Kant en klaar - maar ook lekker?
#1
Ik lees op een ander forum een discussie over een kant-en-klare moussaka van onze bekende Appie H die overigens niet te eten zou zijn volgens enkele lezers daar.

Nou begrijp ik best dat gerechten die je zelf maakt (behalve als ik de kok ben Big Grin ) meestal veel lekkerder en gezonder zullen zijn dan kant-en-klaar en voorverpakt voedsel. Maar om nou te stellen dat alle kant-en-klare maaltijden slecht zouden zijn lijkt mij ook schromelijk overdreven. Het blijft toch een kwestie van smaak.

Ik heb weleens de indruk dat sommige mensen hier hun neus voor optrekken maar vervolgens wel wekelijks bij de friture en/of chinees te vinden zijn en daar niet moeilijk over doen en daar zeker niet even informeren naar de gebruikte ingrediënten Huh. Bij een kant-en-klare maaltijd gaat men dan ineens wél de tekst op de sticker helemaal ontleden.

In een druk bestaan (wij werken beide fulltime) kiezen wij ook weleens voor een makkelijke magnetron of ovenmaaltijd als koken er om wat voor reden die dag niet in zit. Ik moet zeggen dat er veel tegenvallers bijzitten maar absoluut ook aanraders. Zo vinden wij allebei de Griekse "Gyros Reispfanne" van het merk Eridanous (verkrijbaar bij de Lidl) zeer smakelijk. Die verkopen ze niet alleen in de "Griekse week" maar het gehele jaar door. Andere gerechten van hetzelfde merk vallen dan weer tegen.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe denken de andere forumleden hierover? Hebben jullie ook een Grieks snelgerecht dat zeker een tip is? Zo ja, hoe heet het en waar is het te koop?
En andersom: wat is inderdaad absoluut niet aan te raden omdat het niet lekker cq ongezond is?

Ik ben reuze benieuwd Idea

Ger

Quote
#2
Hallo Ger,

Dit is een interessant thema natuurlijk.

Allereerst is "lekker" een subjectief begrip. Want "lekker" is voor iedereen weer anders. Het gaat (mij) in de 1e plaats om de kwaliteit van het eten. Ben je je bewust van wat je eet? Kijk je wat er allemaal inzit aan conserveringsmiddelen en aan toevoegingen met namen die de meeste mensen niet of nauwelijks kunnen uitspreken,laat staan dat ze weten wat het is?

Kant en klaar maaltijden worden gemaakt om het voor de consument makkelijk te maken. Even in de oven of magnetron, en klaar. Vrijwel altijd staan de maaltijden bol van het zout en de conserveringsmiddelen. Ze moeten immers voor een lange tijd goed blijven.

Kwaliteit kun je dit natuurlijk niet noemen. Dat neemt niet weg dat het wel lekker kan zijn, en vooral ook makkelijk. Ik ben met je eens dat veel mensen (denk ik) wel eens naar de frietzaak of Chinees gaan om even snel en makkelijk te doen. Ik probeer het echt te voorkomen, maar helaas, het lukt niet altijd.

Neemt niet weg dat ik er wel voor pleit dat meer mensen zich bewust zouden moeten worden van wat ze eten. Een goede en gezonde maaltijd klaar maken, hoeft niet langer te duren dan 15 minuten, en vaak duurt het halen van friet of chinees net zo lang. Dus waarom dan toch doen?

Het zal gemakzucht zijn. Na een lange dag (hard) weken, avondspits is de fut er een beetje uit en hebben we geen zin of geen tijd meer om even aandacht te besteden aan een goede maaltijd.

Vaak is het ook nog zo dat fastfood of een kant en klaar maaltijd weing voedzaam is, dus om 9 uur 's avonds heb je weer trek, m.a.g. dat je gaat graaien aan nog meer ongezonde ( maar lekkere ) dingen.

Dus ja, ik ben er geen voorstander van, probeer het te vermijden, maar ik begrijp ook dat je er soms niet aan ontkomt

Mvg
Martin







Quote
#3
Ben het helemaal met je eens Martin. Er gaat niets boven het zelf bereiden van maaltijden al was het maar omdat je dan precies weet welke ingrediënten er zijn gebruikt.

Mijn stelling gaat voornamelijk over het alternatief voor "de snelle hap" zoals we die allemaal wel eens consumeren: de patatkraam, de chinees, de pizzaboer, de shoarmazaak en meer van dat soort noodoplossingen. Vreemd genoeg hoor je daar vrijwel nooit iemand over, men gaat er blijkbaar maar vanuit dat het met de ingrediënten daarin wel snor zit terwijl ik juist daarmee grote moeite heb. Hoe vaak hoor je niet dat er oud frituurvet wordt gebruikt en heb je al eens gezien hoeveel zout de frituurhouder en passant even over de frites pleurt? Mij zul je echt nooit bij een patatkraam aantreffen.

Vandaar dat ik ben geinteresseerd in een alternatief hiervoor en m'n vizier op de (al dan niet Griekse) kant-en-klaar maaltijden heb gericht.

Ben nog steeds benieuwd of er lezers zijn met tips op dat gebied.

Ger

Quote
#4
Ik ben natuurlijk in een bevoorrechte positie, ik werk niet buitenshuis en heb dus veel meer tijd dan koppels waar ze met twee werken, maar wij eten nooit (gekochte) kant en klare maaltijden.
Het is wel zo dat er gerechten zijn die ik op voorhand klaarmaak en dan in porties in de diepvriezer bewaar voor dagen dat ik geen tijd heb om vers te koken. Dit kan niet voor alles maar bepaalde gerechten lenen zich hier heel goed voor, het is even lekker als pas bereid, of het nu Grieks, Vlaams of nog iets anders is.

Dan is er ook nog het feit dat wij afgelegen wonen en er kilometers in de omtrek geen afhaalchinees, frituur of pitabar is. Dus "even" iets halen kan niet.

Anderzijds vind ik wel dat iedereen eet wat en hoe hij of zij het wil. De ene eet gezond, de andere mindere en nog iemand anders helemaal ongezond, maar dat is dan ook ieder zijn keuze.

Quote
#5
Waar heb je dat gelezen?
Ben er wel nieuwsgierig naar.
Quote
#6
Tja Prasoudi, zo bevoorrecht zijn we helaas niet allemaal...
Zoals jullie wellicht weten ben ik een alleenstaande moeder van 2 kinderen, hierdoor ben ik dus ook genoodzaakt om fulltime te werken...
De kinderen zitten beide op een aantal verenigingen waardoor ze vaak al weer van huis zijn voordat ik uberhaupt thuis ben...
Aangezien eten om 20.00 /21.00 uur ook niet echt gezond is voor een mens en ik dat zeker niet volhoud ben ik een grootverbruiker geworden van kant en klaarmaaltijden.
Minimaal 3 x in de week staat er een kant en klaarmaaltijd voor ons in de koelkast, wel allemaal hetzelfde dan hebben we nog het idee iets te delen ;)
En oke ik ben het er helemaal mee eens dat vers gemaakt boven alles gaat maar ja is dus in mijn geval zelden mogelijk...

Door te kiezen voor *fatsoenlijke* kant en klaarmaaltijden heb ik in ieder geval het gevoel dat ze nog iets fatsoenlijks binnenkrijgen, pizza, patat, chinees en dergelijke worden hier niet regelmatig gegeten. Ik heb gekozen voor de kant en klaarmaaltijden van Lidl omdat die in ieder geval alle ingredienten in een apart vakje stoppen en er een aanzienlijke hoeveelheid groente bijdoen (2 ons, zoals aanbevolen).
Helaas is de keus niet al te ruim want uiteraard zit er altijd wel iets tusssen waar je niet zo van houdt.
Mijn redenatie is dus... beter iets minder gezond dan gewoon heel erg slecht of niet.

In de griekse week laatst bij Lidl hadden ze Keftedakia in de koeling....hoefde alleen nog maar rijst bij, wij hebben hier van gesmuld !!

Petra
Quote
#7
Het onderwerp leeft duidelijk, op de diverse fora Big Grin.

Meneer Lou en ikzelf koken nagenoeg iedere dag. Er zijn hier nogal wat ernstige allergiën in huis, dus kant en klaar is vrij lastig. De niet- allergici en niet vegetariërs zweren bij de diepvriesfetaburgers van Eridanous. De tyropitaatjes en de kaasspiralen worden door vega's met gejuich ontvangen. Een paar weken geleden heb ik wild gedaan. De Lidl had toen moussakas in het schap. Ik mag alles eten en ik vind ook heel veel lekker, maar dit gerecht heb ik de kliko ingemikt. De smaak had ik voor het laatst geproefd in 1975, hangend boven mijn studenten wc-pot na een wat uit de hand gelopen feestje.
Maar wellicht is zo'n bak kerngezond...Angry

Mijn eigen moussakas, kan ik jullie verzekeren, is verrukkelijk. In tegenstelling tot wat op conculega-fora wordt beweerd, is hij het lekkerst drijvend in een bescheiden laagje goede olijfolie en niet warmer dan lauw. Net als erwtensoep ( en joevetsi, pastitsio en nog veel meer) wordt ze door bewaren nog lekkerder.

En antwoord op je andere vraag: het wemelt van de Griekse gerechten die snel klaar zijn of die na een 20 minuten voorbereiden een uurtje de oven ingaan. En in die tijd kun je van álles doen. Op Oríste rondkijken bijvoorbeeld Cool

Kant en klaar en lekker en niet Grieks? De Indiase maaltijden van de Zaanse grootgrutter!
Quote
#8
Tja, ik ben dol op koken, dus mijn kant-en-klare maaltijden zitten in de vriezer. Heb ik dan in het weekend of op mijn vrije dag gemaakt en in porties ingevroren. 's Morgens uit de vriezer halen en 's avonds in de magnetron, gaat prima. En zoals Louloudi zegt, de smaak van veel Griekse stoof/ovengerechten wordt na bewaren alleen maar beter.

Kant-en-klaar kopen weet ik dus zo even niet, er wordt ook veel gewokt, is ook snel klaar. En dan pak ik wel eens een zak wokmix, bij voorkeur van Appie... Dat scheelt in elk geval veel snijwerk en de variatie aan groenten is groter.

En een heel enkele keer bestellen we een superpizza bij de beste (Napolitaanse) pizzabakker in town!
Quote
#9
De moussakas van Aha smaakt eigenlijk niet zo slecht (maar ja, over smaak...) alleen smaakt-ie ab-so-luut niet naar een Griekse moussaka!
Lekker en niet Grieks: maaltijdsalades van die grootgrutter uit Z., (vooral die met knoflookgarnalen!) :)
Quote
#10
Maar wat is de "echte Griekse Moussaka"? Ik eet 'm vrij regelmatig op vakantie in Gr en constateer dat de kwaliteit daar variëert van superlekker tot een in olie badend nietszeggend goedje. Helaas weet je dat vantevoren nooit dus bestel je maar op goed geluk.

Jan(nis)

(22 November 2010, 23:08)sanne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




alleen smaakt-ie ab-so-luut niet naar een Griekse moussaka!

Quote
#11
Zo dat is een gewetensvraag aan een dietiste!
Tegenwoordig letten producenten steeds meer op de voedingswaarde van dat soort produckten.
Maar ze zijn nog wel vaak te zout (1 pizza bevat vaak de hoeveelheid zout die we per week nodig hebben) en te weinig groenten (200 gram pp)

Ik moet bekennen dat ik er ook niet warm voor kan lopen.

Mijn oplossing:
Als ik b.v mousaka maak,maak ik een heel groot blik vol en vries porties in.
Goedkoop, makkelijk en lekker haha....
Quote
#12
(23 November 2010, 08:52)Yiannis schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar wat is de "echte Griekse Moussaka"?

Bij "echte griekse moussaka" denk ik alleen maar aan die van mijn (ex) schoonmoeder want ik heb nooit meer iemand ontmoet die zo grieks kon koken als zij...
Quote
#13
Eigenlijk eet ik nooit kant en klaar maaltijden van de supermarkt. Ik vind ze naar soep smaken. Overigens zijn ze niet ongezond en zitten de voedingswaarde, die je nodig hebt in zo'n maaltijd.
Ik hou van koken, maar maak altijd teveel en omdat geen zin heb 3 dagen hetzelfde te eten, vries ik het in. Dus mijn suggestie is, maak bedoeld of onbedoeld iets meer, vries het in, zo heb je altijd iets op de onverwachte momenten.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lekker Grieks koken chris 3 1.970 12 February 2021, 10:46
Laatste bericht: AlexLangendijk
  Zooooo lekker: tomatenkeftedes Corry 4 2.976 30 April 2015, 20:49
Laatste bericht: JohanV
  Lekker eten in... Erwin 63 37.745 29 July 2014, 20:36
Laatste bericht: corrys
  Zo mooi, zo lekker. martin 11 6.363 28 April 2012, 19:53
Laatste bericht: martin
  Papoutsakia - Errug lekker... Corry 1 3.398 16 October 2010, 09:06
Laatste bericht: Koukla

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)