Verschil Kritharaki, Orzo en Riso
#1
We zijn wat aan het experimenteren met gerechten op basis van Kritharaki (met dank aan JohanV)
Wat me opvalt is dat Kritharaki vrij moeilijk te verkrijgen is in Nederlandse supermarkten.
Na wat gegoogel lees ik dat Riso en Orzo vrijwel hetzelfde is maar met een andere naam.
Wie weet wat de verschillen cq overeenkomsten zijn m.b.t. deze producten?

Heb toevallig deze Riso n74 gekocht en die bevalt erg goed:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Hoi Ger, je kan de kritharaki bij bijna elke Turkse supermarkt krijgen, vaak inderdaad onder de naam Orzo. AH verkoopt het ook. Zelf heb ik meestal die van het merk Makvel en dan de grootste variant. (Grieksehuis.nl) In Turkse winkels kan je ook vaak een kleinere variant zien liggen, maar die is minder geschikt om bv yiouvetsi mee te maken, omdat de korrel zich goed moet kunnen volzuigen. Wel even op het etiket kijken of durum semolina (harde tarwegries) de grondstof is, niet de zachte tarwegries! Zeker als je het standaardrecept met tomaten maakt die ik ooit gepost heb. Ik koop ook gerust de varianten bij de Lidl of Aldi, niks mis mee!
Meer weet ik er ook niet van!  Wink Veel succes met uitproberen!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
@Ger, wij kopen die altijd bij de turk op de promenade in Brunssum t.o. de Hema.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
(05 May 2020, 17:35)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Ger, wij kopen die altijd bij de turk op de promenade in Brunssum t.o. de Hema.

Goeie tip Arthur, die ken ik wel, dacht dat 'ie alleen groente en fruit verkocht.
Perfektbedankt
Ook een beetje in handige verpakkingen (per 500-1000gr) of alleen grote verpakkingen?
Quote
#5
(05 May 2020, 17:39)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 May 2020, 17:35)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Ger, wij kopen die altijd bij de turk op de promenade in Brunssum t.o. de Hema.

Goeie tip Arthur, die ken ik wel, dacht dat 'ie alleen groente en fruit verkocht.
Perfektbedankt
Ook een beetje in handige verpakkingen (per 500-1000gr) of alleen grote verpakkingen?
Hij verkoopt de durum semolina (harde tarwegries) in zakjes van 500 gram, hij heeft nog meer lekkers, zoals verschillende soorten olijven, origineel of gevuld met van alles, kaas, ansjovis enz. 
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
ik kocht vroeger italiaanse bij okay (colruyt) merknaam onglipt mij.... de laatste jaren koop ik eridanous tijdens de griekse lidl weken.
ik vind die persoonlijk beter, is sneller gaar en zuigt meer vocht op.
Ja , ik ben die hamsteraar die tijdens de griekse dagen met 10 pakken krithraki buitenkomt , hahahaha
Quote
#7
Wij kopen het ook bij de Turkse winkel; merk Ankara.
Nooit een klacht van mijn vrouw gehad over de kwaliteit...
Quote
#8
Er is inderdaad verschil tussen de verschillende merken van κριθαράκι.
In veel winkels wordt de Italiaanse variant aangeboden. Deze vind ik niet zo lekker en is bij bereiding anders van structuur.
Smaken verschillen, hierover kan men niet discuteren. Angel
Momenteel gebruik ik het gekende merk "Melissa". Deze μανέστρα is glaziger en absorbeert niet zo snel het vocht waardoor de korrels niet zo opzwellen. Wel lekker van smaak, maar vraagt enige aanpassing in de keuken bij de bereiding van bijv. een ovenschotel.

Kleine anekdote.
Enkele jaren terug kocht ik een zakje "ρυζάκι" denkende dat ik rijst had. Bij de bereiding bleek dit echter fijne μανέστρα te zijn.  Confused
We hebben die avond dan maar geen rijst gegeten maar een ovenschotel met vlees klaar gemaakt. Blush
Deze ρυζάκι is tevens ideaal om bij te voegen in vers gemaakte soep, als het ware als vermicelli.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)