Typisch Nederlands
#1
Omdat we heel wat Belgische leden hebben ben ik wel nieuwsgierig wat zij typisch Nederlands vinden, ik als zuid Limburger heb wel een uitgesproken mening over veel (Hollanders) 
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
We hebben overal een mening over en brengen graag aannames als feiten.
Quote
#3
Wij hebben hier 12 provincies  en allemaal hebben ze andere gewoontes en gebruiken ,dus wat is
de typische Nederlander ,en in welke provincie moeten we die zoeken ??
Quote
#4
(22 May 2020, 13:45)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hebben hier 12 provincies  en allemaal hebben ze andere gewoontes en gebruiken ,dus wat is
de typische Nederlander ,en in welke provincie moeten we die zoeken ??
Het gaat er over wat de Belgen over het algemeen typisch Nederlands vinden.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
(22 May 2020, 14:00)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 May 2020, 13:45)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hebben hier 12 provincies  en allemaal hebben ze andere gewoontes en gebruiken ,dus wat is
de typische Nederlander ,en in welke provincie moeten we die zoeken ??
Het gaat er over wat de Belgen over het algemeen typisch Nederlands vinden.
Wat de Belgen hier in Zeeuws Vlaanderen  van ons vinden is dat we gierige Hollanders zijn ,en  boven de schelde
worden wij hier als Belgen gezien ,dus  we noemen ons zelf  maar reserve Belg
Quote
#6
Ik kom beroepsmatig met nogal wat Nederlanders in contact (altijd maar tijdelijk voor max. 2uur of zo maar wel elke 6 of 8 weken zien we die) en dat gaat dan van mensen uit Born, Zierikzee, Terneuzen, Vlissingen, Rotterdam, Leeuwaarden, enz...
Enigste gelijkenis wat ze allemaal hebben is dat ze allemaal héél mondig zijn, de ene (Rotterdammer) al wat meer Big Grin dan de andere (Leeuwaardenaar).
Quote
#7
Kleine correctie El Creco. Het is Leeuwarden en geen Leeuwaarden.
Het woord Leeuwaardenaar bestaat niet. Iemand die uit Leeuwarden komt/woont is een Leeuwarder..en Leeuwardense is een vrouwelijke inwoner of afkomstig uit...
Quote
#8
Wat mij opvalt aan Nederlanders, is dat jullie meestal zo heerlijk enthousiast en optimistisch zijn over alles. Wij Belgen zijn meestal eerder terughoudend.
Doet me onmiddellijk denken aan de afleveringen van "Ik vertrek". Ze hebben een idee in hun hoofd, en vertrekken met al hun bezittingen naar een land waarvan ze meestal de taal nog niet eens fatsoenlijk spreken.
Quote
#9
(22 May 2020, 17:01)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat mij opvalt aan Nederlanders, is dat jullie meestal zo heerlijk enthousiast en optimistisch zijn over alles. Wij Belgen zijn meestal eerder terughoudend.
Doet me onmiddellijk denken aan de afleveringen van "Ik vertrek". Ze hebben een idee in hun hoofd, en vertrekken met al hun bezittingen naar een land waarvan ze meestal de taal nog niet eens fatsoenlijk spreken.

Noemen we hier in NL ook wel "onbezonnen".  Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#10
...of egoïstisch indien er kinderen meemoeten...........
Quote
#11
(22 May 2020, 16:24)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kleine correctie El Creco. Het is Leeuwarden en geen Leeuwaarden.
Het woord Leeuwaardenaar bestaat niet. Iemand die uit Leeuwarden komt/woont is een Leeuwarder..en Leeuwardense is een vrouwelijke inwoner of afkomstig uit...
Haha, goed om weten Goedas. Wist ik niet, bedankt. Wink

(22 May 2020, 17:01)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat mij opvalt aan Nederlanders, is dat jullie meestal zo heerlijk enthousiast en optimistisch zijn over alles. Wij Belgen zijn meestal eerder terughoudend.
Doet me onmiddellijk denken aan de afleveringen van "Ik vertrek". Ze hebben een idee in hun hoofd, en vertrekken met al hun bezittingen naar een land waarvan ze meestal de taal nog niet eens fatsoenlijk spreken.
Tja, dat is me wat dat programma. Je weet vooraf al bijna zeker bij het instappen naar hun bestemming dat dit op niets gaat uitdraaien. 
Toch ook veel respect voor die het proberen en waarbij het nog lukt ook. Petje af! 
Maar de meesten... Dodgy

(22 May 2020, 17:04)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 May 2020, 17:01)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat mij opvalt aan Nederlanders, is dat jullie meestal zo heerlijk enthousiast en optimistisch zijn over alles. Wij Belgen zijn meestal eerder terughoudend.
Doet me onmiddellijk denken aan de afleveringen van "Ik vertrek". Ze hebben een idee in hun hoofd, en vertrekken met al hun bezittingen naar een land waarvan ze meestal de taal nog niet eens fatsoenlijk spreken.

Noemen we hier in NL ook wel "onbezonnen".  Wink
Hier ook hoor!  Big Grin
Zou dat méér eigen zijn aan Nederlanders dan aan Belgen zoiets onbezonnen beginnen? 
Ik dacht niet dat België hier zo'n programma ergens op de één of andere tv-zender heeft lopen.
Quote
#12
(22 May 2020, 17:04)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 May 2020, 17:01)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat mij opvalt aan Nederlanders, is dat jullie meestal zo heerlijk enthousiast en optimistisch zijn over alles. Wij Belgen zijn meestal eerder terughoudend.
Doet me onmiddellijk denken aan de afleveringen van "Ik vertrek". Ze hebben een idee in hun hoofd, en vertrekken met al hun bezittingen naar een land waarvan ze meestal de taal nog niet eens fatsoenlijk spreken.

Noemen we hier in NL ook wel "onbezonnen".  Wink
Prachtige opmerking Johan!

Is dat zuinige wat de nl over t algemeen hebben niet iets wat de Belgen opvalt? Een koekje bij de koffie en weg trommeltje of tot en met de laatste cent uitrekenen wat je betalen moet bij een gezamelijk etentje? Of worden deze dingen ook in Belgie gedaan? Eigenlijk moet ik bekennen dat ik weinig in Belgie ben geweest, en op een paar vergriekste Belgen die hier op t eiland wonen en mn klanten uit Belgie niet echt veel contact met Belgen heb.
Quote
#13
[quote pid='78481' dateline='1590171829']
Hier ook hoor!  Big Grin
Zou dat méér eigen zijn aan Nederlanders dan aan Belgen zoiets onbezonnen beginnen? 
Ik dacht niet dat België hier zo'n programma ergens op de één of andere tv-zender heeft lopen.
[/quote]

op één had je ook dat programma van anemie struyf, , met mensen die naar spanje gingen, waren er toch ook onbezonnen bij hoor.

ik kom dikwijls in nederland om bij winkels (kleinhandel) te leveren, en ik vind de vriendelijkheid er doorgaans hoger, je krijgt ook overal koffie aangeboden, zo erg dat ik na een paar klanten moet weigeren   Wink
Quote
#14
(22 May 2020, 22:29)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




[quote pid='78481' dateline='1590171829']
Hier ook hoor!  Big Grin
Zou dat méér eigen zijn aan Nederlanders dan aan Belgen zoiets onbezonnen beginnen? 
Ik dacht niet dat België hier zo'n programma ergens op de één of andere tv-zender heeft lopen.

op één had je ook dat programma van anemie struyf, , met mensen die naar spanje gingen, waren er toch ook onbezonnen bij hoor.

ik kom dikwijls in nederland om bij winkels (kleinhandel) te leveren, en ik vind de vriendelijkheid er doorgaans hoger, je krijgt ook overal koffie aangeboden, zo erg dat ik na een paar klanten moet weigeren   Wink
[/quote]
Kan me niet herinneren dat ik dat programma ooit gezien heb.
Ja koffie! Echt typisch Nederlands. Je mag nergens komen of het is van, kopje koffie want ik denk dat jj al even onderweg bent hé. Hup, en daar komt het bakkie.  Big Grin 
Ik heb ook klanten in België waar ik nog nooit koffie gekregen heb.  Tongue
Quote
#15
Ja Roefke, die koffie bij mijn klanten in NL, je moet op een gegeven moment weigeren, anders blijf je naar het toilet gaan!  Big Grin  Wel alleen koffie hè, geen koekje er bij of zo! Op restaurant heb ik heel andere ervaringen, in NL uit eten is gewoon de rekening door bv vier man, ongeacht of de een wat duurder heeft gegeten of een drankje meer heeft gehad dan de ander. Met Belgische collega's en vrienden is het altijd gigantisch gezellig op restaurant en/of café, (oef, die Duvels  Tongue ) maar wel alles tot op de cent bijhouden en afrekenen.  Wink  Ook heb ik de ervaring dat er in NL veel makkelijker en meer fooi gegeven wordt op restaurant.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#16
Ik werkte vroeger toch liever met hollanders [zeeuwen ] dan met Belgen ,pintjes drinken deed ik weer liever
met de Belgen ,werken hoef ik al een tijdje niet meer en alle ,kroegjes hier net over de grens zijn ook allemaal
verdwenen ,voor de rest zie ik niet veel verschil ,wij zijn tenslotte hier allemaal vlamingen
Quote
#17
Arthur schreef:Omdat we heel wat Belgische leden hebben ben ik wel nieuwsgierig wat zij typisch Nederlands vinden, ik als zuid Limburger heb wel een uitgesproken mening over veel (Hollanders) 
Kom maar op dan met je mening over Hollanders Big Grin
Quote
#18
nog een tof vershil: wij wandelen of gaan door een kloof, nederlanders lopen door een kloof ,
Quote
#19
Ik ben opgegroeid in Essen en het Essens dialect is doorweven van brabandse woorden en uitdrukkingen " ouwdoe " etc. Mijn Essens dialect ben ik allang verleerd daar ik voor mijn job als beroepsmilitairr zowat in alle kanten van Duitsland en Belgie heb gewoond. De Noord Brabanders vallen best te pruimen , maar hoe verder je gaat naar het nooorden hoe hoger de neus in de lucht steekt . Over het taalgebruik kan je een heel boomje opzetten , net zoals de dialecten in Vlaanderen . Waar mijn tenen van beginnen krullen is het gutturaal gereutel  en de uitspraak van woorden zoals  tram en jam . Waarom de hollanders de trem nemen en jem op hij boterhan smeren weet ik niet. Ook het gebruik van Franse of verfranste woorden. Sinds BVN van sateliet is veranderd kijk en luister ik er niet meer naar , een hele verademing .
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
In de vorige reacties werd nogal dikwijls over het meer 'onbezonnen zijn' geschreven.
Ik zou het ietsje anders omschrijven, namelijk: een Nederlander twijfelt wat minder dan een Belg. Vooraleer een Belg een beslissing neemt over een belangrijke stap, zal hij het zaakje langs meerdere kanten bekijken en grote overwegingen maken. Een Belg zal zelfs een lijstje met voor- en nadelen maken, vooraleer een belangrijke beslissing te nemen.
Ik heb de indruk dat een Nederlander sneller de knoop doorhakt, en zal zeggen "gaan met die banaan".
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#21
(24 May 2020, 21:10)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In de vorige reacties werd nogal dikwijls over het meer 'onbezonnen zijn' geschreven.
Ik zou het ietsje anders omschrijven, namelijk: een Nederlander twijfelt wat minder dan een Belg. Vooraleer een Bel een beslissing neemt over een belangrijke stap, zal hij het zaakje langs meerdere kanten bekijken en grote overwegingen maken. Een Belg zal zelfs een lijstje met voor- en nadelen maken, vooraleer een belangrijke beslissing te nemen.
Ik heb de indruk dat een Nederlander sneller de knoop doorhakt, en zal zeggen "gaan met die banaan".

Met mijn vorige Belgische werkgever wel eens een pittige discussie over gehad, (werk nu ook voor een Belgisch bedrijf) hij vond Nederlanders  in de commercie teveel en te snel risico nemen, terwijl de Nederlandse tak vond dat de Belgische tak teveel riscomijdend was. We kwamen er niet uit  Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#22
Als ik met een Nederlander spreek, moet ik steeds op mijn taal letten en mijn Vlaams proberen achterwege te laten. Niet altijd zo eenvoudig...
Een Vlaming verstaat over het algemeen goed een Nederlander, maar omgekeerd is blijkbaar moeilijker wat te begrijpen is want ons Vlaams woordgebruik heeft soms een volledig andere betekenis in het Nederlands.
Bijv.
Ik wil eens "klappen": in Vlaams is dit "spreken"; in Nederlands doe je dit met je handen.
Ik zie je subiet = tot straks, ik zie je later.
Quote
#23
Bij onze  buren op Naxos die een kleine taverne runnen meegemaakt dat een koppel Hollanders ruzie maakten
omdat er op rekening 1 euro 50 stond vooe het mandje brood ,want dat hadden ze tenslotte niet besteld
we hebben ze gelukkig nooit meer gezien daar ,dan spreek ik nog meer vlaams dan dat ik normaal doe
Quote
#24
metaxa schreef:Bij onze  buren op Naxos die een kleine taverne runnen meegemaakt dat een koppel Hollanders ruzie maakten
omdat er op rekening 1 euro 50 stond vooe het mandje brood ,want dat hadden ze tenslotte niet besteld
we hebben ze gelukkig nooit meer gezien daar ,dan spreek ik nog meer vlaams dan dat ik normaal doe
Inderdaad, zielig... man, man en dan hopen dergelijke individuen ook nog dat ze nog een gratis drankje krijgen.
Ik heb eens een Oostblok-koppel meegemaakt die de zaakvoerder erbij haalden omdat het eten niet naar hun wens was. Nochtans hadden ze alles opgevreten. Ondankbaren!
Ik heb in deze zaak diverse malen gegeten en steeds was alles naar wens en zeer mooi en lekker gepresenteerd met de glimlach.
Quote
#25
In Vlaanderen heeft men het dikwijls over de spreekwoordelijke Nederlandse gierigheid. Maar sommigen bevestigen dat wel regelmatig getuige hetgeen wij hoorden (en zagen) van een Nederlands (Amsterdams) koppel in een taverne in Kalymnos.

Het was mevrouw haar verjaardag en haar man vertelde aan de eigenaars van de taverne dat ze ervoor zorgden om nooit thuis te zijn met haar verjaardag. Want dan moesten ze de familie uitnodigen voor koffie en gebak.
De eigenaars van de taverne waren er van op de hoogte dat het mevrouw haar verjaardag was en hadden een taart gekocht voor haar. Ze brengen de taart aan hun tafel en snijden 2 stukken af voor het Nederlandse koppel. De rest van de taart laten ze op tafel staan. Als dit mij zou overkomen dan snij ik een stuk taart af en geef dat aan die mensen van de taverne. Maar daar dacht dat Amsterdams koppel anders over. Ze namen de taart ook niet mee maar vroegen aan de mensen van de taverne of ze die in de koeling konden zetten tot de volgende dag zodat ze dan een volgend stuk konden eten.
Ze hadden ook zitten praten met een koppel Britse toeristen maar ook die kregen geen stuk taart aangeboden. Integendeel, toen onze Amsterdammers vertrokken zeiden ze tegen dat Britse koppel: "Nu we weten waar jullie verblijven komen we morgen langs voor een kop koffie."

Ik vond dat zo'n beschamend gedrag.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
(25 May 2020, 13:01)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In Vlaanderen heeft men het dikwijls over de spreekwoordelijke Nederlandse gierigheid. Maar sommigen bevestigen dat wel regelmatig getuige hetgeen wij hoorden (en zagen) van een Nederlands (Amsterdams) koppel in een taverne in Kalymnos.

Het was mevrouw haar verjaardag en haar man vertelde aan de eigenaars van de taverne dat ze ervoor zorgden om nooit thuis te zijn met haar verjaardag. Want dan moesten ze de familie uitnodigen voor koffie en gebak.
De eigenaars van de taverne waren er van op de hoogte dat het mevrouw haar verjaardag was en hadden een taart gekocht voor haar. Ze brengen de taart aan hun tafel en snijden 2 stukken af voor het Nederlandse koppel. De rest van de taart laten ze op tafel staan. Als dit mij zou overkomen dan snij ik een stuk taart af en geef dat aan die mensen van de taverne. Maar daar dacht dat Amsterdams koppel anders over. Ze namen de taart ook niet mee maar vroegen aan de mensen van de taverne of ze die in de koeling konden zetten tot de volgende dag zodat ze dan een volgend stuk konden eten.
Ze hadden ook zitten praten met een koppel Britse toeristen maar ook die kregen geen stuk taart aangeboden. Integendeel, toen onze Amsterdammers vertrokken zeiden ze tegen dat Britse koppel: "Nu we weten waar jullie verblijven komen we morgen langs voor een kop koffie."

Ik vond dat zo'n beschamend gedrag.

Dit soort mensen heb je helaas overal, ongeacht nationaliteit of wat dan ook.  Confused
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#27
Toch staan de Hollanders hier aan de kust er om bekent dat ze aanzienlijk meer fooi geven dan de belgen ,
of  dat in Griekenland ook zo is daar heb ik geen idee van ,misschien dat iemand daar iets meer van af weet ?
Quote
#28
(25 May 2020, 13:34)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Toch staan de Hollanders hier aan de kust er om bekent dat ze aanzienlijk meer fooi geven dan de belgen ,
of  dat in Griekenland ook zo is daar heb ik geen idee van ,misschien dat iemand daar iets meer van af weet ?

Een praktijkvoorbeeld. Op vakantie geweest met een groep Belgische vrienden vanuit een vereniging. Twee weken Griekenland. Aan het eind van elke maaltijd leverde iedereen geld in voor het bedrag voor wat hij had geconsumeerd. Onze "boekhouder" rekende dan af. Wij legden er steeds een aantal euro's bij als fooi. Op een gegeven moment bleek dat dat geld niet naar de uitbaters ging, maar in de pot van de "boekhouder" verdween om er op de laatste avond vrij van te kunnen drinken. Dat bleek, volgens de rest van de groep, normaal, want de fooi zat toch in de rekening? Ze vonden het raar dat wij een extraatje gaven. Vanaf toen gaven wij bij het verlaten van een restaurant rechtstreeks een fooi aan het personeel. Het is absoluut niet tussen ons gekomen, maar raar vonden wij het wel.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#29
(25 May 2020, 10:10)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik wil eens "klappen": in Vlaams is dit "spreken"; in Nederlands doe je dit met je handen.
Hier in Limburg is "klappen" ook klappen met je handen en niet spreken...
Quote
#30
(25 May 2020, 14:28)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(25 May 2020, 10:10)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik wil eens "klappen": in Vlaams is dit "spreken"; in Nederlands doe je dit met je handen.
Hier in Limburg is "klappen" ook klappen met je handen en niet spreken...

In Nederland kennen we het spreekwoord "uit de school klappen", wat betekent dat je iets verteld wat je niet had mogen vertellen. 
Zie ook: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#31
(24 May 2020, 19:59)Electra63 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur schreef:Omdat we heel wat Belgische leden hebben ben ik wel nieuwsgierig wat zij typisch Nederlands vinden, ik als zuid Limburger heb wel een uitgesproken mening over veel (Hollanders) 
Kom maar op dan met je mening over Hollanders Big Grin
Je weet dat ik altijd schrijf wat ik denk.
Daar komen er een paar, maar ik ga ze niet allemaal over een kam scheren.
Luidruchtig op een terras zitten, vooral de Cherso gangers, ze zijn vaak zuinig, bijv. 1 flesje cola met 2 rietjes, als je ergens onaangekondigd op bezoek komt en ze gaan toevallig eten past het niet (in het zuiden wordt er een bord bijgezet en kun je aanschuiven) bij de koffie 1 koekje, dan gaat de deksel erop, (in het zuiden krijg je een flink stuk vlaai).
De "Hollanders" die ik op Kreta heb getroffen waren echter heel gastvrij.
En ik vind dat wij in het zuiden het leven meer relaxter aangaan, hier bestaat niet voor niets het Limburgs kwartiertje.
Nou ben jij aan de beurt wat je denkt over de rest van Nederland en de zuiderling. Big Grin  Big Grin
 
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#32
Zijn Hollanders niet degenen die boven de "Moerdijk" wonen of zoiets?
Quote
#33
(25 May 2020, 16:09)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zijn Hollanders niet degenen die boven de "Moerdijk" wonen of zoiets?
Dat noemen we Hollanders, maar niet die in het noord oosten wonen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#34
Hollanders wonen alleen maar in Zuid-Holland en Noord-Holland  Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#35
Vroeger beroepshalve regelmatig op bezoek geweest bij iemand uit Denekamp en moet zeggen, wij werden daar altijd "rijkelijk" ontvangen. Koffie met gebak/taart was er steeds in overvloed. Moet ook wel zeggen dat die mensen in een vergelijkbaar Belgisch (groot) huis woonden en niet in een typisch Nederlands. Misschien heeft het één met het andere te maken, dat weet ik niet maar waren altijd héél leuke mensen.
Quote
#36
Vroeger hoorde ik wel eens zeggen dat Nederlanders gierige en stijve mensen zijn. Welnu, dat moet ik echt helemaal weerleggen.

Al ongeveer 25 jaar gaan wij jaarlijks naar de wijnfeesten aan de Moezel. Op die wijnfeesten viel ons op dat daar nogal veel dweilorkesten uit Nederland aanwezig zijn. Heel kleine groepjes (soms zelfs een trio of kwintet) maar ook grote groepen. Een dweilorkest is iets wat je niet echt (of toch niet in grote aantallen) in België vindt.
Van meet af aan zijn we één van die groepen blijven volgen: De Zwiebels uit Den Haag.
Elk jaar kwamen De Zwiebels ook naar de wijnfeesten, gedurende drie dagen... en wij volgden hen, tussen wijnkraampjes, op pleinen, en 'dweilend' doorheen de stemmige straatjes van Bernkastel-Kues. Sinds ongeveer 20 jaar krijgen De Zwiebels steevast het podium op het marktplein, op het hoogtepunt van de wijnfeesten, namelijk op zaterdagavond van 20u30 tot middernacht. Ze spelen dan heel veel Nederlandse liedjes (ouwe smartlappen), maar ook evergreens zoals bijvoorbeeld 'Sweet Caroline'.
En da 's ook iets wat me opvalt bij Nederlanders: ze voelen zich niet beroerd om oude liedjes in het Nederlands te zingen. Veel Belgen halen daar hun neus voor op, en kiezen meer voor the English stuff.
Maar dus De Zwiebels. Elk jaar komen een aantal Noren, Engelsen, Luxemburgers, Belgen, en uiteraard Duitsers (zelfs speciaal naar de wijnfeesten voor hen!) naar de optredens van De Zwiebels kijken, en deinen ze zingend mee in de massa.
Hier een van de videofragmenten (ja, zet maar lekker luid):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





De Duitsers zingen "Die kleine Kneipe" terwijl de Nederlanders en Vlamingen luidkeels "Daar in dat kleine café" zingen Wink.

Inrtussen zijn wij al ongeveer 20 jaar bevriend met De Zwiebels, en een drietal keer per jaar gaan we ook naar een optreden van hen in de buurt van Den Haag. Ik apprecieer hun openheid, eerlijkheid, optimisme, en 'rechtdoor denken'. Enkele onder hen zijn zelfs goede vrienden geworden.
Ook in de carnavalperiode zijn ze heel actief, zoals (net voor de coronaperiode) nog op "Klûnen Breda" begin februari:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het enige wat jammer is: wegens corona moeten we hun optredens een tijd missen. De kans is zelfs heel groot dat de wijnfeesten dit jaar niet zullen plaatsvinden.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#37
El Greco,

Graag zou ik van je willen weten wat je bedoelt met:"een vergelijkbaar groot Belgisch huis,en niet in een typisch Nederlands"?
Ik pieker me "suf",maar misschien hoeft dat niet?
Quote
#38
Nu wil ik als Hollandse toch even in de verdediging schieten. Ik ben het er niet mee eens hoor, maar ook niet met de andere vooroordelen. Ik ken gezellige, gulle Hollanders, zuinige Belgen, Brabanders waar je nog niet over de drempel komt, laat staan een koekje bij de koffie krijgt, Limburgers die veels te vroeg komen, er zijn Friezen en Groningers die als stug ervaren worden, maar ik ken ze vooral als warm en behulpzaam. Zo kan ik uren door gaan.

Ik ben het met 1 ding wel eens: De Zwiebels zijn een top orkest!!
Quote
#39
(26 May 2020, 02:20)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




El Greco,

Graag zou ik van je willen weten wat je bedoelt met:"een vergelijkbaar groot Belgisch huis,en niet in een typisch Nederlands"?
Ik pieker me "suf",maar misschien hoeft dat niet?

Belgen wonen in de regel in redelijk wat grotere huizen dan de meeste Nederlanders (buiten die in Wassenaar dan misschien ?). Het huis in Denekamp zou zeker niet misstaan hebben in het Belgische straatbeeld.
Quote
#40
(26 May 2020, 09:46)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(26 May 2020, 02:20)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




El Greco,

Graag zou ik van je willen weten wat je bedoelt met:"een vergelijkbaar groot Belgisch huis,en niet in een typisch Nederlands"?
Ik pieker me "suf",maar misschien hoeft dat niet?

Belgen wonen in de regel in redelijk wat grotere huizen dan de meeste Nederlanders (buiten die in Wassenaar dan misschien ?). Het huis in Denekamp zou zeker niet misstaan hebben in het Belgische straatbeeld.
Dat zijn wel de Belgen die iets meer te besteden heen dan de gewone Jan met de pet Belg, die woont net als de Nederlandse J.m.d.P. in een flat of rijtjeshuis. Misschien is de bouwgrond, zijn de vergunningen en de regeltjes wat soepeler dan in Nederland.

(26 May 2020, 09:23)Natalie66 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nu wil ik als Hollandse toch even in de verdediging schieten. Ik ben het er niet mee eens hoor, maar ook niet met de andere vooroordelen. Ik ken gezellige, gulle Hollanders, zuinige Belgen, Brabanders waar je nog niet over de drempel komt, laat staan een koekje bij de koffie krijgt, Limburgers die veels te vroeg komen, er zijn Friezen en Groningers die als stug ervaren worden, maar ik ken ze vooral als warm en behulpzaam. Zo kan ik uren door gaan.

Ik ben het met 1 ding wel eens: De Zwiebels zijn een top orkest!!
Natalie, daarom schreef ik al je kunt ze niet allemaal over een kam scheren, net als de Belgen, maar een Limburger die te vroeg was komt toch zelden voor. Big Grin  Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Typisch Belgisch Margo 1.022 160.290 20 March 2024, 11:09
Laatste bericht: Buurman
  Typisch Duits Arthur 5 3.181 08 October 2020, 13:44
Laatste bericht: JohanV
  Typisch Belgisch en Nederlands Arthur 0 2.549 03 October 2020, 15:59
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 18 gast(en)