voeg je het sap van een halve citroen toe. Doe dit in delen en proef telkens zodat de tarama niet te zuur is, je kunt altijd toevoegen. Doe het mengsel in een schaal en garneer met enkele olijven.

Smulweb.nl biedt ook altijd een helpende hand.
Quote
#50
Met alle respect,bovenstaande recept is geen taramasalata zoals je dat in Griekenland mag verwachten.

Ik zal in een volgende post een basisrecept posten. Uiteraard zijn er locale en regionale varianten mogelijk.

Recept taramasalata van Akis Petretzikis

300 g brood, zonder korst
1,2 liter water
1 ui
2 teentje knoflook
200 g viskuit, wit
citroensap van 2-3 citroenen
citroenschil van 2-3 citroenen
100 g olijfolie
200 g zonnebloemolie
peper

olijven ,een paar
1 eetlepel (s) olijfolie
peper
1 eetlepel (s) tijm, vers

Methode
Voeg in een grote kom het brood en water toe. Laat het goed intrekken.
Bekleed een aparte kom met een theedoek.
Voeg het brood en water toe. Wikkel het brood in de handdoek en wring uit om zoveel mogelijk water te verwijderen.
Doe over in een kom en zet apart.
Voeg in een keukenmachine de ui, knoflook en 200 g water toe. Klop tot het volledig is verpulverd.
Doe over in een kom bekleed met een theedoek en wring om zoveel mogelijk vloeistof te verwijderen.
Plaats terug in de keukenmachine en voeg de viskuit, geweekt brood, peper, citroensap en citroenschil toe (2-3 citroenen, afhankelijk van hun zuurgraad en uw voorkeuren).
Klop 3-4 minuten tot het mengsel volledig gecombineerd en luchtig is.
Voeg al roerend de olijfolie en plantaardige olie toe in een langzame, gestage stroom.
Als uw keukenmachine geen opening heeft, voegt u de oliën toe in porties van 50 g voor elk type olie.
Proef en pas de citroen naar wens aan.
Serveer met olijfolie, peper, tijm en olijven.
Quote
#51
Beems schreef:Beste Lezers,

Ondanks dat ik buiten Nederland woon weet ik dat veel Griekse restaurant houders in Nederland het zeer op prijs stellen als u een bestelling bij ze plaatst, zij hebben deze inkomsten hard nodig.
De liefde voor de Grieken houd toch niet op zodra u weer over de Griekse grens vertrokken bent?

Steun de Grieken in Nederland 

Evxaristo Polli

Dick


PS. Ik kan niet voor België spreken omdat ik de situatie daar niet ken.
Helemaal mee eens, alhoewel ik ontzettend graag Grieks kook!! en vaak. Helaas is bij ons in de buurt geen échte Griek te vinden, wel Griekse restaurants,
veelal met andere nationaliteiten. Dodgy
Quote
#52
vandaag flinke schotel pastitsio gemaakt
[Afbeelding: 20200412_185531_zps5bzlpzpt.jpg]
Quote
#53
Heb je nog overschot????  Stuur het op met de post! lol
Viviane
Quote
#54
Stifado met varkenswangen. Al lang willen proberen, maar echt wel een voltreffer.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#55
Vandaag ook maar eens weer pastitio gemaakt. Deze keer heb ik,naast wat rode wijn,ook een flinke scheut petimezi aan het gehakt toegevoegd. Een echte smaakbom werd het! Wat is petimezi? Het is tot een soort siroop ingekookte rode wijn. Wordt veel gebruikt over ijs maar ook in mousakas, lasagne etc. Bij ons in de straat z8)n na de zomer altijd wat oudere mensen bezig om een voorraad te maken voor de familie.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke Griekse bank adviseren jullie? Remco en Birgitta 21 3.932 15 November 2020, 11:24
Laatste bericht: jerichrome
  Wat is jullie favoriete plek in Griekenland? Yorgos 107 104.431 30 October 2016, 18:53
Laatste bericht: Karidiès
  Griekse dag in Utrecht op zondag 13 maart 2016 Ger 13 6.468 14 March 2016, 06:31
Laatste bericht: Johannes=+10
  Kreta lekker eten! Berendw 0 1.450 20 January 2016, 19:56
Laatste bericht: Berendw
  Grieks eten in Antwerpen? Cor Nieuw Vennep 3 3.229 05 April 2015, 14:52
Laatste bericht: El Greco
  Jullie favoriete naaktstrand in Griekenland Samoslovers 7 16.864 01 April 2013, 18:57
Laatste bericht: messara
  jullie mening: doen of beter van niet? Erwin 27 14.516 17 September 2012, 18:52
Laatste bericht: Leo en Sonja
  we maken jullie allemaal af...??? Fyfika 3 2.706 27 August 2012, 17:53
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Grieks eten zonder te betalen Ger 14 9.723 29 June 2012, 21:57
Laatste bericht: vlagreco
  kennen jullie dit al? Wick 1 1.986 14 June 2012, 12:22
Laatste bericht: ADO

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)