Waar ik (ben) was en hoe het (is) was
#1
Nog steeds twijfelen we of we wel zullen gaan.
Het zou volgens mij van groot nut zijn als mensen die in Griekenland zijn  of net terug, weergeven hoe de situatie m.b.t. restaurant- en cafébezoek en vervoer per transfer en lokale busdienst is.
Deze rubriek alleen alleen daarvoor gebruiken en andere discussies te plaatsen bij "begin tourisme".
Zo kan men volgen hoe de situatie zich ontwikkelt.
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#2
Goed idee Yiannakis, dus alléén info van Oríste-forumleden die momenteel in Griekenland zijn (er wonen of op vakantie zijn) of er onlangs waren. Dus verhalen uit de eerste hand en géén linken naar externe websites of 'heb ik van horen zeggen'. Op die manier krijg je een 100% goed en betrouwbaar overzicht van de situatie ter plaatse.....
Misschien mag ik zo vrij zijn om de leden die binnenkort naar Griekenland gaan te vragen om tijdelijk als 'Oríste-correspondent ter plaatse' te fungeren  Wink ?
Quote
#3
Leuk idee. Wij vertrekken 11 juli met de auto en zullen nog 2,5 week in Griekenland zijn. Ik zal proberen om onze lokale ervaringen te delen
Quote
#4
Goed idee!
Quote
#5
Uitstekend idee, ik hoop t.z.t. mijn ervaringen te kunnen melden.
Quote
#6
Situatie op Kos.

Best moeilijk om te zeggen, wat is "je goed aan de regels houden", wat zijn de juiste voorzorgsmaatregelen wie zal t zeggen, en waar vergelijken we mee.....
Ik ben inmiddels een 4 keer uit eten geweest sinds dat hier weer mag. De tafeltjes staan ver uit elkaar, heb t niet nagemeten, maar t waren restaurants die ik ken,
het viel gelijk op dat ze minder tafels hadden staan. Wij waren met twee stellen,  en een keer met een puber dr bij, dus no problem aan tafel.. Naast ons kwam een
gezelschap van 9 personen, daar gingen de heren aan een tafel dames aan andere, op verzoek van de ober verdeeld.
Obers liepen overal met maskers, maar niet iedereen gaat daar heel juist mee om, dat heb ik wel gezien, dr aan prutsen, naar beneden schuiven, rechtdoen etc....
begrijpelijk....zeker met die warmte maar een minpuntje zeg maar.
Op tafel kregen we de salades ik geloof alle keren, met olie etc dr al in, dat staat dus niet meer standaard op tafel,
onze tafelgenoot vroeg om mosterd, kreeg hij in n schaaltje, niet de mosterdpot, ook tafelkleedjes komen pas als je als aan tafel zit.

Supermarkt, je krijgt een kaartje als je naar binnen gaat, wij "moesten" een keer met zn tweeen, dat doen we eigenlijk nooit, maar kon nu even niet anders, twee kaartjes,
als de kaarten op zijn moet je dus wachten tot iemand de winkell verlaat. Bij de kassa, stippen, 2 meter afstand houden wordt daar gezegd.

Bij kleinere minimarkets gaat t wat onhandiger aan toe, ik mag die winkels graag, maar moet zeggen dat ik ze nu wat minder bezoek.....t is er zo klein en krap...

Nog een beetje vroeg om te zeggen hoe t er bij mij in t dorp toe gaat, bijna alles nog dicht, we speculeren daar als ondernemers onder elkaar hoe we t gaan aanpakken.
Mensen wachten op t toerisme, ik denk allemaal ook n beetje huiverig, erg onzeker.
Maar ja is dat niet voor iedereen en overal....

Met mn Chalki plannen, die uiteindelijk niet door gingen had ik me laten informeren over hoe te reizen per boot. Met masker in de boot, in n cabine kan t masker af.
Dat vind ik prima te doen, maar goed reisje kon uiteindelijk niet doorgaan.

De eerste stranden hebben hier inmiddels ook hun bedjes weer neergezt, duidelijk ook veel ruimer opgezet. Personeel loopt daar ook met masker......

Ik heb zelf t idee dat mensen nu nog best zeker zijn van "we zijn allemaal gezond' hier op t eiland, dus vrij makkelijk met t afstand houden etc. Maar over een dag of 10 als de vliegtuigen uit t buitenland aankomen, denk ik dat we allemaal weer wat voorzichtiger worden.

Mocht iemand specifieke vragen hebben, laat t gerust weten...

Quote
#7
Op Kreta:

Per supermarkt verschilt het met uitdelen van kaartjes en handschoenen. Per Lidl verschillen de regels. Waar veel toeristen komen zijn ze strenger.
Maar ik merk dat de regels nu niet meer nageleefd worden. Merendeel werkt zonder masker.
Op de terrassen geen maskers en handschoenen of iets dergelijks gezien bij het personeel.
Een aantal tavernes en restaurants houdt zich wel aan de regels, maar ik denk 95 procent niet.
Een vriend die een bar heeft, zegt dat ze in juli controles gaan uitvoeren en dan zullen mensen wel de regels gaan volgen.
Tot dan kunnen ze nog even "genieten" zonder de voorschriften...

Op het vliegveld zijn ze wel streng.
Quote
#8
Aub in deze topic alléén berichten met ervaringen van forumleden die momenteel in Griekenland zijn of onlangs waren
Alle andere berichten worden verplaatst naar andere topics, bijvoorbeeld 'Begin Toerisme'.
Quote
#9
Maar ik ben op Kreta, dus vanwaar deze opmerking?
Quote
#10
(23 June 2020, 09:25)ingmarvanderburg schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar ik ben op Kreta, dus vanwaar deze opmerking?
Nee Ingmar, de opmerking was niet voor jou bedoeld hoor Wink . Jij juist ontzettend bedankt voor het delen van je ervaring up
Maar ik heb nu al meerdere berichten met allerlei andere dingen verplaatst, vandaar m'n opmerking.
Quote
#11
Op Pelion was het het afgelopen weekeinde erg druk. Met Grieken! Op zondagavond stond er een 20 kilometer lange file het schiereiland af. Nu is het weer erg rustig. Meeste taverna's zijn open. Er wordt verschillend met de regels omgegaan, maar over het algemeen wel serieus. In de winkels zijn de maatregelen goed te zien. De buitenlanders die nu arriveren hebben meestal zelf een verblijf. Helaas wordt er niet altijd goed omgegaan met de verplichting om 24 uur geen andere mensen te zien. Er wordt met spanning naar de eerste vluchten vakantiegangers uitgezien. Ik hoor van veel vaste bewoners dat ze afstand gaan houden.
Quote
#12
Vasteland, omgeving Thessaloniki
In een ander topic 'over land na 1 juli' gaf ik al ervaring van een bezoekend vriend, rijdend van België op weg naar Corfu. Kortweg, zonder enig probleem aan grenzen, met een route die 'gesloten' landen zoals Noord-Macedonië vermeed. Geen corona-testen, geen vraag naar de (aanwezige) corona-testuitslag.
Dit sluit aan op onze ervaringen als inwoners van Veria. Met het openen van terrassen vanaf juni al heel snel bij elk koffie-loket klanten die voor de zaak zitten. Sinds 15 juni ook binnen in de kafeneions steeds meer bezetting. Meest houdt het personeel wel aan handschoenen, maskers al minder. Dat is meer in winkels/supermarkten waar men aan de kassa behoorlijk houdt aan handschoenen en maskers. Desinfectie is in veruit de meeste winkels, cafés/restaurants bij de ingang wel aanwezig maar het gebruik ervan neemt wat af. Bij winkels wel kaartjes/badges om het aantal bezoekers te peilen, maar in onze ervaring bij lokale winkels heel zelden wachtrijen - komt wel voor bij grote zaken zoals Lidl, AB, maar geen lang(durige) rijen.
Al een paar keer aan diverse stranden geweest, ook gegeten, lijkt sterk dat zo lang er nog geen massa toeristen zijn nogal los wordt omgegaan met corona maatregelen. Niet altijd handschoenen, zelden een masker gezien, weinig aandacht voor afstand houden, nul opmerkingen dat wij met dochter, schoonzoon en kleinzoon bijeen zitten. Op het strand geen aangepaste afstand tussen ligbedden, al stonden die altijd al een paar meter uit elkaar. Samengevat, in de stad bij personeel houden aan de aanbevelingen, aan het strand meer 'niks aan de hand' benadering. Maar het is ook nog wel rustig, komt een toeristenstroom binnenkort op gang kan dit veranderen. Zeker als de geringe virusbesmettingen zouden gaan oplopen zodra meer toeristen komen, vermoedelijk.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#13
Van Kos naar Leros.

Ik ben voor een minivakantie naar Leros geweest, vanuit Kos. Had eerlijk gezegd mn bedenkingen maar moet zeggen dat t meegevallen is.
Omdat ik niet met openbaar vervoer reis, was t nog niet noodzakelijk om een mondkapje te dragen, tot nu toe dus, omdat we met boot gingen.
Ach voor een paar uur valt dat erg mee, zie wel dat er door veel mensen slordig met die dingen om wordt gegaan. Personeel is er al aan gewend, die zie
ik die dingen keurig dragen, voor de rest veel gepruts aan de maskers, naar beneden trekken, dan weer op trekken etc....weinig nut lijkt me om m dan te dragen.
Niet iedereen hield m ook op tijdens de reis.
Verder kregen we van de bluestar waar we de tickets boekten een A4 per persoon in te vullen voor heenreis en ook voor de terugreis.
Bij vertrek bij de boot was er temperatuurcheck. Op de boot zijn er stoelen gemarkeerd waar je niet mag gaan zitten.

In het kleinschalige hotelletje op Leros, Alinda 20 kamers. Keurig alle personeel met maskers, bij de ingang desinfectie op n tafeltje.
Ontbijt via bediening. Aan de bar krukken op 1,5 meter afstand, overal sotelen met lintje ervoor om er niet te gaan zitten.
Op t terras tafeltjes op afstand.
En zo was t eigenlijk in alle restaurantjes waar we waren, Strandjes zijn allemaal heel klein, ivm met de stranden op Kos.
En omdat het niet druk was, nergens problemen met teveel mensen of zo,
De mensen die we spraken maken zich wel allemaal zorgen, te weinig werk, komen er wel of geen buitenlandse toeristen,
het hotel waar we zaten werkt met appollo scandinavische toeristen.....wordt geen succes ditjaar natuurlijk.
Ook mensne die vertelden hun hygiene regels de komende weken nog wat strenger aan te pakken, toch wat meer mensen"van buitenaf"
beter iets voorzichtiger dan. Wat je ook hier op Kos veel mensen hoort zeggen.
Quote
#14
Gisteren aangekomen met Transavia vanuit Amsterdam, ik moet zeggen een hele relaxte vlucht, vliegtuig zat niet vol en instappen gaat per zone die je krijgt toegewezen op je boardingpass. Geen drukte in de gang van het vliegtuig, en geen ergernis zoals volle bagagelockers, deze werkwijze zouden ze altijd moeten doen. Vliegtuig zat niet vol hoop lege stoelen. Vooraf de PLF formulier online ingevuld en in het vliegtuig een Griekse variant ervan. Aankomst Heraklion hoefde wij alleen de mail met QR code te laten zien maar de QR werd niet gescand, het formulier werk ook niet naar gevraagd.

Nu ff op het strand in Melia bij de archeologische opgraving, de heenweg via Chersonissos en Malia gereden , UITGESTORVEN leek wel oktober heel bizar en duurde heel lang voordat we bijvoorbeeld luchtbedden uitgestald zagen...het is triest om te zien en ik vraag me af of er überhaupt nog veel zaken/hotels)bars/restaurants etc.open zal gaan. Voor ons maakt het niet uit wij zoeken altijd de rustige plekjes op wij gaan in ieder geval genieten.
Quote
#15
(05 July 2020, 09:21)Zorbathagreek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Aankomst Heraklion hoefde wij alleen de mail met QR code te laten zien maar de QR werd niet gescand

Voor zover ik weet is het niet de QR code maar de numerieke code onder de QR die bepalend is wie getest wordt of niet.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
De numerieke code onder de QR is de QR leesbaar gemaakt voor mensen.

Gisterenavond waren Elounda en Agios Nikolaos in het lokale tv nieuws. Was er ook bijna uirgestorven. Vanochtend wel weer aardig wat vliegtuigen. 

Cors
Quote
#17
Zijn er inmiddels al mensen de laatste week naar Griekenland afgereisd? Hoe gaat het op het vliegveld en het vliegen?
Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn en hoe het op de vakantiebestemmingen is?
Weet er iemand hoe de situatie op Samos is?

Hiermee is deze discussie ook begonnen!
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#18
(11 July 2020, 11:06)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zijn er inmiddels al mensen de laatste week naar Griekenland afgereisd? Hoe gaat het op het vliegveld en het vliegen?
Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn en hoe het op de vakantiebestemmingen is?
Weet er iemand hoe de situatie op Samos is?

Hiermee is deze discussie ook begonnen!

Wij vliegen maandag om 7.00 uur naar Samos!
Het schijnt er redelijk rustig te zijn.
Maar er zijn voldoende restaurantjes en hotels open.
Wij gaan naar Blue Sea in Kokkari. Ilias heeft de bar en het terras open.
Zal na een paar dagen laten weten hoe het er is
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#19
Wij zijn vanochtend naar Kalamata gevlogen. We hadden de garage op P3 geboekt maar werden door Schiphol geupgrade naar P1 op loopafstand van de aankomst- en vertrekhal. Het was er verbazingwekkend rustig. Ook op Schiphol zelf verbaasde het ons hoe rustig het was. Inchecken supersnel en ook bij de security waren geen wachtrijen. Ook na de security was het heel goed te doen. Het vliegtuig was voor 55% gevuld. Wat we wel raar vonden is dat de voorste rijen eerst mogen instappen en het achterste gedeelte het laatst. Lijkt mij logischer om in deze coronatijd achterin te beginnen want nu loopt iedereen heel dicht langs je heen. Aankomst Kalamata lichtelijk chaotisch met de QR codes. Vooral het checken van mobieltjes bleek nog niet zo eenvoudig. Wij hadden een pdf uitgeprint met de codes en waren binnen een minuut klaar. Wij zaten met een paar man in de transferbus op ruime afstand van elkaar. In Stoupa is het gezellig druk. Alles is open en de strandbedjes staan ruim uit elkaar. Weet niet hoe het gaat als het straks drukker wordt maar op dit moment is het hier goed toeven. Wij hebben ons vandaag veiliger gevoeld dan tijdens een gemiddeld bezoek aan de Nederlandse supermarkt.
Quote
#20
Van Den Haag naar Pilion
Na tijden van twijfel over land of toch met (2 x verzette boeking) ferry konden we niet eerder een petfriendly cabin herboeken en dan nog via Bari dan donderdag 8 juli. Voordeel van Bari: vertrektijd  19:30 is niet zo onhandig vroeg als Ancona (13.30).

We reizen met 3 katten die tijdens reis in 2 benches achter ons staan in een Fiat 500 L. Dat dwingt ons al rustiger te rijden dan in onze vroegere auto. 2 van de katten zijn ervaren reizigers en piepen niet, de 3e is jong en snapt het niet. We hadden daarom nu nog een hotelnacht extra ingelast die achteraf niet helemaal nodig was geweest met een andere indeling van de totale trip en de vertrektijd. Stress dat we het niet zouden halen hadden we in elk geval niet Tongue . De weg van Ancona tot Pescara is vol viaducten, tunnels en bruggen die allemaal van 2 banen naar 1 moeten ritsen en afgesloten tunnelbuizen hebben. Dus files.   
In de hotels hebben we ons absoluut veilig gevoeld, al had elk een andere Corona oplossing voor het ontbijt. Overal mondkapjes, handgel, en afstandsterpen bij gedeelde ruimtes. 

Uiteindelijk in Bari haven met 35 graden gearriveerd. Nergens schaduw voor de poezen dus een van ons in auto met airco. Op de deur van het havenkantoor het bericht dat er geen passagiers mochten reizen. Na een halve seconde schrik besefte ik dat dit oud was en niemand het interessant vond het weg te halen. 
Aan bali bleek dat de PLF die niet tot een QR code had geleid  kwam door overbelasting van het systeem. Opnieuw ter plekke op telefoon een nieuwe PLF maar nu voor ons tegelijk samen aangevraagd en onmiddellijk gekregen. Na ongeveer een half uur konden we aan boord, waarbij bij de oprit ik als passagier uit moest stappen. Het was goed dat we de zaak helemaal hadden klaarliggen, want dit overviel ons en met 3 katten moet je echt wel even wat doen voordat je naar je hut kunt.

Mondkapjes bij boordpersoneel. Mondkapjes bij de meeste passagiers die binnen bewogen, maar niet bij de mensen die buiten zaten op het dek. 
Meest opvallend waren de vrachtwagenchauffeurs die bijna geen van allen een mondkapje droegen, nergens, ook niet tijdens de reis. Het is altijd een soort broederschap, men kent elkaar dus er werden ook handen geschud. 
Geen desinfecterende pompjes overal, dus je bent wat dat betreft op je eigen voorraad aangewezen. 

In de lounges was nog geen derde van de stoelen beschikbaar om te zitten op grote onderlinge afstanden. Men hield zich daar ook aan. 

Het spannendste moment is altijd het naar je auto gaan kort voor aankomst. Vaak een heksenketel waarin men elkaar verdringt en dus geen afstand houdt. Vermoedelijk op een moment dat het nog niet mocht/hoefde zijn wij al naar beneden gegaan naar de auto en waren de meute vooruit. We hebben relatief lang met maar een paar andere in de autos gezeten, voordat de rest kwam. 
Vlak voor het uitrijden kwamen de QR codes door als reactie op de aanvraag die we vanaf huis gedaan hadden. Dilemma: welke laten we zien, alledrie? want ga het maar eens uitleggen....De laatste gevraagde dus gekozen. 

Aan de haven moest de QR getoond- d.w.z. het nummer eronder werd bekeken of het op een lijst stond -  en wij mochten doorrijden. 

We zijn inmiddels boodschappen gaan doen bij een grote super. Op het parkeerterrein nummerborden uit Albanie, Roemenie en Duitsland. De mondkapjesdragers waren in de minderheid, maar het was voor het eerst dat we met zijn tweeën boodschappen deden sinds begin maart. Er lijkt geen beperking op aantal mensen in de winkel en ook de mondkapjesplicht wordt niet nageleefd door klanten. Wel door personeel. Geen karretjes die worden schoongehouden, geen desinpfectiepompjes bij ingang winkel. 

We zijn verder nog niet op pad geweest, alleen maar bezig in huis en tuin, want deze hebben onze afwezigheid sinds november gemist. 
Ik kan dus niets zeggen over het toeristisch leven hier. Dat kan wat ons betreft wel even wachten, we blijven hier tot oktober.
Quote
#21
Ik vraag me altijd af waarom mensen helemaal naar Bari rijden om de ferry te nemen ? De extra afstand staat toch niet in verhouding tot de ticketprijs en de vertrektijd van de ferry is toch in te plannen met je reis ?
Quote
#22
Wij zitten in Stoupa, Peloponessos. In het weekend was het druk met veel Grieken die naar de kust gaan. Nu, maandag is het rustig maar zeker niet uitgestorven. Mondkapjes worden alleen gedragen door het personeel van restaurants, bars, winkels en supermarkten, maar lang niet door iedereen. Toeristen met mondkapjes heb ik niet gezien. Als je een pakketreis hebt geboekt is er geen informatiebijeenkomst en zijn excursies niet mogelijk. De papieren welkomstenvelop krijg je digitaal via whatsapp. Dit zou wat mij betreft zo mogen blijven! Mocht je info wiilen dan app of bel je met de hostess. Ze komen ook niet langs in de hotels of appartementen. Voor onze reis hadden wij twijfels of we wel of niet moesten gaan. Maar eenmaal hier is het heerlijk en zijn we bij dat we toch gegaan zijn.
Quote
#23
wij zijn op 19 juni vanaf Schiphol gevlogen naar Athene (nadat Transavia 3 keer een eerdere boeking had gecanceld, communicatie was op zijn zachtst gezegd beroerd..), toen gold nog de verplichte test op het vliegveld en 24 uur zelfisolatie in afwachting van de uitslag. Zeer efficiënt allemaal: we bleken schoon te zijn en zijn naar ons huisje op de Pilion gereden. Op het vliegveld droeg iedereen keurig een mondkapje, daarbuiten zaten taxichauffeurs en buschauffeurs in het zonnetje gezellig tegen elkaar aan.. 
Aangezien huis en tuin nog in de winterstand stonden was zelf isolatie voor ons geen enkel probleem, vrienden zorgden voor boodschappen. Toen we eenmaal het dorp konden bezoeken bleken de Grieken een nogal wisselende houding tegenover het virus te hebben: een aantal bekenden hield uit zichzelf afstand, sommigen kozen zelfs voor een voortzetting van de lockdown, anderen waren hartelijk als vanouds. De bevriende supermarkteigenaar zette meteen zijn verplichte mondkapje af met het voornemen me te omhelzen: social distancing zit niet echt in hun systeem, regelmatig hebben wij zelf mensen hierop moeten aanspreken. Uit gesprekken bleek al snel dat eigenlijk niemand ervaring heeft met Corona, zoals wij dat in Den Haag de afgelopen maanden helaas wel hebben kunnen opdoen. Over het algemeen zijn er voldoende maatregelen genomen: plexiglas + looproutes in de winkels, voldoende afstand tussen tafels en strandstoelen in/op de toen nog lege horeca en stranden, overal handgel e.d.. Maar de medewerkers dragen hun maskers doorgaans op hun kin, zoiets als de motorhelm die aan het stuur hangt.. En de Grieken zelf hebben onderling duidelijk moeite met de anderhalf meter, zeker in taverna's en cafés, wel enigszins begrijpelijk na de zware lockdown periode hier.
Vanaf 1 juli gingen de grenzen open en stroomden langzaam maar zeker toeristen het land binnen, op het vasteland vooral gezinnen uit Bulgarije, Hongarije en Servië. We zijn zelf de laatste week naar Lefkas gereden, waar meer toeristen op af komen dan Pilion. Al snel zagen we overvolle winkels waar de regels door de klanten nauwelijks meer werden nageleefd en de winkeliers wanhopig probeerden er nog enige social distancing in te houden. Er wordt nu steekproefgewijs getest bij de grensovergang in Bulgarije en hier blijkt het aantal besmettingen snel op te lopen.. Ik hou dan ook mijn hart vast voor de komende maanden, ik hoop dat de Grieken snel leren de gedragsregels echt te handhaven, wij hebben in elk geval ons best gedaan iedereen te waarschuwen voor dit virus. 
Afgelopen zaterdag zijn wij weer teruggekeerd in Nederland, ook nu verliep de reis voorspoedig en veilig (hoop ik), heerlijk die rustige vliegvelden.
Quote
#24
(12 July 2020, 11:04)Kosta schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vraag me altijd af waarom mensen helemaal naar Bari rijden om de ferry te nemen ? De extra afstand staat toch niet in verhouding tot de ticketprijs en de vertrektijd van de ferry is toch in te plannen met je reis ?

We hadden geboekt vanaf Ancona op 5 juni. Toen verzet naar 19 juni. Op advies van Greek ferry club net even te lang gewacht met herboeken toen 19 juni ook niet haalbaar bleek. Pas toen zeker was dat per  1 juli ferryverkeer mogelijk was, moesten we achteraansluiten in de rij van herboekers en konden we niet eerder dan 16 juli. Let wel: ik moet met katten een petfriendely cabin hebben.  Dat we via Bari gingen is omdat het de snelste optie was.  Met geld heeft het niets te maken. Ik heb van de herboeking niets terugkregen terwijl we nu een inside cabin hadden. 
Bari is zeker geen optie die we weer zouden nemen. De vertrektijd was een bijkomend "voordeel". 
We doen deze trip sinds 2008. Vertrektijden van ferry wisselden in de jaren. 

We hadden eerder overwogen om dan maar over land te gaan. Genoeg goede tips van forumleden hier. Maar durfden dat uiteindelijk niet aan, teveel onzekerheden.
Quote
#25
Op 19 juni zijn wij vertrokken uit Freiburg Duitsland om over de landroute naar Drama te reizen. Het is de landroute geworden omdat de ferry geen passagiers mee mocht nemen en wachten tot 1 juli geen optie was. De route die wij verkozen hebben gaat over Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Servië en Bulgarije ± 2000 KM.
Tot aan de Karawanken tunnel loopt alles goed met de bijbehorende stau bij München, maar de stau bij die tunnel duurt 2 uur en dat is minder. Daarna loopt alles weer gesmeerd en stoppen we die avond ergens in de buurt van Slavonski Brod om te overnachten. 
De volgende dag na het ontbijt gaan we weer verder en komen bij de rondweg van Belgrado in een file die ook weer aardig ophoud. Op dit punt ontbreekt de snelweg en is het een grote bouwput. Verder loopt het gesmeerd tot aan de grens met Bulgarije waar we in de rij aansluiten en we ongeveer een half uur verliezen. Onderweg hoorde we op de Servische radio, mijn vrouw verstaat dat, dat de grens Bulgarije - Griekenland bij Linden (Gotsche Delcev) gesloten zou zijn dus kozen we toch voor het drukkere Promanchonas, achteraf bleek de grens open te zijn maar gesloten voor Serviërs. Die avond komen we aan maar eerst nadat we bij vrienden langs zijn geweest die ons opwachten met lekker eten van de grill.
Aan de grenzen alleen paspoort en soms auto papieren controle.

In Griekenland zelf hebben we weinig gemerkt van de corona situatie, in de winkels geen mondkapjes alleen bij verzorgende beroepen zoals kappers. 
Bij de taverna enigszins aangepast, tafel wordt gedekt, inclusief kleed, als je zit en de ober draagt een mondkapje op zijn kin. De dragers wel allen met het mondkapje zoals het hoort. Geen zoutstrooiers op de tafel maar zakjes en brood verpakt in papieren zak. Verder op de stranden van Nea Peramos was het redelijk druk en ontspannen in de weekenden was het overvol met Grieken van het achterland. 
In Kavala was het ook echt druk 's avonds en daar werden de klanten (kijkers) per stuk binnen gelaten met een controleur voor de deur. Taverna ook hier weer met aangepaste veiligheid. Overigens als je lekker wilt eten als je in Kavala bent naast Captain Hook, de hengelsport winkel, vooraan bij de haven zit Ouzeri Pirdikis heerlijk.

Daar wij de auto in Griekenland laten zijn we met Easy Jet terug naar Basel gevlogen. Van huis bij Drama naar Thessaloniki hebben wij een auto gehuurd voor € 60,00, dag er voor opgehaald auto naar de stalling en de volgende dag naar het vliegveld waar de auto in ontvangst werd genomen boven bij de vertrekhal verder geen omkijken naar. Als we nu naar huis bij Drama gaan kunnen we dat ook in omgekeerde volgorde, zeer ontspannen.
Het vliegtuig was half leeg dus geen gedrang van mensen die of snel in de stoel of snel uit het vliegtuig willen heerlijk ontspannen reis.

We hebben dus weinig gemerkt van de corona, in de laatste week hebben we meegekregen dat de Serviërs niet meer welkom waren vanwege het hoog aantal positief getesten aan de grens. Later is in Servië de boel weer op slot gegaan met de nodige rellen in Belgrado.

Kalo mesi meri,

Dick
Quote
#26
Zia , Kos
Inmiddels twee weken in mn winkeltje aan t werk, heb mensen uit allerlei landen gesproken. Heel interressant om te zien/horen hoe mensen met t hele gebueren omgaan.
Van de reacties die ik krijg is er niet een negatief, iedereen is blij de stap om te komen te hebben genomen.
Niemand had probelemen met t reizen, op n beetje stress om die codes na alles prima verlopen. Over t verblijf in de hotels/ apps heeft ook nog niem and iets negatiefs gezegd.
Eerste dagen heel erg rustig, de tweede week is al een stuk drukker, maar t blijft natuurlijk niks ivm met normaal om deze tijd.
Het aanbod van eilandtrips etc door de reisbureaus is heel klein, hostessen komen amper in contact met de gasten, grotendeels online boekingen.
Het blijft vreemd om als er dan eens zo n bus aankomt de mensen met monkapjes te zien uitstappen.
Ook de lokale reisbureautjes, de boottrips etc  werken nog maar weinig. De Ktel voor de bus naar de dorpen,
heeft ook veel minder bussen ingezet dan normaal om deze tijd. Ik denk dat t eiland functioneert als ergens eind april/begin mei of zo.

Ik zag bij t restaurant naast me dat ze t menu gewoon aangepast hebben, een veel kleinere keuze. Heel verstandig lijkt me.

In de restaurants is het personeel verplicht maskers te dragen, hier in t dorp zijn de zogenaamde spatschermen populair.
In dewinkels wordt t verkopend personeel sterk aangeraden om t edragen, maar niet verplicht, hier in t dorp
draagt eigenlijk vrijwel iedereen. Ik ben dr inmiddels al aa ngewend, zit vaak met mn koffiekopje of mn vork en vergeet dat ik m opheb.
( klein spatscherm) Ik weet dat ze niet echt safe zijn, heb echter t idee dat t echt als reminder werkt...
Bij t binnen komen bij iemand met zo n ding, wordt je toch als klant er aan herrinnert o ja corona....hup handen schoon  maken, ff afstand houden etc....
Quote
#27
Sinds 13 juli zijn wij in Kokkari op Samos.
Op Schiphol ging alles heel vlot en op het vliegveld van Samos ook. (QR code om 11.01 uur ontvangen)
Het was hier de eerste dagen heel rustig. Restaurants waar hooguit 5 tafeltjes bezet waren.
Strandbedjes die allemaal leeg waren.
Her en der lag er iemand op het strand, de straten waren zo goed als leeg.
Meerdere hotels, restaurants en winkels die niet open zijn.
Sinds donderdag is het iets drukker, ging er nog een restaurant en cocktailbar open.
Het is echt triest om aan te zien....
Vanaf morgen zijn toeristen verplicht om een mondkapje te dragen in de supermarkt.
De Grieken houden zich overal redelijk aan.
Strandbedjes, tafels en stoelen worden na gebruik schoongemaakt.
Geen knuffels of handen schudden.
Wel mondkapjes die regelmatig even onder de kin worden gedaan.
Wij zijn blij dat we wel zijn gegaan, hier zijn nog geen besmettingen voor zo ver wij weten
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#28
Vanmorgen na een vroege Transaviavlucht aangekomen in Athene. Vliegtuig zat bijna helemaal vol. Op Schiphol en aan boord iedereen met mondkapjes. De QR code was om middernacht op de mail van mijn smartphone binnen gekomen. Boarding en uitstappen ging vrij gedisciplineerd. In Athene kijkt men wel of je de QR code bij je hebt, maar deze wordt niet gescand, behalve bij de enkele passagiers die getest worden. Helaas was ik ook de pineut. Test stelt weinig voor, men gaat met een lange soort sateprikker achter in je keel. Vorige week heb ik voor alle zekerheid in NL ook deze test laten doen en die was negatief. Ik maak me dus geen zorgen en ben vanmiddag gewoon het hotel uitgegaan i.p.v. binnen te bijven. Athene is een chaotische stad om door te rijden. Onze rit van airport naar hotel duurde ruim een uur. Ik ben blij dat we morgen aan onze rondrit naar de PelePonnesos gaan beginnen en de drukte achter ons kunnen laten.
Quote
#29
Gistermiddag vanaf Rotterdam naar Kos gevlogen. Heerlijk rustig op Rotterdam. Vliegtuig was voor ongeveer 90% gevuld. Bij de balie van Transavia waar we de bagage inleverden werd naar geen enkele gezondheidsverklaring gevraagd en ook niet of je het PLF had ingevuld. We hadden wel een paar dagen voor vertrek een mail van Transavia ontvangen om ons daarop te wijzen.
Voordat we het vliegtuig op Kos verlieten werd er omgeroepen dat we bij aankomst de boardingpass gereed moesten houden. Vond ik al erg vreemd en had dus de QR code van het PLF klaar op m’n telefoon om te laten zien. Wij mochten direct doorlopen en werden niet getest. Onze QR code begon met een 2. Toevallig werden meerdere kale mannen getest... 
in de taxi naar Mastichari netjes een mondkapje op en de chauffeur ook. Op het terras had de bediening een doorzichtig spat / mondkapje op. Op de boot naar Kálymnos ook, maar buiten op de kade had de bemanning de kapjes gewoon losjes aan één oor hangen.
Bovenop de boot in de buitenlucht met flinke wind hebben wij de kapjes ook maar afgelaten.
De auto stond in de haven van Pothia klaar en de medewerker schudde mijn man hartelijk de hand. Tsja, hij moest daarna ook met zijn pen een handtekening zetten.
Ook in Kálymnos op de terrassen en bij de restaurants doen ze snel een verfrommeld mondkapje op als je gaat zitten. Ik beb meer de indruk dat ze banger zijn voor een boete dan voor Corona.
Ook in de supermarkt zie je de meeste klanten en medewerkers wel met een mondkapje. De cassiere bij de AB vanochtend had een spatmasker op. Toen er een bekende langskwam werd dat ding afgezet en werd er uitgebreid omhelsd en geknuffeld ?
Het is hier een stuk rustiger dan normaal. Maar men ziet wel dat het sinds deze week iets drukker wordt.
Meer last minute (zoals wij), die de geannuleerde plekken opvullen. Er moet ook aan allerlei protocollen worden voorkwam voor wat betreft schoonmaak en registratie van gasten.
Wij voelen ons overal welkom en hebben niet de indruk dat er vreselijk veel angst voor Corona is. We worden nu begroet met een ‘boks’. Ze zijn wel voorzichtig, maar ze hopen eigenlijk ook dat het 2e deel van het seizoen nog enigszins wat wordt.
Quote
#30
(21 July 2020, 14:06)Pieter schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanmorgen na een vroege Transaviavlucht aangekomen in Athene. Vliegtuig zat bijna helemaal vol. Op Schiphol en aan boord iedereen met mondkapjes. De QR code was om middernacht op de mail van mijn smartphone binnen gekomen. Boarding en uitstappen ging vrij gedisciplineerd. In Athene kijkt men wel of je de QR code bij je hebt, maar deze wordt niet gescand, behalve bij de enkele passagiers die getest worden. Helaas was ik ook de pineut. Test stelt weinig voor, men gaat met een lange soort sateprikker achter in je keel. Vorige week heb ik voor alle zekerheid in NL ook deze test laten doen en die was negatief. Ik maak me dus geen zorgen en ben vanmiddag gewoon het hotel uitgegaan i.p.v. binnen te bijven. Athene is een chaotische stad om door te rijden. Onze rit van airport naar hotel duurde ruim een uur. Ik ben blij dat we morgen aan onze rondrit naar de PelePonnesos gaan beginnen en de drukte achter ons kunnen laten.

Dit dus. Er had iemand vlakbij kunnen zitten die wel positief testte. Dan was je alsnog gebeld. Dat is voor mij de reden dat ik alle toeristen mijd op dit moment. (En ze lezen je telefoon uit, dus je was echt in de (financiele) problemen gekomen) Ik snap niet dat je niet binnen bent gebleven. En nu stop ik met reageren omdat ik pislink ben.
Quote
#31
(21 July 2020, 14:06)Pieter schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanmorgen na een vroege Transaviavlucht aangekomen in Athene. Vliegtuig zat bijna helemaal vol. Op Schiphol en aan boord iedereen met mondkapjes. De QR code was om middernacht op de mail van mijn smartphone binnen gekomen. Boarding en uitstappen ging vrij gedisciplineerd. In Athene kijkt men wel of je de QR code bij je hebt, maar deze wordt niet gescand, behalve bij de enkele passagiers die getest worden. Helaas was ik ook de pineut. Test stelt weinig voor, men gaat met een lange soort sateprikker achter in je keel. Vorige week heb ik voor alle zekerheid in NL ook deze test laten doen en die was negatief. Ik maak me dus geen zorgen en ben vanmiddag gewoon het hotel uitgegaan i.p.v. binnen te bijven. Athene is een chaotische stad om door te rijden. Onze rit van airport naar hotel duurde ruim een uur. Ik ben blij dat we morgen aan onze rondrit naar de PelePonnesos gaan beginnen en de drukte achter ons kunnen laten.

In 1 van de ziekenhuizen in Heraklion ligt nu iemand uit Roemenië. Voor vertrek in Roemenië negatief getest, 2 dagen later test op vliegveld in Heraklion positief. 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Cors
Quote
#32
(21 July 2020, 17:36)Jan Platanias schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 July 2020, 14:06)Pieter schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanmorgen na een vroege Transaviavlucht aangekomen in Athene. Vliegtuig zat bijna helemaal vol. Op Schiphol en aan boord iedereen met mondkapjes. De QR code was om middernacht op de mail van mijn smartphone binnen gekomen. Boarding en uitstappen ging vrij gedisciplineerd. In Athene kijkt men wel of je de QR code bij je hebt, maar deze wordt niet gescand, behalve bij de enkele passagiers die getest worden. Helaas was ik ook de pineut. Test stelt weinig voor, men gaat met een lange soort sateprikker achter in je keel. Vorige week heb ik voor alle zekerheid in NL ook deze test laten doen en die was negatief. Ik maak me dus geen zorgen en ben vanmiddag gewoon het hotel uitgegaan i.p.v. binnen te bijven. Athene is een chaotische stad om door te rijden. Onze rit van airport naar hotel duurde ruim een uur. Ik ben blij dat we morgen aan onze rondrit naar de PelePonnesos gaan beginnen en de drukte achter ons kunnen laten.

Dit dus. Er had iemand vlakbij kunnen zitten die wel positief testte. Dan was je alsnog gebeld. Dat is voor mij de reden dat ik alle toeristen mijd op dit moment. (En ze lezen je telefoon uit, dus je was echt in de (financiele) problemen gekomen) Ik snap niet dat je niet binnen bent gebleven. En nu stop ik met reageren omdat ik pislink ben.

Jan je bedoelt dat je na t testen 24 uur binnen je kamer moet blijven? Klopt dat wel? Ik heb begrepen dat oa TUI deze regel die de griekse overheid wilde toespassen niet accepteerde.
Dus wordt geadviseerd om 24 flink afstand te houden maar het is niet verboden om je hotel te verlaten.
Quote
#33
(21 July 2020, 18:34)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 July 2020, 17:36)Jan Platanias schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 July 2020, 14:06)Pieter schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanmorgen na een vroege Transaviavlucht aangekomen in Athene. Vliegtuig zat bijna helemaal vol. Op Schiphol en aan boord iedereen met mondkapjes. De QR code was om middernacht op de mail van mijn smartphone binnen gekomen. Boarding en uitstappen ging vrij gedisciplineerd. In Athene kijkt men wel of je de QR code bij je hebt, maar deze wordt niet gescand, behalve bij de enkele passagiers die getest worden. Helaas was ik ook de pineut. Test stelt weinig voor, men gaat met een lange soort sateprikker achter in je keel. Vorige week heb ik voor alle zekerheid in NL ook deze test laten doen en die was negatief. Ik maak me dus geen zorgen en ben vanmiddag gewoon het hotel uitgegaan i.p.v. binnen te bijven. Athene is een chaotische stad om door te rijden. Onze rit van airport naar hotel duurde ruim een uur. Ik ben blij dat we morgen aan onze rondrit naar de PelePonnesos gaan beginnen en de drukte achter ons kunnen laten.

Dit dus. Er had iemand vlakbij kunnen zitten die wel positief testte. Dan was je alsnog gebeld. Dat is voor mij de reden dat ik alle toeristen mijd op dit moment. (En ze lezen je telefoon uit, dus je was echt in de (financiele) problemen gekomen) Ik snap niet dat je niet binnen bent gebleven. En nu stop ik met reageren omdat ik pislink ben.

Jan je bedoelt dat je na t testen 24 uur binnen je kamer moet blijven? Klopt dat wel? Ik heb begrepen dat oa TUI deze regel die de griekse overheid wilde toespassen niet accepteerde.
Dus wordt geadviseerd om 24 flink afstand te houden maar het is niet verboden om je hotel te verlaten.
Quote
#34
"All visitors from air, land or sea, will be subject to random tests upon arrival. Upon being tested, the passenger is free to move to their final destination. In the event of a positive result, they will be contacted and placed on 14-day quarantine, with expenses covered by the Greek state."
Quote
#35
(21 July 2020, 18:34)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 July 2020, 17:36)Jan Platanias schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 July 2020, 14:06)Pieter schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanmorgen na een vroege Transaviavlucht aangekomen in Athene. Vliegtuig zat bijna helemaal vol. Op Schiphol en aan boord iedereen met mondkapjes. De QR code was om middernacht op de mail van mijn smartphone binnen gekomen. Boarding en uitstappen ging vrij gedisciplineerd. In Athene kijkt men wel of je de QR code bij je hebt, maar deze wordt niet gescand, behalve bij de enkele passagiers die getest worden. Helaas was ik ook de pineut. Test stelt weinig voor, men gaat met een lange soort sateprikker achter in je keel. Vorige week heb ik voor alle zekerheid in NL ook deze test laten doen en die was negatief. Ik maak me dus geen zorgen en ben vanmiddag gewoon het hotel uitgegaan i.p.v. binnen te bijven. Athene is een chaotische stad om door te rijden. Onze rit van airport naar hotel duurde ruim een uur. Ik ben blij dat we morgen aan onze rondrit naar de PelePonnesos gaan beginnen en de drukte achter ons kunnen laten.

Dit dus. Er had iemand vlakbij kunnen zitten die wel positief testte. Dan was je alsnog gebeld. Dat is voor mij de reden dat ik alle toeristen mijd op dit moment. (En ze lezen je telefoon uit, dus je was echt in de (financiele) problemen gekomen) Ik snap niet dat je niet binnen bent gebleven. En nu stop ik met reageren omdat ik pislink ben.

Jan je bedoelt dat je na t testen 24 uur binnen je kamer moet blijven? Klopt dat wel? Ik heb begrepen dat oa TUI deze regel die de griekse overheid wilde toespassen niet accepteerde.
Dus wordt geadviseerd om 24 flink afstand te houden maar het is niet verboden om je hotel te verlaten.

Neen, dat klopt niet. Zoals je schrijft, Nanny, wordt inderdaad sterk aangeraden om de afstandsregels te respecteren. De 24 uren zelfisolatie was er einde juni, begin juli toen de eerste toeristen aankwamen maar daarna is die regel afgeschaft.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#36
Ben maandagmiddag aangekomen op Astypalea.
Vluchten met Air France van Schiphol naar Parijs en van Parijs naar Athene zaten vol. Veel jongeren viel mij op. Op luchthaven Athene, 1.30 's nachts, werd naar mijn QR-code gekeken (tijdens de vlucht ontvangen), en ik hoefde niet getest te worden. Tijdens de vluchten had iedereen trouw z'n mondkapje op, behalve bij eten en drinken. Ook op de (drukke) luchthaven Parijs, maar minder op Schiphol. Op Athene was het rustig, paar uur daar gebleven, toen met de bus naar haven in Piraeus. Ik had de business class geboekt voor de lange bootreis naar Astypalea, bijna 10 uur varen. Binnen droegen de meeste passagiers wel hun mondkapje, op het dek minder. Ook het personeel droeg overal hun mondkapje. Beetje kunnen slapen op de bank, toen wel even mijn mijn mondkapje afgedaan.  Er zat niemand binnen 3 meter afstand van mij.
Ik werd afgehaald door mijn zeer vriendelijke host, van Drouga's studios, die ook zijn mondkapje droeg in de auto.
Hier op Astypalea is alles super relaxed, niet veel toeristen, en dan nog bijna alleen Grieken. Gister in de bus was het druk, veel mensen droegen toen hun mondkapje, ook de chauffeur zette hem op, maar wel beetje half. Voor de rest zijn de terrassen 's avonds en overdag bijna leeg. Ik ben zowat de enige die daar zit, op wat locals na. Personeel draagt geen mondkapjes. Maar men zou toch wel graag wat meer toeristen willen hebben, al vond een oude man, die bij mij aan mijn tafeltje kwam zitten, het wel best zo. De mensen zijn hier erg vriendelijk, en altijd in voor een praatje, vooral als ze merken dat je hun taal spreekt. Kortom, een heel relaxte vakantie tot nog toe, ver weg van alle drukte.
Quote
#37
Ik denk dat Patrick in dit geval mijn situatie door een heel donkere bril heeft bekeken. De kans dat ik door een medepassagier besmet zou kunnen zijn is net zo groot als dat Wout van Aert de Tour de France wint. Vanaf het instappen op Schiphol tot het verlaten van airport Athene heeft iedereen een mondkapje op gehad. Waarom zou ik 24 uur in het hotel moeten blijven en de ca 170 passagiers van dezelfde vlucht niet? Zij lopen immers evenveel, zo niet meer kans op een besmetting dan die 10 passagiers die eruit gepikt zijn om te testen (mijn QR code begon trouwens met een 1). Ikzelf ben ook daarom niet bang voor die testuitslag omdat ik me een week geleden in Nederland al heb laten testen en sowieso waarschijnlijk enige immuniteit bezit omdat ik in maart het covidvirus heb gehad.
P.S. Van mij mag iedereen de Tour winnen, maar ik gun het Wout het meest, na Sven Nijs een van de meest sympathieke Belgische coureurs.

In mijn vorige bericht noemde ik Patrick, maar bedoelde ik uiteraard Jan Platanias.
Vandaag zijn we van Athene naar Nafplion gereden. Net op tijd voorbij Korinthe voordat daar een grote brand uitbrak. De hostess van Ross belde ons heel attent om te waarschuwen dat de weg aldaar was afgesloten, maar wij waren hier al voorbij. In Nafplion weinig toeristen, veel lege terrassen en verlaten straatjes. Horecapersoneel draagt allemaal een mondmasker. In de supermarkt idem dito. Van de klanten in een super waren wij de enigen die een masker ophadden.
Quote
#38
Ian tegenstelling tot de middag werd het in de avonduren wel redelijk druk in Nafplion. Na 21.00 uur waren de terrassen bij sommige restaurants aardig vol, bij andere weer praktisch leeg. Niet ver van de haven was een groot terras van een bar/cafe mudjevol met voornamelijk 20-30 jarigen, zodat van afstand houden daar geen sprake wAs. Grotendeels Grieken . De enige mondkapjes die we zagen, waren van het personeel. We hebben tot nu toe niet veel andere talen dan Grieks om ons heen gehoord, dus weinig toeristen.
,
Quote
#39
Aller eerst nog even iedereen hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen hier op het forum  Smile

Vanmorgen vroeg van Eindhoven naar Athene gevlogen in een vol vliegtuig. Naar de gezondheidsverklaring is bij ons niet gevraagd. De PLF (code hebben we gisterenavond 23:01 ontvangen) moesten we bij zowel inchecken als boarden laten zien. Bij aankomst werd er alleen naar de QR code gekeken. Die van ons begon met een 2. Wij werden niet getest. Net zoals uiteraard op het vliegveld en vliegtuig moet er ook in de taxi een mondkapje gedragen worden. We zijn nooit eerder in Athene geweest, het is überhaupt onze eerste keer Griekenland. Het stond al heel lang op mijn wensenlijstje. Wij hebben nog maar eventjes rondgelopen en ervaren het nu als rustig maar niet uitgestorven. Alle (souvenir) winkeltjes zijn tot zover we tot nu toe hebben kunnen zien allemaal open. Ik weet niet of het altijd zo is of omdat ze natuurlijk een moeilijke periode hebben, maar je kan niet ergens staan kijken zonder dat je binnen word uitgenodigd om vervolgens als een hondje achter je aan te lopen om iets proberen te verkopen. Wij neuzen graag rond in souvenir winkeltjes, ook omdat we op vakanties altijd op zoek zijn naar bepaalde specifieke dingen. Maar wel graag zonder constant op mijn vingers gekeken te worden. Maar ergens snap ik ze wel natuurlijk. In de souvenir winkeltjes hoef je geen mondkapje op en in een kleine supermarkt waar we binnen zijn geweest achteraf gezien ook niet. Niemand had een mondkapje op tenminste. Mijn ervaring is wel dat er regelmatig geen afstand word gehouden. Mensen lopen zo pal langs je voorbij. Dit is tot zover onze eerste korte indruk. De rest van de dag brengen we in onze hotel kamer door om de slaap tekort in te halen. Morgen worden we eerst opgehaald voor een meerdaagse privé tour Mystras-Olympia-Delphi-Meteora kloosters. Oorspronkelijk zouden we een bus tour doen maar die werd geannuleerd. Ik had iedere organisatie die ik maar op internet kon vinden benaderd voor een meerdaagse bus tour maar geen enkele bood deze aan in deze periode. Velen zeggen dat ze dit pas vanaf augustus weer doen. Dus daarom maar een privé chauffeur. Auto huren wilden we in dit geval niet. Voor Athene nemen we uiteraard hierna uitgebreid de tijd.
Later zal ik hier nog een update plaatsen van onze ervaringen  Smile
Quote
#40
(24 July 2020, 17:44)kim88 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alle (souvenir) winkeltjes zijn tot zover we tot nu toe hebben kunnen zien allemaal open. Ik weet niet of het altijd zo is of omdat ze natuurlijk een moeilijke periode hebben, maar je kan niet ergens staan kijken zonder dat je binnen word uitgenodigd om vervolgens als een hondje achter je aan te lopen om iets proberen te verkopen. Wij neuzen graag rond in souvenir winkeltjes, ook omdat we op vakanties altijd op zoek zijn naar bepaalde specifieke dingen. Maar wel graag zonder constant op mijn vingers gekeken te worden. 

Dag kim88, ik denk - maar kan verkeerd zijn - dat je net souvenirwinkels binnengestapt bent waar een opdringerige verkoper was. Ik heb, na een groot aantal Griekenlandvakanties, niet de ervaring gehad (behalve bij een minderheid) dat men achter je aanloopt om iets proberen te verkopen. In de ietwat grotere souvenirwinkels zal er wel een verkoper eventjes naar jou toekomen om "hello" te zeggen, of misschien zelfs om eventjes hulp aan te bieden als je naar iets staat te zoeken, maar nadien laten ze je gewoon met rust. 
Anderzijds ben ik ook niet bepaald een souvenirjager.
Misschien - maar ik zeg niet dat dit bij jou het geval is - valt het een verkoper op als je een nogal 'fel opvallend toeristengedrag' op z'n Amerikaans zou vertonen. De kunst is om een beetje vluchtig, en zogezegd ongeïnteresseerd, naar iets te kijken en stelselmatig verder te stappen. Als een verkoper je aanspreekt, zeg je gewoon eventjes vriendelijk "hello" maar vervolg je je stappen. 
Van andere Griekenlandgangers heb ik ook nog nooit echt gehoord dat Griekse verkopers opdringerig zijn. 

Wat wel geweten is, en wat ik éénmaal (maar nooit meer) zelf ondervonden heb: verkopers in Turkije zijn veeeel meer opdringerig. Durf zelfs niet naar een product te wijzen, of de verkoper achtervolgt je.
De ooit slechtste ervaring op dat vlak had ik in Marokko (eveneens éénmaal, maar absoluut nooit meer). Als een verkoper van op twintig meter afstand ziet dat je een toerist bent (vooral in Marrakech en Agadir), dan benadert die jou met een zogenaamd gunstig voorstel, en dan blijft hij je achtervolgen, zelfs als je heel duidelijk aangegeven hebt niet geïnteresseerd te zijn. Ze hebben daar zelfs truukjes die enkel geslepen vossen aan de dag durven te leggen. Soms werden we zelfs echt lastig gevallen!
Vergeleken daarmee zijn Griekse verkopers echt heel 'braaf' en respectvol. 

Als ik je wel een tip mag geven: het is niet Grieks gerelateerd, maar algemeen grootstad-gerelateerd: let goed op je geldbeugel en waardevolle spullen die je bij je draagt, als je in Athene bent. Vooral als je de metro zou nemen. Ik weet van verschillende gebeurde feiten, en ben er zelf - helaas - 'ervaringsdeskundige' in geweest. Anderzijds is Athene een fantastische stad! Ik was er al enkele malen, en ga er zeker nog terug.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Waar of niet waar: topjaar toerisme Vito 21 7.513 09 November 2016, 12:29
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)