ANEK Lines in slechte papieren
#1
Wat wordt de toekomst van de Griekse ferry's? Deze vraag wordt momenteel in Griekenland besproken door de leidinggevenden van de veerbootssector, aangezien de omzet van de veermaatschappijen met € 300 miljoen is verminderd in vergelijking met 2019, terwijl hun verliezen € 100 miljoen bedragen.

In deze context zijn er vier geruchten/scenario's:

1° ANEK Lines gaat failliet omdat het niet over de vereiste liquiditeit beschikt om haar te redden, terwijl de bankschuld enorm is (€ 240 miljoen). Volgens dit scenario zullen de schepen OLYMPIC CHAMPION, HELLENIC SPIRIT en ELYROS worden overgedragen aan Attica Group en zal de rest van de vloot te koop worden aangeboden. Als we die ontwikkeling accepteren, zullen Attica Group en Grimaldi Group mogelijk een akkoord bereiken over mogelijke lijnuitwisselingen. Attica zou bijvoorbeeld de Adriatische Zee moeten verlaten en Grimaldi zou Kreta moeten verlaten. Op deze manier bespaart MIG (Marfin Investment Group) tijd om de Attica Group te stroomlijnen en later, binnen 2-3 jaar, tegen een veel betere prijs te verkopen.

2° De opname van ANEK Lines door Attica Group na een besluit van de banken. In dit geval moet de Bank overgaan tot een moedige "haircut" van de leningen van ANEK Lines, anders zal Attica Group in een zeer moeilijke positie verkeren. In dat geval zullen de besprekingen pas beginnen wanneer de leningen van ANEK Lines aanzienlijk zouden worden verminderd (van 240 miljoen naar 80 miljoen). Omdat het de huidige waarde is van zijn beste drie schepen. De specifieke overeenkomst zal moeten worden goedgekeurd door de mededingingscommissie en vooral de Italiaanse Grimaldi Group zal er hoogstwaarschijnlijk van profiteren.

3° Een mogelijke verkoop - door de Bank - van haar leningen en participaties in Attica Group en ANEK Lines aan de Italiaanse Grimaldi Group, de enige die over de middelen beschikt voor een dergelijke investering. De goedkeuring van de Griekse regering is echter vereist, terwijl er een probleem zal zijn met de mededingingscommissie aangezien er een monopolie zal ontstaan. Grimaldi heeft vorig jaar trouwens ook al interesse getoond in ANEK Lines.

4° De opkomst van een buitenlandse groep met betrekking tot passagiersvervoer of een buitenlands fonds, dat interesse zal tonen om zowel Attica Group als ANEK Lines te kopen. Marktleiders schatten dat zoiets deze periode moeilijk is. Het is echter niet onmogelijk binnen de komende 6 tot 12 maanden.

ANEK Lines bevindt zich in ieder geval in een zeer moeilijke positie. Omdat ze een hoge bankschuld en geen liquiditeit heeft, en twee schepen in een droogdok voor jaarlijks onderhoud, heeft ze dringend geld nodig. Contant geld, dat alleen de bank kan verstrekken. Volgens informatie is het desbetreffende verzoek al bij de Bank ingediend maar nog niet goedgekeurd, waardoor haar toekomst onzeker is.


Bron: Ferry Shipping News, Newsletter week 43
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Oeps, dat ziet er niet goed uit.
We hebben nog een voucher voor overtocht die voorjaar werd gecanceld. Dodgy
Quote
#3
Het zat er aan te komen. Veel te hoge prijzen icm de vliegtickets die weer (te) goedkoop zijn .

Vroeger ging ik met mijn ouders 4 weken naar Griekenland in de zomervakantie . Vliegen was niet te betalen en in Griekenland had je toch ook een auto nodig . Een auto huren voor 4 weken was ook niet te betalen dus was de enige optie om met de ferry te gaan. Wij vonden het een onderdeel van de vakantie . Kennen jullie Karageorgis lines nog ?

Nu ben ik goedkoper of even duur uit als ik met het vliegtuig ga en ter plekke een auto huur . Dat laatste hoef ik niet meer te doen omdat ik sinds een jaar daar een auto heb staan maar bij wijze van spreken.
Quote
#4
Ook andere maatschappijen zullen de komende jaren geconfronteerd worden met belangrijke beslissingen. Vooral omtrent de vervanging van de veerbootsvloot gezien de gemiddelde leeftijd van de veerboten. De situatie van de zowat 105 Griekse veerboten ziet er zo uit volgens de Griekse Kamer van Scheepvaart:

- 13 conventionele schepen zijn ouder dan 40
- 24 schepen (4 hogesnelheidsschepen voor enkel passagiers en 20 conventionele schepen met een mix van vracht en passagiers) zijn tussen de 30 en 40 jaar oud. Hun geleidelijke vervanging zou spoedig moeten beginnen en binnen de komende jaren voltooid moeten zijn
- 43 schepen, waarvan 25 hogesnelheidsschepen (15 vracht/passagiers en 10 enkel passagiers) en 18 conventionele schepen zijn tussen de 20 en 30 jaar oud. De vervanging ervan zou rond 2030 voltooid moeten zijn
- 25 schepen, waarvan 19 conventionele en 6 hogesnelheidsschepen (4 vracht/passagiers, 2 enkel passagiers) jonger zijn dan 20 jaar. Deze schepen hebben een levensduur van ten minste twintig jaar en zouden in 2040 moeten vernieuwd worden.


In een zakelijke omgeving die voortdurend verandert, hebben veerbootmaatschappijen moeite om te reageren, maar zonder staatssteun is het buitengewoon moeilijk, en vooral nu tijdens een pandemie.

De kosten van de vervanging van de veerbootsvloot worden -binnen het volgende decennium- geschat op € 4,5 miljard en het ministerie van Scheepvaart is van plan om de nodige fondsen uit Europese programma's te halen. De eerste 2 miljard euro moet rechtstreeks worden verstrekt en betreft 37 schepen van meer dan 30 jaar oud, terwijl de andere 2,5 miljard euro moet worden besteed aan de vernieuwing van 43 schepen tussen 20 en 30 jaar oud. Er zijn geen schattingen voor schepen onder de 20 jaar. De oudere veerboten die op openbare diensten worden geïntroduceerd, zullen eerst worden vervangen, terwijl de overheid de nodige maatregelen moet nemen en moet samenwerken met de speciale EU-diensten.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
De vraag hierbij is drieledig:
- Wie gaat die miljarden betalen: de Griekse overheid? de EU?
- Welke diensten en routes zullen nog overeind kunnen blijven, o.a. omwille van de wellicht zware terugval van het toerisme in 2020-2021?
- Wat zal de sociale impact worden voor het personeel van de ferrymaatschappijen? En dus wellicht een reeks stakingen tot gevolg? Met als sneeuwbaleffect: toeristen die omwille van dat 'imago' geen gebruik zullen durven maken van de ferries?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#6
Behoudens een absolute verrassing wordt vandaag de opslorping van ANEK door Attica Group goedgekeurd door beide Raden van Bestuur. Attica Group wordt daardoor de op 1 na grootste rederij ter wereld in termen van passagiersvervoer en de 5de in termen van voertuigverkeer. Het nieuwe bedrijf zal opereren onder vijf merknamen en zal 45 passagiersveerboten en hogesnelheidsveerboten beheren. Uit de consolidatie van de twee bedrijven zal ook voortvloeien dat er 2.500 Grieksezeelui, van alle specialismen, in dienst zullen zijn bij het bedrijf. De vijf dochterondernemingen die de 45 schepen zullen beheren zijn: Superfast Ferries - Blue Star Ferries - Hellenic Seaways - Africa Marokko Links (AML) en ANEK.

Op de lijnen van de Adriatische Zee zal Attica Group 7 vaartuigen hebben: 3 Superfast-schepen, de 2 van ANEK en de "Asterion" die gecharterd is, terwijl in de zomermaanden ook een zevende schip in de routes zal geïntegreerd worden. De routes zijn vanuit Patras en Igoumenitsa naar Ancona, Venetië en Bari. 
Op de lijnen van de Dodekanesos worden 4 schepen voorzien: 3 passagiersveerboten en 1 veerboot voor het vervoer van gevaarlijke goederen en vrachtwagens. 
In de Cycladen zullen er 7 schepen zijn: 4 conventionele ferry's, drie hogesnelheid ferry's en 1 veerboot voor het vervoer van gevaarlijke goederen en vrachtwagens.  
In de Noord-Egeïsche Zee zullen er 3 conventionele ferry's en 1 veerboot voor het vervoer van gevaarlijke goederen en vrachtwagens. zijn.
Slechts 1 schip zal in de Sporaden varen. 
Voor de Saronische eilanden zijn 4 catamarans en 3 AERO-draagvleugelboten voorzien.
Ten slotte zal Africa Morocco Links 2 passagiers ferry's hebben.

VoorKreta tenslotte zijn 4 ferry's voorzien en zal de naam ANEK verder gebruikt worden om de positie tegenover Minoan Lines te versterken, zowel in Chania als in Heraklion. Deze 4 ferry's worden de "Elyros" en "Eleftherios Venizelos", die momenteel eigendom zijn van ANEK, evenals "Lefka Ori", voorheen Blue Horizon en "Kissamos", voorheen Blue Galaxy.  

In de eerste fase zal Attica Group 31,3 miljoen euro investeren om zijn vloot te moderniseren. Meer gedetailleerd gaat men 20 miljoen euro uitgeven voor de installatie van uitlaatgasreinigingssystemen (scrubbers) op twee schepen van ANEK en nog eens 11,3 miljoen euro voor het onderhoud van de vaartuigen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Patrick of ik heb een vooruitziende geest, wat ik niet geloof, maar dat ANEK door de Attica Group werd ingelijfd speelde volgens mij vorig jaar al.
Ook toen stond bij ANEK het water al aan de lippen en was de enige oplossing zich door de Attica Group op te laten slurpen.
Nu ook de situatie in Igoumenitsa in het voordeel van Grimaldi is gewijzigd lijkt het erop dat er een tweedeling gaat ontstaan, Grimaldi voor de Adriatica en de Attica Group
voor de veerdiensten tussen het vaste land en de eilanden.

Fijne dag
Quote
#8
(23 November 2023, 13:36)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick of ik heb een vooruitziende geest, wat ik niet geloof, maar dat ANEK door de Attica Group werd ingelijfd speelde volgens mij vorig jaar al.
Ook toen stond bij ANEK het water al aan de lippen en was de enige oplossing zich door de Attica Group op te laten slurpen.
Nu ook de situatie in Igoumenitsa in het voordeel van Grimaldi is gewijzigd lijkt het erop dat er een tweedeling gaat ontstaan, Grimaldi voor de Adriatica en de Attica Group
voor de veerdiensten tussen het vaste land en de eilanden.

Fijne dag

Dat speelt inderdaad al een hele tijd. Het duurde zelfs wat langer door voorzien wegens juridisch getouwtrek van vooral Seajets die o.a. de goedkeuring van de mededingingscommissie voor de opslorping van ANEK door Attica Group in vraag stelde en daarvoor tot 2 x toe naar de rechtbank trok. Seajets probeerde zelfs ook om ANEK in te lijven maar hun voorstellen werden van de kaart geveegd wegens "ontoereikend" en dieper onderzoek wees ook uit dat er wat (financiële) addertjes onder het gras zaten in de voorstellen van Seajets. Volgens een expert leek het erop dat Seajets er vooral op uit was om ANEK te plunderen, daarna als een lege doos weg te gooien en vooral roet te gooien in de plannen van Attica Group.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Dan hier het bericht van de fusie door Attica SA

Attica Holdings S.A. (de "Onderneming") informeert de investeringsgemeenschap dat, na het nr. 3166897AP/04.12.2023 besluit van het Ministerie van Ontwikkeling, werd de fusie voltooid door de overname door de Vennootschap van "SOCIÉTÉ ANONYME SHIPPING COMPANY OF CRETE S.A." ("ANEK"), in overeenstemming met de besluiten van de Algemene Vergaderingen van de Vennootschap en ANEK LINES van 22.11.2023. In het kader van de bovengenoemde fusie heeft de Vennootschap bankverplichtingen aangegaan ten belope van 80.000.000 euro tegen de lening van ANEK van een totaal uitstaand kapitaalsaldo van 236.419.251,23 euro plus rente, waaronder een gewone obligatielening, een converteerbare lening en een bilaterale lening.

Fijne dag,

Dick
Quote
#10
Ondertussen werd het logo van ANEK Lines ook vernieuwd.

Oude logo

[Afbeelding: file.php?id=6153&mode=view] 

Nieuwe logo

[Afbeelding: file.php?id=6154] 

Je zou kunnen zeggen dat alles wat scheef stond weer rechtgetrokken is.

Ook op de vaartuigen werd het al aangepast

[Afbeelding: file.php?id=6148&t=1]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kefalonian Lines stopt zijn activiteiten in de Ionische Zee. Patrick 4 3.020 30 November 2018, 14:35
Laatste bericht: Patrick
  Wat met NEL LINES ??? Patrick 0 2.686 15 May 2015, 14:27
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)