Grieksegids nieuws
boerenkool
#1
Ik meen me te herinneren dat iemand Boerenkool met olijfolie op het forum plaatste , maar ik kan het niet meer vinden. Wie helpt me?
Quote
#2
Op de site van Smulweb vind je ook een recept van boerenkool met olijfolie.
Quote
#3
(23 October 2020, 16:08)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik meen me te herinneren dat iemand Boerenkool met olijfolie op het forum plaatste , maar ik kan het niet meer vinden. Wie helpt me?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
Ook even gekeken, is eigenlijk gewoon het recept om chorta te bereiden. Lekker!  Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
Bedankt allemaal! Ik heb het gevonden op "Smulweb" en ik heb het klaar gemaakt.
Quote
#6
Kun je het recept delen Margo?
Quote
#7
Kijk maar eens op Smulweb!
Quote
#8
Heb ik gedaan. Staan meerdere recepten met olijfolie op, vandaar de vraag.
Quote
#9
(26 October 2020, 10:41)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kijk maar eens op Smulweb!

Margo, als je dan toch reageert, waarom dan op deze manier en niet gewoon het recept plaatsen?
Ik ken wel meer mensen, die geen antwoord op de vraag geven, maar reageren zoals jij.
Quote
#10
Ik heb dat niet gedaan. omdat ik geen scanner heb en ook geen tijd had. O, je bedoelt waarom ik de link niet heb gestuurd. Hier is hij dan:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
efcharisto
Quote
#12
Ik ging er van uit dat er naar een Grieks recept gezocht werd en niet naar een Nederlands recept waarin de boter vervangen wordt door olijfolie. Kijk hier eens:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Dit ga ik zeker binnenkort maken! En dan met skordalia er bij  Smile  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Dit is het recept van die site:

Boerenkool met olijfolie
by Karen | Dec 7, 2016 | olijfolie, Recepten | 0 comments

Boerenkool in Griekenland
Boerenkool bladeren
Gesneden boerenkool
Boerenkool chorta
Wij hebben in Epidavros boerenkool verbouwd…deze zomer…, ja echt. Een kweker had ons gevraagd om het te proberen en gaf ons een hele reeks kleine plantjes, een groene en een paarse variant. Want ook in Greikenland wordt boerenkool / kale beschouwd als superfood. De planten deden het prima. De boerenkool was heerlijk. Alleen niet als stamppot, dat smaakt in de zomer helemaal niet. Maar wel als chorta, de traditionele manier waarop de Grieken wilde groenten bereiden. Het recept vind je hieronder. Nu loopt de boerenkool weer uit en kunnen we er ook in de winter van genieten.

Boerenkool chorta
200/250 gram per persoon
olijfolie
citroen
zout

Koop boerenkool bij een natuurwinkel. Dan heb je hele bladeren. Snijd de bladeren in grove repen. Haal de hele dikke nerven eruit.
Kook de boerenkool 20 minuten in water met zout. Laat het uitlekken.
Doe de gekookte boerenkool op een schaal. Giet er wat olijfolie over, knijp een halve of hele citroen erboven uit en bestrooi nog met een beetje zout.
Heerlijk als groente bij vlees en gebakken aardappelen. Het smaakt eigenlijk overal bij.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eigen aanvulling:

Je kan ook wat minder lang laten koken, eigenlijk alleen blancheren. Dan in een goed hete pan klein sjalotje en gesneden knoflook even aanzetten, geblancheerde boerenkoolbladeren erbij, goed omscheppen totdat de boerenkool gaar is! Olijfolie en citroensap eroverheen! Kali orexi!  Tongue

Sorry Arthur, zie nu pas dat je dezelfde site ook al aangegeven had!  imsorry
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#13
IGeeft niet Johan, dubbel genaaid is beter.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)