traditioneel of modern
#1
Voor velen is Griekenland nog altijd het land van de eilanden, zon-zee-strand enz.

Qua eten/drinken is het nogal traditioneel met veel vlees en goedkope lokale wijn, en een raki of tsipouro toe.

Dat er in (noord-) Griekenland een heel andere cultuur heerst ontgaat veel toeristen. Prachtige stranden, mooie taverna's die verse vis, of, afhankelijk van de ligging, uitstekende gerechten met lokale vlees-of streekgerechten serveren, i.c.m. een mooie wijn, vaak uit de streek, maar wel van hoge kwaliteit.

Veel traditionele Griekenlandgangers en toeristen hebben geen weet van dit andere Griekenland en dat is jammer, want ook Noord-Griekenland heeft zoveel te bieden, net zoals andere delen van Griekenland, als je maar de moeite neemt om eens wat anders te willen zien dan het strand. Jammer ook dat veel taverna's in Griekenland, maar ook in Nederland het niveau van een veredelde snackbar maar nauwelijks ontstijgen. De Griekse keuken heeft veel te bieden, maar slechts weinigen hebben dit in de gaten of komen er mee in aanraking. Te veel toeristen denken dat GR het land is van de tzatziki en de gyros, en dat is zo jammer.........

Mvg
Martin
Quote
#2
Lieve Martin,

Is deze bijdrage nu een mededeling of wil je een serieuze reactie? Ik ben hier maar een pril prikkertje, maar ik heb hier nu geen signalen gekregen dat het Oríste-publiek voldoet aan het door jou hierboven beschreven profiel.
Kijk bijvoorbeeld eens bij de recepten van Corry.

Je zet zon-zee-strand- eilanden met veel -traditioneel- vlees eten/ wijn drinken af tegen Noord Griekenland. En wat zeg je over Noord Griekenland? Dat er strand is, dat er vleesgerechten zijn en dat je er streekwijn kunt drinken. En dat prachtige ( Noord-) Griekse strand mogen we niet op, want "we moeten de moeite nemen om een wat anders te willen zien dat een strand." Wat wíl je nou precies Huh ?

Ik waardeer je culinaire bijdragen enorm, Martin, maar onderschat de Oríste-bezoekers niet. Net zo goed als je in Noord Griekenland -om het maar even op z'n Martins te zeggen- Zuipjelos bestemmingen hebt- ( Parga om maar iets te noemen), heb je op als 'Zuipjelos' bekend staande bestemmingen ( Kreta) op enkele kilometers van de lallende hordes, verborgen schatten met de verrukkelijke streekgerechten en de lokale wijnen ( die overigens niet altijd zo 'mooi'zijn ;) )

Pfff. Ik geloof dat ik belédigd ben Confused

Quote
#3
Niet beledigd zijn, ik denk dat zeker jij wel begrijpt wat ik bedoel:)

Mvg
Martin


Quote
#4
Hey dit is mijn favoriete onderwerp de Griekse keuken!

Hoe meer je je er in verdiept, hoe meer je ziet hoe groot de verscheidenheid is.
Zeer sterk beinvloed door de eeuwen en bezetters heen.

Ik heb b.v heel lang gedacht dat zuurkool zo'n beetje het enige was dat je er niet kon krijgen........hoe mis had ik dat.
Zuurkool is een manier om de kool te bewaren en natuulijk deden ze dat ook in Ellada!
Ben vooral ook enthousiast over alle recepten met peulvruchten.

Natuurlijk gaat de Griekse keuken met zijn tijd mee.
Wij zien hier (via de schotel) ook daar de "fusion" keuken ook zijn intrede doen.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)