Typisch Belgisch
#81
Schitterend!!! Die had ik nog nooit gezien. Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#82
Ik hoorde op de radio nog een uitspraak hoe veel Belgen over de  hollanders praten ;

Als een ollander je niet bedondert heeft is hij dat zeker en vast vergeten
Quote
#83
Klopt! Als je niet door een Hollander bedrogen bent, is het teken dat hij het vergeten is.
Weet niet of dit in heel Vlaanderen zo wordt gezegd maar is toch een redelijk bekend gezegde hier.
Quote
#84
Wij Nederlanders vallen Met "de neus in de boter"
Onze Zuiderburen vallen "met hun gat in de boter".........heb ik begrepen althans.
Quote
#85
(08 June 2020, 18:55)Janni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij Nederlanders vallen Met "de neus in de boter"
Onze Zuiderburen vallen "met hun gat in de boter".........heb ik begrepen althans.

Dat van de zuiderburen klopt alvast. Big Grin Ik heb nog wel nooit een Nederlander "met zijn neus in de boter" weten zeggen maar zou zomaar perfect kunnen natuurlijk.  Smile
Quote
#86
Als je hier om brood gaat is de vraag altijd dik of dun gesneden ,de reden is dat een Belg dunne sneetjes brood met veel
beleg eet ,en een Hollander veel brood en weinig beleg eet Tongue
Quote
#87
Wij in Nederland hebben meestentijds een QWERTY-toetsenbord,
Zij in België hebben meestentijds een AZERTY-toetsenbord.
Quote
#88
Wat de Nederlanders ook goed kunnen is onder het mom van toeristische informatie eigenlijk alleen maar platvloerse commerciële info verkopen.
Een fotopresentatie van een mooie natuurwandeling is heel nobel, maar waarom moet je dan helemaal onderaan een link vermelden naar je B&B ?
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#89
(10 June 2020, 08:00)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat de Nederlanders ook goed kunnen is onder het mom van toeristische informatie eigenlijk alleen maar platvloerse commerciële info verkopen.
Een fotopresentatie van een mooie natuurwandeling is heel nobel, maar waarom moet je dan helemaal onderaan een link vermelden naar je B&B ?

Omdat wij echte koopmannen zijn he! Cool  Ja is ja, nee is nee, koop je wel, koop je niet, we houden niet niet van "eh, ik denk er nog even over na". (Ik weet, is generaliserend en uitzonderingen bevestigen de regel). Maakt het leven wel makkelijk! Ook dat is uniek voor Nederland denk ik.  Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#90
(10 June 2020, 08:22)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(10 June 2020, 08:00)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat de Nederlanders ook goed kunnen is onder het mom van toeristische informatie eigenlijk alleen maar platvloerse commerciële info verkopen.
Een fotopresentatie van een mooie natuurwandeling is heel nobel, maar waarom moet je dan helemaal onderaan een link vermelden naar je B&B ?

Omdat wij echte koopmannen zijn he! Cool  Ja is ja, nee is nee, koop je wel, koop je niet, we houden niet niet van "eh, ik denk er nog even over na". (Ik weet, is generaliserend en uitzonderingen bevestigen de regel). Maakt het leven wel makkelijk! Ook dat is uniek voor Nederland denk ik.  Smile
Ben ik het niet altijd mee eens Johan, op vakantie is het vaak kijken, kijken, en niet kopen.
Is dat bij de Belgen ook zo?
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#91
(10 June 2020, 08:22)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Omdat wij echte koopmannen zijn he! Cool  Ja is ja, nee is nee, koop je wel, koop je niet, we houden niet niet van "eh, ik denk er nog even over na". (Ik weet, is generaliserend en uitzonderingen bevestigen de regel). Maakt het leven wel makkelijk! Ook dat is uniek voor Nederland denk ik.  Smile

Wat dan wel heel knap is van Nederland is de promotie wereldwijd van iets. Er bestaan zat documentaires over allerlei zaken die in Nederland, of door Nederlanders / Nederlandse bedrijven, verwezenlijkt werden.
Anderzijds wie weet dat bijvoorbeeld de Burj Khalifa, het grootste gebouw ter wereld, grotendeels gebouwd is door het Belgisch bedrijf Besix? Of dat de aanleg van de palmeilanden voor Dubai en de bouw van de nieuwe sluizen en toegang tot het Panamakanaal gerealiseerd werden door een Belgisch bedrijf (Jan De Nul)?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#92
(10 June 2020, 10:56)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(10 June 2020, 08:22)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Omdat wij echte koopmannen zijn he! Cool  Ja is ja, nee is nee, koop je wel, koop je niet, we houden niet niet van "eh, ik denk er nog even over na". (Ik weet, is generaliserend en uitzonderingen bevestigen de regel). Maakt het leven wel makkelijk! Ook dat is uniek voor Nederland denk ik.  Smile

Wat dan wel heel knap is van Nederland is de promotie wereldwijd van iets. Er bestaan zat documentaires over allerlei zaken die in Nederland, of door Nederlanders / Nederlandse bedrijven, verwezenlijkt werden.
Anderzijds wie weet dat bijvoorbeeld de Burj Khalifa, het grootste gebouw ter wereld, grotendeels gebouwd is door het Belgisch bedrijf Besix? Of dat de aanleg van de palmeilanden voor Dubai en de bouw van de nieuwe sluizen en toegang tot het Panamakanaal gerealiseerd werden door een Belgisch bedrijf (Jan De Nul)?
Een deel van de Burj Khalifa, al het rvs 'buigwerk' buitenom, is dan wel weer door een bedrijf uit Noord Limburg (Kersten uit Wanssum) gemaakt. Wink
Quote
#93
(10 June 2020, 10:27)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(10 June 2020, 08:22)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(10 June 2020, 08:00)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat de Nederlanders ook goed kunnen is onder het mom van toeristische informatie eigenlijk alleen maar platvloerse commerciële info verkopen.
Een fotopresentatie van een mooie natuurwandeling is heel nobel, maar waarom moet je dan helemaal onderaan een link vermelden naar je B&B ?

Omdat wij echte koopmannen zijn he! Cool  Ja is ja, nee is nee, koop je wel, koop je niet, we houden niet niet van "eh, ik denk er nog even over na". (Ik weet, is generaliserend en uitzonderingen bevestigen de regel). Maakt het leven wel makkelijk! Ook dat is uniek voor Nederland denk ik.  Smile
Ben ik het niet altijd mee eens Johan, op vakantie is het vaak kijken, kijken, en niet kopen.
Is dat bij de Belgen ook zo?
Hai Arthur, dat is weer iets heel anders. Over het algemeen is de Nederlander duidelijk, ik wil wel/niet kopen of wil wel tegen deze voorwaarden. Zelfs als we een koelkast gaan kopen zeggen we “wat gaan we met de prijs doen?” Als we kansen op financieel gewin zien, gaan we er voor  Big Grin Nogmaals, generaliserend he!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#94
Evert van wijk een  Nederlander die 30 jaar in Belgie heeft gewoond heeft er een mooi boek over geschreven
 De titel is  Valse Vrienden  ; het gaat over het verschil wat er is tussen de Hollanders en de Belgen
Waarom Vlamingen en Hollanders elkaar wel verstaan maar niet begrijpen  ,heel mooi geschreven met de nodige
 anekdotes en humor 
te koop bij Bol.com
Quote
#95
Ik weet niet of het typisch Belgisch is, vooral dat laatste stukje tekst.

Bordelen mogen vanaf vandaag weer open in België. © ANP
De bordelen in België mogen weer open, maar geen seks zonder mondkapje
Sauna's en massagesalons blijven tot 1 juli gesloten, maar de bordelen mogen in België sinds vandaag weer open. Een bezoekje aan de sekshuizen zal voor de klanten even wennen zijn. Bij binnenkomst wordt de temperatuur van de klant opgemeten en het dragen van een mondkapje is verplicht voor zowel bezoeker als gastvrouw/heer. Niet iedereen is blij met de heropening. Het is levensgevaarlijk.
Er wordt al aangedacht om plexiglas schotten met gaten tussen de klant en de gastvrouw te plaatsen.
De Belgische premier Sophie Wilmès noemde vorige week tijdens de persconferentie van de Veiligheidsraad overigens niet expliciet dat de bordelen sinds deze week weer open mogen. Dat heeft te maken met het feit dat prostitutie sowieso niet is toegestaan bij onze zuiderburen: het wordt gedoogd.
En wat officieel niet bestaat  kun je ook niet opnieuw toelaten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#96
Hallo Arthur, de huisarts van mijn vrouw sloeg voor, nadat ze een te lage lichaamstemperatuur beklaagde,
in plaats van onder de arm toch een lichaamsopening te "gebruiken" om de correcte temperatuur te meten.
Dat zal in een bordeel wel niet te moeilijk zijn, misschien zal een klant dat zelfs graag "ondergaan" Confused ?
Quote
#97
(14 June 2020, 11:32)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik weet niet of het typisch Belgisch is, vooral dat laatste stukje tekst.

Bordelen mogen vanaf vandaag weer open in België. © ANP
De bordelen in België mogen weer open, maar geen seks zonder mondkapje
Sauna's en massagesalons blijven tot 1 juli gesloten, maar de bordelen mogen in België sinds vandaag weer open. Een bezoekje aan de sekshuizen zal voor de klanten even wennen zijn. Bij binnenkomst wordt de temperatuur van de klant opgemeten en het dragen van een mondkapje is verplicht voor zowel bezoeker als gastvrouw/heer. Niet iedereen is blij met de heropening. Het is levensgevaarlijk.
Er wordt al aangedacht om plexiglas schotten met gaten tussen de klant en de gastvrouw te plaatsen.
De Belgische premier Sophie Wilmès noemde vorige week tijdens de persconferentie van de Veiligheidsraad overigens niet expliciet dat de bordelen sinds deze week weer open mogen. Dat heeft te maken met het feit dat prostitutie sowieso niet is toegestaan bij onze zuiderburen: het wordt gedoogd.
En wat officieel niet bestaat  kun je ook niet opnieuw toelaten.
Dat is inderdaad typisch Belgisch. Voor bijna alles hebben wij hier een typische Belgische (tussen)oplossing. Niet alleen wijzelf maar vooral ook onze politiekers hebben steeds van die typische Belgische  "tussen"oplossing op allerlei vlakken om steeds maar alle politiekestrekkingen op één lijn te krijgen.
Quote
#98
Ook typisch Belgisch: de overheid die geld langs ramen en deuren buiten gooit. Dit voorbeeld illustreert hoe 40 miljoen Euro weggegooid wordt:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En voor de Nederlandse forumleden die het Belgisch nieuws niet van nabij volgen: Niettegenstaande het gaat om mondmaskers en de corona pandemie werd de bestelling niet verricht door het ministerie van volksgezondheid maar door defensie. En de bestelling werd verricht bij een postbusfirma (Avrox) in Luxemburg die, volgens buitenlandse veiligheidsdiensten, behoort aan een Jordaans bankier die verdacht wordt van financiering van terrorisme.
Naast de opmerkingen van de 3 industriefederaties vandaag, werd enkele dagen eerder al gemeld dat de mondmaskers niet voldoen aan de normen beschreven in de aanbesteding én werden ze ook al niet geleverd binnen de termijn vastgesteld in de aanbesteding.

Mijn echtgenote heeft zelf mondmaskers gemaakt en daar heb ik veel meer vertrouwen in. Mij zullen ze in de apotheek niet zien om mijn gratis mondmasker af te halen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#99
In de stad waar ik vandaan kom, Aalst, Oost-Vlaanderen, zijn de maskers ook toegekomen. Rijkelijk te laat. Gevaarlijk, mag maar gewassen worden op 30° !, stad bekend voor zijn Carnaval. De maskers worden dan ook bijgehouden voor volgende Carnaval 2021, ze zijn 5 maten te groot. Weer een staaltje van belgische bewindsvoering
messara's signatuur Cool Cool
Quote
(15 June 2020, 23:13)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In de stad waar ik vandaan kom, Aalst, Oost-Vlaanderen, zijn de maskers ook toegekomen. Rijkelijk te laat. Gevaarlijk, mag maar gewassen worden op 30° !, stad bekend voor zijn Carnaval. De maskers worden dan ook bijgehouden voor volgende Carnaval 2021, ze zijn 5 maten te groot. Weer een staaltje van belgische bewindsvoering

De mondmaskers voor Aalst zaten in een groepsaankoop via de provincie Oost-Vlaanderen. Nog 4 andere gemeenten zullen dus wellicht geplaagd zitten met lakens i.p.v. mondmaskers Wink.
Een blik op het artikel zegt meteen genoeg:
 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 

@ messara: aangename kennismaking, streekgenoot. Ik woon op ongeveer 5 km van Aalst. Of beter gezegd Oilsjt Wink. En ik kom er vrij dikwijls. Onder andere om er een terraske te doen op de gezellige Groeëte Mèt.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Misschien is het een goed idee om die maskers van Aalst gratis te verstrekken aan al die « gasten » die met veel bombarie en onbeschaafd gedrag de sfeer in de mooie Griekse steden en dorpen verpesten. Hopelijk passen die wel op hun grote monden. Ik denk hierbij niet alleen aan Russen en andere Oostblokkers, maar helaas ook aan sommige van mijn landgenoten.
Quote
Er werd vandaag zelfs een coranablunderboek voorgesteld aan het grote publiek.
Het is zelfs nog niet volledig aangezien de laatste hoofdstukken over die Avrox-mondmaskers nog niet in vermeld staan wegens druk-deadlines.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Het is al oud nieuws maar de Belgen boffen maar als ik dit lees, alleen de MNBS is er niet zo blij mee.
Dan heb ik een vraag als Nederlander, kan een minderheidskabinet dit zomaar besluiten?

Belgen krijgen 10 gratis treinkaartjes, NMBS heeft “zeer ernstige” vragen

Belgen krijgen een treinpas voor tien ritten cadeau. Dat heeft het minderheidskabinet zaterdag bekend gemaakt. Opvallend genoeg zonder overleg met de Belgische spoorwegen (NMBS). Die zijn overvallen door het plan, en hebben “zeer ernstige” vragen bij het voorstel.

Ook fiets gratis mee
Het Belgische kabinet wil het toerisme in eigen land stimuleren. Daarom krijgt iedere inwoner van België een treinpas waarmee in de periode van 1 juli tot en met 31 december 10 gratis ritjes gemaakt kunnen worden. Ook mag de fiets voorlopig gratis met de trein mee.

NMBS wil overleg
NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir laat op Twitter weten dat er geen overleg is geweest met de Belgische spoorwegen. “Dat de regering het gebruik van het openbaar vervoer als duurzaam transportmiddel bij de bevolking wil promoten, is een goede zaak”, schrijft ze. “De manier waarop gisteren zonder enig overleg een beslissing is genomen, stelt evenwel zeer ernstige vragen.”

“Het gratis uitdelen van toeristische treinpassen aan alle Belgische residenten stelt de vraag van de sanitaire veiligheid van reizigers en personeel. De NMBS zal die veiligheid waaraan ze de laatste maanden bijzonder hard heeft gewerkt onder geen beding in gevaar laten brengen.”

De spoorwegmaatschappij wil daarom onmiddellijk in overleg met de overheid en vraagt “alle noodzakelijke hulp” om “elk risico op overbezetting van treinen en perrons te voorkomen”. Ze vervolgt: “Parallel dienen de logistieke en financiële aspecten dringend te worden uitgeklaard.”

Beleid in andere landen
Het initiatief van de Belgische overheid gaat regelrecht in tegen de Nederlandse aanpak. In Nederland wordt juist opgeroepen niet per trein op vakantie te gaan, omdat de trein bedoeld is voor alleen essentiële reizen. Fietsen zijn juist vanwege de coronacrisis helemaal verboden in de trein.

In veel landen krijgt het openbaar vervoer meer ruimte. Zo mogen in Frankrijk weer alle stoelen bezet worden en heeft de Zwitserland een campagne om reizigers de auto uit te krijgen. “Ik zit liever met een masker op in de tram, dan in de file.” 
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
Als dagelijks woon-werkpendelaar kan ik boeken schrijven over het openbaar vervoer. Met NMBS is het altijd iets en ze hebben een zeer dik excuusboek.
De mooiste anekdote was "Treinverkeer heeft vertraging wegens kamelen op het spoor".
Ik dacht dat dit een grap was, maar het was nog echt ook! Een kameel was ontsnapt uit een dierentuin en zorgde voor heel wat hinder.
Quote
(18 June 2020, 13:31)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dan heb ik een vraag als Nederlander, kan een minderheidskabinet dit zomaar besluiten?

Nu wel omdat deze regering, een "regering in lopende zaken" is die bijzondere volmachten gekregen heeft. Want ondertussen is er nog altijd geen akkoord voor de vorming van een nieuwe regering na de verkiezingen van 26 mei 2019.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(18 June 2020, 14:01)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 June 2020, 13:31)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dan heb ik een vraag als Nederlander, kan een minderheidskabinet dit zomaar besluiten?

Nu wel omdat deze regering, een "regering in lopende zaken" is die bijzondere volmachten gekregen heeft. Want ondertussen is er nog altijd geen akkoord voor de vorming van een nieuwe regering na de verkiezingen van 26 mei 2019.
Dus iedereen blijft waar die zit en heeft geen zin om op te stappen, er zal toch wel een soort formateur zijn net als in NL , ze hoeven toch alleen nieuwe federale regering te vormen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
Iemand enig idee waarom er zo veel Belgen hier in Zeeuws  Vlaanderen komen wonen ??? Rolleyes
Quote
(18 June 2020, 15:35)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 June 2020, 14:01)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 June 2020, 13:31)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dan heb ik een vraag als Nederlander, kan een minderheidskabinet dit zomaar besluiten?

Nu wel omdat deze regering, een "regering in lopende zaken" is die bijzondere volmachten gekregen heeft. Want ondertussen is er nog altijd geen akkoord voor de vorming van een nieuwe regering na de verkiezingen van 26 mei 2019.
Dus iedereen blijft waar die zit en heeft geen zin om op te stappen, er zal toch wel een soort formateur zijn net als in NL , ze hoeven toch alleen nieuwe federale regering te vormen.

Als ik goed voorheb zijn er ondertussen 15 "koninklijke verkenners", "informateurs" en "pre-formateurs" geweest. Als ze er voor september niet uitkomen zouden er (mogelijks) nieuwe verkiezingen komen.
Maar ondertussen zijn de volgende 3 informateurs al op pad gestuurd.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het grootste probleem is dat de winnaars van de verkiezingen aan Vlaamse en Waalse kant het spreekwoordelijke "water en vuur" zijn. Als de ene met iets akkoord zegt de ander "neen", en omgekeerd. En de 3de winnaar is/was Vlaams Blok waar geen enkele Franstalige partij wil mee praten of rond de tafel zitten, en in Vlaanderen (misschien) 1 partij die met hen wil praten.
Noem het gerust een patstelling met bij alle partijen als voornaamste gedachte: "Wat en welke postjes kan ik er uitslepen"? Het parlementair gedoe in België is erger dan een kindertuin.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
En vele malen ingewikkelder dan in Zwitserland. Big Grin 

Je kan dus maar beter in Nederland of Griekenland wonen  Angel
Quote
om het nog gekker te maken zijn er nu politiekers  die voorstellen om 30 parlementaire zitjes die bezet worden door "extreme" partijen voortaan niet mee te tellen. op die manier hebben ze dan wel een soort meerderheid . nu nog wijsmaken dat iedereeen een extremist is en probleem is opgelost  Big Grin
Quote
(18 June 2020, 16:15)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 June 2020, 15:35)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 June 2020, 14:01)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nu wel omdat deze regering, een "regering in lopende zaken" is die bijzondere volmachten gekregen heeft. Want ondertussen is er nog altijd geen akkoord voor de vorming van een nieuwe regering na de verkiezingen van 26 mei 2019.
Dus iedereen blijft waar die zit en heeft geen zin om op te stappen, er zal toch wel een soort formateur zijn net als in NL , ze hoeven toch alleen nieuwe federale regering te vormen.

Als ik goed voorheb zijn er ondertussen 15 "koninklijke verkenners", "informateurs" en "pre-formateurs" geweest. Als ze er voor september niet uitkomen zouden er (mogelijks) nieuwe verkiezingen komen.
Maar ondertussen zijn de volgende 3 informateurs al op pad gestuurd.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het grootste probleem is dat de winnaars van de verkiezingen aan Vlaamse en Waalse kant het spreekwoordelijke "water en vuur" zijn. Als de ene met iets akkoord zegt de ander "neen", en omgekeerd. En de 3de winnaar is/was Vlaams Blok waar geen enkele Franstalige partij wil mee praten of rond de tafel zitten, en in Vlaanderen (misschien) 1 partij die met hen wil praten.
Noem het gerust een patstelling met bij alle partijen als voornaamste gedachte: "Wat en welke postjes kan ik er uitslepen"? Het parlementair gedoe in België is erger dan een kindertuin.

@ Arthur: "ze hoeven toch alleen nieuwe federale regering te vormen": was het maar zo eenvoudig. 
De grootste partij van Wallonië, de PS (socialistische partij), heeft een tegenovergestelde visie ten aanzien van de grootste partij van Vlaanderen, de N-VA (Vlaams-nationalistische partij). NB: de N-VA is niet te verwarren met het VB (Vlaams Belang) dat zich in de uiterst rechtse hoek situeert.
Rond het Vlaams Belang (= het vroegere Vlaams Blok) heerst al ongeveer 30 jaar het befaamde 'cordon sanitaire', wat simpelweg neerkomt op een uitsluiting tot alle beleidsniveaus. Het Vlaams Belang was enkele jaren gekrompen qua stemmenaantal en parlementairen, maar bij de laatste paar verkiezingen stegen ze opnieuw heel fel. Om je een idee te geven: de N-VA heeft 24 van de 150 Belgische parlementszetels, het VB heeft er 18 op de 150, de PS heeft er 20 op de 150. De N-VA is momenteel de grootste Vlaamse partij; de PS is momenteel de grootste Waalse partij.
Hét grote probleem momenteel is dat de kleinere partijen - die 'mogen meespelen' - eigenlijk niet samen (of met één van beide grote partijen) aan 75 zetels, dus de helft van 150, geraken. Het recentste voorstel is om nu (ongezien in de recente Belgische geschiedenis) een minderheidsregering te vormen; dus met minder dan 75 zetels. Maar dat zou een heel fragiele regering worden, aangezien de oppositie in dat geval te groot wordt, en bij het minste probleem het vertrouwen niet zou schenken zodat nieuwe verkiezingen aan de orde zouden komen.

Gisteren stelde voorzitter Bouchez van de MR, de Waalse liberale partij, voor om de 30 zetels van de 'uitgesloten' partijen sowieso niet mee te tellen, zodat een minderheidsregering eigenlijk beschouwd zou kunnen worden als een meerderheid. Ook iets heel "nieuw"...

Daar komt ook nog het 'karakter' van beide landsdelen bij kijken. De partij cdH bijvoorbeeld, de Waalse katholieke partij, stelt zich veel harder op dan de Vlaamse zusterpartij CD&V. De cdH wenst eigenlijk niet samen te werken met de N-VA, terwijl de CD&V dat net wél wenst. 
De enigszins moeilijkheid van twee landstalen, Frans en Nederlands, doet er ook geen goed aan. Niet echt doorwegend, maar de derde officiële landstaal, het Duits, wordt telkens wat in een hoek gedrumd in de federale context.

Voor wie het interesseert; voorzitter Magnette van de PS heeft vandaag een opiniestuk laten publiceren, waar o.a. het volgende in staat:
"De PS-voorzitter zegt dat de visies van beide partijen te ver uit elkaar liggen. “Laten we ons proberen voor te stellen wat zo’n regering met ‘de twee grootste partijen’ kan geven. Beide partijen, die het land stabiliteit moeten bezorgen, hebben een tegenovergestelde visie op alles wat onder het politieke landschap valt: ultraliberaal versus sociaaldemocratisch, confederalisme tegenover samenwerkingsfederalisme, euroscepticisme contra Europees federalisme, klimaatscepticisme versus ecosocialisme, moreel conservatisme tegenover progressiviteit. Het programma van zo’n regering kan enkel neerkomen op de optelsom van elkaar opheffende tegenstellingen”, schrijft Magnette in het opiniestuk."

Intussen blijft ook het onevenwicht van de zetelverdeling tussen de Vlaamse en Waalse stemmen bestaan. Indien de zetels zouden toegekend worden op het aantal kiezers in plaats van op het aantal inwoners, dan zou er een heel andere situatie ontstaan. In dat geval zou de N-VA 27 zetels halen, en de PS amper 18. Terwijl de PS zichzelf momenteel opwerpt als 'incontournable'. Voor wie er zich zou wensen in te verdiepen: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zo zie je de spanningen al een beetje, en waarom we na een jaar nog steeds niet tot een federale regering konden komen. 
Ik zou er nog veel meer kunnen over schrijven, maar da 's hier niet de bedoeling. Bovendien is het niet mijn intentie om er een politieke discussie over op te starten. Maar het is wel een veeeeeel groter kluwen dan pakweg de politieke situatie in Nederland, me dunkt.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(18 June 2020, 21:39)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




om het nog gekker te maken zijn er nu politiekers  die voorstellen om 30 parlementaire zitjes die bezet worden door "extreme" partijen voortaan niet mee te tellen. op die manier hebben ze dan wel een soort meerderheid . nu nog wijsmaken dat iedereeen een extremist is en probleem is opgelost  Big Grin

Dat noemen ze dan "democratie". Je bent democratisch verkozen om te zetelen in het parlement maar je wordt uitgesloten van alles en je telt niet mee.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
De verhalen en blunders zijn oneindig in België:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






(19 June 2020, 10:19)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 June 2020, 21:39)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




om het nog gekker te maken zijn er nu politiekers  die voorstellen om 30 parlementaire zitjes die bezet worden door "extreme" partijen voortaan niet mee te tellen. op die manier hebben ze dan wel een soort meerderheid . nu nog wijsmaken dat iedereeen een extremist is en probleem is opgelost  Big Grin

Dat noemen ze dan "democratie". Je bent democratisch verkozen om te zetelen in het parlement maar je wordt uitgesloten van alles en je telt niet mee.

ja en dan zijn er mensen met de uitspraak: ja maar je hebt er met de verkiezingen toch voor gekozen...
Wat een dooddoener! Angry
Quote
Ja, en dan zijn er hier nog Kretenzers
die mij vragen waarom ik niet meer naar België terugga, begin dat uit te leggen en hun mond valt open. Belziek, een onbestaand samenraapsel, bestuurd door "fils à papa's", ondemocratie ten top, zakkenvullers en volksverlakkeraars, hoe groter de onkunde hoe meer kans je hebt verkozen te worden. Winnaars worden uitgesloten om mee te regeren door de partijen, de verliezers elke keer weer, de hamvraag is telkens weer hoe gaan we een meerderheid vormen met alle verliezers samen om de winnaars buiten spel te zetten ? Bah, ze doen maar, maar niet met mij
messara's signatuur Cool Cool
Quote
"Typisch Belgisch", noemt deze discussie.
Welnu, typisch Belgisch is eveneens dat er stemplicht is. Het lijstje met landen waar er ook nog stemplicht heerst, is vrij kort.
Ook typisch Belgisch: de verkiezingen zijn steeds op zondag. In de ons omringende landen is dat niet automatisch het geval.
Indien de stemplicht zou wegvallen, dan zou je nogal eens een verschuiving zien in het stemgedrag. Tot nu toe stemmen veel kiezers "gewoontegetrouw" volgens het stemgedrag van het gezin waar men in opgegroeid is. Het gaat er stilaan uit, maar hoeveel mensen waren er niet die tijdens de voorgaande decennia op de katholieke partij stemden omdat nonkel pastoor of tante nonneke het zo opgedragen had? Hoeveel Waalse burgers zijn er niet die gewoontegetrouw op de PS blijven stemmen omdat die partij sinds mensenheugenis de federale vleespotten bewaakt, en elke verandering blokkeert?
En dan zwijgen we nog van de invloed van de vakbonden, op het politiek systeem.
La Belgique à papa...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
In ieder geval is Belgie een goudmijn voor bandenverkopers ,je banden verslijten daar twee keer zo snel
dan in Nederland Tongue
Quote
(20 June 2020, 06:03)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In ieder geval is Belgie een goudmijn voor bandenverkopers ,je banden verslijten daar twee keer zo snel
dan in Nederland Tongue
zo had ik het niet bekeken, schokdempers dus ook . Big Grin
Quote
(09 June 2020, 23:26)Janni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij in Nederland hebben meestentijds een QWERTY-toetsenbord,
Zij in België hebben meestentijds een AZERTY-toetsenbord.
Een AZERTY-toetsenbord is door de Fransen simpelweg overgenomen van de typemachine. De plaatsing van de toetsen op een typemachine voorkwam dat de letterarmen in elkaar bleven haken. Het QWERTY-toetsenbord is overgenomen van de typemachines van IBM die voor het computertijdperk bureaumachines en aanverwante maakte , International Business Machines. En de Duitse QWERTZ is de indeling van de vroegere Zwitserse typemachinefabrikant HERMES.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Misschien is dit de oplossing voor de problemen ,voeg het duits talige gedeelte bij Duitsland ,Wallonië bij Frankrijk
en Vlaanderen bij Nederland Tongue
Quote
(19 June 2020, 21:09)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, en dan zijn er hier nog Kretenzers
die mij vragen waarom ik niet meer naar België terugga, begin dat uit te leggen en hun mond valt open.  Belziek, een onbestaand samenraapsel, bestuurd door "fils à papa's", ondemocratie ten top, zakkenvullers en volksverlakkeraars, hoe groter de onkunde hoe meer kans je hebt verkozen te worden. Winnaars worden uitgesloten om mee te regeren door de partijen, de verliezers elke keer weer, de hamvraag is telkens weer hoe gaan we een meerderheid vormen met alle verliezers samen om de winnaars buiten spel te zetten ? Bah, ze doen maar, maar niet met mij
Van de term  "fils à papa's" zal de gemiddelde Griek zijn mond niet openvallen want op dat gebied is het Griekse politieke landschap al generaties lang een schoolvoorbeeld.

(20 June 2020, 09:27)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien is dit de oplossing voor de problemen ,voeg het duits talige gedeelte bij Duitsland ,Wallonië bij Frankrijk
en Vlaanderen bij Nederland Tongue
En Zeeland geven we dan maar terug aan de zee.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Typisch Nederlands Arthur 624 102.880 29 November 2023, 20:59
Laatste bericht: Patrick
  Typisch Duits Arthur 5 3.274 08 October 2020, 13:44
Laatste bericht: JohanV
  Typisch Belgisch en Nederlands Arthur 0 2.609 03 October 2020, 15:59
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 41 gast(en)