Grieksegids nieuws     
over land na 1 juli
#1
Hi allemaal
Na afgelopen weken twee keer onze ferry van Ancona naar Igoumenitsa te hebben verzet lopen we er nu tegenop dat we geen petfriendly cabin kunnen krijgen voorlopig en we willen graag naar ons huis in Pilion. Dus wellicht moeten we het dan maar over land het eens proberen.
Ik las dat verschillende van jullie hier ervaring in hebben en we hebben alle tips en tricks van het forum verzameld. Zo fijn, die ervaringen te lezen en het geeft moed om eraan te beginnen. 

Maar ja, Corona. Duitsland Oostenrijk Slovenie lijkt open na 1 juli. Bulgarije -Griekenland ziet eruit dat het op 1 juli ook nog (wel? weer?nog?) kan. 
Maar weet iemand waar ik betrouwbare info over grens Slovenie-Kroatie-Servie-Bulgarije  vandaan kan halen? 

dank alvast.
Quote
#2
Ik zou toch de Ferry nemen en de hond in een kennel. Minoan heeft de beste kennels ,alhoewel daar ook wel wat op valt aan te merken. Je kunt ook gewoon aan dek blijven met je hond,gewoon in een stoel.bedenk dat eenheel lange autorit ook niet zo fijn is voor een hond.
Quote
#3
Ik heb geen hond, we hebben 3 katten.
Quote
#4
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.








Hier kan je wel iets vinden, maar nog niet alles.
Quote
#5
Dank je wel Ingmar. Ik heb daar ook gekeken.
Wat dan opvalt is dat Slovenie wel open is maar nog geen nederlanders wil en niet zegt of ze dat later dan wel verwachten en dat Servië nog code oranje heeft, maar wel geopend is (voor al het autoverkeer). Dat is tegenstrijdig.
Quote
#6
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Slovenië update
Quote
#7
Mooie folder van die Slovenen.Uitnodigend zelfs. En ja, duidelijk dat ze voorlopig gesloten zijn voor Nederlanders.
Quote
#8
Ikzelf heb die autorit al een keer gedaan binnen ongeveer 2.5 dag naar Athene.
Het is een heel eind.
Wij hadden geen files maar je moet de eerste dag zeker de grens van Oostenrijk/Slovenië halen want dan ben je al redelijk ver. (Wij stopten in Maribor)
Dit omdat de volgende dag echt lastiger wordt.
De tweede dag waren we in Thessaloniki.
En vandaar de laatste dag naar Athene.
Brandstof moet je goed kijken waar je dat tankt. Ik had dat gelukkig al uitgezocht en dat scheelde behoorlijk.
Zorg ook dat je een navigatie app op je telefoon hebt die up to date is en die alle kaart op het toestel heeft.
Let ook op roaming kosten voor je telefoon; wij kregen een behoorlijke rekening!!

Als laatste zijn er de tolvignetten van Oostenrijk, Slovenië. De eerste kan je online kopen. De 2e moet je ergens bij een tankstation in Oostenrijk kopen. 
Zonder krijg je een boete van €350 of meer
Daarnaast betaal je in diverse landen ook tol en dat loopt aardig op.

Ikzelf heb dit uitgezocht naar aanleiding van een ander forum lid die hier een verslag van heeft gemaakt.

Ik weet niet of dit aan te raden is met 3 katten. Ik zat er zelf ook aan te denken, maar dat kan ik ze niet aan doen.
Dus wij gaan proberen te vliegen wanneer mogelijk.
Quote
#9
Dank je wel. We zijn afgelopen jaren gewend om in 2,5 dag naar Ancona te rijden. 2 x een hotel en een nacht op de boot in een hut met daglicht.Dat is voor de katten en onszelf een rustig ritme. Ze zitten in een ruime bench, waar ik ze af en toe kan aaien terwijl mijn man rijdt. Als we over land moeten, dan kost het nu minimaal 1 hotel of zelfs 2 overnachtingen meer. Dat is dan maar zo. We gaan voor 4 maanden gewoonlijk, dus dan vallen die kosten een beetje weg,
Dank je wel voor de tips. Dat helpt goed bij het uitstippelen en voorbereiden, net als de tips al eerder van dit forum.
Quote
#10
NMK is weer gesloten worden vanwege hoge aantallen aan nieuwe infecties (GR laat niemand door).
De einige mogelijkheid momentaan is weer/nog BUL, daar stond gisteren wel een enorme rij - de mensen daar 
hadden dagen lang gewacht.
Zie ook  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Johannes
Quote
#11
Dank je wel Johannes.
Ja, er was daar een rij voor echt een dag, zag ik op Keepktalkinggreece, ook al omdat het openingsuur niet helder gecommuniceerd was tussen partijen, om het diplomatiek te zeggen. En het niet openging met onmiddellijke ingang van het bekend worden van het besluit. Juist dat soort misere wil ik voorkomen. Eerder op het forum was al gezegd dat Bulgarije sowieso een betere optie was dan NMK.
Ik heb alle tijd om me te beraden wat wijsheid is de komende dagen, haha. En als het niet goed voelt, dan blijven de poezen thuis en gaan we voor een korte vakantie vliegen. Wie weet....
Het blijft voor de hele wereld op elk moment een onzekere toestand.
Quote
#12
Ik heb vorig jaar de route over Hongarije gereden was voor mij super en ± € 40,00 goedkoper als over Slovenië.

De route wordt dan Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servië en bij Nis naar Bulgarije om uiteindelijk de grens naar Griekenland over te gaan.

Ik heb van verschillende mensen gehoord, die deze week gereden hebben, dat transit door deze landen geen problemen oplevert.

Voor Oostenrijk kun je digitale vignetten kopen maar let op die zijn pas na 18 dagen geldig. voor de tunnelroute kun je bij ASFINAG een soort van kosteloos abonnement nemen. Je registreert je met een creditkaart en je kenteken als je nu een van de bijzondere strecken rijd wordt je kenteken gescand en wordt het bedrag van je creditkaart geboekt. De rekening wordt naar je Email adres gestuurd. Je kunt ook een APP downloaden van ASFINAG waar routes, stau en zelfs beelden worden weer gegeven.
Voordeel van dit abonnement is dat je niet moet wachten om een ticket te kopen.
Bij ADAC kun je wel een digitaal vignet kopen voor Oostenrijk  of vlak voor de grens in Duitsland.

Voor controle van grensverkeer is er ook een APP waar je de wachttijd bij de grensovergangen kan zien, Green Lane Monitoring en te krijgen op Google Play store. 

Veel succes en een voorspoedige reis.

Dick
Quote
#13
Hi Dick
Dat is een geweldige tip ook. Ik krijg er weer een beetje moed van!
ik ga kijken naar de ASFINAG mogelijkheden. Sowieso is de app voor grensovergangen een interessante ontwikkeling.

Groet
Ankie
Quote
#14
Gisteren vrienden op bezoek gehad bij ons in Veria, gereden vanuit België, op weg naar Corfu. Nog geen veerboot uit Italië, daarom rijden.
Dld, Oostenrijk, Slovenië. Kroatië, Servië, Bulgarije hebben ze gedaan. Overnacht in Kroatië, want mag/kan nog niet in Slovenië, zeiden ze. Prima gereden door Servië, nergens controle gehad op iets anders dan paspoort (terwijl ze een negatieve corona-testuitslag bij zich hadden voor de zekerheid, en een verklaring dat ze zakelijk naar Corfu moesten, daar hebben ze vakantiewoningen).
In één keer door Servië en Bulgarije, want ook daar kan/mag overnachten niet, dus dat hebben ze kort na de grens in Griekenland gedaan. Maandag over de grens gegaan, nog geen drukte of problemen, maar dat schijnt nu (woensdag) al heel anders te zijn, dik tien kilometer wachten voor personenauto's (en meer voor trucks). Zo is het mij dinsdag verteld.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#15
Zo-even een aktueel (19.6.2020 13.06u) berichtje van het D-GR-forum -> NMK blijft dicht, via Nis reed de schrijver naar BUL:

Ich bin gerade unterwegs. Nord-Mazedonien schickt Transitreisende zurück. Bin jetzt kurz or Nis, Autobahn in Grenzen sind leer. Keine Wartezeit. Fahre über Bulgarien nach Kavala um mir einige Objekte anzusehen. Wandervereine haben sich auch per Mail gemeldet. Einer aus Palio Kavala und einer aus Drama. Freue mich schon.
Quote
#16
Dank iedereen voor de reisinformatie. Hartstikke fijn dat er zo wordt gereageerd.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Over land naar vast Land Griekenland Erik van Venrooij 15 4.521 04 June 2023, 10:01
Laatste bericht: Beems
  Over land met e-auto naar GR JohannesGR 12 2.265 01 April 2022, 15:03
Laatste bericht: JohannesGR
  Wie gaat er dit jaar over land? Irini45 8 3.052 19 January 2018, 18:14
Laatste bericht: Lejo

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)