Weer een Griekenlandliefhebber erbij
#1
Heart 
Γεια σου,

το όνομα μου είναι Han.

Ben een Grieks lerende Griekenlandfan: mooi land met hartelijke, vriendelijke mensen die het zeer leuk vinden als je een beetje Grieks spreekt, een paar woorden doen al wonderen ?

Hoop via dit forum nog meer info over Griekenland en de Griekse taal te verzamelen en natuurlijk ook mijn kennis met jullie te delen.

Χαιρετισμούς
Μαθαίνω Ελληνικά's signatuur gremo
Quote
#2
welkom op deze site vol informatie
Quote
#3
Bedankt!
Μαθαίνω Ελληνικά's signatuur gremo
Quote
#4
Ik heb ook 4 jaar avondschool gevolgd om het Grieks onder de knie te krijgen.
Zoals je zelf waarschijnlijk vaststelt, is het een hele boterham en vraagt het veel inzet en motivatie. Volhouden!
Uit eigen ervaring weet ik dat het niet altijd even makkelijk is, zeker niet als de grammatica aan bod komt.
In't begin denk je dit nooit in je hoofd te krijgen, maar na enige tijd zal je ondervinden dat je door praktijk de taal leert aanvoelen en je uiteindelijk "vanzelf" gaat vervoegen of aanpassen volgens de taalregels.
Het zweet wordt inderdaad beloond... de bevolking apprecieert het ten zeerste en er is niets leuker dan tussen de locals te vertoeven en een babbeltje te doen.
Quote
#5
Welkom!  Het duurt heel lang om deze taal onder de knie te krijgen maar het loont echt de moeite.  Het is belangrijk om een goeie basis te hebben en zo stilletjes aan verder te bouwen maar als je avondschool volgt zal dat zeker lukken, succes!
Viviane
Quote
#6
Welkom hier!
Quote
#7
(28 May 2020, 07:30)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb ook 4 jaar avondschool gevolgd om het Grieks onder de knie te krijgen.
Zoals je zelf waarschijnlijk vaststelt, is het een hele boterham en vraagt het veel inzet en motivatie. Volhouden!
Uit eigen ervaring weet ik dat het niet altijd even makkelijk is, zeker niet als de grammatica aan bod komt.
In't begin denk je dit nooit in je hoofd te krijgen, maar na enige tijd zal je ondervinden dat je door praktijk de taal leert aanvoelen en je uiteindelijk "vanzelf" gaat vervoegen of aanpassen volgens de taalregels.
Het zweet wordt inderdaad beloond... de bevolking apprecieert het ten zeerste en er is niets leuker dan tussen de locals te vertoeven en een babbeltje te doen.

Bedankt voor de motiverende uitleg!
Eer ik het alfabet kon, dat heeft me wat gekost, ben blij dat ik kan lezen!
Ik volg geen avondles: zelfstudie. Heb een cursus van NHA, zit nog niet ver. De grammatica is hier verdeeld over verschillende hoofdstukken, vind ik lastig.
Heb nog andere bronnen: GreekPod101, grieksonline.nl, LanguageTransfer.org, Omilo Greek Language and Culture, HelloTalk, Duolingo.
Heb nu een boek met Griekse grammatica gevonden: Nieuwgriekse Grammatica: het fonologisch, morfologisch en syntactisch systeem van de Griekse taal, Stathis Papaloukas. Overweeg om het aan te kopen, kan ik zaken makkelijk in terugvinden. Is wel een hele klepper.
Ik wil in de eerste plaats een gesprekje kunnen voeren: ontmoeting, in de winkel, op restaurant, in het hotel,...

(28 May 2020, 10:49)Viviane schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Welkom!  Het duurt heel lang om deze taal onder de knie te krijgen maar het loont echt de moeite.  Het is belangrijk om een goeie basis te hebben en zo stilletjes aan verder te bouwen maar als je avondschool volgt zal dat zeker lukken, succes!
Viviane
Thanks!
Ik ben wel erg gemotiveerd om te blijven volhouden, is een hobby geworden.
Volg geen avondschool, zelfstudie.
Ben al blij dat ik kan lezen, ook al versta ik maar sommige woorden.
Μαθαίνω Ελληνικά's signatuur gremo
Quote
#8
Γεια σου Han, καλώς ήρθατε !

Ik ben net zoals jij begonnen met het Grieks zelf proberen te leren, via boekjes, online dingen opzoeken, veel youtube kijken. Zo heb ik ongeveer een jaartje liggen aan te modderen, ik kon mij wel behelpen met iets te bestellen of een simpel kort gesprekje, grammaticaal was het wel niet helemaal correct.
Vooral zelf spreken was moeilijk, aangezien je geen idee hebt als je het goed doet.

Dan toch maar de stap genomen om avondles te volgen in Hasselt, 1 avond per week. Vanaf dat moment krijgt je kennis en vooral zelfvertrouwen om te spreken een enorme boost.
Ik zou zeggen, als je de tijd ervoor hebt, zeker doen!
Quote
#9
soundsystem schreef:Γεια σου Han, καλώς ήρθατε !

Ik ben net zoals jij begonnen met het Grieks zelf proberen te leren, via boekjes, online dingen opzoeken, veel youtube kijken. Zo heb ik ongeveer een jaartje liggen aan te modderen, ik kon mij wel behelpen met iets te bestellen of een simpel kort gesprekje, grammaticaal was het wel niet helemaal correct.
Vooral zelf spreken was moeilijk, aangezien je geen idee hebt als je het goed doet.

Dan toch maar de stap genomen om avondles te volgen in Hasselt, 1 avond per week. Vanaf dat moment krijgt je kennis en vooral zelfvertrouwen om te spreken een enorme boost.
Ik zou zeggen, als je de tijd ervoor hebt, zeker doen!
Inderdaad. De grammatica en goede uitleg kan je alleen maar krijgen via lessen. Bij zelfstudie kan je niet weten wat je verkeerd doet. Het is dus een aanrader om wat school te lopen.
Tenmiste als je hier tijd voor kan vrijmaken want bij mij destijds kwam er wel wat opzoekwerk en huiswerk bij kijken. Dus je bent als het ware gebonden aan een tijdslimiet bij scholing. Indien je je voorbereidingen en taken niet verwerkt kan je snel niet meer volgen of verder gaan.
Quote
#10
Een aanrader is ook Assimil
Johannes
Quote
#11
Ik heb lang geleden Griekse les van mevr Schils uit Heerlen gehad, sommige leden kunnen zich haar nog wel herinneren, maar door tijdgebrek en ook de snelheid hoe zij les gaf afgehaakt, daarna heb ik op Kreta al die jaren Grieks van de straat geleerd, vooral technisch Grieks omdat ik veel aan boten heb gewerkt, het is goed te verstaan maar je hoort wel duidelijk het Kretenzer Lashitti accent, zoals, oxi is uitgesproken otchi, of raki is rachi en ga zo maar door. 
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
(29 May 2020, 10:26)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb lang geleden Griekse les van mevr Schils uit Heerlen gehad, sommige leden kunnen zich haar nog wel herinneren, maar door tijdgebrek en ook de snelheid hoe zij les gaf afgehaakt, daarna heb ik op Kreta al die jaren Grieks van de straat geleerd, vooral technisch Grieks omdat ik veel aan boten heb gewerkt, het is goed te verstaan maar je hoort wel duidelijk het Kretenzer Lashitti accent, zoals, oxi is uitgesproken otchi, of raki is rachi en ga zo maar door. 
Ja, als de docent te snel gaat, haak je af, zeker bij een taal zoals Grieks. Al goed dat je dan op Kreta kennis van de taal hebt kunnen opdoen. Ik ga even het Kretenzer Lashitti accent aan de kant laten, wordt te verwarrend voor een beginner ?. Wel leuk om te weten dat er andere uitspraken bestaan.

(29 May 2020, 09:50)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een aanrader is ook Assimil
Johannes
Bedankt voor de tip, Johannes!

(28 May 2020, 21:56)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Γεια σου Han, καλώς ήρθατε !

Ik ben net zoals jij begonnen met het Grieks zelf proberen te leren, via boekjes, online dingen opzoeken, veel youtube kijken. Zo heb ik ongeveer een jaartje liggen aan te modderen, ik kon mij wel behelpen met iets te bestellen of een simpel kort gesprekje, grammaticaal was het wel niet helemaal correct.
Vooral zelf spreken was moeilijk, aangezien je geen idee hebt als je het goed doet.

Dan toch maar de stap genomen om avondles te volgen in Hasselt, 1 avond per week. Vanaf dat moment krijgt je kennis en vooral zelfvertrouwen om te spreken een enorme boost.
Ik zou zeggen, als je de tijd ervoor hebt, zeker doen!
Het is inderdaad wat aanmodderen, maar ondertussen toch wat bij elkaar gevonden, nu moet ik uitmaken wat ik kies en me daaraan houden en iets nieuws dat op het web passeert aan mij laten voorbijgaan...
Ik heb de NHA cursus wel met huiswerk gekozen, heb dus een docent die schrift en uitspraak controleert en het is tot nu toe, twee lessen, goed geweest. Weet dus wel dat mijn uitspraak goed zit. Ik heb ook een Griekse correspondente die Nederlands leert, wij wisselen onze talenkennis uit ?. Avondles zie ik niet zitten, wil op eigen tempo leren. Ondertussen boek Nieuwgriekse Grammatica gekocht (dat wat ik eerder vermeldde) Op hoop van zegen, want ik wil er echt voor gaan!
Μαθαίνω Ελληνικά's signatuur gremo
Quote
#13
Je kan ook eens op Youtube kijken naar het kanaal van "Easy Greek", leggen allerlei dingen uit over Griekenland met engelse ondertiteling. Handig op youtube is dat je de snelheid kan aanpassen!
Quote
#14
Ha, Arthur, ik heb ook bijna 5 jaar les gehad van mevrouw Schils. Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee. Dat ze te snel ging, kan ik echt
niet zeggen. Ik heb het 5 jaar lang met plezier gedaan en het is toch ontzettend leuk om een beetje grieks te kunnen spreken in ons favoriete
vakantieland. Makkelijk is het zeker niet, maar met doorzetten kom je een heel eind.
Helaas is zij een aantal jaren geleden gestopt met les geven.

lovegreece
Quote
#15
(31 May 2020, 12:07)frank65 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ha, Arthur, ik heb ook bijna 5 jaar les gehad van mevrouw Schils. Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee. Dat ze te snel ging, kan ik echt
niet zeggen. Ik heb het 5 jaar lang met plezier gedaan en het is toch ontzettend leuk om een beetje grieks te kunnen spreken in ons favoriete
vakantieland. Makkelijk is het zeker niet, maar met doorzetten kom je een heel eind.
Helaas is zij een aantal jaren geleden gestopt met les geven.

lovegreece
Heb jij privéles bij haar thuis gehad of op school, ik kan me niet meer herinneren waar dat was.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
(30 May 2020, 20:04)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je kan ook eens op Youtube kijken naar het kanaal van "Easy Greek", leggen allerlei dingen uit over Griekenland met engelse ondertiteling. Handig op youtube is dat je de snelheid kan aanpassen!
Βedankt! Ευχαριστώ  efcharisto
Μαθαίνω Ελληνικά's signatuur gremo
Quote
#17
Arthur, het eerste jaar heb ik les gehad op school (Volksuniversiteit Heerlen of was het Arcus College Huh ). Ik weet het ook niet meer zeker.
De volgende jaren heb ik bij haar thuis les gehad. Leuk.
Quote
#18
(01 June 2020, 14:17)frank65 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur, het eerste jaar heb ik les gehad op school (Volksuniversiteit Heerlen of was het Arcus College Huh ). Ik weet het ook niet meer zeker.
De volgende jaren heb ik bij haar thuis les gehad. Leuk.
Kwartje valt, het was het Arcus College, bij haar thuis zijn wij ook vaak geweest.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Weer een Griekenland liefhebber erbij Marpau 8 3.558 02 May 2020, 15:15
Laatste bericht: metaxa

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)