Grieksegids nieuws     
Typisch Belgisch
Een typisch Belgische organisatie door de overheid. Van de 15 miljoen stoffen mondmaskers die Defensie vorig jaar heeft aangekocht om gratis uit te delen aan de bevolking, zijn er 10 miljoen nog niet uitgedeeld. Dat antwoordde minister van Defensie Ludivine Dedonder woensdag op vragen in de Kamer.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Na het typish Begisch en nederlands topic, kunnen we ook een typish Europa topic starten daar stapelen de flaters zich ook op  Big Grin Big Grin
Quote
Zowat alle lidstaten van de Europese Unie ontvingen afgelopen vrijdag of zaterdag hun eerste levering van het vaccin van AstraZeneca, net als België. Maar terwijl België morgen een eerste test houdt met de toedieningsprocedure en pas maandag echt van start gaat, lopen de inentingen in heel wat landen al volop. In Frankrijk werden ze zelfs al op de dag zelf toegediend. Waarom kan dat in den Belgique niet?

België ontving afgelopen vrijdag 5 februari al de eerste levering, maar de eerste echte toediening is pas voor komende maandag, tien dagen later. Pas morgen worden de eerste spuitjes gezet tijdens een testronde, waaronder in het vaccinatiecentrum Spoor Oost in Antwerpen. Daar worden 200 dosissen toegediend.

Whahaha... 200 dosissen... veel éh!
En waarom eerst NOGMAALS een testronde? Pfff... dat was toch al gebeurd met een (kleine) levering van Pfizer? Vooraleer een aanzienlijk deel van de bevolking ingeënt zal geraken, zal het wachten zijn tot "Sint-Juttemis". We zeggen er wel nog niet bij in welk jaar...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Volgende week worden overigens 101.308 inentingen gedaan bij bewoners/personeel van woon-zorgcentra en instellingen voor gehandicapten en bij zorgpersoneel van ziekenhuizen. Voor iets meer dan 38.000 hun 2de prik, voor de overigen de 1ste. Er zit dus toch enige vooruitgang in.
Wat mij wel opvalt is dat blijkbaar veel mensen vergeten dat er van bijna alle vaccins 2 dosissen per persoon nodig zijn. En als je lezersreacties leest is veel kritiek gebaseerd op cafépraat en ook de tegenwoordige "ikke eerst" mentaliteit.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(11 February 2021, 19:00)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




... en ook de tegenwoordige "ikke eerst" mentaliteit.

Eerst een kleine rechtzetting: wat ik eerder schreef, over die dosis van 200 vaccins, betrof inderdaad een fragmentatie in verband met de eerste levering van AstraZeneca, voor het vaccinatiecentrum Antwerpen.
Dat moeten we dus in een groter kader zien.

Waar ik mij wel aan stoor, net zoals velen in België, is de de "ikke eerst" mentaliteit. Het heeft de laatste tijd nog niet opgehouden. Eerst was er de vraag welke de cruciale sectoren zijn. Het leek me nogal wiedes dat de woonzorgcentra en alle verzorgings- en medisch personeel op de eerste plaats dienen te komen. Daarna kwam de discussie over de essentiële beroepen. Heel snel beweerden velen dat ze een essentieel beroep hebben. Als de overheid dan toch een goede beslissing genomen heeft, is het wel die om de politieagenten als essentieel beroep aan te duiden. De recentste weken kwam echter veelvuldig de oproep van allerhande jongerenorganisaties om voorrang te krijgen. Ja, de studenten hebben het niet gemakkelijk. Maar andere leeftijdsgroepen hebben het ook niet gemakkelijk om andere (en zelfs dwingender) redenen (dan bijvoorbeeld festivals, zoals gisteren nog vanuit Rock Werchter). 
Naar mijn aanvoelen is die discussie niet ten einde. Net daarom blijft de regering ook nu nog steeds een beetje vaag over een zeer concreet plan cfr. tijdslimieten. Oké, allemaal afhankelijk van de snelheid of traagheid van de leveranciers van vaccins. Maar dan nog vind ik de volgorde in het plan nog steeds niet glashelder. Volgens mij dus nog niet echt definitief bepaald.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(11 February 2021, 20:32)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Naar mijn aanvoelen is die discussie niet ten einde. Net daarom blijft de regering ook nu nog steeds een beetje vaag over een zeer concreet plan cfr. tijdslimieten. Oké, allemaal afhankelijk van de snelheid of traagheid van de leveranciers van vaccins. Maar dan nog vind ik de volgorde in het plan nog steeds niet glashelder. Volgens mij dus nog niet echt definitief bepaald.


Enkele dagen geleden werd nochtans een (volgens mij) vrij duidelijke uitleg gegeven over de planning. Tenzij ik die verkeerd begrepen heb. Na de bewoners en personeel van zorgcentra, het ziekenhuispersoneel, enkele essentiële beroepen (politie, huisartsen, ...) en de +65 is het per leeftijd. Ik dacht in groepen van 5 jaar. Dus eerst 60-65 en zo naar beneden. Alhoewel, die uitleg kwam van minister Beke, die tot dusverre niet de meest betrouwbare minister gebleken is in deze crisis.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(11 February 2021, 21:11)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(11 February 2021, 20:32)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Naar mijn aanvoelen is die discussie niet ten einde. Net daarom blijft de regering ook nu nog steeds een beetje vaag over een zeer concreet plan cfr. tijdslimieten. Oké, allemaal afhankelijk van de snelheid of traagheid van de leveranciers van vaccins. Maar dan nog vind ik de volgorde in het plan nog steeds niet glashelder. Volgens mij dus nog niet echt definitief bepaald.


Enkele dagen geleden werd nochtans een (volgens mij) vrij duidelijke uitleg gegeven over de planning. Tenzij ik die verkeerd begrepen heb. Na de bewoners en personeel van zorgcentra, het ziekenhuispersoneel, enkele essentiële beroepen (politie, huisartsen, ...) en de +65 is het per leeftijd. Ik dacht in groepen van 5 jaar. Dus eerst 60-65 en zo naar beneden. Alhoewel, die uitleg kwam van minister Beke, die tot dusverre niet de meest betrouwbare minister gebleken is in deze crisis.

Jah, dat wel. Maar dat vind ik een vrij algemene planning. Misschien is dat ook het geval in andere landen, dat weet ik niet. 
Ik bedoel eigenlijk: het is de bedoeling dat - na zorgpersoneel, medisch personeel, de oudste bevolking, de personen met een onderliggende aandoening, de politie - 'vanaf' juni de bredere bevolking ingeënt kan worden. Die 'vanaf juni' is al relatief rekbaar. In groepen van 5 jaar had ik nog niet gehoord, maar neem ik gerust van jou aan. Men zegt er echter niet bij hoeveel tijd zo 'n leeftijdsgroep in beslag zal nemen. Een week? een maand? En men zegt ook niet tegen wanneer ongeveer de laatste leeftijdsgroep aan bod zal komen. Behalve wel een vrij vage 'ergens in september', met een nog groot voorbehoud. Een planning is wel tamelijk belangrijk voor iedereen, want allen - zowel gevaccineerd als nog niet gevaccineerd - zal de beperkende maatregelen (afstand houden, mondkapjes, enz.) moeten blijven naleven tot op het einde van het hele vaccinatieprogramma. Net die duurtijd weten we niet. Dat bedoelde ik met 'vaagheid'. Bovendien krijgt de bevolking nogal dikwijls andere info voorgeschoteld, zodat jan-met-de-pet het bos door de bomen niet meer ziet.
Het is niet zo dat ik er zit op te freaken, want voorlopig heb ik helemaal geen reisplannen (behalve een lang weekend begin september in een buurland). En als we het einde van de vaccinatietunnel concreter zullen zien, zullen we des te meer opgetogen zijn om opnieuw een Grieks reisje te kunnen boeken. We wachten dus gewoon rustig af.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(11 February 2021, 22:50)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Die 'vanaf juni' is al relatief rekbaar. In groepen van 5 jaar had ik nog niet gehoord, maar neem ik gerust van jou aan. Men zegt er echter niet bij hoeveel tijd zo 'n leeftijdsgroep in beslag zal nemen. Een week? een maand? En men zegt ook niet tegen wanneer ongeveer de laatste leeftijdsgroep aan bod zal komen. Behalve wel een vrij vage 'ergens in september', met een nog groot voorbehoud.

En je moet er ook rekening mee houden dat je -normaliter- 2 prikken moet krijgen met 3 weken tussen beide prikken. Gezien mijn leeftijd hoop ik dus tegen de zomer de prikken te hebben gehad. Wat perspectieven opent om eind augustus (eindelijk) terug richting Griekenland te trekken.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(11 February 2021, 23:00)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(11 February 2021, 22:50)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Die 'vanaf juni' is al relatief rekbaar. In groepen van 5 jaar had ik nog niet gehoord, maar neem ik gerust van jou aan. Men zegt er echter niet bij hoeveel tijd zo 'n leeftijdsgroep in beslag zal nemen. Een week? een maand? En men zegt ook niet tegen wanneer ongeveer de laatste leeftijdsgroep aan bod zal komen. Behalve wel een vrij vage 'ergens in september', met een nog groot voorbehoud.

En je moet er ook rekening mee houden dat je -normaliter- 2 prikken moet krijgen met 3 weken tussen beide prikken. Gezien mijn leeftijd hoop ik dus tegen de zomer de prikken te hebben gehad. Wat perspectieven opent om eind augustus (eindelijk) terug richting Griekenland te trekken.

Ik hoop dat ook voor jou, Patrick. Wel in gedachten houden dat het vaccin pas zijn werking heeft een tiental dagen na de tweede prik. Echter om op reis te gaan zal je wellicht enkel het bewijs bij je tweede prik nodig hebben (en dan nog tien dagen voorzichtig blijven).
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
vlagreco schreef:
(11 February 2021, 23:00)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(11 February 2021, 22:50)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Die 'vanaf juni' is al relatief rekbaar. In groepen van 5 jaar had ik nog niet gehoord, maar neem ik gerust van jou aan. Men zegt er echter niet bij hoeveel tijd zo 'n leeftijdsgroep in beslag zal nemen. Een week? een maand? En men zegt ook niet tegen wanneer ongeveer de laatste leeftijdsgroep aan bod zal komen. Behalve wel een vrij vage 'ergens in september', met een nog groot voorbehoud.

En je moet er ook rekening mee houden dat je -normaliter- 2 prikken moet krijgen met 3 weken tussen beide prikken. Gezien mijn leeftijd hoop ik dus tegen de zomer de prikken te hebben gehad. Wat perspectieven opent om eind augustus (eindelijk) terug richting Griekenland te trekken.

Ik hoop dat ook voor jou, Patrick. Wel in gedachten houden dat het vaccin pas zijn werking heeft een tiental dagen na de tweede prik. Echter om op reis te gaan zal je wellicht enkel het bewijs bij je tweede prik nodig hebben (en dan nog tien dagen voorzichtig blijven).


Ik sprak vandaag met de directrice van het woon-zorgcentrum waar mijn ouders verblijven. Zij (bewoners en personeel) kregen afgelopen vrijdag hun 2de prik en voorzien groepsimmuniteit 2 weken na de 2de prik. Zij hopen dan ook tegen begin maart de mogelijkheid te krijgen om de bezoekersregeling aan te passen. Nu is het zo dat slechts 1 vaste bezoeker toegelaten wordt. En er kan slechts om de week gewisseld worden van vaste bezoeker. Dus als ik deze week mij ouders bezoek (dat kan desnoods elke dag) dan kan mijn broer niet gaan. Hij kan dan bijvoorbeeld volgende week gaan maar dan mag ik niet gaan. En ik kan je verzekeren dat mensen van boven de 90 die regels niet altijd goed begrijpen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ergens tussen maart en juni krijgt elke Belg die nog niet gevaccineerd is, een oproepingsbrief van drie pagina's (!!!) om zich te laten vaccineren. Volgens de voorzitter van de taskforce vaccinatie lijkt het niet evident om die eenvoudiger te maken.
De eerste pagina is een e-ticket met daarop een streepjes- en QR-code en een link naar de website waar je je kan laten registeren. Die pagina moet je ook meenemen naar het vaccinatiecentrum. Op de tweede pagina staat het precieze tijdstip waarop mensen in het vaccinatiecentrum verwacht worden. Het gaat om twee data: voor de eerste en tweede prik. Op de laatste pagina staat praktische informatie over de vaccinatie zelf.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&chts=1613246277&utm_source=Newsletter-13/02/2021&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN&
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(13 February 2021, 21:10)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ergens tussen maart en juni krijgt elke Belg die nog niet gevaccineerd is, een oproepingsbrief van drie pagina's (!!!) om zich te laten vaccineren. Volgens de voorzitter van de taskforce vaccinatie lijkt het niet evident om die eenvoudiger te maken.
De eerste pagina is een e-ticket met daarop een streepjes- en QR-code en een link naar de website waar je je kan laten registeren. Die pagina moet je ook meenemen naar het vaccinatiecentrum. Op de tweede pagina staat het precieze tijdstip waarop mensen in het vaccinatiecentrum verwacht worden. Het gaat om twee data: voor de eerste en tweede prik. Op de laatste pagina staat praktische informatie over de vaccinatie zelf.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&chts=1613246277&utm_source=Newsletter-13/02/2021&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN&

en dan maar hopen dat ze in de juiste taal toekomen of het zit bovenarms op. Big Grin
Quote
(13 February 2021, 21:29)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(13 February 2021, 21:10)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ergens tussen maart en juni krijgt elke Belg die nog niet gevaccineerd is, een oproepingsbrief van drie pagina's (!!!) om zich te laten vaccineren. Volgens de voorzitter van de taskforce vaccinatie lijkt het niet evident om die eenvoudiger te maken.
De eerste pagina is een e-ticket met daarop een streepjes- en QR-code en een link naar de website waar je je kan laten registeren. Die pagina moet je ook meenemen naar het vaccinatiecentrum. Op de tweede pagina staat het precieze tijdstip waarop mensen in het vaccinatiecentrum verwacht worden. Het gaat om twee data: voor de eerste en tweede prik. Op de laatste pagina staat praktische informatie over de vaccinatie zelf.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&chts=1613246277&utm_source=Newsletter-13/02/2021&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN&

en dan maar hopen dat ze in de juiste taal toekomen of het zit bovenarms op. Big Grin

Tja, je zegt daar zoiets, Roefke. Hoe gaan ze dat - onder andere - in het multilinguale Broekzele oplossen? En in de taalgevoelige rand rond de hoofdstad?  Big Grin

Volgens het tijdschrift Knack zal de brief "ergens tussen maart en juni" komen.
Bij o.a. de VRT zijn ze ietsje diplomatischer met de tijdslijn: "Vanaf maart krijgt iedereen die nog niet gevaccineerd is tegen het coronavirus een uitnodiging in de bus om zich te laten inenten in een vaccinatiecentrum."
Lees goed: "vanaf maart". Ik wil niet pessimistisch zijn, maar die "vanaf" duidt op de indekking en mogelijkheid tot grote rekbaarheid.

Daarstraks al telefoon van mijn schoonmoeder. Ze is 86, en alleenwonend. Begrijpelijkerwijze is ze niet digitaal aangelegd. Ze had de mededeling over die brief ook gehoord in het radionieuws. Ze vroeg me "ze zeggen dat er in de brief zal staan da 'k me digitaal moe registreren. Da kanne kik nie!" En ook "in diene brief zal een soort code staan die ik moet tonen; wat is da?". Ik heb haar uitgelegd dat het een QR-code zal zijn, maar ze hoorde het donderen in Keulen. Ik heb haar gerustgesteld dat ik wel voor haar de nodige registratie zal doen. 
Maar ook het volgende. Wegens haar leeftijd ziet ze het niet zitten om de weg te zoeken naar een sportcentrum (op bijna een half uur rijden!), en daar de file in het aanschuiven te doen. Bovendien wordt ze nerveus van drukte. Ikzelf mag haar in mijn wagen eigenlijk niet brengen, want ik kom dikwijls in Brussel, en ik zou het risico niet willen lopen dat ze door mij eventueel besmet zou geraken; ik zou het mezelf niet kunnen vergeven. 
Recent heeft ze aan de huisarts (die in haar gemeente woont) gevraagd of hij het vaccin bij haar kan zetten. Zijn antwoord: "neen, ik mag dat niet doen". Raar. Ik had nochtans op de gemeentelijke website gelezen dat huisartsen uitzonderlijk ingeschakeld kunnen worden bij de inenting van personen die minder mobiel zijn. Dus heb ik een mail met de vraag naar de gemeente gestuurd. Ben benieuwd wat (en vooral wanneer) ze zullen antwoorden. 
Waarmee ik met dit alles wil zeggen: typisch Belgisch dat de communicatie voor hoog bejaarden dezelfde zou zijn als voor jongere personen die digitaal onderlegd zijn.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
IN Nederland gaat het goed zullen we zeggen!

Eerst over mondkapjes.
Toen over de Minister (Grapperhaus).
En over de aankoop van vaccins.
En over de scholen open of dicht.
En over de slechte planning.
En over de avondklok.
En het verandert dikwijls , nu weer over de plannen van vaccineren.

Toch zou ik niet graag in de schoenen van de Ministers (Rutte en De Jonge ) staan, want wat die allemaal te verduren krijgen! Petje af! Maar, 
het kon beter!
Quote
Het was mooi weer.
Wat gebeurde er dus? Blijkbaar hadden de jongeren afgesproken om gisteren samen te komen. Het samenscholingsverbod werd straal genegeerd. Op het Sint-Pietersplein waren er een duizendtal samengekomen om te feesten, en er werd dicht bij elkaar gedanst. Ze wisten uiteraard dat ze in fout waren, want toen de politie ter plaatse kwam, liepen de meesten snel weg.
Maar ook dergelijke fenomenen in Leuven, Antwerpen,... Op sommige plaatsen liet de politie eerst lang genoeg betijen (alsof ze bang is om een verkeerde handeling te doen, terwijl de covid-maatregelen duidelijk met de voeten getreden werden).
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Intussen gaat er geen dag voorbij, of we worden in het nieuws om de oren geslagen dat de jongeren het zeer moeilijk hebben, en dat de jongeren een perspectief verdienen. Sommige jongerenorganisaties lobbyen stevig om de jongeren voorrang te bieden in het vaccinatieproces.
Vlaams ministerpresident Jan Jambon deed er - uitgerekend ook gisteren - zelfs een schepje bovenop, en zei: “Ik denk dat er vanaf 1 maart beperkte versoepelingen mogelijk zijn en ik denk dat daar ook eten en drinken voor de jongeren bij moet zijn.”
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Wij blijven intussen nog wel wat langer in ons kot.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Als je de namen vervangt kun je het ook onder typisch Nederlands zetten...........
Quote
Het frappante is dat er steeds geargumenteerd wordt dat "de jongeren" vooral sociale contacten missen. Wat mij betreft het grootste non-argument wat er is. Hoe sociale contacten? Wat sociale contacten?

Ten eerste geldt dat voor alle groepen van de bevolking. Ik wil het aantal mensen die langere tijd kinderen/kleinkinderen niet of nauwelijks te zien krijgen niet te eten geven.
Ten tweede zie ik bij de (weinige) groepen "jongeren" die ik te zien krijg constant hetzelfde gedrag. Als ze in een groepje zitten zie je al weinig sociaal contact onderling want ze zitten allemaal op hun telefoon te tokkelen. Ja, ze zitten bij elkaar maar dat is dan ook alles.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat diegenen die recentelijk lobbyen voor meer vrijheid voor "de jongeren" dat enkel doen uit eigenbelang. Zoals bijvoorbeeld de zoon van viroloog Van Damme die blijkbaar "eventorganisator" is.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
De foto en video in onderstaand artikel op zich zeggen al genoeg:
https://www.hln.be/gent/burgemeester-van-gent-verbiedt-glas-en-versterkte-muziek-stop-met-feestjes-bouwen-zo-duurt-het-alleen-nog-langer~ac24908a8/?fbclid=IwAR3y3pwcy7MYC5Efphp1AaHTBA9UiUpTVwsXr-TKhlrWzoo-FCZCgoBXwcw?fbclid=IwAR3y3pwcy7MYC5Efphp1AaHTBA9UiUpTVwsXr-TKhlrWzoo-FCZCgoBXwcw

Wat me frappeert, zijn de uitspraken van de Gentse burgemeester:
- "Buiten komen mag, maar in kleine groepen." -> hallo, 'kleine groepen'??? Rekbaar begrip, me dunkt! Er zijn toch duidelijk vastgelegde maatregelen voor iedereen, namelijk maximaal 4 of 5 personen?
- "verboden om elektronisch versterkte muziek af te spelen op het openbaar domein" en "een verbod op het gebruik van glas op de grote stadspleinen" -> hallo, ik wil niet inventiever zijn dan de potentiële feestvierders, maar jongeren kunnen dit toch omzeilen door bijvoorbeeld kartonnen bekertjes (en bv. wijn in kartonnen brik) mee te brengen?

Een veel te softe aanpak. Zelfs een gebrek aan aanpak. Er werd bijvoorbeeld met geen woord gerept over boetes omwille van het overtreden van het samenscholingsverbod. Alleen al meer dan 1.000 jongeren die samentroepten op het Sint-Pietersplein... dat kan tellen!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Dat gedoe met die jongeren daar kan ik echt zo kwaad van worden.  Zoals ook jij Patrick en vele andere grootouders die hun kleinkinderen niet mogen knuffelen, dat is pas moeilijk.  Ze zijn niet allemaal hetzelfde maar volgens mij zijn het een bende egoïsten.  Ze moeten echt eens een stage doen op de covid-afdeling.   Mijn moeder is 92j en woont nog alleen maar die gaat echt hard achteruit omdat ze het allemaal niet begrijpt.  Natuurlijk hebben die jongeren hier geen schuld aan maar ze zouden zich kunnen gedragen en dan komen we er tenminste uit want zoals het nu is zal het nog lang duren.
Viviane
Quote
Heeft dit niet alles te maken met de opvoeding en het huidige « ikke-ikke-ikke » tijdperk? Ik vermoed dat heel wat Oristianen zich door alle berichtgeving over die jongeren opwinden, omdat zij en ook ondergetekende niet zijn opgevoed als prinsen en prinsesjes.
Quote
Volgende week wil tegen de regels de horeca en sportschool open gaan in Nederland. Hoe dat uitpakt?
Quote
@Pieter, ja... ik denk het ook.
Viviane
Quote
(25 February 2021, 16:29)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgende week wil tegen de regels de horeca en sportschool open gaan in Nederland. Hoe dat uitpakt?

Fitnesscentra als broeihaarden van corona:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Pieter schreef:Heeft dit niet alles te maken met de opvoeding en het huidige « ikke-ikke-ikke » tijdperk? Ik vermoed dat heel wat Oristianen zich door alle berichtgeving over die jongeren opwinden, omdat zij en ook ondergetekende niet zijn opgevoed als prinsen en prinsesjes.

Zeer zeker wel volgens mij, Met name de "vrijere" opvoeding van de afgelopen decennia. Alhoewel het "ikke-ikke-ikke" tijdperk ook (misschien in mindere mate) voor andere leeftijdscategorieën telt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Mee eens! ze zijn "gepamperd" , die jongelui.
Quote
En dan nog een verfoeilijk randfenomeen, na het ongebreideld samenkomen en feesten: de vuilnisbelt die achtergelaten wordt. In het tv-journaal was te zien dat er in het stadspark heel wat vuilnis achter bleef, na de 'passage' van de feestende jongeren.
Ook in Antwerpen bleef een afvalstort achter. Kijk eens naar de foto's in volgend artikel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ook Bart De Wever, burgemeester van Antwerpen, reageert boos: “Dat jongeren willen buitenkomen, dat begrijp ik. Dat ze een proper park zo durven achterlaten... Schandalig”.

Bovendien is het toch deze leeftijdsgroep die de voorbije paar jaar luidkeels de straat op kwam om te ijveren voor een beter klimaat en milieu. Als het op feesten aankomt, wordt het ideaal proper milieu wel eens vergeten.

Ook dit nog: een paar jongeren, die in het tv-journaal gretig voor de camera kwamen, stelden dat de "boomers" hen niet begrijpen. Ik heb even moeten opzoeken wat ze bedoelen met "boomers". Blijkbaar is een "boomer" iemand die uit de generatie van babyboomers komt. Nogal een markante catalogering, vind ik. Moeten wij hen dan benoemen met "tiktokkers"?

Let wel: ik wil me absoluut niet opstellen tegen jongeren. Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze (of althans een deel van hen) zich nu meer en meer boven/buiten de beperkende maatregelen stellen. Bovendien straffeloos.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
Toen wij zestien / zeventien waren begonnen wij ook met alles wat verboden was ,zoals bier drinken ,sigaretten roken
onze brommers opvoeren  ,achter de meiden aan ,ik denk dat dit iets van alle tijden is ,gelukkig hadden wij nog niet met
deze toestanden van nu te maken
Quote
(25 February 2021, 20:54)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Toen wij zestien / zeventien waren begonnen wij ook met alles wat verboden was ,zoals bier drinken ,sigaretten roken
onze brommers opvoeren  ,achter de meiden aan ,ik denk dat dit iets van alle tijden is ,gelukkig hadden wij nog niet met
deze toestanden van nu te maken

Maar er wel (veel) meer respect voor anderen, metaxa.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
het ergste is dat ze door hun gedrag in die parken  het tegenovergestelde gaan bereiken, de kans om, al was het maar een kleine versoepeling is nu wel verkeken denk ik.
Quote
@ Patrick in mijn familie en vriendenkring werken heel veel jonge mensen ,en ik kan alleen
maar zeggen dat ik daar heel veel  bewondering voor heb hoe ze in deze moeilijke tijden hun
werk doen ,met alle risico,s die ze iedere dag weer oplopen en  helaas ook opgelopen hebben
Quote
(25 February 2021, 21:09)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(25 February 2021, 20:54)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Toen wij zestien / zeventien waren begonnen wij ook met alles wat verboden was ,zoals bier drinken ,sigaretten roken
onze brommers opvoeren  ,achter de meiden aan ,ik denk dat dit iets van alle tijden is ,gelukkig hadden wij nog niet met
deze toestanden van nu te maken

Maar er wel (veel) meer respect voor anderen, metaxa.

Roefke:
het ergste is dat ze door hun gedrag in die parken  het tegenovergestelde gaan bereiken, de kans om, al was het maar een kleine versoepeling is nu wel verkeken denk ik.
----------------------
Metaxa:
@ Patrick in mijn familie en vriendenkring werken heel veel jonge mensen ,en ik kan alleen

maar zeggen dat ik daar heel veel  bewondering voor heb hoe ze in deze moeilijke tijden hun
werk doen ,met alle risico,s die ze iedere dag weer oplopen en  helaas ook opgelopen hebben
----------------------

@ Metaxa: je verwijst naar de periode toen wij zestien / zeventien waren. Akkoord, wij deden ook wel eens iets wat niet mocht. Maar ik denk dat wij, in de tijdsgeest van toen, wel wat meer naar onze (strengere) ouders én naar de beleidsvoerders geluisterd zouden hebben indien we geconfronteerd geweest zouden zijn met het groot risico op besmettingen wegens een pandemie. 
Zoals Patrick schrijft: toen was er toch nog wel wat meer respect voor anderen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat een deel van de jongeren er niet verlegen om is om te stellen: "Als ik maar kan feesten, als ik maar met mijn vriendengroep kan zijn, als ik mij maar goed voel". Bovendien voelt dat deel van de jongeren zich niet beroerd om over zichzelf te praten voor de camera, en te stellen dat hun vrijheden boven de beperkende maatregelen staan. Ze beseffen niet ten volle dat andere leeftijdscategorieën zich zitten te ergeren aan de reportages over de feestjes (en bijvoorbeeld een samenkomst met 1.000 jongeren in Gent). Ik wil maar zeggen: hun vrijheden voor de camera declameren terwijl àlle leeftijdscategorieën het moeilijk hebben.

@ Roefke: inderdaad, door de 'acties' van dat deel van de jongeren riskeren we opnieuw hogere besmettingscijfers tegemoet te gaan, meer ziekenhuisopnames, en uiteindelijk een nog langere periode van beperkende maatregelen. Wat dan evenzeer in het nadeel speelt van die jongeren. Een vicieuze cirkel dus.

@ Metaxa: uiteraard zijn er heel wat jongeren die zich voorbeeldig gedragen. Daar heb ik grote waardering voor. Denk maar aan de vele startende jonge zorgverleners... die eveneens met ongeloof kijken naar de beelden van hun feestende leeftijdsgenoten. 

Een hele tijd geleden was hier een discussie op het forum, dat jongeren niet met de vinger gewezen mogen worden als de beperkende maatregelen overtreden worden. Inderdaad, je kan en mag niet iedereen over één kam scheren. Ik zag een koppel 50'ers in mijn straat ook al enkele keren de maatregelen negeren, door te veel personen in hun tuin uit te nodigen en dan nog eens onbeschaamd voor burenlawaai te zorgen. Maar bij het overgrote deel van flagrante lockdownfeestjes die in het nieuws komen, gaat toch heel dikwijls om zelfgenoegzame jongeren.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(25 February 2021, 22:02)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Patrick in mijn familie en vriendenkring werken heel veel jonge mensen ,en ik kan alleen
maar zeggen dat ik daar heel veel  bewondering voor heb hoe ze in deze moeilijke tijden hun
werk doen ,met alle risico,s die ze iedere dag weer oplopen en  helaas ook opgelopen hebben

Ik scheer ze ook niet allemaal over dezelfde kam. Ik ken er ook waar ik veel bewondering voor heb. Maar dat aantal was een paar tientallen jaren (veel) groter dan nu.

Ik denk niet dat iemand het in deze tijd met de geldende beperkingen het "normaal" vindt dat er een paar duizend op een avond op een plein samentroepen om te dansen met de nodige drankjes er bij. Typerend is dat ze eigenlijk best beseffen dat ze verkeerd bezig zijn want bij de eerste politieagent die ze te zien krijgen gaan ze dan wel lopen.

En dit was het beeld na "een passage" van enkele honderden jongeren in een Antwerps park. "Schandalig" is een een goede term van de Antwerpse burgemeester om dit te beschrijven.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Deze morgen in het kort radionieuws:
1) De Vlaamse Jeugdraad EIST (!!!) dat jongeren kunnen samenkomen in bubbels van 10 personen (tegenover 4 momenteel).
2) De jongeren, vooral de studenten, hebben het mentaal moeilijk.
3) De politie heeft verklaard dat er ook gisteravond bijeenkomsten van jongeren waren, maar: "het was niet zo erg als de voorgaande dagEN".

In hetzelfde radionieuws werd ook gezegd dat de besmettingscijfers alweer (na zoveel dagen op rij) met 24 % gestegen is tegenover vorige week. De ziekenhuisopnames zijn met 4 % gestegen.

En nog in hetzelfde radionieuws: Carina Van Cauter, gouverneur van Oost-Vlaanderen, hoopt dat het Overlegcomité van de overheid vandaag géén versoepelingen aankondigt. In de provinciehoofdplaats Gent is het aantal besmettingen immers hoger dan het landelijk gemiddelde, en staan de ziekenhuizen onder druk.

Wedden dat we in de loop van de dag zullen vernemen dat er versoepelingen komen voor de jongeren?
Als je maar druk genoeg zet, en blijkbaar tegen de regels kan ingaan zonder boetes, dan stamp je de deur naar meer vrijheid zelf open. Die doelgroep voelt zich nu versterkt in haar EISEN. En er zou al veel protest komen indien de overheid vandaag niet braafjes zal knikken.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
@patrick die foto,s van jouw woonplaats vorig weekend in de krant waar toch schat ik 30 tot 40 man
en mensen van alle leeftijden voor een  toiletje staan wachten,en nog maar niet te spreken van de drukte
op het strand van Oostende ,het leek mij alleszins ook niet gezond daar
Quote
deze passeerde vandaag langs FB, en wil ik jullie niet onthouden :

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Het moet niet te gek meer worden met die Belgisch jojo regering na 5 weken moeten de kappers en de scholen weer dicht.
Dan zijn de rollen weer omgedraaid, komen onze zuiderburen weer naar NL voor hun kapsel.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
(24 March 2021, 20:51)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het moet niet te gek meer worden met die Belgisch jojo regering na 5 weken moeten de kappers en de scholen weer dicht.
Dan zijn de rollen weer omgedraaid, komen onze zuiderburen weer naar NL voor hun kapsel. 

Dat is normaal gezien niet meer mogelijk aangezien de grenzen dicht zijn voor niet-essentiële verplaatsingen.
Het is maar de vraag in hoeverre dit gecontroleerd wordt.
Quote
(24 March 2021, 21:14)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(24 March 2021, 20:51)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het moet niet te gek meer worden met die Belgisch jojo regering na 5 weken moeten de kappers en de scholen weer dicht.
Dan zijn de rollen weer omgedraaid, komen onze zuiderburen weer naar NL voor hun kapsel. 

Dat is normaal gezien niet meer mogelijk aangezien de grenzen dicht zijn voor niet-essentiële verplaatsingen.
Het is maar de vraag in hoeverre dit gecontroleerd wordt.

De regering heft er tijdens de persconferentie vandaag meteen aan toegevoegd dat er een verscherpte controle zal zijn aan de Belgische grenzen, zeker tijdens de paasvakantie.
Nu tja, kan een land het realiseren dat er aan elke autoweg, elke steenweg, elke straat, elke bosweg,... in de grensregio, gedurende 24 uur op 24, een politiecontrole kan staan? 
Wie zo ultra gewiekst wil zijn om een controle te omzeilen, zal daar misschien in slagen. Hopelijk zullen die 'omzeilers' met hun geweten kunnen leven...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(24 March 2021, 23:33)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(24 March 2021, 21:14)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(24 March 2021, 20:51)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het moet niet te gek meer worden met die Belgisch jojo regering na 5 weken moeten de kappers en de scholen weer dicht.
Dan zijn de rollen weer omgedraaid, komen onze zuiderburen weer naar NL voor hun kapsel. 

Dat is normaal gezien niet meer mogelijk aangezien de grenzen dicht zijn voor niet-essentiële verplaatsingen.
Het is maar de vraag in hoeverre dit gecontroleerd wordt.

De regering heft er tijdens de persconferentie vandaag meteen aan toegevoegd dat er een verscherpte controle zal zijn aan de Belgische grenzen, zeker tijdens de paasvakantie.
Nu tja, kan een land het realiseren dat er aan elke autoweg, elke steenweg, elke straat, elke bosweg,... in de grensregio, gedurende 24 uur op 24, een politiecontrole kan staan? 
Wie zo ultra gewiekst wil zijn om een controle te omzeilen, zal daar misschien in slagen. Hopelijk zullen die 'omzeilers' met hun geweten kunnen leven...

Een kennis van mij die in Sluis [NL] woont en in Knokke {BE] werkt is in al die weken 1 keer gecontroleerd
Quote
Gekker moet het niet meer worden: als je per trein naar de kust reist moet je aan het raam zitten, je mag namelijk niet naast elkaar zitten tenzij je uit 1 gezin bent. 
Deze regel geldt enkel bij de heenreis, bij de terugreis mag je wel naast anderen  zitten.  Big Grin
Quote
(28 March 2021, 10:11)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gekker moet het niet meer worden: als je per trein naar de kust reist moet je aan het raam zitten, je mag namelijk niet naast elkaar zitten tenzij je uit 1 gezin bent. 
Deze regel geldt enkel bij de heenreis, bij de teru daar allemaal ziek worfengreis mag je wel naast anderen  zitten.  Big Grin

Ja, ze hebben dan het virus aan de Kust achtergelaten, kunnen daar dan allemaal ziek worden hahaha
messara's signatuur Cool Cool
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Typisch Nederlands Arthur 624 99.427 29 November 2023, 20:59
Laatste bericht: Patrick
  Typisch Duits Arthur 5 3.176 08 October 2020, 13:44
Laatste bericht: JohanV
  Typisch Belgisch en Nederlands Arthur 0 2.548 03 October 2020, 15:59
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)