Typisch Belgisch
(27 January 2021, 20:03)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mij mag je de grens over als je in een grensgemeente woont, maw een gemeente die grenst aan de grens. Dan lijkt me de regel 100% duidelijk.

En men kan steeds vragen om je identiteitskaart te tonen. Aan de hand daarvan weet men onmiddellijk waar je woonplaats is.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(27 January 2021, 20:10)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 January 2021, 20:03)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mij mag je de grens over als je in een grensgemeente woont, maw een gemeente die grenst aan de grens. Dan lijkt me de regel 100% duidelijk.

En men kan steeds vragen om je identiteitskaart te tonen. Aan de hand daarvan weet men onmiddellijk waar je woonplaats is.

Niet op de versie van NL. Daar staat alleen op waar je geboren bent en waar de kaart is afgegeven, niet waar je woont.  Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
(27 January 2021, 20:52)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 January 2021, 20:10)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 January 2021, 20:03)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mij mag je de grens over als je in een grensgemeente woont, maw een gemeente die grenst aan de grens. Dan lijkt me de regel 100% duidelijk.

En men kan steeds vragen om je identiteitskaart te tonen. Aan de hand daarvan weet men onmiddellijk waar je woonplaats is.

Niet op de versie van NL. Daar staat alleen op waar je geboren bent en waar de kaart is afgegeven, niet waar je woont.  Big Grin

De woonplaats staat ook niet op de Belgische identiteitskaart. Maar de politie kan het nummer van de identiteitskaart invoeren (en tevens het nummer op de inschrijvingskaart van de wagen). Op die manier ziet de politie onmiddellijk waar je woonplaats is.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Winkelen en tanken is niet essentieel, dat kun je ook in eigen land doen, maar in grensgemeentes doet bijna iedereen het, zeker als je prijzen vergelijkt met NL en D.
In de grensstreek is de benzine nog altijd 30 cent per liter goedkoper 95 E5 (E10 is nog goedkoper) en de BTW op levensmiddelen 9% dat merk je echt wel op jaarbasis.
Als iedereen zich gewoon aan de regels houd, mondkapje draagt en afstand kan er weinig gebeuren vind ik.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
(27 January 2021, 15:34)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja vlagreco, de mazen van een net zijn zo groot als je ze zelf gemaakt hebt. Als je al begint met een formulier "Verklaring op eer".

Het document "loopt' tot en met 28/02/2021.
Quote
(27 January 2021, 14:31)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanaf vandaag geldt een algemeen reisverbod (behalve voor zeer specifieke, essentiële redenen) in België.

Vandaag in het tv-journaal: een reporter die enkele vertrekkende personen interviewt op luchthaven Zaventem. Onder andere een echtpaar. Tof gesprekje:
- "Waar gaat de reis heen?"
- "Naar Tenerife."
- "Is dat een essentiële reis?"
- Na een wat aarzelende stilte: "Euhhh, ja."
- "In welke mate is die reis dan essentieel?"
- "Euhhh, tja, eigenlijk vakantie."
- "Vakantie is toch geen essentiële reden?"
- "Euhhh... het is goed voor onze gezondheid... en dus in dat opzicht wel wat essentieel."

Iets later in datzelfde journaal werden er beelden getoond van de doaune op diezelfde luchthaven, er werd gezegd dat personen zonder reden er een boete riskeerden van 250€ .
Nu stel ik mij de vraag : blijft het bij die boete of moeten ze ook rechtsomkeer maken naar huis? zoniet denk ik dat er genoeg mensen zijn die bereidt zijn om die 250€ op te hoesten,
Quote
(27 January 2021, 21:03)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 January 2021, 20:52)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 January 2021, 20:10)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En men kan steeds vragen om je identiteitskaart te tonen. Aan de hand daarvan weet men onmiddellijk waar je woonplaats is.

Niet op de versie van NL. Daar staat alleen op waar je geboren bent en waar de kaart is afgegeven, niet waar je woont.  Big Grin

De woonplaats staat ook niet op de Belgische identiteitskaart. Maar de politie kan het nummer van de identiteitskaart invoeren (en tevens het nummer op de inschrijvingskaart van de wagen). Op die manier ziet de politie onmiddellijk waar je woonplaats is.

Ah, dat was niet duidelijk uit je post. Kunnen ze dat over de grens wel, is dat een automatisch systeem wat Europees werkt, of moeten ze dan eerst contact met NL leggen voor die check? Dan kan het wel eens lang duren  Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
Of dat een automatisch systeem is dat Europees werkt, weet ik niet.
Aan de hand van het specifiek (individueel) nummer dat op identiteitskaart staat, én ook het rijksregisternummer (nationaal nummer) van de persoon in kwestie, kan de politie heel snel het adres achterhalen mits ingave van één van die beide nummers.
Bovendien zit er op de Belgische identiteitskaart o.a. een chip. Ik vermoed dat de politie daar ook meer kan mee zien, mits het inputten van de kaart in een voor hen beschikbaar toestel. Maar dat weet ik niet zeker, aangezien ik geen kennis heb van politionele procedures.
Meer nog: een politieagent kan uiteraard een opsporing doen via de nummerplaat van de wagen.
In elk geval zijn we, als Belgische onderdaan (met nadruk op onderdaan), geen "thuislozen" omdat ons adres niet op de identiteitskaart vermeld staat Wink . Om het simpel te maken: als ik met mijn auto aan de Nederlandse grens kom, beweer ik bij een politiecontrole best niet dat ik in een grensdorp woon Rolleyes terwijl ik in feite 100 km verder woon.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
De chip in een id kaart kan de politie met een app op zijn telefoon uitlezen. Het is daarna simpel om de rest van de gegevens te achterhalen.
Quote
(27 January 2021, 23:31)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Of dat een automatisch systeem is dat Europees werkt, weet ik niet.
Aan de hand van het specifiek (individueel) nummer dat op identiteitskaart staat, én ook het rijksregisternummer (nationaal nummer) van de persoon in kwestie, kan de politie heel snel het adres achterhalen mits ingave van één van die beide nummers.
Bovendien zit er op de Belgische identiteitskaart o.a. een chip. Ik vermoed dat de politie daar ook meer kan mee zien, mits het inputten van de kaart in een voor hen beschikbaar toestel. Maar dat weet ik niet zeker, aangezien ik geen kennis heb van politionele procedures.
Meer nog: een politieagent kan uiteraard een opsporing doen via de nummerplaat van de wagen.
In elk geval zijn we, als Belgische onderdaan (met nadruk op onderdaan), geen "thuislozen" omdat ons adres niet op de identiteitskaart vermeld staat Wink . Om het simpel te maken: als ik met mijn auto aan de Nederlandse grens kom, beweer ik bij een politiecontrole best niet dat ik in een grensdorp woon Rolleyes terwijl ik in feite 100 km verder woon.

Heel simpel voor de politie om je adres te achterhalen ook al staat dit niet afgedrukt op je identiteitskaart.

1. Via je nationaal nummer dat op de achterkant van je identiteitskaart staat
2. Via je naam op je identiteitskaart
3. Nummer van je identiteitskaart
4. Nummerplaat van je wagen
5. Nummer van je rijbewijs
6. Je adres staat vermeld op je verzekeringsbewijs van je voertuig
7. Inschrijvingsbewijs van je voertuig

Deze gegevens zijn voor een politieagent opvraagbaar via het Rijksregister of via de DIV databank (voertuiginschrijvingen). Beide zijn ook aan elkaar gelinkt (en ook aan de ANG (Algemene Nationale Gegevensbank) zodat men direct kan overschakelen van de ene naar de andere en zo alle gegevens over je ziet.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(27 January 2021, 20:03)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mij mag je de grens over als je in een grensgemeente woont, maw een gemeente die grenst aan de grens. Dan lijkt me de regel 100% duidelijk.
Zeeuws Vlaanderen heeft drie gemeenten ,dat is Terneuzen - Hulst en Sluis daar vallen dus alle dorpen en
dorpjes onder  ,dan komt het er eigenlijk op neer dat heel Zeeuws Vlaanderen grensgemeente is
Quote
Inderdaad, voor 1,2,3 hierboven kan je de ID kaart met een simpele ID lezer uitlezen.

4,5,6,7 wordt in sommige gevallen al wat moeilijker aangezien er nogal wat mensen rondrijden in firmawagens, leasewagens, busje van de zaak etc...
Quote
Volgens de PZC onze plaatselijke courant hier  wordt heel Zeeuws Vlaanderen en Reimerswaal
als Grensgemeente gezien , voor de Belgen ligt dat iets anders ,er liggen twaalf dorpen aan
de zeeuwse grens ,en die mensen mogen hun boodschappen hier gewoon blijven doen, toch
zijn er nog veel vragen vooral bij oudere mensen of ze nog naar de bakker of visboer ed mogen
net over de grens ,
Quote
Typisch Belgisch:

De koning gaf zijn jaarlijkse toespraak voor de "gestelde lichamen". Voor onze Nederlandse forumleden: "gestelde lichamen" is koningstaal voor 'hoogwaardigheidsbekleders'. Zeg maar de kopstukken van politiek, gerecht, geloof, financiën,... Kortom die personen die zich - misschien mits ellebogenwerk - er goed bij voelen om tot dat select wereldje te behoren.

In zijn toespraak zei de koning onder andere:
"Buitenlandse gesprekspartners bedanken en feliciteren mij voor de cruciale rol van België in de strijd tegen het coronavirus", aldus koning Filip. "Ons land ligt inderdaad in het middelpunt van de vaccinatiecampagnes zowat overal ter wereld, dankzij onze bijdrage tot het ontwikkelen, het produceren en het verdelen van de coronavaccins."

Weer om achterover te vallen. Want België hinkt achterop in de vaccinatieprocedure voor de eigen inwoners. Terwijl de producenten, Pfizer én AstraZeneca hun fabrieken in België hebben, blijkt het overwicht van hun vaccins verdeeld te worden naar landen die er zeer stevig voor betalen (en alleszins meer dan pakweg België of sommige andere Europese landen).
Het is schrijnend om vast te stellen dat er momenteel in België amper 2% van de bevolking al een eerste (!) prik gekregen heeft. Tegenover bijna 50 % in Israël, en ook al 7.200.000 inwoners in Engeland. In de VS zelfs al 20.000.000 op dit moment!
In België is het armtierig gesteld; zelfs het grootste deel van het medisch personeel moet nog blijven wachten.

En dan komt die koning een sprookjesverhaal brengen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Ik had niets anders verwacht
messara's signatuur Cool Cool
Quote
Typisch verschil tussen Vlaanderen en Brussel/Wallonië zeker.

In Brusselse en Waalse woonzorgcentra is amper de helft van het verzorgend personeel bereid om zich te laten vaccineren. Dat zei Vincent Frédéricq, secretaris generaal van Ferubel-Femarbel, de federatie van commerciële rusthuizen in Wallonië en Brussel, vrijdag in de bijzondere Kamercommissie rond de corona-aanpak.

In Vlaanderen daarentegen ligt het percentage van bereidheid tot vaccinatie bij het zorgpersoneel boven de 90% naar het schijnt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(29 January 2021, 19:58)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Typisch verschil tussen Vlaanderen en Brussel/Wallonië zeker.

In Brusselse en Waalse woonzorgcentra is amper de helft van het verzorgend personeel bereid om zich te laten vaccineren. Dat zei Vincent Frédéricq, secretaris generaal van Ferubel-Femarbel, de federatie van commerciële rusthuizen in Wallonië en Brussel, vrijdag in de bijzondere Kamercommissie rond de corona-aanpak.

In Vlaanderen daarentegen ligt het percentage van bereidheid tot vaccinatie bij het zorgpersoneel boven de 90% naar het schijnt.

In de eerste helft van 2020 hebben we helaas gezien dat het hoogst aantal overlijdens, ten gevolge van covid-19, zich voordeed in de woonzorgcentra. Onze oudste leeftijdsgroep bleek de meest kwetsbare. Het was dan ook het verzorgingspersoneel dat stond te smeken naar beschermend materiaal en testmateriaal. Alleszins in de Vlaamse woonzorgcentra.
Ook nu, bij de opstart van de vaccinatie, is het verzorgingspersoneel heel blij dat er eindelijk een lichtje aan het einde van de coronatunnel verschijnt, door middel van het vaccin.
Het is dan ook totaal onbegrijpelijk dat amper de helft van het Waals en Brussels verzorgingspersoneel, dat eveneens in de enorm kwetsbare frontlinie staat, bereid is om zich te laten vaccineren. Net die personen zouden op zijn minst het voorbeeld moeten geven, en tegelijkertijd ultra beschermend moeten handelen ten aanzien van de kwetsbare ouderen. 
Ik begrijp dat dus echt niet, met de beste wil van de wereld.
Maar, tja, het is al meermaals - en op zovele vlakken - duidelijk geworden dat België een samenraapsel is van twee snelheden.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(29 January 2021, 20:53)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar, tja, het is al meermaals - en op zovele vlakken - duidelijk geworden dat België een samenraapsel is van twee snelheden.

Niet alleen 2 snelheden maar ook 2 totaal verschillende denkwijzen. Een Vlaming zegt meestal "Ik ga dat direct doen" terwijl een Waal in hetzelfde geval meestal zal zeggen "Ik ga dat doen als ik tijd heb" (terwijl beiden op dat ogenblik niks te doen hebben).

Toen ik las dat er diverse parlementsleden zich vandaag aan het opwinden waren over het feit dat er - gemiddeld - per week 1 Russisch marinevaartuig onze kust passeert dacht ik: Is er echt niks anders om jullie over op te winden? De problemen in de zorgsector bijvoorbeeld of de financiële situatie van het land om maar iets te noemen.

Het betoog van die parlementsleden was dat die vaartuigen misschien wel spionage bedreven gezien de telecommunicatielijnen die op de zeebodem liggen en de windmolenparken zijn een strategisch doelwind. Je weet maar nooit volgens hen. Daar zakt toch je broek vanaf als je zoiets hoort/leest. Precies alsof de Belgische windmolenparken van zo'n extreem belang zijn voor Rusland. Hoe komen ze erbij?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Nog zoiets dat ik niet goed kan vatten:
België zal 5,95 miljard euro ontvangen uit het Europees relancefonds. Elk land zal trouwens zo 'n Europese bijdrage ontvangen volgens het procentueel aantal inwoners.
Welnu, de Belgische regering heeft beslist wat ze met die 5,95 miljard zal doen. Ze zal het in 4 projecten investeren:
- duurzame energie en mobiliteit;
- onderzoek en ontwikkeling;
- digitalisering;
- sociale samenhang.
Dit lijkt op het eerste zicht misschien een nobel initiatief. Maar dan vraag je je wel af waarom er niet meteen geïnvesteerd wordt in de sectoren en burgers die te lijden hebben gehad onder de corona situatie. Om bijvoorbeeld maar de medische sector te noemen.

Maar als je wat dieper naar de details van de 4 investeringsdomeinen kijkt, dan vallen mij rare elementen op:
- investeren in het spoor -> hallo? De nationale spoorwegmaatschappij krijgt al jaren enorme budgetten toegestopt; intussen blijft het een staatsbedrijf met tal van voordeeltjes voor het personeel, terwijl de pendelaar elk jaar steevast geconfronteerd wordt met ontelbare vertragingen en stakingsacties.
- energiezuinig maken van het Justitiepaleis -> hallo? Waarom blijft men geld pompen in dat enorm pompeus gebouw, dat grotendeels leeg staat, en terwijl raadszittingen even goed in een klein gebouw kunnen plaatsvinden?
- snellere digitalisering van de overheid -> hallo? Dat horen we al jaren. Intussen blijft de overheid, voor veel van haar diensten, brieven via de post versturen terwijl de communicatie sneller en goedkoper via o.a. email of online zou kunnen.
- investeringen in vergroening van ruimtevaartindustrie -> hallo? Hoe gaat België het wereldwijd voortouw nemen qua vergroening in ruimtevaart? Bloemen en planten meegeven bij de eerstvolgende shuttle naar Mars?

Niks dus naar sectoren die momenteel zwaar bloeden. Daarnaast wordt een gigantisch tekort van vele miljarden vooruit geschoven naar de middellange toekomst (in de zomer van 2020 bedroeg het tekort al 50 miljard). Hoeveel het tekort nu bedraagt, wordt zedig over gezwegen. Maar dat we het ferm zullen moeten uitzweten via nieuwe heffingen, is volgens mij onvermijdelijk.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Ik denk dat dit niet alleen in België voorkomt maar overal.

Tienduizenden Belgen negeren testplicht na reis
BRUSSEL (ANP) - Bijna 30.000 Belgen hebben de afgelopen weken nagelaten zich te laten testen na een reis naar een risicogebied in het buitenland, hoewel dat wel verplicht is. Het gaat om ongeveer 40 procent van de Belgen die volgens officiële cijfers terugkeerden uit zo'n rode zone, bericht Het Nieuwsblad.

Belgen die terugkeren uit zo'n risicogebied moeten zich twee keer laten testen: op dag 1 en dag 7 na hun reis. Ook moeten ze in afwachting van die laatste testuitslag in zelfisolatie. Wie zich niet houdt aan die regels, riskeert een boete van 250 euro. Toch blijkt uit cijfers van gezondheidsinstituut Sciensano dat Belgen massaal de testplicht ontlopen.

Belgen die terugkeren uit het buitenland moeten een formulier invullen. Dat wordt de Passenger Locator Form (PLF) genoemd. Daarna krijgen ze van de overheid een tekstbericht met testcode, waarmee ze coronatests kunnen ondergaan. Als die code niet wordt gebruikt, weten de autoriteiten dat de ontvanger zich niet heeft laten testen.

De krant schrijft dat de officiële cijfers over het aantal mensen dat de testplicht ontloopt, waarschijnlijk geen volledig beeld geven. Dat komt omdat die alleen betrekking hebben op mensen die ook zo'n PLF-formulier invulden na een reis.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
(31 January 2021, 14:28)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wie zich niet houdt aan die regels, riskeert een boete van 250 euro. Toch blijkt uit cijfers van gezondheidsinstituut Sciensano dat Belgen massaal de testplicht ontlopen.
Belgen die terugkeren uit het buitenland moeten een formulier invullen. Dat wordt de Passenger Locator Form (PLF) genoemd. Daarna krijgen ze van de overheid een tekstbericht met testcode, waarmee ze coronatests kunnen ondergaan. Als die code niet wordt gebruikt, weten de autoriteiten dat de ontvanger zich niet heeft laten testen.

Toch benieuwd of effectief de moeite wordt gedaan om die boete uit te schrijven en ze ook nog eens te innen. En het bedrag van die boete zou men mijns inziens gerust wat hoger mogen leggen omdat gewoon moedwillig een regel niet opgevolgd wordt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(31 January 2021, 17:28)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(31 January 2021, 14:28)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wie zich niet houdt aan die regels, riskeert een boete van 250 euro. Toch blijkt uit cijfers van gezondheidsinstituut Sciensano dat Belgen massaal de testplicht ontlopen.
Belgen die terugkeren uit het buitenland moeten een formulier invullen. Dat wordt de Passenger Locator Form (PLF) genoemd. Daarna krijgen ze van de overheid een tekstbericht met testcode, waarmee ze coronatests kunnen ondergaan. Als die code niet wordt gebruikt, weten de autoriteiten dat de ontvanger zich niet heeft laten testen.

Toch benieuwd of effectief de moeite wordt gedaan om die boete uit te schrijven en ze ook nog eens te innen. En het bedrag van die boete zou men mijns inziens gerust wat hoger mogen leggen omdat gewoon moedwillig een regel niet opgevolgd wordt.

Mag zéker wat hoger! 
Hopelijk vinden ze allemaal het bedrag terug op het einde van het jaar wanneer ze hun aanslagbiljet voor belastingen krijgen. Wink
Quote
Wie uit het buitenland ­terugkeert, moet verplicht een Passenger Locator Form invullen en krijgt per sms een code om zich te laten testen. De Minister van Justitie kondigde aan dat er op basis van de lijsten met wie zich niet heeft laten testen boetes zouden uitgeschreven worden. Afgelopen weekend bleek dat tienduizenden Belgen die in januari uit een rode zone in het buitenland terugkeerden, de verplichte coronatest op dag 1 en 7 na aankomst niet ondergingen - wat dus strafbaar is. Tot nu toe kreeg nog geen enkele reiziger die bij terugkeer de verplichte coronatests niet aflegde, de beloofde boete van 250 euro. De verschillende beleidsniveaus wijzen naar elkaar waarom dat zo is.
Maar....“Er is een werkgroep die zich daarover buigt.”

Wat een kloteland is België eigenlijk geworden? Zelfs een 3de wereld bananenrepubliek krijgt zoiets sneller, beter en efficiënter georganiseerd.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Mensen die vanuit Belgie op skireis zouden vertrekken en aan de grens betrapt worden omdat dit geen essentiële reis is, moeten een boete van 250€ per persoon betalen. Echter staat in de richtlijnen van de politie dan deze mensen hierna hun reis mogen verderzetten.
Toont weer eens de halfslachtige maatregelen van onze politici, dus weer iets verbieden maar toch met de nodige achterpoortjes.

Dus degenen met geld genoeg die graag gaan skieën, zullen dat nu nog liever gaan doen want voor 2 personen kost het je in het slechtste geval maar 500€ extra voor de extra ruimte en rust in de skigebieden...
Quote
(02 February 2021, 14:48)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mensen die vanuit Belgie op skireis zouden vertrekken en aan de grens betrapt worden omdat dit geen essentiële reis is, moeten een boete van 250€ per persoon betalen. Echter staat in de richtlijnen van de politie dan deze mensen hierna hun reis mogen verderzetten.
Toont weer eens de halfslachtige maatregelen van onze politici, dus weer iets verbieden maar toch met de nodige achterpoortjes.

Dus degenen met geld genoeg die graag gaan skieën, zullen dat nu nog liever gaan doen want voor 2 personen kost het je in het slechtste geval maar 500€ extra voor de extra ruimte en rust in de skigebieden...

Indien ik slechte gedachten probeer te krijgen, durf ik me voorstellen dat je aan de grens bijvoorbeeld zou kunnen zeggen dat je eventjes naar een apotheek in Aken moet omdat een bepaald geneesmiddel in België niet beschikbaar is. En hop, dan kan je rustig verder rijden naar het Alpengebied. 
Welke douanier of politieagent zou in de kofferruimte gaan kijken hoeveel bagage je bij hebt? 

Bovendien vermoed ik dat de meeste controles aan de grenspost op de autoweg zullen zijn. Maar stel dat een snoodaard de grens oversteekt tussen Eupen en Monschau?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(02 February 2021, 15:27)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(02 February 2021, 14:48)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mensen die vanuit Belgie op skireis zouden vertrekken en aan de grens betrapt worden omdat dit geen essentiële reis is, moeten een boete van 250€ per persoon betalen. Echter staat in de richtlijnen van de politie dan deze mensen hierna hun reis mogen verderzetten.
Toont weer eens de halfslachtige maatregelen van onze politici, dus weer iets verbieden maar toch met de nodige achterpoortjes.

Dus degenen met geld genoeg die graag gaan skieën, zullen dat nu nog liever gaan doen want voor 2 personen kost het je in het slechtste geval maar 500€ extra voor de extra ruimte en rust in de skigebieden...

Indien ik slechte gedachten probeer te krijgen, durf ik me voorstellen dat je aan de grens bijvoorbeeld zou kunnen zeggen dat je eventjes naar een apotheek in Aken moet omdat een bepaald geneesmiddel in België niet beschikbaar is. En hop, dan kan je rustig verder rijden naar het Alpengebied. 
Welke douanier of politieagent zou in de kofferruimte gaan kijken hoeveel bagage je bij hebt? 

Bovendien vermoed ik dat de meeste controles aan de grenspost op de autoweg zullen zijn. Maar stel dat een snoodaard de grens oversteekt tussen Eupen en Monschau?
Ik heb met enkele Belgische Mensen gesproken die hier in het ziekenhuis in Terneuzen werken ,die hebben nog geen controle gezien
Quote
Hier in Limburg zijn er toch redelijk wat controles, ook op de kleinere sluipwegen.
Maar wat zin hebben die eigenlijk als je de mensen toch laat doorreizen, zoals de viroloog zegt: als je iemand aanhoud die teveel heeft gedronken, laat je die dan ook verderrijden na het betalen van de boete?
Quote
Wat ik in deze discussie vreemd vind is dat de overheid verantwoordelijk wordt gehouden voor het gedrag van individuen.
Een normaal mens doet wat hem opgedragen wordt. Degene welke dat niet doet gaat dit ook niet doen als deze persoon beboet wordt en zal altijd de randen blijven zoeken.
Ook hier op dit forum lees je soms hoe regels in het voordeel van iemand gebogen worden zodat hij/zij toch meer vrijheid neemt terwijl eigenlijk zou moeten gelden :"Bij twijfel niet inhalen"!
Quote
Jjohn, ik ben het wel met je eens.
Alleen zijn er in een maatschappij regels in het leven geroepen om mensen die niet in staat zijn hun gezond verstand te gebruiken, te beschermen tegen zichzelf en de medemens.

Maar dan moeten de regels wel worden gehandhaafd anders kan je ze evengoed in de prullenbak gooien.
Quote
(02 February 2021, 17:12)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat ik in deze discussie vreemd vind is dat de overheid verantwoordelijk wordt gehouden voor het gedrag van individuen.
Een normaal mens doet wat hem opgedragen wordt. Degene welke dat niet doet gaat dit ook niet doen als deze persoon beboet wordt en zal altijd de randen blijven zoeken.

De overheid is in die zin verantwoordelijk dat ze, door het niet opvolgen van de consequenties van de regels of geen consequente toepassing ervan, er voor zorgt dat het gedrag van diegenen die de regels overtreden niet veranderd. En dat zet dus ook anderen aan tot het overtreden van die regels.
In lezersreacties in een Vlaamse krant over het feit dat een boete van 250 Euro uitgeschreven wordt wegens "niet-essentiële reis" heb ik veelvuldig gelezen: "Mooi, we kunnen gewoon doorreizen en mijn reis kost gewoon 250 Euro meer." Of ook: "500 Euro voor 2 personen en toch mogen doorreizen. Geen probleem, doen we."

Als die personen echter én de boete moeten betalen én hun plezierreisje in het water zien vallen (met eventueel bijkomend financieel verlies) zou dat er hen misschien van weerhouden om zich niet aan de regels te houden. En zal het ook anderen (misschien) niet aanzetten om toch maar eens de regels te overtreden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(02 February 2021, 18:05)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jjohn, ik ben het wel met je eens.
Alleen zijn er in een maatschappij regels in het leven geroepen om mensen die niet in staat zijn hun gezond verstand te gebruiken, te beschermen tegen zichzelf en de medemens.

Maar dan moeten de regels wel worden gehandhaafd anders kan je ze evengoed in de prullenbak gooien.
Grensbewoners mogen tot dertig kilometer de grens over ,vanaf mijn woning naar Gent is precies 26 km 
dus   bijna alle Zeeuws Vlamingen kunnen naar Gent ,en heel Gent kan naar Zeeuws Vlaanderen Big Grin Big Grin Big Grin
Quote
Wie heeft die 30 km bedacht, wat een flauwekul, dus ik mag eigenlijk ook tussen Limburg en Zeeuws Vlaanderen de grens over naar België, ik ben ook een grensbewoner.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
(02 February 2021, 18:43)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wie heeft die 30 km bedacht, wat een flauwekul, dus ik mag eigenlijk ook tussen Limburg en Zeeuws Vlaanderen de grens over naar België, ik ben ook een grensbewoner.

Neen zo werkt het niet. Het is, dacht ik, een straal van 30 km rond je woonplaats.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Vlaamse journaallezers voortaan met mondkapje op
Bijna een jaar na de corona-uitbraak in Europa gaan journaallezers in Vlaanderen een mondkapje dragen als ze niet alleen in de studio zitten, bijvoorbeeld met de sportpresentator of de weerman.

Freek Braeckman.
© VTM
Het gaat om journaallezers van de Vlaamse commerciële tv-zender VTM. Ze gaan hiertoe over vanwege een nieuw advies van het Vlaamse RIVM om ook mondkapjes te dragen op kantoor of andere binnenruimtes die mensen uit verschillende huishoudens delen, zelfs als er voldoende afstand kan worden gehouden.

Mondkapjes
Hoewel er in tv-studio’s nu al strenge regelgeving geldt, wordt die in Vlaanderen dus nog strenger. “Naar aanleiding van het nieuwe advies van de RAG over het mondmasker op kantoor, hebben we besloten daar tijdens VTM Nieuws aan te voldoen”, legt hoofdredacteur Michiel Ameloot uit aan HLN.

“Onze nieuwsankers zullen dus een mondmasker dragen wanneer er een studiogast is en wanneer het sportanker aan tafel schuift voor het sportblok – hij of zij presenteert het sportnieuws dus ook mét mondmasker.”

Weerbericht
Ook als het weerbericht wordt gepresenteerd in de studio of als iemand duiding komt geven aan de ‘wall’ worden de maskers erbij gepakt. “Kortom, telkens wanneer er iemand extra in de nieuwsstudio aanwezig is.”

In Nederland draagt men geen mondkapjes op televisie, ook niet als een heel peloton aan BN’ers bij Jinek komt praten over hun wandelhobby.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
Da 's dan weeral typisch Belgisch:
Terwijl zender VTM beslist heeft om ook mondmaskers te dragen in de studio, beslist zender VRT... op dezelfde dag (!)... dat er géén mondmaskers nodig zijn in de studio.
Zie het VRT-journaal van vandaag, vanaf minuut 11:55:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(02 February 2021, 21:15)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Da 's dan weeral typisch Belgisch:
Terwijl zender VTM beslist heeft om ook mondmaskers te dragen in de studio, beslist zender VRT... op dezelfde dag (!)... dat er géén mondmaskers nodig zijn in de studio.
Zie het VRT-journaal van vandaag, vanaf minuut 11:55:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De reden is dat in  de ene studio er gewerkt wordt met  camera bemande robots en in de andere niet wegens te duur ha-ha
messara's signatuur Cool Cool
Quote
Waarschijnlijk typisch Belgisch: een minister van Groen die als het vriest bomen gaat planten Huh  samen met de premier.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(08 February 2021, 18:20)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waarschijnlijk typisch Belgisch: een minister van Groen die als het vriest bomen gaat planten Huh  samen met de premier.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





zij gaat ook een electriciteitskabel leggen naar denemarken kostprijs 1 miljard euro, maar het zal de konsument niets kosten  Big Grin Big Grin Big Grin
Quote
(08 February 2021, 19:45)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(08 February 2021, 18:20)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waarschijnlijk typisch Belgisch: een minister van Groen die als het vriest bomen gaat planten Huh  samen met de premier.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





zij gaat ook een electriciteitskabel leggen naar denemarken kostprijs 1 miljard euro, maar het zal de konsument niets kosten  Big Grin Big Grin Big Grin

En voorstander om CO2 uitstotende gascentrales te gaan bouwen om CO2 neutrale kerncentrales te vervangen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(08 February 2021, 20:02)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En voorstander om CO2 uitstotende gascentrales te gaan bouwen om CO2 neutrale kerncentrales te vervangen.

Complete waanzin is dit, Belgie heeft na de kernuitstap een van de meest vervuilende electriciteitsproductie in Europa.
Als alle miljarden van de laatste tinetallen jaren subsidies aan zonnepanelen waar gebruikt om 20 jaar geleden enkele nieuwe kerncentrales te bouwen, hadden we nu goedkopere, meer stabiele electriciteitsproductie.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Typisch Nederlands Arthur 624 99.651 29 November 2023, 20:59
Laatste bericht: Patrick
  Typisch Duits Arthur 5 3.185 08 October 2020, 13:44
Laatste bericht: JohanV
  Typisch Belgisch en Nederlands Arthur 0 2.552 03 October 2020, 15:59
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 7 gast(en)