koutsounades
#1
hoi,

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






ik kwam dit recept tegen, weet iemand wat de koutsounades zijn. is dat maanzaad? er staat namelijk poppies achter als vertaling. ik neem aan dat je niet de bloemen gebruikt. die zijn volgens mij giftig...niet dat ik t onmiddellijk klaar zal maken. zo'n klein geitje vind ik toch wel zielig...maar dan weten we wat er voor onze neus staat mochten we dit een keer op de cycladen tegenkomen.
Quote
#2
Volgens mij zijn t de groene blaadjes, dus soort gorta? Blaadjes van de papaver dus.
Quote
#3
Volgens mij is dat een papaver soort, waarschijnlijk de klaproos, en gebruiken ze de bladeren.
Quote
#4
Op xios worden ze gebruikt in de bereiding van octopus.
Quote
#5
ok bedankt! weer wat geleerd. Misschien heb ik ze dan in Tinos wel een keer gezien. Daar stond bij de haven altijd een mannetje met groenten. Die had allerlei verschillende soorten bosjes "horta". Maar hij sprak geen Engels en ik niet genoeg Grieks om dit soort details te bespreken...dan maar een keer naar Naxos. Hmm...want ik zou t misschien niet maken maar proeven natuurlijk wel.... dat is net als met vis. Eten doe ik ze bijna allemaal alleen sommige vind ik niet leuk om schoon te maken of klaar te maken.
Quote
#6
Hoi, ik lees net in bovenstaand bericht het woord 'gorta'. Is dat hetzelfde als βλίτα? Ik bestelde dit vaak omdat ik het een heerlijk groen gerecht vind. Lijkt op spinazie vind ik. Ik zie het grieken vaak als voorgerecht eten. Soms als ik βλίτα bestelde keek de ober soms even vragend maar vaak zei men dan , "ah χόρτα!"
Quote
#7
Vlita is een van een aantal soorten wildegroenten,aangeduid als chorta. Het is inderdaad een beetje bitter. Het wordt gekookt,vrasta, of in olie gestoofd,tsigiaristo! Aangemaakt met wat olie en citroen.Vaak geserveerd met een kleine gekookte courgette en een handjevol gekookte bonen.
Wanneer je vlita in je tuin hebt kom je er nooit meer vanaf,zaait zichzelf weer uit.
Quote
#8
Dank je Chris voor de uitleg! Smile
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)