Niet een boeking
#1
.....ik ga tomaten verbouwen 


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






vandaag in de PZC
Quote
#2
Dezelfde tekst uit het Brabants Dagblad :

'Niet één boeking, ik ga tomaten verbouwen'

Zonder geld en zonder boekingen. Zo is het hoogseizoen begonnen voor Oona Giesen (55) en Peter Letzel (59) op het Griekse eiland Paros. Al hun spaargeld stopten ze in de renovatie van hun hotel, maar nu blijven de toeristen weg.

Aan een grote tafel op het lege terras van hun Panorama Hotel in het dorp Aliki vertelt Oona Giesen, die met haar gezin sinds 2008 op Paros woont, met weemoed over het vorige seizoen, het eerste na de renovatie. Ze geeft yogacursussen, die vooral populair zijn bij buitenlanders. ,,Die gasten komen in mei en juni, september en oktober. Vorig jaar, het eerste na de renovatie, zaten we in die maanden vrijwel vol. En dan hadden we in juli en augustus nog de losse boekingen, ook van Grieken."

Er zitten veel vaste klanten tussen. Die hadden ook voor dit jaar gereserveerd, maar na de corona-uitbraak regende het annuleringen. Tot op de laatste boeking werd alles gecanceld. ,,We hebben alle aanbetalingen ook geretourneerd. Vouchers, dat kan ik mijn klanten niet aandoen." Gevolg is wel dat Giesen en Peter Letzel nu aan de grond zitten.

Hun verhaal is dat van velen in de toeristische sector in Griekenland. Weliswaar staat het land sinds begin deze maand weer wagenwijd open voor vakantiegangers, echt storm loopt het niet. Kwam er vorig jaar nog een recordaantal van 34 miljoen buitenlanders op bezoek, dit jaar wordt er rekening mee gehouden dat de 10 miljoen niet eens gehaald wordt. Vooral de eilanden hebben het zwaar te verduren. Op Rhodos bijvoorbeeld is maar een kwart van de hotels opengegaan. Op Santorini, erg populair bij Aziaten en Amerikanen die vooralsnog niet kunnen komen, hoef je niet te dringen om van de zonsondergang te genieten. En feestbestemming Mykonos gaat alleen los in het weekend, als de jetset uit Athene overkomt. Voor de rest is het er ongewoon rustig. En dat hakt erin, in een land dat zo afhankelijk is van toerisme en waar de reserves na bijna een decennium van economische crisis al minimaal zijn.

,,De mensen hier hebben veel crises meegemaakt, maar nog nooit heb ik ze zo bang gezien voor de toekomst als nu", zegt Giesen. ,,Met tranen in hun ogen zeggen ze dat ze niet weten hoe ze deze winter hun kinderen te eten moeten geven."

De lege terrassen en straten in de dorpen verraden dat ze op Paros veel meer toeristen gewend zijn. ,,Ik denk dat ik maar tomaten ga verbouwen, of leren vissen", vervolgt Giesen. Ze zegt het een beetje spottend, maar de ondertoon is serieus.

,,Normaal gesproken verdienen we in de zomer het geld waar we in de stille maanden van leven." Terug naar Nederland is ook geen optie: zoon Thomas (13) is op Paros opgegroeid en gaat er naar school. Bovendien is een woning en werk vinden in Nederland ook niet zo makkelijk.

Giesen heeft een mondkapje op en trekt nu ook een paar rubberen handschoenen aan, om kop en schotel van de koffie af te ruimen. Het lijkt wat potsierlijk, op een verder leeg terras, maar dat zijn nu eenmaal de Griekse regels. Voor elke tafel een nieuw paar. En zo zijn er nog wel meer voorschriften. Griekenland heeft de eerste corona-uitbraak door snel overheidsingrijpen redelijk goed doorstaan. Er vielen nog geen 200 doden en ook het aantal besmettingen is tot nu toe laag. Dat geeft vertrouwen. ,,Sinds maart al moet je hier een kaartje pakken als je de supermarkt ingaat", noemt Letzel een voorbeeld. ,,Zijn de kaartjes op, dan komt er niemand binnen. Zo wordt het nooit te druk. En mondkapjes zijn verplicht."

Ook is het veel makkelijker afstand houden dan in het drukke Nederland. Giesen was er nog, eerder deze maand. ,,In Nederland zijn de mensen véél losser. Wij hebben in ons restaurant een papieren menukaart. Die moeten we na gebruik weggooien. In Amsterdam leest iedereen in het café dezelfde krant!" Dankzij een ongeluk waarbij ze een long beschadigde, behoort ze tot de risicogroep. ,,Dus ik let echt goed op. Hier voel ik me veiliger dan in Nederland." Een belangrijk probleem lijkt alleen dat mensen dit jaar niet zo makkelijk in het vliegtuig stappen om hun vakantiebestemming te bereiken. Nog los van het eventuele besmettingsgevaar aan boord, lieten bijvoorbeeld Kroatië en Spanje afgelopen tijd zien dat er zomaar ineens restricties van kracht kunnen worden.

Wokrestaurant
Maar de nood maakt creatief: Letzel, normaal gesproken aannemer, houdt van koken en heeft van zijn hobby nu zijn werk gemaakt. Hij is een wokrestaurant in het hotel begonnen en dat loopt best aardig dit seizoen. Ook de Grieken uit de buurt weten het te vinden. Wellicht speelt een rol dat de koks van het enige andere Aziatische restaurant op Paros dit jaar niet uit Thailand konden overkomen.

Inmiddels is de eerste boeking voor het hotel ook binnen: een vriendin van een vriendin komt komend weekend. Ook voor september zijn er nu een paar reserveringen, maar of die vakanties doorgaan is niet zeker. ,,We moeten hoe dan ook met de eigenaar van het pand om de tafel, om korting op de huur te bedingen. Als dat lukt en het trekt nog een beetje aan allemaal, is de realistische hoop dat we de winter doorkomen."
Quote
#3
hier iets meer info over Aliki Panorama rooms 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Een triest verhaal zoals er dit jaar in Griekenland veel zullen zijn van mensen die afhankelijk zijn van het toerisme.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Wat ons wel opviel dat zowel op Paros als op Plakias Kreta  de yoga lessen  eigenlijk alleen maar door vrouwen gevolgd
worden ,dat is toch anders dan hier in Zeeland ,daar zitten toch ook wel mannen bij ,is daar een speciale reden voor ?
heeft iemand ervaring bij deze yogalessen in Griekenland ?
Quote
#6
Niet alleen in Griekenland. Ik zit al 10 jaar op yoga in mijn woonplaats. Heel soms doet een man mee, maar verder vrouwen. Kan wel zeggen 95%.
Quote
#7
(29 July 2020, 09:37)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Niet alleen in Griekenland. Ik zit al 10 jaar op yoga in mijn woonplaats. Heel soms doet een man mee, maar verder vrouwen. Kan wel zeggen 95%.

Ik denk dat mannen meer voor privé lessen kiezen dan groepslessen.
Ik heb dat zelf ook zo ooit gedaan.
Quote
#8
Het is te hopen  Oona en Peter het redden ,in ieder geval zitten ze op mooie plaats in Aliki ,het is ook maar
een stukje rijden naar het pontje om over te steken naar Anti Paros , en naar Naxos is het ongeveer 1 uur 
varen met de Ferry ,maar dat het moeilijk zal worden dat is wel duidelijk
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)