Waar ik (ben) was en hoe het (is) was
Nog steeds twijfelen we of we wel zullen gaan.
Het zou volgens mij van groot nut zijn als mensen die in Griekenland zijn  of net terug, weergeven hoe de situatie m.b.t. restaurant- en cafébezoek en vervoer per transfer en lokale busdienst is.
Deze rubriek alleen alleen daarvoor gebruiken en andere discussies te plaatsen bij "begin tourisme".
Zo kan men volgen hoe de situatie zich ontwikkelt.
Yiannakis's signature με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Goed idee Yiannakis, dus alléén info van Oríste-forumleden die momenteel in Griekenland zijn (er wonen of op vakantie zijn) of er onlangs waren. Dus verhalen uit de eerste hand en géén linken naar externe websites of 'heb ik van horen zeggen'. Op die manier krijg je een 100% goed en betrouwbaar overzicht van de situatie ter plaatse.....
Misschien mag ik zo vrij zijn om de leden die binnenkort naar Griekenland gaan te vragen om tijdelijk als 'Oríste-correspondent ter plaatse' te fungeren  Wink ?
Leuk idee. Wij vertrekken 11 juli met de auto en zullen nog 2,5 week in Griekenland zijn. Ik zal proberen om onze lokale ervaringen te delen
Goed idee!
Uitstekend idee, ik hoop t.z.t. mijn ervaringen te kunnen melden.
Situatie op Kos.

Best moeilijk om te zeggen, wat is "je goed aan de regels houden", wat zijn de juiste voorzorgsmaatregelen wie zal t zeggen, en waar vergelijken we mee.....
Ik ben inmiddels een 4 keer uit eten geweest sinds dat hier weer mag. De tafeltjes staan ver uit elkaar, heb t niet nagemeten, maar t waren restaurants die ik ken,
het viel gelijk op dat ze minder tafels hadden staan. Wij waren met twee stellen,  en een keer met een puber dr bij, dus no problem aan tafel.. Naast ons kwam een
gezelschap van 9 personen, daar gingen de heren aan een tafel dames aan andere, op verzoek van de ober verdeeld.
Obers liepen overal met maskers, maar niet iedereen gaat daar heel juist mee om, dat heb ik wel gezien, dr aan prutsen, naar beneden schuiven, rechtdoen etc....
begrijpelijk....zeker met die warmte maar een minpuntje zeg maar.
Op tafel kregen we de salades ik geloof alle keren, met olie etc dr al in, dat staat dus niet meer standaard op tafel,
onze tafelgenoot vroeg om mosterd, kreeg hij in n schaaltje, niet de mosterdpot, ook tafelkleedjes komen pas als je als aan tafel zit.

Supermarkt, je krijgt een kaartje als je naar binnen gaat, wij "moesten" een keer met zn tweeen, dat doen we eigenlijk nooit, maar kon nu even niet anders, twee kaartjes,
als de kaarten op zijn moet je dus wachten tot iemand de winkell verlaat. Bij de kassa, stippen, 2 meter afstand houden wordt daar gezegd.

Bij kleinere minimarkets gaat t wat onhandiger aan toe, ik mag die winkels graag, maar moet zeggen dat ik ze nu wat minder bezoek.....t is er zo klein en krap...

Nog een beetje vroeg om te zeggen hoe t er bij mij in t dorp toe gaat, bijna alles nog dicht, we speculeren daar als ondernemers onder elkaar hoe we t gaan aanpakken.
Mensen wachten op t toerisme, ik denk allemaal ook n beetje huiverig, erg onzeker.
Maar ja is dat niet voor iedereen en overal....

Met mn Chalki plannen, die uiteindelijk niet door gingen had ik me laten informeren over hoe te reizen per boot. Met masker in de boot, in n cabine kan t masker af.
Dat vind ik prima te doen, maar goed reisje kon uiteindelijk niet doorgaan.

De eerste stranden hebben hier inmiddels ook hun bedjes weer neergezt, duidelijk ook veel ruimer opgezet. Personeel loopt daar ook met masker......

Ik heb zelf t idee dat mensen nu nog best zeker zijn van "we zijn allemaal gezond' hier op t eiland, dus vrij makkelijk met t afstand houden etc. Maar over een dag of 10 als de vliegtuigen uit t buitenland aankomen, denk ik dat we allemaal weer wat voorzichtiger worden.

Mocht iemand specifieke vragen hebben, laat t gerust weten...

Op Kreta:

Per supermarkt verschilt het met uitdelen van kaartjes en handschoenen. Per Lidl verschillen de regels. Waar veel toeristen komen zijn ze strenger.
Maar ik merk dat de regels nu niet meer nageleefd worden. Merendeel werkt zonder masker.
Op de terrassen geen maskers en handschoenen of iets dergelijks gezien bij het personeel.
Een aantal tavernes en restaurants houdt zich wel aan de regels, maar ik denk 95 procent niet.
Een vriend die een bar heeft, zegt dat ze in juli controles gaan uitvoeren en dan zullen mensen wel de regels gaan volgen.
Tot dan kunnen ze nog even "genieten" zonder de voorschriften...

Op het vliegveld zijn ze wel streng.
Aub in deze topic alléén berichten met ervaringen van forumleden die momenteel in Griekenland zijn of onlangs waren
Alle andere berichten worden verplaatst naar andere topics, bijvoorbeeld 'Begin Toerisme'.
Maar ik ben op Kreta, dus vanwaar deze opmerking?
(23 June 2020, 09:25)ingmarvanderburg schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Maar ik ben op Kreta, dus vanwaar deze opmerking?
Nee Ingmar, de opmerking was niet voor jou bedoeld hoor Wink . Jij juist ontzettend bedankt voor het delen van je ervaring up
Maar ik heb nu al meerdere berichten met allerlei andere dingen verplaatst, vandaar m'n opmerking.
Op Pelion was het het afgelopen weekeinde erg druk. Met Grieken! Op zondagavond stond er een 20 kilometer lange file het schiereiland af. Nu is het weer erg rustig. Meeste taverna's zijn open. Er wordt verschillend met de regels omgegaan, maar over het algemeen wel serieus. In de winkels zijn de maatregelen goed te zien. De buitenlanders die nu arriveren hebben meestal zelf een verblijf. Helaas wordt er niet altijd goed omgegaan met de verplichting om 24 uur geen andere mensen te zien. Er wordt met spanning naar de eerste vluchten vakantiegangers uitgezien. Ik hoor van veel vaste bewoners dat ze afstand gaan houden.
Vasteland, omgeving Thessaloniki
In een ander topic 'over land na 1 juli' gaf ik al ervaring van een bezoekend vriend, rijdend van België op weg naar Corfu. Kortweg, zonder enig probleem aan grenzen, met een route die 'gesloten' landen zoals Noord-Macedonië vermeed. Geen corona-testen, geen vraag naar de (aanwezige) corona-testuitslag.
Dit sluit aan op onze ervaringen als inwoners van Veria. Met het openen van terrassen vanaf juni al heel snel bij elk koffie-loket klanten die voor de zaak zitten. Sinds 15 juni ook binnen in de kafeneions steeds meer bezetting. Meest houdt het personeel wel aan handschoenen, maskers al minder. Dat is meer in winkels/supermarkten waar men aan de kassa behoorlijk houdt aan handschoenen en maskers. Desinfectie is in veruit de meeste winkels, cafés/restaurants bij de ingang wel aanwezig maar het gebruik ervan neemt wat af. Bij winkels wel kaartjes/badges om het aantal bezoekers te peilen, maar in onze ervaring bij lokale winkels heel zelden wachtrijen - komt wel voor bij grote zaken zoals Lidl, AB, maar geen lang(durige) rijen.
Al een paar keer aan diverse stranden geweest, ook gegeten, lijkt sterk dat zo lang er nog geen massa toeristen zijn nogal los wordt omgegaan met corona maatregelen. Niet altijd handschoenen, zelden een masker gezien, weinig aandacht voor afstand houden, nul opmerkingen dat wij met dochter, schoonzoon en kleinzoon bijeen zitten. Op het strand geen aangepaste afstand tussen ligbedden, al stonden die altijd al een paar meter uit elkaar. Samengevat, in de stad bij personeel houden aan de aanbevelingen, aan het strand meer 'niks aan de hand' benadering. Maar het is ook nog wel rustig, komt een toeristenstroom binnenkort op gang kan dit veranderen. Zeker als de geringe virusbesmettingen zouden gaan oplopen zodra meer toeristen komen, vermoedelijk.
NederGriek's signature zwaaivlag NederGriek Peter
Van Kos naar Leros.

Ik ben voor een minivakantie naar Leros geweest, vanuit Kos. Had eerlijk gezegd mn bedenkingen maar moet zeggen dat t meegevallen is.
Omdat ik niet met openbaar vervoer reis, was t nog niet noodzakelijk om een mondkapje te dragen, tot nu toe dus, omdat we met boot gingen.
Ach voor een paar uur valt dat erg mee, zie wel dat er door veel mensen slordig met die dingen om wordt gegaan. Personeel is er al aan gewend, die zie
ik die dingen keurig dragen, voor de rest veel gepruts aan de maskers, naar beneden trekken, dan weer op trekken etc....weinig nut lijkt me om m dan te dragen.
Niet iedereen hield m ook op tijdens de reis.
Verder kregen we van de bluestar waar we de tickets boekten een A4 per persoon in te vullen voor heenreis en ook voor de terugreis.
Bij vertrek bij de boot was er temperatuurcheck. Op de boot zijn er stoelen gemarkeerd waar je niet mag gaan zitten.

In het kleinschalige hotelletje op Leros, Alinda 20 kamers. Keurig alle personeel met maskers, bij de ingang desinfectie op n tafeltje.
Ontbijt via bediening. Aan de bar krukken op 1,5 meter afstand, overal sotelen met lintje ervoor om er niet te gaan zitten.
Op t terras tafeltjes op afstand.
En zo was t eigenlijk in alle restaurantjes waar we waren, Strandjes zijn allemaal heel klein, ivm met de stranden op Kos.
En omdat het niet druk was, nergens problemen met teveel mensen of zo,
De mensen die we spraken maken zich wel allemaal zorgen, te weinig werk, komen er wel of geen buitenlandse toeristen,
het hotel waar we zaten werkt met appollo scandinavische toeristen.....wordt geen succes ditjaar natuurlijk.
Ook mensne die vertelden hun hygiene regels de komende weken nog wat strenger aan te pakken, toch wat meer mensen"van buitenaf"
beter iets voorzichtiger dan. Wat je ook hier op Kos veel mensen hoort zeggen.
Gisteren aangekomen met Transavia vanuit Amsterdam, ik moet zeggen een hele relaxte vlucht, vliegtuig zat niet vol en instappen gaat per zone die je krijgt toegewezen op je boardingpass. Geen drukte in de gang van het vliegtuig, en geen ergernis zoals volle bagagelockers, deze werkwijze zouden ze altijd moeten doen. Vliegtuig zat niet vol hoop lege stoelen. Vooraf de PLF formulier online ingevuld en in het vliegtuig een Griekse variant ervan. Aankomst Heraklion hoefde wij alleen de mail met QR code te laten zien maar de QR werd niet gescand, het formulier werk ook niet naar gevraagd.

Nu ff op het strand in Melia bij de archeologische opgraving, de heenweg via Chersonissos en Malia gereden , UITGESTORVEN leek wel oktober heel bizar en duurde heel lang voordat we bijvoorbeeld luchtbedden uitgestald zagen...het is triest om te zien en ik vraag me af of er überhaupt nog veel zaken/hotels)bars/restaurants etc.open zal gaan. Voor ons maakt het niet uit wij zoeken altijd de rustige plekjes op wij gaan in ieder geval genieten.
(05 July 2020, 09:21)Zorbathagreek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Aankomst Heraklion hoefde wij alleen de mail met QR code te laten zien maar de QR werd niet gescand

Voor zover ik weet is het niet de QR code maar de numerieke code onder de QR die bepalend is wie getest wordt of niet.
Patrick's signature

De numerieke code onder de QR is de QR leesbaar gemaakt voor mensen.

Gisterenavond waren Elounda en Agios Nikolaos in het lokale tv nieuws. Was er ook bijna uirgestorven. Vanochtend wel weer aardig wat vliegtuigen. 

Cors

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoe is het nu met de vluchtelingen? Vito 65 14.976 22 October 2017, 20:47
Laatste bericht: Patrick
  Postpakket naar Griekenland - Hoe het voordeligst? Ger 18 8.113 25 December 2014, 11:48
Laatste bericht: Arthur
  hoe laat is het nu maria alida 2 4.077 01 November 2010, 13:20
Laatste bericht: maria alida

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: Pieter, 1 gast(en)

Jouw forum-permissies