Grieksegids nieuws     
7% belasting voor nieuwe inwoners.
#1
ik heb in juli op diverse Griekse nieuws-websites met zéér grote belangstelling gelezen over plannen van de regering om een nieuwe belasting regeling te introduceren om "buitenlanders" aan te trekken, zij zouden voor 10 jaar een "flat-tax" van máár 7% hoeven te betalen over inkomsten uit land van herkomst, dus pensioen, loon, investeringen etc.
Naar voorbeeld van b.v. Cyprus, Portugal en Malta die ook dergelijke belasting voordelen bieden, het idee is dat men onroerend goed koopt/huurt, een auto koopt, uit eten gaat etc. en zo de economie steunt.
Dit zou alléén gelden voor nieuwe burgers, dus als je al ingeschreven staat, helaas...
Dit zou eind juli goedgekeurd moeten worden maar ik heb er niets meer over gelezen.
Is men te druk met de dreiging uit Turkije en Corona, of heb ik iets gemist???
Quote
#2
Irini,
dit ga ik volgen, als NL-gepensioneerde die al in Griekenland woont maar (zo ver ik weet...) nog niet ingeschreven. Pas sinds het voorjaar officieel uitgeschreven uit NL. Naar ik begreep richt de maatregel met name op buitenlandse pensionado's, die hun belastingbetaling naar Griekenland verplaatsen.
Lijkt erop te wijzen dat 'ingeschreven' hier betekent: aangegeven voor belastingbetaling. Zou voor oktober moeten gebeuren, maar met 'corona' zijn alle tijdpaden onduidelijk en onzeker geworden. Geheel onduidelijk of het criterium dan zou zijn dat wie vanaf dit jaar zijn 'belastingresidentie' naar Griekenland verplaatst in aanmerking komt voor 10 jaar 7% tarief, en of er ook een eind aan het plan zit (tot welk jaar je kun komen en het voordeeltarief krijgen).
Heb (al lang) een AFM, sinds heel kort ook een klidarithmos, zou vanaf mei in Griekenland belastingplichtig moeten worden. Dat geef je dan pas in 2021 aan. Inkomen geheel uit NL. Als ik iets te weten komt zal ik dat hier laten weten.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#3
Zou ik ook wel meer over willen weten hoe het systeem daar ineen zit.
Quote
#4
(08 September 2020, 22:10)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zou ik ook wel meer over willen weten hoe het systeem daar ineen zit.

Wat betrefd de Belgen , als je een ambtenarenpensioen hebt kan en mag de Griekse staat daar geen belasting opheffen . Dat mag enkel de Belgsuiche fiscus , en die doet dat ook met volle overtuiging . Als gepensioneerde beroepesmilitair, en vrijgezeld , mag ik ieder jaar een pak geld terugstorten om al die regeringen in den belziek mee te sponseren .En als het aan bepaalde BE partijen zou liggen ook nog eens  1 procent van de Afrikaanse bevolking financieel ondersteunen.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Ik had dit ook gelezen. maar hou wel in de gaten dat de regeringen in Griekenland niet altijd hetzelfde denken. Dat kan zo maar wijzigen. Toen wij er in 2018 waren, was er ineens een bericht dat men belasting ging heffen bij buitenlanders, ook al hadden zij in eigen land al een verplichting tot betaling. Leek ons gek, maar wij hebben dat toen nagevraagd en toen bleek dat ons ABP overheidspensioen daar ook onder zou kunnen gaan vallen. Je snapt dat er toen toch wel aarzeling was. Ook al zat het nog maar in een onzekere fase. Was het bluf of meende de regering het?Mensen adviseerden ons toen om het niet te doen, en niet definitief te registreren temeer er op dat moment ook naar Griekse ondernemers zeer agressief geopereerd werd. Voor ons blijft Griekenland een mooi vakantieland, ook voor langere periodes maar een definitieve vestiging, dat zit er niet in. Ik vraag me trouwens nu dan ook af of die 7% dan ook zou gelden voor mensen die al in Nederland betalen vanwege het ABP. Zou wel in lijn liggen met wat wij toen hoorden, echter neem dit nou niet voor feit aan....ben benieuwd waar dit naar toe gaat. Griekenland doet ook al zo raar bij het meenemen van je auto....je kan niet vergelijken met andere Europese landen.
Quote
#6
(08 September 2020, 22:06)NederGriek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Irini,
dit ga ik volgen, als NL-gepensioneerde die al in Griekenland woont maar (zo ver ik weet...) nog niet ingeschreven. Pas sinds het voorjaar officieel uitgeschreven uit NL. Naar ik begreep richt de maatregel met name op buitenlandse pensionado's, die hun belastingbetaling naar Griekenland verplaatsen.
Lijkt erop te wijzen dat 'ingeschreven' hier betekent: aangegeven voor belastingbetaling. Zou voor oktober moeten gebeuren, maar met 'corona' zijn alle tijdpaden onduidelijk en onzeker geworden. Geheel onduidelijk of het criterium dan zou zijn dat wie vanaf dit jaar zijn 'belastingresidentie' naar Griekenland verplaatst in aanmerking komt voor 10 jaar 7% tarief, en of er ook een eind aan het plan zit (tot welk jaar je kun komen en het voordeeltarief krijgen).
Heb (al lang) een AFM, sinds heel kort ook een klidarithmos, zou vanaf mei in Griekenland belastingplichtig moeten worden. Dat geef je dan pas in 2021 aan. Inkomen geheel uit NL. Als ik iets te weten komt zal ik dat hier laten weten.

Beste NederGriek, 

Ik wil je niet ontmoedigen maar ben benieuwd hoe je nu voor je ziektekosten verzekerd ben. Ben je nu via CAK en IKA verzekerd dan heb je naast een AFM een AMKA nummer en dat betekent dat je bekend ben in Griekenland. Ook dat je een Belastingsleutel hebt duid erop dat je bekend bent bij de belasting in Griekenland. Overigens is het ook nog zo dat de Nederlandse Belastingdienst je "overdraagt" aan het het Griekse belasting systeem. Dit alles is voortgekomen uit de Troyka tijd.

Ik wens je natuurlijk veel geluk en dew 7% belasting.

Fijne dag,

Dick
Quote
#7
(09 September 2020, 08:35)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(08 September 2020, 22:10)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zou ik ook wel meer over willen weten hoe het systeem daar ineen zit.

Wat betrefd de Belgen , als je een ambtenarenpensioen hebt kan en mag de Griekse staat daar geen belasting opheffen . Dat mag enkel de Belgsuiche fiscus , en die doet dat ook met volle overtuiging . Als gepensioneerde beroepesmilitair, en vrijgezeld , mag ik ieder jaar een pak geld terugstorten om al die regeringen in den belziek mee te sponseren .En als het aan bepaalde BE partijen zou liggen ook nog eens  1 procent van de Afrikaanse bevolking financieel ondersteunen.

Ja Jef ik weet het, België is echt ziek, komt nooit meer goed.  Angry
Op onze laatste vakantie nu zijn we er toch aan het overdenken om de boel hier te verkopen en ook dat in Griekenland. We zouden dan van onze twee eigendommen naar één willen gaan in Griekenland.
Ik ga per 1 november met pensioen, dat van een gemixte looppaan als werknemer en zelfstandige. Eén waar je hier in België niet ver mee loopt maar waar je in Griekenland een normaal (goed) leven mee kan hebben. 
Het zou dus de bedoeling zijn om ons hier in dit apenland te laten uitschrijven en van het maandelijks pensioen ginder op Kreta (of elders) te leven. 

Héél benieuwd dus naar het percentage (dan bedoel ik niet die vooropgestelde 7%) waar de Griekse overheid dan me zou gaan lopen, als er al niet veel te rapen valt van het maandelijks "pensioenkapitaal" wat je toegestuurd krijg vanuit de pensioenkas. 
Mocht dat maandelijks bedrag op het eind van het belastingsjaar nog eens een keer afgeroomd worden met (bevoordeeld 35%), zie ik het toch al veel minder zitten om te emigreren.
Quote
#8
Als je volledig uitgeschreven bent uit België en officieel gedomicilieerd bent in Griekenland, lijkt het mij toch onlogisch dat je nog belastingsaangifte moet doen in België. Gezien het bilateraal akkoord, betaal je maar in één van beide belastingen.
Zie ik dit verkeerd?
Ik ben zeer zeker geïnteresseerd omdat ik in de toekomst ook Belgicistan de rug wil toekeren.
Quote
#9
(09 September 2020, 11:27)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als je volledig uitgeschreven bent uit België en officieel gedomicilieerd bent in Griekenland, lijkt het mij toch onlogisch dat je nog belastingsaangifte moet doen in België. Gezien het bilateraal akkoord, betaal je maar in één van beide belastingen.
Zie ik dit verkeerd?
Ik ben zeer zeker geïnteresseerd omdat ik in de toekomst ook Belgicistan de rug wil toekeren.

Lijkt me ook vrij logisch dat je dat dan niet meer in België hoeft te doen maar de centen komen wel uit België, de vraag blijft dus, welk belastingpercentage hanteert de Griekse overheid als je daar je inkomsten (pensioen) moet bewijzen? 
We gaan dit dus eens eerst uitzoeken.
Quote
#10
El Greco schreef:
Markos schreef:Als je volledig uitgeschreven bent uit België en officieel gedomicilieerd bent in Griekenland, lijkt het mij toch onlogisch dat je nog belastingsaangifte moet doen in België. Gezien het bilateraal akkoord, betaal je maar in één van beide belastingen.
Zie ik dit verkeerd?
Ik ben zeer zeker geïnteresseerd omdat ik in de toekomst ook Belgicistan de rug wil toekeren.

Lijkt me ook vrij logisch dat je dat dan niet meer in België hoeft te doen maar de centen komen wel uit België, de vraag blijft dus, welk belastingpercentage hanteert de Griekse overheid als je daar je inkomsten (pensioen) moet bewijzen? 
We gaan dit dus eens eerst uitzoeken.
Inderdaad, ik heb nog even tijd, maar zal mij zeker ten gepaste tijde grondig informeren en alles uitspitten. Mocht je enige informatie hebben, altijd welkom... Ik heb eens snel mijn rekening gemaakt en ik zou volgens deze Griekse normen netto meer pensioen overhouden dan mijn maandelijkse wedde om te gaan werken. Als overheidsambtenaar wordt de helft van mijn wedde ingehouden, als gepensioneerde zou de inhouding 38% zijn (dacht ik..., kan ook verkeerd zijn). Het netto-verschil tussen 7% en 38% is dus enorm. Hier wordt werkvolk niet beloond... nu met corona werk ik thuis, maar anders ben ik, weliswaar gratis, uren onderweg met de trein naar Brussel en onder erbarmelijke omstandigheden; elke dag iets aan de hand. Met de auto krijg ik niets vergoeding.
Quote
#11
Waar je belasting betaald wordt met name bepaald door het belastingverdrag tussen de betreffende landen. Nederland heeft met relatief veel landen een belastingverdrag.

Het belastingverdrag tussen NL en GR vind je hier
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Artikel 19 gaat over pensioenen. Als ik het zo lees wordt je pensioen van je werk belast in het land waar je woont. De AOW zal hier denk los van staan omdat daar geen link is met werkzaamheden, die rechten bouw je op door in Nederland te wonen, ook als je niet werkt.

Cors
Quote
#12
cors schreef:Waar je belasting betaald wordt met name bepaald door het belastingverdrag tussen de betreffende landen. Nederland heeft met relatief veel landen een belastingverdrag.

Het belastingverdrag tussen NL en GR vind je hier
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Artikel 19 gaat over pensioenen. Als ik het zo lees wordt je pensioen van je werk belast in het land waar je woont. De AOW zal hier denk los van staan omdat daar geen link is met werkzaamheden, die rechten bouw je op door in Nederland te wonen, ook als je niet werkt.

Cors
Bedankt Cors... maar België is koploper in belastingen innen, dan toch bij hun werkvolk, zelfs buiten alle logica om. Ik zal de regels wel opzoeken of mij informeren maar ik heb na 40 jaar werken genoeg afgedragen aan Belgicistan. Nog een voorbeeldje van Belgische logica, je moet een minimum forfait btw-bedrag betalen; zelfs al is de factuur zeer laag, dan betaal je meer btw dan het bedrag zelf. Ik heb het meegemaakt met een afrekening voor medisch onderzoek. Vrijstelling voor mijn mindervalide vrouw maar forfait-btw moest wel betaald worden op een nulbedrag??? Bovendien waren de verzendkosten hoger dan het btw-bedrag. Alles wordt elektronisch overgemaakt en dan nog een papierversie bovenop. En dan zijn ze verwonderd dat de schuldlast stijgende is...
Quote
#13
Markos, er is ook een belastingverdrag tussen België en Griekenland. Als je via Google zoekt op belastingverdrag België Griekenland kun je de tekst downloaden via de kamer.be

En je moet maar zo denken: over je pensioen belasting betalen in België EN Griekenland is nog erger?
Belastingverdragen zijn er met name op gericht om 2x betalen te voorkomen.

Cors
Quote
#14
(09 September 2020, 14:55)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




El Greco schreef:
Markos schreef:Als je volledig uitgeschreven bent uit België en officieel gedomicilieerd bent in Griekenland, lijkt het mij toch onlogisch dat je nog belastingsaangifte moet doen in België. Gezien het bilateraal akkoord, betaal je maar in één van beide belastingen.
Zie ik dit verkeerd?
Ik ben zeer zeker geïnteresseerd omdat ik in de toekomst ook Belgicistan de rug wil toekeren.

Lijkt me ook vrij logisch dat je dat dan niet meer in België hoeft te doen maar de centen komen wel uit België, de vraag blijft dus, welk belastingpercentage hanteert de Griekse overheid als je daar je inkomsten (pensioen) moet bewijzen? 
We gaan dit dus eens eerst uitzoeken.
Inderdaad, ik heb nog even tijd, maar zal mij zeker ten gepaste tijde grondig informeren en alles uitspitten. Mocht je enige informatie hebben, altijd welkom... Ik heb eens snel mijn rekening gemaakt en ik zou volgens deze Griekse normen netto meer pensioen overhouden dan mijn maandelijkse wedde om te gaan werken. Als overheidsambtenaar wordt de helft van mijn wedde ingehouden, als gepensioneerde zou de inhouding 38% zijn (dacht ik..., kan ook verkeerd zijn). Het netto-verschil tussen 7% en 38% is dus enorm. Hier wordt werkvolk niet beloond... nu met corona werk ik thuis, maar anders ben ik, weliswaar gratis, uren onderweg met de trein naar Brussel en onder erbarmelijke omstandigheden; elke dag iets aan de hand. Met de auto krijg ik niets vergoeding.
Markos , je hoeft niet verder te spitten . De belgische overheidspensioen daar op kan ENKEL de belgische fiscus belasting op heffen , zie mijn reactie bij El Greco daar heb ik het al vermeld ( en dat was niet even uit mijn duim gezogen ).  De gemeentebelasting voor belgische expats is vast gesteld op 7 % , dat blijkt een gemiddelde te zijn en is voor ALLE landen van EU het zelfde . Aangezien je in in het buitelland woont kan je niets inbrengen om vermindering te krijgen. De eventuele vermindering voor een persoon ten laste wordt rechtstreeks aan de bron in gehouden. U bent " overheidsambtenaar " en kom je er niet onder uit . De dienst pensioenen is nu één bordel in de pensioentoren , PDOS bestaat al enkele jaren niet meer. De afhoudingen aan de bron wordt jaarlijks vast gelegd , het probleem is dat het percentage dat afgehouden wordt aan de bron ieder jaar kleiner wordt en dat bij de eindafrekening  met je belastingsaangifte de som enorm oploopt. In mijn geval bijna 1 netto maandpensioen. Dus inplaats van een 13 de maand, iets wat we niet krijgen uiteraard ,  heb ik een MIN 12 de maand.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Beste Beems, Greco, Markos en andere reageerders,
was wel te verwachten dat deze vraag over 7 % flat-fee inkomstenbelasting zou leven.
Zie de belastingverdragen, ook te vinden via Europese wetgeving waaraan Griekenland zich als EU-lid heeft te houden. Pensioen, en dat bedoelt dan AOW, wordt in het woonland belast. Evenzo pensioen van werkgevers. BEHALVE staatspensioen van overheidspersoneel (ABP) dat in Nederland belast blijft. Zal denk ik ook in het belastingverdrag met België staan, maar dat heb ik niet gelezen dus weet ik niet.
Beems, de bedoeling was toen voor het eerst die 7 % maatregel in het nieuws kwam, dat degene die dit jaar hun belastingdomicilie verleggen zich al zouden kunnen melden voor de regeling. Mijn belastingdomicilie gaat in 2020 over van NL naar GR. Dus zou ik onder de regeling vallen, ook heb ik geen pensioen als overheidsdienaar maar AOW plus bedrijfspensioen (plus Nederlandse freelance verdiensten). Zonder regeling zou ik 20 % inkomstenbelasting betalen, plus een paar procent 'solidariteitsbijdrage' over een flink deel van dit inkomen. Dus dat scheelt nogal.
Het lijkt inderdaad zo te zijn dat het hebben van een AMKA nummer opgevat wordt als 'vestiging in Griekenland'. Dat AMKA moet ik nog gaan halen, zodat ik mij met CAK formulier bij IKA kan aanmelden. Officieel ben ik pas in het voorjaar uitgeschreven uit Nederland, dus eerder kan ik niet in Griekenland geregistreerd zijn. Hoewel ik dus wel sinds najaar 2019 een AFM heb, maar dat hebben ook mensen die een tweede huis in Griekenland hebben.

Het zal er wel op neer komen dat een plaatselijke administrateur/accountant mij moet inlichten hoe dat nu zit met die 7 % regeling. En dan nog afwachten tot een Griekse belastingaanslag komt die bevestigt wat de lokale expert had gezegd. Het blijft Griekenland tenslotte, na een klein jaartje hier kijk ik nergens meer van op, en maak ook geen enkele haast meer met documenten bemachtigen. Rolleyes
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#16
Wat ik begrepen heb moet je per jaar net iets meer dan een half jaar in Griekenland wonen(wat een straf).
Gaat het belastingjaar in, in maart.
Zijn ambtenaren pensioenen  (abp) altijd belastbaar in land van herkomst. Dat is pech voor sommigen.
Maar alle andere inkomsten dus; freelance on-line werk, aandelen, particuliere pensioenfondsen, verhuur onroerend goed  etc. afkomstig uit buitenland ( dus niet Griekenland) zouden onder deze 7% regeling vallen.
Het is echt interessant voor velen.
Quote
#17
Jef Dockx schreef:
Markos schreef:
El Greco schreef:Lijkt me ook vrij logisch dat je dat dan niet meer in België hoeft te doen maar de centen komen wel uit België, de vraag blijft dus, welk belastingpercentage hanteert de Griekse overheid als je daar je inkomsten (pensioen) moet bewijzen? 
We gaan dit dus eens eerst uitzoeken.
Inderdaad, ik heb nog even tijd, maar zal mij zeker ten gepaste tijde grondig informeren en alles uitspitten. Mocht je enige informatie hebben, altijd welkom... Ik heb eens snel mijn rekening gemaakt en ik zou volgens deze Griekse normen netto meer pensioen overhouden dan mijn maandelijkse wedde om te gaan werken. Als overheidsambtenaar wordt de helft van mijn wedde ingehouden, als gepensioneerde zou de inhouding 38% zijn (dacht ik..., kan ook verkeerd zijn). Het netto-verschil tussen 7% en 38% is dus enorm. Hier wordt werkvolk niet beloond... nu met corona werk ik thuis, maar anders ben ik, weliswaar gratis, uren onderweg met de trein naar Brussel en onder erbarmelijke omstandigheden; elke dag iets aan de hand. Met de auto krijg ik niets vergoeding.
Markos , je hoeft niet verder te spitten . De belgische overheidspensioen daar op kan ENKEL de belgische fiscus belasting op heffen , zie mijn reactie bij El Greco daar heb ik het al vermeld ( en dat was niet even uit mijn duim gezogen ).  De gemeentebelasting voor belgische expats is vast gesteld op 7 % , dat blijkt een gemiddelde te zijn en is voor ALLE landen van EU het zelfde . Aangezien je in in het buitelland woont kan je niets inbrengen om vermindering te krijgen. De eventuele vermindering voor een persoon ten laste wordt rechtstreeks aan de bron in gehouden. U bent " overheidsambtenaar " en kom je er niet onder uit . De dienst pensioenen is nu één bordel in de pensioentoren , PDOS bestaat al enkele jaren niet meer. De afhoudingen aan de bron wordt jaarlijks vast gelegd , het probleem is dat het percentage dat afgehouden wordt aan de bron ieder jaar kleiner wordt en dat bij de eindafrekening  met je belastingsaangifte de som enorm oploopt. In mijn geval bijna 1 netto maandpensioen. Dus inplaats van een 13 de maand, iets wat we niet krijgen uiteraard ,  heb ik een MIN 12 de maand.
Bedankt Jef voor de uitleg.

NederGriek schreef:Beste Beems, Greco, Markos en andere reageerders,
was wel te verwachten dat deze vraag over 7 % flat-fee inkomstenbelasting zou leven.
Zie de belastingverdragen, ook te vinden via Europese wetgeving waaraan Griekenland zich als EU-lid heeft te houden. Pensioen, en dat bedoelt dan AOW, wordt in het woonland belast. Evenzo pensioen van werkgevers. BEHALVE staatspensioen van overheidspersoneel (ABP) dat in Nederland belast blijft. Zal denk ik ook in het belastingverdrag met België staan, maar dat heb ik niet gelezen dus weet ik niet.
Beems, de bedoeling was toen voor het eerst die 7 % maatregel in het nieuws kwam, dat degene die dit jaar hun belastingdomicilie verleggen zich al zouden kunnen melden voor de regeling. Mijn belastingdomicilie gaat in 2020 over van NL naar GR. Dus zou ik onder de regeling vallen, ook heb ik geen pensioen als overheidsdienaar maar AOW plus bedrijfspensioen (plus Nederlandse freelance verdiensten). Zonder regeling zou ik 20 % inkomstenbelasting betalen, plus een paar procent 'solidariteitsbijdrage' over een flink deel van dit inkomen. Dus dat scheelt nogal.
Het lijkt inderdaad zo te zijn dat het hebben van een AMKA nummer opgevat wordt als 'vestiging in Griekenland'. Dat AMKA moet ik nog gaan halen, zodat ik mij met CAK formulier bij IKA kan aanmelden. Officieel ben ik pas in het voorjaar uitgeschreven uit Nederland, dus eerder kan ik niet in Griekenland geregistreerd zijn. Hoewel ik dus wel sinds najaar 2019 een AFM heb, maar dat hebben ook mensen die een tweede huis in Griekenland hebben.

Het zal er wel op neer komen dat een plaatselijke administrateur/accountant mij moet inlichten hoe dat nu zit met die 7 % regeling. En dan nog afwachten tot een Griekse belastingaanslag komt die bevestigt wat de lokale expert had gezegd. Het blijft Griekenland tenslotte, na een klein jaartje hier kijk ik nergens meer van op, en maak ook geen enkele haast meer met documenten bemachtigen. Rolleyes
Hopelijk kan je genieten van de gunstige maatregel. Zoals overal is het belastingsysteem één kluwen en zoekwerk.
Dit is trouwens ook het geval voor allerhande aanvragen of rechten die je toegekend moeten worden.
Een AFM en AMKA nummer heb ik al jaren wegens mijn huis in Griekenland.
Quote
#18
(11 September 2020, 09:44)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx schreef:
Markos schreef:Inderdaad, ik heb nog even tijd, maar zal mij zeker ten gepaste tijde grondig informeren en alles uitspitten. Mocht je enige informatie hebben, altijd welkom... Ik heb eens snel mijn rekening gemaakt en ik zou volgens deze Griekse normen netto meer pensioen overhouden dan mijn maandelijkse wedde om te gaan werken. Als overheidsambtenaar wordt de helft van mijn wedde ingehouden, als gepensioneerde zou de inhouding 38% zijn (dacht ik..., kan ook verkeerd zijn). Het netto-verschil tussen 7% en 38% is dus enorm. Hier wordt werkvolk niet beloond... nu met corona werk ik thuis, maar anders ben ik, weliswaar gratis, uren onderweg met de trein naar Brussel en onder erbarmelijke omstandigheden; elke dag iets aan de hand. Met de auto krijg ik niets vergoeding.
Markos , je hoeft niet verder te spitten . De belgische overheidspensioen daar op kan ENKEL de belgische fiscus belasting op heffen , zie mijn reactie bij El Greco daar heb ik het al vermeld ( en dat was niet even uit mijn duim gezogen ).  De gemeentebelasting voor belgische expats is vast gesteld op 7 % , dat blijkt een gemiddelde te zijn en is voor ALLE landen van EU het zelfde . Aangezien je in in het buitelland woont kan je niets inbrengen om vermindering te krijgen. De eventuele vermindering voor een persoon ten laste wordt rechtstreeks aan de bron in gehouden. U bent " overheidsambtenaar " en kom je er niet onder uit . De dienst pensioenen is nu één bordel in de pensioentoren , PDOS bestaat al enkele jaren niet meer. De afhoudingen aan de bron wordt jaarlijks vast gelegd , het probleem is dat het percentage dat afgehouden wordt aan de bron ieder jaar kleiner wordt en dat bij de eindafrekening  met je belastingsaangifte de som enorm oploopt. In mijn geval bijna 1 netto maandpensioen. Dus inplaats van een 13 de maand, iets wat we niet krijgen uiteraard ,  heb ik een MIN 12 de maand.
Bedankt Jef voor de uitleg.

NederGriek schreef:Beste Beems, Greco, Markos en andere reageerders,
was wel te verwachten dat deze vraag over 7 % flat-fee inkomstenbelasting zou leven.
Zie de belastingverdragen, ook te vinden via Europese wetgeving waaraan Griekenland zich als EU-lid heeft te houden. Pensioen, en dat bedoelt dan AOW, wordt in het woonland belast. Evenzo pensioen van werkgevers. BEHALVE staatspensioen van overheidspersoneel (ABP) dat in Nederland belast blijft. Zal denk ik ook in het belastingverdrag met België staan, maar dat heb ik niet gelezen dus weet ik niet.
Beems, de bedoeling was toen voor het eerst die 7 % maatregel in het nieuws kwam, dat degene die dit jaar hun belastingdomicilie verleggen zich al zouden kunnen melden voor de regeling. Mijn belastingdomicilie gaat in 2020 over van NL naar GR. Dus zou ik onder de regeling vallen, ook heb ik geen pensioen als overheidsdienaar maar AOW plus bedrijfspensioen (plus Nederlandse freelance verdiensten). Zonder regeling zou ik 20 % inkomstenbelasting betalen, plus een paar procent 'solidariteitsbijdrage' over een flink deel van dit inkomen. Dus dat scheelt nogal.
Het lijkt inderdaad zo te zijn dat het hebben van een AMKA nummer opgevat wordt als 'vestiging in Griekenland'. Dat AMKA moet ik nog gaan halen, zodat ik mij met CAK formulier bij IKA kan aanmelden. Officieel ben ik pas in het voorjaar uitgeschreven uit Nederland, dus eerder kan ik niet in Griekenland geregistreerd zijn. Hoewel ik dus wel sinds najaar 2019 een AFM heb, maar dat hebben ook mensen die een tweede huis in Griekenland hebben.

Het zal er wel op neer komen dat een plaatselijke administrateur/accountant mij moet inlichten hoe dat nu zit met die 7 % regeling. En dan nog afwachten tot een Griekse belastingaanslag komt die bevestigt wat de lokale expert had gezegd. Het blijft Griekenland tenslotte, na een klein jaartje hier kijk ik nergens meer van op, en maak ook geen enkele haast meer met documenten bemachtigen. Rolleyes
Hopelijk kan je genieten van de gunstige maatregel. Zoals overal is het belastingsysteem één kluwen en zoekwerk.
Dit is trouwens ook het geval voor allerhande aanvragen of rechten die je toegekend moeten worden.
Een AFM en AMKA nummer heb ik al jaren wegens mijn huis in Griekenland.
@ Markos

 Hieronder het antwoord van de Federale Pensioendienst aangaande  de bedrijfsvoorheffing. En het overzicht van het percentage van de afgelopen 5 jaar dat van 15,4 naar 6,8 is gezakt, maar dat is een mens blij maken met een dode mus want op de eindmeet mag je het toch ophoesten. Hou er in iedergeval rekening mee.  


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
(11 September 2020, 23:20)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(11 September 2020, 09:44)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx schreef:Markos , je hoeft niet verder te spitten . De belgische overheidspensioen daar op kan ENKEL de belgische fiscus belasting op heffen , zie mijn reactie bij El Greco daar heb ik het al vermeld ( en dat was niet even uit mijn duim gezogen ).  De gemeentebelasting voor belgische expats is vast gesteld op 7 % , dat blijkt een gemiddelde te zijn en is voor ALLE landen van EU het zelfde . Aangezien je in in het buitelland woont kan je niets inbrengen om vermindering te krijgen. De eventuele vermindering voor een persoon ten laste wordt rechtstreeks aan de bron in gehouden. U bent " overheidsambtenaar " en kom je er niet onder uit . De dienst pensioenen is nu één bordel in de pensioentoren , PDOS bestaat al enkele jaren niet meer. De afhoudingen aan de bron wordt jaarlijks vast gelegd , het probleem is dat het percentage dat afgehouden wordt aan de bron ieder jaar kleiner wordt en dat bij de eindafrekening  met je belastingsaangifte de som enorm oploopt. In mijn geval bijna 1 netto maandpensioen. Dus inplaats van een 13 de maand, iets wat we niet krijgen uiteraard ,  heb ik een MIN 12 de maand.
Bedankt Jef voor de uitleg.

NederGriek schreef:Beste Beems, Greco, Markos en andere reageerders,
was wel te verwachten dat deze vraag over 7 % flat-fee inkomstenbelasting zou leven.
Zie de belastingverdragen, ook te vinden via Europese wetgeving waaraan Griekenland zich als EU-lid heeft te houden. Pensioen, en dat bedoelt dan AOW, wordt in het woonland belast. Evenzo pensioen van werkgevers. BEHALVE staatspensioen van overheidspersoneel (ABP) dat in Nederland belast blijft. Zal denk ik ook in het belastingverdrag met België staan, maar dat heb ik niet gelezen dus weet ik niet.
Beems, de bedoeling was toen voor het eerst die 7 % maatregel in het nieuws kwam, dat degene die dit jaar hun belastingdomicilie verleggen zich al zouden kunnen melden voor de regeling. Mijn belastingdomicilie gaat in 2020 over van NL naar GR. Dus zou ik onder de regeling vallen, ook heb ik geen pensioen als overheidsdienaar maar AOW plus bedrijfspensioen (plus Nederlandse freelance verdiensten). Zonder regeling zou ik 20 % inkomstenbelasting betalen, plus een paar procent 'solidariteitsbijdrage' over een flink deel van dit inkomen. Dus dat scheelt nogal.
Het lijkt inderdaad zo te zijn dat het hebben van een AMKA nummer opgevat wordt als 'vestiging in Griekenland'. Dat AMKA moet ik nog gaan halen, zodat ik mij met CAK formulier bij IKA kan aanmelden. Officieel ben ik pas in het voorjaar uitgeschreven uit Nederland, dus eerder kan ik niet in Griekenland geregistreerd zijn. Hoewel ik dus wel sinds najaar 2019 een AFM heb, maar dat hebben ook mensen die een tweede huis in Griekenland hebben.

Het zal er wel op neer komen dat een plaatselijke administrateur/accountant mij moet inlichten hoe dat nu zit met die 7 % regeling. En dan nog afwachten tot een Griekse belastingaanslag komt die bevestigt wat de lokale expert had gezegd. Het blijft Griekenland tenslotte, na een klein jaartje hier kijk ik nergens meer van op, en maak ook geen enkele haast meer met documenten bemachtigen. Rolleyes
Hopelijk kan je genieten van de gunstige maatregel. Zoals overal is het belastingsysteem één kluwen en zoekwerk.
Dit is trouwens ook het geval voor allerhande aanvragen of rechten die je toegekend moeten worden.
Een AFM en AMKA nummer heb ik al jaren wegens mijn huis in Griekenland.
@ Markos

 Hieronder het antwoord van de Federale Pensioendienst aangaande  de bedrijfsvoorheffing. En het overzicht van het percentage van de afgelopen 5 jaar dat van 15,4 naar 6,8 is gezakt, maar dat is een mens blij maken met een dode mus want op de eindmeet mag je het toch ophoesten. Hou er in iedergeval rekening mee.  


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Van de Belgische belastingwetgeving ben ik niet op de hoogte, maar in NL lijkt het toch anders te gaan. Pensioen van overheidswerk blijft in NL belast, zoals ook in het belastingverdrag staat. Maar al het andere verhuist naar Griekenland, zoals AOW, bedrijfspensioen, inkomen uit zelfstandig werk. Wel heb je een afgestempelde verklaring nodig van de Griekse belastingdienst AADE, dat je in Griekenland belastingplichtig bent. Pas dan wordt geen loonheffing meer automatisch ingehouden op onder meer AOW en bedrijfspensioen.

Heb vandaag nog gezocht op de site van AADE (in Grieks, met hulp van automatisch Google Translate), of daar iets te vinden is over de fameuze 7 % deal. Vooral natuurlijk of die nu al definitief is. Maar voor een amateur als ik niks te vinden.
Het verhaal is dat je meer dan een half jaar (per jaar) in Griekenland moet wonen, om hier belastingplichtig te worden. En je moet ouderdomspensioen ontvangen. Verontrustend is dat bij het voorstel ook iets stond dat je voor deze deal je moet aanmelden bij AADE, dat je in aanmerking wilt komen. En dat je dat dit jaar voor 30 september moet doen.

Voordien dus maar een lokale expert raadplegen, die misschien wel kan nagaan of de wet nu rond is of niet. Anders zit je te kijken tegen 22% tarief tot 20.000 euro inkomen, 28% daarboven, uiteindelijk oplopend tot maximaal 45%. Plus minstens 2,2% 'solidariteitsheffing', waarvan ook nog onbekend is of de afschaffing daarvan nu al gaat gelden.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#20
Lightbulb 
Eindelijk, iets heel concreets over lage inkomstenbelasting voor gepensioneerden die naar Griekenland komen. Gekopieerd van eKathimerini, zojuist:

The government formally issued a call on Wednesday to pensioners from abroad wishing to relocate to Greece and become taxpayers in this country, with a number of foreigners having already contacted the competent authorities in Athens with questions about the process.
Kathimerini understands that a significant number of pensioners from other countries had contacted the tax office for residents abroad to find out what the exact procedures are for becoming a Greek tax resident, but as the ministerial decision had not yet been issued, the information tax officers were able to provide callers with was restricted to the existing legislation.
However, on Wednesday the Finance Ministry finally issued the decision on the terms and conditions of eligibility, although the deadline for applications regarding the 2020 financial year (to become a resident in 2021) expired on Wednesday too. Still, ministry sources say an extension will be granted and those wishing to apply from this year will probably have until the end of 2020 to do so.
The following three eligibility criteria will apply for pensioners from abroad to secure tax residence in Greece with a flat income tax rate of 7% for the next 10 years:
1) They should not have been Greek tax residents for any more than one of the last six years.
2) They must shift their tax domicile from a state with which Greece has a valid agreement for administrative cooperation on tax issues.
3) To prove that they are recipients of pensions from abroad, they must produce any document from their social security fund or another public authority or professional fund or insurance company that illustrates the payment of a state or private pension abroad.
Any individuals who meet the criteria for the new program and have already shifted their tax residence to Greece since 2019 will need to submit their income tax declaration for the 2019 financial year by October 31, 2020. In this case the 7% tax will be paid in a lump sum within a month of the approval of their application to enter the program – i.e. by November 26.
The tax that foreign pensioners have to pay will come due in one tranche each tax year, with the deadline set for the last working day of July.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#21
Geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt om op deze discussie te reageren
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#22
(03 October 2020, 10:10)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt om op deze discussie te reageren

Die zes haren zullen de zaak niet maken hé . En ondertussen heb je wel gereageerd.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
Hier de link van de Griekse overheid met de verklaring van de belasting maatregel. Met Google vertaal kom je best ver.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&fbclid=IwAR3_N818lM6j6TPzUT9JEt8nJM3O6pcGkHfDjMqizT3I3PD4lGpRWjtIj5E

Fijne dag,

Dick
Quote
#24
Hartelijk dank voor je link Dick.
Dit jaar zijn we er al zeker te laat voor en komen er toch niet voor in aanmerking vermits we maar per 01/11/20 op pensioen gaan maar wie weet kunnen we er volgend jaar ook nog gebruik van maken als ze de wetgeving nog een keer aanpassen/verlengen.
Quote
#25
In de vertaling kun je zien dat reeds betaalde belasting in een ander land niet aftrekbaar is van deze 7%. Er staat geen uitzondering voor buitenlandse overheidspensioenen. Dus met ABP wordt dat dan toch in NL betalen + in Griekenland 7% die je niet met elkaar kunt verrekenen, zoals dat bijv met Belgie en Nederland wel kan. Of lees ik fout.
Quote
#26
Voor mijzelf totaal niet van toepassing deze regel. Maar ik hoorde van een Duitse meneer vele jaren buiten Duitsland werkte en nu dus "uitgewerkt" is,
t volgende. Zijn geld staat op een rekening buiten DUitsland, hijheeft nog huizen in duitsland, ook al jaren een huis in Griekenland.
Om zijn vermogen naar Duitsland te brengen zou m kapitalen kosten, in Griekenland komt hij als een "vreeemde", en voor hem zou die 7% regel zeer interressant zijn.
Volgens hem is Duitsland erg streng met controles op dit gebied, hij kiest ervoor om echt alle banden met Duitsland die te traceren zijn te verbreken.
Huizen worden verkocht, adressen, emails mobiele telefoons alles zal met t eind van t jaar weg zijn. En dan is hij dus inwoner van Griekenland.
Wat betreft ziektekosten verzekering, die heeft hij niet t zou voor hem interressanter zijn om cash te betalen, voor een behandeling of opname.
Ik heb niet naar details verder gevraagd, ook niks gecontroleed of zo, t gaat om duitsland, weinig lezers die iets hebben aan deze info.
Maar ik zit meer te denken vanuit de gr overheid, dat dit soort mensen zich in Gr vestigen zal wellicht het doel van de overheid zijn.
Quote
#27
De vraag is, krijg je maandelijks een netto-pensioen of een bruto-pensioen op je rekening? Ik veronderstel dat je als ex-werknemer en/of ex-zelfstandige (geen idee hoe dit zit bij een ambtenaar) je maandelijks een netto-pension krijgt waar je belastingen al vanaf zijn gehaald door de Belgische overheid.
Ik zou niet weten waarom de Griekse overheid nog 7% zou afnemen van je netto-pensioen (je kan maar in één land personenbelastingen betalen).
Je kan trouwens ook perfect volledig zijn uitgeschreven in België en toch een Belgische bankrekening houden/hebben (waar ze jou netto-pensioen op kunnen storten) terwijl je geïmmigreerd bent naar Griekenland.
Quote
#28
Dat laatste zou in Duitsland,als ik die duitser mag geloven problemen geven.
Quote
#29
(23 October 2020, 14:56)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In de vertaling kun je zien dat reeds betaalde belasting in een ander land niet aftrekbaar is van deze 7%. Er staat geen uitzondering voor buitenlandse overheidspensioenen. Dus met ABP wordt dat dan toch in NL betalen + in Griekenland 7% die je niet met elkaar kunt verrekenen, zoals dat bijv met Belgie en Nederland wel kan. Of lees ik fout.

Leidend is het belasting verdrag dat Nederland met Griekenland gesloten heeft. In dat verdrag staat dat pensioen van de overheid belast wordt in Nederland en bedrijfspensioenen in Griekenland. 
Als je eenmaal belastingaangifte in Griekenland hebt gedaan ben je daar dus bekend en kun je een formulier door de Grieken laten onderteken waarbij zij aangeven dat je bekend bent bij de Griekse Euforia.
Met dit formulier vraag je vrijstelling van inkomstenbelasting bij de Belastingdienst in Heerlen en zo voorkom je dubbel belasting betalen en kan je eventueel de betaalde belasting terug vragen. 
Als je dus aangifte doet in Griekenland en je hebt een Staatspensioen geef dit dan aan bij je Logistis zodat je niet teveel belasting in Griekenland betaald. Terug krijgen kennen ze geloof ik niet in Griekenland, eens betaald blijft betaald.

Hoe het belastingverdrag met België luid weet ik niet.

Kali Mera,

Dick

(23 October 2020, 22:01)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat laatste zou in Duitsland,als ik die duitser mag geloven problemen geven.

Die Duitser die denkt het Steueramt te slim af te kunnen zijn kan nog weleens van een koude kermis thuiskomen. Sinds enige jaren zijn de belastingsystemen tussen Griekenland en Duitsland maar ook die van Nederland gekoppeld en is anonimiteit niet meer gewaarborgd.
Zo kwam een Griek die al 40 jaar in Duitsland woont na het overlijden van zijn vrouw bij de gemeente waar hij woont om ondersteuning vragen, de uitkomst was dat hij eerst maar moest beginnen om zijn huis in Griekenland te verzilveren. Volgens de aanwijzingen uit het personensysteem bleek de beste man in Griekenland over huis en grondstukken te beschikken. 

Zoals ik eerder al schreef wil Nederland een ondertekend formulier van de Griekse Belastingdienst ter voorkoming van dubbele belasting terwijl dit voor pakweg 7 jaar nog af kon door een kopie van je AFM bij te voegen. 
De crisis in Griekenland heeft er voor gezorgd dat ze met de Data Systemen aardig bij de tijd zijn en de belasting ontduiking die mede oorzaak was van de crisis aardig in de greep hebben. 

Kali Mera,

Dick
Quote
#30
Ben benieuwd hoe t zal gaan. Verschil is natuurlijk dat
Hij geld buiten Duitsland verdiende en dat ook buiten duitsland op rekening heeft. Denk niet dat hij om steun gaat vragen in Duitsland, zoals ik al zei geen  ziektekosten verzekeringen etc niks.  Als dan zn huizen daar ook verkocht zijn, is hij toch n soort van verdwenen van de duitse radar?
Quote
#31
(24 October 2020, 10:53)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben benieuwd hoe t zal gaan. Verschil is natuurlijk dat
Hij geld buiten Duitsland verdiende en dat ook buiten duitsland op rekening heeft. Denk niet dat hij om steun gaat vragen in Duitsland, zoals ik al zei geen  ziektekosten verzekeringen etc niks.  Als dan zn huizen daar ook verkocht zijn, is hij toch n soort van verdwenen van de duitse radar?

Ja als je niks meer te vorderen heb in Duitsland dan is het meestal klaar.

Nog een voorbeeld hoe het kan lopen in Duitsland;

Wij zijn augustus 2017 na 4 jaar Duitsland terug gegaan naar Griekenland. Vorig jaar mei werd mijn vrouw gebeld of zij voor drie maanden de vakantieperiode wilde waarnemen in het verpleeghuis waar ze heeft gewerkt. Dat heeft ze aangenomen en er was een onderkomen geregeld voor ons beide. 
Mijn vrouw is weer aangemeld in de gemeente want anders kan er niet gewerkt worden. Nog geen twee weken later was daar al een bericht van het Steueramt met het verzoek om de aangifte van 2017 te brengen. Nu heeft zij dat altijd netjes geregeld met een belastingadviseur en was het een kwestie van dit berichtje door zetten naar hem zodat hij het kon afhandelen.
Maar zo zie je ze vergeten je nooit.

Fijne dag,

Dick
Quote
#32
Zo begreep ik dat bij die duitse man ook al, schijnt dat die contreles niet mis zijn. Hij gaat heel secuur alles 'afsluiten', zodat hij echt 'niet te vinden'is in Duitsland.
Quote
#33
(23 October 2020, 18:52)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De vraag is, krijg je maandelijks een netto-pensioen of een bruto-pensioen op je rekening? Ik veronderstel dat je als ex-werknemer en/of ex-zelfstandige (geen idee hoe dit zit bij een ambtenaar) je maandelijks een netto-pension krijgt waar je belastingen al vanaf zijn gehaald door de Belgische overheid.
Ik zou niet weten waarom de Griekse overheid nog 7% zou afnemen van je netto-pensioen (je kan maar in één land personenbelastingen betalen).
Je kan trouwens ook perfect volledig zijn uitgeschreven in België en toch een Belgische bankrekening houden/hebben (waar ze jou netto-pensioen op kunnen storten) terwijl je geïmmigreerd bent naar Griekenland.


Ik wil hier graag nog even op terug komen, en een vraag aan alle Belgen hier, is er iemand die reeds success had met de 7 % ? 

Ik woon in Griekenland, ben Belg, ex-werknemer en op pensioen,  sinds 1 januari officieel in Belgie uitgeschreven, officieel geregistreerd in Griekenland, aangemeld bij de Belgische ambassade, en heb verder hier een woning, een auto, Griekse verzekeringen daarop, Griekse bankrekening, heb een TAX nummer en ben vanaf dit jaar ook belastingsplichtig op mijn eventueel inkomen hier volgens de boekhouder. En oh ja natuurlijk ook een (post) adres.In Belgie zijn de pensioensdienst en de belastingsdienst op de hoogte gebracht. Aanvraag om fiscale woonplaats te veranderen bij de belastingsdienst. 
 Dus ik denk nu is het wel eindelijk OK ?? Niets is mider waar. Gisteren een email uit Brussel gekregen, Belgisch pensioen wordt in belgie belast. Punt uit. Ik citeer: 
Multiquote:Overeenkomstig art.18 paragraaf2 van het dubbel belastingverdrag is het Belgische pensioen belastbaar in België, ongeacht de nationaliteit.

U dient dus jaarlijks een aangifte in te dienen.
Dan maar even gebeld naar financien, de vrouw aan de lijn verstond er blijkbaar niets van en zei mij dat ik alles per email moest regelen, blijkbaar had ze geen zin of tijd.Dan de pensioensdienst opgebeld, die zegden dan weer dat ik hun een email moet opsturen en daarin verklaren dat ik in Griekenland woon en dat ze mijn belastingen brutto moeten uitbetalen. Daar versta ik dus helemaal niks van, dat kan volgens mij ook niet maar ik ga het toch proberen.

Met andere woorden, ofwel is er ergens iets fundamenteel mis met mij en mijn toestand, ofwel geld die regeling enkel voor andere landen dan Belgie. Ik hou jullie op de hoogte, ik ga ook een boekhouder inschakelen in Belgie, die kan zich er mischien beter in verdiepen.
Yassas !
Quote
#34
Dit vond ik op ABC Pensioen:

Emigreren na de pensioenleeftijd
Emigreren rondom uw pensioenleeftijd? Voor uw AOW-uitkering is dat meestal geen probleem. Op de website van de Sociale Verzekeringsbank kunt u controleren wat de gevolgen zijn van uw emigratie naar een bepaald land.

Ook het pensioen dat is opgebouwd via uw werkgever kunt u in de meeste gevallen ontvangen in het buitenland. Let op: controleer dit wel altijd bij uw specifieke pensioenuitvoerder. Daarnaast is het belangrijk dat u uw belasting in het land waar u gaat wonen controleert. Het kan namelijk zo zijn dat u zowel in het land waar u woonachtig bent als in Nederland belasting betaalt over uw pensioen. Hier kunt u bij de Nederlandse Belastingdienst (gedeeltelijke) vrijstelling voor aanvragen
Quote
#35
(17 June 2022, 08:46)Pavlos1 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 October 2020, 18:52)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De vraag is, krijg je maandelijks een netto-pensioen of een bruto-pensioen op je rekening? Ik veronderstel dat je als ex-werknemer en/of ex-zelfstandige (geen idee hoe dit zit bij een ambtenaar) je maandelijks een netto-pension krijgt waar je belastingen al vanaf zijn gehaald door de Belgische overheid.
Ik zou niet weten waarom de Griekse overheid nog 7% zou afnemen van je netto-pensioen (je kan maar in één land personenbelastingen betalen).
Je kan trouwens ook perfect volledig zijn uitgeschreven in België en toch een Belgische bankrekening houden/hebben (waar ze jou netto-pensioen op kunnen storten) terwijl je geïmmigreerd bent naar Griekenland.


Ik wil hier graag nog even op terug komen, en een vraag aan alle Belgen hier, is er iemand die reeds success had met de 7 % ? 

Ik woon in Griekenland, ben Belg, ex-werknemer en op pensioen,  sinds 1 januari officieel in Belgie uitgeschreven, officieel geregistreerd in Griekenland, aangemeld bij de Belgische ambassade, en heb verder hier een woning, een auto, Griekse verzekeringen daarop, Griekse bankrekening, heb een TAX nummer en ben vanaf dit jaar ook belastingsplichtig op mijn eventueel inkomen hier volgens de boekhouder. En oh ja natuurlijk ook een (post) adres.In Belgie zijn de pensioensdienst en de belastingsdienst op de hoogte gebracht. Aanvraag om fiscale woonplaats te veranderen bij de belastingsdienst. 
 Dus ik denk nu is het wel eindelijk OK ?? Niets is mider waar. Gisteren een email uit Brussel gekregen, Belgisch pensioen wordt in belgie belast. Punt uit. Ik citeer: 
Multiquote:Overeenkomstig art.18 paragraaf2 van het dubbel belastingverdrag is het Belgische pensioen belastbaar in België, ongeacht de nationaliteit.

U dient dus jaarlijks een aangifte in te dienen.
Dan maar even gebeld naar financien, de vrouw aan de lijn verstond er blijkbaar niets van en zei mij dat ik alles per email moest regelen, blijkbaar had ze geen zin of tijd.Dan de pensioensdienst opgebeld, die zegden dan weer dat ik hun een email moet opsturen en daarin verklaren dat ik in Griekenland woon en dat ze mijn belastingen brutto moeten uitbetalen. Daar versta ik dus helemaal niks van, dat kan volgens mij ook niet maar ik ga het toch proberen.

Met andere woorden, ofwel is er ergens iets fundamenteel mis met mij en mijn toestand, ofwel geld die regeling enkel voor andere landen dan Belgie. Ik hou jullie op de hoogte, ik ga ook een boekhouder inschakelen in Belgie, die kan zich er mischien beter in verdiepen.
Yassas !

Het probleem is onder andere dat België een groot kluwen is en dan nog opgesplitst is in diverse districten met onbekwame leiders. Geen enkel mens weet nog at of wie iets doet. Belastingen in België zijn heilig. Je kan iemand vermoorden maar durf het niet om maar 1 cent belastingen te ontfrutselen. Bij de aangifte van mijn woonst in Griekenland, en de KI berekening, is het  KI bedrag maar liefst € 700 minder dan hun vroeger aangerekende forfaitair bedrag. Ik heb dus ettelijke jaren teveel aangifte gedaan en betaald. Uitleg is "Maar ja, de regel is nog maar van toepassing sedert dit jaar...". Hoe ze zelfs het KI berekenen is een zeer groot raadsel??? Dit jaar moest ik het veld "vrijstelling" aanklikken en toch wordt het KI alsnog opgenomen in de belastingsberekening. Wie begrijpt dit nog???
België is een groot apenland als het op rechten aankomt. Alles is zo complex gemaakt dat niemand nog een deftige uitleg kan geven.
Quote
#36
Het Belgisch Pensioen is alleen belastbaar in Belgie, je krijgt je netto op je Belgische rekening, van je bruto wordt er aan de bron tax en bijdrage sociale zekerheid afgehouden. Je dient idd elk jaar een belastingaangifte in te dienen waar je nog eens mag betalen. Opletten dat je de juiste codes invult op je aangifte.
Hier betaal je je tax op auto, je huis als je eigenaar bent.
Als je echter hier een bijkomend inkomen hebt moet je daarop hier ook extra betalen
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#37
(18 June 2022, 09:11)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het Belgisch Pensioen is alleen belastbaar in Belgie, je krijgt je netto op je Belgische rekening, van je bruto wordt er aan de bron tax en bijdrage sociale zekerheid  afgehouden. Je dient idd elk jaar een belastingaangifte in te dienen waar je nog eens mag betalen.  Opletten dat je de juiste codes invult op je aangifte.
Hier betaal je je tax op auto, je huis als je eigenaar bent.
Als je echter hier een bijkomend inkomen hebt moet je daarop hier ook extra betalen

Klopt, (die bijdrage sociale zekerheid worden er wel enkel afgehouden als je boven een bepaald barema/minimum pensioen zit). 

Meer info kan je ook nog 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 vinden.
Quote
#38
MAW niet veel aan te doen voor ons Belgen ? Schandalig gewoon. Ik ben benieuwd of ze het hier in Griekenland volgend jaar bij mijn aangifte gaan begrijpen, daar mijn pensioen vanaf volgende maand hier wordt uitbetaald.
Ik las ergens dat men eventueel het teveel betaalde in Belgie ( tov die 7 % in Griekenland ) terug zou krijgen als een soort krediet. Geen geld dus, daz zal je hier nooit meemaken denk ik.
Pavlos1's signatuur
Quote
#39
(19 June 2022, 18:20)Pavlos1 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




MAW niet veel aan te doen voor ons Belgen ? Schandalig gewoon. Ik ben benieuwd of ze het hier in Griekenland volgend jaar bij mijn aangifte gaan begrijpen, daar mijn pensioen vanaf volgende maand hier wordt uitbetaald.
Ik las ergens dat men eventueel het teveel betaalde in Belgie ( tov die 7 % in Griekenland ) terug zou krijgen als een soort krediet. Geen geld dus, daz zal je hier nooit meemaken denk ik.

Ik ben daar nog niet zeker van. Volgens onderstaande, uit bovenstaande link:

"Uw woonland heft belasting
Als op basis van de overeenkomst met uw woonland, dat land het recht heeft om belasting te heffen, dan zal het inkomen in België niet worden belast en is er [b]geen aangifteplicht in de belasting niet-inwoners[/b].
[b]Opgelet![/b] De vrijstelling van indienen van de aangifte niet-inwoners zal slechts toegekend worden als:
  • aan alle voorwaarden is voldaan (zie overeenkomst zelf) en
  • u het recht hebt om de overeenkomst in te roepen. Dat is enkel het geval als u door de belastingadministratie van uw woonland aangemerkt wordt als fiscaal inwoner. Daartoe moet u een fiscaal woonplaatsattest (opgemaakt door de belastingdiensten van uw land) kunnen voorleggen.
Er is dus steeds sprake van een ‘vrijstelling van belasting in België onder voorwaarden’."

Wanneer belast uw woonland je inkomen, hoe en wanneer bepalen zij dat? 
Ondanks dat er van Europa al jaren geen dubbele personenbelastingen mogen geheven worden zijn er blijkbaar nog steeds geen onderlinge afspraken tussen beide landen (Griekenland vs België, en nog vele andere landen binnen Europa), wie wat wanneer bepaalt. 
Ons Belgisch pensioen komt op onze Belgische rekening, de dag dat we weten of we netto meer gaan overhouden door hier in Griekenland onze personenbelastingen aan te geven dan wel in België, lijkt me dit de logica zelve. 
 
Quote
#40
Er is hoop, ik heb van de Belgische financien een email gekregen waarin staat wat ik hun moet opsturen, ik heb die dokumenten allemaal bijeen gekregen en ze gaan morgen weg.
Men heeft zeker nodig een bewijs van registratie in Griekenland, afgehaald bij KEP en voor de pensioensdienst een bewijs dat je in leven bent, afgehaald bij IKA, waar men dan ook vroeg of ik nog in leven ben lol. Een bewijs van fiscale woonplaats hebben ze niet gevraagd, maar heb ik uitgeprint van de AADE website en gaat mee weg.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Belasting betalen TreinopStad 38 17.234 20 October 2017, 22:08
Laatste bericht: kokino17
  Auto/belasting Moira 9 5.858 01 February 2016, 20:47
Laatste bericht: chris
  Emigreren naar Griekenland - belasting en werk kriasi 49 35.650 03 May 2013, 20:33
Laatste bericht: El Greco
  belasting Geni 2 2.995 26 February 2012, 16:04
Laatste bericht: Geni

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: cors, Els DR, Marianne, 1 gast(en)