Typisch Nederlands
#41
@Arthur: Beloof ze een gezellige avond, met lekker eten en drinken, dan wil dat best lukken hoor! Wink
Quote
#42
Wat me ook opviel, toen we (enkele jaren geleden) in de zomer eens de route van de stadjes langs de Elfstedentocht (Friesland) gevolgd hebben:
De grote vriendelijkheid!
Overal waar we langskwamen, werden we vriendelijk begroet. Als we eens een winkel binnenliepen, maar niets kochten, kregen we bij het buitengaan toch een vriendelijke "tot ziens". Dat is ons meermaals opgevallen.
Als je in België een winkel buitenstapt, zonder iets gekocht te hebben, dan krijg je slechts heel zelden nog een goeiedag, maar kijkt men je scheef aan.

Je kan uiteraard niet veralgemenen. Maar dat was toch iets wat ons in Friesland meermaals opgevallen was.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#43
(26 May 2020, 10:06)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(26 May 2020, 09:46)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(26 May 2020, 02:20)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




El Greco,

Graag zou ik van je willen weten wat je bedoelt met:"een vergelijkbaar groot Belgisch huis,en niet in een typisch Nederlands"?
Ik pieker me "suf",maar misschien hoeft dat niet?

Belgen wonen in de regel in redelijk wat grotere huizen dan de meeste Nederlanders (buiten die in Wassenaar dan misschien ?). Het huis in Denekamp zou zeker niet misstaan hebben in het Belgische straatbeeld.
Dat zijn wel de Belgen die iets meer te besteden heen dan de gewone Jan met de pet Belg, die woont net als de Nederlandse J.m.d.P. in een flat of rijtjeshuis. Misschien is de bouwgrond, zijn de vergunningen en de regeltjes wat soepeler dan in Nederland.

Denk dat Belgische woningen zoals we die hier veel kennen (alleen staand of halfopenvoor vele een standaardnorm is geworden en als ik dat vergelijk met Nederlandse woningen waar ik de afgelopen 20 jaar ben geweest, kwam ik die daar maar zelden tegen (zoals die in Denenkamp of Zurich), niet tegenstaande dat ze allemaal uit dezelfde (werk)sector kwamen.
Je kan ook het nationale wagenpark van een gemiddelde Belgische Jmdp of Nederlandse Jmdp niet vergelijken, alhoewel we nu zien dat er hier toch enige vorm van neerwaardse status symbolen merkbaar zijn. 
Bij vele Belgen komt het er dan ook op aan om te kunnen uitpakken met grote(re) woningen of auto's dan de buurman of familie. Iets wat ik niet tot zelden merk bij Nederlanders trouwens. 
Quote
#44
Nederlanders verhuizen ook veel meer dan Belgen heb ik de indruk?
Quote
#45
Wat mij inderdaad opvalt:we vinden gauw iets duur! Heb een kennis die uit  de buurt
van Rotterdam komt en die heeft het altijd over iets dat "klauwen met geld kost",maar
heeft wel van alles het nieuwste in huis en dat kan ik dan weer niet volgen.Vindt het
belachelijk als wij aan onze kinderen een apparaat cadeau doen,of als ik een voorwerp
koop van honderd euro,dan denk ik:jij hoeft het toch niet te betalen!Soms
kan ik mijn landgenoten niet volgen!
Quote
#46
Wij excuseren ons als we iets hebben gekocht. Als iemand je een compliment geeft, dan wordt er vaak gezegd; oh was in de uitverkoop. Ik had zelf ook die neiging, maar zeg nu; dank je wel voor het compliment.

Wat mij ook opvalt als je iets hebt gekocht en een ander vraagt wat dat heeft gekost....

Ik weet niet hoe het in België is, maar als je hier voor het eerst bij iemand op visite komt, dan krijg je een rondleiding door het hele huis; slaapkamer, logeerkamer, kelder...

Zal niet voor alle Nederlanders van toepassing zijn..
Quote
#47
(26 May 2020, 12:47)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nederlanders verhuizen ook veel meer dan Belgen heb ik de indruk?
Dat denk ik ook. Een Belg is veel honkvaster dan een Nederlander of zeker als een Pool bvb.

(26 May 2020, 13:03)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat mij inderdaad opvalt:we vinden gauw iets duur! Heb een kennis die uit  de buurt
van Rotterdam komt en die heeft het altijd over iets dat "klauwen met geld kost",maar
heeft wel van alles het nieuwste in huis en dat kan ik dan weer niet volgen.Vindt het
belachelijk als wij aan onze kinderen een apparaat cadeau doen,of als ik een voorwerp
koop van honderd euro,dan denk ik:jij hoeft het toch niet te betalen!Soms
kan ik mijn landgenoten niet volgen!
Nou dan moet je eens in België wonen!  Big Grin 
Buiten onze wagens moet zowat alles bij onze noorderburen beterkoop zijn dan hier en daar zijn dan zeker gewone standaard levensnoodzakelijke dingen bij. Als je het winkelmandje vult met voeding, elektriciteit, gas, water, verzekeringen, internet, telefoon/gsm, restaurant bezoek, werknemers uurlonen, enz...kom je in Nederland toch een flink stuk goedkoper uit.
Quote
#48
(26 May 2020, 13:33)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij excuseren ons als we iets hebben gekocht. Als iemand je een compliment geeft, dan wordt er vaak gezegd; oh was in de uitverkoop. Ik had zelf ook die neiging, maar zeg nu; dank je wel voor het compliment.

Wat mij ook opvalt als je iets hebt gekocht en een ander vraagt wat dat heeft gekost....

Ik weet niet hoe het in België is, maar als je hier voor het eerst bij iemand op visite komt, dan krijg je een rondleiding door het hele huis; slaapkamer, logeerkamer, kelder...

Zal niet voor alle Nederlanders van toepassing zijn..

Bij mij krijg je echt geen rondleiding hoor  Big Grin  ja als je een stofzuiger in je hand neemt  Tongue
Quote
#49
(25 May 2020, 13:34)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Toch staan de Hollanders hier aan de kust er om bekent dat ze aanzienlijk meer fooi geven dan de belgen ,
of  dat in Griekenland ook zo is daar heb ik geen idee van ,misschien dat iemand daar iets meer van af weet ?

Wij geven hier in België altijd een fooi, wordt niet door iedereen gedaan. Mijn schoonbroer en ook anderen vinden het raar dat wij dit steeds doen, zit in de rekening vinden ze. Ook als we naar Zeeland (Renesse) gaan, geven we fooi. We gingen in begin alleen in december naar Zeeland en steeds in de omgeving van Renesse voornamelijk voor het restaurant De Wig (geweldige keuken). Ondertussen gaan we ook in juni naar daar, ook nu willen we daar binnenkort naar toe, hopelijk gaan de grenzen open vanaf 8 juni. Oeps dit was even terzijde.
Wij geven in Griekenland ook altijd 5 tot 10% fooi op onze rekening, het wordt echt wel gewaardeerd door de grieken. Wat we soms een probleem vinden, is dat we geen of te weinig kleingeld hebben om een fooi te geven doordat we veel meer met de kaart betalen.
Quote
#50
(28 May 2020, 20:33)Els DR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij geven hier in België altijd een fooi, wordt niet door iedereen gedaan. Mijn schoonbroer en ook anderen vinden het raar dat wij dit steeds doen, zit in de rekening vinden ze.

In horecazaken in België zijn eigenlijk alle fooien ‘vrijwillig’, bijna overal is de dienst inbegrepen. Op vele prijslijsten staat dat ook expliciet vermeld "17% Dienst en BTW inbegrepen".
Er zijn echter uitbaters die hiermee al problemen gehad hebben bij een Btw-controle. Een voorbeeld dat echt gebeurd is bij een kennis van me die een horecazaak heeft:
De controleur vergeleek de stortingen via Banksys met de uitgeschreven BTW-bonnetjes. Klanten geven soms een fooi en daar wrong juist het schoentje. Een klant krijgt bv. een rekening voor € 140... en hij zegt: maak er maar € 150 van, ... die € 10 is voor het personeel. Nu stelde de controleur dat over die € 10 extra omzet ook BTW betaald moest worden. Die controleur heeft zo de hele dag niets anders gedaan dan alle BTW-bonnetjes vergeleken met de stortingen en alle verschillen zitten optellen.
Van iemand heeft mijn kennis dan volgend 2 tips gekregen:
  1. Vermijd om op de kaart te vermelden dat naast de BTW ook de dienst inbegrepen is. Zo niet is er ook op de fooi als onderdeel van de prijs van de maaltijd BTW verschuldigd. Laat dus ruimte voor vrijwillige fooien.
  2. Schrijf het bedrag van de fooien apart in in het boek van de dagontvangsten. Op dat deel is er dan geen BTW verschuldigd.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#51
(28 May 2020, 21:01)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(28 May 2020, 20:33)Els DR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij geven hier in België altijd een fooi, wordt niet door iedereen gedaan. Mijn schoonbroer en ook anderen vinden het raar dat wij dit steeds doen, zit in de rekening vinden ze.

In horecazaken in België zijn eigenlijk alle fooien ‘vrijwillig’, bijna overal is de dienst inbegrepen. Op vele prijslijsten staat dat ook expliciet vermeld "17% Dienst en BTW inbegrepen".
Er zijn echter uitbaters die hiermee al problemen gehad hebben bij een Btw-controle. Een voorbeeld dat echt gebeurd is bij een kennis van me die een horecazaak heeft:
De controleur vergeleek de stortingen via Banksys met de uitgeschreven BTW-bonnetjes. Klanten geven soms een fooi en daar wrong juist het schoentje. Een klant krijgt bv. een rekening voor € 140... en hij zegt: maak er maar € 150 van, ... die € 10 is voor het personeel. Nu stelde de controleur dat over die € 10 extra omzet ook BTW betaald moest worden. Die controleur heeft zo de hele dag niets anders gedaan dan alle BTW-bonnetjes vergeleken met de stortingen en alle verschillen zitten optellen.
Van iemand heeft mijn kennis dan volgend 2 tips gekregen:
  1. Vermijd om op de kaart te vermelden dat naast de BTW ook de dienst inbegrepen is. Zo niet is er ook op de fooi als onderdeel van de prijs van de maaltijd BTW verschuldigd. Laat dus ruimte voor vrijwillige fooien.
  2. Schrijf het bedrag van de fooien apart in in het boek van de dagontvangsten. Op dat deel is er dan geen BTW verschuldigd.

Het kan nog veel makkelijker Patrick, zoals ze het overal doen. Fooien direct in een grote pot en verdelen onder het personeel. Als ik met creditkaart of bankkaart betaal, geef ik alsnog de fooi in contanten. Merk je dat het personeel daar niets van krijgt (hebben wij hier meegemaakt, was een Griek die er de ouzo van kocht die hij "gratis" uitschonk) dan de fooi in het handje van het personeel geven. Overigens was het in Nederland altijd zo in beroepen in de horeca en bv bij taxichauffeurs, dat er door de belastingdienst een bepaald bedrag bij je inkomen werd opgeteld als fooi. Ongeacht of je dat ook echt ontvangen had en daar betaalde je dan alsnog loonbelasting over. Weet niet of dat tegenwoordig nog steeds zo is. In mijn tijd in de jaren 80 toen ik taxichauffeur was wel nog.
Overigens is het geven van fooi wel zo netjes als je tevreden bent, ook al is het zogenaamd inclusief. Vind ik dan.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#52
In GR ("ons restaurant") doe ik het vaak zo: vraag naar de rekening en hoop dat de ober en niet de eigenaar komt.
Als de ober komt betaal ik handje contact rekeningsbedrag plus fooi; "ine endax"... anders komt ie nog terug met het fooibedrag Wink .
Als de eigenaar met de rekening komt hoop ik dat hij/zij dan weer "verdwijnt" en leg het geld onder de rekening en hoop weer dat de ober de tafel afruimt en het geld vindt. 
Johannes
Quote
#53
nog iets dat mij opvalt bij nederlanders : hun liefde voor kleur orange , op vakantie herken je ze makelijk hebben dan een knal orange korte broek/pet aan of zo, iets waar ik een belg niet direct zie mee rondlopen
Of orange dekzeilen : in belgie zal je veel doe het zelf zaken moeten afgaan om een orange dekzeil te vinden, terwijl je in NL niets anders ziet.
Vroeger leverde ik visnetjes aan toeristiche winkeltjes in ardennen, kinderen speelden daarmee in de rivier, deze netjes hadden verschillende kleuren....wel de orange waren steeds eerst uitverkocht.
Quote
#54
Nederlanders drinken melk bij hun warme maaltijd met de lunch.
Zie ik een Belg nog niet zo gauw doen.
Quote
#55
Leuk om zo te lezen, ik ben blijkbaar vergriekst  houd niet van warme melk en zal ook niet snel oranje kiezen als kleur.
Ben wel altijd snel met de koffiekan.....dat is dan toch blijven hangen blijkbaar.
Ben t wel met Nathalie en anderen eens dat je overal zuinige mensen hebt, en vriendelijke en onvriendelijke etc...

Onze dochter als gr/nl kan nog steeds niet wennen aan al dat brood dat de nederlanders naar binnen werken.....
Sommige mensen die gewoon al tig jaren smiddags een snee met kaas en een snee met hagelslag eten met een appel.....
elke  dag t zelfde. Smorgens brood, smiddags brood als je pech hbet savonds soep met brood.
Ik denk dat een groot deel van Nederland zo eet?
Ik zelf vroeger ook,zou t nu niet meer terugdraaien moet ik zeggen. Eten de Belgen ook zoveel brood?
Quote
#56
Nee, dan de Grieken. Als wij uit eten gaan in Griekenland krijg je ALTIJD en mandje brood zonder iets erbij. (En ook als je het niet eet, moet je toch betalen.)
Ik denk altijd dat de Grieken veel brood eten, en ook citroenen persen ze ook heel wat uit als ze eten.
Maar ik woon niet in Griekenland..., Nanny hoe zit dat, heb ik een verkeerd beeld bij wat de Grieken eten? En hoe zit het met "wat de boer niet kent …. (of wat niet zo klaargemaakt is als mijn moeder het deed). 
Het valt mij ook op dat ze qua restaurants allemaal hetzelfde verkopen.  Huh
Quote
#57
Mandje met brood en bestek. Dat staat onder de naam couvert op de kaart en daar betaal je een bedragje voor.
Het klopt dat Grieken veel Citroën eten. Het is traditioneel een bron van vitamine en brengt natuurlijk veel smaak. Ontbijt op Kreta bijv. Stelt ook niet veel voor. Meestal niet veel meer dan paximadi en thee of koffie
Quote
#58
(06 June 2020, 14:18)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nee, dan de Grieken. Als wij uit eten gaan in Griekenland krijg je ALTIJD en mandje brood zonder iets erbij. (En ook als je het niet eet, moet je toch betalen.)
Ik denk altijd dat de Grieken veel brood eten, en ook citroenen persen ze ook heel wat uit als ze eten.
Maar ik woon niet in Griekenland..., Nanny hoe zit dat, heb ik een verkeerd beeld bij wat de Grieken eten? En hoe zit het met "wat de boer niet kent …. (of wat niet zo klaargemaakt is als mijn moeder het deed). 
Het valt mij ook op dat ze qua restaurants allemaal hetzelfde verkopen.  Huh
Nou dat is nu echt typisch Nederlands zitten klagen over het mandje brood ,ik  zie dat een Belg -Griek  -of Duitser dat niet zo snel doen
Wij hebben het meegemaakt op Naxos met hollanders ,wel eerst de gratis ouzo opdrinken en dan gaan zeiken over het mandje brood van
1euro 50 Angry
Quote
#59
(06 June 2020, 08:19)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




nog iets dat mij opvalt bij nederlanders : hun liefde voor kleur orange , op vakantie herken je ze makelijk hebben dan een knal orange korte broek/pet aan of zo, iets waar ik een belg niet direct zie mee rondlopen
Of orange dekzeilen : in belgie zal je veel doe het zelf zaken moeten afgaan om een orange dekzeil te vinden, terwijl je in NL niets anders ziet.
Vroeger leverde ik visnetjes aan toeristiche winkeltjes in ardennen, kinderen speelden daarmee in de rivier, deze netjes hadden verschillende kleuren....wel de orange waren steeds eerst uitverkocht.

Een Belg zal zich inderdaad niet zo gauw kleden in een kleur waar je meteen België in zou herkennen.
Bovendien is het naar boven halen van de Belgische driekleur een beetje meer 'beladen' dan de Nederlandse driekleur. Als je als Vlaming/Belg/Waal een Belgisch vlagje op je wagen of reiskoffer hangt, dan geef je daarmee onrechtstreeks (of rechtstreeks) een statement dat je eerder Belgisch 'gezind' bent dan bijvoorbeeld Vlaamsgezind. Omgekeerd is dat ook het geval met de Vlaamse Leeuw.
De Belgische driekleur zie je bijvoorbeeld niet massaal aan huisgevels hangen op de nationale feestdag van 21 juli. De Vlaamse Leeuw zie je her en der hangen op de Vlaamse feestdag van 11 juli. Beide vlaggen zijn dus, elk op zich, wat politiek geladen. 
Dit is een fenomeen dat zich niet voordoet in Nederland.

De Belgische driekleur komt als teken van enige eenheid vooral naar boven als de Rode Duivels (het nationaal Belgisch voetbalelftal) goed presteren op een Europees kampioenschap of Wereldbeker. De laatste jaren deden ze het trouwens beter dan het Nederlands elftal.  Big Grin Tongue  Rolleyes Devilish
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#60
(06 June 2020, 13:17)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nederlanders drinken melk bij hun warme maaltijd met de lunch.
Zie ik een Belg nog niet zo gauw doen.
Inderdaad, heb regelmatig opleidingen in Nederland en daar krijg je 's middags de gekste combinaties geserveerd  Huh
1 mand met broodjes en 1 ketel met "zuurvlees" en 1 bladje sla  Blush

Eerste maal zelfs de fout gemaakt om ook een glaasje melk te nemen, blijkbaar was dat karnemelk  scheld
Quote
#61
Lang geleden maar wil hier toch ook wel even inpikken,

Over het mandje brood, wij waren een paar jaar geleden op Rhodos en gingen steevast in het zelfde restaurant lunchen,
het was gezellig, lekker eten en vriendelijke eigenaar Thanasis.

Een bepaalde dag kwamen we aan de praat mat een Belgische mevrouw, die al aan het klagen was over ons hotel waar we toevallig ook logeerden etc.

Om het verhaal iets in te korten, de andere dag gingen we terug naar Thanasis maar gelukkig was de mevrouw er niet,
en toen kregen we van Thanasis het verhaal, dat toen de mevrouw ging betalen ze er ook een probleem van maakte dat ze het brood moest betalen dat ze niet bestelt had, maar opgegeten had, en ook niettegenstaande ze nog een gratis koffie had gekregen.

En de brave Thanasis heeft de mevrouw  de 1,5 € terugbetaald, ik was er even niet goed van toen hij dat vertelde zeker ook omdat ze Belgisch was.

Om maar te zeggen in Begië lopen ook heel gierige mensen.....

Choreftis.
Choreftis's signatuur Receiver is een VU Solo SE.
Schotel Triax 88 cm.
Op een Technomate DiSeqc HH motor TM-2200 super.
Quote
#62
(06 June 2020, 18:13)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(06 June 2020, 13:17)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nederlanders drinken melk bij hun warme maaltijd met de lunch.
Zie ik een Belg nog niet zo gauw doen.
Inderdaad, heb regelmatig opleidingen in Nederland en daar krijg je 's middags de gekste combinaties geserveerd  Huh
1 mand met broodjes en 1 ketel met "zuurvlees" en 1 bladje sla  Blush

Eerste maal zelfs de fout gemaakt om ook een glaasje melk te nemen, blijkbaar was dat karnemelk  scheld

Eén van mijn collega's is een Nederlander. Als hij boterhammetjes tijdens de lunch eet, smeert hij daar heel dikwijls pindakaas op. 
Ik heb eens geprobeerd om ook pindakaas op brood te eten, maar lust het echt niet. Ik vind er gewoon niks aan.

Einde vorig jaar waren we op een feestje met receptie, in Nederland. Bij de dranken werden ook warme hapjes geserveerd. Bij de hapjes stonden ook potjes met wat er uitzag als een sausje. Verdorie weeral pindakaas dizzy . Echt mijn ding niet (maar dat zal wel met mijn persoonlijke smaak te maken hebben).
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#63
Ik eet ook regelmatig pindakaas, s morgens in muesli, of in yoghurt, of op brood. Collega's lachen mij meestal uit alsof ik een halve Hollander ben. Terwijl de halve wereld bij wijze van spreken pindakaas eet. Brengt mij bij de volgende spreuk die van toepassing is op veel Belgen (behalve deze hier op het forum denk ik): "wat de boer niet kent vreet hij niet "
Quote
#64
Dat zal satesaus geweest zijn. Een ingrediënt kan pindakaas zijn. Maar,er komt meer bij kijken.
Persoonlijk lust ik geen pindakaas vanwege de stroeve structuur. Het plakt in de mond, satesaus voelt toch @bders aan, heeft ook niet die “platte” smaak.
Quote
#65
Een heerlijke Belgisch-Nederlandse combinatie: frietje sate! (Het frietkot verbroedert)
Quote
#66
hahaha satesaus ; ik heb dus in een ver verleden zo'n  35 jaar geleden in een belgish frituur gewerkt, daar kwamen regelmatig nederlanders een frietje eten, en telkens vroegen die of ik satesaus had.

Nee dus , laat staan dat ik wist wat het was, toen ik dan eens in nederland was , wou ik toch weten wat satesaus was, dus naar een nederlandse frituur , fritje met satesaus besteld, 1 hap en daarna alles in vuilbak gegooid.  Wink Wink
Quote
#67
Ach ach, cultuurbarbaar!??
Quote
#68
(06 June 2020, 19:59)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ach ach, cultuurbarbaar!??
Ik denk dat Edgar bij de verkeerde friture was Chris, de meeste gooien er gewoon een kwak opgewarmde pindakaas op wat toch al niet te vreten is, de betere fritures gebruiken het Indonesisch recept, lekker pittig en met smaak, daar hoeft helemaal geen pindakaas in te zitten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#69
Klopt Arthur. Ik had ook een knipoogje bijgevoegd,maar dat is blijkbaar niet meegekomen,
Quote
#70
(06 June 2020, 13:17)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nederlanders drinken melk bij hun warme maaltijd met de lunch.
Zie ik een Belg nog niet zo gauw doen.

De lunch is hier meestal niet warm, op een ontplofte kroket na. Maaltijd is het avondeten. Melk drinken, zouden meer mensen moeten doen.  Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#71
(06 June 2020, 18:19)Choreftis schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lang geleden maar wil hier toch ook wel even inpikken,

Over het mandje brood, wij waren een paar jaar geleden op Rhodos en gingen steevast in het zelfde restaurant lunchen,
het was gezellig, lekker eten en vriendelijke eigenaar Thanasis.

Een bepaalde dag kwamen we aan de praat mat een Belgische mevrouw, die al aan het klagen was over ons hotel waar we toevallig ook logeerden etc.

Om het verhaal iets in te korten, de andere dag gingen we terug naar Thanasis maar gelukkig was de mevrouw er niet,
en toen kregen we van Thanasis het verhaal, dat toen de mevrouw ging betalen ze er ook een probleem van maakte dat ze het brood moest betalen dat ze niet bestelt had, maar opgegeten had, en ook niettegenstaande ze nog een gratis koffie had gekregen.

En de brave Thanasis heeft de mevrouw  de 1,5 € terugbetaald, ik was er even niet goed van toen hij dat vertelde zeker ook omdat ze Belgisch was.

Om maar te zeggen in Begië lopen ook heel gierige mensen.....

Choreftis.
Op Amorgos werden wij in de supermarkt aangesproken door een boze Zwitserse mevrouw die in dezelfde taverne had gegeten. Ze vroeg aan ons of wij
ook voor het bestek moesten betalen ,want in 40 jaar dat ze in Griekenland kwam had ze dat nog nooit meegemaakt. Wat was nou het geval op de rekening
stond couvert , dus toen ik uitgelegd had dat het voor het brood was keek ze toch wat minder boos
Quote
#72
(06 June 2020, 20:05)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(06 June 2020, 19:59)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ach ach, cultuurbarbaar!??
Ik denk dat Edgar bij de verkeerde friture was Chris, de meeste gooien er gewoon een kwak opgewarmde pindakaas op wat toch al niet te vreten is, de betere fritures gebruiken het Indonesisch recept, lekker pittig en met smaak, daar hoeft helemaal geen pindakaas in te zitten. 

Ook in Nederland zelf zijn er grote verschillen. Probeer "boven de rivieren" maar eens een frietje stoofvlees te bestellen. "Friet" wordt daar "Patat" en stoofvlees op je frieten hebben ze nooit van gehoord! Laat staan van Mestreechs zoervleisj Tongue  Heb in Apeldoorn ooit eens moeten uitleggen wat nu precies op een frietje "oorlog" moet en wat het verschil is met een frietje "moeilijk". Zo blijkt maar dat ook Nederland (gelukkig) niet eenduidig is! Iedere regio zijn eigen "eigenaardigheden"!  Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#73
Eigenlijk herken ik mij in geen enkel vooroordeel wat Nederlanders betref, op het mondige na dan, ook de Nederlandse gebruiken zoals hier beschreven herken ik mij niet in.. zal ik dan toch geen Nederlander zijn ??
Quote
#74
hahaha, zoals er in belgie er 3 namen circuleren voor een frikandel, word curryworst in brabant ofwel hamburger in limburg , als er iemand hamburger bestelde met limburgs accent, wist ik dat ik moest vragen : een lange, dan wist ik dat ze dus een frkandel bedoelden.
Quote
#75
(07 June 2020, 14:45)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eigenlijk herken ik mij in geen enkel vooroordeel wat Nederlanders betref, op het mondige na dan,  ook de Nederlandse gebruiken zoals hier beschreven herken ik mij niet in.. zal ik dan toch geen Nederlander zijn ??
Ga eens 10 generaties of zo terug, misschien stam je wel van de Belgen of nog mooier van de Limburgers af lol

(07 June 2020, 14:48)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




hahaha, zoals er in Belgie 3 namen circuleren voor een frikandel, word curryworst in Brabant ofwel hamburger in Limburg , als er iemand hamburger bestelde met Limburgs accent, wist ik dat ik moest vragen : een lange, dan wist ik dat ze dus een frikandel bedoelden.
En als je in Duitsland een frikandelle besteld krijg je platte gehaktbal.
Hieronder staat alles wat je weten wilt.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#76
Bij ons in Den Dungen/Maaskantje is een goed verkochte frikandel die met satesaus en heeft als naam een « josbrinkie « .
Quote
#77
Als je in Duitsland een "Berliner" bestelt, krijg je een Berliner - hetzij je woont in Berlijn, daar koop je dus een Pfannkuchen= panne(n)koek. Een van de Amerikaanse presidenten op de toenmalige muur in Berlijn tussen Oost en West: "ich bin ein Berliner".
Quote
#78
Typisch Nederlands zijn ook de automaten met de warme, gefrituurde hapjes. Bijvoorbeeld allerhande soorten kroketten.
Dat zie je ook niet in België.

Wat je ook niet in België vindt, en typisch Nederlands: kibbeling.
Soms, als het viskraam uit Breskens naar de markt in België komt, dan is daar ook kibbeling bij te koop.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#79
(07 June 2020, 17:23)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Typisch Nederlands zijn ook de automaten met de warme, gefrituurde hapjes. Bijvoorbeeld allerhande soorten kroketten.
Dat zie je ook niet in België.

Wat je ook niet in België vindt, en typisch Nederlands: kibbeling.
Soms, als het viskraam uit Breskens naar de markt in België komt, dan is daar ook kibbeling bij te koop.
Maar ja julie hebben dan weer :WATERKONIJN  dat zie je dan weer niet hier gelukkig Big Grin
Quote
#80
(07 June 2020, 17:42)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 June 2020, 17:23)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Typisch Nederlands zijn ook de automaten met de warme, gefrituurde hapjes. Bijvoorbeeld allerhande soorten kroketten.
Dat zie je ook niet in België.

Wat je ook niet in België vindt, en typisch Nederlands: kibbeling.
Soms, als het viskraam uit Breskens naar de markt in België komt, dan is daar ook kibbeling bij te koop.
Maar ja julie hebben dan weer :WATERKONIJN  dat zie je dan weer niet hier gelukkig Big Grin
Ik snap niet wat een Nederlander lekker vind aan aan stuk vis wat uit de vette olie komt, er gaat niks boven een zelf vers gevangen vis uit de zee (Kreta) die meteen op de grill of in de pan gaat.



Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Dat waterkonijn (een rat dus) klinkt niet lekker maar onze katten op Kreta vinden een jong ratje of muisje heerlijk.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Typisch Belgisch Margo 1.022 160.263 20 March 2024, 11:09
Laatste bericht: Buurman
  Typisch Duits Arthur 5 3.180 08 October 2020, 13:44
Laatste bericht: JohanV
  Typisch Belgisch en Nederlands Arthur 0 2.549 03 October 2020, 15:59
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 17 gast(en)