(19 June 2020, 08:43)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid
registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid
meld je dan aan.
Kretenzische muziek heeft inderdaad een ander karakter. Ik ben er niet echt zo'n liefhebber van.
Smaken verschillen, voor ieder wat wils ...
De Kretenzische stijl is ook niet mijn favoriete Griekse muziek. Ik houd van veel Griekse muziekstijlen, maar vooral van rembetika. Ik heb het liefst dat er een bouzouki aan te pas komt. Of bijvoorbeeld de meeslepende Ikariotikos-muziek-met-dans.
De driesnarige lyra en de viersnarige laouto in de Kretenzische stijl, doen mij net iets te oosters aan, en doen me ook nogal denken aan een vleugje Turkse stijl.
Nu ja, als het voor eventjes is, bijvoorbeeld in die video van de FlashMob in Chania, dan vind ik het wel leuk, omwille van de sfeer. Maar die oosters getinte klanken mogen voor mij niet al té lang duren.
De laatste jaren, tijdens het groot Grieks Feest in Edingen, was de muziek ook grotendeels Kretenzisch getint. Na een paar uur heb ik het dan wel gehad, en zoek ik op een ander gedeelte van het feest dan wel een bandje op waar wel een bouzouki aan te pas komt.
Zoals je zegt, Markos: smaken verschillen, en voor ieder wat wils... Gelukkig maar

.