Typisch Nederlands
#81
't schijnt dat dat "waterkonijn" eigenlijk best lekker is, het gaat ook over de muskusrat, niet te verwarren met de gewone bruine rat.
Quote
#82
(07 June 2020, 18:14)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar ja julie hebben dan weer :WATERKONIJN  dat zie je dan weer niet hier gelukkig Big Grin
Ik snap niet wat een Nederlander lekker vind aan aan stuk vis wat uit de vette olie komt, er gaat niks boven een zelf vers gevangen vis uit de zee (Kreta) die meteen op de grill of in de pan gaat.

Als ik heel sporadisch in Nederland kom, zal ik ook maar eens eenmaal per jaar kibbeling eten. Omdat het in België niet echt te vinden is, en omdat het een snelle snack is als je niet veel tijd hebt om iets deftigs te kopen. Het is inderdaad heel vet, maar dat is een bakje friet met mayonaise natuurlijk ook.
Het spreekt uiteraard voor zich dat verse vis uit de zee veel gezonder is én nog veel beter smaakt. Die luxe die jij gelukkig op Kreta mag meemaken, is voor velen onder ons niet heel evident.

(07 June 2020, 17:42)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar ja julie hebben dan weer :WATERKONIJN  dat zie je dan weer niet hier gelukkig Big Grin

Ik ken eigenlijk geen Belgen die waterkonijn eten. Ik weet dat het bestaat, maar ik heb het nog nooit op een menukaart gezien (niet dat ik er zelfs zou naar zoeken). Mocht ik weten dat er waterkonijn door mijn eten zou gedraaid zijn, dan zou ik er zelfs voor passen. 
Het is dus ab-so-luut geen "Belgische lekkernij", en dus geenszins als "typisch Belgisch" te beschouwen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#83
(06 June 2020, 19:31)Pieter schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een heerlijke Belgisch-Nederlandse combinatie: frietje sate! (Het frietkot verbroedert)
Absoluut! Heerlijk Belgische frietjes met satesaus. ? Is echt zéér moeilijk te vinden in België.

(07 June 2020, 01:25)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(06 June 2020, 13:17)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nederlanders drinken melk bij hun warme maaltijd met de lunch.
Zie ik een Belg nog niet zo gauw doen.

De lunch is hier meestal niet warm, op een ontplofte kroket na. Maaltijd is het avondeten. Melk drinken, zouden meer mensen moeten doen.  Tongue
Ik heb nog nooit ergens 's avonds bij Nederlanders gaan eten, kan ik dus niet bevestigen maar wel steeds tijdens de warme lunch en daar was het de gewoonte. Zal misschien ook van locatie afhankelijk zijn.

(07 June 2020, 14:45)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eigenlijk herken ik mij in geen enkel vooroordeel wat Nederlanders betref, op het mondige na dan,  ook de Nederlandse gebruiken zoals hier beschreven herken ik mij niet in.. zal ik dan toch geen Nederlander zijn ??

Hahaha, daarom dat Nederlanders zo graag naar Antwerpen komen omdat een Antwerpenaar doorgaans in de rest van Vlaanderen als iemand met ook een grote mond wordt aanzien.  Big Grin

(07 June 2020, 16:05)Pieter schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bij ons in Den Dungen/Maaskantje is een goed verkochte frikandel die met satesaus en heeft als naam een « josbrinkie « .

Big Grin Big Grin Big Grin
Quote
#84
(06 June 2020, 14:18)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nee, dan de Grieken. Als wij uit eten gaan in Griekenland krijg je ALTIJD en mandje brood zonder iets erbij. (En ook als je het niet eet, moet je toch betalen.)
Ik denk altijd dat de Grieken veel brood eten, en ook citroenen persen ze ook heel wat uit als ze eten.
Maar ik woon niet in Griekenland..., Nanny hoe zit dat, heb ik een verkeerd beeld bij wat de Grieken eten? En hoe zit het met "wat de boer niet kent …. (of wat niet zo klaargemaakt is als mijn moeder het deed). 
Het valt mij ook op dat ze qua restaurants allemaal hetzelfde verkopen.  Huh
Zeker staat dat mandje brood op de tafel bij de grieken maar dan toch als soort van "bijgerecht"
bij je warme maaltijd te eten. Daarom krijg je er ook geen boter en jam of zo bij.
Al zijn er ook wel restaurants die nu "iets" bij t brood serveren en t als starter opdienen.
Een broodmaaltijd zoals we in Nederland kennen kent een griek niet. Dat is wat onze dochter bedoelde.
Dat wat jij noemt over retaurants die t zelfde verkopen zie ik eigenlijk niet zo.
Als ik kijk bij mij in t dorp is t toch echt de een heeft super mezedes, de ander is beter in t bbquen van zn vlees, 
de een lekkere pites en de ander weer speciale biftekja of zo.
Het blijft meestal wel bij de griekse keuken, als je dat bedoelt, gelukkig wel is dan mijn mening.
Moet er niet aan denken, chinees restaurant en een sushi tent in t dorp te hebben.

Ja inderdaad die citroenen, herkenbaar hier bij mij thuis ook, zo n plakje als je in nederland op je bord geserveerd kan echt niet...
minstens een kwart liever nog een halve cirtroen over je karbonade.....of wat er ook op je bord ligt.
Met t gezin in n restaurant, vaak extra bordje met citroenen in bestelling.
Mij is altijd verteld dat dat niet alleen voor de smaak is, maar ook voor de gezondheid, dat zurige helpt bij spijsvertering,
helpt je darmen t eten te verteren, helpt je maagzuur, immuniteite tegen ziektes, dat soort dingen.

Wat je zegt over eenkennigheid wat betreft eten van een griek.....ik weet t niet.
Zeker is "mama" wel n soort supervrouw in de keuken.....
Griekse keuken staat zeker hoog aangeschreven bij de grieken.....maar ja is toch ook wel heel veelzijdig etc?
Of ben ik geen eerlijke vergelijker? Kan zeer zeker zo zijn.


De dochter waar ik t al over had vroeg mij naar typische nederlandse gerechten om te bestellen in een restaurant.
Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat ik dan moet zeggen.Misschien ben ik er een beetje uit, ik weet t niet.
Zijn er restaurants waar stampotten worden verkocht?

Houd me aanbevolen voor tips, ze woont in Rotterdam.

Ha ha en dan t waterkonijn, had er nog nooit van gehoord.
Quote
#85
Sorry, even volledig off topic.................

Pieter, lees net dat jij in Maaskantje / Den Dungen woont. Daar woon ik vlakbij en voor Corona wekelijks op dinsdag bij Boer Goossens te vinden om te bridgen, op maandag in de Litserborg.
Quote
#86
Quote Nanny: Griekse keuken staat zeker hoog aangeschreven bij de grieken.....maar ja is toch ook wel heel veelzijdig etc?
Griekse keuken is zeker zeer veelzijdig, mijn Griekse receptenverzameling gaat ver door de duizend, ongelogen! @ Margo: Ga even dat zijstraatje in, of naar boven, een dorpje weg van de drukte en er gaat een wereld aan gerechten voor je open.  Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#87
  ,,Ga even dat zijstraatje in, of naar boven, een dorpje weg van de drukte en er gaat een wereld aan gerechten voor je open,,  

''Is zo langzamerhand ook ons ervaring!''

Wat betreft die prijzen van die couverts ...Op Zakynthos kwamen we dat eigenlijk  nergens  tegen!!  Op Zakynthos  Kreeg je voooraf wat brood met  wat knoflooksaus of id. (from the house)  Daarentegen op Kreta    eigenlijk   wel altijd!...Ze brachten altijd de  couverts in rekening!
In Platanias bij een Visrestaurant brachten ze dat  zelfs ,,2X in rekening  !  Omdat ,toen,,  we eerst  buiten zaten ,,,en het begon  ineens behoorlijk  te waaien en te hozen  (als we bleven zitten werden we zeiknat!.) ..we liever ,,binnen wilde gaan zitten ...Hoppa ...op het eind zelfs keer 2x  die malle  couverts op de  rekening!! (omdat ze een tafeltje ...2X moesten dekken)
Quote
#88
In Portugal bestaat een Couvert in de duurdere restaurant uit verschillende delen zoals brood -sardientjes -olijven -pate
 wortelen met knoflook en andere lokale lekkernijen ,wat je niet wenst kun je aan de ober aangeven en mag dan ook
niet in rekening worden gebracht , dat is eigenlijk wel een mooi systeem
Quote
#89
Op drukkere plaatsen of toeristische centra, zal het steeds duurder zijn en proberen ze geld uit de zakken van toeristen te halen. Dit is overal het geval, ook hier in België waar soms de prijzen de pan uitswingen. Ga bijvoorbeeld maar eens naar Brugge. Ik veronderstel dat dit ook in Nederland van toepassing is?
Bij de kleine lokale familiezaakjes, weg van de boulevard, zal je lekker eten, soms tegen een spotprijs. De tafel zal niet gedekt worden als in een restaurant maar het onthaal en de sfeer is er hartelijk en warm.
Als je dan nog een woordje Grieks beheerst, zullen deuren open gaan en kom je snel in een familiale sfeer terecht.
Quote
#90
(08 June 2020, 06:39)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In Portugal bestaat een Couvert in de duurdere restaurant uit verschillende delen zoals brood -sardientjes -olijven -pate
 wortelen met knoflook en andere lokale lekkernijen ,wat je niet wenst kun je aan de ober aangeven en mag dan ook
niet in rekening worden gebracht , dat is eigenlijk wel een mooi systeem

Ook in de goedkopere restaurants hoor Metaxa. Vorig jaar in de Algarve bij elk restaurant gehad. Veel toeristen weten niet dat je het kan weigeren  Big Grin . Het zijn inderdaad heerlijke voorafjes tegen een belachelijk laag bedrag.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#91
In Griekenland krijg je nog een normaal glas of karaf wijn, in Nederland wordt een bodempje geschonken voor een belachelijke prijs. Wij zeggen altijd; “we betalen voor het uitzicht en krijgen er een wijntje bij”, dan smaakt het veel lekkerder.
Quote
#92
Laten we wel wezen, niets is gratis, in welk restaurant of waar dan ook. Alle Produkt en arbeidskosten worden omgeslagen in de prijs van de maaltijd.
Quote
#93
Een aantal jaar geleden ( in de crisisi tijd) waren wij op Pilion en zaten echt heerlijk te eten bij een restaurant, ze hadden daar heerlijk vers gebakken broodjes met dipje/smeertje… niet iedereen maakte daar gebruik van maar het hoorde bij de couverts.
Een hollands stel ( toevallig onze buren in de accommodatie) had zitten eten en waren eigenlijk al constant om zich heen aan het kijken, uit eindelijk gingen zij afrekenen en daarna kwam er een plastic zak uit haar tas en ging van elke tafel die de broodjes had laten staan het brood in de tas, ze vroegen zelfs aan mensen of ze hun brood mee mochten nemen.
De volgende ochtend gingen zij ontbijten buiten op het balkonnetje en waren helemaal blij met hun gescoorde broodjes.
Vond dat al beschamend om te zien, helemaal nadat ik ook nog van de ober hoorde dat de broodjes die over waren/ terug kwamen met het personeel mee ging naar huis om aan de kinderen of opa en oma te geven.

Het ergste vond ik nog als die man een verhaal vertelde dan had hij genoeg geld en kon alles kopen etc ect... maar wel de broodjes van de tafels afhalen... dus op het moment dat meneer weer een opgeblazen verhaal ging zitten vertellen onderbrak ik hem en zij dat als hij zoveel had en alles kopen kon waarom hij dan het brood van de tafels afhaalde als een zwerver, ik vertelde hem ook dat het brood naar het personeel etc ging maar hij had daar lak aan.

De volgende dag zaten wij ergens anders te eten en kwamen ook die lui weer eten, de eigenaar wenkte ons naar binnen om te vragen of dat de mensen waren van het brood, het praatje was al snel door de straat gegaan blijkbaar.. wij konden dat beamen.
Die avond was er geen mandje meer wat ze in hun tasje konden legen aangezien de obers snel waren met afruimen en het brood mee namen naar de keuken zodra mensen weg gingen of aangaven het brood niet te hoeven.

Weetje ik heb er echt totaal geen problemen mee als mensen het brood waar ze voor betalen meenemen, of het eten wat niet opgaat meenemen in een bakje , ben erg tegen voedselverspilling maar deze actie ging mij echt veel te ver, misschien kwam het ook wel doordat die man echt in mijn irritatie zone zat met zijn opschepperij.
Quote
#94
Tenenkrommend verhaal Jack1970......
Quote
#95
Ja, dat vind ik ook! Angry Angry Huh  Waarom doen ze zoiets??????
Quote
#96
(08 June 2020, 13:01)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, dat vind ik ook! Angry Angry Huh  Waarom doen ze zoiets??????

Omdat sommige mensen geen schaamte kennen. Zo zag ik tijdens de financiële crisis toeristen (Russen of Duitsers) met briefjes van 50 Euro wapperen naar Grieken en daarbij roepen: "Dit hebben jullie niet". Walgelijk gedrag Angry
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#97
jacq1970 schreef:Een aantal jaar geleden ( in de crisisi tijd) waren wij op Pilion en zaten echt heerlijk te eten bij een restaurant,  ze hadden daar heerlijk vers gebakken broodjes met dipje/smeertje… niet iedereen maakte daar gebruik van maar het hoorde bij de couverts.
Een hollands stel ( toevallig onze buren in de accommodatie) had zitten eten en waren eigenlijk al constant om zich heen aan het kijken, uit eindelijk gingen zij afrekenen en daarna kwam er een plastic zak uit haar tas en ging van elke tafel die de broodjes had laten staan het brood in de tas, ze vroegen zelfs aan mensen of ze hun brood mee mochten nemen.
De volgende ochtend gingen zij ontbijten buiten op het balkonnetje en waren helemaal blij met hun gescoorde broodjes.
Vond dat al beschamend om te zien, helemaal nadat ik ook nog van de ober hoorde dat de broodjes die over waren/ terug kwamen met het personeel mee ging naar huis om aan de kinderen of opa en oma te geven.

Het ergste vond ik nog als die man een verhaal vertelde dan had hij genoeg geld en kon alles kopen etc ect... maar wel de broodjes van de tafels afhalen... dus op het moment dat meneer weer een opgeblazen verhaal ging zitten vertellen onderbrak ik hem en zij dat als hij zoveel had en alles kopen kon waarom hij dan het brood van de tafels afhaalde als een zwerver, ik vertelde hem ook dat het brood naar het personeel etc ging maar hij had daar lak aan.

De volgende dag zaten wij ergens anders te eten en kwamen ook die lui weer eten, de eigenaar wenkte ons naar binnen om te vragen of dat de mensen waren van het brood, het praatje was al snel door de straat gegaan blijkbaar.. wij konden dat beamen.
Die avond was er geen mandje meer wat ze in hun tasje konden legen aangezien de obers snel waren met afruimen en het brood mee namen naar de keuken zodra mensen weg gingen of aangaven het brood niet te hoeven.

Weetje ik heb er echt totaal geen problemen mee als mensen het brood waar ze voor betalen meenemen, of het eten wat niet opgaat meenemen in een bakje , ben erg tegen voedselverspilling maar deze actie ging mij echt veel te ver, misschien kwam het ook wel doordat die man echt in mijn irritatie zone zat met zijn opschepperij.
Inderdaad, dit is er echt over. Op Santorini heb ik eens een Oostblok-koppel meegemaakt die van de rekening afpingelden omdat het eten volgens hen niet lekker was. Nochtans was hun bord totaal leeg gegeten.
Ik heb in die zaak meerdere keren gegeten en kan garanderen dat het eten van de 'betere' kwaliteit was en de zaak iets meer klasse had dan de rest. Prijs was wel iets hoger, maar daar kies je uiteindelijk voor als je plaats neemt.
Quote
#98
Hufterig gedrag is van alle tijden en zullen we altijd en overal blijven zien , althans dat is wat ik denk......
Quote
#99
(08 June 2020, 09:31)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een aantal jaar geleden ( in de crisisi tijd) waren wij op Pilion en zaten echt heerlijk te eten bij een restaurant,  ze hadden daar heerlijk vers gebakken broodjes met dipje/smeertje… niet iedereen maakte daar gebruik van maar het hoorde bij de couverts.
Een hollands stel ( toevallig onze buren in de accommodatie) had zitten eten en waren eigenlijk al constant om zich heen aan het kijken, uit eindelijk gingen zij afrekenen en daarna kwam er een plastic zak uit haar tas en ging van elke tafel die de broodjes had laten staan het brood in de tas, ze vroegen zelfs aan mensen of ze hun brood mee mochten nemen.
De volgende ochtend gingen zij ontbijten buiten op het balkonnetje en waren helemaal blij met hun gescoorde broodjes.
Vond dat al beschamend om te zien, helemaal nadat ik ook nog van de ober hoorde dat de broodjes die over waren/ terug kwamen met het personeel mee ging naar huis om aan de kinderen of opa en oma te geven.

Het ergste vond ik nog als die man een verhaal vertelde dan had hij genoeg geld en kon alles kopen etc ect... maar wel de broodjes van de tafels afhalen... dus op het moment dat meneer weer een opgeblazen verhaal ging zitten vertellen onderbrak ik hem en zij dat als hij zoveel had en alles kopen kon waarom hij dan het brood van de tafels afhaalde als een zwerver, ik vertelde hem ook dat het brood naar het personeel etc ging maar hij had daar lak aan.

De volgende dag zaten wij ergens anders te eten en kwamen ook die lui weer eten, de eigenaar wenkte ons naar binnen om te vragen of dat de mensen waren van het brood, het praatje was al snel door de straat gegaan blijkbaar.. wij konden dat beamen.
Die avond was er geen mandje meer wat ze in hun tasje konden legen aangezien de obers snel waren met afruimen en het brood mee namen naar de keuken zodra mensen weg gingen of aangaven het brood niet te hoeven.

Weetje ik heb er echt totaal geen problemen mee als mensen het brood waar ze voor betalen meenemen, of het eten wat niet opgaat meenemen in een bakje , ben erg tegen voedselverspilling maar deze actie ging mij echt veel te ver, misschien kwam het ook wel doordat die man echt in mijn irritatie zone zat met zijn opschepperij.
Wij hebben jaren geleden zowat hetzelfde meegemaakt in een hotel op Menorca maar dan met Duitsers. Tot overmaat van ramp kon je bij deze familie (moeder met 2 dochters) 's morgens bij het ontbijt nog zien wat ze de dag ervoor gegeten hadden...

Het zal dus toch niet specifiek iets voor Nederlanders zijn.  Big Grin
Quote
Ook typisch Hollands, slager schuif het vlees maar onder de deur deur, dat betekent dat het vlees zo dun was gesneden dat het makkelijk door de kier onder de deur kon.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
Ook typisch Nederlands (zoals blijkt in diverse andere topics)? Het belerende vingertje.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(23 July 2020, 20:29)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook typisch Nederlands (zoals blijkt in diverse andere topics)? Het belerende vingertje.

Ik had vroeger een Belgische collega en die zei dan: wat is het verschil tussen een Nederlander en een batterij?

Een batterij heeft een positieve kant!

Cors
Quote
(23 July 2020, 21:11)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 July 2020, 20:29)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook typisch Nederlands (zoals blijkt in diverse andere topics)? Het belerende vingertje.

Ik had vroeger een Belgische collega en die zei dan: wat is het verschil tussen een Nederlander en een batterij?

Een batterij heeft een positieve kant!

Cors

Big Grin Big Grin Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Een uitspraak van een restaurant houder in het grens en toeristendorpje Sluis in Zeeuws -Vlaanderen ,nu de Belgen wegblijven .
Een Hollander komt hier om een tosti te eten ,en de belgen bestellen hier een drie gangen menu met alles er op en er aan Rolleyes
Quote
Typisch Nederlands: efficiënte autokeuring. Volgens mij breng je gewoon je auto naar een apk garage en wordt deze gecontroleerd en waar nodig hersteld.
In België is het veel omslachtiger, namelijk je moet je auto laten keuren in een keuringscentrum van de overheid met meestal lange wachttijden. Gisteren heeft het in totaal 3u geduurd vanaf aanschuiven tot terug buiten rijden.
En als je pech hebt en er bv een lamp slecht staat afgesteld kan je weer terug gaan.
Quote
(05 August 2020, 09:09)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Typisch Nederlands: efficiënte autokeuring.  Volgens mij breng je gewoon je auto naar een apk garage en wordt deze gecontroleerd en waar nodig hersteld.
In België is het veel omslachtiger,  namelijk je moet je auto laten keuren in een keuringscentrum van de overheid met meestal lange wachttijden. Gisteren heeft het in totaal 3u geduurd vanaf aanschuiven tot terug buiten rijden.
En als je pech hebt en er bv een lamp slecht staat afgesteld kan je weer terug gaan.

Daarbij aansluitend: in België maken vele (de meeste?) autobestuurders - ook ik - eerst een afspraak bij de garagist, om de auto te laten controleren. De garagist voert dan minimaal een basisonderhoud (of groter onderhoud) uit. Dat kost natuurlijk aardig wat geld. Vervolgens rijd je met de auto naar de autokeuring. Ook daar nog eens betalen voor de keuring. Er zijn nogal wat mensen die hun garagist naar de autokeuring laten rijden, maar dat kost dan ook weer extra. Elk jaar is het bovendien hopen (bij een ietsje oudere auto) dat men bij de autokeuring geen klein mankement vindt, waarbij je van vooraf aan opnieuw mag beginnen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(05 August 2020, 10:00)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 August 2020, 09:09)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Typisch Nederlands: efficiënte autokeuring.  Volgens mij breng je gewoon je auto naar een apk garage en wordt deze gecontroleerd en waar nodig hersteld.
In België is het veel omslachtiger,  namelijk je moet je auto laten keuren in een keuringscentrum van de overheid met meestal lange wachttijden. Gisteren heeft het in totaal 3u geduurd vanaf aanschuiven tot terug buiten rijden.
En als je pech hebt en er bv een lamp slecht staat afgesteld kan je weer terug gaan.

Daarbij aansluitend: in België maken vele (de meeste?) autobestuurders - ook ik - eerst een afspraak bij de garagist, om de auto te laten controleren. De garagist voert dan minimaal een basisonderhoud (of groter onderhoud) uit. Dat kost natuurlijk aardig wat geld. Vervolgens rijd je met de auto naar de autokeuring. Ook daar nog eens betalen voor de keuring. Er zijn nogal wat mensen die hun garagist naar de autokeuring laten rijden, maar dat kost dan ook weer extra. Elk jaar is het bovendien hopen (bij een ietsje oudere auto) dat men bij de autokeuring geen klein mankement vindt, waarbij je van vooraf aan opnieuw mag beginnen.
Wij in Nederland hebben wel het voordeel dat de banden en schokbrekers een stuk langer meegaan ,als je tenminste niet te veel de grens overgaat  Hypocrite
Quote
In Nederland hoef je de eerst 4 jaar niet naar de keuring en daarna tot de auto 8 jaar is elke 2 jaar, daarna elk jaar, de kosten van de keuring zijn in NL heel verschillend.Ik betaal bijv. bij de Suzuki dealer €29.50 en als er toevallig een klein lampje niet brand wordt hij gratis vervangen.
Wat kost een keuring in België
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
Mijn keuring was met een bestelwagen (lichte vracht) verplichte jaarlijkse keuring, kostprijs 57€.
Personenauto diesel 46€.
Quote
SGR dekt nu toch vouchers voor alle geboekte reizen in 2020 ,nadat de consumenten bond eerder beweerde
dat geboekte reizen na 16 maart niet gedekt waren , of dat ook in andere landen  zo geregeld is  daar heb ik
zo mijn twijfels over ,Typisch Nederlands ??
Quote
(05 August 2020, 11:05)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




SGR dekt nu toch vouchers voor alle geboekte reizen in 2020 ,nadat de consumenten bond eerder beweerde
dat geboekte reizen na 16 maart niet gedekt waren , of dat ook in andere landen  zo geregeld is  daar heb ik
zo mijn twijfels over ,Typisch Nederlands ??

De premies zullen volgende jaren wel de hoogte ingaan.  Wink 

Maar dat is zeker niet typisch Nederlands.  Big Grin
Quote
(05 August 2020, 10:10)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij in Nederland hebben wel het voordeel dat de banden en schokbrekers een stuk langer meegaan ,als je tenminste niet te veel de grens overgaat  Hypocrite
Big Grin Als mijn bril van mijn neus afzakt, dan weet ik dat ik terug in Belgie rij.

Vorig weekend nog enkele dagen in het noorden van Nederland geweest, wat mij opviel is dat het lijkt alsof er helemaal geen corona is?
Ok, je ziet wel overal stickers met afstand houden, pijlen op straat om looprichting aan te geven, maar het lijkt alsof velen zich er geen bal van aantrekken.
Afstand houden snappen velen zelfs niet volgens mij, In 2 dagen geen enkel mondkapje gezien, ook niet in winkels.

Een enorm contrast met in onze stad, op een half uur tijd ben ik 2 politiepatrouilles tegengekomen om de verplichtte mondmaskers in openlucht (!) te controleren. Continu zag ik agenten de horecazaken afschuimen voor controles.

Geef mij toch maar de relaxte aanpak van Nederland...
Quote
(12 August 2020, 20:46)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 August 2020, 10:10)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij in Nederland hebben wel het voordeel dat de banden en schokbrekers een stuk langer meegaan ,als je tenminste niet te veel de grens overgaat  Hypocrite
Big Grin Als mijn bril van mijn neus afzakt, dan weet ik dat ik terug in Belgie rij.

Vorig weekend nog enkele dagen in het noorden van Nederland geweest, wat mij opviel is dat het lijkt alsof er helemaal geen corona is?
Ok, je ziet wel overal stickers met afstand houden, pijlen op straat om looprichting aan te geven, maar het lijkt alsof velen zich er geen bal van aantrekken.
Afstand houden snappen velen zelfs niet volgens mij, In 2 dagen geen enkel mondkapje gezien, ook niet in winkels.

Een enorm contrast met in onze stad, op een half uur tijd ben ik 2 politiepatrouilles tegengekomen om de verplichtte mondmaskers in openlucht (!) te controleren. Continu zag ik agenten de horecazaken afschuimen voor controles.

Geef mij toch maar de relaxte aanpak van Nederland...
Dat is geen bewuste relaxte aanpak hoor. 
Hier in Nederland wordt zelden gehandhaafd, grotendeels omdat daar zo op bezuinigd is waardoor er veel te weinig mankracht is. 
Hier passen we liever de wet aan ten faveure van de overtreders dan dat er gehandhaafd wordt. Of we gaan gedogen.
bv Fietsers mogen rotondes verkeerd om nemen en op het verkeerde fietspad tegen de stroom in rijden. 
Bromfietsers reden te hard waardoor ze nu maar van het fietspad richting het voor auto's bestemde wegdeel verwezen zijn. 
Koffieshops mogen wel wiet verkopen maar mogen het niet inkopen of vervoeren. 
En zo zijn er nog wel wat voorbeelden.
Quote
@soundsystem.
In het noorden hebben we het laagste aantal Corona. We houden ons keurig aan de regels en afstand, maar nu met al die toeristen.
Quote
(12 August 2020, 20:57)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@soundsystem.
In het noorden hebben we het laagste aantal Corona. We houden ons keurig aan de regels en afstand, maar nu met al die toeristen.

Hier in Zeeland op het toeristische eilandje  Walcheren waren wel enkele corona  gevallen ,maar dat is een kwestie van nog
enkele weken dan keert hier de rust ook weer toe ,en hopelijk ook het aantal  Corona slachtoffers ,tot nog toe mogen wij hier
niet klagen gezien de rest van Nederland en Belgie
Quote
(12 August 2020, 20:57)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 August 2020, 20:46)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 August 2020, 10:10)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij in Nederland hebben wel het voordeel dat de banden en schokbrekers een stuk langer meegaan ,als je tenminste niet te veel de grens overgaat  Hypocrite

[quote pid="81932" dateline="1597258013"]


Geef mij toch maar de relaxte aanpak van Nederland...

Hier in Nederland wordt zelden gehandhaafd, grotendeels omdat daar zo op bezuinigd is waardoor er veel te weinig mankracht is. 



Hoezo is er bezuinigd waardoor er te weinig mankracht is om te handhaven?
 
In Nederland is het zo ver doorgeslagen dat de meesten lak hebben aan welke regel dan ook. En als je de reactie van de jeugd leest als een 94 jarige de jeugd vraagt "hou even vol en houdt je aan de regels" . Dan is de examenfeest jurk belangrijker dan de gezondheid van de medemens.
Nederland is aardig afgezakt en heel veel ouders nemen het met de verantwoordelijkheid voor hun kinderen niet zo nauw. 
Als er dan al door de dienders wordt opgetreden, of dat nu Politie is of de Handhavers, dan krijgen ze alsnog een mes in de rug door de politiek en dit is al aan de gang sinds de vroeg zeventiger jaren.
Het enige waar de politiek niet tegenin gaat is de handhaving van verkeersboetes voor automobilisten want die worden bijna geheel automatisch verwerkt en leveren de schatkist aardig wat geld op.
Wetten worden er gemaakt maar de mensen aan de wetten houden dat is bijzaak met als gevolg dat velen doen waar ze zin in hebben. 
En ja als er dan al een keer wordt opgetreden is Leiden in last want ja dat was toch wel overdreven geweld dat door de "Diender" wordt toegepast.
En zelfs voor de hulpdiensten heeft men geen respect meer je zal maar op straat liggen en het ambulance personeel wordt getreiterd bij de uitvoering van het werk.

Er is nog een hele weg te gaan in dat eens zo mooie Nederland waar vrijheid hoog in het vaandel stond maar door de veranderde maatschappij aardig naar de knoppen is geholpen.

Overigens zouden al die wetten die gemaakt of aangepast worden niet nodig zijn, een wet is voldoende "Heb respect voor je medemens" .

Fijne dag nog,

Dick


[/quote]
Quote
Beems schreef:In Nederland is het zo ver doorgeslagen dat de meesten lak hebben aan welke regel dan ook. En als je de reactie van de jeugd leest als een 94 jarige de jeugd vraagt "hou even vol en houdt je aan de regels" . Dan is de examenfeest jurk belangrijker dan de gezondheid van de medemens.
Nederland is aardig afgezakt en heel veel ouders nemen het met de verantwoordelijkheid voor hun kinderen niet zo nauw. 
Als er dan al door de dienders wordt opgetreden, of dat nu Politie is of de Handhavers, dan krijgen ze alsnog een mes in de rug door de politiek en dit is al aan de gang sinds de vroeg zeventiger jaren.
Het enige waar de politiek niet tegenin gaat is de handhaving van verkeersboetes voor automobilisten want die worden bijna geheel automatisch verwerkt en leveren de schatkist aardig wat geld op.
Wetten worden er gemaakt maar de mensen aan de wetten houden dat is bijzaak met als gevolg dat velen doen waar ze zin in hebben. 
En ja als er dan al een keer wordt opgetreden is Leiden in last want ja dat was toch wel overdreven geweld dat door de "Diender" wordt toegepast.
En zelfs voor de hulpdiensten heeft men geen respect meer je zal maar op straat liggen en het ambulance personeel wordt getreiterd bij de uitvoering van het werk.

Er is nog een hele weg te gaan in dat eens zo mooie Nederland waar vrijheid hoog in het vaandel stond maar door de veranderde maatschappij aardig naar de knoppen is geholpen.

Overigens zouden al die wetten die gemaakt of aangepast worden niet nodig zijn, een wet is voldoende "Heb respect voor je medemens" .

Fijne dag nog,

Dick


Ik ben het absoluut met je eens. Het is in België net evenzo.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ik noem Nederland al jaren Groot-Gedogistan!
Quote
(24 May 2020, 21:10)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In de vorige reacties werd nogal dikwijls over het meer 'onbezonnen zijn' geschreven.
Ik zou het ietsje anders omschrijven, namelijk: een Nederlander twijfelt wat minder dan een Belg. Vooraleer een Belg een beslissing neemt over een belangrijke stap, zal hij het zaakje langs meerdere kanten bekijken en grote overwegingen maken. Een Belg zal zelfs een lijstje met voor- en nadelen maken, vooraleer een belangrijke beslissing te nemen.
Ik heb de indruk dat een Nederlander sneller de knoop doorhakt, en zal zeggen "gaan met die banaan".

Oh ik maak altijd lijstjes, dan ben ik dus een Belg. Maar dat kan DNA zijn. Een voorvader kwam in 1590 uit Visé.  Big Grin
Quote
(13 August 2020, 14:54)Pieter schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik noem Nederland al jaren Groot-Gedogistan!

Nederland heeft hele mooie plekjes om te wonen ,je moet ze wel weten te vinden Rolleyes
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Typisch Belgisch Margo 1.022 160.255 20 March 2024, 11:09
Laatste bericht: Buurman
  Typisch Duits Arthur 5 3.177 08 October 2020, 13:44
Laatste bericht: JohanV
  Typisch Belgisch en Nederlands Arthur 0 2.549 03 October 2020, 15:59
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 14 gast(en)