Een gesprekje starten in het Grieks.
#1
10 tips om een gesprek te beginnen in het Grieks

Eén van mijn cursisten verzuchtte: ‘Ik wil een gesprekje beginnen met de ober, maar dan antwoord hij snel in het Engels en weg is hij weer.’
Herken je dat? Je wilt zo graag je Grieks oefenen en gesprekjes voeren, maar er wordt in het Engels geantwoord of degene met wie jij wilt spreken, heeft het erg druk, zoals obers dat meestal hebben als jij uit eten gaat. Een ober die het erg druk heeft, zal liever in het Engels communiceren met je over de bestelling, omdat dat sneller gaat.
Ik vroeg het aan andere cursisten en ook van hen hoorde ik dat ze het lastig vinden om een gesprek te beginnen. Wat vraag je dan?, vragen ze aan mij.
Eigenlijk kun je over van alles wat vragen. Grieken vragen je ook het hemd van het lijf. Ben je nog niet zo goed in vragen stellen, bereid je dan voor op de situatie en bedenk iets dat je wilt weten.
Zorg dat je open vragen stelt, zodat de ander ook iets te antwoorden heeft. Dan kun jij n.a.v. dat antwoord weer iets zeggen. Open vragen beginnen met: hoe, wat, waarom, waar, welke, wie, wanneer?
Gesloten vragen kun je met ja of nee beantwoorden. Is de bushalte hier? Is de supermarkt open? Kun je hier lekker eten? Het gesprek valt dan snel stil. Het zijn geen foute vragen. Ze zijn juist heel efficiënt, maar als je een gesprekje wilt voeren, zijn ze niet de ideale opening.
Of begin met een compliment, dat doet het altijd goed en stel dan na het bedankje van de ander een vraag. Maak een lijstje met complimenten en vragen die je zou kunnen stellen, zodat je voorbereid bent.
Lees de 10 tips om een gesprekje te beginnen in mijn blog:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#2
Hoi, zo herkenbaar?. Andersom is ook het geval. Als ik een gesprekje open in een volledig griekse zin krijg je meteen een antwoord in full speed Grieks over je uitgestort?. Dan moet ik beschaamd in engels of duits vertellen dat ik er niets van heb kunnen volgen☺ Maar het gaat steeds beter als je wat langer in het land bent, merk ik gelukkig!

Bij de vraagtekens in mijn berichtje stonden tijdens typen smileys, zie ze na plaatsing bericht niet meer Sad
Quote
#3
Een heel klein voordeel dit jaar, de obers hebben t niet zo druk....dus meer tijd voor n praatje. Heb al van meerdere klanten gehoord dat zedat zo leuk vinden.
Quote
#4
met een yaya....dat lukt altijd. die vinden het zo leuk als je met ze kletst. al is het half Nederlands half Grieks. goed voor veel lachen en knuffels (die laatste nu even niet...)
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)