Grieksegids nieuws     
Waar ik (ben) was en hoe het (is) was
#41
Als je speciale souvenirtjes wil zonder opdringerige verkopers, zou ik aanraden even rond te kijken op de "Flea Market" achter Monastiraki.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#42
(24 July 2020, 18:43)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(24 July 2020, 17:44)kim88 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alle (souvenir) winkeltjes zijn tot zover we tot nu toe hebben kunnen zien allemaal open. Ik weet niet of het altijd zo is of omdat ze natuurlijk een moeilijke periode hebben, maar je kan niet ergens staan kijken zonder dat je binnen word uitgenodigd om vervolgens als een hondje achter je aan te lopen om iets proberen te verkopen. Wij neuzen graag rond in souvenir winkeltjes, ook omdat we op vakanties altijd op zoek zijn naar bepaalde specifieke dingen. Maar wel graag zonder constant op mijn vingers gekeken te worden. 

Dag kim88, ik denk - maar kan verkeerd zijn - dat je net souvenirwinkels binnengestapt bent waar een opdringerige verkoper was. Ik heb, na een groot aantal Griekenlandvakanties, niet de ervaring gehad (behalve bij een minderheid) dat men achter je aanloopt om iets proberen te verkopen. In de ietwat grotere souvenirwinkels zal er wel een verkoper eventjes naar jou toekomen om "hello" te zeggen, of misschien zelfs om eventjes hulp aan te bieden als je naar iets staat te zoeken, maar nadien laten ze je gewoon met rust. 
Anderzijds ben ik ook niet bepaald een souvenirjager.
Misschien - maar ik zeg niet dat dit bij jou het geval is - valt het een verkoper op als je een nogal 'fel opvallend toeristengedrag' op z'n Amerikaans zou vertonen. De kunst is om een beetje vluchtig, en zogezegd ongeïnteresseerd, naar iets te kijken en stelselmatig verder te stappen. Als een verkoper je aanspreekt, zeg je gewoon eventjes vriendelijk "hello" maar vervolg je je stappen. 
Van andere Griekenlandgangers heb ik ook nog nooit echt gehoord dat Griekse verkopers opdringerig zijn. 

Wat wel geweten is, en wat ik éénmaal (maar nooit meer) zelf ondervonden heb: verkopers in Turkije zijn veeeel meer opdringerig. Durf zelfs niet naar een product te wijzen, of de verkoper achtervolgt je.
De ooit slechtste ervaring op dat vlak had ik in Marokko (eveneens éénmaal, maar absoluut nooit meer). Als een verkoper van op twintig meter afstand ziet dat je een toerist bent (vooral in Marrakech en Agadir), dan benadert die jou met een zogenaamd gunstig voorstel, en dan blijft hij je achtervolgen, zelfs als je heel duidelijk aangegeven hebt niet geïnteresseerd te zijn. Ze hebben daar zelfs truukjes die enkel geslepen vossen aan de dag durven te leggen. Soms werden we zelfs echt lastig gevallen!
Vergeleken daarmee zijn Griekse verkopers echt heel 'braaf' en respectvol. 

Als ik je wel een tip mag geven: het is niet Grieks gerelateerd, maar algemeen grootstad-gerelateerd: let goed op je geldbeugel en waardevolle spullen die je bij je draagt, als je in Athene bent. Vooral als je de metro zou nemen. Ik weet van verschillende gebeurde feiten, en ben er zelf - helaas - 'ervaringsdeskundige' in geweest. Anderzijds is Athene een fantastische stad! Ik was er al enkele malen, en ga er zeker nog terug.

Vreselijk inderdaad dat gevolgd worden. Ik kom al 50 jaar in Griekenland en weet dat dit een jaar of 35 jaar geleden niet zo was. Zelf ervoer ik dit in Turkije veel erger,  dat was voor mij in Kusadasi, ben er ook nooit meer geweest. Er is zoveel concurrentie dat elke cent belangrijk is geworden helaas. Spontaniteit is er niet meer, nep vriendelijkheid waar ik me aan erger. Van de week in Tsoutsouras Zuid Kreta heerlijk gegeten bij Apollon Ik reed al eerder aan de kust en zag een ander restaurant wat me leuk leek. Toen ik een zwaaiende arm zag van kom maar hier eten, heb ik het al gehad en ga ik daar niet heen! Veel plezier en geniet van de leuke dingen.
Quote
#43
Ik ben al vanaf 22 april in Griekenland. Toen ik kwam, was alles nog heel streng. 24 uur in quarantaine in een hotel. Na negatieve uitslag van de test mocht ik naar huis. Het was toen nog verboden om tussen de provincies te reizen, maar met mijn speciale formulier mocht ik dat wel. Toen 14 dagen in thuisquarantaine geweest.

Het is nu in juli heel erg rustig bij ons in Epidavros. Alleen wat Grieks toerisme en in de weekenden meer Grieken. Buitenlanders zijn er nauwelijks. De meeste terrassen zijn wel open.
Een enkeling is gesloten vanwege te weinig klandizie en problemen met de mondkapjes, die verplicht zijn voor het bedienend personeel. Niet iedereen kan daar goed tegen.
Op de andere terrassen zie ik voornamelijk jonge mensen. Ik merk dat velen, vooral ouderen, toch erg bang zijn en thuis blijven. De avond-volta is opmerkelijk stil. Anders zie je alle opa's en oma's met hun kleinkinderen door de haven wandelen, nu nauwelijks. Ook zijn er geen zomerfestiviteiten, waarbij je iedereen weer even ziet. Alleen het theater heeft een aangepast programma met minder toeschouwers. Daar komen wel mensen op af, die blijven echter maar weinig hangen, maar dat is al vele jaren zo. Vroeger waren de terrassen, restaurants en hotels na de voorstellingen in de theaters bomvol, dat neemt nu elk jaar meer en meer af.

Mondkapjes zie ik op straat niet zoveel, maar wel in de supermarkten.
De televisie zendt dagelijks uit hoeveel besmettingen(= positief getesten) er zijn, maar plaatst dat niet in het perspectief van het aantal negatieve testen of het aantal binnenkomende toeristen. Dus eigenlijk weet je dan nog niks.
Het stemt mij allemaal heel treurig. Veel bedrijven zullen deze zomer niet overleven, hoezeer ze ook hun best doen. De Grieken zijn nauwelijks bekomen van de vorige crisis en hebben niet veel  te besteden. En bij gebrek aan buitenlandse toeristen zijn de kosten hoger om open te blijven vaak dan de opbrengsten. Dat vertellen de hotel- en restauranteigenaren mij, als wij ergens gaan zitten voor een drankje en/of een hapje.

Mijn taalcursussen gaan allemaal niet door. Alle cursisten hebben afgezegd. Dat betekent niet alleen voor mij dat ik op dat vlak geen werk heb, maar ook het hotel waar ik mee samenwerk, mist mijn klandizie en de onderwijzer die de lessen geeft, heeft nu geen werk van mij, enz. enz.
Met mij gaat het persoonlijk wel goed, omdat ik meteen overgestapt ben op online lesgeven. Ik voel me hier ook veilig, er is hier nog niet 1 zieke geweest. Vrienden die dat ook willen, omhels ik gewoon. Dan voelen we ons weer mens. En ik zie dat bij anderen, onder vrienden en familieleden, ook weer meer gebeuren. Zo kunnen mensen weer liefde en medeleven tonen en voelen.
Een Griekse vriend zei vorige week tegen me: 'De Grieken zijn hun levensvreugde kwijtgeraakt'. Ik kan dat beamen. Ik heb die vreugde de laatste 20 jaar langzaam zien uitdoven. Op de gezichten staan zorgen en vermoeidheid.
Ik zeg wel eens: 'De Grieken hebben hun ziel verloren'. 'De Schone Helena is wederom ontvoerd.'
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#44
Ik ben een nieuwe gebruiker en dit is ook mijn eerste reactie :)

Sinds gisteren zijn wij op Zakynthos in Tsilivi.

De vlucht met Transavia ging erg soepel. Iedereen hield zich netjes aan de maskerplicht. Het vliegtuig zat wel nagenoeg vol. Wij voelden ons in ieder geval niet onveilig

Op Zakynthos is het merkbaar rustiger dan eerdere jaren. Volgens de hotelier voelt het alsof het mei is qua bezetting. Gevoelsmatig zijn er alleen Nederlanders met een paar sporadische Engelsen en Duitsers

Persoonlijk vinden wij het niet erg. Het kon eerdere jaren soms wel heel druk zijn op bijvoorbeeld de stranden.

Meeste personeel in restaurants en beach clubs dragen maskers. Blijft wel een raar gezicht.

Wij genieten in ieder geval erg van het lekkere weer.
Quote
#45
welkom Mach2k20, dank voor je extra info en geniet van je vakantie
Quote
#46
Gister terug gekomen van Kokkari, Samos.
De eerste week was het er erg rustig. In het weekend al een stuk drukker.
De tweede week was het drukker maar nog veel te weinig toeristen.
In het weekend was het echt druk. Vooral veel Griekse families.
Net wat Marieke zegt, de meeste Grieken zijn banger voor een boete dan voor Cororna.
Wij zijn blij dat we wel zijn geweest.
De meesten houden zich aan het verplichte mondkapje, in het vliegtuig, de bus en de supermarkt.
Het personeel in de bediening had het mondkapje relmatig onder de kin of aan 1 oor hangen.
Maar zagen ook meerdere keren dat het personeel de hele tijd het mondkapje wel op de juiste manier gebruikten.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#47
Hi Harma, heb een vraag over de gezelligheid op de terrassen. Leeft het nog een beetje in Griekenland?
Heb geboekt voor een weekje Rethymnon in de herfstvakantie met een deel van de familie. Ben echt bang, dat het een dooie boel is. Hoef niet schouder aan schouder op het terras te zitten, maar alleen is wat al te stil, dat hebben we al eens meegemaakt op Leros als enige gasten in een prachtig hotel.
Quote
#48
Hoi Wim, er zijn altijd terrassen waar het drukker is dan bij de ander.
Bij ons favoriete restaurant zaten de ene avond 20 mensen en de andere avond maar 6.
Dat zagen wij bij meerdere terrassen.
Weet natuurlijk niet hoe dat in oktober zal zijn als het sowieso al rustiger is.
In ons hotel van 10 kamers waren maar 3 kamers bezet toen wij kwamen.
Later waren er 6 bezet.
Het is altijd gezelliger als het iets drukker is maar voor ons was het geen probleem dat het zo rustig was.
Het was voor ons in ieder geval geen dooie boel.
Je hebt iig een deel van de familie bij je dus dat lijkt mij sowieso al gezellig.

Hoop voor je dat je zult gaan en er een mooie vakantie hebt met de familie
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#49
Gisteren teruggekomen van rondreis. Opvallend dat de vlucht Amsterdam-Athene (Transavia) op21 juli bijna geheel vol zat en de terugvlucht op 4 augustus maar een 1/3 bezetting had. We hadden allebei 3 stoel voor onszelf, dus de 1,5 mtr afstand was terug geen probleem. Het mondkapjeprotocol werd in Athene en tijdens de vluchten door iedereen gehandhaafd. Op Schiphol zelf was dit na de bagageafhaal een heel stuk minder.
In Griekenland was het een stuk rustiger dan gewoonlijk, met uitzondering van Nafpaktos. Daar was het goed te merken dat de Grieken vakantie hadden en puilden s avonds de terrassen uit van vooral jeugdige Grieken en een enkele buitenlandse toerist. De drukte in Athene viel mee. Het was opmerkelijk rustig in Delphi. Op de historische sites en in het museum slechts enkele tientallen bezoekers, in het dorp zelf bijna niemand. Winkeliers en restauranteigenaren die we spraken, zien de toekomst somber in.
De week die we doorbrachten op Kefalonia liet ook weinig niet-Grieken zien. De ferry Kilini-Poros vaart niet met een volledig vaarrooster. Op de tijden dat wij meegingen, was het wel volle bak, er kon geen auto meer bij. Hier goede controle op het gebruik van mondkapjes en gezondheidsformulieren.
Het meest opvallende van onze rondreis was het rijgedrag van de Grieken. Op de binnenwegen was het of als een slak, of als Jos Verstappen! Rechts inhalen, veel te hard, dubbele strepen en snelhei dsborden dienen blijkbaar nergens voor.
Quote
#50
JOS zat meer in de grindbak naast de weg dan op de baan zelf, Pieter...........
Zijn zoon Max bedoel je denk ik.............
Quote
#51
(05 August 2020, 17:42)Janni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JOS zat meer in de grindbak naast de weg dan op de baan zelf, Pieter...........
Zijn zoon Max bedoel je denk ik.............

Big Grin Big Grin Big Grin
Quote
#52
(05 August 2020, 17:42)Janni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JOS zat meer in de grindbak naast de weg dan op de baan zelf, Pieter...........
Zijn zoon Max bedoel je denk ik.............

Het meest lijken de Griekse automobilisten op eencombinatie van Jos en Max, ze rijden met een noodgang (Max) en gebruiken gelukkig geen grindbak, maar regelmatig de vluchtstrook (Jos). Vooral de grote weg van Kilini via Patras naar het noorden was een soort circuit. Om een beetje met de verkeersstroom mee te gaan, heb ikzelf ook 20 a 30 km/u te hard moeten rijden. Wanneer men zich aan de regels houdt, ben je een gevaar op de weg. Wel respecteerde iedereen de vele stoplichten, maar werd ook de baan voor links- of rechtsaf gebruikt om plankgas rechtdoor op te trekken om zo 1 of 2 auto’s voor te kunnen zijn bij het vervolgen van de weg. Ondanks de miserabele Griekse economie reden er heel wat dikke Mercedessen, Audi’s en BMW’s op die wegen, waarbij de nodige pk’s flink werden geëtaleerd.
Quote
#53
Dan ben je in een redelijk netjes stuk Griekenland geweest Big Grin

In Heraklion is er zeker geen sprake van het algemeen respecteren van rode verkeerslichten. Ook die ronde rode borden met witte balk snapt niet iedereen. Vorige maand zag ik ook weer een bijna ongeluk. Een driewieler reed in een 1-richtingsverkeer straat met aan beide zijden auto's geparkeerd. Tegelijk kwam er een motor tegen het verkeer in gereden en knalde bijna op de driewieler. Uiteraard was de motorrijder boos dat de driewieler niet op zij ging voor hem.

Cors
Quote
#54
Maandag teruggekomen uit Lesbos met vriendin (na verblijf in Molyvos).

Bij aankomst werd bijna het hele vliegtuig getest (!), wij dus ook. Vond ik wel prettig eigenlijk, na 24 uur wisten we dat het OK was, geen COVID besmetting. We mochten wel meteen door naar onze accommodatie (Moon Garden) en hoefden nergens rekening mee te houden, behalve de 2 meter afstand en mondkapjesregels.

Bijna alleen Nederlanders op Lesbos, spaarzame Engelsen, Duitsers en Belgen. Men was heel blij ons weer te zien, het geeft wat moed en steun, maar inderdaad, je ziet toch wel de zorg op de gezichten. Dat geeft een heel dubbel gevoel. Vrijwel iedereen doet zijn uiterste best om het je naar de zin te maken, zoals altijd, maar het valt ze zwaar. 
We hebben het heerlijk gehad; overal ruimte, veel rust en Mirto van Moon Garden heeft ons super verwend met alle goede zorgen en fantastisch ontbijt. Wat een oase daar. We voelden ons "gezegend" en bevoorrecht dat we er toch weer waren.

We voelden ons heel veilig omdat er weinig besmettingen op het eiland zijn en er strengere regels zijn.

Het plan is om terug te gaan in september, met mijn man, dat hadden we al geboekt. De vraag is of het gaat lukken, maar we willen wel heel graag.

Lesbos heeft het al zo zwaar gehad de afgelopen jaren, ik ben zo bang dat dit de genadeklap wordt voor zovelen, terwijl het zoveel te bieden heeft!
Laat het niet zo zijn.....
Quote
#55
(07 August 2020, 13:21)Blue63 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maandag teruggekomen uit Lesbos met vriendin (na verblijf in Molyvos).

Bij aankomst werd bijna het hele vliegtuig getest (!), wij dus ook. Vond ik wel prettig eigenlijk, na 24 uur wisten we dat het OK was, geen COVID besmetting. We mochten wel meteen door naar onze accommodatie (Moon Garden) en hoefden nergens rekening mee te houden, behalve de 2 meter afstand en mondkapjesregels.

Bijna alleen Nederlanders op Lesbos, spaarzame Engelsen, Duitsers en Belgen. Men was heel blij ons weer te zien, het geeft wat moed en steun, maar inderdaad, je ziet toch wel de zorg op de gezichten. Dat geeft een heel dubbel gevoel. Vrijwel iedereen doet zijn uiterste best om het je naar de zin te maken, zoals altijd, maar het valt ze zwaar. 
We hebben het heerlijk gehad; overal ruimte, veel rust en Mirto van Moon Garden heeft ons super verwend met alle goede zorgen en fantastisch ontbijt. Wat een oase daar. We voelden ons "gezegend" en bevoorrecht dat we er toch weer waren.

We voelden ons heel veilig omdat er weinig besmettingen op het eiland zijn en er strengere regels zijn.

Het plan is om terug te gaan in september, met mijn man, dat hadden we al geboekt. De vraag is of het gaat lukken, maar we willen wel heel graag.

Lesbos heeft het al zo zwaar gehad de afgelopen jaren, ik ben zo bang dat dit de genadeklap wordt voor zovelen, terwijl het zoveel te bieden heeft!
Laat het niet zo zijn.....

Bijna het volledige vliegtuig getest? Serieus?
Quote
#56
(07 August 2020, 16:26)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 August 2020, 13:21)Blue63 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maandag teruggekomen uit Lesbos met vriendin (na verblijf in Molyvos).

Bij aankomst werd bijna het hele vliegtuig getest (!), wij dus ook. Vond ik wel prettig eigenlijk, na 24 uur wisten we dat het OK was, geen COVID besmetting. We mochten wel meteen door naar onze accommodatie (Moon Garden) en hoefden nergens rekening mee te houden, behalve de 2 meter afstand en mondkapjesregels.

Bijna alleen Nederlanders op Lesbos, spaarzame Engelsen, Duitsers en Belgen. Men was heel blij ons weer te zien, het geeft wat moed en steun, maar inderdaad, je ziet toch wel de zorg op de gezichten. Dat geeft een heel dubbel gevoel. Vrijwel iedereen doet zijn uiterste best om het je naar de zin te maken, zoals altijd, maar het valt ze zwaar. 
We hebben het heerlijk gehad; overal ruimte, veel rust en Mirto van Moon Garden heeft ons super verwend met alle goede zorgen en fantastisch ontbijt. Wat een oase daar. We voelden ons "gezegend" en bevoorrecht dat we er toch weer waren.

We voelden ons heel veilig omdat er weinig besmettingen op het eiland zijn en er strengere regels zijn.

Het plan is om terug te gaan in september, met mijn man, dat hadden we al geboekt. De vraag is of het gaat lukken, maar we willen wel heel graag.

Lesbos heeft het al zo zwaar gehad de afgelopen jaren, ik ben zo bang dat dit de genadeklap wordt voor zovelen, terwijl het zoveel te bieden heeft!
Laat het niet zo zijn.....

Bijna het volledige vliegtuig getest? Serieus?

Dat is echt wel veel en uitzonderlijk. Ik las al van diverse Britten dat ze gezien/ervaren hadden dat er maar een 10-tal (of zelfs minder) passagiers van hun vlucht getest werden.
Blijkbaar is het nu zo dat een 4 als begin van de QR code betekent dat je niet getest wordt, als het een 7 is wordt je wel getest. Dat is nog maar van begin augustus. Daarvoor was het 1 (test) of 2 (geen test). Maar die getallen zouden wijzigen als er een update geweest is van het algoritme dat op de data van de PLF losgelaten wordt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#57
De lokale krant meldde ( Aegeannews) meldde hier eergisteren dat we we 3 corona gevallen op Kos hebben.
Een echtpaar 70+ kwam vanuit Athene per boot naar kos , meneer voelde zich al niet erg fit. Ze gingen met eigen auto gelijk door naar hun eigen huis. Smorgens voelde de man zich nog slechter belde n taxi en ging voor test naar t ziekenhuis, corona. Vrouw ook getest ook besmet, geen ziekte verschijnselen. Meneer is terug naar Athene mevrouw zit nog hier in quarantaina n hun huis.
De taxi chauffeur is niet besmet.

Een toerist met corona zit met 8 contacten in het speciale Coronahotel.

Aegeannews schrijft dat t zieken huis dit soort nbieuws niet naar buiten mag brengen van Meneer Chardalias.
Bijvoorbeeld Chios wordt wel in t nieuws gebracht met 1 Corona patient...maar Kos met 3 dus niet.
Bij mij gaan dan gelijk bellen rinkelen in de richting van grote reisorganisaties, of misschien Frapport, die belang hebben bij een "schoon" Kos.
Hoe Chios in t nieuws gebracht wordt zal ze niet veel boeien, omdat er bijna geen rechtstreekse vluchten naar toe gaan?
Quote
#58
Ik had een 7 als eerste getal. Wist dus dat ik getest moest worden. Was ook geen probleem, fluitje van een cent.
Quote
#59
(07 August 2020, 17:01)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De lokale krant meldde ( Aegeannews) meldde hier eergisteren dat we we 3 corona gevallen op Kos hebben.
Een echtpaar 70+ kwam vanuit Athene per boot naar kos , meneer voelde zich al niet erg fit.  Ze gingen met eigen auto gelijk door naar hun eigen huis. Smorgens voelde de man zich nog slechter belde n taxi en ging voor test naar t ziekenhuis, corona. Vrouw ook getest ook besmet, geen ziekte verschijnselen. Meneer is terug naar Athene mevrouw zit nog hier in quarantaina n hun huis.
De taxi chauffeur is niet besmet.

Een toerist met corona zit met 8 contacten in het speciale Coronahotel.

Aegeannews  schrijft dat t zieken huis dit soort nbieuws niet naar buiten mag brengen van Meneer Chardalias.
Bijvoorbeeld Chios wordt wel in t nieuws gebracht met 1 Corona patient...maar Kos met 3 dus niet. 
Bij mij gaan dan gelijk bellen rinkelen in de richting van grote reisorganisaties, of misschien Frapport,  die belang hebben bij een "schoon" Kos.
Hoe Chios in t nieuws gebracht wordt zal ze niet veel boeien, omdat er bijna geen rechtstreekse vluchten naar toe gaan?
Ik ben er wel blij mee want ik ga de 17e richting Chios Tongue
Quote
#60
Wij gaan de 2 de week van september naar de Peloponnesos met Brussels airlines. Het is toch wel heel spannend. We wonen in de provincie Antwerpen, maar aan de rand van de provincie. Ik hoop dat we kunnen vertrekken, mogen we het land uit en mogen we Griekenland binnen??? BA annuleert vluchten, maar ik vraag me af of dit te maken heeft met corona of eerder met de problemen waarin ze zitten. Ik hoor van mensen dat hun heenvlucht geannuleerd wordt, maar nog niets over de terugvlucht. We moeten ons laatste stuk van ons verblijf nog betalen en nog een auto huren, doen we of doen we het niet????
Quote
#61
Wij nu in messinia, weinig buitenlanders .wel steeds drukker met Grieken.
Quote
#62
Net terug van mijn woonst op Lesvos, Skala Polichnitos.
Er zijn weinig toeristen te bespeuren maar de restaurants zijn open. Vermits ik niet in een toeristische plaats vertoef, heb ik geen inzicht op de hotel-situatie. De ene springt correcter om met de corona-maatregelen dan de andere. In zaken waar het drukker is (meer jeugdig getint) dragen de obers effectief mondmaskers en handschoenen. De dorpsfeesten zijn taboe. Er is wel af en toe live-muziek en optreden maar hier wordt de zone afgespannen en is dansen in groep verboden.
In de lokale zaken wordt iets vluchtiger omgegaan met de regels maar hier is de bubbel dan ook beperkt tot een tafeltje met max. 4 personen, meer bepaald de vaste bezoekers uit de streek.
De schrik zit er bij sommige locals toch wel in... knuffel wordt overwogen of geweigerd, waarvoor ook mijn begrip. Ieder zijn keuze...
Velen stellen zich de vraag hoe ze de winter gaan doorspartelen, nu ze hun inkomsten tijdens de zomerperiode niet kunnen realiseren. Ik vrees dat een donkere periode voor sommige Grieken zal aanbreken. Dit is voor hen een 2e maal dat ze een crisis meemaken. Mijn hart breekt als ik de verhalen hoor...
Quote
#63
Zo triestig, we hebben echt medelijden met de Grieken.  
Viviane
Quote
#64
@Markos, Scala Polichnitos, zalig ingedommeld plaatsje aan zee!!! Ik hoop dat we er in september weer eens langs kunnen komen.
Quote
#65
Piepa schreef:@Markos, Scala Polichnitos, zalig ingedommeld plaatsje aan zee!!! Ik hoop dat we er in september weer eens langs kunnen komen.

Inderdaad Piepa... zeker Nyfida niet vergeten mee te pakken. Mijn zeer goede vriend, als het ware familie, heeft er een taverne "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ" (Panemistimio) waar je lekker vers kan eten. Als je zou langs gaan, doe zeker de groeten van Markos uit België. Hij noemt Taki en zijn vrouwtje Olga.
Quote
#66
@markos, dankjewel voor de tip!
Quote
#67
Zo eventjes relaas van de afgelopen 40 uur. Zondag om middernacht met auto vertrokken uit belgie richting schiphol om aldaar vlucht naar lesbos te nemen.  Bij aankomst op shiphol bleek al direct dat mondmaskers bij nederlanders minder ingeburgerd zijn, alleen bij inscheping en tijdens vlucht  werden die correct gedragen. Vlucht met tussenlanding op samos zat vol,  alles verliep rustig behalve tijdens in en uistappen op samos was  er wat gewring, het blijft onbegrijpelijk hoe iedereen rechtstaat om zo snel mogelijk uit die blikken doos te geraken, nadien staan ze dan wel op hun valies te wachten.
Bij aankomst op lesbos moesten we onze QR code laten zien. Zoals verwacht werden wij als belgen getest, maar eigenlijk werd nagenoeg iedereen getest of minstens 1 per familie.Persoonlijk vond ik de testprocedure nogal nors en kortaf, net alsof wij misdadigers zijn
Dus 24u zelfquarantaine, op ons hotel Gorgona in eftalou, wij hebben ons daar aan gehouden, buiten een wandelingetje naar zee. Eerlijk, ik was er niet gerust in.
Deze middag om 1 u was  de quarantaine afgelopen zonder enig bericht van griekse overheid, wat ik spijtig vind want bij negatieve uitslag zouden ze toch een geruststellend berichtje kunnen sturen.
Hebben ons in molyvos een quad gehuurd en naar agh sikamias gereden, zowel daar als in molyvos was het heel rustig om niet te zeggen doods. Heel veel hotels staan gewoon leeg ,echt een rampgebied voor toerisme. Restaurants en bars zijn wel open , bediening volgens de regels een uitzondering niet nagesproken
Aan allen die twijfelen om te komen, laat je niet afschrikken, eenmaal je hier bent, na de administratieve rompslomp, is het vakantie en word je werkelijk als koning ontvangen.
Het seizoen goedmaken voor de grieken is onmogelijk, maar het kleine beetje toeristen die komen geeft hen nog wat hoop, een wijs man zei ooit: hoop doet leven.
Quote
#68
Bedankt voor het delen van je ervaring roefke.
Quote
#69
@roefke, ik ben blij dat je zonder problemen op Schiphol bent geraakt Wink en uiteindelijk op je bestemming.

Alvast héél veel plezier!  greeksmiley1
Quote
#70
(11 August 2020, 17:29)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bij aankomst op lesbos moesten we onze QR code laten zien. Zoals verwacht werden wij als belgen getest, maar eigenlijk werd nagenoeg iedereen getest of minstens 1 per familie.Persoonlijk vond ik de testprocedure nogal nors en kortaf, net alsof wij misdadigers zijn
Dus 24u zelfquarantaine, op ons hotel Gorgona in eftalou, wij hebben ons daar aan gehouden, buiten een wandelingetje naar zee. Eerlijk, ik was er niet gerust in.
Deze middag om 1 u was  de quarantaine afgelopen zonder enig bericht van griekse overheid, wat ik spijtig vind want bij negatieve uitslag zouden ze toch een geruststellend berichtje kunnen sturen.

1. Je wordt niet getest enkel en alleen omdat je Belg bent
2. 24 uren zelfquarantaine moet niet maar wordt enkel gevraagd om verplaatsingen te beperken
3. Geen bericht na 24 uren is sowieso negatief getest.

Bedankt om de ervaring mee te delen. En nu met volle teugen genieten van je verblijf.
Hopelijk mag je daarna België terug binnen - LOL - Big Grin Big Grin Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#71
Of ik terug mag naar belgie , daar probeer ik niet aan te denken, eerst ouzo en inktvis  Cool
Quote
#72
@roefke blij met je bericht. Wij hebben gepland om half september richting Lesbos te komen, voor 2 weken....we twijfelen nog wat ivm 'papierrompslomp' en nu ook nog verplichte coronatest 72u voor vertrek...ook zijn we wat afgeschrikt door het 'doodse' indien er heel weinig volk is maar ik ben blij om te lezen bij jou dat veel taverna's toch gewoon open zijn. We willen Lesbos ook wel steunen in deze extra moeilijke tijden. De zoveelste crisis op een rij voor hen. Weet je hoe de sfeer is in Petra en Anaxos?
Quote
#73
(12 August 2020, 09:16)Piepa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@roefke blij met je bericht. Wij hebben gepland om half september richting Lesbos te komen, voor 2 weken....we twijfelen nog wat ivm 'papierrompslomp' en nu ook nog verplichte coronatest 72u voor vertrek...ook zijn we wat afgeschrikt door het 'doodse' indien er heel weinig volk is maar ik ben blij om te lezen bij jou dat veel taverna's toch gewoon open zijn. We willen Lesbos ook wel steunen in deze extra moeilijke tijden. De zoveelste crisis op een rij voor hen. Weet je hoe de sfeer is in Petra en Anaxos?
Petra valt mee ,is heel rustig, maar bijna alle tavernas zijn open, dus best nog gezelig. Anaxos gaan we waarschijnlijk een van volgende dagen langs, ik geef volgende week een update. Probeer uit te pluizen hoe het ineen zit met die test, op zich verandert er niet zoveel, voortaan moet je vooraf testen in belgie, bij ons was het in griekenland, wat eigenlijk meer risico inhoud ivm qiarantaine. Als je hier geraakt zul je er zeker geen spijt van hebbben, wij genieten hier volop.
Quote
#74
(12 August 2020, 18:07)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 August 2020, 09:16)Piepa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@roefke blij met je bericht. Wij hebben gepland om half september richting Lesbos te komen, voor 2 weken....we twijfelen nog wat ivm 'papierrompslomp' en nu ook nog verplichte coronatest 72u voor vertrek...ook zijn we wat afgeschrikt door het 'doodse' indien er heel weinig volk is maar ik ben blij om te lezen bij jou dat veel taverna's toch gewoon open zijn. We willen Lesbos ook wel steunen in deze extra moeilijke tijden. De zoveelste crisis op een rij voor hen. Weet je hoe de sfeer is in Petra en Anaxos?
Petra valt mee ,is heel rustig, maar bijna alle tavernas zijn open, dus best nog gezelig. Anaxos gaan we waarschijnlijk een van volgende dagen langs, ik geef volgende week een update. Probeer uit te pluizen hoe het ineen zit met die test, op zich verandert er niet zoveel, voortaan moet je vooraf testen in belgie, bij ons was het in griekenland, wat eigenlijk meer risico inhoud ivm qiarantaine. Als je hier geraakt zul je er zeker geen spijt van hebbben, wij genieten hier volop.

Dat blijft net hetzelfde. het feit dat je uitgekozen wordt voor een test bij aankomst in Griekenland hangt niet af van het feit dat je een negatief resultaat van een test in België kan/moet voorleggen.
Het uitkiezen of niet voor een test bij aankomst hangt enkel en alleen af van het resultaat van het algoritme dat door de data van de PLF gezonden wordt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#75
(12 August 2020, 19:06)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat blijft net hetzelfde. het feit dat je uitgekozen wordt voor een test bij aankomst in Griekenland hangt niet af van het feit dat je een negatief resultaat van een test in België kan/moet voorleggen.
Het uitkiezen of niet voor een test bij aankomst hangt enkel en alleen af van het resultaat van het algoritme dat door de data van de PLF gezonden wordt.

Dat klopt maar wat ik bedoelde is dat indien je positief bent, je dit beter verneemt in belgie alvorens je vertrekt, dan in griekenland zelf, eenmaal je daar bent, want dan vlieg je daar in qaurantaine of nog erger breekt die ziekte pas echt door. Daarom vind ik die nieuwe maatregel ni zo slecht, ik kan je verzekeren dat die 24u na mijn test heeeeeel lang duurde, want in je achterhoofd spookt heel die tijd de gedachte stel dat ik pos test.
Quote
#76
Update na 6 dagen Lesbos, aanvankelijk leek het hier heel rustig, maar daar is ondertussen toch verandering in gekomen, de laatste dagen is het in molyvos en zeker petra behoorlijk druk, vnl grieken die op 15 augustus hun Maria komen eren en vervolgens in familiekring uit eten gaan. Vermoedelijk word het volgende week rustiger.
Er zijn 3 groepen toeristen aanwezig, grieken, een beetje nederlanders en engelsen, met grieken in meerderheid Toeristishe plaatsen zoals anaxos en skala kalonis die het moeten hebben van buitenlandse toeristen liggen er bijna verlaten bij, toch in vergelijking met 2 jaar terug, desondanks zijn de restaurants en cafes aan zee open, maar slechts hier en daar een tafeltje bezet, ga je wat achterin ,merk je dat veel dicht is, ook heel veel hotels met bordje "closed".
Als je rondrijd en je paseert een haventje / strand/ restaurant waar volk zit , mag je ervan uitgaan dat het grieken zijn, onder elkaar nemen ze het niet zo nauw met corona maatregelen , vooral griekse jongeren schijnen het allemaal nogal licht op te nemen.
In de toeristishe delen worden regels goed nageleefd.
Ouderen hebben zelfs een beetje schrik van ons, het is mij al meermaals opgevallen dat een oudere persoon zich plots naar binnen begeeft als hij/zij ons aangewandeld ziet komen.
Quote
#77
Roefke bedankt voor je verslagen, mag het graag lezen. Ik vraag mij af, als je in Griekenland bent heb je dan vakantie gevoel of ben je toch onbewust veel met Corona bezig. Wens je nog fijne dagen en hoop nog eens een verslagje te lezen...
Quote
#78
@ Goedas wij hebben hier volledig het vakantiegevoel, daar zorgen de grieken wel voor, uiteraard blijft het "spook corona" ook hier aanwezig ergens in het achterhoofd, en mss ook goed want zo blijf je allert voor de persoonlijke hygiene en algemene veiligheid, maar zoals gezegd het vakantiegevoel overheerst, en hebben totnutoe nog geen seconde spijt van onze reis
Quote
#79
Ben sinds twee dagen weer terug van 4 weken Griekenland. De eerste week op Astypalea was heerlijk rustig en nauwelijks toeristen daar, en dan nog voornamelijk Grieken. Het was mijn eerste keer op Astypalea, dus ik kan het zelf niet vergelijken met andere jaren, maar volgens de plaatselijke bevolking waren er veel minder toeristen dan andere jaren. De enkele terrassen in Livadia, waar ik verbleef, waren meestal erg leeg, buiten enkele locals. De mensen waren zeer vriendelijk, altijd in voor een praatje. Goede oefening voor mijn Grieks.
Na Astypalea ging ik via Amorgos naar Folegandros. Het viel mij op dat het in Aigiali op Amorgos, waar ik één nacht verbleef, best druk was, met vooral jongeren. Op Folegandros, waar ik vorig jaar al was, waren nog behoorlijk wat buitenlandse toeristen, vooral Fransen en Italianen. Griekse toeristen zie je hier veel minder, ik vind het een vrij duur eiland wat betreft accommodatie en restaurants, vooral vergeleken met Astypalea. Ik vind de locals er ook minder toegankelijk en open naar toeristen, meer gericht op commercie. Maar ik vind het prachtig eiland, fantastische uitzichten, prachtige afgelegen baaitjes en strandjes en je kunt er mooie wandelingen maken die naar die strandjes leiden en waarvan je met de boot kunt terugkeren.
Vervolgens ging ik een week naar Kimolos. Grappig was dat ik de enige was die hier de ferry verliet. Dat zegt al genoeg, hoe rustig en weinig toeristisch het hier is. Wel dagtoeristen vanaf Milos, maar die komen met de kleine ferry vanaf Pollonia. Ik verbleef in dezelfde accommodatie als vorig jaar, 11 kamers rond het enige zwembadje op het eilandje. Ook hier zijn de overige toeristen voornamelijk Grieken, enkele Italianen, Engelsen en Fransen. Ook hier was het nog rustiger dan vorig jaar, vooral in het dorp 's avonds, met bijna alleen locals, nadat de dagjesmensen teruggekeerd zijn naar Milos.
De laatste week verbleef ik op Corfu, vooral om mijn vrienden daar te zien. Voor de eerste keer ben ik met de bus van Athene naar Corfu gereisd. Een lange rit van zo'n 8,5 uur, incl.ferry, maar het was een mooie tocht in een comfortabele bus, waarbij je veel van het Griekse landschap ziet, het noorden van de Peloponnesos en de westkust van Griekenland.
Op Corfu vond ik het contrast met andere jaren het grootst. In toeristische plaatsen als Dassia en Gouvia erg rustig, veel grotere hotels gesloten, lege terrassen en dus veel locals die geen of weinig werk hebben. Normaal is Gouvia een Engelse enclave, nu leeg en bijna verlaten. Nogal treurig om te zien. Het werken in de grote hotels is ook niet leuk meer, al de strenge regels voor zowel personeel als de gasten, maken het er allemaal niet leuker op. Oudere werknemers, boven de 50, mogen niet komen werken, ter bescherming van hun eigen gezondheid, dus dat betekent ook geen salaris.
Maar al met al heb ik een heerlijke ontspannen tijd gehad in Griekenland. Het reizen met de ferries, de bijbehorende regels en formulieren vielen mee in de praktijk, op de kleinere eilanden was de sfeer ontspannen en de stranden heerlijk rustig, zoals ik het graag heb. Ik ben blij dat ik ben gegaan, en dat ik het 'risico' genomen heb.
Quote
#80
weet iemand hoe het nu op Zakynthos is?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Waar of niet waar: topjaar toerisme Vito 21 7.519 09 November 2016, 12:29
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)