Griekenland stelt zijn grenzen open. Hoe zit dat als je met de auto gaat?
#1
Hier een interessante blog van Bruno Tersago (VRT correspondent en auteur die al jaren over Griekenland blogt)

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






In principe legt hij uit wat het Min van Buitenlandse Zaken aankondigt.

Wij gaan zoals elk jaar weer met de auto. Voor de landgrenzen staat er in de aankondiging: "Land border arrivals from Albania, North Macedonia and Bulgaria will be allowed as of 15 June. Visitors will be subject to random tests upon arrival."

Maar wat houdt zo'n random test in? Stel dat je net als de vliegtuigpassagiers in quarantaine moet, waar moet je dan heen? Vrij vaag dus allemaal. Heeft iemand meer informatie hierover?

Ik ben nieuwschierig om te horen wie er nog meer van plan is om met de auto te gaan deze zomer. 

Wij wachten in ieder geval af tot zeker half juni en checken ondertussen ook de informatie voor alle andere landen waar we doorheen moeten.
Quote
#2
Irini45 schreef:Maar wat houdt zo'n random test in? Stel dat je net als de vliegtuigpassagiers in quarantaine moet, waar moet je dan heen? Vrij vaag dus allemaal. Heeft iemand meer informatie hierover?


Een random test is een steekproef. Bijvoorbeeld de chauffeur of inzittenden van de 20ste wagen die de grens passeert. Wie positief test gaat in quarantaine onder toezicht. Dat betekent in een hotel aangewezen door de Griekse autoriteiten. Wie getest wordt dient ook in een hotel aangewezen door de autoriteiten te overnachten gezien het resultaat van de test pas de volgende dag bekend is.

De volledige uitleg van het Griekse Ministerie van Buitenlandse Zaken staat in dit draadje (#538):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&pid=78884#pid78884
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Wij zijn van plan om met de auto te gaan, maar dan wel via Italië, aldaar de ferry.
Quote
#4
(31 May 2020, 21:59)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Irini45 schreef:Maar wat houdt zo'n random test in? Stel dat je net als de vliegtuigpassagiers in quarantaine moet, waar moet je dan heen? Vrij vaag dus allemaal. Heeft iemand meer informatie hierover?


Een random test is een steekproef. Bijvoorbeeld de chauffeur of inzittenden van de 20ste wagen die de grens passeert. Wie positief test gaat in quarantaine onder toezicht. Dat betekent in een hotel aangewezen door de Griekse autoriteiten. Wie getest wordt dient ook in een hotel aangewezen door de autoriteiten te overnachten gezien het resultaat van de test pas de volgende dag bekend is.

De volledige uitleg van het Griekse Ministerie van Buitenlandse Zaken staat in dit draadje (#538):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&pid=78884#pid78884
Je zal je camper maar vol bagage hebben of je auto met caravan....wow en dan mag je die ergens in Patras zetten? Dank u, dat is niet aan ons besteed....
Quote
#5
Prima dat dat aan jou niet besteed is, vooral niet naar Griekenland komen dan..........
Quote
#6
(04 June 2020, 16:42)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je zal je camper maar vol bagage hebben of je auto met caravan....wow en dan mag je die ergens in Patras zetten? Dank u, dat is niet aan ons besteed....
Maar dan ben je wel in Griekenland Rolleyes
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
(04 June 2020, 16:47)Janni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Prima dat dat aan jou niet besteed is, vooral niet naar Griekenland komen dan..........

Voor elk wat wils toch? Je hebt Griekenland liefhebbers die graag met de camper komen; anderen gaan graag naar kleinschalige hotelletjes of gastenkamers; anderen dan weer naar all-in's; nog anderen naar een appartementje.
Waarom zou je dan, indien je één bepaalde keuze niet wenst te volgen, "vooral niet naar Griekenland komen dan"? 
Gelukkig maar dat elkeen een andere keuze wil maken, en dat we niet allemaal hetzelfde soort verblijf wensen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#8
Er werd gemeld: dank U aan mij niet besteed, dan komt dat op mij een beetje flauw over en kan ik mij niet bedwingen van repliek te dienen. Wat heeft het voor een meerwaarde als ik ga melden dat ik vliegen nooit doe ivm het milieu of dat ik all inclusive maar niks vind? Ik laat een ander zijn keuze en zal niet /nooit melden dat iets aan mij niet besteed is........
Quote
#9
(04 June 2020, 22:23)Janni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er werd gemeld: dank U aan mij niet besteed, dan komt dat op mij een beetje flauw over en kan ik mij niet bedwingen van repliek te dienen. Wat heeft het voor een meerwaarde als ik ga melden dat ik vliegen nooit doe ivm het milieu of dat ik all inclusive maar niks vind? Ik laat een ander zijn keuze en zal niet /nooit melden dat iets aan mij niet besteed is........

Janni, ik begrijp nu beter hoe je tegen die uitspraak aan kijkt.
Anderzijds begrijp ik ook wat Marian wou zeggen, namelijk dat ze niet graag een camper of caravan vol spullen een tijdje zou willen achterlaten omwille van een quarantaine.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#10
Wie wel Vlagreco, wie wel?
Het is zo'n dooddoener en goedkoop; natuurlijk gaat niemand graag gedwongen in een hotel.
Opmerking van Marianne 55 voegt absoluut niets toe en ik kan daar niet zo goed tegen....
Quote
#11
zal ik dan maar zelf even reageren: ik gaf aan welk risico ik niet zou nemen. en dat is helemaal aan mij. daar hoef je jouw mening niet aan vast te knopen. mijn gedachte kwam hieruit voort: 

wij houden sinds een flink aantal jaren en een paar goed vervelende voorvallen namelijk goed rekening met de verzekering. wanneer je om corona regels in de haven je camper achterlaat, dan kan het wel eens zijn dat je verzekering niet uitbetaalt bij schade/inbraak. maar daar kom je pas achter wanneer het gebeurd is. 

ik heb zo'n zelfde geval gehad in 2005 toen mijn dochter in Griekenland overleed en onze 2.35 hoge bus in Athene nergens behoorlijk geparkeerd kon worden. In de veronderstelling dat ik tot de tanden verzekerd was. Onze reisverzekering betaalde toen sowieso niets en chanteerde ons midden in de nacht om 5000 euro op te hoesten anders werden wij noch mijn overleden dochter gerepatrieerd. En dat net nadat ik, overigens uitermate ongebruikelijk, het forensisch lab in Athene van binnen zag, en een gesprek had met de forensisch arts, waar nota bene zo'n 60 doden voor de deur lagen 's ochtends. het was Pasen en zo'n 30 graden overdag) Die geur is lang in mijn neus gebleven. Wanneer je op reis bent en onderweg overlijdt dan moet er een autopsie verricht worden als er bij het overlijden geen arts aanwezig is.

Dankzij de directeur van de ANWB waar ik toevallig contact mee had, kwam het allemaal goed. Hij leende zijn chauffeur aan ons uit en regelde alles. Hij gebruikte ons geval om onze verschillende verzekeringen aan te pakken, want volgens hem waren wij niet het enige geval. Integendeel.
Een zelfde kwestie speelde ooit in Palestina waar een negatief reisadvies ontstond toen we er waren en de zaak helemaal op scherp ging.
Blijf gerust allemaal met je hoofd in de roze wolk zitten van vakantie maar als er echt iets aan de hand is, is verzekeringenland niet altijd de geruststelling die je verwacht.
Quote
#12
Beste Marian, wat je meegemaakt hebt i.v.m. je dochter, is meer dan heftig te noemen. Het moet zowat de ergst mogelijke nachtmerrie geweest zijn. Ik durf het me bijna niet voor te stellen. Je zal wel veel sterkte en moed nodig gehad hebben om dat te kunnen doorstaan. Alle respect en medeleven naar jou toe, zelfs nu nog na 15 jaar.

Ik heb hier op dit forum ook al ergens geschreven dat ik de stellige indruk heb dat er in Nederland betere mogelijkheden voor annulatieverzekering zijn, dan in België. Om maar als voorbeeld te geven: de corona toestand wordt bij de meeste annulatieverzekeringen in België beschouwd als heirkracht wegens pandemie.

Dat jouw reisverzekering jou 's nachts chanteerde - en dan nog in die vreselijk erge situatie - om 5000 euro op te hoesten, dat moet ook heel confronterend aangevoeld hebben.

Er schuilt veel waarheid in wat je schrijft: als er echt iets aan de hand is terwijl je op reis bent, dan kom je nogal eens alleen te staan.
Als voorbeeld eventjes wat wij een vijftal jaar geleden meemaakten. Veel minder erg dan jouw geval, maar toch ook een hoge impact op mijn vrouw en mij. We waren pas één uur in Griekenland aangekomen, toen we bruusk bestolen werden. Alhoewel we telkens (en ook na zovele jaren reizen) steeds sterk op onze hoede zijn, was het toch gebeurd. Een dievenbende had het op ons gemunt. We waren op weg naar het hotel in Athene, en hadden o.a. een reiskoffer bij. Ik werd door één persoon van die bende heel eventjes afgeleid; hij greep naar mijn koffer maar ik verhinderde dat. Een ander lid van de bende trapte intussen hard op de voet van mijn vrouw; zodat zij geen kant op kon. Ikzelf was intussen 'immobiel' en in strubbeling omwille van de reiskoffer. Nog een andere persoon had intussen een goed verborgen geldbeugel (op het lichaam van mijn vrouw) weten te bemachtigen en snel doorgegeven aan een vierde persoon. Ze gingen allen lopen... en wij stonden daar verbouwereerd en in shock te kijken. Mijn vrouw was haar identiteitskaart, rijbewijs, bankkaart, cash geld, en nog wat persoonlijke zaken kwijt. Ikzelf had gelukkig mijn spullen nog, én o.a. de reistickets. In feite waren we hardhandig beroofd in plaats van bestolen. Compleet ontdaan vroeg ik aan een voorbijganger waar een politiekantoor was. Daar dus naartoe gesukkeld, zeulend met de reiskoffer. Op dat politiekantoortje wou men ons niet helpen; ze verwezen ons door naar het centraal politiekantoor een eind achter Syntagma. Wij daar vervolgens te voet naar toe, én dat op een hittedag met alle reisgerief. Op het centraal politiekantoor liet men ons lang wachten. Vervolgens een verhoor tijdens hetwelk de agent van dienst zeer verveeld bleek met ons verhaal. We waren immers nummer zoveel op die dag. Bovendien wou hij maar bitter weinig Engels begrijpen (alhoewel ik ook geprobeerd had in het Frans en het Duits). Uiteindelijk typte hij een verslagje, tergend traag... en voor 100 % in het Grieks. Vele uren later kwamen we uitgeput in ons hotel aan. De volgende dag gooiden we onze plannen helemaal om, want we moesten naar de Belgische ambassade. Op de ambassade verliep het niet veel vriendelijker, en ook lang wachten. Toen het eindelijk onze beurt was, deden we ons verhaal aan een loket (afgeschermde glazen wand met enkele 'spreekgaatjes'), vertelde men ons doodleuk dat we eerst naar een fotowinkel moesten om pasfoto's te laten maken (nodig voor een document om het land terug uit te geraken op het einde van onze reis). Bon, dus op zoek naar een fotograaf, en pasfoto's laten nemen. Daarna terug naar de ambassade, om dat document te pakken te krijgen... alweer na een tergend lange wachttijd. Onze twee eerste dagen waren dus compleet om zeep. Maar wat het ergste was: noch bij de politie noch in het hotel noch op de ambassade kregen we enig gevoel van empathie. En dat bovenop de verschrikking die we meegemaakt hadden, zelfs tot een paar slapeloze nachten en hartkloppingen toe.

Na terugkeer in België hadden we contact opgenomen met de maatschappij van onze kredietkaart, aangezien daar ook een annulatieverzekering aan gekoppeld is. Met de vraag of enige tegemoetkoming voor onze gemaakte kosten mogelijk zou kunnen zijn. Het antwoord was echter compleet negatief.

Beroofd worden is slechts een 'fait divers' in vergelijking met wat jij, Marian, helaas hebt moeten doorstaan. Maar, inderdaad, als je in het buitenland (niet enkel Griekenland!) iets aan de hand hebt, ben je nogal vaak een vogel voor de kat.

Wat niet belet dat we van Griekenland blijven houden.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#13
Zo heeft elk huis zijn kruis en is het ene kruis groter dan het andere...............
Ik voel absoluut de behoefte niet mijn leed hier te verkondigen , maar zeg in één adem dat ik het enorm respecteer indien een ander dat wel doet, hopelijk respecteert een ander mij en mijn mening dan ook; daar ga ik eerlijk gezegd wel van uit.
Quote
#14
(08 June 2020, 23:33)Janni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zo heeft elk huis zijn kruis en is het ene kruis groter dan het andere...............
Ik voel absoluut de behoefte niet mijn leed hier te verkondigen , maar zeg in één adem dat ik het enorm respecteer indien een ander dat wel doet, hopelijk respecteert een ander mij en mijn mening dan ook; daar ga ik eerlijk gezegd wel van uit.

Normaal gesproken voel ik ook niet de behoefte om mijn negatieve ervaring op het internet te zwieren. Maar nu kwam het eventjes aan de orde, naar aanleiding van de voorgaande reactie van Marian. 
Beide reacties zijn allebei Griekenland-gerelateerd, en we kunnen er iets uit leren. Namelijk dat je vrij snel in de grote problemen kan zitten als er iets verkeerd loopt. Ondanks het feit dat Griekenland het perfect vakantieland is, en ondanks het feit dat we het Grieks volk in ons hart blijven dragen. Dieven, onvriendelijke mensen en apathische personen vind je immers bij elk volk. 

Wat respect betreft: ik denk dat we dat hier op het forum wel (allemaal) proberen te doen. De ervaring leert me wel - ook op dit forum - dat sommigen ietsje directer en wat minder omfloerst uit de hoek kunnen komen, dan anderen. Of dat daarom dan ook bewust gebeurt om iemand te kwetsen: ik ga uit van de veronderstelling dat dat niet steeds het geval is. Sommigen hebben nu eenmaal een lager gehalte aan diplomatie, dan anderen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#15
Oei ik begrijp dat mensen met dit soort slechte ervaringen niet snel zo'n stap in deze tijd wagen. Ik vraag me wel af, zou de ANWB geen verdere informatie hebben voor mensen die met de Camper of auto komen? Ik zou me kunnen voorstellen dat je gewoon tot de uitslag bekend is op een afgesloten parkeerterrein in je eigen camper kan blijven? Dan is natuurlijk nog de vraag wat gaat er gebeuren als je onverhoopt wel positief blijkt.
Quote
#16
(09 June 2020, 11:53)Natalie66 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Oei ik begrijp dat mensen met dit soort slechte ervaringen niet snel zo'n stap in deze tijd wagen. Ik vraag me wel af, zou de ANWB geen verdere informatie hebben voor mensen die met de Camper of auto komen? Ik zou me kunnen voorstellen dat je gewoon tot de uitslag bekend is op een afgesloten parkeerterrein in je eigen camper kan blijven? Dan is natuurlijk nog de vraag wat gaat er gebeuren als je onverhoopt wel positief blijkt.

Vanaf 15 juni kan je met de auto/camper Griekenland in via Albanië, Noord-Macedonië en Bulgarije. Vanaf 1 juli met de ferry.
Beide gaan gepaard met steekproeven bij aankomst. Normaliter dient 1 dag gewacht op het resultaat en dien je te overnachten in een hotel aangewezen (en betaald) door de Griekse overheid.
Bij een positieve test dien je 14 dagen in quarantaine in een hotel aangewezen door de Griekse overheid.
Alles staat mooi uitgelegd (in het Engels) op de site van het Griekse Ministerie van Buitenlandse Zaken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Patrick schreef:
Natalie66 schreef:Oei ik begrijp dat mensen met dit soort slechte ervaringen niet snel zo'n stap in deze tijd wagen. Ik vraag me wel af, zou de ANWB geen verdere informatie hebben voor mensen die met de Camper of auto komen? Ik zou me kunnen voorstellen dat je gewoon tot de uitslag bekend is op een afgesloten parkeerterrein in je eigen camper kan blijven? Dan is natuurlijk nog de vraag wat gaat er gebeuren als je onverhoopt wel positief blijkt.

Vanaf 15 juni kan je met de auto/camper Griekenland in via Albanië, Noord-Macedonië en Bulgarije. Vanaf 1 juli met de ferry.
Beide gaan gepaard met steekproeven bij aankomst. Normaliter dient 1 dag gewacht op het resultaat en dien je te overnachten in een hotel aangewezen (en betaald) door de Griekse overheid.
Bij een positieve test dien je 14 dagen in quarantaine in een hotel aangewezen door de Griekse overheid.
Alles staat mooi uitgelegd (in het Engels) op de site van het Griekse Ministerie van Buitenlandse Zaken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Staat er ook Bij waar je de camper en auto laat? want dat is waar het hier over gaat?
over gaat.
Quote
#18
(09 June 2020, 12:28)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanaf 15 juni kan je met de auto/camper Griekenland in via Albanië, Noord-Macedonië en Bulgarije. Vanaf 1 juli met de ferry.
Beide gaan gepaard met steekproeven bij aankomst. Normaliter dient 1 dag gewacht op het resultaat en dien je te overnachten in een hotel aangewezen (en betaald) door de Griekse overheid.
Bij een positieve test dien je 14 dagen in quarantaine in een hotel aangewezen door de Griekse overheid.
Alles staat mooi uitgelegd (in het Engels) op de site van het Griekse Ministerie van Buitenlandse Zaken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Dit betekent dus dat, als je als binnenkomende toerist er met een steekproef uit gepikt wordt, je dan sowieso de eerste nacht in een door de Griekse overheid aangewezen hotel moet overnachten. Wat dus betekent dat je niet meteen in jouw oorspronkelijk gekozen accommodatie terecht kan, en dat je die eigenaar dus meteen moet contacteren dat je nog niet op komst bent. 
Vraag zal dan ook zijn wie dient op te draaien voor die eerste nacht bij de door jou gekozen accommodatie.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#19
(09 June 2020, 12:59)Natalie66 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Staat er ook Bij waar je de camper en auto laat? want dat is waar het hier over gaat?
over gaat.

Dat staat er niet bij. Logischerwijs zou je denken dat dit wel in de buurt zal zijn. Ofwel aan de grenspost waar de controle gebeurt ofwel aan het hotel veronderstel ik.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
Het ziet er naar uit, dat Noordmazedonie een lelijke streep door de reis maakt, heel naar dus:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Dan moeten we toch de omweg via Bulgarije inplannen (tip kwam meteen op het D-GR-Forum)
Johannes
Quote
#21
(10 June 2020, 15:38)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het ziet er naar uit, dat Noordmazedonie een lelijke streep door de reis maakt, heel naar dus:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Dan moeten we toch de omweg via Bulgarije inplannen (tip kwam meteen op het D-GR-Forum)
Johannes

Het is sowieso aan te bevelen om over Bulgarije te reizen, De Noord Macedonië willen nogal eens lastig zijn aan de grens.
Dus bij Nis afslaan richting Sofia en vervolgens richting Greece aanhouden over een betrekkelijk nieuwe autobahn.
In Bulgarije moet je tol betalen maar dat kun je thuis al regelen via de site 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Veel plezier

Dick
Quote
#22
Vanaf 15 juni gaat de Oostenrijkse grens met Italië open.
Quote
#23
Ik vind de uitleg op de website buitenlandse zaken nog steeds vaag.
België en Nederland staat momenteel nog altijd op de EASA-lijst van risico-landen.
Deze lijst zal aangepast worden en van 1 juli zullen beperkingen of maatregelen voor sommige landen op latere datum bepaald worden.
Is voor ons Belgen of Nederlanders, een vliegtuigreis naar Griekenland met transfer in Athene nu effectief mogelijk vanaf 1 juli of niet?
Quote
#24
Welke uitleg bedoel je Markos: naar Griekenland of door Oostenrijk? Oostenrijk mag je toch in één keer passeren? Ik wil op 1 juli van af Ancona vertrekken
Quote
#25
(11 June 2020, 11:25)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind de uitleg op de website buitenlandse zaken nog steeds vaag.
België en Nederland staat momenteel nog altijd op de EASA-lijst van risico-landen.
Deze lijst zal aangepast worden en van 1 juli zullen beperkingen of maatregelen voor sommige landen op latere datum bepaald worden.
Is voor ons Belgen of Nederlanders, een vliegtuigreis naar Griekenland met transfer in Athene nu effectief mogelijk vanaf 1 juli of niet?
Mijn vlucht van Amsterdam naar Athene van 25 juni met Aegean was geannuleerd is gewijzigd naar 2 juli. Volgens website Aegean is die niet geannuleerd, zij verwachten dus te vliegen. Denk dat er pas later deze maand zekerheid komt, zal er ook van af hangen hoe verruiming per 15 juni uitpakt. De economische druk om vluchten door te laten gaan vanaf 1 juli is erg groot.

Cors
Quote
#26
@Andreas, misschien niet hier goed geplaatst maar het gaat over reizen met het vliegtuig. Kortom, mogen wij als Nederlander of Belg nu Griekenland binnen of niet. De EASA-lijst herneemt de risico-landen voor luchtveiligheid.
Quote
#27
(11 June 2020, 10:59)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanaf 15 juni gaat de Oostenrijkse grens met Italië open.

Ja maar tot nu toe mag je op 1 Juli 2020 met de ferry mee dus moet je een tijdje in Italië wachten Chris.

Fijne dag,

Dick
Quote
#28
ik wil van Kreta naar Nederland. IMaar eerst volgende week een paar dagen naar Gavdos.Dan in juli naar Nederland. Gaat lukken nu duitsland ook alle grenzen heeft opengesteld.
Quote
#29
(11 June 2020, 11:25)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind de uitleg op de website buitenlandse zaken nog steeds vaag.
België en Nederland staat momenteel nog altijd op de EASA-lijst van risico-landen.
Deze lijst zal aangepast worden en van 1 juli zullen beperkingen of maatregelen voor sommige landen op latere datum bepaald worden.
Is voor ons Belgen of Nederlanders, een vliegtuigreis naar Griekenland met transfer in Athene nu effectief mogelijk vanaf 1 juli of niet?
Dat gaan ze ons vertellen tussen 15 juni en 30 juni.
Quote
#30
@ El Greco, dit dacht ik ook al. Ik kan min of meer mijn verlofplanning gemakkelijk aanpassen. Dit zal niet voor iedereen mogelijk zijn, dus hoe langer ze wachten, des te minder kans dat ze boekingen zullen krijgen. Mensen die hun verlof hebben vastgelegd zoeken nu al andere alternatieven. Dit gaat zeker in het nadeel van het toerisme in Griekenland zijn als ze niet snel beslissen.
Quote
#31
Voor de Grieks sprekenden onder ons, er is een interessante FB pagina: 'From Europe to Greece. Από την Ευρώπη στην Ελλάδα οδικώς.'

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het laat live video's zien van Grieken die de verschillende grenzen overgaan in Europa om Griekenland te bereiken. Tot nu toe gaan zij allemaal via Bulgarije om de grens met Skopja nog steeds dicht is.

In principe reizen wij 11 juli af maar wachten eerst af of de situatie in Griekenland veranderd want we zijn niet van plan onze vakantie half in zelfquarantaine door te brengen. De nieuwe 'pandemiewet' van Koulis liegt er niet om.
Quote
#32
(11 June 2020, 11:25)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind de uitleg op de website buitenlandse zaken nog steeds vaag.
België en Nederland staat momenteel nog altijd op de EASA-lijst van risico-landen.
Deze lijst zal aangepast worden en van 1 juli zullen beperkingen of maatregelen voor sommige landen op latere datum bepaald worden.
Is voor ons Belgen of Nederlanders, een vliegtuigreis naar Griekenland met transfer in Athene nu effectief mogelijk vanaf 1 juli of niet?

Markos, o.a. dit werd vandaag bekend gemaakt tijdens een persconferentie van de Griekse minister van toerisme en zijn collega van volksgezondheid:

"Ban on flights to Athens International Airport Eleftherios Venizelos is lifted for Italy, the Netherlands and Spain on June 15."
Voor België was het blijkbaar al zo dat je vanaf 15 juni naar Griekenland kan vliegen. (Alleen werd dat door onze "slimme" Belgische politici nog nooit vermeld.)

Het is ook zo dat men vanuit o.a. Nederland NIET rechtstreeks naar Thessaloniki of een ander vliegveld in Griekenland kan vliegen tot einde juni. Voorlopig is de regeling dat dit enkel vanaf 1 juli zal kunnen.

Er werden ook nog een redelijk aantal wijzigingen aan de voorgaande regelingen toegelicht. Alles is hier te lezen (in het Engels):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nachtleven open? thomasz 11 1.435 07 August 2021, 21:43
Laatste bericht: Arthur
  Duitsland is weer open voor de Nederlanders Arthur 18 3.262 31 May 2021, 22:25
Laatste bericht: Kosta
  Griekenland bijna open voor toeristen, maar generale repetitie gaat fout iakovos 0 857 07 June 2020, 22:45
Laatste bericht: iakovos
  Poll: Wat doet u als u ineens weer naar Griekenland mag? jjohn 20 3.777 10 May 2020, 20:31
Laatste bericht: kim88
  Enquete: Griekenland als vakantieland Ger 23 6.164 21 January 2018, 14:48
Laatste bericht: jerichrome
  Hoe is het nu met de vluchtelingen? Vito 65 25.426 22 October 2017, 20:47
Laatste bericht: Patrick
  Griekenland slechtste land om te leven als expat Ger 10 4.018 17 September 2017, 22:57
Laatste bericht: El Greco
  Het zit er weer op helaas....... Ger 13 6.896 03 July 2016, 21:02
Laatste bericht: Ger
  waar houd jij je als pensionado/da in Griekenland mee bezig (geen hobby's) Maria 12 10.098 26 April 2013, 16:12
Laatste bericht: Maria
  De open haard papajani 16 8.917 30 January 2013, 16:34
Laatste bericht: papajani

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)