Welke Griekse bank adviseren jullie?
#1
Hallo, 

Wij (Remco en Birgitta) hebben een huisje in Griekenland gekocht (wordt nog gebouwd) en zijn ons aan het oriënteren bij welke Griekse bank het handigste is een rekening te openen. Tot nu toe doen wij alle betalingen gewoon vanuit Nederland, maar kan mij voorstellen dat straks locale betalingen of incasso's beter vanuit een Griekse rekening kunnen plaatsvinden. 

We hebben ons al wel op dit forum ingelezen betreft welke documenten overlegd moeten worden, maar we lazen niets over het uiteindelijke (echte) gebruikersgemak. Zoals bijvoorbeeld of (en hoe) in de praktijk het internetbankieren gaat. Welke ervaring hebben jullie daarmee? Het zal best wel te vergelijken zijn met een ING of Rabo, maar werken ze met een App of alleen via site en werken ze met "tokens" of codes of iets anders. En (niet geheel onbelangrijk voor ons..) is dan de de App of site in het Engels te zetten.., want Grieks zit er nog niet helemaal lekker in.. Wink 

Alvast bedankt en groetjes!
Quote
#2
Op aanraden van onze advocaat hebben wij een rekening bij de Piraeus Bank. De app gebruik ik niet, alleen hun internetbankieren (op internet heten ze
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




). Dat is eenvoudig op Engels te zetten (zie letters GR en EN rechtsboven). Bij het openen van de rekening moet je een mobiel telefoonnummer registreren. Daarop krijg je een bevestigingscode bij transacties (SMS).

Zowel water als elektriciteit betaal ik met mijn Nederlandse creditcard. Ik gebruik de Griekse bank alleen voor betaling van belasting. Dan kun je het referentienummer intikken. Ik neem aan dat dat automatische verwerking oplevert. Als je die nummers bij een overmaking vanaf een Nederlandse bankrekening bij de toelichting zet, moeten die (neem ik maar weer aan) door een functionaris gelezen worden. Niet geprobeerd, maar het lijkt me foutgevoelig.

Met andere banken heb ik geen ervaring. Ik dacht later wel: had ik niet beter de bank kunnen nemen, die bij ons in de buurt een vestiging heeft?
BertE's signatuur Bert Ernste
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




|
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




|
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




|
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Beste Bert, dank je wel voor je reactie. Tja, inderdaad is een vestiging in de buurt wel een handige. Wij zitten (straks) redelijk in de buurt van Lefkas, zou denken dat daar wel alle banken zitten, maar we gaan toch maar even kijken wat daar precies allemaal zit. Misschien zelfs wel nog iets dichterbij. Goed advies! Dank.
Quote
#4
Ik heb een rekening bij Alpha bank, helemaal prima. Maar hebben ook een rekening bij de ethniki ( national bank of greece). Bij sommige dingen voor ons noodzakelijk, maar weet niet of dat voor jullie ook zal gelden. Voorbeeld dat me nu te binnenschiet; kregen geld terug van de Ika( nieuwe bril gekocht) dat storten ze dan alleen op een national bank of greece nummer...Zo zijn er wat meer dingetjes, ook ivm ons winkeltje en omdat mijn man een grieks pensioen krijgt, dat dit voor ons persoonlijk van belang is.
Quote
#5
(29 October 2020, 14:19)Remco en Birgitta schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Bert, dank je wel voor je reactie. Tja, inderdaad is een vestiging in de buurt wel een handige. Wij zitten (straks) redelijk in de buurt van Lefkas, zou denken dat daar wel alle banken zitten, maar we gaan toch maar even kijken wat daar precies allemaal zit. Misschien zelfs wel nog iets dichterbij. Goed advies! Dank.

In Lefkas stad zitten inderdaad alle banken. Niet iedere bank is tegenwoordig eveb makkelijk om nieuwe klanten aan te nemen. Zit zelf bij Piraeus, al jaren, en bevalt goed. Ook een goede app. Hoef eigenlijk nooit naar een vestiging, doe alles online.
Quote
#6
Bijna alle documenten kun je de internationale versie van krijgen.
Van de werkgever kregen we na verzoek de werkgeversverklaring in het engels .
Enkelt de jaaropgave hadden we in het nederlands ( maakte niks uit)
Mobieltje bij vodafone gehaald in griekenland , prepaid .
En binnen no time een rekening geopend.
Wij hadden huwlijksakte, woonplaatsverklaring, geboortebewijs,werkgeversverklaring en jaaropgave die we moesten overleggen .
Quote
#7
(29 October 2020, 14:01)BertE schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Op aanraden van onze advocaat hebben wij een rekening bij de Piraeus Bank. De app gebruik ik niet, alleen hun internetbankieren (op internet heten ze
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




). Dat is eenvoudig op Engels te zetten (zie letters GR en EN rechtsboven). Bij het openen van de rekening moet je een mobiel telefoonnummer registreren. Daarop krijg je een bevestigingscode bij transacties (SMS).

Zowel water als elektriciteit betaal ik met mijn Nederlandse creditcard. Ik gebruik de Griekse bank alleen voor betaling van belasting. Dan kun je het referentienummer intikken. Ik neem aan dat dat automatische verwerking oplevert. Als je die nummers bij een overmaking vanaf een Nederlandse bankrekening bij de toelichting zet, moeten die (neem ik maar weer aan) door een functionaris gelezen worden. Niet geprobeerd, maar het lijkt me foutgevoelig.

Met andere banken heb ik geen ervaring. Ik dacht later wel: had ik niet beter de bank kunnen nemen, die bij ons in de buurt een vestiging heeft?
Begin maar een andere bank te zoeken ter vervanging van de Piraeus Bank want die is zo goed als bankroet.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Multiquote:Begin maar een andere bank te zoeken ter vervanging van de Piraeus Bank want die is zo goed als bankroet.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Artikel is uit 2015. Recentere aanwijzingen? Andere bronnen?
BertE's signatuur Bert Ernste
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




|
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




|
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




|
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
De stress test uit 2018:
In  the  2018  exercise,  there  was  no  predetermined  pass-or-fail  level  specified,  and  the  ECB  explained  that “any  recapitalisation  decision  will  be  taken  on  a  case-by-case  basis,  after assessing  each  bank’s situation  in  the light  of  the  results  of  the  stress test  and any  other relevant  supervisory  information, following a holistic approach”. 

However, if  the  outcome  of  the 2018  exercise  was  to  be judged  under the  rules of  the  2015 exercise  ‒  which at that time  set  the  threshold  that  banks  are required  to  maintain  a  minimum  CET1  ratio  of  8%  under the adverse  scenario, well  above the regulatory  minimum of  4.5% ‒  three of the four banks  (Eurobank, NBG, and Piraeus  Bank) would  have  failed  the test. 

De 4e bank is Alpha. Volledige tekst (moet wel pdf reader geïnstalleerd hebben) op:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De 4 banken in de stress test zijn systeem banken. Dat geeft geen garantie dat ze niet omvallen maar bij problemen zal de overheid/ECB eerder helpen dan bij niet-systeem banken, net als in Nederland bij Rabo, ING, ABN Amro en SNS.

Er zullen best nog wat banken in heel Europa in de problemen komen als klanten hun leningen niet kunnen terugbetalen door Corona problemen.

Cors
Quote
#10
Ik ben dan wel benieuwd hoe jullie een rekening bij een Griekse bank als inwoner van Nederland hebben geopend. Wij hebben deze zomer geinformeerd maar hadden zoveel vertaalde documenten nodig dat we er vanaf hebben gezien. Alle tips zijn welkom.
Quote
#11
(08 November 2020, 20:10)marjan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben dan wel benieuwd hoe jullie een rekening bij een Griekse bank als inwoner van Nederland hebben geopend. Wij hebben deze zomer geinformeerd maar hadden zoveel vertaalde documenten nodig dat we er vanaf hebben gezien. Alle tips zijn welkom.

9 jaar geleden hebben wij een rekening moeten openen bij de National bank of Greece. Daar hebben wij uitsluitend het geld voor de aankoop van het huis opgezet, op ieders naam de helft. Voor zover ik het me nog kan herinneren waren er verder geen andere documenten (vertalingen) nodig. Uiteraard wel al de nodige documenten van advocaat, notaris, huis, enz.
Kort nadien hebben wij een rekening geopend bij PanCreta bank. Ook hier waren er toen geen speciale documenten vereist buiten het AFM-nummer natuurlijk. 
Ondertussen gaan de betalingen via die rekening van het water, elektriciteit en woonstverzekering automatisch.  De rekening van DEH krijgen we nog wel steeds in papiervorm en wordt afgeleverd in het kafenion van ons dorp.  Alle redenen zijn goed om het daar te gaan ophalen natuurlijk. Big Grin
Quote
#12
Super bedankt voor jullie reacties!
Wij gaan eerst maar even kijken welke bank (Piraeus of Alpha) ook een (kleine) locale vestiging bij ons dorpje heeft en dan met wellicht een grotere in Lefkas. Wij zijn (door deze post) ook uitgenodigd in een app groep van ons dorpje, dus kan mij voorstellen dat daar inmiddels ook al wat kennis en ervaring is opgedaan.
Quote
#13
(09 November 2020, 14:13)Remco en Birgitta schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Super bedankt voor jullie reacties!
Wij gaan eerst maar even kijken welke bank (Piraeus of Alpha) ook een (kleine) locale vestiging bij ons dorpje heeft en dan met wellicht een grotere in Lefkas. Wij zijn (door deze post) ook uitgenodigd in een app groep van ons dorpje, dus kan mij voorstellen dat daar inmiddels ook al wat kennis en ervaring is opgedaan.

Dat zal Geni wel weten, die woont op Levkas.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
(08 November 2020, 20:10)marjan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben dan wel benieuwd hoe jullie een rekening bij een Griekse bank als inwoner van Nederland hebben geopend. Wij hebben deze zomer geinformeerd maar hadden zoveel vertaalde documenten nodig dat we er vanaf hebben gezien. Alle tips zijn welkom.

Je vraagt de internationale versie van woonplaatsverklaring aan.
Vraag of je je werkgeversverklaring in het engels kunt krijgen.
Internationale huwlijksakte.
Internationale versie geboorte bewijs. 
Jaaropgave van je werk ( gewoon de Nederlandse) 
En Grieks belasting nummer ( hebben wij via Griekse accountant gregeld)
Je zal vast internetbanking willen en daar heb je een Grieks tel nr voor nodig , wij hebben een prepaid genomen ( zeg in de winkel dat het voor e banking is).
Met de accountant hadden we in Nederland al contact gelegd en de benodigde gegevens gestuurd.
We hadden om 9 uur smorgens afgesproken en om 11:10 hadden we belasting nummer, mobieltje en bankrekening .
Quote
#15
Dat is veranderd over de jaren! 20 jaar geleden ben ik naar de bank gegaan met mijn AFM en paspoort. Dat was toen genoeg.
Quote
#16
ik heb al 20 jaar een huis op Lefkas;
bankier al jaren bij de Alpha Bank, en het goede nieuws is dat ik zelfs via mijn Nederlandse mobiele telefoon, via de app, alle kan regelen!
DEH, Cosmote, verzekering laat ik automatisch afschrijven; waterrekening helaas nog niet, maar kan je zelf overmaken.
De belasting voor woning en motoren/auto regel ik ook zelf via internetbankieren .
Je hebt dus geen Grieks mobiel nummer meer nodig
Quote
#17
Ik zou niet weten waarom je een Grieks mobiel nummer zou nodig hebben. Ik veronderstel dat wanneer je roaming hebt het desnoods met een sim-kaart uit Jacamaca kan.
Quote
#18
Helaas lukte het bij onze bank niet om mijn Nederlandse mobiele nummer te registreren. Wellicht een tijdelijk technisch probleem, maar toen werd ik gedwongen om een Grieks nummer te gebruiken.

Bij het waterbedrijf wilden ze ook een lokaal nummer hebben. ‘Dat is toch niet meer nodig met de Europese roaming?’ ‘We willen graag een lokaal nummer.’ Ik ben niet verder in discussie gegaan.
BertE's signatuur Bert Ernste
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




|
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




|
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




|
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Beetje off topic, maar toen onze oudste dochter naar NlL ging en daar een bankrekening wilde openen, kon ze niet eens een afspraak met de bank maken via haar gr mobile nummer.....
Quote
#20
(12 November 2020, 21:00)BertE schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Helaas lukte het bij onze bank niet om mijn Nederlandse mobiele nummer te registreren. Wellicht een tijdelijk technisch probleem, maar toen werd ik gedwongen om een Grieks nummer te gebruiken.

Bij het waterbedrijf wilden ze ook een lokaal nummer hebben. ‘Dat is toch niet meer nodig met de Europese roaming?’ ‘We willen graag een lokaal nummer.’ Ik ben niet verder in discussie gegaan.

(12 November 2020, 22:34)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beetje off topic, maar toen onze oudste dochter naar NlL ging en daar een bankrekening wilde openen, kon ze niet eens een afspraak met de bank maken via haar gr mobile nummer.....

Straf zeg!  Huh 
Moet toch een reden voor zijn dan?
Quote
#21
Geen idee, ik vond t erg opvallend dat zij elke keer dit soort problemen had in nl. Ook met haar griekse bankkaart, en dan in een stad als Rotterdam, vaak niet kunnen betalen. 
Problemen met NS kaartjes etc. 
En bij mij in mn prutserig kleine winkeltje in een bergdorp passen gewoon alle kaarten van applepay, tot bankkaarten uit eu of niet eu landen in dat apparaat....
( Trouwens in t hele dorp, niet alleen in mijn winkeltje)

Dochter was zelf ook verbrouwereerd dat ze geen afspr kon maken bij de ene bank, dus andere geprobeerd, zelfde probleem.....Weet niet meerhoe, maar probleem is opgelost.
Quote
#22
Ik schrik daar eigenlijk niet van, ik kan bij de DEH sinds augustus vorig jaar eindelijk met mijn Belgische bankkaart betalen. En sinds dit jaar ook het water. Serieuze verbetering na 3 jaar alles cash te moeten betalen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  lekker Grieks eten op zondag,wat eten jullie? chris 54 9.951 21 April 2020, 14:37
Laatste bericht: chris
  lening bij Griekse bank jansas 0 1.120 04 November 2018, 17:48
Laatste bericht: jansas
  Alpha Bank sluit kantoren en pinautomaten op 3 eilanden Patrick 17 4.607 21 August 2018, 17:05
Laatste bericht: jjohn
  Wat is jullie favoriete plek in Griekenland? Yorgos 107 104.428 30 October 2016, 18:53
Laatste bericht: Karidiès
  Jullie favoriete naaktstrand in Griekenland Samoslovers 7 16.862 01 April 2013, 18:57
Laatste bericht: messara
  jullie mening: doen of beter van niet? Erwin 27 14.512 17 September 2012, 18:52
Laatste bericht: Leo en Sonja
  we maken jullie allemaal af...??? Fyfika 3 2.706 27 August 2012, 17:53
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Samos emigranten nemen Britse bank over!!! Wick 5 3.716 19 July 2012, 18:38
Laatste bericht: Tina K. Noume
  kennen jullie dit al? Wick 1 1.986 14 June 2012, 12:22
Laatste bericht: ADO
  wat denken jullie Arthur 4 5.110 05 April 2011, 08:10
Laatste bericht: ElsR

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)