De Belastingdienst op strooptocht.
#1
De Belastingdienst op strooptocht.


De belastingdienst heeft zijn inspecteurs aan het werk gezet ook hier op Samos. Veel kleine middenstanders die appartementen verhuren hebben een aanslag gekregen en of zij die maar onmiddellijk willen betalen.
In een geval wat ons bekend is werd een aanslag opgelegd van 2500,00 €. Deze man verhuurt sinds jaren ongeveer 6 kleine appartementen. Niet onmiddellijk betalen van deze aanslag heeft tot het gevolg dat de belastingdienst een volledige inspectie gaat uitvoeren. Dus met dichtgeknepen billen wordt door de meesten stilzwijgend betaald.

Want wat was in het verleden het geval: bijna nergens werd er een betalingsbewijs afgegeven, of je nu naar een wat voor een winkel dan ook, restaurant ging of benzine tanken etc, of wie dan ook jou een dienst bewees.

Zelden of nooit werd in het verleden door verhuurders een bonnetje gegeven bij het betalen van de huur door de toeristen. En dus worden de zelfstandigen op deze manier rigoureus aangepakt. En ik moet zeggen de schrik zit er wel in.

Op Ikaria zijn belastinginspecteurs eensgezind door de “belaagden” weggejaagd met de mededeling: laat je hier niet meer zien anders….!! En zij hebben dan ook dat eiland met grote spoed verlaten.
Op Samos zijn ze waarschijnlijk niet zo eensgezind en betalen zij gelaten de aanslag. Velen hadden dit al aan zien komen en hebben hun nering snel opgeheven en gesloten met de hoop aan deze vorderingen te ontsnappen, maar of dat zin heeft gehad zal de tijd moeten leren.
In Karlovasie alleen al zijn meer dan 15 kleine middenstanders gestopt en er staan nu ontelbare winkels te huur.

Ja, de kleintjes worden weer als eerste gepakt en het wachten is nu op de eerste echte grote belasting ontduiker. Maar deze weten teveel en worden alsnog met rust gelaten door hun nog veel meer beterweters, zeg maar mede zakkenvullers.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#2
Tja Wick, dat is en blijft Griekenland. Het zou fijn zijn als men deze kromme mentaliteit eens zou afzweren.

Jan(nis)

(15 November 2010, 11:40)wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, de kleintjes worden weer als eerste gepakt en het wachten is nu op de eerste echte grote belasting ontduiker. Maar deze weten teveel en worden alsnog met rust gelaten door hun nog veel meer beterweters, zeg maar mede zakkenvullers.

Quote
#3
Tijdens onze laatste vakantie in Zuid-Kreta hadden wij een gesprek met de eigenaar van het complex(je) waar wij vertoefden over hoe het belastingstelsel in Nederland in elkaar stak. Wij kwamen o.a. ook te spreken over onze OZB en hij begreep niet dat wij in Nederland belasting moesten betalen over eigen woningbezit of dat wij een bepaald bedrag bij ons inkomen moeten tellen als huurwaardeforfait bij een huurwoning. Hij moest nu ook in GR belasting betalen voor zijn complex en dat vond hij wel zo onrechtvaardig want hij meende "dat is toch mijn eigendom en dus van mijzelf, dus waarom moet ik betalen aan de Griekse regering als dat van mijzelf is ? Ik heb het toch allemaal zelf betaald ?". Tja breng dat maar eens aan zijn verstand als je niets anders gewend bent geweest.
Zo hebben wij nog over meerdere belastingen gediscussieerd, die in NL geheven worden, o.a. toeristenbelasting, energiebelasting enz., maar bij het merendeel daarvan snapte hij er niks van waarom dat betaald moest worden (wijzelf soms ook niet, maar dat even terzijde). Maar levendig was de discussie in ieder geval wel en dat geeft toch ook weer een goed beeld van hoe de Griek denkt en leeft.

Groeten
Pieter
Quote
#4
Een Griekse kennis vertelde mij dat het via internet aanbieden van vakantiehuizen ook niet aan te raden is. De belastingdienst kan op internet vrij snel lijstjes aanleggen van de verhuurde huizen en eens bij de eigenaren langs gaan.

Kijk maar op homeaway ownersdirect etc...
Je kan daar zelfs vinden wanneer de huisjes bezet zijn en hoeveel dat opbrengt.

Overigens vind ik dat je als huiseigenaar in Griekenland vaak totaal niet weet waar je aan toe bent.
Als huiseigenaar haalde ik enige tijd geleden mijn pink slips op bij de bank als bewijs dat mijn geld niet in Griekenland wordt verdiend maar uit Nederland komt. Vervolgens moest ik een kopie inleveren van mijn tax form over 2009. Wat moet de bank daar nou mee?
Als ik electriciteit aanvraag moet ik eerst naar de Dimos, het stadhuis, en vervolgens aantonen dat er ika is betaald en dan nog een hele hoop formulieren invullen. Je wordt er gestoord van maar ondergaat het maar lijdzaam.
Gelukkig heb ik een Griekse accountant die dat elk jaar voor mij regelt.

Transparantie ontbreekt. Natuurlijk is dat het gevolg van het ontbreken van een goed functionerend belastingsysteem.

Je betaalt in Nederland veel belasting maar je weet in ieder geval wel waar je aan toe bent. Hoewel... tegenwoordig!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)