Amsterdam-Heraklion in Corona tijd
#1
Vandaag met Aegean van Amsterdam via Athene naar Heraklion gegaan.

Vlucht ging om 12.00. Schiphol was erg rustig, heb het om 5 uur 's ochtends wel eens drukker gezien. Deed me denken aan Heraklion in de winter. Zijn nog drukker aan het verbouwen dan normaal. Had via internet ingecheckt, volgens beide controleurs aan begin veiligheidscontrole was dat geen instapkaart. Gezegd dat ik dit al jaren gebruik en toen mocht ik het toch proberen op de scanner. Uiteraard werkte het?.

Veiligheidscontrole was het niet druk, ondanks het beperkte aantal scanners dat in gebruik was. Ik gebruik de fast lane maar ook bij economy leek me de wachttijd niet lang. Alles moest in koffertje blijven, ook laptop. Gaf geen problemen.

Ook na veiligheidscontrole was het behoorlijk rustig. Star Alliance lounge was dicht, kunt nu terecht in de Aspire lounge er naast. Beperkt aanbod en alles in plastic.

Vlucht vertrok van de C-pier in plaats van de gebruikelijke B-pier. Bij instappen werd gecontroleerd of je een formulier met QR code hebt. Was wel enig gedrang bij instappen maar meestal is het erger.
Vliegtuig was een nieuwe A320neo. Was behoorlijk vol. Zat 5e rij, beenruimte iets minder dan bij oude model, met flesje cola in de stoelzak kwamen mijn benen in de knel. Gelukkig kun je de houder voor tablet/telefoon prima gebruiken als flessenrek?. Inrichting zag er verder mooi uit maar geen schermen voor in-flight entertainment.

Catering aan boord bestond uit flesje water (Zaros van Kreta, dus prima), klein broodje en chocolade reep. Werd gezegd dat je persoonlijke luchttoevoer dicht moest houden.

In Athene ging het langzaam. Was nog geen grondpersoneel aanwezig en daarna was het wachten op de bus naar de terminal. Was ruim 10 minuten voordat eerste passagiers uitstapten. Uitstappen gaat per rij en werd gezegd dat je moest blijven zitten tot je rij aan de beurt was. Gebeurde uiteraard niet maar oproep werd niet herhaald. Bussen zijn aanzienlijk minder vol dan normaal. Naast airco hebben ze ook de noodluiken op het dak openstaan. Bus gaat niet meer naar de voorkant van de terminal maar naar de achterkant, waar de vliegtuigen staan, net zoals het tot een jaar of 4/5 geleden ging. Kreeg de indruk dat ze voorkant nog wel gebruiken voor binnenlandse vluchten. Bij binnenkomst staat er politie die je QR code controleert en aangeeft welke weg je verder moet nemen, hier worden de mensen die getest moeten worden gescheiden van de mensen die niet getest hoeven te worden. Waren 3 rijen en afstand werd behoorlijk gerespecteerd. Ik werd niet getest en kon gelijk doorlopen.

Daarna kom je bij de bagagebanden. Als je overstapt moet je door deze route weer door de veiligheidscontrole. Als je een flesje meeneemt vanaf de duty free in Nederland of België moet je het dus in een sealbag laten doen. Bij uitgang bagagehal stond ERT die toeristen interviewde, mocht ook meedoen maar daar had ik geen behoefte aan.

Mondkapje is verplicht tot je de terminal uitloopt. Was rustig op vliegveld Athene maar verschil met normaal vond ik minder groot dan op Schiphol. Zal wel komen door binnenlandse vluchten.

In vertrekhal zag ik wel aardig wat mensen zonder mondkapje. Bij veiligheidscontrole moest laptop hier wel uit de koffer. Waren aardig wat winkels gesloten. Voor de rokers (en dat zijn er zoals bekend nogal wat in Griekenland) is het moeilijk, de rookgelegenheden na de controle zijn gesloten.

In de Aegean lounge was aanbod erg beperkt en alles in plastic met papieren bordjes en plastic bestek. Geen tiropita en spanokopita momenteel?.

Instappen voor vlucht naar Heraklion ging via brug. Daar wel wat gedrang. Hier werd niets gezegd over dichthouden eigen luchttoevoer maar wel dat als je bij noodgeval zuurstofmasker moest opzetten je eerst het mondkapje moest afzetten.  Confused Voorin nog genoeg ruimte, had hele rij van 3 stoelen voor mezelf. Catering bestond uit flesje Zaros water en reep chocola. Vlogen langs Santorini, lag geen enkel cruiseschip. Nog niet eerder meegemaakt 's zomers.

Heraklion aankomst om 20.30. Er was net een Transavia vlucht geland en ging er een Easyjet vliegtuig weg. Verder alleen wat geparkeerde vliegtuigen. Bussen vanaf vliegtuig waren ook niet zo vol als gewoonlijk. Gingen terminal binnen waar normaal extra-schengen binnenkomt maar zonder enige controle. Waar je normaal binnenkomt was nu controle QR codes en werden eventueel mensen getest, stonden nog paar mensen, waarschijnlijk van de Transavia vlucht. Binnenlandse vluchten worden dus gescheiden gehouden van buitenlandse vluchten. Met alleen handbagage was ik met 2 minuten weer uit de terminal.

Van de hokjes tegenover de terminal waren de meeste gesloten. Er achter stonden 2 bussen, stonden ook niet veel taxis. De stoplichten op het kruispunt waar je het vliegveld af gaat stonden op knipperstand, net als 's winters. Er was een spandoek van werknemers in de toeristische sector met wat mensen erbij, er tegenover stond de politie. 

Met de stadsbus naar huis gegaan. Slechts een enkele dame met mondkapje, meeste passagiers zonder. Is wel een van de rustigere lijnen qua aantal passagiers. Ook de chauffeur zonder bescherming terwijl hij wel de kaartjes afscheurt.

In het hele traject niets gehoord over of gevraagd om gezondheidsformulier. Wordt alleen gekeken naar passenger landing form met QR code. 

Cors
Quote
#2
Bedankt Cor voor dit uitgebreide verslag. Prettig verblijf in Kreta.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Interessant om jouw reisverslag te lezen, Cors. Dankjewel hiervoor!
En het belangrijkste nu: geniet volop van jouw vakantie, en van al het mooie dat Kreta te bieden heeft.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#4
Bedankt. Zit nu al poosje op balkon en nog geen vliegtuig gehoord sinds ik thuis ben. Waar ik woon is het geluidsniveau niet hoog maar het wel opvallend stil, zeker voor juli.

Cors
Quote
#5
@Cors, zeiden ze ook waarom je de persoonlijke luchttoevoer moest dichthouden? Dit is nou juist een van de zaken die gepropageerd wordt als extra veiligheid, extra luchtstroom recht naar beneden gericht. Vreemd.  Huh

Geniet ervan bofkont!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
(02 July 2020, 23:45)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Cors, zeiden ze ook waarom je de persoonlijke luchttoevoer moest dichthouden? Dit is nou juist een van de zaken die gepropageerd wordt als extra veiligheid, extra luchtstroom recht naar beneden gericht. Vreemd.  Huh

Geniet ervan bofkont!
Dat is inderdaad vreemd als je dit artikel leest :

In de meeste vliegtuigen zit bovenin de cabine, dus boven de bagagevakken over de hele lengte een rij roosters waardoor de lucht naar binnen stroomt. Onderin, doorgaans op voethoogte, zitten weer roosters waardoor de lucht de cabine de ruimte weer verlaat.
Daarnaast hebben de meeste vliegtuigen ook ventilatieopeningen boven de hoofden van de passagiers, die ze zelf open en dicht kunnen draaien.

De filtering van de lucht gaat meestal per zone van een aantal rijen in het vliegtuig, waarin de lucht vijftien tot dertig keer per uur volledig door het filterproces is gegaan, met 50 procent lucht van buiten en 50 procent gerecyclede en gefilterde lucht. In de meeste vliegtuigen is bovendien sprake van zeker twee losse systemen, met meerdere terugvalopties.
Hoe groot is de kans op besmetting tijdens het vliegen?
Het is lastig om daar echt een cijfer op te plakken omdat zoiets uiteraard afhankelijk is van veel factoren, zoals de hoeveelheid besmette personen in een vliegtuig en vooral hoe ver je daar vandaan zit.
Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing benadrukten eerder al dat het coronavirus zeer weinig kans heeft in hun vliegtuigen door het sterke hepafilter en continue verversing van droge lucht. Uit meerdere onderzoeken die de afgelopen jaren zijn gedaan valt op te maken dat de persoonlijke ventilatie, dus boven het hoofd, effectief kan zijn als 'cocon', omdat het de lucht dan zo snel mogelijk naar beneden blaast richting de uitgang van het ventilatiesysteem.
Quote
#7
Geniet van je verblijf en de rust. Bedankt voor het relaas...
Quote
#8
Bedankt, vermaak me hier altijd wel. 

Er werd geen reden gegeven waarom je je eigen luchttoevoer dicht moest houden. Vraag me wel af of het zo is dat die kanalen de lucht recht naar beneden drukt. Dat zal wel zo zijn voor de middenstoel maar voor de andere 2 stoelen wordt de lucht opzij geblazen. Wellicht dat als je m vol open hebt staan voor de stoel aan het gangpad er een risico is dat het naar de andere kant van het gangpad wordt geblazen. 

Vond het opvallend dat het bij de ene vlucht wel werd gezegd en bij de andere niet. 

Cors
Quote
#9
(03 July 2020, 07:51)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bedankt, vermaak me hier altijd wel. 

Er werd geen reden gegeven waarom je je eigen luchttoevoer dicht moest houden. Vraag me wel af of het zo is dat die kanalen de lucht recht naar beneden drukt. Dat zal wel zo zijn voor de middenstoel maar voor de andere 2 stoelen wordt de lucht opzij geblazen. Wellicht dat als je m vol open hebt staan voor de stoel aan het gangpad er een risico is dat het naar de andere kant van het gangpad wordt geblazen. 

Vond het opvallend dat het bij de ene vlucht wel werd gezegd en bij de andere niet. 

Cors

Je kan hem draaien naar elke kant je maar wil, ook als je je buurvrouw wil pesten  Rolleyes
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#10
Bedankt voor je verslag. Wij vliegen 20 juli ook naar Heraklion maar wel via Hamburg( Eurowings). Zit elke dag in spanning gezien toerisme weer op gang is ,dat er geen nieuwe brandhaard ontstaat en dat onze vakantie geannuleerd gaat worden.
Quote
#11
Lekker genieten Cor!
Quote
#12
Ga er lekker van genieten!
Quote
#13
Smile 
Dankjewel Cor voor de info, vanaf nu is het volop genieten en misschien af en toe ons op de hoogte houden[Afbeelding: smile.gif]
Viviane
Quote
#14
Onbewolkt, 30 graden, lekker windje en het lekkerste
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






van Heraklion. Dat genieten lukt dus wel. 

Hopen dat jullie ook weer gauw naar Griekenland kunnen. 

Paar dingen die vandaag opvielen:
-bij de bakker ligt het brood in plastic
-in veel winkels zie je schermen, net als in Nederland
-in supermarkt is mandje of karretje niet verplicht
-bij Bazaar supermarkt lagen geen folders met aanbiedingen
-angst voor belastingdienst zit er nog steeds goed in bij sommigen

Cors
Quote
#15
De overheid heeft een gigakans laten liggen qua belasting inzicht in reisbestemmingen.

Je hoeft 'alleen" je aankomstdatum in te vullen op het inreisformulier....
Quote
#16
Bedankt Cors voor je verslag, wij hopen over 8 dagen ook vanuit Brussel weer op Kreta te kunnen gaan genieten!
Quote
#17
(03 July 2020, 16:32)Mir111 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bedankt Cors voor je verslag,  wij hopen over 8 dagen ook vanuit Brussel weer op Kreta te kunnen gaan genieten!
Je bent van harte welkom op Kreta, er is meer dan genoeg plaats. In Heraklion zag ik afgelopen november meer toeristen dan nu. Ik hoop dat er niet te veel bedrijven omvallen. 

Cors
Quote
#18
Kreeg vanmiddag deze SMS binnen:

Welcome to Greece. Because of COVID-19 random testing may apply upon your arrival and you may need to self-quarantine for 1 day. Stay safe, enjoy Greece.

Aankomst in Griekenland is inmiddels 48 uur geleden.

Cors
Quote
#19
Ook in Heraklion veranderen de tijden
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Vandaag wat toeristen gezien. Volgens ERT nieuws moesten vandaag 71 vluchten aankomen in Heraklion. Tussen 10 en 11 vanochtend elke 5 minuten 1.

Vandaag in Xalkiadakis supermarkt geweest. Daar hadden ze wel folders met aanbiedingen. Bij Sklavenitis bij mij in de buurt werken ze met kaarten om te voorkomen dat er te veel mensen tegelijk binnenkomen, gisteren bij de grote Sklavenitis in Nea Alikarnassos niet. Bij alle 3 werd afstand houden behoorlijk gerespecteerd. Beter dan in Nieuwegein. 

Cors
Quote
#20
De frequentie van de bussen in en rond Heraklion is aanzienlijk teruggebracht. Niet alleen de stadsbussen rijden minder maar ook de Ktel bussen. Vorig jaar ging de bus naar Cherso/Malia 3 tot 4 keer per uur. Nu hooguit 1 x per uur. Vorig jaar ging bus naar Rethymno/Chania elk uur, na elke 2 uur.

Dienstregelingen vind je op deze link:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Cors
Quote
#21
Ik ben benieuwd gezien ik met mijn gezin over 2 weken naar Kreta vlieg en erg bang geworden na dat verhaal van 14 dagen quarantaine ( omdat iemand op de vlucht positief was getest). Zijn er mensen onlangs naar Kreta gevlogen en wat waren hun ervaringen met dat testen?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Daar gaat je vakantie. Kun je trouwens op het vliegveld vragen om getest te worden zodat je niet afhankelijk wordt van je medereizigers? Of bellen met een instantie die hier over gaat om op de lijst gezet te worden?
Quote
#22
Je kunt in Nederland gratis getest worden op aanwezigheid van het Covid19 virus wanneer je al vrij onschuldige klachten hebt, zoals niezen, keelpijn, verkoudheid etc.
Op google vind je al snel de site en ook de testlocaties wanneer je zoekt op corona test. Daar vind je het telefoonnummer om je aan te melden voor die test (wel je burgerservicenummer bij de hand houden, daar wordt naar gevraagd).
Wijzelf vliegen over twee weken naar Athene en zijn van plan om ons deze week of volgende week te laten testen (verkoudheid c.q. keelpijn is simpel aan te geven).
Stel dat er een positief resultaat uit de bus komt, dan kunnen we in Nederland blijven en bij een negatief resultaat hoeven we ons geen zorgen te maken voor een mogelijke test in Athene.
Tja, wat de medereizigers betreft, dat blijft duimen draaien en hopen dat daar geen narigheid van komt.
Ondanks alle onzekerheid wens ik jullie een goede en vooral gezonde vakantie op Kreta!
Quote
#23
Het zijn voor iedereen onzekere en onduidelijke tijden. Ik ga ook naar mijn alleenstaand huisje in een vissersdorpje op Lesvos. Uitrusten zonder drukte of mensen die samen troepen in winkels of het centrum. Een strand voor mij alleen aan de baai...
Alleen de vlucht is als het ware een zekere risico-factor.
Vermits ik een eigen woning heb, zou een langer verblijf ten gevolge van een nieuwe uitbraak, geen praktisch probleem geven.
Voor mijn werk, is het heirkracht...
Quote
#24
(07 July 2020, 14:06)Pieter schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je kunt in Nederland gratis getest worden op aanwezigheid van het Covid19 virus wanneer je al vrij onschuldige klachten hebt, zoals niezen, keelpijn, verkoudheid etc.
Op google vind je al snel de site en ook de testlocaties wanneer je zoekt op corona test. Daar vind je het telefoonnummer om je aan te melden voor die test (wel je burgerservicenummer bij de hand houden, daar wordt naar gevraagd).
Wijzelf vliegen over twee weken naar Athene en zijn van plan om ons deze week of volgende week te laten testen (verkoudheid c.q. keelpijn is simpel aan te geven).
Stel dat er een positief resultaat uit de bus komt, dan kunnen we in Nederland blijven en bij een negatief resultaat hoeven we ons geen zorgen te maken voor een mogelijke test in Athene.
Tja, wat de medereizigers betreft, dat blijft duimen draaien en hopen dat daar geen narigheid van komt.
Ondanks alle onzekerheid wens ik jullie een goede en vooral gezonde vakantie op Kreta!
Ja daar dacht ik ook aan om volgende week hier in nederland te testen. Jij ook een goeie reis toegewenst en inderdaad positief blijven dat alles goed uitwerkt.
Quote
#25
(07 July 2020, 15:17)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het zijn voor iedereen onzekere en onduidelijke tijden. Ik ga ook naar mijn alleenstaand huisje in een vissersdorpje op Lesvos. Uitrusten zonder drukte of mensen die samen troepen in winkels of het centrum. Een strand voor mij alleen aan de baai...
Alleen de vlucht is als het ware een zekere risico-factor.
Vermits ik een eigen woning heb, zou een langer verblijf ten gevolge van een nieuwe uitbraak, geen praktisch probleem geven.
Voor mijn werk, is het heirkracht...

Dag Markos, je loopt inderdaad weinig (of haast geen) risico met je verblijf in jullie alleenstaand huisje. En dus enkel goed opletten voor wat betreft de vlucht en transfers.
Wat betreft jouw werk: wellicht maak je daar op voorhand goed afspraken over met je baas, of je weet al dat een langer verblijf beschouwd kan worden als heirkracht. Maar misschien toch nuttig om het volgende nog eventjes te lezen: "Wat met mijn werk" in onderstaand artikel van vandaag:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#26
Vandaag in de PZC ;Mag mijn baas mij verbieden om vakantie te vieren in een land dat als corona -risicogebied is aangeduid ?
nee dat mag de werkgever niet .maar hij mag wel afraden om naar een land als Turkije ,waar nog code oranje geldt, af te reizen.
wie dat advies negeert ,moet daarna voor eigen rekening twee weken in quarantaine .

Het is natuurlijk zo dat bijv Turkse Nederlanders hun familie in de vakantie gaan opzoeken ,maar dat geldt ook voor 
Grieken -Italianen enz -
Quote
#27
Hoi allemaal,
Gisteren aangekomen in Γιάλοβα. Geen noemenswaardige controle. Schiphol verliep soepel, op Kalamata alleen plf laten zien met QR- code. Viel wel op dat in vliegtuig een aantal rijen niet bezet was. Wij zitten hier ook in een vrijstaand huisje in een enorme tuin met een aantal andere huisjes. De huisjes staan een tiental meters bij elkaar vandaan. In restaurants draagt personeel gezichtsbescherming en handschoenen. In supermarkt niet. Er liggen wel plastic handschoenen bij ingang en de gebruikelijke handgel.Het is heerlijk rustig. Ons vliegtuig bracht de eerste vakantiegangers. Het zal in de komende weken wel wat drukker worden, denk ik. Hopelijk geen telefoontje dat er een besmet persoon in vliegtuig zat. Heb bewust constant mondkapje opgehad en niets gegeten of gedronken. Meteen bij verlaten vliegtuig nieuw mondkapje opgezet. Vooralsnog heb ik het gevoel in een klein paradijsje te zijn. Hoop dat dat zo blijft. Wens eenieder die nog gaat een fijne vakantie toe.
Gr.
Quote
#28
Wanneer krijg je die QR-code gemaild? Ik heb dat plf formulier al ingevuld via de website en heb een bevestiging ontvangen. Ik vertrek 19 juli.
Quote
#29
Esther, in de bevestiging staat dat je het plf formulier 1 dag voor aankomst in Griekenland ontvangt.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#30
De parkeerplaats voor de bussen naast het archeologisch museum in Heraklion 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Op 2 augustus wordt het eerste cruiseschip sinds 7 maart verwacht. 

Cors
Quote
#31
De parkeerplaats bij Knossos. Staan wel aardig wat auto's maar geen enkele bus. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Er zijn onderhand iets meer toeristen in Heraklion maar het is nog steeds een fractie van voorgaande jaren.

Cors
Quote
#32
Wel fijn dat er steeds meer toeristen komen maar dat het niet overspoelt wordt, hert lijkt me ook wel dubbel, je wilt meer toeristen voor de mensen die afhankelijk zijn van toerisme maar eigenlijk is het ook wel heel spannend ivm eventuele besmettingen.
Quote
#33
Het is inderdaad erg dubbel. Import virus door toeristen is uiteraard niet goed voor de gezondheid, maar armoede met slechte/te weinig voeding en stress ook niet. Een duivels dilemma. 

In de plaatselijke krant stond dat Ktel Heraklion-Lasithi, die de oostelijke helft van Kreta bediend, in juni tot 85% minder passagiers had dan in juni vorig jaar. Inmiddels rijden er al weer wat meer bussen richting Cherso/Malia en soms rijden er 2 tegelijk op tijdstip dienstregeling. 

Er waren gisterenavond weer aardig wat vliegtuigen,  ik merk dat de drukte nog steeds toeneemt.

Er wordt in Heraklion wel gecontroleerd. Vorige week zaterdag is er nog een cafe gesloten waar te veel mensen binnen waren. 15 dagen dicht en 15.000 euro boete. 

Cors
Quote
#34
Ik was eind van de ochtend even op het vliegveld. Waren net een aantal vluchten vertrokken, was erg rustig. Stoplichten staan nog steeds in de winterstand te knipperen. Waren maar een paar hokjes tegenover de aankomsthal open.

Stonden wel een paar bussen. Gebrek aan bussen op andere plaatsen komt mede door staking. Sinds 2 weken staken de chauffeurs van de toeristische bussen. Wordt elke keer met 24 uur verlengd totdat aan hun eisen is voldaan. Er stonden vanmiddag 2 bussen op de parkeerplaats van het Archeologisch Museum. Staking is dus niet volledig.

Controles op papieren bij vertrek gaat gewoon door. Afgelopen week 17 mensen aangehouden die met valse papieren met een vliegtuig mee wilden.

Dinsdags is er altijd markt in Nea Alikarnassos. Het was daar drukker dan op het vliegveld. Duidelijk minder aandacht voor afstand houden. Tijdens de markt wordt een deel van de afvalcontainers in de speeltuin gezet.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Gisteren is de zomer uitverkoop begonnen. Ik ben in 1 winkel geweest, degene die na mij naar binnen wilde moest wachten. Ook bij andere winkels zie je regelmatig mensen buiten staan wachten, krijg de indruk dat aan maximum aantal mensen in winkels in het algemeen goed de hand wordt gehouden.

Ik had het er gisterenavond met een Griekse kennis over dat het zo verbazingwekkend is dat de corona maatregelen in het algemeen behoorlijk worden nageleefd terwijl ze nog steeds met de gebruikelijke doodsverachting achter het stuur zitten. Gisteren weer een flinke klapper aan de westkant van Heraklion met 1 dode en 1 zwaargewonde tot gevolg.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Er zijn nog genoeg huurauto's beschikbaar, ook op andere parkeerterreinen staan er nog genoeg. Meestal heeft Avis dan nog wel aanbiedingen. Vorig jaar na faillissement Thomas Cook kon je een auto huren voor 3 dagen voor 60 euro. Nu zitten ze nog op 45-50 euro per dag.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Sommige dingen veranderen niet in Heraklion. Vroeger waren er 2 doorgaande straten in het centrum, in iedere richting 1. De ene straat is 2 of 3 jaar geleden afgesloten voor doorgaand verkeer en de rijrichting op de andere is omgekeerd. Het richtingsbord aan het eind van de straat, nu dus het begin, staat er nog steeds. Als je dit bord ziet ben je dus aan het spookrijden. Sommige dingen gaan hier niet zo snel.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Cors
Quote
#35
Vrijdag was ik in Ammoudara, aan de westkant van Heraklion. Hier zijn de strandhotels. Was erg rustig met toeristen. 

Zaterdagavond liep ik langs de haven toen de Seajets boot terugkwam van de dagelijkse reis naar onder andere Santorini, Paros en Mykonos. Kwamen erg veel mensen van de boot, meer dan op  normale juli dagen en stonden ook aardig aantal bussen en taxi's te wachten. Verschil met normaal is wel dat de Santorini Palace van Minoan nog niet vaart. Die is gisteren van Piraeus naar Heraklion gevaren en begint as dinsdag.
 
Vandaag was het koopzondag in verband met de zomer uitverkoop. In het centrum waren wel aardig wat winkels open, buiten het centrum wordt er altijd heel beperkt geopend op koopzondagen. Aantal mensen op straat was erg beperkt, iets meer dan op een gewone zondag maar veel minder dan op vorige koopzondagen. Verschil zit niet alleen in de toeristen.

De Venetiaanse stadsmuren werden soms ook gebruikt als parkeerplaats. Er zijn nu hekjes geplaatst en er staan nu ook borden met regels. Ben benieuwd hoe lang ze staan.


Cors

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#36
Inmiddels 3 weken in Heraklion. In die tijd het aantal toeristen heel langzaam zien toenemen maar is nog steeds maar een fractie van het gebruikelijke aantal. Komt ook doordat er nog steeds geen cruiseschepen aanleggen. De geplande aankomsten in augustus zijn vervallen, eerste cruiseschip staat nu gepland voor 1 september. 

Van de haven naar het centrum loopt een gele lijn als hulp om de weg te vinden voor de passagiers van de cruiseschepen. Een rechte lijn is uiteraard de kortste weg maar niet de leukste.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Er rijden intussen wel wat meer bussen met toeristen, maar blijft erg weinig. De chauffeurs staken inmiddels voor de 24e dag.

Deze week een keer met de stadsbus in Heraklion mee geweest. Onderweg stapten 2 mensen in zonder mondkapje, werd niet moeilijk over gedaan door de chauffeuse.

Maandagavond gegeten in een taverna langs zee in Agios Nektarios, naast het vliegveld. Is dan altijd lekker rustig maar nu was ik de enige klant.

Op Kreta zijn inmiddels 41 corona gevallen geconstateerd. Een vrouw die was overgebracht vanaf Rhodos is in het ziekenhuis in Heraklion overleden, de 2e dode op Kreta. Ik weet niet of de link al in een andere post staat maar op deze link kun je het aantal corona gevallen in Griekenland en de verdeling over de regio's vinden (beetje verborgen, maar je kunt rechts van ISMOOD overschakelen naar engels)

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Cors
Quote
#37
(23 July 2020, 18:56)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Komt ook doordat er nog steeds geen cruiseschepen aanleggen. De geplande aankomsten in augustus zijn vervallen, eerste cruiseschip staat nu gepland voor 1 september. 

Vandaag werd bekend gemaakt dat cruiseschepen vanaf 1 augustus toegelaten worden. Zij dienen wel in eerste instantie 1 van deze 6 havens aan te doen: Piraeus, Rhodos, Heraklion, Volos, Corfu of Katakolo. Na een aanloop in 1 van die 6 havens zijn ze vrij ook andere Griekse havens aan te lopen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#38
Gegoochel met data, hoop onzekerheid over corona, veel negatieve publiciteit eerder dit jaar. Zouden ze passagiers vinden?

Cors
Quote
#39
Vandaag met Aegean weer terug gevlogen naar Nederland. Ik had losse tickets Heraklion-Athene en Athene-Amsterdam en daarom een vlucht eerder geboekt vanaf Heraklion. Kwam goed uit met Corona gedoe, ik had de vlucht van half negen en dan ben je de drukte in Heraklion net voor. Bij de check-in balies was het al aardig druk, afstandsregels werden nauwelijks nageleefd. Ik had gelukkig alleen handbagage. Na de veiligheidscontrole was het nog rustig. Bij instappen werd afstand ook niet altijd aangehouden. 

In vliegtuig werd er weer aangegeven dat je je persoonlijke lucht toevoer dicht moest laten. Na landing in Athene werd er geroepen dat je moest blijven zitten. Toen we bij de gate kwamen stonden enkelen toch op maar volgde gelijk herhaling oproep en gingen die weer zitten. Op heenreis hadden die oproepen geen effect en werd oproep niet herhaald. Toen eerste deel mocht uitstappen begon chaos uiteraard alsnog.

Vliegveld Athene was een stuk drukker dan op heenreis op 2 juli. Samenwerking tussen Aegean en Hellenic Duty Free is nog opgeschort, kon flesje met smakelijke inhoud niet met de Aegean punten betalen. Bij instappen werd ik verrast door een "Traveller Public Health Form". Voor de start nog even op internet gezocht en blijkt dat je gezondheidsverklaring bij je moet hebben als je op Schiphol aankomt.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Verhaal was mij niet bekend. Moet zeggen dat ik het onzinnig vind. Vragen waren ook al gesteld bij internet check-in via Aegean website. Ik had geen pen dus kon het ook niet invullen en op Schiphol heeft er ook niemand om gevraagd. Als je het op deze manier doet kun je het net zo goed mondeling doen. Als je controle op vliegtuigpassagiers goed wil doen kun je beter het Griekse systeem overnemen en als je het niet goed wilt doen kun je het net zo goed niet doen.

In vliegtuig werd niets gezegd over dichthouden persoonlijke luchttoevoer, omgekeerde situatie dus van de heenvlucht. Na opstijgen werd Blue in-flight magazine aangeboden, verpakt in plastic. Naast zak met broodje, snoep en flesje water was er nu weer het gebruikelijke bekertje drinken naar keuze.

Bij aankomst bij de gate stonden gelijk weer veel mensen op. Herhaling verzoek om te blijven zitten liet even op zich wachten.

In aankomsthal Schiphol vond ik het erg rustig, stonden erg weinig mensen te wachten op aankomende reizigers.

In Heraklion was het nog steeds erg rustig met toeristen. Sinds een week of 2 rijdt 1 van de 3 bussen voor stadsrondritten weer, meestal zaten er nauwelijks passagiers in. Wachten is op de cruiseschepen. Sinds zaterdag zijn ze weer welkom in Heraklion maar eerste staat nog steeds gepland op 1 september. Vrienden vertelden me dat het in Cherso en Malia intussen wel behoorlijk druk was geworden.

In Heraklion waren er altijd veel straatkatten. Ik koop wel eens een zak brokken. Op een parkeerplaats bij een restaurant aan het einde van de reeks hotels in Ammoudara zaten altijd 10 tot 15 katten die voor de brokken concurrentie hadden van de eenden. Zat nu geen enkele kat. Ook op andere plekken waar vaak aardig wat katten zaten zie je nu geen of minder katten.

In Heraklion staat langs zee een standbeeld van Joeri Gagarin, de eerste mens in de ruimte. Vorig jaar april was de toenmalige minister van toerisme Elena Kountoura samen met een paar kosmonauten in Heraklion om het park waar het beeld staat naar Joeri Gagarin te vernoemen. Daarbij zijn een aantal bomen geplant. Watervoorziening was niet goed geregeld en dat is in combinatie met de hete, droge Kretenzer zomer in het algemeen niet zo goed voor jonge, net geplante boompjes. Boompjes hebben het niet gered. Geen probleem, je laat de bordjes staan en zet gewoon nieuwe boompjes neer. Benieuwd of deze het wel redden

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Cors
Quote
#40
In Chesonissos, Stalida en Malia nog zeer rustig.
Zeer weinig te doen.
Was er vandaag weer.
Mensen in de winkel wachten op klanten , die er niet of nauwelijks zijn....
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoeveel tijd nodig voor overstap in Athene airport naar Naxos? iVDV 21 3.613 15 January 2023, 12:48
Laatste bericht: jjohn

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)