Typisch Nederlands
@Arthur: Beloof ze een gezellige avond, met lekker eten en drinken, dan wil dat best lukken hoor! Wink
Wat me ook opviel, toen we (enkele jaren geleden) in de zomer eens de route van de stadjes langs de Elfstedentocht (Friesland) gevolgd hebben:
De grote vriendelijkheid!
Overal waar we langskwamen, werden we vriendelijk begroet. Als we eens een winkel binnenliepen, maar niets kochten, kregen we bij het buitengaan toch een vriendelijke "tot ziens". Dat is ons meermaals opgevallen.
Als je in België een winkel buitenstapt, zonder iets gekocht te hebben, dan krijg je slechts heel zelden nog een goeiedag, maar kijkt men je scheef aan.

Je kan uiteraard niet veralgemenen. Maar dat was toch iets wat ons in Friesland meermaals opgevallen was.
vlagreco's signature YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

(26 May 2020, 10:06)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

(26 May 2020, 09:46)El Greco schreef:

(26 May 2020, 02:20)Marianne schreef:

El Greco,

Graag zou ik van je willen weten wat je bedoelt met:"een vergelijkbaar groot Belgisch huis,en niet in een typisch Nederlands"?
Ik pieker me "suf",maar misschien hoeft dat niet?

Belgen wonen in de regel in redelijk wat grotere huizen dan de meeste Nederlanders (buiten die in Wassenaar dan misschien ?). Het huis in Denekamp zou zeker niet misstaan hebben in het Belgische straatbeeld.
Dat zijn wel de Belgen die iets meer te besteden heen dan de gewone Jan met de pet Belg, die woont net als de Nederlandse J.m.d.P. in een flat of rijtjeshuis. Misschien is de bouwgrond, zijn de vergunningen en de regeltjes wat soepeler dan in Nederland.

Denk dat Belgische woningen zoals we die hier veel kennen (alleen staand of halfopenvoor vele een standaardnorm is geworden en als ik dat vergelijk met Nederlandse woningen waar ik de afgelopen 20 jaar ben geweest, kwam ik die daar maar zelden tegen (zoals die in Denenkamp of Zurich), niet tegenstaande dat ze allemaal uit dezelfde (werk)sector kwamen.
Je kan ook het nationale wagenpark van een gemiddelde Belgische Jmdp of Nederlandse Jmdp niet vergelijken, alhoewel we nu zien dat er hier toch enige vorm van neerwaardse status symbolen merkbaar zijn. 
Bij vele Belgen komt het er dan ook op aan om te kunnen uitpakken met grote(re) woningen of auto's dan de buurman of familie. Iets wat ik niet tot zelden merk bij Nederlanders trouwens. 
Nederlanders verhuizen ook veel meer dan Belgen heb ik de indruk?
Wat mij inderdaad opvalt:we vinden gauw iets duur! Heb een kennis die uit  de buurt
van Rotterdam komt en die heeft het altijd over iets dat "klauwen met geld kost",maar
heeft wel van alles het nieuwste in huis en dat kan ik dan weer niet volgen.Vindt het
belachelijk als wij aan onze kinderen een apparaat cadeau doen,of als ik een voorwerp
koop van honderd euro,dan denk ik:jij hoeft het toch niet te betalen!Soms
kan ik mijn landgenoten niet volgen!
Wij excuseren ons als we iets hebben gekocht. Als iemand je een compliment geeft, dan wordt er vaak gezegd; oh was in de uitverkoop. Ik had zelf ook die neiging, maar zeg nu; dank je wel voor het compliment.

Wat mij ook opvalt als je iets hebt gekocht en een ander vraagt wat dat heeft gekost....

Ik weet niet hoe het in België is, maar als je hier voor het eerst bij iemand op visite komt, dan krijg je een rondleiding door het hele huis; slaapkamer, logeerkamer, kelder...

Zal niet voor alle Nederlanders van toepassing zijn..
(26 May 2020, 12:47)soundsystem schreef:

Nederlanders verhuizen ook veel meer dan Belgen heb ik de indruk?
Dat denk ik ook. Een Belg is veel honkvaster dan een Nederlander of zeker als een Pool bvb.

(26 May 2020, 13:03)Marianne schreef:

Wat mij inderdaad opvalt:we vinden gauw iets duur! Heb een kennis die uit  de buurt
van Rotterdam komt en die heeft het altijd over iets dat "klauwen met geld kost",maar
heeft wel van alles het nieuwste in huis en dat kan ik dan weer niet volgen.Vindt het
belachelijk als wij aan onze kinderen een apparaat cadeau doen,of als ik een voorwerp
koop van honderd euro,dan denk ik:jij hoeft het toch niet te betalen!Soms
kan ik mijn landgenoten niet volgen!
Nou dan moet je eens in België wonen!  Big Grin 
Buiten onze wagens moet zowat alles bij onze noorderburen beterkoop zijn dan hier en daar zijn dan zeker gewone standaard levensnoodzakelijke dingen bij. Als je het winkelmandje vult met voeding, elektriciteit, gas, water, verzekeringen, internet, telefoon/gsm, restaurant bezoek, werknemers uurlonen, enz...kom je in Nederland toch een flink stuk goedkoper uit.
(26 May 2020, 13:33)Goedas schreef:

Wij excuseren ons als we iets hebben gekocht. Als iemand je een compliment geeft, dan wordt er vaak gezegd; oh was in de uitverkoop. Ik had zelf ook die neiging, maar zeg nu; dank je wel voor het compliment.

Wat mij ook opvalt als je iets hebt gekocht en een ander vraagt wat dat heeft gekost....

Ik weet niet hoe het in België is, maar als je hier voor het eerst bij iemand op visite komt, dan krijg je een rondleiding door het hele huis; slaapkamer, logeerkamer, kelder...

Zal niet voor alle Nederlanders van toepassing zijn..

Bij mij krijg je echt geen rondleiding hoor  Big Grin  ja als je een stofzuiger in je hand neemt  Tongue
(25 May 2020, 13:34)metaxa schreef:

Toch staan de Hollanders hier aan de kust er om bekent dat ze aanzienlijk meer fooi geven dan de belgen ,
of  dat in Griekenland ook zo is daar heb ik geen idee van ,misschien dat iemand daar iets meer van af weet ?

Wij geven hier in België altijd een fooi, wordt niet door iedereen gedaan. Mijn schoonbroer en ook anderen vinden het raar dat wij dit steeds doen, zit in de rekening vinden ze. Ook als we naar Zeeland (Renesse) gaan, geven we fooi. We gingen in begin alleen in december naar Zeeland en steeds in de omgeving van Renesse voornamelijk voor het restaurant De Wig (geweldige keuken). Ondertussen gaan we ook in juni naar daar, ook nu willen we daar binnenkort naar toe, hopelijk gaan de grenzen open vanaf 8 juni. Oeps dit was even terzijde.
Wij geven in Griekenland ook altijd 5 tot 10% fooi op onze rekening, het wordt echt wel gewaardeerd door de grieken. Wat we soms een probleem vinden, is dat we geen of te weinig kleingeld hebben om een fooi te geven doordat we veel meer met de kaart betalen.
(Gisteren, 20:33)Els DR schreef:

Wij geven hier in België altijd een fooi, wordt niet door iedereen gedaan. Mijn schoonbroer en ook anderen vinden het raar dat wij dit steeds doen, zit in de rekening vinden ze.

In horecazaken in België zijn eigenlijk alle fooien ‘vrijwillig’, bijna overal is de dienst inbegrepen. Op vele prijslijsten staat dat ook expliciet vermeld "17% Dienst en BTW inbegrepen".
Er zijn echter uitbaters die hiermee al problemen gehad hebben bij een Btw-controle. Een voorbeeld dat echt gebeurd is bij een kennis van me die een horecazaak heeft:
De controleur vergeleek de stortingen via Banksys met de uitgeschreven BTW-bonnetjes. Klanten geven soms een fooi en daar wrong juist het schoentje. Een klant krijgt bv. een rekening voor € 140... en hij zegt: maak er maar € 150 van, ... die € 10 is voor het personeel. Nu stelde de controleur dat over die € 10 extra omzet ook BTW betaald moest worden. Die controleur heeft zo de hele dag niets anders gedaan dan alle BTW-bonnetjes vergeleken met de stortingen en alle verschillen zitten optellen.
Van iemand heeft mijn kennis dan volgend 2 tips gekregen:
  1. Vermijd om op de kaart te vermelden dat naast de BTW ook de dienst inbegrepen is. Zo niet is er ook op de fooi als onderdeel van de prijs van de maaltijd BTW verschuldigd. Laat dus ruimte voor vrijwillige fooien.
  2. Schrijf het bedrag van de fooien apart in in het boek van de dagontvangsten. Op dat deel is er dan geen BTW verschuldigd.
Patrick's signature

(Gisteren, 21:01)Patrick schreef:

(Gisteren, 20:33)Els DR schreef:

Wij geven hier in België altijd een fooi, wordt niet door iedereen gedaan. Mijn schoonbroer en ook anderen vinden het raar dat wij dit steeds doen, zit in de rekening vinden ze.

In horecazaken in België zijn eigenlijk alle fooien ‘vrijwillig’, bijna overal is de dienst inbegrepen. Op vele prijslijsten staat dat ook expliciet vermeld "17% Dienst en BTW inbegrepen".
Er zijn echter uitbaters die hiermee al problemen gehad hebben bij een Btw-controle. Een voorbeeld dat echt gebeurd is bij een kennis van me die een horecazaak heeft:
De controleur vergeleek de stortingen via Banksys met de uitgeschreven BTW-bonnetjes. Klanten geven soms een fooi en daar wrong juist het schoentje. Een klant krijgt bv. een rekening voor € 140... en hij zegt: maak er maar € 150 van, ... die € 10 is voor het personeel. Nu stelde de controleur dat over die € 10 extra omzet ook BTW betaald moest worden. Die controleur heeft zo de hele dag niets anders gedaan dan alle BTW-bonnetjes vergeleken met de stortingen en alle verschillen zitten optellen.
Van iemand heeft mijn kennis dan volgend 2 tips gekregen:
  1. Vermijd om op de kaart te vermelden dat naast de BTW ook de dienst inbegrepen is. Zo niet is er ook op de fooi als onderdeel van de prijs van de maaltijd BTW verschuldigd. Laat dus ruimte voor vrijwillige fooien.
  2. Schrijf het bedrag van de fooien apart in in het boek van de dagontvangsten. Op dat deel is er dan geen BTW verschuldigd.

Het kan nog veel makkelijker Patrick, zoals ze het overal doen. Fooien direct in een grote pot en verdelen onder het personeel. Als ik met creditkaart of bankkaart betaal, geef ik alsnog de fooi in contanten. Merk je dat het personeel daar niets van krijgt (hebben wij hier meegemaakt, was een Griek die er de ouzo van kocht die hij "gratis" uitschonk) dan de fooi in het handje van het personeel geven. Overigens was het in Nederland altijd zo in beroepen in de horeca en bv bij taxichauffeurs, dat er door de belastingdienst een bepaald bedrag bij je inkomen werd opgeteld als fooi. Ongeacht of je dat ook echt ontvangen had en daar betaalde je dan alsnog loonbelasting over. Weet niet of dat tegenwoordig nog steeds zo is. In mijn tijd in de jaren 80 toen ik taxichauffeur was wel nog.
Overigens is het geven van fooi wel zo netjes als je tevreden bent, ook al is het zogenaamd inclusief. Vind ik dan.
JohanV's signature Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
In GR ("ons restaurant") doe ik het vaak zo: vraag naar de rekening en hoop dat de ober en niet de eigenaar komt.
Als de ober komt betaal ik handje contact rekeningsbedrag plus fooi; "ine endax"... anders komt ie nog terug met het fooibedrag Wink .
Als de eigenaar met de rekening komt hoop ik dat hij/zij dan weer "verdwijnt" en leg het geld onder de rekening en hoop weer dat de ober de tafel afruimt en het geld vindt. 
Johannes

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies