Het is bijna Sinterklaas.
#1
Je zou het bijna vergeten maar de intocht van Sinterklaas loopt ook gevaar, wat ik wel vind is dat deze jongens moeten blijven, wat vinden de Belgen en de Nederlanders hiervan.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
#2
Laten we alsjeblieft deze discussie niet binnen dit forum voeren.
#3
Arthur, jouw vraag is een ultra heet hangijzer. In een open democratie ("democratie" is trouwens een link naar het oude Griekenland) zou de communicatie hierover op een open en respectvolle manier moeten kunnen gebeuren. Maar er zijn nu eenmaal heethoofden die het niet zouden kunnen nalaten om een reactie van een forumlid in extreem-rechtse of extreem-linkse hoek te catapulteren. Jammer eigenlijk.
Eenieder van ons zal er echter wel een uitgesproken mening op nahouden. Ik alleszins ook. Maar ik bijt op mijn tong.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#4
Je zou de vraag zelfs in een Grieks perspectief kunnen plaatsen, zodat ze niet gerelateerd is aan Nederland en België:
Hoe zou Yannis-met-de-pet reageren indien een jaarlijks feest (als dat de traditie zou zijn), waar kinderen bij zijn, van bijvoorbeeld de heilige Nikolaos, geschrapt zou worden omwille van een of andere gevoeligheid die van eeuwen geleden dateert? En hoe zou Yannis-met-de-pet reageren indien afbeeldingen (en iconen) van Agios Nikolaos verbannen zouden moeten worden uit de kerk?
Of trappen we hiermee nog te stout op lange, zere tenen?  hmmm
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#5
(12 August 2020, 11:25)arjanw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Laten we alsjeblieft deze discussie niet binnen dit forum voeren.

Bijdrage van Artur staat in een off-topic. Niemand hoeft zich verplicht te voelen om dit te lezen of om op te reageren. Het is zelf Griekenland gerelateerd. 

Wat mij betreft, absoluut een blijvend en wederkerend gebeuren voor onze kinderen. 

Ik zie het wel gebeuren dat het gebruik ervan stilaan gaat verdwijnen. Voor mij niet om racistische overweging maar om de heel eenvoudige reden dat de blanke piet/knecht voordat hij vroeger in de schouw kroop wit was en er achteraf zwart uitkwam, nu geen realistisch beeld meer is voor onze jeugd aangezien er zo goed als geen roetschouwen meer zijn vermits we hier meestal allen op gas of elektriciteit stoken en onze schouwen redelijk "proper" zijn.
#6
Wat heb ik vroeger als kind genoten van Sint en zijn Zwarte Pieten. In de jaren 70 heb ik dit plezier ook kunnen doorgeven aan mijn dochter en tot voor kort was er niemand die deze prachtige Nederlands/Belgische traditie in verband bracht met racisme. Dat er nu sinds enige jaren wel een link wordt gelegd aan racisme/discriminatie/slavernij vind ik zeer spijtig. Ik respecteer de mensen die deze mening aanhangen en ze mogen wat mij betreft hun sinterklaasfeest zonder Zwarte Piet vieren. Maar ik hoop dat zij op hun beurt ook de traditioneel denkende Nederlanders/Belgen respecteren die dit kinderfeest met Zwarte Piet willen vieren en hierbij op geen enkele manier discriminerende of racistische denkbeelden hebben.
Jammer dat de Zwarte Piet tegenstanders hun mening op een vrij agressieve manier uitdragen. Dat is niet goed te praten in een democratie, waar men respect dient te hebben voor degenen die anders denken dan jijzelf. Dus wat mij betreft, mag Zwarte Piet in zijn huidige, onschuldige vorm blijven.
Wanneer deze traditie in de loop van de jaren vanzelf evalueert in een Sint zonder Piet, het zij zo!
#7
Pieter,
Ben het volkomen met je eens.Als wij aan Sint en Zwarte Piet denken of erover spreken dan komt er geen
racistisch of discriminerend element aan te pas.Maar het" verwachtingsvolle" van een kind en later het idee hoe
een surprise te fabrieken met het juiste gedicht erbij.Dat men een discussie op gang wil brengen:dat staat iedereen vrij,maar
het is in principe een kinderfeest.Ook ik ben opgegroeid met de uitspraak:het komt door de schoorsteen dat Piet zo zwart wordt,
Sint kan er op het paard niet doorheen,vandaar.Maar ja toen woonde ik nog in een echt "dorpje".
#8
Het gaat echter nog wat verder dan de discussie over Zwarte Piet.
Al enkele jaren wordt ook het kruis op de mijter van Sinterklaas vervangen door een middenstreep.
Zie ook op de foto van de jaarlijkse officiële intrede van de Sint in Antwerpen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ik herinner me dat we, toen we als kind een tekening van de Sint maakten, dit telkens met een mijter mét kruis was.

Voor onze Nederlandse vrienden is dat misschien (???) van minder belang, gezien de protestantse kerk en de hervormde kerk naast de katholieke kerk. In Vlaanderen bestaat enkel de katholieke kerk in het christendom. Naast uiteraard de islam en het joods geloof.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#9
Ik ben zelf zwarte Piet geweest, vond het heerlijk en had geen bijbedoelingen, anders dan plezier brengen. Tot ik zag, werkzaam in de Jeugdzorg, met gekleurde kinderen in mijn groep, hoe er gepest werd en hoe zij de december periode (en soms lang daarvoor) beleefden. En het pesten gebeurde van jong tot oud. Ik vind het een gebrek van onze samenleving dat wij kinderen daar niet eerder tegen beschermd hebben. En het argument dat het een kinderfeest is moet gelden voor alle kinderen. Tradities veranderen met de tijden mee. En dat is goed. En als je er zelf geen last van hebt, of goede bedoelingen hebt gehad, betekent dat niet dat racistische uitingen niet bestaan.
#10
(12 August 2020, 17:20)Jan Platanias schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben zelf zwarte Piet geweest, vond het heerlijk en had geen bijbedoelingen, anders dan plezier brengen. Tot ik zag, werkzaam in de Jeugdzorg, met gekleurde kinderen in mijn groep, hoe er gepest werd en hoe zij de december periode (en soms lang daarvoor) beleefden. En het pesten gebeurde van jong tot oud.  Ik vind het een gebrek van onze samenleving dat wij kinderen daar niet eerder tegen beschermd hebben. En het argument dat het een kinderfeest is moet gelden voor alle kinderen. Tradities veranderen met de tijden mee. En dat is goed. En als je er zelf geen last van hebt, of goede bedoelingen hebt gehad, betekent dat niet dat racistische uitingen niet bestaan.

Racistische uitingen bestaan zeer zeker. Ik voeg er meteen aan toe: ze zouden niet mogen bestaan. En ik heb al ondervonden - onder andere in de multiculturele omgeving van mijn job - dat racisme geenszins eenrichtingsverkeer inhoudt. Waarmee ik bedoel dat er ook racistische uitingen bestaan van de anderstalige gemeenschap naar "ons" toe. 

Ook ik ben - in een vrij ver verleden - nog Zwarte Piet geweest. Het waren heerlijke avonden, vol plezier. Als Zwarte Piet had men mij voorzien van een donkere pruik, met daar bovenop een kleurrijke muts. Je kan je voorstellen: geschminkt met een zwarte crème, en daar die twee mutsen op. Bovendien gekleed in een dik pak. Samen met de Sint kwam ik bij vele gezinnen, en moesten we plaatsnemen naast het haardvuur of kachel. Man man wat heb ik toen gezweet! En overal kregen we een drankje (dikwijls een "druppel" zoals we het in Vlaanderen noemen). Maar ik mocht de zweetdruppels niet van mijn gezicht vegen, want dan zou ik een soort smeurpiet geweest zijn. 
Ook was ik nog Zwarte Piet in een supermarkt. Daar heb ik nog van onthouden dat er in de wachtende rij kindjes ook veel allochtone kindjes mee stonden aan te schuiven.
Nooit, maar ook nooit, heb ik ook maar even gedacht aan enige bijbedoeling over het zwart-wit thema. We wilden enkel de kindjes blij maken met snoepjes en een geschenkje. Het ging enkel over een leuk kinderfeest. Waar de kinderen en ouders heel blij om waren. Heel jammer dat het nu compleet verpest wordt.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#11
(12 August 2020, 17:43)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 August 2020, 17:20)Jan Platanias schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben zelf zwarte Piet geweest, vond het heerlijk en had geen bijbedoelingen, anders dan plezier brengen. Tot ik zag, werkzaam in de Jeugdzorg, met gekleurde kinderen in mijn groep, hoe er gepest werd en hoe zij de december periode (en soms lang daarvoor) beleefden. En het pesten gebeurde van jong tot oud.  Ik vind het een gebrek van onze samenleving dat wij kinderen daar niet eerder tegen beschermd hebben. En het argument dat het een kinderfeest is moet gelden voor alle kinderen. Tradities veranderen met de tijden mee. En dat is goed. En als je er zelf geen last van hebt, of goede bedoelingen hebt gehad, betekent dat niet dat racistische uitingen niet bestaan.

Racistische uitingen bestaan zeer zeker. Ik voeg er meteen aan toe: ze zouden niet mogen bestaan. En ik heb al ondervonden - onder andere in de multiculturele omgeving van mijn job - dat racisme geenszins eenrichtingsverkeer inhoudt. Waarmee ik bedoel dat er ook racistische uitingen bestaan van de anderstalige gemeenschap naar "ons" toe. 

Ook ik ben - in een vrij ver verleden - nog Zwarte Piet geweest. Het waren heerlijke avonden, vol plezier. Als Zwarte Piet had men mij voorzien van een donkere pruik, met daar bovenop een kleurrijke muts. Je kan je voorstellen: geschminkt met een zwarte crème, en daar die twee mutsen op. Bovendien gekleed in een dik pak. Samen met de Sint kwam ik bij vele gezinnen, en moesten we plaatsnemen naast het haardvuur of kachel. Man man wat heb ik toen gezweet! En overal kregen we een drankje (dikwijls een "druppel" zoals we het in Vlaanderen noemen). Maar ik mocht de zweetdruppels niet van mijn gezicht vegen, want dan zou ik een soort smeurpiet geweest zijn. 
Ook was ik nog Zwarte Piet in een supermarkt. Daar heb ik nog van onthouden dat er in de wachtende rij kindjes ook veel allochtone kindjes mee stonden aan te schuiven.
Nooit, maar ook nooit, heb ik ook maar even gedacht aan enige bijbedoeling over het zwart-wit thema. We wilden enkel de kindjes blij maken met snoepjes en een geschenkje. Het ging enkel over een leuk kinderfeest. Waar de kinderen en ouders heel blij om waren. Heel jammer dat het nu compleet verpest wordt.

 Je geeft in je reactie de slachtoffers de schuld, lees maar eens goed door. En zij doen het ook is geen argument.
#12
(12 August 2020, 18:01)Jan Platanias schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 August 2020, 17:43)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 August 2020, 17:20)Jan Platanias schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben zelf zwarte Piet geweest, vond het heerlijk en had geen bijbedoelingen, anders dan plezier brengen. Tot ik zag, werkzaam in de Jeugdzorg, met gekleurde kinderen in mijn groep, hoe er gepest werd en hoe zij de december periode (en soms lang daarvoor) beleefden. En het pesten gebeurde van jong tot oud.  Ik vind het een gebrek van onze samenleving dat wij kinderen daar niet eerder tegen beschermd hebben. En het argument dat het een kinderfeest is moet gelden voor alle kinderen. Tradities veranderen met de tijden mee. En dat is goed. En als je er zelf geen last van hebt, of goede bedoelingen hebt gehad, betekent dat niet dat racistische uitingen niet bestaan.

Racistische uitingen bestaan zeer zeker. Ik voeg er meteen aan toe: ze zouden niet mogen bestaan. En ik heb al ondervonden - onder andere in de multiculturele omgeving van mijn job - dat racisme geenszins eenrichtingsverkeer inhoudt. Waarmee ik bedoel dat er ook racistische uitingen bestaan van de anderstalige gemeenschap naar "ons" toe. 

Ook ik ben - in een vrij ver verleden - nog Zwarte Piet geweest. Het waren heerlijke avonden, vol plezier. Als Zwarte Piet had men mij voorzien van een donkere pruik, met daar bovenop een kleurrijke muts. Je kan je voorstellen: geschminkt met een zwarte crème, en daar die twee mutsen op. Bovendien gekleed in een dik pak. Samen met de Sint kwam ik bij vele gezinnen, en moesten we plaatsnemen naast het haardvuur of kachel. Man man wat heb ik toen gezweet! En overal kregen we een drankje (dikwijls een "druppel" zoals we het in Vlaanderen noemen). Maar ik mocht de zweetdruppels niet van mijn gezicht vegen, want dan zou ik een soort smeurpiet geweest zijn. 
Ook was ik nog Zwarte Piet in een supermarkt. Daar heb ik nog van onthouden dat er in de wachtende rij kindjes ook veel allochtone kindjes mee stonden aan te schuiven.
Nooit, maar ook nooit, heb ik ook maar even gedacht aan enige bijbedoeling over het zwart-wit thema. We wilden enkel de kindjes blij maken met snoepjes en een geschenkje. Het ging enkel over een leuk kinderfeest. Waar de kinderen en ouders heel blij om waren. Heel jammer dat het nu compleet verpest wordt.

 Je geeft in je reactie de slachtoffers de schuld, lees maar eens goed door. En zij doen het ook is geen argument.

Ik heb in mijn reactie niet gesproken over welke slachtoffers dan ook, of wie gelijk/ongelijk zou hebben. Of lees jij iets wat ik niet besef? Indien ik iets onbewust zou geschreven hebben, zonder bijbedoeling, zou ik het nog willen aanvaarden. Maar ik zie het niet. Tenzij er spijkers op laag water gezocht zouden worden? 
En ja, ik heb al persoonlijk ondervonden dat racisme zich niet beperkt tot één bepaalde bevolkingsgroep. Zo slim ben ik wel, om dat te beseffen, én te erkennen dat het zowel bij "ons" gebeurt als vanuit andere bevolkingsgroepen. Of stoor je je misschien aan het woordje "ons"? Op de lange duur moet men de tong en de pen driemaal omdraaien, zodanig dat er a.u.b. toch geen dubbelzinnigheid kan achter gezocht worden. 
Ik weet alleen één ding: ik heb nog nooit een persoon met een andere kleur, andere godsdienst, andere (seksuele of andere) geaardheid, fout benaderd. Daarvoor heb ik te veel respect ten aanzien van de medemens. 

Zouden we niet beter stoppen met dit item? Ofwel gaan jullie maar lekker alleen door, en neem ik een tijdje afstand.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#13
(12 August 2020, 18:11)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 August 2020, 18:01)Jan Platanias schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 August 2020, 17:43)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Racistische uitingen bestaan zeer zeker. Ik voeg er meteen aan toe: ze zouden niet mogen bestaan. En ik heb al ondervonden - onder andere in de multiculturele omgeving van mijn job - dat racisme geenszins eenrichtingsverkeer inhoudt. Waarmee ik bedoel dat er ook racistische uitingen bestaan van de anderstalige gemeenschap naar "ons" toe. 

Ook ik ben - in een vrij ver verleden - nog Zwarte Piet geweest. Het waren heerlijke avonden, vol plezier. Als Zwarte Piet had men mij voorzien van een donkere pruik, met daar bovenop een kleurrijke muts. Je kan je voorstellen: geschminkt met een zwarte crème, en daar die twee mutsen op. Bovendien gekleed in een dik pak. Samen met de Sint kwam ik bij vele gezinnen, en moesten we plaatsnemen naast het haardvuur of kachel. Man man wat heb ik toen gezweet! En overal kregen we een drankje (dikwijls een "druppel" zoals we het in Vlaanderen noemen). Maar ik mocht de zweetdruppels niet van mijn gezicht vegen, want dan zou ik een soort smeurpiet geweest zijn. 
Ook was ik nog Zwarte Piet in een supermarkt. Daar heb ik nog van onthouden dat er in de wachtende rij kindjes ook veel allochtone kindjes mee stonden aan te schuiven.
Nooit, maar ook nooit, heb ik ook maar even gedacht aan enige bijbedoeling over het zwart-wit thema. We wilden enkel de kindjes blij maken met snoepjes en een geschenkje. Het ging enkel over een leuk kinderfeest. Waar de kinderen en ouders heel blij om waren. Heel jammer dat het nu compleet verpest wordt.

 Je geeft in je reactie de slachtoffers de schuld, lees maar eens goed door. En zij doen het ook is geen argument.

Ik heb in mijn reactie niet gesproken over welke slachtoffers dan ook, of wie gelijk/ongelijk zou hebben. Of lees jij iets wat ik niet besef? Indien ik iets onbewust zou geschreven hebben, zonder bijbedoeling, zou ik het nog willen aanvaarden. Maar ik zie het niet. Tenzij er spijkers op laag water gezocht zouden worden? 
En ja, ik heb al persoonlijk ondervonden dat racisme zich niet beperkt tot één bepaalde bevolkingsgroep. Zo slim ben ik wel, om dat te beseffen, én te erkennen dat het zowel bij "ons" gebeurt als vanuit andere bevolkingsgroepen. Of stoor je je misschien aan het woordje "ons"? Op de lange duur moet men de tong en de pen driemaal omdraaien, zodanig dat er a.u.b. toch geen dubbelzinnigheid kan achter gezocht worden. 
Ik weet alleen één ding: ik heb nog nooit een persoon met een andere kleur, andere godsdienst, andere (seksuele of andere) geaardheid, fout benaderd. Daarvoor heb ik te veel respect ten aanzien van de medemens. 

Zouden we niet beter stoppen met dit item? Ofwel gaan jullie maar lekker alleen door, en neem ik een tijdje afstand.
Ik doe met je mee. Even afstand.
#14
Wat mij opvalt is dat velen in de maatschappij die de term "racistisch" in de mond nemen (en gebruiken) niet eens de definitie van "racisme" kennen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#15
Als er op een voorgaand schrijven gereageerd wordt, moet er dan steeds een quote bij. Beetje onoverzichtelijk zo....
#16
Nu kan ik het mij goed voorstellen dat er weinig of geen  vakantie verhalen over Griekenland te vertellen zijn gezien de omstandigheden .
maar omdat er dan  discussie moet volgen over zwarte piet  ?????
#17
In Duitsland will men het begrip "ras" uir de grondwet verwijderen:
"Rasse" - dieses Wort steht noch immer in einem der wichtigsten Artikel des Grundgesetzes. Die meisten Parteien wollen den Begriff streichen. Unterstützt werden sie von Wissenschaftlern und von Rassismus Betroffenen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#18
(12 August 2020, 21:09)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nu kan ik het mij goed voorstellen dat er weinig of geen  vakantie verhalen over Griekenland te vertellen zijn gezien de omstandigheden .
maar omdat er dan  discussie moet volgen over zwarte piet  ?????
Ik vind als een topic je niet interesseert lees je het niet, staat toch bij offtopic, maar ik weet wel wat het is, iedereen is van nature nieuwsgierig, jij ook, dus je leest het toch maar.
In bijna alle landen om ons heen denken ze waar zijn die Hollanders nu weer mee bezig, elk jaar weer die zwarte piet discussie en dan heb ik het nog niet over al die ander linkse ideeën, ze zijn helemaal doorgeslagen.
Deze topic had zo bij typisch Nederlands kunnen staan.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
#19
Kan ik inkomen, Duitsers zijn dan ook een "ras" apart, altijd al geweest, maar zo een leuk land om te komen joh!
#20
(12 August 2020, 21:58)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kan ik inkomen, Duitsers zijn dan ook een "ras" apart, altijd al geweest, maar zo een leuk land om te komen joh!

Ben ik met je eens, goedkoop tanken, winkelen en uit eten, en ik versta ze ook nog eens goed.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
#21
Vrienden,
Enerzijds kan ik erin komen dat velen dit 'off topic' onderwerp hier niet zo thuis vinden horen. Maar toch, het onderwerp 'racisme' wordt veel misbruikt, en nu ook ten aanzien van Griekenland. Turkije beschuldigt 'ons' (want ik woon nu in Ellada) van racisme omdat een aantal scholen voor de islamitische minderheid in Thracië wordt gesloten. Er zouden te weinig leerlingen meer voor zijn, en er blijven nog best veel islamitische scholen open. Maar in Turkije wordt het opgepakt, discriminatie tegen de 'Turkse' minderheid - want islamieten, dus 'Turken'. Een voorbeeld dat racisme, op zich afkeurenswaardig, nu te pas en ook te onpas wordt aangegrepen om iets of iemand zwart te maken. O chips, racisme, 'zwart maken' - ga je mond spoelen.
Liever gewoon maar niet over spreken? Het komt toch bij je. Zo heb ik een kwart-Indonesische achtergrond. Mijn pa is daar geboren, met mijn moe er jaren gewoond. Nou ja, deels in een Japans concentratiekamp, moe in een ander kamp met mijn oudste zus. Dus ik herdenk 15 augustus, eind van de Tweede Wereldoorlog ook in Indië. Mijn ouders hebben er veel geleden, mijn opa is in een kamp gestorven. Maar de teneur is nu dat het niet aangaat alleen de slachtoffers van Nederlandse/Nederlands-Indische nationaliteit te herdenken. Ik moet mij daarnaast schamen voor het Nederlands koloniaal verleden. Te meer omdat mijn pa, de Birma spoorweg overleefd hebbend, in zijn geliefde Indië bleef tijdens de politionele acties toen Indonesië zich onafhankelijk maakte. Racisme, genocide, discriminatie, hoe durf ik alleen mijn (allang overleden) pa en moe en opa te herdenken...
Ieders eigen keuze, natuurlijk. Maar de beschuldigingen zijn tegenwoordig wel altijd heel dichtbij. Ingaand tegen wat de oude Grieken hebben uitgevonden: democratie, ieder recht op zijn eigen mening, waarna de meerderheid zijn zin krijgt en ieder daarmee zou moeten kunnen leven. Na dik tweeduizend jaar lijkt dat systeem niet meer te tellen. In de plaats komt dat ieder die het niet met je eens is uitgemaakt wordt voor racist, fascist en zo meer, dus geen democratisch recht van spreken meer heeft. Is off topic, maar toch verbonden met Griekenland en diens rijke historie.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
#22
Tradities veranderen en dat hoort zo. Heb je altijd met veel plezier een traditionele Sinterklaasavond gevierd of misschien zelfs het altijd heel leuk gevonden om Zwarte Piet te spelen, ben je dan een racist? Nee natuurlijk niet! Maar dat was toen en nu is nu.

Nu weten we dat voor veel kinderen en volwassenen Zwarte Piet helemaal geen leuke figuur is en de Sinterklaasperiode helemaal geen leuke periode is. Vinden we het dan goed dat we mensen pijn doen, omdat het traditie is? Willen we zo'n land zijn?

Kunnen we niet gewoon bedenken hoe de medewerkers of beter nog vrienden van Sinterklaas eruit moeten zien? Laten we eerlijk zijn is Jochem Meijer minder leuk als hij niet geschminkt is? Kinderen gaan zo mee in het verhaal dat ze dat echt wel begrijpen.

En dan als laatste: Het commentaar dat andere mensen onze tradities afpakken. Hebben wij geen mening over: vrouwenbesnijdenis, weduweverbranding en stierenvechten?

Jongens laten we bedenken Zwarte Piet was mooi, maar het is mooi geweest!
#23
(12 August 2020, 21:57)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 August 2020, 21:09)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nu kan ik het mij goed voorstellen dat er weinig of geen  vakantie verhalen over Griekenland te vertellen zijn gezien de omstandigheden .
maar omdat er dan  discussie moet volgen over zwarte piet  ?????
Ik vind als een topic je niet interesseert lees je het niet, staat toch bij offtopic, maar ik weet wel wat het is, iedereen is van nature nieuwsgierig, jij ook, dus je leest het toch maar.
In bijna alle landen om ons heen denken ze waar zijn die Hollanders nu weer mee bezig, elk jaar weer die zwarte piet discussie en dan heb ik het nog niet over al die ander linkse ideeën, ze zijn helemaal doorgeslagen.
Deze topic had zo bij typisch Nederlands kunnen staan.
Voor jou misschien moeilijk te geloven Arthur maar als iemand links denkt, doet , wil dat niet gelijk zeggen dat dit dan typisch Nederlands is . Voor de goede orde , ik ben niet links.
#24
Blijft schitterend!

#25
Beste mensen, op veler verzoek beëindig ik deze discussie. Ook al is deze in de "Off-topic" rubriek geplaatst roept dit alleen maar onnodige frustratie op. En de geschiedenis leert ons waar deze discussie uiteindelijk heen gaat leiden; namelijk in een frontale botsing tussen de vóór en tégen kampen. Ik wil echt geen situaties meer zoals die eind 2019 regelmatig voorkwamen en bijna het einde van Oríste tot gevolg hadden.
Ik denk dan ook dat er genoeg plekken zijn waar eenieder zijn of haar mening over dit onderwerp kwijt kan. Maar een Griekenlandforum als Oríste is daar absoluut niet de aangewezen plek voor.


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)