04 February 2021, 15:00
Het is wel zo dat door de crisis in de cruisewereld door de corona pandemie er een heel pak schepen "moeten" verdwijnen bij sommige maatschappijen. Enerzijds worden er een heel deel gesloopt en anderzijds zijn er dan die door anderen gekocht worden aan een prikje van hun werkelijke marktwaarde. Gewoon omdat de verkopende maatschappij dat geld nodig heeft. Eigenlijk komen die maatschappijen in een situatie terecht van "beter iets dan niets".
In het geval van Seajets bijvoorbeeld gaat het gerucht dat de Veendam aangekocht werd voor minder dan 1/4de van de werkelijke marktwaarde. Verder werd ook de Columbus aangekocht voor een prikje gezien de vorige eigenaar CMV failliet was. Het zelfde geldt voor de Pacific Aria. Die behoorde aan P&O Australië maar ging vorig jaar april ook naar CMV. Kort daarop echter werden zowat alle cruises stilgelegd door de pandemie. Met als resultaat dat CMV met een vaartuig zoals de Pacific Aria zat dat pas aangekocht was, niets opleverde maar wel voor extra onkosten zorgde en CMV over kop ging.
Ook de Magellan werd door Seajets aangekocht. En ook die behoorde toe aan CMV. Seajets kocht dit schip (alhoewel ze dat zelf nooit officieel bevestigd hebben) voor 3,4Mlj $ in november 2020 op de veiling na het faillissement van CMV (Cruise and Maritime Voyages). Vorige week werd de Magellan op het strand van Alang (India) gezet voor afbraak. De gemiddelde prijs per ton betaald in Alang was het laatste kwartaal van 2020 circa 350$/Ton. De Magellan meet 46.052 Ton. Dus 46.052 x 350= 16.118.200. Trek daarvan de aankoopprijs van 3,4Mlj $ af en waarschijnlijk ook nog wat makelaarskosten, dat maakt dat Seajets waarschijnlijk iets van 10mlj $ winst gemaakt heeft op een schip dat 2,5 maand van hen geweest is. Geen slechte investering lijkt me.
De Magellan vorige week op het strand van Alang.
In het geval van Seajets bijvoorbeeld gaat het gerucht dat de Veendam aangekocht werd voor minder dan 1/4de van de werkelijke marktwaarde. Verder werd ook de Columbus aangekocht voor een prikje gezien de vorige eigenaar CMV failliet was. Het zelfde geldt voor de Pacific Aria. Die behoorde aan P&O Australië maar ging vorig jaar april ook naar CMV. Kort daarop echter werden zowat alle cruises stilgelegd door de pandemie. Met als resultaat dat CMV met een vaartuig zoals de Pacific Aria zat dat pas aangekocht was, niets opleverde maar wel voor extra onkosten zorgde en CMV over kop ging.
Ook de Magellan werd door Seajets aangekocht. En ook die behoorde toe aan CMV. Seajets kocht dit schip (alhoewel ze dat zelf nooit officieel bevestigd hebben) voor 3,4Mlj $ in november 2020 op de veiling na het faillissement van CMV (Cruise and Maritime Voyages). Vorige week werd de Magellan op het strand van Alang (India) gezet voor afbraak. De gemiddelde prijs per ton betaald in Alang was het laatste kwartaal van 2020 circa 350$/Ton. De Magellan meet 46.052 Ton. Dus 46.052 x 350= 16.118.200. Trek daarvan de aankoopprijs van 3,4Mlj $ af en waarschijnlijk ook nog wat makelaarskosten, dat maakt dat Seajets waarschijnlijk iets van 10mlj $ winst gemaakt heeft op een schip dat 2,5 maand van hen geweest is. Geen slechte investering lijkt me.
De Magellan vorige week op het strand van Alang.