Olijfolie
#1
"Een fles voor 8 euro: zo werd olijfolie in de supermarkt steeds duurder" kopt de Volkskrant vandaag boven een artikel."

Dat deed me denken aan een recente uitzending van de Keuringsdienst van Waarde die ik zag.
De begeleidende tekst daarvan:
"Een olijf, een pers en hoppa: olijfolie. Simpel zat, zou je zeggen, maar laat het maar aan de Hollandse kruideniersmentaliteit over om er iets uitermate complex van te maken. Er is olijfolie mild en olijfolie traditioneel. Classico en Extra Vierge. Voor koud, lauwwarm en heet. Vlees, vis en kip. Zoveel soorten dat het kiezen zowat onmogelijk is gemaakt. Want wat is het verschil? Keuringsdienst van Waarde vraagt rond in olijfolieproducerende landen en doet de wenkbrauwen fronzen over het verhaal dat je in maagdelijke olijfolie niet bakken kan."

Voor Griekofielen zal de uitzending niet opzienbarend zijn. Er zijn, mede door het gedrag van een presentator, opmerkelijk beelden te zien!

De uitzending kan je via
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




bekijken.

Voor het krantenartikel klik je
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Quote
#2
Lampenolie noemden ze de supermarkt olijfolie! Ze hebben helemaal gelijk. Net weer 20 L rechtstreeks bij de boer op Kreta besteld! November hier.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
Tja Buurman, ik snap het ook niet helemaal. € 8,95- is dan nog niet eens voor een hele liter en de kwaliteit is dan, ja hoe dan. 
Ik koop altijd goede Griekse Extra vierge olijfolie en daar moet ik inmiddels € 62,50 voor betalen voor 5 liter ex verzendkosten. Voor iemand die zijn salaris eerlijk moet verdienen is dat zeer veel geld. Nog niet zo lang geleden betaalde ik voor een blik € 30/35,- voor 5 liter. Kwaliteit is/was dan ook altijd goed. Ik ben liefhebber van Grieks koken en hecht veel waarde aan goede Griekse olijfolie.
Ik ben benieuwd hoe de markt van de olijfolie zich zal gaan ontwikkelen. Ook qua kwaliteit. Ik ben bang dat er louche figuren hier weer markt in zien ten koste van de goede en eerlijke olijfolieboeren. Olijfolie is het nieuwe goud.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#4
Al een aantal jaar geleden begreep ik van Grieken in de regio waar ik kom dat de olijven bij hun perserij (Vrisses-Kreta) één keer worden geperst. Daar komt dus alleen extra vierge olie uit.
De olie die ik heb, van daar dus, is bij lange niet zo troebel als die de man in de tv-uitzending laat zien. Hij is echter smaakvol als je een slok(je) neemt.
Quote
#5
Dat je in nl. 30-35 euro betaalde voor een blik olijfolie zal wel kloppen.Maar ik vraag me af hoe het mogelijk is/was om olijfolie waar je als producent/boer bij de pers tussen de 5 en 6 euro voor krijgt,te vervoeren naar Nederland en te verkopen voor 6 euro nog wat per liter.
Quote
#6
(16 February 2024, 11:39)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat je in nl. 30-35 euro betaalde voor een blik olijfolie zal wel kloppen.Maar ik vraag me af hoe het mogelijk is/was om olijfolie waar je als producent/boer bij de pers tussen de 5 en 6 euro voor krijgt,te vervoeren naar Nederland en te verkopen voor 6 euro nog wat per liter.

In bepaalde gevallen volumes, maar vooral ook de angst om met je voorraad te blijven zitten hoor ik. Zo ben je zeker van inkomsten, al zijn die zo wel lager. Want het is algemeen bekend dat de Griekse producenten veel meer voor hun zeer goede olijfolie kunnen krijgen als ze het commerciëler zouden benaderen. Nu wordt ook nog steeds veel in bulk verkocht naar bottelaars in Italië en in mindere mate Spanje waar het vermengd wordt. Benieuwd of dat zo blijft met de lage opbrengsten van de laatste jaren.
Ook hoorde ik vorige week dat de diefstal van olijfolie (uit de opslag van de boeren) een hoge vlucht neemt. Dan is snel verkocht tegen een wat lagere prijs gegarandeerd inkomen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
@johan. Blijft voor mij nog overeind. Als ik mijn productie kan verkopen aan de perserij voor zesveuro, waarom zou ik het dan exporteren en voor diezelfde 6 euro verkopen?
Quote
#8
Kreta heeft zo wat de duurste olijfolieprijzen in Griekenland. Eind januari stond de max. prijs op €9,50. De minimum prijzen stegen van €8,60 naar €8,70/kilo
In Italië wordt olijfolie tegen €12,00 verhandeld en in Spanje tegen €9,70 in dezelfde week, eind januari.
Vraag & aanbod doet de prijzen sterk toenemen maar dat is met alles zo. Italiaanse bedrijven en grote supermarkten in Griekenland betalen nu tussen de €8,80 (0,4 zuurtegraad) en loopt verder op naar €9,05 en €9,36/kg voor 20ton.
Het verwerken van de olijfolie kosten elk seizoen meer & meer. Het is voor de olijfboeren nog moeilijk om mensen te vinden die hun duizenden olijfbomen willen komen afdoen voor €50/dag. De olijffabrieken rekenen ook 10% van de opbrengst voor hen zelf die ze dan verkopen tegen de hierboven vermelde prijzen. De boeren zelf hanteren hier meestal een regel van €10/liter.
Quote
#9
(16 February 2024, 16:21)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@johan. Blijft voor mij nog overeind. Als ik mijn productie kan verkopen aan de perserij voor zesveuro, waarom zou ik het dan exporteren en voor diezelfde 6 euro verkopen?

Zekerheid, gemak, lange termijn inkomsten? Geen idee. Overigens mag ik toch hopen dat het momenteel niet meer voor € 6,00/L verkocht wordt aan de export. (Ik heb het over de over 5L blikken). Degene die dat nog doet moet maar snel stoppen, want die snapt het niet.  Confused
Een blik van 5L goede Kretenzische olijfolie doet hier bij de Griekse winkel toch al snel tussen de € 60,00 en € 70,00. Gelukkig heb ik een directe lijn.  Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#10
De echte olie hier op Kreta doet ook tussen 8 en 9 euro per liter.
Quote
#11
Is dat af fabriek, of de handel Chris?
Weet jij in welke staat (helderheid) de olie uit de fabriek komt?
Quote
#12
De olie komt zeker niet helder uit de fabriek. Deze moet eerst bezinken. Van het bezinksel wordt overigens olijfzeep gemaakt.Prijzen rechtstreeks van de boer. Ik weet niet of je Facebook hebt,maar op fb sale and wanted georgeopoli kun je de prijzen een beetje volgen.
Quote
#13
Mijn vraag was fout. Zit er bezinksel in de fles af fabriek die voor consumptie is? Als je de uitzending van de Keuringsdienst zag heb je misschien nog het beeld voor ogen wat het Italiaans restaurant voor olie gebruikt. Die was troebel. Of dat bezinksel was wat ik zag weet ik niet.
De olie die ik heb is vrijwel helder.

Ik neem aan dat ook in Geo het bezinksel wordt afgeroomd voor de olie de fabriek verlaat, of zie ik dat fout?

Een FB site vond ik. Is Kostas de beheerder, of zijn er meer sites. Het is een besloten groep, vandaar de vraag.
Quote
#14
Ik heb geen idee hoe het zit met de olie die gebotteld de fabriek verlaat. De olie die de boer mee naar huis neemt voor de verkoop is troebel.
De fb groep heeft een beheerder,je kan je gemakkelijk aanmelden. Inmiddels barst het hier van fb groepen die van alles verkopen.
Quote
#15
Volgorde van onze olijfproductie op 10 december 2023. 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Zoals je kan zien wordt de "olijfpasta" na het malen en persen, 3 keer gefilterd vooraleer ze de vaten of blikken in gaan. De olijfolie klaart na verloop van tijd zelf op in de vaten en/of blikken.
Quote
#16
Wat leuk om het productieproces in "werking" te zien.

Ik wilde je een PB over de foto's sturen, maar de functie staat uit.
Mag ik je via Ger een bericht sturen? Gemakshalve ga ik er vanuit dat hij dat goed vindt.  Blush
Quote
#17
Superleuk die foto's en interessant El Greco. Leuk  Smile Mag ik zeggen dat ik toch wel een klein beetje jaloers ben  Wink
Zou willen dat ik ieder jaar wat olijfolie mee zou kunnen nemen uit Griekenland maar durft dat niet aan en zou niet weten hoe!
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#18
Als het om een paar liter gaat kan dat probleemloos Martino.
Een goed gedroogde water-, of andere plastic fles helemaal tot boven vullen. Laat zo weinig mogelijk lucht in de fles! (Voorkomt drukwerking in de lucht.)
Voor de zekerheid tape je de dop af en wikkelt de fles in plastic zakken die je heb gespaard van gedane boodschappen.
Dit doe ik al decennia probleemloos op deze manier en ik ben niet de enige.
Quote
#19
(19 February 2024, 11:28)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als het om een paar liter gaat kan dat probleemloos Martino.
Een goed gedroogde water-, of andere plastic fles helemaal tot boven vullen. Laat zo weinig mogelijk lucht in de fles! (Voorkomt drukwerking in de lucht.)
Voor de zekerheid tape je de dop af en wikkelt de fles in plastic zakken die je heb gespaard van gedane boodschappen.
Dit doe ik al decennia probleemloos op deze manier en ik ben niet de enige.

Dank je Buurman.
Lukt dat echt? Ik ben inderdaad bang voor lekkage in de koffer en waterflessen zijn best dun.
Colaflessen zijn volgens mij dikker?!

Het liefst zou ik een blik mee willen nemen.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#20
(19 February 2024, 10:26)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat leuk om het productieproces in "werking" te zien.

Ik wilde je een PB over de foto's sturen, maar de functie staat uit.
Mag ik je via Ger een bericht sturen? Gemakshalve ga ik er vanuit dat hij dat goed vindt.  Blush
Dat mag hoor.
Quote
#21
(19 February 2024, 11:18)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Superleuk die foto's en interessant El Greco. Leuk  Smile Mag ik zeggen dat ik toch wel een klein beetje jaloers ben  Wink
Zou willen dat ik ieder jaar wat olijfolie mee zou kunnen nemen uit Griekenland maar durft dat niet aan en zou niet weten hoe!

Zoals buurman het beschrijft deden wij het vroeger exact ook altijd maar inderdaad, beter Cola of Fanta flessen gebruiken. Nooit problemen gehad.
Quote
#22
(19 February 2024, 12:34)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 February 2024, 11:18)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Superleuk die foto's en interessant El Greco. Leuk  Smile Mag ik zeggen dat ik toch wel een klein beetje jaloers ben  Wink
Zou willen dat ik ieder jaar wat olijfolie mee zou kunnen nemen uit Griekenland maar durft dat niet aan en zou niet weten hoe!

Zoals buurman het beschrijft deden wij het vroeger exact ook altijd maar inderdaad, beter Cola of Fanta flessen gebruiken. Nooit problemen gehad.

Helaas is het voor de olie niet zo goed om in een plastic fles te bewaren, althans dat is onze ervaring.

Overigens olie uit Epiros direct van de plukker € 15,00 per liter afgevuld in een groen glazen fles.
Prijs dit jaar € 5,00 gestegen ten opzichte van het vorige jaar maar kwaliteit super.

Fijne dag,

Dick
Quote
#23
Een 5 L blik nam ik ook wel mee. Dat is sowieso degelijker dan welke fles dan ook.

Als je de olie liever niet in plastic bewaart kan je het overgieten in een donkere glazen fles of wat dan ook.
Mijn olie bleef tot heden altijd bruikbaar. Soms na 3-4 jaar nog. Het staat altijd in een donkere ruimte. Dat is belangrijk. Vandaar dat olijfolie altijd in een donkere fles zit.
Quote
#24
(19 February 2024, 11:28)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als het om een paar liter gaat kan dat probleemloos Martino.
Een goed gedroogde water-, of andere plastic fles helemaal tot boven vullen. Laat zo weinig mogelijk lucht in de fles! (Voorkomt drukwerking in de lucht.)
Voor de zekerheid tape je de dop af en wikkelt de fles in plastic zakken die je heb gespaard van gedane boodschappen.
Dit doe ik al decennia probleemloos op deze manier en ik ben niet de enige.
Bij mij in t dorp wordt heeeeeel veel.olijfolie verkicht in zowel glazen, als plastic als in blikken verkocht aan toeristen, van allerlei herkomst. Van kwart liter, halve liter tot literflessen.
Quote
#25
We hebben ooit olijfolie meegebracht van Samos. De mevrouw waar we een studio huurde, had een eigen olijfgaard. De laatste dag van ons verblijf kregen we een fles van 11/2 liter heerlijke olijfolie in een colafles. We hebben ze goed ingepakt en in ons koffer meegenomen, geen probleem.
We nemen bijna elke jaar een blikje olijfolie mee, maar misschien moeten we in de toekomst meer meenemen. Het zou fijn zijn om aan olijfolie te geraken rechtstreeks van iemand die zelf een olijfgaard heeft. Maar hoe kom je te weten of het goede olijfolie is????
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)