Cycladen eilandhop opties
#1
Hey,

Zoals voor vele onder ons zijn ook onze vakantie plannen wat door elkaar geschut. Dit jaar stond eigenlijk een verre reis gepland maar dit hebben we moeten verschuiven naar 2021.

Wij hebben inmiddels redelijk wat eilandhop ervaring (onze teller staat nu op een 21 Griekse eilanden). Nu zouden wij ook graag dit jaar nog op vakantie willen en zo hebben we het idee terug opgepakt om wat eilanden te gaan bezoeken.

Het idee nu is om terug naar de Cycladen te gaan om daar terug 3 eilanden te bezoeken. We hebben daar  Anti-Paros, Paros, Naxos,  Santorini, Milos en Sifnos al bezocht.

Nu zijn we aan het bezien om deze eilanden te bezoeken:
  • Mykonos, Tinos en Syros 
of
  • Serifos, Kithnos en Kea
Is hier iemand al eens geweest en wat waren hiervan de ervaringen? Onze favorieten Griekse eilanden (die we tot nu toe nog maar bezocht hebben) zijn Paros en anti-Paos, dus mocht het dit jaar toch allemaal niet zo vlot gaan qua vliegverkeer of ferry verkeer hebben we besloten om dan terug te gaan naar de Paros eilanden Wink
Quote
#2
Tip ;Vliegticket naar Athene daarna ferry  Rafina -Andros [vonden wij mooier dan Syros ] dan Ferry naar Tinos
en dan naar Mykonos [wel toeristisch ] en vandaar terug vliegen naar Amsterdam [rechtstreekse vlucht ]
Quote
#3
Wij wilden het dit jaar, in juni (maar helaas geannuleerd) in omgekeerde richting doen:
Vlucht naar Athene -> ferry vanuit Piraeus naar Syros -> ferry naar Mykonos -> ferry naar Tinos -> ferry naar Andros -> ferry naar Rafina -> Athene.
Ongeveer dezelfde combinatie willen we voor volgend jaar behouden.
Als je 3 eilanden verkiest, zou ik jouw combinatie met Tinos en Syros verkiezen. Maar in plaats van Mykonos zou ik dan Andros nemen. Bovendien is Mykonos veel duurder qua overnachtingen en maaltijden.
Misschien schrappen wij volgend jaar ook Mykonos, en behouden we de combinatie met de andere genoemde eilanden.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#4
Moest u er voor kiezen om  via Rafina de reis te beginnen en de vlieg en ferry tijden sluiten niet goed op elkaar aan nog een tip;
 Hotel Avra in Rafina heeft een gratis pendeldienst met de luchthaven van Athene ,ontbijt in de prijs inbegrepen ,
Quote
#5
8 jaar geleden ben ik op Serifos, Kythnos en Kea geweest aan het einde van 4 weken eilandhoppen. Was in mei, dus seizoen was nog niet echt begonnen. Was lekker rustig maar weinig te beleven. 

Serifos maakte een wat rommelige indruk. Bus vanaf de haven naar Chora reed regelmatig. Vanaf daar kun je leuke wandelingen terug naar de haven maken. Omgekeerd moet je erg klimmen. Er is een behoorlijk lang zandstrand.

Kythnos is erg heuvelachtig, kaal en rustig. Meer kerkjes en kapelletjes dan bomen. Als je wat van het eiland wil zien is een auto aan te raden. Ben bij een paar baaien geweest, enkele erg mooi. Smal, stijl weggetje naar beneden. Voor wandelen is Kythnos alleen aan te raden als je veel wilt klimmen. Merichas is een leuk plaatsje waar je prima wat kunt eten of drinken op de terrassen. Ik zat in Loutro, gericht op zeilen en heerlijk rustig, zoals eigenlijk hele eiland buiten Merichas.

Kea ben ik maar 2 dagen geweest. Leuk eiland maar ook hier is een auto aan te raden. Vanuit Korissia kun je leuke tochtjes maken. Aantal leuke strandjes, faciliteiten in mei uiteraard nog beperkt.

Ik vond Sifnos het leukste van de 7 eilanden waar ik toen geweest ben. Levendig maar niet te druk met aantal mooie plekjes zoals Kastro (Mini market waar je in de keuken waar pan op het vuur stond binnenkomt en woonkamer als winkel ingericht), Hersonissos (contrast met Cherso op Kreta zou niet groter kunnen zijn) en Faros. Zou daarom Sifnos, Kythnos en Kea overwegen.

Cors
Quote
#6
(22 June 2020, 12:59)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




8 jaar geleden ben ik op Serifos, Kythnos en Kea geweest aan het einde van 4 weken eilandhoppen. Was in mei, dus seizoen was nog niet echt begonnen. Was lekker rustig maar weinig te beleven. 

Serifos maakte een wat rommelige indruk. Bus vanaf de haven naar Chora reed regelmatig. Vanaf daar kun je leuke wandelingen terug naar de haven maken. Omgekeerd moet je erg klimmen. Er is een behoorlijk lang zandstrand.

Kythnos is erg heuvelachtig, kaal en rustig. Meer kerkjes en kapelletjes dan bomen. Als je wat van het eiland wil zien is een auto aan te raden. Ben bij een paar baaien geweest, enkele erg mooi. Smal, stijl weggetje naar beneden. Voor wandelen is Kythnos alleen aan te raden als je veel wilt klimmen. Merichas is een leuk plaatsje waar je prima wat kunt eten of drinken op de terrassen. Ik zat in Loutro, gericht op zeilen en heerlijk rustig, zoals eigenlijk hele eiland buiten Merichas.

Kea ben ik maar 2 dagen geweest. Leuk eiland maar ook hier is een auto aan te raden. Vanuit Korissia kun je leuke tochtjes maken. Aantal leuke strandjes, faciliteiten in mei uiteraard nog beperkt.

Ik vond Sifnos het leukste van de 7 eilanden waar ik toen geweest ben. Levendig maar niet te druk met aantal mooie plekjes zoals Kastro (Mini market waar je in de keuken waar pan op het vuur stond binnenkomt en woonkamer als winkel ingericht), Hersonissos (contrast met Cherso op Kreta zou niet groter kunnen zijn) en Faros. Zou daarom Sifnos, Kythnos en Kea overwegen.

Cors
Zijn dat goede en dagelijkse  verbindingen tussen die eilanden Cors ?
Quote
#7
Waren in het algemeen toen geen dagelijkse verbindingen. Meeste gingen 3 tot 5 keer per week. Maar in 8 jaar is er een hoop veranderd.

Denk dat Patrick wat meer kan zeggen over huidige situatie.

Ik ben toen met vliegtuig van Athene naar Milos gegaan en vandaar met de boot naar Sikinos, Folegandros, Sifnos, Serifos, Kythnos en Kea. Meeste was met Adiamantis Korais maar die vaart nu geloof ik ergens anders. Richting die je gaat was toen wel belangrijk. Boot ging toen 's middags weg uit Piraeus en kwam midden in de nacht aan in Santorini. Ik heb alleen van Milos naar Sikinos' s nachts gedaan, rest overdag. Als je toen omgekeerde volgorde volgde had je veel meer aankomsten 's nachts. 

Cors

Cors
Quote
#8
metaxa schreef:Zijn dat goede en dagelijkse  verbindingen tussen die eilanden Cors ?

Kea en Kythnos zijn het makkelijkste bereikbaar vanuit Lavrio. De afvaarten vanuit Lavrio van de diverse ferry's (MARMARI EXPRESS - MACEDON - IONIS - ARTEMIS) vind je hier: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Niet vermeld op die site is de Ionis die (momenteel - tot einde juni) ook 2 maal per week naar Kythnos gaat. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Van Kythnos kan je naar Sifnos met de DIONYSIOS SOLOMOS (ZANTE Ferries). Die gaat 3-4 maal per week.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Vanaf Sifnos zijn er dagelijks diverse ferry's van/naar Piraeus.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Syros heeft ook nog een klein vliegveldje ,wij zijn toen  naar Athene met Olympick gevlogen ,maar ik 
zie dat nu Sky Express het eiland verbind met Athene
Quote
#10
Wij hadden dit voorjaar de eilanden hop vakantie  Naxos -Iraklia _Schinousa _Donousa - Naxos geplant helaas
dan maar volgend jaar , en misschien eind September nog een korte vakantie naar Naxos
Quote
#11
Vorig jaar waren wij 1 week op Andros en 1 week op Tinos. Allebei mooi qua natuur. Tinos heeft leukere dorpjes met gezellige kleine kafeneons. In Andros misten we dit. We zijn met de boot 1 dag naar Mykonos geweest. Dit moet ooit supermooi geweest zijn, maar barst nu uit zijn voegen door de stroom van horden toeristen...

Ooh ja, wij waren er in september. Een aantal dagen waaiden we echt uit ons hemd!
Quote
#12
Waar je naar toe moet gaan, is afhankelijk van wat je zoekt. Wij zoeken op vakantie vooral de rust, de Griekse sfeer met gezellige restaurantjes, verse inktvis en een lekkere salade eten bij een haventje etc. We vermijden zoveel mogelijk de grootschalige toeristische plekken uit de reisfolders. Veel kans dat het dit jaar overal rustiger is.
Wij vinden dat eilandhoppen met een rugzak op zich al een geweldige ervaring is. Je bent zo vrij als een vogel en als je een eiland niet leuk zou vinden, vertrek je weer. De ervaring op een eiland is natuurlijk altijd een persoonlijke invulling.
Wij zijn geweest op Paros, Naxos, Serifos, Syros, Ios, Mikonos en natuurlijk Santorini Smile .
Sommige eilanden hebben een eigen vliegveld en met de boot kun je natuurlijk gemakkelijker naar het ene dan naar het andere eiland.

Wij gaan dit jaar niet naar Griekenland, maar als we zouden gaan zouden we kiezen voor:
een vlucht naar Heraklion (leuke stad waar wij ook leuke herinneringen aan hebben) en van daaruit naar Santorini (even kijken hoe het in Oia is; een geweldig pittoreske plek en nog redelijk rustig omdat het nogal ver van het strand is. Vinden wij geen probleem met de geweldige terrassen die daar zijn met uitzicht op de baai en de vulkaan).
Daarna nog Serifos (rustig en een mooie Chora) en Naxos (wat levendiger en ook groener) of Syros (afhankelijk van de praktische reismogelijkheden met de boot).
En misschien zou het in de praktijk wel helemaal anders worden! Dat is nu juist de charme van eilandhoppen...… Smile
Quote
#13
Bij ons gaat het ook voor de wat "rustigere" Griekse eilanden. Met de rugzak stappen we het vliegtuig uit en de ferry op, voor ons de beste manier om te eilandhoppen :)
2 Jaar geleden zijn we naar Santorini, Milos en Sifnos gegaan, aangezien we via Santorini vlogen hadden we besloten om daar ook nog een 3 tal dagen te verblijven. We zijn blij dat we het gezien hadden, maar daar bleef het dan ook bij... het was de eerste x dat we op een Grieks eiland in de file stonden, en na een 20 tal Griekse eilanden wisten we wel hoe en wat, maar Santorini was echt veel te druk voor ons. Dan ga ik veel liever naar Paros waar je ook de witte huisjes hebt, maar wel een duizendtal minder toeristen.
Quote
#14
Twee jaar terug met de Express Skopelitus vanaf Naxos naar Kouphonisia en Donousa naar Amorgos en terug naar Naxos 
waar vooral Donousa ons zeer verrast heeft  [het  lijkt wel of de klok daar 50 jaar heeft stil gestaan geweldig ] daar gaan
we zeker nog eens naar toe  ,en dan voor een iets langere tijd ,nu waren we er maar twee dagen ,dat zou wel eens twee
weken kunnen worden
Quote
#15
Mijn schoonvader komt van Syros, dus wij gaan bijna jaarlijks naar Syros.
Het is niet groot, je kan met een scooter bijna heel het eiland rondgaan. Ermoupolis is een hele mooie havenstad met mooie terrassen en restaurants en winkels.
Er is een goede busverbinding op Syros naar alle kustplaatsjes.
Ano-Syros heeft piepkleine steegjes met uitzicht op Tinos en Mykonos.
Verder zijn er leuke stranden aan kleine baaien.
Er zijn geen all-in-accommodaties en de meeste hotels en appartementen zijn kleinschalig.
Quote
#16
Ik ga deze zomer naar Astypaleia, Amorgos (1 nacht), Folegandros en Kimolos en tenslotte nog weekje Corfu. In totaal bijna 4 weken 'eilandhoppen'. Astypaleia en Amorgos voor het eerst dit jaar. Ben vorige jaren op Milos (3x) en Sifnos geweest in de zomer, en dit jaar februari op Rhodos. En heel vaak op Corfu de laatste 15 jaar, maar meestal in mei en september/oktober. Kreta twee keer, waarvan één keer voor cursus Grieks in Chania, was super leuk.
Heb er veel zin in deze zomer, een paar nieuwe eilandjes en ee paar 'oude', omdat ik daar nog niet uitgekeken waren en omdat het daar zo heerlijk relaxed was, zoals Kimolos. Even bijkomen van een paar heftige maanden...
Quote
#17
(03 July 2020, 13:32)Esther Corfu schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ga deze zomer naar Astypaleia, Amorgos (1 nacht), Folegandros en Kimolos en tenslotte nog weekje Corfu. In totaal bijna 4 weken 'eilandhoppen'. Astypaleia en Amorgos voor het eerst dit jaar. Ben vorige jaren op Milos (3x) en Sifnos geweest in de zomer, en dit jaar februari op Rhodos. En heel vaak op Corfu de laatste 15 jaar, maar meestal in mei en september/oktober. Kreta twee keer, waarvan één keer voor cursus Grieks in Chania, was super leuk.
Heb er veel zin in deze zomer, een paar nieuwe eilandjes en ee paar 'oude', omdat ik daar nog niet uitgekeken waren en omdat het daar zo heerlijk relaxed was, zoals Kimolos. Even bijkomen van een paar heftige maanden...
1 nachtje Amorgos is wel heel kort Esther ,er is best veel te zien daar ,wij hadden in 4 dagen ook nog niet alles gezien
 het is best een groot eiland ,vergeleken bij andere  Cycladen eilanden
Quote
#18
(03 July 2020, 14:14)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(03 July 2020, 13:32)Esther Corfu schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ga deze zomer naar Astypaleia, Amorgos (1 nacht), Folegandros en Kimolos en tenslotte nog weekje Corfu. In totaal bijna 4 weken 'eilandhoppen'. Astypaleia en Amorgos voor het eerst dit jaar. Ben vorige jaren op Milos (3x) en Sifnos geweest in de zomer, en dit jaar februari op Rhodos. En heel vaak op Corfu de laatste 15 jaar, maar meestal in mei en september/oktober. Kreta twee keer, waarvan één keer voor cursus Grieks in Chania, was super leuk.
Heb er veel zin in deze zomer, een paar nieuwe eilandjes en ee paar 'oude', omdat ik daar nog niet uitgekeken waren en omdat het daar zo heerlijk relaxed was, zoals Kimolos. Even bijkomen van een paar heftige maanden...
1 nachtje Amorgos is wel heel kort Esther ,er is best veel te zien daar ,wij hadden in 4 dagen ook nog niet alles gezien
 het is best een groot eiland ,vergeleken bij andere  Cycladen eilanden

Daar sluit ik bij aan, metaxa. Maar ik denk dat Esther die overnachting eerder gebruikt wegens de overstap van ferry's.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Dat is inderdaad waar Patrick. Wink
Er is van Astypaleia geen directe ferry naar Folegandros, vandaar die ene overnachting op Amorgos.
Maar als mijn eerste indruk van Amorgos goed is, ga ik er zeker nog eens terug voor een langer verblijf. Vorig jaar was ook slechts 3 nachten op Folegandros, nu ga ik er terug voor 5 nachten.
Quote
#20
De laatste drie genoemde eilanden zijn erg mooi, dit jaar gaan we weer naar Folegandros voor 4 nachten.
De laatste keer dat we daar waren was het erg en veel te warm 37 gr. om te wandelen en we konden geen auto of scooter huren want alles was verhuurd, dat hadden we nog nooit mee gemaakt. 
Dus zijn we er maar met de bus op uit gegaan, maar niet alles kunnen zien. 
Dit was een mooie reden voor een herkansing dit jaar en hopen dat er nu wel wat te huren valt.
Quote
#21
Momenteel zijn we aan het bezien om via Amsterdam naar Mykonos te vliegen, daar de ferry te nemen naar Tinos. Op Tinos willen we +/- 6 dagen verblijven om vervolgens de ferry te nemen naar Siros. Hier willen we een +/- 5 tal dagen verblijven om dan terug te keren naar Mykonos, hier zouden we dan nog een 4 tal dagen willen verblijven om vervolgens de vlucht terug te nemen naar Amsterdam.

Nu was het idee om 7/09 te vertrekken en terug te zijn de 21e, maar wegens omstandigheden moeten we misschien een week later vertrekken. Nu zijn we een paar jaar geleden ook "laat" september vertrokken naar Anti-Paros, Paros en Naxos en hebben de laatste week van september wat regen gehad...
Quote
#22
(12 July 2020, 11:29)sam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Momenteel zijn we aan het bezien om via Amsterdam naar Mykonos te vliegen, daar de ferry te nemen naar Tinos. Op Tinos willen we +/- 6 dagen verblijven om vervolgens de ferry te nemen naar Siros. Hier willen we een +/- 5 tal dagen verblijven om dan terug te keren naar Mykonos, hier zouden we dan nog een 4 tal dagen willen verblijven om vervolgens de vlucht terug te nemen naar Amsterdam.

Nu was het idee om 7/09 te vertrekken en terug te zijn de 21e, maar wegens omstandigheden moeten we misschien een week later vertrekken. Nu zijn we een paar jaar geleden ook "laat" september vertrokken naar Anti-Paros, Paros en Naxos en hebben de laatste week van september wat regen gehad...
Normaal heeft het ook onze voorkeur om via Mykonos naar Naxos te reizen ,maar aangezien er zo weinig mensen in de vliegtuigen
zitten dit jaar heb ik zo mijn twijfels of ze op die kleinere bestemmingen blijven vliegen ,en als we al gaan [wat nog niet zeker is ]
zal het zeker via Athene zijn , en dan met de Ferry vanaf Rafina of met een binnenlandse vlucht
Quote
#23
Cycladen - voorproefje uit het D-GR-Forum:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
Ben bang, zolang de mensen de Coronaregels aan hun laars blijven lappen, we helemaal dit jaar niet weggaan.
Quote
#25
(21 March 2021, 18:56)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben bang, zolang de mensen de Coronaregels aan hun laars blijven lappen, we helemaal dit jaar niet weggaan.

De risicogroepen zijn hopelijk niet eigenwijs, houden zich aan de regels en blijven thuis, ik tenminste wel, kan er echt geen corona meer bij hebben.
Alleen dat hele volksstammen het geen reet intereseerd.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)