Vouchers i.p.v. onmiddellijke terugbetaling
#41
Zojuist de vakantie van deze maand 1 op 1 omgezet naar dezelfde periode volgend jaar. Aanbetaling met de voucher, prijsgarantie, dus geen cent erbij voor komend jaar. Er is veel gezeur te lezen op allerlei social media, maar dit heeft Sunweb voor ons tijdig en correct geregeld. Van mij krijgen ze een  duimpie

Overigens zou dezelfde reis op dezelfde datum voor ons tweeën maar € 38,50 duurder zijn uitgevallen zonder de prijsgarantie. De prijs voor een koffer van 25 kg is met € 5,00 gestegen, die van 20 kg is gelijk gebleven en de acomodatie incl vlucht € 10,00 per persoon. Verder nog een kleine prijsstijging voor de auto voor 15 dagen, mag geen naam hebben. Dat vind ik wel een positief signaal.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#42
Consumentenbond slaat alarm: ’Luchtvaart lapt regels aan laars’

Nederlandse vliegmaatschappijen maken het consumenten bijna onmogelijk om snel hun geld terug te krijgen voor een geannuleerde vlucht. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. „Zij handelen in strijd met de Europese regels”, aldus directeur Sandra Molenaar.

© ANP
Volgens het EU-recht hebben consumenten recht op het volledige betaalde bedrag als de vervoerder de vliegreis schrapt, dus ook voor extra’s als stoelreserveringen, bagage en boekingskosten.

„Veel Europese maatschappijen houden zich aan die regels, maar Nederlandse maatschappijen lappen ze massaal aan hun laars. Zo krijgen klanten van TUIfly standaard een voucher als hun vlucht is geannuleerd. Nergens wordt vermeld dat consumenten ook recht hebben op geld terug. TUI zegt passagiers wel te betalen als zij daarom vragen, maar dat is onvoldoende. Volgens de wet hebben passagiers bij annulering recht op een schriftelijk overzicht van hun rechten, inclusief restitutie en een alternatief zonder extra kosten op een andere datum”, stelt de bond.

Transavia en KLM geven volgens het onderzoek ook standaard een tegoedbon. „Transavia biedt reizigers alleen geld terug als hun geannuleerde vlucht na 3 juni gepland stond. Bij KLM krijgen reizigers naar China, Israël, de VS of Zuid-Korea en passagiers van wie de vlucht na 14 mei is geannuleerd, op verzoek geld terug. Corendon biedt de restitutie-optie ook vanaf 14 mei”, concludeert de Consumentenbond.

„Ongelooflijk, vindt Molenaar, „op alle manieren is de luchtvaart al duidelijk gemaakt wat de regels zijn. Wij deden dat, de Europese Commissie sprak zich erover uit en zelfs minister Van Nieuwenhuizen. Deze bedrijven hebben kennelijk lak aan de regels. Ik pleit nu voor strenge handhaving.”

Ook met de vouchers is volgens haar veel mis. Verplichte toeslagen voor de boeking (€10), ruimbagage (€50 tot €100) en stoelreserveringen (tot €250) zijn meestal niet inbegrepen. „Er blijven veel onduidelijkheden. De maatschappijen moeten 100% transparant zijn naar de consument.”

Corendon, Transavia en TUIfly handelen volgens de bond ook in strijd met de wet bij het omboeken. „Volgens de Europese Verordening moeten passagiers een reisdatum kunnen wijzigen zonder extra te betalen. Bij KLM kan dat, bij de rest moeten passagiers bijbetalen als hun vlucht op een andere datum duurder is. Dat is verboden.”
Arthur's signatuur
Health is not valued till sickness comes.
Quote
#43
Even voor de duidelijkheid, mijn post gaat over een pakketreis.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#44
Ik denk dat bedrijven vertrouwden op steun regering die vond dat vouchers prima was. Pas nadat de regering op zijn vingers was getikt door de Europese Commisie vonden ze dat consumenten recht hadden op geld terug. Bedrijven gaan er denk van uit dat ze door deze gang van zaken geen problemen krijgen met toezichthouders als ze laks zijn met geld terug betalen.

Cors
Quote
#45
Wat mij vooral steekt is de onbereikbaarheid van Transavia.
Ze hebben het natuurlijk druk maar dat komt vooral omdat velen vragen hebben over hun handelen. Via verschillende media weigeren ze te reageren. En via de media welke wel open staan krijg je ze niet te pakken.
Quote
#46
Volgend de details van een voucher van een door de reiziger zelf gestorneerde vlucht - de vlucht zelf was/is niet door Aegean gecancelt worden:
QUOTE
Redeem your Credit Voucher for an upcoming flight

Use the XXX EUR promotional code: YYY, for passenger ZZZ with booking reference (PNR) XYZ
Following your request, for your trip which was affected by the COVID-19 pandemic, we offer you a Credit Voucher of equal value to the ticket purchased, plus an additional 10% of your initial ticket price.

You can use your promotional code during your next booking at aegeanair.com and olympicair.com, for any flight that will take place within the next 18 months.

How do I use the promotional code?
Enter your promotional code into the "Promotional Code" field at the booking form in the homepage.

Terms & Conditions:
1.The promotional code is valid for one way and return flights, operated by AEGEAN and/or Olympic Air, and/or for flights by other collaborating airlines (codeshare flights).
2.Valid for bookings and flights that will take place within the next 18 months, from the date that this email was sent, only through aegeanair.com, olympicair.com and the AEGEAN app.
3.In order for the promotional code to be valid, it must be entered in the "promotional code" field displayed in the booking form.
4.In order for the promotional code to be valid, the booking must take place in the same currency in which the promotional code has been issued.
5.The new ticket that will be issued by redeeming the Credit Voucher, will fall under the rules of the fare class that will be issued.
6.The promotional code can only be used for the same passenger that the Credit Voucher was issued for, and his/her full name in the new booking must match exactly the name indicated in this email
7.Only one promotional code can be used in each booking and the booking must be only for one passenger.
8.The promotional code can be redeemed in more than one bookings/transactions. If the new booking is of lower value than the promotional code , then the difference will remain as a credit balance and the promotional code can be used in another booking . If the new booking is of higher value than the promotional code, then you will be required to pay the difference at the time of booking.
9.After the 12 months of the date of its issuance, and provided that the Credit Voucher has not been used in full or at all, passenger is eligible to request refund of the (remaining) unused amount paid for his initial booking.
10.The value of the promotional code can be redeemed for the total ticket value (fare, taxes, flight-related services purchased e.g. extra baggage, preferred seat, fast track, pet, sports equipment)
11.The Credit Voucher cannot be used for award tickets that will be issued with Miles+Bonus miles redemption, Business on Board points redemption, and through Bank loyalty schemes points redemption.
BOOK NOW
. . . UNQUOTE
P.S. de eerste boeking wird niet geaccepteerd "as the flight has not been cancelled"
Na contactopname met het callcenter en toelichting werd via het IT-systeem nogmaals gestorneerd en twee dagen later kwamen de vouchers.
Johannes
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.